Formula 1 – kausi 2016

  • 212 500
  • 1 426

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen itse sitä mieltä, että vaikka Räikkönen mestaruuden Ferrarilla saikin, oli mieheltä katastrofaalinen virhe lähteä Mclarenilta. Kaveri oli tallin herra ja hidalgo ja auto olisi sopinut niin hyvin kuin vain saattoi tyypille, mutta jokin siinä punaisessa värissä vain viehättää...

Vaikka Räikkönen olisi todennäköisesti voittanut McLarenilla mestaruuden tai kaksi ennemmin tai myöhemmin, niin pitää muistaa että jos laitetaan vierekkäin kaksi pystiä, molemmissa on sinun nimesi, toisessa sen alla lukee Ferrari ja toisessa Mercedes,McLaren, Renault, Red Bull yms yms, niin 100/100 otat sen pystin missä musta heppa keulii, niin se vain menee...
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niinpä. Kaipa tuokin on sitten jonkinmoinen taito, sillä kaikista siihen ei ole. Olen itse sitä mieltä, että vaikka Räikkönen mestaruuden Ferrarilla saikin, oli mieheltä katastrofaalinen virhe lähteä Mclarenilta. Kaveri oli tallin herra ja hidalgo ja auto olisi sopinut niin hyvin kuin vain saattoi tyypille, mutta jokin siinä punaisessa värissä vain viehättää... Toisaalta, jos Räikkönen olisi jäänyt, ei Hamilton olisi saanut tuolloin vielä sopparia kisakuskiksi emmekä välttämättä todistaisi tällä hetkellä noin loistokasta uraa.

Jos Kimi olis jäänyt mäkille kaudeksi -07 ja eteenpäin, niin kuka olisi ajanut Fefellä? Olisko Schumi jatkanut? Jos olisi ei olisi lainkaan varmaa, että Kimillä olisi edes se yksi mestaruus. Fefe oli kuitenkin auto, jolla mestaruus pystyttiin ottamaan kausilla -07 ja -08. Ja Mäkillä ei olisi tallikaverilta tullut kyllä yhtään tukea mestaruustaistossa, kun tiimipelurina olisi toiminut Fernando Alonso. Ja tuo kausihan oli muutenkin se, kun Kimi menetti aika-ajotatsinsa. Michelinit poistuivat ja tilalle tuli Bridgestonet ja noista ajoista lähtien on Kimin kohdalla puhuttu rengasongelmista. Eli nyt on lähes vuosikymmen ajan herralla ollut ongelmia rengaslämpöjen kanssa a-a:n puolella.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Bottaksen hmv-leimaa lisää omissa silmissä se, että kaveri ei kovin monesti pääse/pysty/kykene tekemään aggressiivista takaa-ajoa ja yrittämään ohitusta. Jos Vale on tiukassa kaksinkamppailussa, niin yleensä hän on se jota ohitetaan. Valtterille on toisaalta pakko antaa pisteitä siitä, että kaveri ei todellakaan ole niitä helpoimmin poimittavia veijareita lähtöruudukossa.

Minusta tämä johtuu siitä, että nykyisin (ja viime kausilla) Williamsin mahdollisuudet ja toimivin strategia on päästä jollain ilmeellä hyville sijoille (esim. lähtö, kolarit, varikkostopit, turva-auto tms.) ja sitten puolustaa sitä asemaa nopeampia vastaan. Auton ominaisuudet sopii tähän kun on hyvät suoranopeus ja vetopito, sekä energiankäyttöstrategiat puolustuskamppailussa. Usein vielä Valtteri puolustaa huonommilla renkailla asemaansa. Ferrari-kuskeilta voi kysyä lisätietoja tarvittaessa.

Sen sijaan hyökkäämään takaa ei oikein koskaan pääse koska Williamsin auto on huono renkaille, joka vielä korostuu jos toisen takana ajaa. Ehkä osin tästä syystä ne aina ajaa suht konservatiivisella taktiikalla tai samalla kuin muut, koska jos jää ruuhkaan niin se on kisa äkkiä pilalla. Ei siinä silloin schumimaisia 4 stopin kikkoja voi vetää. Kyllä minusta Bottas ihan ok ohituksia tekee (ja todella varmasti ilman töpeksimisiä) kun paikka on tullut. Mutta tällä hetkellä auton ominaisuudet ei tue sellaista näyttävää kisailua vaan enemmänkin torjuntavoittoja.

Se miksi Bottas ei pääse huipputalliin johtuu siitä, että kukaan ei niistä lähde pois. Kimi pääsi Mäkille kun Häkkinen lopetti. Ja Ferrarille kun Schumi jäi tauolle. Ja Hamilton Mäkille kun Kimi lähti. Jne jne. Jos nyt esim. Kimi lopettaa ensi vuoden jälkeen niin tilanne on uusi. Sinällään Bottaksen kannalta huonoa on, että moni nykyhetken kärkinimi on myös todella nuori ja siksi ovat pitkään huipputalleissa, eikä huonompien tallien autoilla voi oikein kairata sellaisia tuloksia millä syrjäyttäisi jonkun Vettelin tai Hamiltonin. Jos Bottas (tai esim. Hülkenberg) ajaisi MM-pisteissä ohi Rosbergin niin tilanne olisi erilainen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ferrarin nykytilasta vielä, että jännä kun ovat käyttäneet paljon power unitin kehityspoletteja alkukauden aikana, mutta ei oikein näy missään ne muutokset. Ainakaan positiivisessa mielessä. Sen sijaan on nähty bensankulutus- ja ajettavuusongelmia. Eikä suoranopeuskaan ole ollut järkyttävän hyvä, samaa kuin muilla pääasiassa. Olisiko syynä se, että moottorista on haettu liikaa huipputehoa ja ajettavuus kärsii. Ongelmat voisi viitata tähän. Tai on huomattu puutteet aeropuolella ja sitä kompensoimaan tarvitaan tehokas kone jotta voidaan ajaa isommilla siivillä.

Toisaalta huipputehoa on Mersussakin, mutta ne osaa sen hanskata hienosti käsittääkseni sähkön avulla, eli ajettavuus kuntoon sähkömoottorilla (hyvä ja lineaarineen vääntö) ja sitten kun vauhtia on tarpeeksi ja auto suorassa linjassa niin polttomoottorin raaka teho pääsee esiin.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ferrarin nykytilasta vielä, että jännä kun ovat käyttäneet paljon power unitin kehityspoletteja alkukauden aikana, mutta ei oikein näy missään ne muutokset. Ainakaan positiivisessa mielessä. Sen sijaan on nähty bensankulutus- ja ajettavuusongelmia.

Ainakin Ferrarilla itsellään ovat tyytyväisiä moottoriin, kun Arrivabene vasta puhui moottorin nykyään olevan yksi tallin vahvuuksista. Uskon vahvasti, että osasyy Ferrarin rivakalle polettien käytölle on ollut ensi kauden sääntömuutokset, jolloin moottoria voi taas kehittää vapaasti. Sen sijaan, että oltaisiin hiottu tämän kauden moottoria pitkälle syksyyn, päädyttiin kehittämään rivakammassa aikataulussa, jotta taka-alalla voidaan toden teolla keskittyä ensi kauden moottorin kehittämiseen.

Minä en muuten muista, että Ferrari olisi erityisen paljon kärsinyt bensankulutusongelmista. Montrealissa Kimillä oli lopussa säästettävää, mutta tähänkin syynä oli se, että painoi ensimmäisen stopin jälkeen jatkuvasti "overtake"-asetus päällä. En muista liittyikö Kimin Bakun ongelma samaan osioon, mutta muita en minä muista ollenkaan.

Unkarin GP tulee kertomaan todella paljon loppukauden tilanteesta. Red Bullilla ja Ferrarilla on ehkä koko kauden paras iskunpaikka, mikäli jotain osataan viime vuodesta ennustaa. Jos Mersu menee siellä maisemaan, niin loppukaudesta voi tulla todella tylsä tallien keskittyessä enemmän jo tulevien kausien autojen kehittämiseen.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Minusta tämä johtuu siitä, että nykyisin (ja viime kausilla) Williamsin mahdollisuudet ja toimivin strategia on päästä jollain ilmeellä hyville sijoille (esim. lähtö, kolarit, varikkostopit, turva-auto tms.) ja sitten puolustaa sitä asemaa nopeampia vastaan. Auton ominaisuudet sopii tähän kun on hyvät suoranopeus ja vetopito, sekä energiankäyttöstrategiat puolustuskamppailussa. Usein vielä Valtteri puolustaa huonommilla renkailla asemaansa. Ferrari-kuskeilta voi kysyä lisätietoja tarvittaessa.

Sen sijaan hyökkäämään takaa ei oikein koskaan pääse koska Williamsin auto on huono renkaille, joka vielä korostuu jos toisen takana ajaa. Ehkä osin tästä syystä ne aina ajaa suht konservatiivisella taktiikalla tai samalla kuin muut, koska jos jää ruuhkaan niin se on kisa äkkiä pilalla. Ei siinä silloin schumimaisia 4 stopin kikkoja voi vetää. Kyllä minusta Bottas ihan ok ohituksia tekee (ja todella varmasti ilman töpeksimisiä) kun paikka on tullut. Mutta tällä hetkellä auton ominaisuudet ei tue sellaista näyttävää kisailua vaan enemmänkin torjuntavoittoja.

Se miksi Bottas ei pääse huipputalliin johtuu siitä, että kukaan ei niistä lähde pois. Kimi pääsi Mäkille kun Häkkinen lopetti. Ja Ferrarille kun Schumi jäi tauolle. Ja Hamilton Mäkille kun Kimi lähti. Jne jne. Jos nyt esim. Kimi lopettaa ensi vuoden jälkeen niin tilanne on uusi. Sinällään Bottaksen kannalta huonoa on, että moni nykyhetken kärkinimi on myös todella nuori ja siksi ovat pitkään huipputalleissa, eikä huonompien tallien autoilla voi oikein kairata sellaisia tuloksia millä syrjäyttäisi jonkun Vettelin tai Hamiltonin. Jos Bottas (tai esim. Hülkenberg) ajaisi MM-pisteissä ohi Rosbergin niin tilanne olisi erilainen.

Korjataan nyt senverran että Ferrari halusi Räikkösen ja Schumi jäi tauolle sen takia ettei hänen hyvä ystävänsä Felipe Massa olisi jäänyt ilman tallipaikkaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Korjataan nyt senverran että Ferrari halusi Räikkösen ja Schumi jäi tauolle sen takia ettei hänen hyvä ystävänsä Felipe Massa olisi jäänyt ilman tallipaikkaa.
Ja nimenomaan Di Montezemolo halusi Kimin ja osa Ferrarin väestä taas halusi pitää entisen parivaljakon Schumacher-Massa. Di Montezemoloa oli tykännyt Räikkösestä jo vuosia ja halusi tämän Schumacherin rinnalle, muodostaen todellisen superparin, kuten hän aikanaan yritti jo Schumacher-Häkkisen osalta saada aikaan, muttei ikinä toteutunut.
Schumi kuitenkaan ei halunnut Kimiä tallikaverikseen ja tästähän ei Di Montezemolo tykännyt vaan teki silti myös Kimin kanssa jo sopimuksen. Ukaasina oli sitten, että joko lopetat tai ajat Kimin tallikaverina, ja Schumihan lopetti.
Lucan ja Schumacherin henkilökemiat olivat alkaneet jo paljon aiemmin risteytyä ja juttujen mukaan Lucaa ärsytti se, että Schumacher oli noussut jo melkein Ferraria suuremmaksi.

Tästä on erittäin mielenkiintoinen esseekin netissä, vaikka osittain fanipohjalta tehtykin mutta en nyt millään löydä asiaa Googlesta.

Ainoastaan löysin seuraavan: The truth about Kimi Raikkonen, Ferrari and Santander in 2008
Siinä pohditaan Kimin potkuja ensimmäisen Ferrari stintin jälkeen ja mitä palikoita kulisseissa liikkuikaan. Mukavahan näitä on lukea ihan vaikka vaan omaksi viihdykkeeksi, jos ei muuten.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Jokohan Unkarissa olisi Daniel Ricciardon vuoro? Kaveri on kärsinyt lähes koko alkupuolikkaan kaudesta huonoista taktiikoista ja samalla myös tuurista. Monacossa kaveri oli täysin pitelemätön, mutta tiimin järjetön moka varikolla vei varman voiton. Unkari on hieman samanlainen rata kuin Monaco, paljon downforcea vaativa ja sitähän Red Bullilta löytyy. Unkari on myös ainoa paikka, jossa Mersu ei ole voittanut dominointikausillaan 2014 ->.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Unkari on hieman samanlainen rata kuin Monaco, paljon downforcea vaativa ja sitähän Red Bullilta löytyy. Unkari on myös ainoa paikka, jossa Mersu ei ole voittanut dominointikausillaan 2014 ->.

Tämä tosin johtui siitä että 2014 Mersu munasi Nicon kisan turva-autosähläykseen ja Hamilton joutui starttaamaan varikolta, 2015 Mersut sössivät lähtönsä(uudet säännöt) ja törmäilivät Ricciardon kanssa menettäen paljon sijoja(Hamilton rangaistuksen ja Rosberg rengasrikon vuoksi), eli eivät Mersut varsinaisesti ole heikkoja Unkarissa olleet, vaan enemmän sattumuksen ja oman tyrimisen kautta eivät ole onnistuneet voittamaan.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Tämä tosin johtui siitä että 2014 Mersu munasi Nicon kisan turva-autosähläykseen ja Hamilton joutui starttaamaan varikolta, 2015 Mersut sössivät lähtönsä(uudet säännöt) ja törmäilivät Ricciardon kanssa menettäen paljon sijoja(Hamilton rangaistuksen ja Rosberg rengasrikon vuoksi), eli eivät Mersut varsinaisesti ole heikkoja Unkarissa olleet, vaan enemmän sattumuksen ja oman tyrimisen kautta eivät ole onnistuneet voittamaan.

Totta. Mutta nyt näkisin että ainakin Red Bullilla on mahdollisuus voittaa Mersu ihan tasapäisessä mittelössä ilman että Nico tai Lewis hölmöilisi jotain, näin olisi käynyt jo Monacossa, seuraava tällainen rata saattaisi olla Singapore. Ja Nicohan nyt on välillä jäänyt vastaantulijaksi joissain kisoissa, vaikka ei olisikaan ollut mitään ihmeellisiä ongelmia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Totta. Mutta nyt näkisin että ainakin Red Bullilla on mahdollisuus voittaa Mersu ihan tasapäisessä mittelössä ilman että Nico tai Lewis hölmöilisi jotain, näin olisi käynyt jo Monacossa, seuraava tällainen rata saattaisi olla Singapore. Ja Nicohan nyt on välillä jäänyt vastaantulijaksi joissain kisoissa, vaikka ei olisikaan ollut mitään ihmeellisiä ongelmia.

Ainakin tällä kaudella Nico on vauhdin kanssa ollut hukassa lähinnä kostealla/märällä. Ja sellaista keliä tuskin on Hungaroringille odotettavissa (taitaapi aika harvoin sataa tuolla). Mutta muuten kyllä Red Bull on ottanut Mersua ihan kokonaisuudessaankin kiinni, ja Hungaroringin pitäisi olla yksi niistä radoista jotka sopii erityisen hyvin Red Bullin autolle, joten en ihmettelisi jos RB tekisi "Monacot" ja pystyisi jopa lyömään Mersut ilman näiden omaa perseilyäkin.

Sinänsä kyllä toivoisi että Daniel Ricciardo lopultakin onnistuisi voittamaan, sympaattinen kaveri on kyllä kärsinyt tällä kaudella harmittavan paljon epäonnesta ja varmasti alkaa hymypoikaakin pikkuhiljaa kiristää kun nuori tallikaveri kerää rinnalla palkintokorokepaikkoja ja enemmän pisteitä samalla kun itse on joutunut kärsimään epäonnistuneista taktiikoista ja tallin virheistä varikkokäynneillä. Ja Ricciardohan taisi kärsiä aika paljon Sotshissakin Kvyatin aivottomasta kohelluksesta joten vähän paremmalla onnella Ricciardolla olisi paljon enemmän pisteitä koska on kyllä ajanut tällä kaudella erinomaisen hyvin.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta muuten kyllä Red Bull on ottanut Mersua ihan kokonaisuudessaankin kiinni, ja Hungaroringin pitäisi olla yksi niistä radoista jotka sopii erityisen hyvin Red Bullin autolle, joten en ihmettelisi jos RB tekisi "Monacot" ja pystyisi jopa lyömään Mersut ilman näiden omaa perseilyäkin.

Samaa mieltä. Vaikka Mercedes on mokaillut parilla viime kaudella Unkarissa, niin on siellä myös vauhdillisesti ollut enemmän ongelmissa. Aika-ajot menneet vielä näytöstyyliin, mutta ei Mersulla viime vuonna mikään erinomainen kisavauhtia ollut verrattaessa Ferrariin ja Red Bulliin. Siihen kun lisää sen, että varsinkin Red Bull on saanut autoonsa huomattavasti tasavertaisemman moottorin täksi kaudeksi, niin viikonloppu näyttää ihan voittotaistelun osalta todella mielenkiintoiselta. Ferrarin paria huonompaa kisaa on mielestäni jopa vähän ylikorostettu ja myös siellä on mahdollisuuksia voittoon tänä viikonloppuna. Red Bull tekisi mieli kuitenkin tässä vaiheessa asettaa ykkössuosikiksi, koska rata sopii profiililtaan niin hyvin tallin autolle. Ferrarin puolella on taas lämmin keli, mutta se selvinnee vasta lähempänä kisaa (tällä hetkellä lupailee lähemmäs 30 astetta).

Ja Ricciardohan taisi kärsiä aika paljon Sotshissakin Kvyatin aivottomasta kohelluksesta joten vähän paremmalla onnella Ricciardolla olisi paljon enemmän pisteitä koska on kyllä ajanut tällä kaudella erinomaisen hyvin.

Hyvin on ajanut Ricciardo, mutta on viime aikoina myös jäänyt välillä ihan ajamalla Verstappenin varjoon. Sekä Itävallassa, että Iso-Britanniassa kuskit olivat kisan aikana suht lähekkäin peräkkäisillä sijoilla, mutta Verstappen on onnistunut molemmilla kerroilla venyttämään eroa isommaksi ja asettamaan yhden tai kaksi autoa kuljettajien väliin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvin on ajanut Ricciardo, mutta on viime aikoina myös jäänyt välillä ihan ajamalla Verstappenin varjoon. Sekä Itävallassa, että Iso-Britanniassa kuskit olivat kisan aikana suht lähekkäin peräkkäisillä sijoilla, mutta Verstappen on onnistunut molemmilla kerroilla venyttämään eroa isommaksi ja asettamaan yhden tai kaksi autoa kuljettajien väliin.

Itävallassa Verstappen oli kyllä ihan ajamalla nopeampi mutta Silverstonessa Ricciardo kärsi siitä että hänet otettiin varikolle juuri ennen virtual SC:tä ja jäi sen takia jumiin Perezin taakse. Mutta en siis väitä etteikö Verstappen olisi myös ajanut aivan huikean hyvin Monacoa lukuunottamatta. Mutta olen juuri miettinyt miten paljon Ricciardoa täytyy kiristää se että RB on kokeillut monessa kisassa erilaisia taktiikoita ja Ricciardolle näyttää aina osuvan se huonompi tai sitten tulee joku Wehrleinin ulosajon kaltainen tilanne mikä sotkee hommat. Ja Monacossa RB ensin oli sössiä homman Mersua/Hamiltonia huonommalla taktiikalla mutta Ricciardo onnistui "superkierroksellaan" hankkimaan riittävän johtoaseman, vain huomatakseen että varikkomiehistö unohti renkaat hyllyyn.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ferrarin vahva tekeminen jatkuu. Yhdellä kierroksella sekä Mersu että RB edellä, mutta vielä huolestuttavammin pitkissä vedoissa tuli 1,3-1,5 sekunti per kierros Mersulle mikä on ihan järjetön ero. Toivotaan että huomenna olisi parempi päivä ja Ferrarilla olisi ollut vain hirveä bensakuorma. Vettelillä muuten levis taas vaihdelaatikko. Onko niitä nyt menny 4 viimiseen kolmeen kisaan tai jtn. Ferrari joutui myös kuulemma kestävyys syöistä vahvistamaan jotain turbon tukiosia (turbo casing) ja tästä olisi Auto und Motorsportin mukaan tullut +2 kiloa painoa. Ei muuta kun etieppäin sanoi mummo lumessa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ferrarin vahva tekeminen jatkuu. Yhdellä kierroksella sekä Mersu että RB edellä, mutta vielä huolestuttavammin pitkissä vedoissa tuli 1,3-1,5 sekunti per kierros Mersulle mikä on ihan järjetön ero. Toivotaan että huomenna olisi parempi päivä ja Ferrarilla olisi ollut vain hirveä bensakuorma. Vettelillä muuten levis taas vaihdelaatikko. Onko niitä nyt menny 4 viimiseen kolmeen kisaan tai jtn. Ferrari joutui myös kuulemma kestävyys syöistä vahvistamaan jotain turbon tukiosia (turbo casing) ja tästä olisi Auto und Motorsportin mukaan tullut +2 kiloa painoa. Ei muuta kun etieppäin sanoi mummo lumessa.

Ainakin Kimi oli hämmentävän positiivinen kommenteissaan treenien jälkeen, joten tuskin todellinen ero ihan tuota luokkaa on. Siitä hankala sanoa, onko todellisuus sekunti vai 0,2 sekuntia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin Kimi oli hämmentävän positiivinen kommenteissaan treenien jälkeen, joten tuskin todellinen ero ihan tuota luokkaa on. Siitä hankala sanoa, onko todellisuus sekunti vai 0,2 sekuntia.

Taitaa olla kuitenkin Kimin lempiratoja ja jotenkin oma veikkaus ettei viimeiset kilpailut ole täysin antanut täyttä kuvaa Ferrarin vauhdista, nyt voidaan olla paljon lähempänä, samoin kun Williams.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vettel oli arvostellut FIA:n touhua harvinaisen suorasanaisesti, ja pitää vaan toivoa että yhtä suoraa kritiikkiä alkaisi tulla muiltakin huippukuskeilta niin ehkä (tosin paino sanalla EHKÄ) FIA:kin alkaisi pikkuhiljaa tajuamaan miten väärään suuntaan F1:iä on viime vuosina viety.

Ensinnäkin Vettel oli jatkanut tätä nykyisen radiosäännön kritisointia, ja vaikka minä olen puolustellutkin tätä sääntöä niin kyllä Vettel tuossa asiaa puhuu. Eli nykyisellään tuo sääntö on ihan liian sekava ja Vettelin mielestä on ylipäänsä täysin typerää että heille tehdään niin monimutkaiset autot ettei niiden kaikkia systeemejä voi mitenkään oppia ulkoa, ja sitten kielletään insinöörejä neuvomasta noiden systeemien käytöstä. Vettel oli sitä mieltä että pitäisi palata takaisin autoihin joissa on V12-moottori, manuaalivaihteisto, ei mitään monimutkaisia elektronisia järjestelmiä, ja sen jälkeen voitaisiin rajoittaa radion käyttö suurin piirtein siihen että ilmoitetaan varikolle tulosta. Minä olen kyllä vähän samoilla linjoilla tässä että jos autot ovat niin monimutkaisia että kuljettaja ei selviä kisan läpi ilman insinöörien apua, niin silloin pitäisi yksinkertaistaa autojen elektroniikkaa rajusti (ex-kuski Stefan Johanssonhan sanoikin osuvasti että F1:stä on tullut urheilun sijasta insinööripornoa). Minusta on hyvä että radion kautta annettavaa apua on rajoitettu koska se meni jo ihan älyttömäksi kun koko ajan annetttiin ohjeita mitä pitää tehdä, mutta onhan tämä sääntö nykyisin ihan liian sekava ja tulkinnanvarainen, ja jos näistä kaikista avustavista tietokone-/elektroniikkasysteemeistä luovuttaisiin niin silloin radion voisi taas vapauttaa kokonaan ihan vapaaseen keskusteluun koska ei olisi mitään monimutkaisia systeemejä mihin kuljettaja tarvitsee insinöörien apua.

Toinen juttu mistä Vettel oli antanut kovaa kritiikkiä, on tämä F1-katsojienkin ikuinen valituksen aihe, eli nämä typerät läpeensä asfaltoidut radat. Nythän Unkarissa on laitettu radan reunaan sensorit ja elektroninen seurantajärjestelmä jonka kautta seurataan että kuljettajat eivät hae/saa etua radan ulkopuolella ajamisesta. Vettel oli sanonut että systeemi on typerä, ja FIA on syyllinen tilanteeseen kun se suosittelee tekemään ratoja joissa on nopeampaa ajaa radan ulkopuolella kuin pysyä radalla. Ja sitähän tässä on jo monta vuotta kritisoitu katsojien toimesta. Nyt Unkarissa on asfaltoitu rata uudestaan ja näköjään on lähes kaikki hiekka-alueet asfaltoitu kokonaan. Sitten joudutaan kehittelemään tällaisia kikkailuja jolla seurataan että kukaan ei käytä noita asfalttikenttiä hyväkseen. Ihan hölmön hommaa! Itävallassa nähtiin hyvin että parhaiten toimii sellainen vaihtoehto kun rata tehdään sellaiseksi että sen ulkopuolelle ajamisesta kärsii (joko vauhdin hidastumisena tai auton rikkoutumisena). En saatana voi ymmärtää miten FIA:lla ei tajuta tätä asiaa vaan ratojen pilaamista jatketaan edelleen. Onhan tämä aivan älytöntä että koko ajan FIA miettii kaikenlaisia keinotekoisia kikkoja joilla kisoihin saataisiin lisää jännitystä ja tapahtumia, ja samalla koko ajan on pyritty pääsemään eroon niistä elementeistä jotka sitä jännitystä ja tapahtumia oikeasti tuovat (virheistä rankaisevat radat, äärimmilleen viritetyt autot, sadekelillä kisaaminen jne.). Tekisi mieli huutaa FIA:n herroille että ottakaa jumalauta ne päät pois perseestänne ja ajatelkaa!
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Vettel oli arvostellut FIA:n touhua harvinaisen suorasanaisesti, ja pitää vaan toivoa että yhtä suoraa kritiikkiä alkaisi tulla muiltakin huippukuskeilta niin ehkä (tosin paino sanalla EHKÄ) FIA:kin alkaisi pikkuhiljaa tajuamaan miten väärään suuntaan F1:iä on viime vuosina viety.

Ensinnäkin Vettel oli jatkanut tätä nykyisen radiosäännön kritisointia, ja vaikka minä olen puolustellutkin tätä sääntöä niin kyllä Vettel tuossa asiaa puhuu. Eli nykyisellään tuo sääntö on ihan liian sekava ja Vettelin mielestä on ylipäänsä täysin typerää että heille tehdään niin monimutkaiset autot ettei niiden kaikkia systeemejä voi mitenkään oppia ulkoa, ja sitten kielletään insinöörejä neuvomasta noiden systeemien käytöstä. Vettel oli sitä mieltä että pitäisi palata takaisin autoihin joissa on V12-moottori, manuaalivaihteisto, ei mitään monimutkaisia elektronisia järjestelmiä, ja sen jälkeen voitaisiin rajoittaa radion käyttö suurin piirtein siihen että ilmoitetaan varikolle tulosta. Minä olen kyllä vähän samoilla linjoilla tässä että jos autot ovat niin monimutkaisia että kuljettaja ei selviä kisan läpi ilman insinöörien apua, niin silloin pitäisi yksinkertaistaa autojen elektroniikkaa rajusti (ex-kuski Stefan Johanssonhan sanoikin osuvasti että F1:stä on tullut urheilun sijasta insinööripornoa). Minusta on hyvä että radion kautta annettavaa apua on rajoitettu koska se meni jo ihan älyttömäksi kun koko ajan annetttiin ohjeita mitä pitää tehdä, mutta onhan tämä sääntö nykyisin ihan liian sekava ja tulkinnanvarainen, ja jos näistä kaikista avustavista tietokone-/elektroniikkasysteemeistä luovuttaisiin niin silloin radion voisi taas vapauttaa kokonaan ihan vapaaseen keskusteluun koska ei olisi mitään monimutkaisia systeemejä mihin kuljettaja tarvitsee insinöörien apua.

Toinen juttu mistä Vettel oli antanut kovaa kritiikkiä, on tämä F1-katsojienkin ikuinen valituksen aihe, eli nämä typerät läpeensä asfaltoidut radat. Nythän Unkarissa on laitettu radan reunaan sensorit ja elektroninen seurantajärjestelmä jonka kautta seurataan että kuljettajat eivät hae/saa etua radan ulkopuolella ajamisesta. Vettel oli sanonut että systeemi on typerä, ja FIA on syyllinen tilanteeseen kun se suosittelee tekemään ratoja joissa on nopeampaa ajaa radan ulkopuolella kuin pysyä radalla. Ja sitähän tässä on jo monta vuotta kritisoitu katsojien toimesta. Nyt Unkarissa on asfaltoitu rata uudestaan ja näköjään on lähes kaikki hiekka-alueet asfaltoitu kokonaan. Sitten joudutaan kehittelemään tällaisia kikkailuja jolla seurataan että kukaan ei käytä noita asfalttikenttiä hyväkseen. Ihan hölmön hommaa! Itävallassa nähtiin hyvin että parhaiten toimii sellainen vaihtoehto kun rata tehdään sellaiseksi että sen ulkopuolelle ajamisesta kärsii (joko vauhdin hidastumisena tai auton rikkoutumisena). En saatana voi ymmärtää miten FIA:lla ei tajuta tätä asiaa vaan ratojen pilaamista jatketaan edelleen. Onhan tämä aivan älytöntä että koko ajan FIA miettii kaikenlaisia keinotekoisia kikkoja joilla kisoihin saataisiin lisää jännitystä ja tapahtumia, ja samalla koko ajan on pyritty pääsemään eroon niistä elementeistä jotka sitä jännitystä ja tapahtumia oikeasti tuovat (virheistä rankaisevat radat, äärimmilleen viritetyt autot, sadekelillä kisaaminen jne.). Tekisi mieli huutaa FIA:n herroille että ottakaa jumalauta ne päät pois perseestänne ja ajatelkaa!

Alonso laittaa vettä samaan myllyyn:

"– Emme voi ajaa koskaan näitä autoja äärirajoille. Emme koskaan voi hyökätä niin paljon kuin haluisimme, sillä renkaat eivät kestä, Alonso huokasi Mirrorin mukaan.
– Jos on liian aktiivinen, renkaat ylikuumenevat ja kaikki pito lähtee. Jos käyttää moottoria liikaa, ylittyvät kulutuksen rajat.
– Jotta tänä päivänä on nopea, ei saa hyökätä liikaa. Se ei ole salaisuus, mutta se on vastoin kuljettajan vaistoja.
– Tämän takia nykyautoja ei ole mukava ajaa verrattuna aiempiin vuosiin ja eri sääntöihin. Tilanne ei tee minua liian iloiseksi."

Yhteistä on mielestäni että molemmat haluat itse ajamisesta haastavaa, siis siistä että auto pysyy näpeissä ja virheistä rankaistaan. Ei siitä kuka osasi ohjata auton tietokonetta parhaiten. Turvallisuus fanaatikoillehan tämä on ihan katastrofi koska jos joku tekee virheen niin saatta tulla pipi.

Tuosta rengas topicista oli hyvää puhetta yhdeltä Nascar rengas insinööriltä joka on aikanaan toiminut myös formuloissa rengas inssinä. Hän puhui että tuo renkaiden voimakas "marmorikuulien" tuotto, jota ajolinjan ulkopuoli on täynnä kertoo siitä että renkaan kumiseos ei kykene ottamaan siihen kohdistuvaa energiaa vastaan. Tästä taas johtuu että rengas ylikuumenee ja alkaa kuorimaan heti jos siihen laittaa liikaa energiaa. Täten on parempi ajella hissukseen niin pääsee pitkässä juoksussa noipeiden maaliin. Myös RB on puhunut viime vuonna ja vähän tänäkin vuonna siitä että he saisivat auton tuottamaan helposti 20% nykyistä enemmän downforcea mutta tämän johdosta renkaat sulaa alle ihan kierroksessa kahdessa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olihan se Ferrari lähempänä, mutta perkeleen kaukana siltikin. Nopein Ferrari oli sekä Mercedestä, että Red Bullia 0,6sek hitaampi. Jos jotain posia kaivetaan, niin Kimi päihitti Vettelin yli kolmella kymmenyksellä. Eikä tuossakaan tainnut olla kyse ajovirheistä, koska niin monta nopeaa kierrosta molemmat saivat yrittää.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vettel oli arvostellut FIA:n touhua harvinaisen suorasanaisesti, ja pitää vaan toivoa että yhtä suoraa kritiikkiä alkaisi tulla muiltakin huippukuskeilta niin ehkä (tosin paino sanalla EHKÄ) FIA:kin alkaisi pikkuhiljaa tajuamaan miten väärään suuntaan F1:iä on viime vuosina viety.
Nyky-F1 kuolisi nopeasti mikäli sarjalle ei olisi syntynyt vanhoina hyvinä aikoina näin kovaa statusta. Sitä mukaa, kun perinteisiä kilpailuja tuhotaan, alkaa myös oikeiden fanien kiinnostus laskea. Rikkaat öljymaat toki antavat rahoillansa tekohengitystä, mutta kuinka kauan se kantaa, kun yleisö katoaa katsomoista.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Jännää. Nikon paalusta todettiin että ajoi keltaisten alla, niin kuin ajoikin. Mielenkiintoiseksi tämän tekee että tuo kierros otettiin tutkintaan ja lopputulemana oli että Niko hiljensi merkittävästi ja kierros jäi voimaan.

Puolestaan tuossa videossa näyttää että meni kyllä aikalailla täysiä: Selvät todisteet: Rosberg ajoi paalulle keltaisten lippujen aikana - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi

Ted's Notebookissa, Ted tiesi kertoa että Rosberg ajoi purppuraksi tuon sektorin eli pohja-ajan siihen. Rosbergin oma meriselitys oli että hidasti selvästi ja oli jo edellisellä nopealla kierroksella ajanut huomattavasti kovempaa. Tämä on kuitenkin aikalailla ristiriidassa tuon sektoripohjan kanssa.
Edit: Tuossa viellä kuva noista sektoriajoista: https://pbs.twimg.com/media/CoDfnv-WYAAdXB_.jpg:large


Mielenkiintoinen päätös mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
FIA haluaa pitää näennäestä mestaruustaistoa yllä paapomalla Rosbergiä. Johan se nähtiin edelliskisankin rangaistuksessa. Mercedes on muutenkin saanut jo pitkään mieleisiään päätöksiä sieltä suunnasta, rahakuoret on lähetetty oikeisiin osoitteisiin. Tuplakeltaisilla pitäisi kait pystyä pysäyttämään auto suunnilleen niille jäljilleen, että ihan tuohon määritelmään nähty "hidastaminen" ei osu. Hamilton nyt syö kuitenkin Nicon huomenna aamiaisena, lähinnä Red Bullilla voi närästää, ettei ansaittua rangaistusta tullut. Kimillä ja Ferrarilla meni taktikointi taas heille uskollisella tyylillään. Järjettömän harvassa on nykyään Ferrarin ehjät viikonloput. Taatusti Ross Brawnia ikävä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alonso laittaa vettä samaan myllyyn:

Joo, Alonso puhui kanssa ihan asiaa. Sanoi tosiaan että ennen kisan jälkeen saattoi olla aivan poikki ja tarvitsi fysioterapeutin hoitoa, mutta nyt voi kuulemma vetää ihan huoletta vaikka kaksi kisanmittaa täysillä ilman että tulee edes kunnolla hiki. Autoja ei yksinkertaisesti pysty enää vetämään ihan rajoille, tai pystyy ehkä mutta siinä ei ole mitään järkeä koska täytyy säästellä kaikkea mahdollista. Kuninkuusluokka totta tosiaan... Stefan Johansson osui kyllä harvinaisen oikeaan tässä kommentissaan että F1:stä on tullut pelkkää insinööripornoa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko tykätä agressiviisestä Kimi Räikkösestä vaikka tänään olisi vähintään 5 tila ollutkin otettavissa niin loistavaa ajaamista, jännä nähdä annetaanko taas arvosanaksi 5 italiassa :)

Taisi tuo pieni osuma viedä ihan kunnon mahdollisuuden tehdä lopussa ohitusta. jos olisi nopeasti ohi päästy niin ehkä olisi mahdollisuus ollut ainakin tallikaveri ottaa kiini, sen verran kovia aikoja pisti tauluun menemään. Samoin tässä voi miettiä mikä sijoitus olisi voinut olla jos alussa olisi päässyt hitaamista hieman nopeammin ohi. Mutta loistava kisa kimiltä. Mutta mitä itse radasta niin miksiköhän Unkarissa pitää ajaa, sitten poistetaan Turkkia ja muuta jossa ajetaan ehkä kauden parhaimpia kisoja..
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Jotenkin sitä osasi odottaa, että Verstappen tulee blokkailemaan aika rajusti Kimiä vastaan ja niinhän siinä kävi. Vaikka Max onkin noussut suosikkikuljettajien listalleni, niin tuntuu kaverilla olevan kanssakilpailijoiden kunnioitus aika minimissä. Kimi on tuntunut pesevän vauhdillisesti Vetteliä koko kauden, joten vitutti nähdä tämän häviävän vitossijan taistelun.

Voittokamppailun osalta tilanne oli ohi jälleen parin ensimmäisen mutkan jälkeen. Ei mitään uutta siinä mielessä. Ja tuo radiosääntö on aivan pelkkää pelleilyä. Buttonilta tuli hyviä kommentteja tiimiradioon aiheesta, kun sai penalttia että pystyi korjaamaan autonsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös