Todennäköisesti turhin mestari sitten Buttonin.
Voitko perustella? Vain sen takia, että Brawn löysi porsaanreiän, jonka avulla pystyi rakentamaan muita selvästi nopeamman auton vai jostain muusta syystä? Mitä jos Brawnin ylivoima olisi jatkunut useamman kauden, olisiko Button edelleen ollut turha mestari?
Tuli vain mieleen, että Buttonin ajovauhtia + tasaisuutta on vähän aliarvostettu ja tuota yhtä mestaruutta pidetty jonain tuurimestaruutena. Laitan tähän pari pointtia, miksi Button on oikeasti helvetin kova kuski:
- Tärkeimpänä: Kolme vuotta samassa tallissa Hamiltonin kanssa. Kokonaispisteet Buttonille. Mun korvaan kohtalaisen kova suoritus
- Jätti (myös) mestaruuskaudella saman tallin autolla Barrichellon kuin tikun paskaan. Mun korvaan kohtalaisen kova suoritus
- Sijoittui "ylivoimaisen Red Bullin" -aikakaudella Mark Webberin edelle mm-sarjan pisteissä, ollen koko mm-sarjan kakkonen
- Tätä en pidä niin järin suurena meriittinä, mutta viime kaudella jätti Alonson taakseen pisteissä samalla autolla. Itku-Fernando tosin keskittyi johonkin aivan muuhun kuin ajamiseen, mutta kyllä mun mielestä tietty ammatillinen ylpeys pitää olla. Jos häviät turhautumisen takia tai jätät leikit kesken, se on hävettävää
- Alonson ja Hamiltonin lisäksi myös ex-maailmanmestari Villeneuve jäi täysin jalkoihin saman tallin autolla. Samaten pieni arvostus tulee myös Perezin ja esimerkiksi Trullin päihittämisestä saman tallin autoilla.
- Kaudella 2004 Button oli täysin ylivoimaisen Ferrarin takana mm-sarjan kolmas. Tallikaverina nyt oli kamikaze Takuma Sato, joten valtavia meriittejä en tuolla kaudella anna tallikaverin päihittämisestä, mutta kyllä palkintopallisijoitukset 10-1 ja pisteet 85-34 (Sato oli pisteissä vasta kahdeksas) kertovat siitä, että vauhtia on ollut, eikä mestaruus ollut mikään "turha" tai varsinaisesti tuurilla hankittu. Sattui edes kerran urallaan olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, eikä kalusto rikkoutunut kesken kaiken.