Formula 1 – kausi 2018

  • 299 766
  • 1 853

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Onhan tuo Verstappen kova lupaus, mutta nyt kyllä sattuu hieman paljon yhdelle kaverille. Voipi olla että Ricciardon kannattaakin jatkaa Red Bullilla, sillä onhan heidänkin pakko satsata näillä näytöillä myös toiseen kuskiin. Verstappenin epätasaisuudella ei meinaan mestaruuksia voiteta.
 

Byvajet

Jäsen
Onhan tuo Verstappen kova lupaus, mutta nyt kyllä sattuu hieman paljon yhdelle kaverille.

Verstappenin toilailut sujahtavat kategoriaan typerä kakara. Liikaa on vielä nuoruuden intoa. Joidenkin mielestä se on anteeksiantamatonta, mutta täytyy muistaa, että Max on edelleen vasta 20-vuotias. Ei ainakaan minulla tuossa iässä riittänyt kyky ajatella ja reagoida pitkäjänteisesti ja kokonaisvaltaisesti. Tunteet veivät.

Vaikka saisi valtavasti huomiota ja nauttisi miljoonapalkkaa, niin se ei muuta tosiasiaa, että Verstappen on vielä biologisestikin aivan raakile. Aivojen kehityskin jatkuu 25 ikävuoteen saakka.

Varmasti tallin johtoa vtuttaa, mutta toinen puoli asiasta on se, että kuka tahtoo luopua supernuoresta superlupauksesta, joka on väläytellyt supernopeutta ja osoittanut myös ajoittain olevansa luotettava.

Saattaa tallipäällikköä harmittaa, jos Max päästetään pois tallista ja muutaman vuoden kypsyttyään hän osoittautuu juuri sellaiseksi kuljettajaksi, joka osaa ottaa harkitusti riskejä ja ajaa ajoittaisia huikeita suorituksia, joiden turvin mestaruus tulee talliin. Hyviä kuljettajia on paljon, mutta sellaisia, jotka pystyvät imemään itselleen muutaman mahdollisesti mestaruuden ratkaisevan lisäpisteen, harvemmassa.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
@Byvajet juu ei ketään niin hullu ole, että Verstappenin kaltaisen lupauksen pois päästäisi. Kuten sanoit niin kaveri on vasta 20, joten hänellä on vielä monta vuotta aikaa voittaa mestaruuksia F1:ssä.

Lähinnä itse sitä mieltä, että jonkun pitäisi nyt vain hieman rauhoitella ja palauttaa kaveri maanpinnalle.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Verstappenin pitäisi itse ensin tiedostaa ongelman olemassaolo jotta hän voisi tehdä asialle jotain. Kovin useinhan ko. kaveri sanoo - vaikka ensin pyytää anteeksi törttöilyjään - ettei aio muuttaa mitään ajotavassaan. Tämä lienee lähtökohtaisesti aika lähellä ongelman ydintä.

Crashjean sai pakkansa kasaan kun kävi juttelemassa psykologin kanssa. Tosin Crashjeanin pakka on nyt taas hieman levällään - mutta se on eri juttu. Verstappenin isällähän on / on ollut kohtuullisen radikaalit kasvatusmetodit: nuorelle Maxille annettiin mm. tyyliin viikon silent treatment kun kaveri sekoili mikroautokisoissa. Voisin kuvitella ettei Jos noista ajoista kovin paljoa pehmentynyt ole. Pappa-Verstappenin silmistä joskus oikein valuu vitutusta ulos kun Max on sekoillut autonsa rikki. Äijä varmasti räjähtäisi tuhansiksi mikroskooppisen pieniksi sirpaleiksi mikäli ei tarvitsisi tv-kameroiden edessä yrittää käyttäytyä.

ping @MustaHaukka & @Byvajet
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Joo ei taida olla isä Verstappenin kasvatusmetodit sieltä helpoimmasta päästä. Kyllähän se aina ruudussa koittaa hymyillä, vaikka sisällä varmasti kiehuu. Toisaalta en usko, että isä on tyytyväinen poikamsa suorituksiin ennen kuin se mestaruus on saavutettu, jos nyt edes silloinkaan.

Toivottavasti Vettel painaa lähdössä Ricciardosta ohi ja Kimi pääsee ehjänä avauskierroksen. Verstappen todennäköisesti ajaa ulos jossain kohtaa kisaa.
 

Pottajofa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Espanja oli unettavan tylsää possujunassa ajelua ja periaatteessa tämän luulisi myös olevan. Pientä toivoa on kuitenkin siitä, että jotain säpinää saadaan, kun joku ajaa kaiteeseen. Sitten taas turva-auton jälkeen mahdollisesti pientä actionia. Viihteen kannalta toivoisin, että Max lähtisi hakemaan rohkeasti ohituksia, kun Monacon ohitukset ovat aina erityisen hienoja.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Parempaa käsikirjoitusta Monacolle ei voi saada kun tämänpäiväinen. Crashtappen lähtee viimeisenä, ja toivotaan että ehtii kolaroida vähintään kolmeen kertaan ennenkuin auto on ajokelvoton, niin saadaan muuten tylsään Monacoon roppakaupalla häppeninkiä.
 

HaZekki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans,Suomi
Parempaa käsikirjoitusta Monacolle ei voi saada kun tämänpäiväinen. Crashtappen lähtee viimeisenä, ja toivotaan että ehtii kolaroida vähintään kolmeen kertaan ennenkuin auto on ajokelvoton, niin saadaan muuten tylsään Monacoon roppakaupalla häppeninkiä.

Joo kyllähän toiveissa olisi kunnon rumurallia ja draamaa heti alusta asti, kuhan ei suomalaiset olisi osallisina siihen.

Toivotaan suomalaisille hyvää kisaa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
En ole ikinä pitänyt Monacoa tylsänä sen varsinaisessa merkityksessä. Toi Espanja oli tylsän tyyppiesimerkki. Monaco jo paikkana tuo omanlaisensa legendaarisen vivahteen. Katurata taas tuo jo oman riskinsä, kun mitään turva-alueita ei ole. Ohituksia, tai niiden yrityksiä on nähty, tunneli ja sen jälkeinen shikaani erityisesti, mutta viime vuosina ovat kuskit ilolla lähteneet yrittämään ja hakemaan uusia ideoita, jopa neulansilmässä. Lisäksi kun romua tulee aika usein ja kippasipa joku sen auton kyljelleenkin siihen tunnelia ennen, niin aina on tämä kisa jaksanut itseäni kiinnostaa. Jopa silloin kun muuten en Formuloita jaksanut seurata.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olipa hieman tylsä kilpailu vaikka onneksi jännitys säilyi loppuun asti kun pakka pysyi kasassa. Hieman ehkä harmi että lopussa tuli hetkeksi vielä virtuaalinen turva-auto kun Vettelin ja Hamiltonin renkaat oli jo aivan loppu, antoi ehkä juurikin sen 2 kieroksen turvan näille ettei vauhti hyytynyt ihan kokonaan
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Naurettavin kisa mitä olen koskaan nähnyt. Kärki AJELEE jopa 5 sekuntia hitaammin kuin takana tulevat ja ULTRAsoftit renkaat kestää 70 kierrosta. Pääsisipä takaisin kauteen 2013, jolloin nuo renkaat kuluivat loppuun nopeasti. Nämä nykyiset renkaat ovat ihan täysi farssi.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Naurettavin kisa mitä olen koskaan nähnyt. Kärki AJELEE jopa 5 sekuntia hitaammin kuin takana tulevat ja ULTRAsoftit renkaat kestää 70 kierrosta. Pääsisipä takaisin kauteen 2013, jolloin nuo renkaat kuluivat loppuun nopeasti. Nämä nykyiset renkaat ovat ihan täysi farssi.

Omasta mielestä edellinen kisa Espanjassa oli vieläkin huonompi. Siellä nähtiin vissiin jopa vähemmän ohituksia kuin tämän päiväisessä kilpailussa.
 

HaZekki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans,Suomi
Ferrarilla onnistuttiin taas sössimään Kimin podiumin. Muuten helvetin tylsä kisä niinkuin tuossa ylempänä todettiin.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kyllä Kimi olisi pitänyt ottaa varikolle siinä vaiheessa kun jäljellä oli noin 20-25 kierrosta. Olisi saanut varmasti kärjen kiinni uudestaan ja kenties muutkin olisivat reagoineet tähän sitten. Mutta ei. En olisi yllättynyt mikäli kaikki muut olisivat pysähtyneet ensin ja Kimi otettu sen jälkeen sisään kärjestä vaikka renkaat olisivat kestäneet maaliin...
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei pysty käsittämään, kuka tuosta skeidasta pystyy maksamaan yhtään mitään. Tuossa käytännössä maksaa jonossa hiihtämisestä. Striimin kautta näkee ihan riittävän laadukasta kuvaa, eikä tarvitse kyrpiintyä, jos skaban seuraaminen ei kiinnosta.

On tuossa kaikkinensa tuote kunnossa. Autoilla ei voi lähellä perässä, jotta pystyisi ohittamaan, edes radoilla, joilla pystyy ohittamaan. Renkaat ei kulu millään ja erot seoksien välillä kyssäri. Fiat uhkaa lähteä, jos ei saa kaataa rahaa tolkuttomasti viemäriin, vaikkeivat voita siltikään mitään. Muut pelkää asemansa puolesta niin, ettei eroja voida tasoittaa. Siksi kolmesta tallista löytyy 5 viisi kuskia, kotka voivat voittaa. Fiat vaikka räjäyttää Räkän itsetuhonapilla ilmaan, jos näyttäisi sattumalta voittavan. Loput 15, tai jotain, kuskia ovat vain osallistumassa. Säännöt ovat lisäksi vähän eri eri tallien kuskeille. Ja kukaan tuskin edes osaa lajin kaikkia sääntöjä, sen verran monimutkaisiksi ovat tehdyt. Suurinta hupia ovat paranevat kierrosajat ja kasvavat nopeudet, mutta kilvanajoon nämä eivät vaikuta ainakaan positiivisesti. Radio-ohjattavia ohjataan lisäksi varikolta, mutta varmaan penkinlämmittimellä saadaan kuskeille hiki. Ja kaikkea muuta mukavaa.

Kyllä. Itse olen valmis maksamaan tuosta tuotteesta tasan nolla euroa. Jos ei toimivaa striimiä löydy, niin ei haittaa, vaikka jäisi jonoajot kokonaan näkemättä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Hauskinta, että nämä pahimmat vuodatukset Formuloiden nykytilasta tulevat aina sattumalta Monacon kisan jälkeen. Mutta sinänsä samaa mieltä, että noille renkaille täytyisi keksiä jotain. Jollain ultrasofteilla painetaan puolet kisapituudesta, vaikka täksi kaudeksi seokset pehmentyivät entisestään (kuulemma). Onneksi saivat survottua jo ensi vuodeksi sen muutoksen autojen etusiipiin, joka tuottaa vähemmän "dirty airia" takana olevalle.

Kisasta ei liiemmin kerrottavaa jäänyt, mutta voitto meni kyllä oikealle miehelle. Suomalaiset eivät oikein esittäneet mitään.
 

Da-Capo

Jäsen
Joo renkaille vois tehdä jotain, mutta onhan tämä Monaco ratana jotain aivan kuraa. Häviäisi kalenterista välittömästi, ellei olisi Monaco.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo renkaille vois tehdä jotain, mutta onhan tämä Monaco ratana jotain aivan kuraa. Häviäisi kalenterista välittömästi, ellei olisi Monaco.

Toisaalta juuri sen takia radalla on oma paikkansa kun on Monaco. Sanoisin jopa että hyvä niin. Enemmän vikaa on säänöissä ja renkaissa. Jos autoissa saisi otettua enemmän irti ja ajaminen olisi vaikeampaa niin radan hyvätkin puolet tulisi esiin. Nythän se oli sopivasti sekä ahdas mutta ei kuitenkaan niin paljon että joku ajaisi seinään.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko tuohon osasyy turvallisuuskulttuuri, jossa renkaan räjähtämistä tai puhkeamista ei katsota hyvällä?

Onko vaikeaa rakentaa rengas, joka menettää pitonsa, mutta ei puhkea?

Rengasvalmistajan vastuu on taata se, että rengas kestää varmasti tietyn määrän kierroksia ja sen jälkeen vastuu siirtyy tallille jos se ei niitä vaihda. Ylipäätään niin, että pito menee tuon luvatun maksimikierrosmäärän jälkeen oikeasti eikä vain lupauksena niin olemattomaksi että renkailla ei voi tietyn kierrosmäärän jälleen enää ajaa koska pito on täysin nollassa.

Ennen rakennettiin/valmistettiin ns. aika-ajorenkaita joissa pito oli todellakin kohdallaan, mutta vain muutaman kierroksen. Ylipäätään ennen renkaissa oli oikeasti eroja ja kisan sai viedä läpi vaikka ilman renkaidenvaihtoa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinkahan paljon tuossa sitten nykyisellään oikein säästetään rahaa siihen vanhaan tilanteeseen nähden kun oli useampi valmistaja kun nykytilassa ei ainakaan hirveä hyöty/apu sarjalle näyttäisi olevan että tuota on rajoitettu. Ainakin olisi paljon enemmän varianssa suuntaan ja toiseen jos tuota ei rajoitettu ja voimasuhteet voisi muuttua kauden aikanakin enemmän. Varmaan kohta rengassäänötkin vaihtuu siihen että viikonloppu ajetaan 3 setillä ja sillä ajettava harjoitukset ja aika-ajotkin ja se kestää ja kestää.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Hauskinta, että nämä pahimmat vuodatukset Formuloiden nykytilasta tulevat aina sattumalta Monacon kisan jälkeen. Mutta sinänsä samaa mieltä, että noille renkaille täytyisi keksiä jotain. Jollain ultrasofteilla painetaan puolet kisapituudesta, vaikka täksi kaudeksi seokset pehmentyivät entisestään (kuulemma). Onneksi saivat survottua jo ensi vuodeksi sen muutoksen autojen etusiipiin, joka tuottaa vähemmän "dirty airia" takana olevalle.

Kisasta ei liiemmin kerrottavaa jäänyt, mutta voitto meni kyllä oikealle miehelle. Suomalaiset eivät oikein esittäneet mitään.

@Giroux; naulan kantaan. Ricciardo oli koko viikonlopun ajan eri tasolla kuin muutoin nopeimpien autojen kuskeina toimivat Mercedes- ja Ferrari-kuljettajat. Monacon kisan "viihdyttävyys" oli normaalitasoa, Ellei kukaan aja kunnolla seinään, ehtii katsoa raveja Solvallasta ja säätiedotuksia, eikä silti menetä mitään. Kun ei ole kunnollisia ohituspaikkoja, on samantekevää, vaikka kierrosajoissa olisi eroja.

Suomalaisten menestymättömyys selittyy aivan yksinkertaisella totuudella; kumpikin on kakkoskuski omassa tallissaan. Ahneimmat ja härskeimmät ovat ykköskuskeja.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Huvittavaa että kun puolustin Monacoa, niin sitten juuri nyt ajettiin maailman tylsin kisa. Ei sitten niin minkäänlaista jännitystä kärjessä. Silti Monaco pysyy itselläni kiinnostavuudessa ykkösenä, mutta kyllähän tämä sarja nyt kaipaisi vähän ravistelua.
 

HaZekki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans,Suomi
Hyvin Ricciardo pystyi kontrolloimaan kisaa ja ajaa voittoon ilman 7 vaihdetta , vehkeet nipinnapin kesti maaliin asti, mutta joutuu ottamaan kanadaan uuden vaihdelaatikon ja saanee +5 sijaa rankkua.

Vettel saa päivitetyt osat jo kanadaan (uusi P-U) ja saanee 15-20 HV lisää tehoa , Kimi saa uudet osat vasta saksaan ;/ Ja joutunee kisaamaan Red Bulleja vastaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mahtaako Heikki Kulta olla tulossa vanhaksi kun päivän Turkkarissa kirjoitti Ricciardon vaihdelaatikon jumiutuneen kutoselle (väärin), kuten Schumin Ferrarissa (väärin) vuonna 1995 (väärin). Ei ole lehteä nyt edessä, mutta noin hän taisi raportoida.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös