Tätä itsekin mietin, jo perusrakenne red bullilla hyvällä aerolla antaa ilmeisesti tähän mahdollisuuksia ja sitten mitä antavat tasoitusta tehoissa kuivalla kelillä ei sunnuntaina merkinnyt juurikaan.
Olin lukevinaan jostain että nykyformuloita ei enää tehdä sadekelillä ajettaviksi niin kuin ennen, johtuuko sitten näistä renkaiden puutteista että jos olisi monsuunirenkaat vielä niin oletus olisi että ajetaan sillä pahemmallakin sadesäällä. Nykyään lähtevät ikään kuin kuivan kelin säädöillä sadekisaan ja sitten muutokset mitä voi ennen kisaa ja kisan aikana tehdä on todella pieniä. Nämä seikat voi vaikuttaa siihen että suurin osa tuolla ajelee kuin kuivalla kelillä ja hakevat koko ajan sitä ainoata hiukan kuivempaa ajouraa siitä keskeltä ajolinjaa...
_
Näinhän se menee. Red Bullilla on tänä(kin) vuonna tainnut olla autossaan paras aerodynamiikka ja se päässee erityisesti sateella oikeuksiinsa, koska aeron toimivuuden korostuessa samalla vielä moottoritehojen merkitys tietyllä tavalla katoaa. Moottoripuolellahan siellä on nimenomaan turpiin tullut ja pahasti tänä Mercedes-aikakautena, joskin tänä vuonna sekin puoli toki jo saatu melko hyväksi Renaultin toimesta.
Ei Verstappen millään muulla autolla olisi vastaavaa show'ta saanut aikaan, ei silti parane juuri mitään ottaa pois, koska hyödynsi autonsa ominaisuudet aivan täydellisesti. Kaksi kertaa tosin oli hyvin lähellä Kimin kohtalo eli pienestähän se on kiinni. Jos mikään muu ei vakuuta
@erku ja muita epäileviä tuomaksia tuurin merkityksestä noissa oloissa noilla autoilla niin Verstappenin oman 50-50 kommentin pitäisi se tehdä. Ylimielinen pojankloppikin, kun totesi, että jälkimmäisessä pelastuksessa oli kyse puoliksi puhtaasta tuurista.
Kaikkien turvallisuuden kannalta oli muuten helvetin hyvä, ettei Verstappenin auto karannut yhtä totaalisesti vesiliirtoon kuin Kimin tuossa hollantilaisen ensimmäisessä luistelussa, koska se olisi ollut vuosituhannen kolarisuma silloin pääsuoralla ja kaameista vauhdeista... Olisi tullut pirun pahaa jälkeä, kun Mercedeksiä lukuun ottamatta kaikki muut autot olisivat paukahtaneet pääsuoraan päässä yhteen läjään lähes huippunopeuksista, kun surkean näkyvyyden takia ei olisi kukaan pahemmin ehtinyt jarrutella ja turva-auton jäljiltä tultiin aivan peräkkäin.
Tuo on ollut hyvä nosto kirjoittajilta täältä, että renkaiden lisäksi set upit ovat nykyään järjestään perseellään sadekeliä ajatellen. Taktisesti oletettavaa toki, koska harvoin on sadekeliä tarjolla koko kisan ajaksi ja jos näin olisikin niin sitten ei uskalleta/voida kuitenkaan ajaa ainakaan koko kilpailua kovin märissä oloissa. Tietyllä tavalla noidankehä syntynyt tähän sadeajamiseen, samaan tapaan kuin ratojen yltiöpäinen asvaltoiminen on johtanut monenlaisiin suoriin ja epäsuoriin ongelmiin. Näitä virheitä yritetään sitten paikkailla vähän väliä puolittain milloin milläkin uusilla säännöillä, tulkinnoilla ja kommervenkeillä, mutta ilman tulosta. Piiri pieni pyörii toistaiseksi, mutta ihmettelen mikäli formulat ovat yhtä suosittuina enää olemassa 10 vuoden päästä, jos useita perustavan tason asioita ei saada kuntoon. Tuomaritoiminta, asvalttikentät, playstation-tyylinen ohittaminen, sadekelin kilpailujen läpivienti ja ajettavuus, Euroopan kilpailujen katoaminen, mahdolliset pitkäkestoiset dominanssit a la Mercedes jatkossakin jne.