Mainos

Formula 1 – kausi 2016

  • 214 477
  • 1 426

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olen. Eilenkin Räikkönen veteli päin seiniä, kun oli mahdollisuus taistella podiumsijasta.
Toki näinkin. Verstappen sensijaan on nyt koko F1-maailman hehkutetuin kuljettaja. Entäpä jos se eilisen luiston korjaus olisikin johtanut seinään? Tunnusti suoraan, että siinä oli tuuria mukana. Eli hiukan huonommalla tuurilla olisi logiikkasi mukaan ollut ihan yhtä paska Räikkösen kanssa.

Ja en nyt halua mitenkään puolustella Kimiä. Ei ole koskaan ollut hyvä sadekelillä, eikä ollut sitä eilenkään.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ja Ferrarihan on tallina perseillyt ihan itse muutaman kisan Kimiltä, mitä eivät ole tehneet Vettelin kohdalla mutta kun ei ole voittamassa maailmanmestaruutta niin eipä sillä isoa merkitystä ole. Ja taitaa Kimi tällä kaudella olla niskan päällä aika-ajojen suhteen verrattuna Vetteliin, jota kai aika hyvänä aika-ajajana pidetään. Eilen auto kyllä näytti lähtevän lapasesta siten ettei siinä Kimille paljoa jäänyt mahdollisuuksia, saatikka että olisi näyttänyt lähtevän omasta virheestä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sinänsä huvittava tuossa Räikkösen seiniin ajelussa pointti että aikaisemmassa vaiheessa kisaa valitettiin kun ei ollut hereillä uusintastartissa, otti ilmeisesti varovasti ylämäkeä suoralle tultaessa missä vesiliirtovaarat varsinkin kylmillä sadekelinrenkailla. Tässä kyseisessä uusintastartissa oli hereillä ja Red Bullit jäi kuin tikku paskaan. Taisi muutenkin valitella että tuossa säässä noille renkaille on mahdotonta ottaa lämpöä SC:n perässä joten oli ehkä perusteltua olla ottamatta niitä riskejä.
Maxilta loistava kisa ja mitään pois ottamatta hienoista muuveista niin miksi Max oli liki ainoa joka ajoi sadekelin linjoilla hakien pitoa ajolinjan ulkopuolelta, ihan peruskauraa esimerkiksi kartingin puolella. Voi olla ettei ykkösillä ole itsestäänselvyys, ei voi sanoa koska en ole niillä ajanut. :) Mutta kartingissahan kunnon sadekelinlinjat on juuri tuota ja kaikkea muuta kuin se lyhin reitti mutkasta läpi.
_
Ja eikös uusintana näytetty, että Maxilta oli lähteä lapasesta juuri samaisessa uusintalähdössä ja kommentoikin tiimiradioon asiaa. Joku voi tietysti asiantuntevasti todeta, että Max on vaan fantastinen kuski, mutta sanoisin että se on ihan tuurinkauppaa, pystyykö vesiliirrosta tilannetta pelastamaan. Toki jälkiviisaasti voi sanoa että tuossa Kimin olisi pitänyt ottaa varovasti tai korjata kädellä, mutta lähinnä Kimi oli minusta kilpailujohdon väärän lähtöpäätöksen uhri.

Vettelillä ja Alonsolla kävi hyvä tuuri ettei seinä kolissut.
Maxilla vasta kävikin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämä on totta, kyllä sen eilenkin näki että kun Verstappen alkoi tulla sieltä Nicosta ohi, niin ei siinä kyllä hanttiin laitettu yhtään. Nicolle kun riitti se että olisi eilen ollut kolmas ja parin viikon päästä toinen niin mestaruus tulee. Verstappenin historian tietäen päästi aivan varmasti "suosiolla" ohi, ja itse asiassa mistäs sen tietää jos vähän jopa laski siinäkin toivossa ohi että Verstappenin ja Hamiltonin välillä olisi voinut sattua jotain jännää kun Hamiltonilla kuitenkin pakko niitä voittoja saada.
Tuota samaa pohdin eilen.

Sitten tuon osasi arvata että kisa ajetaan loppuun, jos olisi silloin alussa keskeytetty, niin olisi jaettu puolet pisteistä, joka olisi sitten tarkoittanut että Rosberg olisi voinut ensi kisassa päästää suosiolla red bullit eteensä ja sittenkin voisi vielä tippua yhden sijan alaspäin (jos oikein eilen laskin)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kun katsoo incar-videota siitä Kimin suistumisesta niin eipä tuossa kyllä ollut yhtään mitään tehtävissä. Kimillähän ei tuossa rengas edes mene kanttarin päälle vaan auto lähtee lapasesta ihan keskellä suoraa täysin yllättäen (näyttää siltä että siitä radan poikki menee jonkinlainen puro josta auto lähtee vesiliirtoon). Nuo on sellaisia tilanteita joille ei kuski mahda oikein yhtään mitään ja on ihan tuurissaan saako sen korjattua ennen kuin osuu seinään. Verstappenilla kävi järjetön tuuri että sai korjattua ennen kuin osui, monella muulla tuo suistuminen tapahtui siinä ylämäessä hitaammassa vauhdissa ja paikassa jossa ei ole muurit ihan vieressä. Kun nuo saderenkaat ovat nykyisin mitä ovat niin eipä oikeastaan ketään noista kuskeista pysty syyttämään noista lipeämisistä, noissa olosuhteissa noilla renkailla on ihan tuuripeliä selviääkö ilman että lähtee vesiliirtoon ja vielä suurempaa tuuripeliä että osuuko sen seurauksena johonkin.

Noille saderenkaille pitäisi kyllä tehdä jotakin. Noiden nykyisten vedenpoistokyky on ihan olematon ja ajaminen on käytännössä mahdotonta heti kun on vähänkin kovempi sade. Eiliset olosuhteet oli vaikeat mutta on tuollaisissa olosuhteissa ennen pystytty ajamaan kisaa ilman sen suurempia ongelmia. Nyt näytti kaikilla olevan todella vaikeaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Noille saderenkaille pitäisi kyllä tehdä jotakin. Noiden nykyisten vedenpoistokyky on ihan olematon ja ajaminen on käytännössä mahdotonta heti kun on vähänkin kovempi sade. Eiliset olosuhteet oli vaikeat mutta on tuollaisissa olosuhteissa ennen pystytty ajamaan kisaa ilman sen suurempia ongelmia. Nyt näytti kaikilla olevan todella vaikeaa.

Niinpä, mutta Oikarinen jo kertoikin mikä tuo ongelma on, eli kun testipäiviä on todella rajoitetusti ja niistäkin harva sateella, on noita kumeja vaikea kehittää. Ja tallit ovat kovin nihkeitä antamaan kuskeja ja kalustoa esimerkiksi keinotekoisiin sadetesteihin joissa vain kehitetään saderenkaita. Tietysti itseä ihmetyttää ettei esim sarjan promoottori tai FIA voi tulla vastaan kehityskuluissa jotta vanha "monsuunirengas" tuotaisiin takaisin, sillä pystyttäisiin varmistamaan että kisat kuitenkin pystytään suht varmasti ajamaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Mikähän tuossa lainaamassasi oli trollausta?
Se, että sulla ei selkeästi ole mitään käsitystä formuloista(kaan). Joo ihan tahallaan Räikkönen tosiaan ajoi päin seinää kun oli menossa kohti podiumia. Veikkaan että sulla ei ole mitään käsitystä siitä mitä se on kun henkilöauto lähteen 80 km/h vauhdissa vesiliirtoon, saati sitten siitä mitä se on formuloissa täydellä vauhdilla.

Ja tuo viestisi "häviää tallikaverilleen ja kuudes sija on huonoin sija mitä voi tuolla autolla saada" on taas niin puhdasta teksti-tv seurantaa että asiasta on turha sen enempää vääntää.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Se, että sulla ei selkeästi ole mitään käsitystä formuloista(kaan). Joo ihan tahallaan Räikkönen tosiaan ajoi päin seinää kun oli menossa kohti podiumia. Veikkaan että sulla ei ole mitään käsitystä siitä mitä se on kun henkilöauto lähteen 80 km/h vauhdissa vesiliirtoon, saati sitten siitä mitä se on formuloissa täydellä vauhdilla.

Mitä vittua? Syytät trollauksesta siksi, koska näet ettei minulla ole käsitystä formuloista. En tiedä minä yliasiantuntijana itse pidät itseäsi, mutta tuollaiset saavat minut näyttäytymään tolkuttoman ylimieliseltä. Tietenkään Räikkönen ei ajanut tahallaan seinään, vaan taidon puutteen ja heikon tuurin kombinaation seurauksena. Ei se minun nähdäkseni ihan sattumaa ole, että Räikkönen on keskimääräistä useammin ollut urallaan kusessa sadekelillä ajettaessa. Ja on ihan totta, ettei ole omakohtaista kokemusta auton liirtoon lähtemisestä kovassa vauhdissa. En kylläkään ymmärrä, mitä tekemistä tällä on sen kanssa, etten saisi laukoa mielipiteitäni. Samalla logiikalla vaikka Kärppäosiossa Kai Suikkasta saisivat arvostella vain Lauri Marjamäki, Hannu Aravirta, Matti Alatalo ja muut entiset Kärppäkoutsit.

Ja tuo viestisi "häviää tallikaverilleen ja kuudes sija on huonoin sija mitä voi tuolla autolla saada" on taas niin puhdasta teksti-tv seurantaa että asiasta on turha sen enempää vääntää.

Olkoon sitten niin, tarkoitukseni oli muistuttaa tosiasioista. Tämä on nyt kolmas kausi putkeen, kun Räikkönen häviää tallikaverilleen MM-pisteissä ja sekin on mielestäni aika kiistaton tosiasia, että Ferrarilla tällä kaudella kuudetta huonomman sijan saavuttaminen olisi vaatinut jo todella jäätävää puppelointia. Tuolla kalustolla oli realismia kilpailla sijoista 3-6 MM-taistossa ja valitettavaa on, että Räikkösen taso riittää vain tuon joukon huonoimpaan sijoitukseen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maxilta loistava kisa ja mitään pois ottamatta hienoista muuveista niin miksi Max oli liki ainoa joka ajoi sadekelin linjoilla hakien pitoa ajolinjan ulkopuolelta, ihan peruskauraa esimerkiksi kartingin puolella. Voi olla ettei ykkösillä ole itsestäänselvyys, ei voi sanoa koska en ole niillä ajanut. :) Mutta kartingissahan kunnon sadekelinlinjat on juuri tuota ja kaikkea muuta kuin se lyhin reitti mutkasta läpi.

_

Jotenkin saanut vähän sen käsityksen kun viimevuosina katsonut sadekisojen voimasuhteita että Red Bullit on parhaimpia sadekisoissa, pito on jotenkin ihan erilainen kuin muilla. Jos olisi vaikka Bottas lähtenyt vetämään samoja linjoja niin olisi ollut ekassa mutkassa jo pihalla, sama Ferrareilla. Tekniikka asioista kun ei tiedä niin en lähde arvuuttelemaan syitä. Renkaatkin kun on mitä on niin se auton tekniikka ratkaisee enemmän. Tosin tässä kilpailussa varmaan myös Red bullit oli säätänyt autonsa myös sadetta silmällä pitäen, ehkä Verstappenille vielä kovemmin ja Ricciardolle ehkä enemmän sitten kuivemman kelin säätöjä. Ehkä jos vähän olisi kuivunut niin red bullien sisäiset voimasuhteet olisi kääntynyt toisinpäin. Noh kunhan on omaa päättelyä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tosin tässä kilpailussa varmaan myös Red bullit oli säätänyt autonsa myös sadetta silmällä pitäen, ehkä Verstappenille vielä kovemmin ja Ricciardolle ehkä enemmän sitten kuivemman kelin säätöjä.
Tätä itsekin mietin, jo perusrakenne red bullilla hyvällä aerolla antaa ilmeisesti tähän mahdollisuuksia ja sitten mitä antavat tasoitusta tehoissa kuivalla kelillä ei sunnuntaina merkinnyt juurikaan.
Olin lukevinaan jostain että nykyformuloita ei enää tehdä sadekelillä ajettaviksi niin kuin ennen, johtuuko sitten näistä renkaiden puutteista että jos olisi monsuunirenkaat vielä niin oletus olisi että ajetaan sillä pahemmallakin sadesäällä. Nykyään lähtevät ikään kuin kuivan kelin säädöillä sadekisaan ja sitten muutokset mitä voi ennen kisaa ja kisan aikana tehdä on todella pieniä. Nämä seikat voi vaikuttaa siihen että suurin osa tuolla ajelee kuin kuivalla kelillä ja hakevat koko ajan sitä ainoata hiukan kuivempaa ajouraa siitä keskeltä ajolinjaa. Josko Maxin ajo poikkesi kaikesta muusta siksi että ovat pystyneet red bullin vahvuudet huomioiden säätämään Maxin auton paremmin sadesäätöihin jolloin nuo ajolinjat tuli mahdollisiksi ja kuski näytti täysin ylivertaiselta. Koska olen ihan varma että 100% noista kuskeista kyllä tietää nuo Maxin käyttämät ajolinjat siitä ei kahta sanaa.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä itsekin mietin, jo perusrakenne red bullilla hyvällä aerolla antaa ilmeisesti tähän mahdollisuuksia ja sitten mitä antavat tasoitusta tehoissa kuivalla kelillä ei sunnuntaina merkinnyt juurikaan.
Olin lukevinaan jostain että nykyformuloita ei enää tehdä sadekelillä ajettaviksi niin kuin ennen, johtuuko sitten näistä renkaiden puutteista että jos olisi monsuunirenkaat vielä niin oletus olisi että ajetaan sillä pahemmallakin sadesäällä. Nykyään lähtevät ikään kuin kuivan kelin säädöillä sadekisaan ja sitten muutokset mitä voi ennen kisaa ja kisan aikana tehdä on todella pieniä. Nämä seikat voi vaikuttaa siihen että suurin osa tuolla ajelee kuin kuivalla kelillä ja hakevat koko ajan sitä ainoata hiukan kuivempaa ajouraa siitä keskeltä ajolinjaa...

_

Näinhän se menee. Red Bullilla on tänä(kin) vuonna tainnut olla autossaan paras aerodynamiikka ja se päässee erityisesti sateella oikeuksiinsa, koska aeron toimivuuden korostuessa samalla vielä moottoritehojen merkitys tietyllä tavalla katoaa. Moottoripuolellahan siellä on nimenomaan turpiin tullut ja pahasti tänä Mercedes-aikakautena, joskin tänä vuonna sekin puoli toki jo saatu melko hyväksi Renaultin toimesta.

Ei Verstappen millään muulla autolla olisi vastaavaa show'ta saanut aikaan, ei silti parane juuri mitään ottaa pois, koska hyödynsi autonsa ominaisuudet aivan täydellisesti. Kaksi kertaa tosin oli hyvin lähellä Kimin kohtalo eli pienestähän se on kiinni. Jos mikään muu ei vakuuta @erku ja muita epäileviä tuomaksia tuurin merkityksestä noissa oloissa noilla autoilla niin Verstappenin oman 50-50 kommentin pitäisi se tehdä. Ylimielinen pojankloppikin, kun totesi, että jälkimmäisessä pelastuksessa oli kyse puoliksi puhtaasta tuurista.

Kaikkien turvallisuuden kannalta oli muuten helvetin hyvä, ettei Verstappenin auto karannut yhtä totaalisesti vesiliirtoon kuin Kimin tuossa hollantilaisen ensimmäisessä luistelussa, koska se olisi ollut vuosituhannen kolarisuma silloin pääsuoralla ja kaameista vauhdeista... Olisi tullut pirun pahaa jälkeä, kun Mercedeksiä lukuun ottamatta kaikki muut autot olisivat paukahtaneet pääsuoraan päässä yhteen läjään lähes huippunopeuksista, kun surkean näkyvyyden takia ei olisi kukaan pahemmin ehtinyt jarrutella ja turva-auton jäljiltä tultiin aivan peräkkäin.

Tuo on ollut hyvä nosto kirjoittajilta täältä, että renkaiden lisäksi set upit ovat nykyään järjestään perseellään sadekeliä ajatellen. Taktisesti oletettavaa toki, koska harvoin on sadekeliä tarjolla koko kisan ajaksi ja jos näin olisikin niin sitten ei uskalleta/voida kuitenkaan ajaa ainakaan koko kilpailua kovin märissä oloissa. Tietyllä tavalla noidankehä syntynyt tähän sadeajamiseen, samaan tapaan kuin ratojen yltiöpäinen asvaltoiminen on johtanut monenlaisiin suoriin ja epäsuoriin ongelmiin. Näitä virheitä yritetään sitten paikkailla vähän väliä puolittain milloin milläkin uusilla säännöillä, tulkinnoilla ja kommervenkeillä, mutta ilman tulosta. Piiri pieni pyörii toistaiseksi, mutta ihmettelen mikäli formulat ovat yhtä suosittuina enää olemassa 10 vuoden päästä, jos useita perustavan tason asioita ei saada kuntoon. Tuomaritoiminta, asvalttikentät, playstation-tyylinen ohittaminen, sadekelin kilpailujen läpivienti ja ajettavuus, Euroopan kilpailujen katoaminen, mahdolliset pitkäkestoiset dominanssit a la Mercedes jatkossakin jne.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkohan millään radalla valmiuksia ajaa sadekisaa ilman että taivaalta tulisi vettä? siis että kaudessa olisi yksi varma sadekisa jossa rata olisi märkä jota keinotekoisesti kasteltaisiin. Silloin varmaan ajaisi tallit ja rengasvalmistajan hieman myös testaamaan sateessa ajoa enemmän. TOki silloin varmaan tarvittaisiin lisää testimahdollisuuksiakin.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Nykyisistä F1-radoista ei kai missään, mutta Paul Ricardin radalla on ainakin kastelujärjestelmä. Radalla on 167 vaihtoehtoista reittiä ja näistä 64 voi keinotekoisesti kastella.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo keinotekoinen kastelu tuskin tulee menemään koskaan läpi, toisi liian systemaattista valmistautumista sadekisaan, erilaisia säätöjä ja testauksia jotka maksaa.
Kyllä tässä nykysysteemissä ihan pointtinsa on, se yllätyksellisyys, viime kisa on huono esimerkki mutta kyllä kauteen mahtuu pari kisaa yleensä missä ihan kunnon sateenuhka ja saattaa natsata vain osaksi kisaa tai aika-ajoihin milloin tuo oman suolansa ja nähdään ainakin keskikastissa yllätyksiä.

_
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
MTV MAX on muuten elisa viihteessä vapaassa katsellussa viikonlopun aikana jos jotain tuo kauden loppuhuipennus kiinostaa ja kyseinen palvelu löytyy.
 

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS | Miami Dolphins
Aika-ajot Ferrarilla tällä kaudella Kimi 11 vs Sebastian 10, melkoinen suoritus Räikköseltä, en olisi kauden alussa moista odottanut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimin kannalta haisisi näin ennakkoon ihan hyvältä, jos olisi ajanut kolmosruutuun niin eiköhän taivaalta tulisi sontaa ja joku ajaisi kylkeen ekassa mutkassa, mutta nyt tuosta on mahdollisuus ajaa hyvä kisa kun lähtökohdat ei ole optimaalisimmat tai niin hyvä kun olisi voinut olla. Vähän toivoisi että joku pääsisi sotkemaan kärkitaistelua edes vähän niin saataisiin jotain hämmennystä aikaan mestaruuskamppailuunkin.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Toivottavasti alussa olis jotain hässäkkää. Ettei mestaruus vaan ratkeis perkele ekassa mutkassa siihen että mennään puhtaasti ja loppukisa ajetaan peräkkäin ja mestari tiedetään jo ekassa mutkassa. Miksi edes katson tätä lajia? En tiedä. Kimi eläkkeelle! Junnu Verstappen kyykyttäny sitä tällä kaudella niin urakalla etten ihmettele vaikka harkitsee. Mutku auto on niillä parempi, nyyh!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös