Formula 1 – kausi 2018

  • 300 929
  • 1 853

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Eiköhän nuo Formula 1-autojen näytösajot Monacossa voisi lopettaa. Kaksituntisen paraatin seuraaminen Kilpa-ajon nimikkeellä on harhaanjohtava ja turha tapahtuma. Myös kuskeille, uskoisin. Se on huonoa peeärrää lajille erityisesti niiden ihmisten silmissä, jotka eivät seuraa kovin aktiivisesti F1-skaboja. Eri asia on jos jollekin riittää julkkisten naamojen katselu ennen starttia, mutta autokilpailu Monaco ei ole.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eiköhän nuo Formula 1-autojen näytösajot Monacossa voisi lopettaa. Kaksituntisen paraatin seuraaminen Kilpa-ajon nimikkeellä on harhaanjohtava ja turha tapahtuma. Myös kuskeille, uskoisin. Se on huonoa peeärrää lajille erityisesti niiden ihmisten silmissä, jotka eivät seuraa kovin aktiivisesti F1-skaboja. Eri asia on jos jollekin riittää julkkisten naamojen katselu ennen starttia, mutta autokilpailu Monaco ei ole.
Renkaat oli tällä kertaa kyllä akilleen kantapää. Jos potentiaaliset strategiat pystyisi tekemään 1-3 stopille, voisi Monacokin olla jännä kisa. Olihan se nytkin jännä tavallaan siihen asti kun selvisi että kärki sujuttelee yhdellä stopilla loppuun asti. Varmaan niillä ultrilla olisi voinut kruisailla koko kisapituudenkin ilman että vastaavalla autolla pääsee ohi. Täydellinen pidon menetys ja viime kädessä puhkeaminen pitäisi tulla renkaissa kierrosmäärillä ~ H15, U30, S45. Ei se pitäisi olla niin vaikeeta.
 
Eiköhän nuo Formula 1-autojen näytösajot Monacossa voisi lopettaa. Kaksituntisen paraatin seuraaminen Kilpa-ajon nimikkeellä on harhaanjohtava ja turha tapahtuma. Myös kuskeille, uskoisin. Se on huonoa peeärrää lajille erityisesti niiden ihmisten silmissä, jotka eivät seuraa kovin aktiivisesti F1-skaboja. Eri asia on jos jollekin riittää julkkisten naamojen katselu ennen starttia, mutta autokilpailu Monaco ei ole.

Monaco on tietysti omalaatuinen kisa, jossa muillakin autoilla ohittaminen on vaikeaa.

Ongelman ydin ei kuitenkaan ole mikään rata, vaan nykyiset F1-autot, jotka eivät kestä alle 2 sekunnin päässä edellisestä autosta ajamista.

Onneksi ensi kaudelle tulee uusi etusiipi, jonka ei pitäisi olla moksiskaan edellä ajavan jättämästä likaisesta ilmasta.
 

Byvajet

Jäsen
vaan nykyiset F1-autot, jotka eivät kestä alle 2 sekunnin päässä edellisestä autosta ajamista.

Olen katsellut rallicrossin MM-sarjaa. Nelivetoautoissa on yli 600 heppaa tehoa ja ne kiihtyvät nollasta sataan alle kahden sekunnin. Myöskään ohittamista haittaavaa aerodynamiikkaa ei ole.

Mutta mikä on tulos? Lähtö ratkaisee melkein kaiken. Ohitukset ilman sattumuksia ovat hyvin harvassa.

Jos haittaavasta aerodynamiikasta päästään ykkösissä eroon, niin edelleenkään tasaveroisilla autoilla ei pysty ohittamaan. Ohitukset tulevat perustumaan edellleenkin autojen suureen nopeuseroon tai erilaiseen rengaskulutukseen, joka on yhteydessä taktisiin kuvioihin.

50 kilometrin hiihto väliaikalähdöllä on hienoa urheilua. Autourheilu on enemmän rahan valtaa ja viihdettä kuin urheilua, jossa parhaat ottavat tasaveroisesti toisistaan mittaa.

Jos sääntöjä ei muokata hyvin keinotekoisiksi (esimerkiksi radan kastelu, arvottavat autot, menestyspainot jne.), niin todellista kilpailua ei tulla näkemään.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
50 Kilometrin hiihtohan nyt tylsää onkin, varsinkin jos kiinnostusta lajia kohtaan ei ole. Eihän sielläkään mitään ohituksia tapahdu vaan hiihdellään siististi 98% ajasta jonossa, kunnes sitten lähdetään menemään täysillä.
Monacon kisasta olen sitä mieltä, että olisi ollut hyvä kisa jos kärki olisi joutunut pysähtymään uudestaan. Ei välttämättä edes tylsin kisa kalenterissa. Ainakin allekirjoittaneelle se on Espanja. Anyway ensi kaudella sitten uudestaan ja toivottavasti pehmeämmillä renkailla silloin Monacossa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Varmasti jos normaalia kisavauhtia olisi ajettu niin useampi pysähdys olisi nähty. Nyt kuitenkin kärkinimet ajoivat huomattavasti hitaammin kuin mihin kykenevät. Ohittaminen on sen verran vaikeaa, että asema radalla on tärkeämpi kuin renkaiden kunto.

Kyllähän tuon huomaa, kun katsoo esim. Oconin, Hülkenbergin ja Gaslyn eroja kärkiautoihin. Normaalissa "puhtaassa" (ei turva-autoa) kisoissa joutuvat usein kierroksella ohitetuksi, mutta nyt olivat kaikki puolen minuutin sisällä kärjestä.

Asiasta toiseen, Montrealin rengasvalinnat on julkistettu. Mercedes otti vain viisi settiä hyperpehmeitä, siinä missä kaikilla muilla on vähintään seitsemän. Kärkitalleista Ferrareilla ja Red Bullilla kahdeksan hyperpehmeää settiä. Tästä linkki Pirellin twiittiin valinnoista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos sääntöjä ei muokata hyvin keinotekoisiksi (esimerkiksi radan kastelu, arvottavat autot, menestyspainot jne.), niin todellista kilpailua ei tulla näkemään.
Formuloissa on jo vuosikymmeniä osa "todellista kilpailua" ollut varikkopysähdystaktiikat. Aikaisemmin polttoaine ja renkaat, sittemmin vain renkaat. Jostain syystä nykyinen omistaja ei halua erilaisia rengastaktiikoitakaan, vaan eri rengasseoksia on olemassa lähinnä hienojen värien vuoksi.
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Monaco on tietysti omalaatuinen kisa, jossa muillakin autoilla ohittaminen on vaikeaa.

Ongelman ydin ei kuitenkaan ole mikään rata, vaan nykyiset F1-autot, jotka eivät kestä alle 2 sekunnin päässä edellisestä autosta ajamista.

Onneksi ensi kaudelle tulee uusi etusiipi, jonka ei pitäisi olla moksiskaan edellä ajavan jättämästä likaisesta ilmasta.

Iso ongelma on myös että autot ovat niin helppoja ajaa että lapsikin osaa sen. Ennen Monacossa oli valtava jännitys että kuinka moni koskee seinään, nyt sitä vaaraa ei ole kuin Verstappenin kohdalla.

Mutta siihen ei tietysti ole paluuta että autot olisivat vähän vaikeampia ajaa, tulee turvallisuusasiat vastaan sitten.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko muuten Monacon DRS-alue ollut ennenkin pääsuora, eikä tunneli? Eihän pääsuoran päässä mitään ohituksia nähdä koskaan, ja vaikea siinä seuraavassa ylämäessäkään on peesiä hyödyntää. Onko tunneli sitten liian lyhyt DRS:lle, tai loppuuko pito jos takasiipi avataan kun se on kuitenkin jonkinmoinen mutka?
Edit Liian vaarallista:FIA agrees to Monaco tunnel DRS ban - F1 - Autosport
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eiköhän nuo Formula 1-autojen näytösajot Monacossa voisi lopettaa. Kaksituntisen paraatin seuraaminen Kilpa-ajon nimikkeellä on harhaanjohtava ja turha tapahtuma. Myös kuskeille, uskoisin. Se on huonoa peeärrää lajille erityisesti niiden ihmisten silmissä, jotka eivät seuraa kovin aktiivisesti F1-skaboja. Eri asia on jos jollekin riittää julkkisten naamojen katselu ennen starttia, mutta autokilpailu Monaco ei ole.

Ei todellakaan voisi. Vaikka Monaco ei ole mikään ideaali kilparata niin se on legendaarinen rata, paikka ja olennainen osa formula ykkösiä. Esim. Abu Dhabissa on surkea rata, ei perinteitä ja kaikki on ns. päälleliimattua. Miljardilla (+) dollarilla rakennettua Potemkinin kulissia alusta loppuun.

Kyllä vika on jossain muualla kuin Monacossa.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Kyllähän Monaco kalenteriin kuuluu. Kommentit kuinka helppoa on autoa ajaa esim. tuolla metallirännissä ovat omasta mielestä naurettavia. Muutenkin Monacossa on mahdollista ohittaa kuten Verstappen osoitti.

Ongelmana on vain se, että kaikki ajavat samalla taktiikalla. Tähän kun saataisiin muutos niin kilpailut myös Monacossa muuttuisivat mielenkiintoisemmiksi. Haluan vielä tuoda esille sen, että edellisessä kilpailussa Espanjassa voisin mutulla heittää tapahtuneen vähemmän ohituksia kuin tämän vuoden Monacossa. Espanjassa eturivistä on voitettu 89% kerroista eli varmasti samaa luokkaa kuin Monacossa.
 

Byvajet

Jäsen
Kommentit kuinka helppoa on autoa ajaa esim. tuolla metallirännissä ovat omasta mielestä naurettavia.

Niin, aika-ajoissa on haasteita. Mutta nyt mentiin kilpailussa 5-10 sekuntia heikompia kierrosaikoja kuin mihin nuo autot pystyvät. Toisin sanoen kyseessä oli ihan todellista köröttelyä, sunnuntaiajelua ilman minkäänlaisia riskejä.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Niin, aika-ajoissa on haasteita. Mutta nyt mentiin kilpailussa 5-10 sekuntia heikompia kierrosaikoja kuin mihin nuo autot pystyvät. Toisin sanoen kyseessä oli ihan todellista köröttelyä, sunnuntaiajelua ilman minkäänlaisia riskejä.

Vaikkei olisikaan riskejä niin ei se nyt todellakaan helppoa ole tuolla körötellä. Vaikka renkaat maaliin kestivätkin niin tuskinpa niissä kovinkaan paljoa pitoa oli jäljellä.

Varmasti olisi myös esim. Vettelillä ja Bottaksella ollut vauhtia kovempiin kierroksiin, mutta Ricciardo juna nyt vain hyydytti myös muiden kierrosaikoja. Kun se nyt vain on mahdotonta nykyautoilla ajaa 1s päässä edellä ajavasta ja välillä tuntuu ettei edes 2s ero edellä ajavaan riitä näillä autoilla.
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllähän Monaco kalenteriin kuuluu. Kommentit kuinka helppoa on autoa ajaa esim. tuolla metallirännissä ovat omasta mielestä naurettavia. Muutenkin Monacossa on mahdollista ohittaa kuten Verstappen osoitti.

Ongelmana on vain se, että kaikki ajavat samalla taktiikalla. Tähän kun saataisiin muutos niin kilpailut myös Monacossa muuttuisivat mielenkiintoisemmiksi. Haluan vielä tuoda esille sen, että edellisessä kilpailussa Espanjassa voisin mutulla heittää tapahtuneen vähemmän ohituksia kuin tämän vuoden Monacossa. Espanjassa eturivistä on voitettu 89% kerroista eli varmasti samaa luokkaa kuin Monacossa.

Niin, aika-ajoissa on haasteita. Mutta nyt mentiin kilpailussa 5-10 sekuntia heikompia kierrosaikoja kuin mihin nuo autot pystyvät. Toisin sanoen kyseessä oli ihan todellista köröttelyä, sunnuntaiajelua ilman minkäänlaisia riskejä.

The Best of 2016 - Are today’s F1 cars easier to drive?

Tuossa nopeasti etsittyjä kommentteja siitä kuinka autot ovat fyysisesti liian helppoja ajaa nykyään. Brundle kertoo että ajoi 100km 56-vuotiaana ja hänellä ei edes niskaan sattunut. Lisäksi se että Verstappen voi 17-vuotiaana alkaa kisakuljettajaksi kertoo että liian helppoa. Eihän kuljettettajilla ole edes jokaisen kisan jälkeen hiki ja se kertonee myös ajamisen helppoudesta.

Nykyään ajovirheet tulevat sen seurauksena että painetaan väärää nappia ohjaimesta. Ja niitä tulee harvoin. Vielä 2000-luvun alkupuolella autot oli vaikeita ajaa ja tämä tietysti korostuu kilpailujen lopussa kun ollaan jo valmiiksi väsyneitä.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
The Best of 2016 - Are today’s F1 cars easier to drive?

Tuossa nopeasti etsittyjä kommentteja siitä kuinka autot ovat fyysisesti liian helppoja ajaa nykyään. Brundle kertoo että ajoi 100km 56-vuotiaana ja hänellä ei edes niskaan sattunut. Lisäksi se että Verstappen voi 17-vuotiaana alkaa kisakuljettajaksi kertoo että liian helppoa. Eihän kuljettettajilla ole edes jokaisen kisan jälkeen hiki ja se kertonee myös ajamisen helppoudesta.

Nykyään ajovirheet tulevat sen seurauksena että painetaan väärää nappia ohjaimesta. Ja niitä tulee harvoin. Vielä 2000-luvun alkupuolella autot oli vaikeita ajaa ja tämä tietysti korostuu kilpailujen lopussa kun ollaan jo valmiiksi väsyneitä.

Itse kallistuisin hien puutteessa enneminkin siihen ettei noilla autoilla voida ottaa maksimeja irti koko ajan. Omasta mielestä myös tuo Bottaksen kommentti lopussa on ihan fiksu.

Noiden 2016 autojen jälkeenhän esim. downforcea lisättiin nykyautoissa, joka on johtanut mutkanopeuksien kasvuun ja edelleen vaatii enemmän niskalihaksia käyttöön.

Toisaalta entiset kuskitkaan eivät olleet niin hyvässä kunnossa kuin nykykuskit. Tuskinpa joku Hunt mitään kummempia kestävyysharjoitteluja kausien välillä teki. Toisaalta silloin kuskit ajoivat myös muita luokkia, niin tarvittavat lihakset varmasti kehittyivät ja pysyivät kunnossa. Nykykuskit ovat kuitenkin verrattavissa huippu-urheilijoihin ja pelkästään tämä vähentää kisojen fyysistä rasitusta. Toisaalta, vaikka Brundle kommentoi ettei hänellä tule niskat kipeiksi nykyautoilla niin ei jutussa mainittu minkälaisia aikoja kaveri tuolla nykyautolla ajeli.

Mutta rupeaa kyllä menemään jo hieman OT:ksi ja sopivampi paikka jatkaa olisi Yleisen keskustelun ketjussa.

Edit. Ja omasta mielestä hieman hölmöä edes lähteä vertailemaan vanhempia autoja ajamisen helppouteen liittyen. Kyllähän sillä on ihan tavallisissakin autoissa eroa, että ajatko -51, -75 vai -08 mersulla.

Tosiaan noilla 2000-luvun autoilla olikin varmasti vaikeampi ajaa, mutta laji kehittyy kuten muutkin lajit, joten aika oletettavaa on ajamisenkin hieman helpottavan fyysisyyden perusteella. Henkinen ja mentaalinen puoli onkin asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Nykyautoilla ei voi ajaa täysillä koko ajan koska pitää säästää bensaa. Tuo gazz-guzzler meininki on vauhdin suurin surma.
 

Outsider

Jäsen
Eikös tuo bensarajoitus ollut nyt poistumassa? Vai näinkö unta sellaisesta uutisesta.

Että silleen...

Kyllähän tästä ainakin huhua on ollut, että 2021 tulevissa uusissa moottoreissa luovuttaisiin hybriditekniikasta ja samalla poistettaisiin polttoainerajoitukset.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kyllähän tästä ainakin huhua on ollut, että 2021 tulevissa uusissa moottoreissa luovuttaisiin hybriditekniikasta ja samalla poistettaisiin polttoainerajoitukset.

Moottorit olisivat edelleen kyllä hybridejä - joskin yksinkertaisempia - ja osa polttoainerajoituksista poistettaisiin. Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä on mahdotonta sanoa tässä vaiheessa. Boldaukset omia.

Linkistä löytyy lisää asiaa mahdollisista 2021 muutoksista.

"F1 believes the engine should be simpler, cheaper and noisier but is against a radical overhaul of the current architecture. In fact, under the plans the future engine would be a hybrid turbocharged unit.

But some fuel limits would be removed to allow the drivers to push, the fundamentals simplified so the fans can understand the engine. And parts, such as the battery, would be standardised, which would cut costs."

What you need to know about F1’s proposals for 2021
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nykyautoilla ei voi ajaa täysillä koko ajan koska pitää säästää bensaa. Tuo gazz-guzzler meininki on vauhdin suurin surma.
Aina sitä bensaa on säästetty. Nyt sitä ei vaan saa käyttää määräänsä enempää ja jossain luki että joissain kisoissa kaikkea sallittua ei edes tankata koska sitä sallittua määrää ei kuitenkaan tarvita koko kisan ajamiseen joten turha tankata ylimääräistä painoa kyytiin... Kyllä ne inssit ennenkin osasi laskea kulutuksen mukaisen määrän bensaa ja jos kulutti liikaa niin joutui jossain vaiheessa säästämään...
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nykyautoilla ei voi ajaa täysillä koko ajan koska pitää säästää bensaa. Tuo gazz-guzzler meininki on vauhdin suurin surma.

Ei se ongelma ole bensansäästö vaan auton, moottorin ja vaihdelaatikon säästö. Näistä luonnollisesti näkyvin ja konkreettisin on moottoreiden säästäminen. Kisaviikonloppuja 20-21 ja moottoreita on käytössä 3 kpl.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei se ongelma ole bensansäästö vaan auton, moottorin ja vaihdelaatikon säästö. Näistä luonnollisesti näkyvin ja konkreettisin on moottoreiden säästäminen. Kisaviikonloppuja 20-21 ja moottoreita on käytössä 3 kpl.

No se lienee näiden kaikkien tekijöiden summa. Toki nyt suurimpana varmaan on tuo tekniikan säästäminen. Tullee muuten loppukaudesta penalttia vähän sinne ja tänne.

Tuossa Could fuel saving be F1’s biggest headache in 2018? bensansäästöstä. V10 takaisin ja beryllium myös!
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Onko muuten Monacon DRS-alue ollut ennenkin pääsuora, eikä tunneli? Eihän pääsuoran päässä mitään ohituksia nähdä koskaan, ja vaikea siinä seuraavassa ylämäessäkään on peesiä hyödyntää. Onko tunneli sitten liian lyhyt DRS:lle, tai loppuuko pito jos takasiipi avataan kun se on kuitenkin jonkinmoinen mutka?
Edit Liian vaarallista:FIA agrees to Monaco tunnel DRS ban - F1 - Autosport

Joskus aikoinaan sanottiin, että ei tiedetä miten avattava takasiipi toimii tunnellissa ja etenkin, kun sieltä poistuu. En todellakaan ole asiantuntija asiassa, että kuinka tosissaan otettava huoli on.

Seuraava kisa onkin sitten Kanada ja yleensä Montrealin radalla on yleensä hyviä kilpailuja, joten voidaan lopettaa tämä keskustelu siinä vaiheessa. Monacossa ongelmana on se, että renkaat kestää ja kestää. Muilla radoilla taas auton seuraaminen on vaikeaa, on se toki Monacossakin, mutta ei se helpompi seuraaminen olisi mitään muuttanut.

Onhan tuo Pirellin toiminta edelleen hämmästyttävää. Odotan edelleen sitä viikonloppua, jossa päästään käyttämään kovaa seosta. Saa nähdä minkä pehmeämmän seoksen Pirelli voi hyperin jälkeen keksiä. Onko se oikeasti vaikeaa tehdä kolme, neljä, maksimissaan viisi seosta, jotka kestävät tietyn määrän kierroksia arvion mukaan, ja tallit voivat sitten ottaa riskiä sen mukaan mitä oma perse kestää. Hard, medium, soft ja supersoft nimellä ja noista seoksista hard vastaa nykyistä softia esimerkiksi.

Tämä ongelma renkaiden kestävyyden kanssa on ollut Kimin Lotus-vuotista lähtien.
 

Byvajet

Jäsen
Onko se oikeasti vaikeaa tehdä kolme, neljä, maksimissaan viisi seosta, jotka kestävät tietyn määrän kierroksia arvion mukaan, ja tallit voivat sitten ottaa riskiä sen mukaan mitä oma perse kestää.

Eiköhän tuo onnistu, jos testit standardisoidaan ja ajetaan aina samalla tavalla samoissa oloissa.

Tilanne vaikeutuu, kun lämpötilat muuttuvat, kanttareita ylitetään, tehdään ylikovia jarrutuksia ja ajetaan välillä turva-auton perässä renkaiden jäähtyessä, kunnes ne taas lämpenevät kisan jatkuessa.

Puhkeavat renkaat ovat Pirellille ensiksikin imagohaitta. Ei se tahdo, että firman nimi muistetaan räjähtelevistä renkaista ja ehkä vakavistakin ulosajoista. Kiihkeimmät fanit ymmärtävät, mistä on kysymys, mutta muulle maailmalle kysymys on huonoista renkaista. Pirellin renkaan aiheuttama kuolema on Pirelli-kuolema.

Toinen ongelma on ykkösten turvallisuuskulttuuri. Kun on valittu linja, että kuskit eivät saa loukkaantua vakavasti, saati kuolla, niin siihen sopivat huonosti puhkeavat renkaat.

Täytyy olla naiivi, jos kuvittelee, ettei Pirelliä osoiteta, jos rengas puhkeaa liian aikaisin (tai yli normien ajettunakin) ja siitä seuraa vakava onnettomuus. Ihan varmasti firman asioista päättävät tahtovat suojautua sekä imagohaitoilta että epäonnisten sattumusten aiheuttamilta juridisilta seurauksilta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Pirellihän on ihan mahdottomassa tilanteessa, kun pitäisi valmistaa renkaita joilla on jokin näkyvä momentti kisoissa, mutta ne eivät toisaalta saa olla liian herkkiä (tai kestäviä), tai muuten ovat kuskit, fanit ja tallit raivoamassa. Tähän vielä päälle se fakta, että heidän rengastestinsä jäävät hyvin vähäisiksi, jolloin Pirellin täytyy siksi(kin) pelata seiftiä.

Btw; en ole ikinä ymmärtänyt erinäisissä keskusteluissa esiintyvää nostalgisointia. Kyllä, formuloissa on isoja ongelmia, mutta näin asia on aina ollut. Monessa asiassa on menty eteenpäin, näkyvimpänä varmaan turvallisuus ja kuljettajien taso. Ei siellä enää aja mitään Paul Belmondon tai Yuji Iden kaltaista turistia. Paljon haukutut Ericsson ja Hartley ovat noihin kahteen verrattuna legendatason kuljettajia.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös