Formula 1 – kausi 2018

  • 304 953
  • 1 853

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Eiköhän tuo onnistu, jos testit standardisoidaan ja ajetaan aina samalla tavalla samoissa oloissa.

Tilanne vaikeutuu, kun lämpötilat muuttuvat, kanttareita ylitetään, tehdään ylikovia jarrutuksia ja ajetaan välillä turva-auton perässä renkaiden jäähtyessä, kunnes ne taas lämpenevät kisan jatkuessa.

Puhkeavat renkaat ovat Pirellille ensiksikin imagohaitta. Ei se tahdo, että firman nimi muistetaan räjähtelevistä renkaista ja ehkä vakavistakin ulosajoista. Kiihkeimmät fanit ymmärtävät, mistä on kysymys, mutta muulle maailmalle kysymys on huonoista renkaista. Pirellin renkaan aiheuttama kuolema on Pirelli-kuolema.

Toinen ongelma on ykkösten turvallisuuskulttuuri. Kun on valittu linja, että kuskit eivät saa loukkaantua vakavasti, saati kuolla, niin siihen sopivat huonosti puhkeavat renkaat.

Täytyy olla naiivi, jos kuvittelee, ettei Pirelliä osoiteta, jos rengas puhkeaa liian aikaisin (tai yli normien ajettunakin) ja siitä seuraa vakava onnettomuus. Ihan varmasti firman asioista päättävät tahtovat suojautua sekä imagohaitoilta että epäonnisten sattumusten aiheuttamilta juridisilta seurauksilta.

Ei Pirelli ole mikään uhri tässä. Kyllä monelle rengasvalmistajalle kelpaisi olla näkyvällä paikalla maailman suurimmassa ja kauneimmassa moottoriurheilusarjassa. Mikäli Pirelli ei pysty tuottamaan sellaista tavaraa mitä tilaaja toivoo, tulisi asiasta tehdä kilpailutus. Tai sitten mikäli renkaista halutaan tehdä kovia niin sitten välitankkaukset takaisin.

Ja mietin myös, että onko ihmiset todella sellaisia, että jos Pirelli tekee tuotteen ja antaa sille tietyn elinajan. Ja tuote selviää tämän ajan. Niin valtaako silti someraivo ihmiset. Jos myyn toiselle auton ja sanon, että tällä ajaa vuoden. Ja se hajoaa 13 kuukauden päästä, niin suuttuuko kyseinen henkilö minulle?

Tällaisessa skenaariossa Pirellin renkaat ovat toimineet kuten niiden on luvattu. Muistan formuloista Indianapoliksen kilpailun, kun Michelinin renkaat eivät täyttäneet lupaustaan ja aiheuttivat vaarallisen ulosajon muistaakseni Ralf Schumacherille. Ei tästä aiheutunut mitään imagotappiota ja itsekin ajan Michelineillä enkä ole lainkaan huolissani niiden kestävyydestä. En ole kenenkään kuullut välttelevän Micheliniä koska Schumacher ajoi kerran vaarallisesti ulos niiden takia. Tiedä sitten häntä. Toki nykyaikana järkytytään ja someraivotaan pienestäkin, jolloin kivitettävä on löydettävä ja nopeasti.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Btw; en ole ikinä ymmärtänyt erinäisissä keskusteluissa esiintyvää nostalgisointia. Kyllä, formuloissa on isoja ongelmia, mutta näin asia on aina ollut. Monessa asiassa on menty eteenpäin, näkyvimpänä varmaan turvallisuus ja kuljettajien taso. Ei siellä enää aja mitään Paul Belmondon tai Yuji Iden kaltaista turistia. Paljon haukutut Ericsson ja Hartley ovat noihin kahteen verrattuna legendatason kuljettajia.

itseasiassa turvallisuus taitaa olla niitä ainoita asioita joissa on menty eteenpäin ja siinäkin on menty jo monin paikoin täysin älyttömyyksiin. Nuo ja monet muut muutokset syövät kaiken aidon kilpailun ja jännityksen kisoista. Kuljettajat ovat tasalaatuisia ja eipä siellä kyllä montaa suurta persoonaa löydy.

Ei prameilla kulisseilla ja tyhjällä hehkutuksella kaikkea pysty peittämään vaikka miten yritettäisiin.

Yksi suosikkiaihe turvallisuuteen ja kilpailuun liittyen on se, että miksi turva-alueilla on nykyään lähes yksinomaan asfalttia eikä nurmikkoa ja/tai hiekkaa. Huonoja selityksiä on kuultu ennenkin, mutta hiljattain itse Hermann Tilke veti ässän hihasta kun hänelle tehtiin aiheesta suora kysymys: koska moottoriradat ovat nykyään monitoimiareenoita niin täytyy ajatella kaikkia käyttäjiä. Ei ole reilua jos Porschen tai Ferrarin ymv. Autojen äveriäs omistaja Räikköstä, Vetteliä, Hamiltonia tai muita suuruuksia jäljitellessään vetäisee ulos ja hiekoille koska jokainen ulosajo maksaa automaattisesti 7000 € euroa korjauskuluja. Selitys on jo niin uskomaton ja typerä että tuolle ei voi kuin nauraa makeasti. Jos jokainen ulosajo normaalilla moottoriradalla maksaa 7000 euroa pelkän hiekan voimasta, niin mikä mahtaa olla hintalappu esim. vanhan Nurburgringin ulosajoille ja seinäkosketuksille? Miljardi kenties? Ja silti ajavat! Tosissaan!
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Syy asfalttialueisiin on turvallisuus. Kumi puree paremmin asfalttiin kuin hiekkaan.
Tuon myötä säädökset on tiukentuneet paljon oikaisujen kanssa.

Isoimmat ongelmat on tällä hetkellä aerossa, siihen isot muutokset että vaihdelaatikon tuntumassa voi seurata läpi mutkien ja heti suoran alussa rinnalle.

_
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Syy asfalttialueisiin on turvallisuus. Kumi puree paremmin asfalttiin kuin hiekkaan.
Tuon myötä säädökset on tiukentuneet paljon oikaisujen kanssa.

Isoimmat ongelmat on tällä hetkellä aerossa, siihen isot muutokset että vaihdelaatikon tuntumassa voi seurata läpi mutkien ja heti suoran alussa rinnalle.

_

Valheellista turvallisuuskorttia Tilke ei enää edes yrittänyt käyttää ja se kertoo jotakin. Myönsi jopa että hiekka olisi se parempi vaihtoehto ja tekisi radoista paremman näköisiä.
 

Byvajet

Jäsen
itseasiassa turvallisuus taitaa olla niitä ainoita asioita joissa on menty eteenpäin ja siinäkin on menty jo monin paikoin täysin älyttömyyksiin.

Syöksylaskussa sattuu ja tapahtuu, nopeudet moottoritienopeuksia.

Mäkihypyssä nähdään pahoja täysin holtittomia niskalleen tulemisia.

Jari Mönkkönen neliraajahalvaantui, lajina voimistelu. Kun pohtii, millaisia riskejä siinäkin lajissa otetaan, niin ei pidä ihmetellä vakaviakin loukkaantumisia.

Ranskan ympäriajossa huippunopeudet 130 km/h, pyörän selässä. Ja sitten kun ajetaan ryhmässä ja rupeaa kolisemaan, niin väkeä saattaa laota kuin heinää pellolta.

Rallissa aina joskus joku kuolee. Jos kaikkien täytyisi selvitä loputtomiin hengissä, koko laji olisi lopetettava, koska kaikkien riskien välttely on mahdotonta.

Man-saarten ajot on vienyt tästä maailmasta oikein isommankin joukon.

Extreme-harrastusten puolella taas kuolemat ikään kuin kuuluvat lajeihin. Ne ovat osa lajia. Lajeja harrastavat tietävät, että harrastaessaan voi ihan oikeasti kuolla.

Minusta irvokkainta formulakulttuurissa on se, että kuljettajien henkeä suojellaan paljon enemmän kuin ulkopuolisten henkeä. En pidä mitenkään mahdottomana, että seuraava kuolema osuu ratavirkailijalle tai varikkomiehistölle. He ovat varsin suojattomia huonoa onnea vastaan. Taisi tässä menneinä vuosina joku katsoja kuollakin radalta lentäneeseen romuun, mutta asia vaiettiin tehokkaasti.

Kun moottoriurheiluun ovat perinteisesti kuuluneet vaarat, niin vähänhän nykyformuloista tulee pleikkarifiilis. Minusta formuloiden riskitaso pitäisi nostaa extremeharrastusten tasolle, BASE-hyppäämisen tasolle. Silloin vaaran ja vauhdin tuntu palaisi.

Tuosta saa peruskäsityksen, paljonko väkeä kuolee BASE-hyppäämisessä.

BASE Fatality List

Jos taas tahdotaan ajaa suojatussa ympäristössä viimeisintä teknologiaa hyödyntäen, niin kehitetään oikeasti virtuaaliformulat, joita ajetaan neljän seinän sisällä tietokoneella. Miksi sinne radalle mennään luomaan tietokonepelejä?
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Syöksylaskussa sattuu ja tapahtuu, nopeudet moottoritienopeuksia.

Mäkihypyssä nähdään pahoja täysin holtittomia niskalleen tulemisia.

Jari Mönkkönen neliraajahalvaantui, lajina voimistelu. Kun pohtii, millaisia riskejä siinäkin lajissa otetaan, niin ei pidä ihmetellä vakaviakin loukkaantumisia.

Ranskan ympäriajossa huippunopeudet 130 km/h, pyörän selässä. Ja sitten kun ajetaan ryhmässä ja rupeaa kolisemaan, niin väkeä saattaa laota kuin heinää pellolta.

Rallissa aina joskus joku kuolee. Jos kaikkien täytyisi selvitä loputtomiin hengissä, koko laji olisi lopetettava, koska kaikkien riskien välttely on mahdotonta.

Man-saarten ajot on vienyt tästä maailmasta oikein isommankin joukon.

Extreme-harrastusten puolella taas kuolemat ikään kuin kuuluvat lajeihin. Ne ovat osa lajia. Lajeja harrastavat tietävät, että harrastaessaan voi ihan oikeasti kuolla.

Minusta irvokkainta formulakulttuurissa on se, että kuljettajien henkeä suojellaan paljon enemmän kuin ulkopuolisten henkeä. En pidä mitenkään mahdottomana, että seuraava kuolema osuu ratavirkailijalle tai varikkomiehistölle. He ovat varsin suojattomia huonoa onnea vastaan. Taisi tässä menneinä vuosina joku katsoja kuollakin radalta lentäneeseen romuun, mutta asia vaiettiin tehokkaasti.

Kun moottoriurheiluun ovat perinteisesti kuuluneet vaarat, niin vähänhän nykyformuloista tulee pleikkarifiilis. Minusta formuloiden riskitaso pitäisi nostaa extremeharrastusten tasolle, BASE-hyppäämisen tasolle. Silloin vaaran ja vauhdin tuntu palaisi.

Tuosta saa peruskäsityksen, paljonko väkeä kuolee BASE-hyppäämisessä.

BASE Fatality List

Jos taas tahdotaan ajaa suojatussa ympäristössä viimeisintä teknologiaa hyödyntäen, niin kehitetään oikeasti virtuaaliformulat, joita ajetaan neljän seinän sisällä tietokoneella. Miksi sinne radalle mennään luomaan tietokonepelejä?

F1 on ollut aidosti ja automaattisesti hengenvaarallista 1950-luvulta jonnekin 1980-luvun alkuun. Tuon jälkeen turvallisuus saatiin nostettua erittäin hyvälle tasolle. Hiilikuiturungot, turvatankit, jalat etuakselin taakse ymv. muutokset olivat aidosti hyviä ja tarpeellisia muutoksia. Vuoden 1994 Imolan GP:n jälkeen tulleissa muutoksissa on sitten iso määrä hyviä ja huonoja muutoksia. Paikoin järkevää reagointia, mutta valitettavan paljon puhdasta hysteriaa.

Mad Max Mosley onnistui tekemään itsestään hölmön vielä virallisen FIA-osuuden päätyttyä kun julisti vuoden 2016 Australian GP:n jälkeen, että ilman hänen myötävaikutustaan turvallisuuskehitykseen Fernando Alonso olisi menehtynyt törmäyksen ja volttisarjan johdosta ja 20 vuotta sitten tämä olisi ollut täysin varmaa. Mielenkiintoista tässä on se, että tasan ja täsmälleen 20 vuotta aiemmin Martin Brundle heitti täsmälleen samassa paikassa törmäyksen jälkeen identtiset voltit ja oli mukana uusintalähdössä.

Jos ennen hyväksyttiin riskien, kilpailun/jännityksen vs. turvallisuuden välillä jonkinlainen järkevä kompromissi, niin nyt sitä ei hyväksytä ja sitten ihmetellään miksi yleisö/kuskit ym. valittavat kisojen mielenkiinnottomuutta.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ottaa esimerkiksi tämänkauden uudistukset turvallisuuden osalta niin mentiinhän varmaan turvallisuudessa eteenpäin mutta ei se lajia eteenpäin yhtään auttanut. Ihmetellään miksei varsinkaan nuorisoa kiinosta ja sitten rakenellaan kaikenmaailman turvakehiköitä ja rumia dildoja autoon ja ihmetellään miksei ketään kiinosta. Sitten ajellaan niikuin tivolissa törmäilyautoilla jonossa ilman että saa kenenkään osua, sitten annetaan rankkua paitsi Verstappenilla ei aina. Kyllähän viimevuosina jo autotkin on niin turvalliseksi mennyt että ei niitä tarvitse välttämättä kehittää jos se vie lajilta suosiota ja näyttävyyttä pois. kans hamuaa kolareita ja kuolemia.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Säännöksi että etu- tai takasiipiä ei saa vaihtaa kesken kisan, vaan niiden on kestettävä tai voivoi.

Että silleen...
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Joo ottaa esimerkiksi tämänkauden uudistukset turvallisuuden osalta niin mentiinhän varmaan turvallisuudessa eteenpäin mutta ei se lajia eteenpäin yhtään auttanut. Ihmetellään miksei varsinkaan nuorisoa kiinosta ja sitten rakenellaan kaikenmaailman turvakehiköitä ja rumia dildoja autoon ja ihmetellään miksei ketään kiinosta. Sitten ajellaan niikuin tivolissa törmäilyautoilla jonossa ilman että saa kenenkään osua, sitten annetaan rankkua paitsi Verstappenilla ei aina. Kyllähän viimevuosina jo autotkin on niin turvalliseksi mennyt että ei niitä tarvitse välttämättä kehittää jos se vie lajilta suosiota ja näyttävyyttä pois. kans hamuaa kolareita ja kuolemia.

Hyviä ja vaativia nopeita ratoja, tapahtumia, taisteluita, ja kolareitakin ehkä, mutta sen paremmin kuljettajien, mekaanikkojen tai ratahenkilökunnan ym. menehtymisiä en ole koskaan kuullut kenenkään kaipaavan.
 

Outsider

Jäsen
Hyviä ja vaativia nopeita ratoja, tapahtumia, taisteluita, ja kolareitakin ehkä, mutta sen paremmin kuljettajien, mekaanikkojen tai ratahenkilökunnan ym. menehtymisiä en ole koskaan kuullut kenenkään kaipaavan.

Kyllähän täällä foorumilla tuntuu monikin kaipaavan kuolemia formuloihin. Jokusen kerran on erilaisissa autokilpailuissa tullut nähtyä vähän vauhdikkaampaa kolarointia, eikä kyllä ole kertaakaan tuntunut siltä, että tapahtuma olisi parantunut sillä hetkellä, jos joku olisi sattunut kuolemaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Hamilton sanaillut, että Ricciardolle ei tilaa löytyisi Mercedekseltä tai Ferrarilta. Eli voitaneen päätellä siis, että ensi kaudella ainakin Mercedes jatkaa lähtökohtaisesti samalla kaksikolla (en usko Hamiltonin lopettavan), kun ilmeisen suorasukaisesti aina niin diplomaattisessa F1-maailmassa Hamilton epäili, että Mercedekseltä ei vapaata istuinta löydy. Hamilton epäili myös Kimin jatkavan ja kehui Räikkösen ajavan hyvin.

Suomalaisena toki olisi toivottavaa, että Hamiltonin puheet pitäisivät kutinsa. Tosin mielestäni Räikkönen ei nyt pariin viimeiseen kilpailuun ole kyllä päässyt lähellekään Vetteliä raa'asta nopeudesta puhuttaessa. Toivottavasti Kimi löytäisi vaikka jo Kanadassa vireensä. Bottas sen sijaan aika epäonninen ja Monaco nyt on Monaco... En anna sille osakilpailulle paljoakaan painoarvoa.
 

HaZekki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans,Suomi
Kanadaan tulossa 3 DRS aluetta entisen kahden sijaan. Hyvä juttu, sillä ohituksia nähdään enemmän.

Muutenkin tykkään Kanadan radasta, kuka nähädään ensimmäisenä mestareiden muurissa ? Veikkaisin "penikka" Verstappenia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kanadaan tulossa 3 DRS aluetta entisen kahden sijaan. Hyvä juttu, sillä ohituksia nähdään enemmän.

Muutenkin tykkään Kanadan radasta, kuka nähädään ensimmäisenä mestareiden muurissa ? Veikkaisin "penikka" Verstappenia.

Saa vaan nähdä että nähdäänkö kissa ja hiiri leikkiä sen osalta että kannattaako mennä ohi ettei tule ohitetuksi heti takaisin.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kanadaan tulossa 3 DRS aluetta entisen kahden sijaan. Hyvä juttu, sillä ohituksia nähdään enemmän.

Muutenkin tykkään Kanadan radasta, kuka nähädään ensimmäisenä mestareiden muurissa ? Veikkaisin "penikka" Verstappenia.
Toinen nappula jättää ensimmäisenä puumerkkinsä muuriin, Lance Stroll.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kanadaan tulossa 3 DRS aluetta entisen kahden sijaan. Hyvä juttu, sillä ohituksia nähdään enemmän.

Muutenkin tykkään Kanadan radasta, kuka nähädään ensimmäisenä mestareiden muurissa ? Veikkaisin "penikka" Verstappenia.

Onko mestareiden muuri normaalilla paikallaan vai onko siirretty? Kuten tuossa joku kausi taisi olla?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Verstappen tuotiin niin kiireellä ykkösiin, ettei ehtinyt voittaa mestaruutta missään junioriluokassa. Hänen ei siis pidäkään ajaa mestareiden seinään.

Tässä suurin piirtein arvojärjestyksessä nykykuskien parhaat mestaruudet:
F1: Vettel, Räikkönen, Alonso, Hamilton
WEC: Hartley
GP2/F2: Grosjean, Vandoorne, Hülkenberg, Leclerc, Gasly
Renault World Series: Magnussen, Sainz
GP3: Ocon, Bottas
F3: Ricciardo, Stroll, Ericsson, Perez (kansallinen luokka)
Formula Abarth: Sirotkin
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mukava miksaus lähtöruudukko, kun kolmen eri tallin autot kärkikolmikossa ja muutenkin kärkikuusikko mukavan tasaista ja sekaisin.
Red Bull lähtee vielä Hypersofteilla kisaan, kun muut Ultrasofteilla, joten ihan hyvät lähtökohdat kisan kannalta.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Hartleylta kova aika-ajo ja varmasti hetkeksi hiljenevät kriitikot, joskin kisa on vasta huomenna. Stoffel oli todella lähellä voittaa Alonsoa ja joissain lähteissä on höpöilty jotain Vandoornen jatkossa, mutta belgialaisessa on paljon potentiaalia ja näyttää siltä, että nyt on Vandoorne jo todella lähellä tallikaveria ajallisesti. Verstappenilta myös kovaa tekemistä.

Vähän kyllä jännittää huominen lähtö, jossa Bottas ja Verstappen lähtevät vierekkäin. Erityisesti, kun Max hypereillä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Hyvät asetelmat kisaan, varsinkin kun RB hypereillä startissa, niin Max voi painaa jopa kärkeen lähdössä.

Kimin kisasta ei jaksa enää edes mitään odottaa. Ricciardo menee ihan varmasti edelle, eikä Kimi kykene paikkaa lunastamaan takaisin. Tietty Maxilta voi tulla mitä vaan, joten jos Max perseilee niin tätä kautta voi sijan tai pari nousta.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Hyvät asetelmat kisaan, varsinkin kun RB hypereillä startissa........ Ricciardo menee ihan varmasti edelle, eikä Kimi kykene paikkaa lunastamaan takaisin. Tietty Maxilta voi tulla mitä vaan, joten jos Max perseilee niin tätä kautta voi sijan tai pari nousta.

@Knox; lähtöruudut on todella jaettu mielenkiintoisesti: Vettelin takaa lähtee Verstappen ja Bottaksen takaa Hamilton. Ottaen huomioon Hamiltonin, Vettelin ja Verstappenin ilmeisen häikäilemättömyyden alkukiihdytyksissä ja sen, että Red Bullit ovat erilaisilla renkailla kuin muut, voi syntyä mukavaa ryskettä heti alkuun. Katsotaan ja kauhistellaan.....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös