Ostoskassi
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Eiköhän tuo onnistu, jos testit standardisoidaan ja ajetaan aina samalla tavalla samoissa oloissa.
Tilanne vaikeutuu, kun lämpötilat muuttuvat, kanttareita ylitetään, tehdään ylikovia jarrutuksia ja ajetaan välillä turva-auton perässä renkaiden jäähtyessä, kunnes ne taas lämpenevät kisan jatkuessa.
Puhkeavat renkaat ovat Pirellille ensiksikin imagohaitta. Ei se tahdo, että firman nimi muistetaan räjähtelevistä renkaista ja ehkä vakavistakin ulosajoista. Kiihkeimmät fanit ymmärtävät, mistä on kysymys, mutta muulle maailmalle kysymys on huonoista renkaista. Pirellin renkaan aiheuttama kuolema on Pirelli-kuolema.
Toinen ongelma on ykkösten turvallisuuskulttuuri. Kun on valittu linja, että kuskit eivät saa loukkaantua vakavasti, saati kuolla, niin siihen sopivat huonosti puhkeavat renkaat.
Täytyy olla naiivi, jos kuvittelee, ettei Pirelliä osoiteta, jos rengas puhkeaa liian aikaisin (tai yli normien ajettunakin) ja siitä seuraa vakava onnettomuus. Ihan varmasti firman asioista päättävät tahtovat suojautua sekä imagohaitoilta että epäonnisten sattumusten aiheuttamilta juridisilta seurauksilta.
Ei Pirelli ole mikään uhri tässä. Kyllä monelle rengasvalmistajalle kelpaisi olla näkyvällä paikalla maailman suurimmassa ja kauneimmassa moottoriurheilusarjassa. Mikäli Pirelli ei pysty tuottamaan sellaista tavaraa mitä tilaaja toivoo, tulisi asiasta tehdä kilpailutus. Tai sitten mikäli renkaista halutaan tehdä kovia niin sitten välitankkaukset takaisin.
Ja mietin myös, että onko ihmiset todella sellaisia, että jos Pirelli tekee tuotteen ja antaa sille tietyn elinajan. Ja tuote selviää tämän ajan. Niin valtaako silti someraivo ihmiset. Jos myyn toiselle auton ja sanon, että tällä ajaa vuoden. Ja se hajoaa 13 kuukauden päästä, niin suuttuuko kyseinen henkilö minulle?
Tällaisessa skenaariossa Pirellin renkaat ovat toimineet kuten niiden on luvattu. Muistan formuloista Indianapoliksen kilpailun, kun Michelinin renkaat eivät täyttäneet lupaustaan ja aiheuttivat vaarallisen ulosajon muistaakseni Ralf Schumacherille. Ei tästä aiheutunut mitään imagotappiota ja itsekin ajan Michelineillä enkä ole lainkaan huolissani niiden kestävyydestä. En ole kenenkään kuullut välttelevän Micheliniä koska Schumacher ajoi kerran vaarallisesti ulos niiden takia. Tiedä sitten häntä. Toki nykyaikana järkytytään ja someraivotaan pienestäkin, jolloin kivitettävä on löydettävä ja nopeasti.