Formula 1 – kausi 2016

  • 214 331
  • 1 426

jamoooh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Florida Panthers
F1:n "strategiatyöryhmä" oli tänään pistellyt taas uusia määräyksiä kehiin:

-Radiokielto romukoppaan
-Rataylityksistä ei enää rangaista
-Halo aikaisintaan kaudelle 2018.

Radiokielto ja halo-päätös hyviä juttuja. Rataylityksiä en ymmärrä, koska mikä virka niillä rajoilla on jossei niitä tarvitse noudattaa.
2/3 osui tällä kertaa FIAlla mielestäni oikeiksi päätöksiksi.

Miksi tosiaan on rataviivat jos niitä ei tarvi noudattaa...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Helvetin hyvä juttu! En itse ollut vielä valmis Halolle, joten hyvä että saavat vielä ainakin vuoden sitä kehitellä paremmaksi ja tyylikkäämmäksi.
Radiokiellon poisto myös hyvä juttu, koska aika naurettavaksihan se homma meni. Läpiajorangaistuksia ja oikein kukaan ei tiedä mitä saisi kertoa tai olla kertomatta, tuskin edes tuomaristokaan ja vaikka todellakin ymmärrän sen mitä sillä haettiin, eli sitä että kuskit olisivat enemmän riippuvaisia omista taidoistaan autoa säätäessä kesken ajamisen ja vastaavaa, niin sekamelskahan siitä tuli.

Rataviivat ovat aika kaksipiippuinen juttu. Nykyään on aika turvallisia kaikki radat, joten asvalttia on melkeinpä jokaisen mutkan ja shikaanin sivustat, joten asvalttia pitkin voi hyvinkin saada viivojen ulkopuolelta paljon etua. Ennen kun siinä oli heti hiekkaa, niin ei tuommoisista säännöistä olisi tarvinnut edes puhua.
Silti olihan se viivojen kyttäilykin aika naurettavaa. Viisi minuuttia saattaa jonkun aika olla ruudussa ja mietit, että nyt oli hyvä kierros. Sitten se katoaakin ja kaikki ihmettelee, että jaa tarvitseekin uuden kierroksen kun seuraava aika ei riitäkään. Ja myös naurettavaa oli se vain tiettyjen mutkien ylityksiä katseltiin välillä kilpailuissa.
Voisi kuvitella, että kuskit hakevat aivan limitillä nyt osan mutkista, koska jos ja kun viivoista ei tarvitse niin välittää. Ehkä nähdään enemmän spinnauksia ja muita tilanteita tämän ansiosta ja sitä kuka todella uskaltaa painaa flatout johonkin mutkaan.

FIA sanoi pari vuotta sitten, että lajista pitäisi saada selkeämpi uusille katsojille. Sitten alkoi tälläinen ihme vaihe pilkunviilauksien kanssa, mutta nyt on taas vähän niitä paikkailtu. Hyvä juttu!
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voisi kuvitella, että kuskit hakevat aivan limitillä nyt osan mutkista, koska jos ja kun viivoista ei tarvitse niin välittää. Ehkä nähdään enemmän spinnauksia ja muita tilanteita tämän ansiosta ja sitä kuka todella uskaltaa painaa flatout johonkin mutkaan.

FIA sanoi pari vuotta sitten, että lajista pitäisi saada selkeämpi uusille katsojille. Sitten alkoi tälläinen ihme vaihe pilkunviilauksien kanssa, mutta nyt on taas vähän niitä paikkailtu. Hyvä juttu!

Tuonhan on voinut jo nyt tehdä kaikilla radoilla (eli lähes kaikilla), joissa turva-alueet lähinnä asvalttia. Treenisessioissa voi hakea limiitin ajamalla aina vain kovempaa ja kovempaa mutkaan, kunnes jossain vaiheessa menee överiksi ja tällöin kuski tietää missä menee raja. Kärjistäen sama kuin itse hakisi pleikkarilla ajaen huippukierrosta, koska et häviä mitään niin voit hakea sen limiitin. Pleikkarissa restart, oikeassa elämässä se jossain kohtaa menee pitkäksi, mutta ei haittaa, kun auto ei vaurioidu asvaltin kautta kiertäessä.

Radiosääntö ja HALO hyviä päätöksiä. Tosin radiosäännön olisi mielestäni voinut saada suunnilleen toimivaksi, jos siihen olisi luotu etukäteen selvät sävelet mitä saa ja mitä ei saa sanoa. Mentiin perse edellä puuhun ("testataan pojat nyt tälläista ja tuunataan sääntöä tilanteen mukaan" = laiskaa suunnittelua) ja yhtä nopeasti sieltä tultiin alas.

Sitä en oikein ymmärrä miksi autojen apuvälineitä ja elektroniikkaa tuntuu olevan mahdoton karsia. Säännöillä voitaisiin kieltää varmasti vaikka mitä, mutta turvallisuusnäkökohdat/insinöörien lobbaus/ympäristöseikkojen huomiointi vai mikä siellä mahtaa vängätä eniten vastaan. Kuskit noita tuskin kannattavat, heille kyllä kelpaisi takuulla vikurimpikin auto vähemmillä säädöillä, jos saisi räyhätä menemään radalla ilman renkaiden säästelyä ja esittelemään kuinka hyvin kukin hanskalla osaa paikata.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuonhan on voinut jo nyt tehdä kaikilla radoilla (eli lähes kaikilla), joissa turva-alueet lähinnä asvalttia. Treenisessioissa voi hakea limiitin ajamalla aina vain kovempaa ja kovempaa mutkaan, kunnes jossain vaiheessa menee överiksi ja tällöin kuski tietää missä menee raja. Kärjistäen sama kuin itse hakisi pleikkarilla ajaen huippukierrosta, koska et häviä mitään niin voit hakea sen limiitin. Pleikkarissa restart, oikeassa elämässä se jossain kohtaa menee pitkäksi, mutta ei haittaa, kun auto ei vaurioidu asvaltin kautta kiertäessä.
Ihan totta kyllä. Tarkemmin kun miettii, niin tuotahan on tosiaan voinut harjoitella harjoituksissa sen kolme tuntia jo ennen aika-ajoja...

Mutta hyviä uutisia lisää:
Formula 1 agrees on wet standing starts

Eli tulevaisuudessa sadekisoissa saatettaisiin tarvittaessa ajaa turva-auton perässä joitakin kierroksia rataa kuivaten ja vastaavaa kuten ennenkin, mutta sitten kun turva-auto tulee pois niin autot menevät lähtöruutuihinsa ja otetaan startti paikaltaan. Tällöin kuskeilla on täydet sadekelin pyörät alla ja turva-auton poistuttua ei saa kiertää sääntöjä ja hakea heti varikolta välikelin-tai kuivankelin pyöriä ja ottaa startti varikolta, vaan pitää ajaa ainakin se lähdön jälkeinen kierros varikolle asti.
Helvetin hieno juttu! Racingiä saatana.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan totta kyllä. Tarkemmin kun miettii, niin tuotahan on tosiaan voinut harjoitella harjoituksissa sen kolme tuntia jo ennen aika-ajoja...

Mutta hyviä uutisia lisää:
Formula 1 agrees on wet standing starts

Eli tulevaisuudessa sadekisoissa saatettaisiin tarvittaessa ajaa turva-auton perässä joitakin kierroksia rataa kuivaten ja vastaavaa kuten ennenkin, mutta sitten kun turva-auto tulee pois niin autot menevät lähtöruutuihinsa ja otetaan startti paikaltaan. Tällöin kuskeilla on täydet sadekelin pyörät alla ja turva-auton poistuttua ei saa kiertää sääntöjä ja hakea heti varikolta välikelin-tai kuivankelin pyöriä ja ottaa startti varikolta, vaan pitää ajaa ainakin se lähdön jälkeinen kierros varikolle asti.
Helvetin hieno juttu! Racingiä saatana.

Jep treeniaikaa riittää sen limiitin etsimiseen suurimmalla osalla radoista. Joissain paikoissa toki FIA:n harmiksi on edelleen nurmea ja hiekkaa tai korkeita kanttareita ja sadekin saattaa joskus sotkea suunnitelmat treeneissä, mutta yleensä latu on varsin auki ja parkkipaikoilla voi kurvailla kaasu pohjassa ruutuviivoista välittämättä.

Tämä sadeuudistus on loistava, aivan hemmetin kauan tuossa on kestänytkin, että edes tällainen kompromissi saatiin aikaan. Me fanit kun olemme jo vuosia ehtineet turhautua sadekelin kisojen vesittämisen kanssa. Hienoa, tämä uudistuspaletti herättää kokonaisuudessaan taas vähän toivoa jatkoa ajatellen, että josko se kuitenkin... No FIA voi myös ottaa karkin nopeasti taas pois uudistuksilla, mutta iloitaan ainakin hetki paremmasta suunnasta.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hyvä, että tuo typerä rataviiva sääntökin saadaan pois. Tuohan on ollut olemassa ainoastaan sen takia, kun ratoja on pitänyt mennä muokkaamaan typeriksi asfalttikentiksi. Nyt kun saataisiin vielä hiekka-alueet takaisin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaa-a, minä en kyllä hurraata huuda näistä sääntömuutoksista, tuota sadesääntöä lukuunottamatta. Tuntuu että FIA poukkoilee nyt ihan ääripäästä toiseen näiden sääntöjen kanssa mutta jättää ne ongelmien todelliset syyt ennalleen.

Radiosäännön minä olisin pitänyt kauden loppuun asti samana (ainoastaan selkeyttänyt sitä mikä on turvallisuuteen liittyvää keskustelua ja mikä ei) ja painostanut mieluummin talleja tekemään autoista yksinkertaisempia jolloin millekään radiorajoitukselle ei olisi mitään tarvetta. Nythän tuo homma menee takaisin taas vanhaan että insinöörit käyttävät kuskeja kauko-ohjaimina auton jatkuvaan säätämiseen kesken kisan.

Sadeuuditus ihan OK, mutta tuostakin olisi minusta voinut poistaa tuon että sitä rataa lanataan kuivaksi turva-auton perässä, kyllä minun mielestäni joko autoja tai renkaita pitäisi muuttaa niin että niillä pärjää myös rankkasateessa (on ennenkin pärjätty!) ja ratissa pitäisi olla ammattikuljettajat joten heidän pitäisi kyllä selviytyä melkein olosuhteissa kuin olosuhteissa. Startin siirtämisen ja radan kuivaamisen ymmärrän sitten jos on oikeasti sellainen rankkasade että radan viemärit eivät enää vedä yhtään ja radalle syntyy isoja lammikoita.

Rataviivasääntö on minusta sinänsä ihan hölmö ja turha koska edelleen se todellinen syy ongelmiin on olemassa. Eli kuten Vettel sen niin hyvin ilmaisi, ainoa keino estää ajamasta radan ulkopuolella olisi tehdä ratoja joissa on nopeinta edetä varsinaisella radalla eikä sen ulkopuolella. Nyt kun melkeinpä kaikki radat alkaa olla pilattuja sillä tavalla että kaikki mutkan ulostulot on asfaltoitu, niin jos tätä ei estetä Itävalta-tyylisillä kanttareilla tai rataviivojen ylityksestä rankaisemalla niin kaikki tulevat käyttämään näitä "turva-alueita" hyväkseen maksimaalisesti ja tuosta seuraa vaan uusia vaaratilanteita - ja FIA:n tuntien sitten tehdään taas uusi sääntömuutos jossa hypätään jälleen toiseen ääripäähän.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Nämä muutokset ovat parannus aiempaan. Vielä kun saisi tosiaan asfalttialueet ratojen ympäriltä pois niin ei olisi houkutusta hakea vauhtia radan ulkopuolelta.

Toisaalta radiosääntö vähän ketuttaa. Tai ei siis se rajoittamisen poistaminen vaan se, että inssit ohjeistavat taasen kuskeja ja kertovat pidemmillä suorilla, että mihin asentoon kaikki 2500 namikkaa pitää käännellä. Eikö olisi paljon parempi, että autoihin sallittaisiin kahden suunnan telemetria? Insinöörit näkisivät reaaliajassa autossa tapahtuvat asiat ja voisivat säätää esim moottorikarttoja, kun kuski keskittyy vaan ajamaan niin lujaa kuin pystyy (tai mitä renkaat antaa myöten). Kuskille vaan näytetään ratissa sen hetkinen polttoainetilanne, jottei turhaa ala vinkua radioon "more power"-pyyntöjä.

Vielä kun Pirellille annettaisiin lupa ja reilu mahdollisuus tehdä renkaita(lue: kunnolliset testausmahdollisuudet), joissa on selkeät erot nopeuden ja kestävyyden suhteen, niin sitten olisi jo aika hyvällä mallilla asiat.

Todella hyvältä näyttäisi sitten, kun koneista poistettaisiin kaikki tehoa kuristavat rajoitukset (kierrosluku, polttoaineen virtaus). Tämän lisäksi tankkaukset takaisin tai polttoainemäärän nosto esim 150 kiloon, niin avot. Koneiden määrän rajoittaminen on mielestäni ok, sillä se tuo mielestäni oikeasti säästöjä tiimeille. Periaatteessa moottorin rikkoutumisesta aiheutuvaa sanktiota voisi myös vierittää 10 ruudun rangaistuksen lisäksi myös tiimin puolelle, esim tuntuva summa pienennettäisiin kauden lopuksi saatavista tv-tuloista (vaikkapa 150000€ * "laittomien" moottoreiden lukumäärä -> jos koneita on otettu käyttöön kolme yli sallitun rajan, niin tv-tuloista otetaan pois 450000€). Tämä sääntö ei sitten koskisi kolmea huonointa tallia, joilla todennäköisesti ei ole ollenkaan varaa moisiin sanktioihin. FIAn tulisi myös ohjata saadut sanktiorahat esim hyväntekeväisyyteen eikä siis vain kerryttää Bernie-sedän kukkaroa entisestään. No, tämä nyt puhtaasti spekulointina.

Mitenkähän ohittamista saisi paremmaksi, siis DRS siirtymisen lisäksi. Tarkoitan sitä, että mutkaisella osuudella edellä ajavan seuraamista helpotettaisiin jollain konstilla, ja tällöin olisi mahdollista nähdä enemmän tiukkoja kamppailuja rengas rengasta vastaan. Syynä vaikeuteen on downforcen katoaminen (etenkin keulasta), jolloin auto menettää edestä pitoa ja auto alkaa puskea liikaa. Mietin vaan, että voisiko nelipyöräohjauksesta olla apua? Jos kuljettaja olisi kierroksen alkaessa esim 1,5 sekunnin päässä edellä ajavasta, takapyörätkin kääntyisivät hieman. Kuski voisi säätää maksikulmaa esim 0-5 asteen välillä, eli mikäli siitä ei pitäisi niin sen voisi silti pitää poissa.

Benetton oli vissiin testannut kyseistä ominaisuutta 90-luvun alussa, mutta kierrosaikaan se ei juurikaan tuonut parannusta. Helpottaisiko se kuitenkin edellä olevan seuraamista, mitä on palstaveljet mieltä?
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Ja taas säännöt muuttuivat eli rajan ylityksiä valvotaankin Saksassa. On tämä nykyformuloiden seuraaminen jo niin koomista ettei mitään järkeä. Kuskeiltakin tulee jo ansaitusti kuittia FIAn ja päättäjien suuntaan.
 

jamoooh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Florida Panthers
Surullista kuinka hajalla Kvjat on ns alennuksen jälkeen. SkySportin haastattelussa melkein itkua väänsi ja ei kuulemma kesätaukokaan välttämättä riitä.

Taitaa olla venäläisen viimeinen kausi Formuloissa, ellei loppukausi mene maagisesti.. Harmi homma.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
On kyllä aikamoinen lasku menossa Kvyatilla. Viime vuonna kuitenkin voitti Ricciardon pisteissä, toki Ricciardolla oli enemmän itsestään johtumattomia ongelmia ja vähän huonompaa tuuria mutta kuitenkin.
Kiinassa vielä Kvyat ajoi podiumin, mutta oikeastaan jo siitä kisasta ja sen alun torpedoinnista ykkösmutkaan lähtien on lähtenyt matto täysin jalkojen alta. Alennus heikompaan autoon, omia ajovirheitä sekä teknisiä ongelmia.
Pahalta näyttää tulevaisuus ja kun itseluottamuskin taitaa olla aivan nollassa, niin ylösnousu on vaikeaa.
Eikä asiaa auta sekään että korvaaja Red Bullilla on ajanut helvetin hyvin. Ihan vaan voitto heti avauskisassa, josta päästäänkin siihen että olin täysin väärässä Verstappenin suhteen.
Viime vuonna ihmettelin miksi joku helvetin 17-vuotias päästetään ajamaan ja vaarantamaan muut oli sitten kuinka kova huippulupaus tahansa. Ajoi erittäin hyvin ja kypsästi ja meno on jatkunut Red Bullilla. Sitäkään en uskonut, että olisi valmis kärkiautoon mutta mitä vielä. Toki välillä vähän sellaista pleikkarimeininkiä tuo ajaminen a'la viime kilpailu mutta maailmanmestarin mulkkuisuutta siinä samalla on. Ei se Schumacherkaan mikään mukava radalla ollut.

Saksan aika-ajot ei järin suurta draamaa tarjonnut.
Nicon paalu hyvä juttu jännittävyyden kannalta.
Kimi Vettelin edellä viidentenä, mikä on aina hieno juttu.
Valtteri myös Massan edellä mikä tietty on jo ihan rutiinia, mutta silti aina hyvä asia sekin.

Siinä olisi taas Verstappen-Kimi peräkkäin. Luulisi ainakin pitkä suora riittävän ohittamiseen tarvittaessa.
Kelpo aika-ajo kaikin puolin ainakin suomalaisittain. Eiköhän me ihan hyvä kisakin saada.
 

BaronFIN

Jäsen
Kvyatin kommentit Kiinan podiuminsa jälkeen olivat jotain niin nykyvenäläisen maailmanvaltias kansan ylimielisiä ja vastenmielistä soopaa, että voisi nyt ilkkuen sanoa, että karma is a bitch. En sääli miestä ollenkaan. En yhtään. Sitä saa mitä ansaitsee vaikkakin tällä paikkojen vaihdolla ei loppujen lopuksi paljoakaan ollut tekemistä itse rataesitysten kanssa. Kvyat oli vain väärässä paikassa väärään aikaan. Mutta silti: hah hah. Että mä nautin.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Kvyatin kommentit Kiinan podiuminsa jälkeen olivat jotain niin nykyvenäläisen maailmanvaltias kansan ylimielisiä ja vastenmielistä soopaa, että voisi nyt ilkkuen sanoa, että karma is a bitch. En sääli miestä ollenkaan. En yhtään. Sitä saa mitä ansaitsee vaikkakin tällä paikkojen vaihdolla ei loppujen lopuksi paljoakaan ollut tekemistä itse rataesitysten kanssa. Kvyat oli vain väärässä paikassa väärään aikaan. Mutta silti: hah hah. Että mä nautin.
Kyllä, ai että sitä höhöttelyä. Hei kviat, mikä fiilis?
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No oli ne Vettelin itkut siitä tilanteesta sitä luokkaa että höhöttelyt olivat juuri oikea vastaus.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep ei se Vettel tilanteessa toiminut itse mitenkään fiksusti. Toki Kvyat mokasi sitten täydellisesti seuraavassa kilpailussa kotitantereellaan...

Ricciardon kohtaloa tuli valiteltua jo alkukaudesta ja kertakaikkisen surkea tuuri on vain jatkunut. Puhjenneita renkaita, heikkoja taktiikoita tiimin puolelta, kommunikaatio-ongelmia varikkotiimillä, olikohan vielä muuta... No joka tapauksessa alkukaudesta, jos jollekin kuskille on jossiteltavaa jäänyt niin Ricciardolle. Eiköhän huomennakin Verstappen tuikkaa esim. lähtökahinoissa Ricciardoa takarenkaaseen niin että tulee rengasrikko Ricciardolle ja Verstappen selviää säikähdyksellä ja pääsee sitten peittelemään Ferrarien ohitusyrityksiä koko radan leveydeltä.

Kimi tosiaan tuntuisi löytäneen set-upin autoonsa jo useammassa kisassa peräjälkeen. Lieneekö melkein ensimmäistä kertaa sitten Lotus-vuosien näin monta kilpailua putkeen auto ollut Kimin sanoin "ok" (hänen ajotyylilleen). Harmi vain, että se absoluuttinen nopeus ei ole Ferrarissa kehittynyt, minkä selvimmin näkee siitä, että RB on napannut varsinkin aika-ajoissa tuon Mercedeksen haastajan viitan itselleen. Sijoista 3-6 toki syntynee hyvä vääntö huomenna, ja ainahan sekin on mahdollista, että Barcelonan tapahtumat toistuisivat...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun F1-seuraaminen on nykyisin mennyt siihen että suurimmaksi osaksi kisaviikonloppujen aikana äimistelee ja kiroilee tätä FIA:n sekoilua sääntöjen ja niiden tulkinnan kanssa. Säännöt vaihtuu ja muuttuu viikonlopusta toiseen, ja jopa viikonlopun aikana, ja tilanne alkaa olla se että kun kisa alkaa niin ei enää pysty olemaan ihan varma mitkä säännöt ovat tällä kertaa voimassa. Ja silloinkin niitä sääntöjä saatetaan tulkita vielä ihan eri tavalla tuomaristosta riippuen (tai jos kyseessä on esim. Hamilton jota ei rangaista sitten yhtään mistään!). Ja tuntuu että noita sääntötulkintoja ja rangaistuksia keksitään jo ihan lennosta välillä. En tiedä onko syypäänä Charlie Whiting, FIA:n johto vai kuka mutta ei tässä ole enää mitään järkeä ja tätä menoa tapetaan kyllä katsojien viimeinenkin kiinnostus F1-sarjaan.

Esimerkkinä tämä tapaus-Hamilton. Aika vaarallisesti laski Mersu Hamiltonin radalle ja Grosjeanin nopea reagointi pelasti ettei tullut osumaa. Tuomio: 10.000 taalan sakko tallille. Samanlaisista tilanteista on viimeisen parin vuoden aikana tullut pienempää sakkoa, varoitusta, 5 sekunnin aikarangaistusta, stop&go rangaistusta, lähtöruuturangaistusta, varikon läpiajorangaistusta, ei rangaistusta ollenkaan... On se nyt jumalauta että noinkin selkeälle asialle ei saada yhtenäistä linjaa rangaistuksiin! Tuossakin Hamiltonin tapauksessa kyse ei ollut puhtaasti tallin mokasta vaan Hamiltonin olisi pitänyt itsekin katsoa (tilanne erilainen kuin kisassa koska tultiin pilttuusta ja Hamiltonin olisi pitänyt katsella sivulleen) mutta rangaistus pelkästään tallille.

Toinen esimerkki tapaus-Hülkenberg. Hulkki laskettiin radalle väärillä renkailla (jotka oli jo leimattu käytöstä poistetuksi tms.) jolloin hänelle langetettiin siitä yhden lähtöruudun rangaistus. Ihan puhtaasti tallin moka josta kuljettaja ei hyötynyt mitenkään, joten tästäkin olisi voinut kuvitella että rangaistaan pelkästään tallia. Mutta nyt tulikin rangaistus myös kuljettajalle. Ja mikä ihmeen yhden ruudun lähtörangaistus? Onko tuollaista ikinä annettu kenellekään mistään? Minä luulin että 3 ruutua on minimi noissa lähtöruuturangaistuksissa, ja vaikuttaa ihan kuin tuo koko rangaistus olisi keksitty lennosta.

Yksi esimerkki myös tämä Räikkösen ja Verstappenin tilanne viikon takaa. Aivan käsittämättömiä sääntötulkintoja tuossakin aika selkeästä tilanteesta, käytännössä kaikki kuljettajatkin ovat kritisoineet noita Verstappenin liikkeitä ja tuominneet ne sääntöjen vastaisiksi. Mutta Whitingin ja FIA:n mielestä tuossa ei ollut mitään väärää eikä asiaa haluttu edes tutkia.

Ja sitten tämä jatkuva puljaaminen näiden radiosääntöjen kanssa, ja jatkuva puljaaminen näiden radan reunojen ja niiden ylittämisestä rankaisemisen kanssa. Näissäkään ei tarvitsisi välittää mitään koko helvetin säännöistä kun tehtäisiin asiat yksinkertaisesti. Tehtäisiin radoista sellaisia että radan ulkopuolella ajamisesta ei 100% varmasti pysty hyötymään niin ei tarvittaisi mitään sensoreita eikä varoituksia. Ja karsittaisiin auton elektroniikkaa niin paljon että siinä ratissa ei olisi 3700 erilaista säätömahdollisuutta niin kuljettaja saattaisi selvitä itsekin ilman insinöörien jatkuvaa kauko-ohjausta, jolloin radiota voisi käyttää ihan vapaasti. Tai sitten kielletään kokonaan radion käyttö muuhun kuin että kerrotaan kuljettajalle milloin pitää tulla varikolle. Tässä tapauksessa jos talli huomaisi että autossa on joku turvallisuutta uhkaava vika, ja haluaisivat kertoa siitä kuljettajalle niin tämä pitäisi kutsua varikolle ja kertoa se asia siellä ja mahdollisesti tutkia asia. Nämä asiat olisi ratkaistavissa ihan yksinkertaisella tavalla ajattelemalla maalaisjärjellä, mutta jostakin syystä FIA ja Whiting haluavat tehdä kaiken mahdollisimman monimutkaisesti jolloin tuloksena on tällainen vitun sääntöjen sekamelska että kukaan katsoja ei pysy kohta enää mukana.

Alonsokin oli esittänyt tästä tilanteesta jälleen aika tuimaa kritiikkia. Että kuljettajankin pitää kuulemma ennen jokaista sessiota mennä kysymään ja varmistamaan että millä säännöillä tällä kertaa ajetaan. F1-sirkus: Sitä tämä todellakin nykyisin on. Ihan pelkkää sirkusta!
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On muuten todella jännä juttu tuo, että Kimi on alkanut nyt päihittämään Vetteliä vauhdillisesti. En nyt muista kuinka mones kerta tällä kaudella, mutta nyt on menty selkeästi jo monta kisaa niin että Kimi on ollut vahvempi Ferrari ja etenkin kisoissa tuo on tullut mielestäni hyvin esille.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On muuten todella jännä juttu tuo, että Kimi on alkanut nyt päihittämään Vetteliä vauhdillisesti. En nyt muista kuinka mones kerta tällä kaudella, mutta nyt on menty selkeästi jo monta kisaa niin että Kimi on ollut vahvempi Ferrari ja etenkin kisoissa tuo on tullut mielestäni hyvin esille.

Nojaa, ehkä hiukan liikaa värilaseja tai liialliset muistikuvat. Mutulla omat "arviot", heittelee ihan sinne tänne. Voittajat kuitenkin selviä pl. Itävalta ja niissä ollaan tilanteessa 3-2 Vettelin hyväksi. Kaksi edellistä kisaa toki mennyt Kimille.

Monaco: Vettelille 100-0. Aika-ajossa Vettel 0,2sek nopeampi, kisassa Kimi tunaroi.
Kanada: Vettelille 100-0. Aika-ajossa Vettel 0,6sek nopeampi. Kisassa Vettel erinomainen, Kimi kärsi taktiikasta, muttei ollut muutenkaan kummoinen.
Azerbaijan: Vettelille 75-25. Aika-ajossa Vettel 0,3sek nopeampi. Kisassa Kimillä hyvä jälkimmäinen stintti, mutta sen pienen mokan takia jäi Perezin taakse.
Itävalta: 50-50 tai 60-40 Vettelille, hankala sanoa lopputuloksesta. Aika-ajossa Vettel 0,1sek nopeampi. Kisassa Vettelillä rengasrikko.
Iso-Britannia: Kimille 90-10. Aika-ajossa Kimi 0,6sek nopeampi. Kisassa Vettel huono, Kimi ok. Vettelin grid penalty hankaloittaa arviointia.
Unkari: Kimille 80-20. Aika-ajossa Ferrari mokaili Kimin kanssa, ei kannata ottaa huomioon. Kisassa Kimi erinomainen, Vettel ok.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On muuten todella jännä juttu tuo, että Kimi on alkanut nyt päihittämään Vetteliä vauhdillisesti. En nyt muista kuinka mones kerta tällä kaudella, mutta nyt on menty selkeästi jo monta kisaa niin että Kimi on ollut vahvempi Ferrari ja etenkin kisoissa tuo on tullut mielestäni hyvin esille.

Minä luulen että noiden autoon tehtyjen muutosten jälkeen, kun ei enää tarvitse ajaa Alonson mieltymysten mukaan tehdyllä joka mutkassa puskevalla traktorilla, auto alkaa lopultakin käymään vähän paremmin Kimin hanskaan. Ja ehkä tuo sopparin varmistuminen ja jatkuvan huhumyllyn loppuminen on vähän poistanut paineita niin pystyy ajamaan rennommin. Ja vaikuttaa tuohon tietty myös se että Vettel on kärsinyt todella paljon teknisistä ongelmista (nuo jatkuvat vaihdelaatikkoviat), mutta on kyllä Kimillä ihan selkeästi nyt erilainen tekemisen meininki. Ja hyvä niin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ei noussut Saksan GP klassikoksi.
Teinipojalla taas omat säännöt, mutta näin on hyvä ja näin toimitaan. Toivottavasti Monzassa tai Spassa ymmärtää olla vaihtamatta linjaa jarrutuksessa tai voi tulla isoa romua. Ehkä se karma osuu joskus Maxillekin,
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Säännöt tuntuu joka kisassa muuttuvan, jaksaakohan tätä pelleilyä kohta edes katsoa. Varsinkin kun on ihan pakko vielä ajaa melkein kokoajan, eihän tässä pysty millään lähellekään kaikkia kisoja seuramaan, ennen kun ajettiin 2-3 viikon välein nii pystyi vapaa-ajan järjestämään, mutta nyt ajetaan jokaviikonloppu ja puolet kisoista on näitä Pelle hermannin suunittelemia ratoja. Vieläpä tää kisa ajettiin samaan aikaan kun Rallit on. Ei ihme jos katsojat lähtee.

Äkkiä tuomariasiat pitää saada kuntoon. Toinen on sitten että autot pitäisi saada hajoamaan jotenkin, ei näitä kestävyysajoja jaksa kukaan,. Myös autoista pitäisi ottaa kaikki irti. Nyt ei tule yllätyksiä kun kukaan ei keskeytä. Mielummin 6 autoa maaliin kun kaikki. Nyt oikeastaan sää on ainut joka jotain yllätyksiä tulosluetteloon aiheuttaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hyvä, että tuo typerä rataviiva sääntökin saadaan pois. Tuohan on ollut olemassa ainoastaan sen takia, kun ratoja on pitänyt mennä muokkaamaan typeriksi asfalttikentiksi. Nyt kun saataisiin vielä hiekka-alueet takaisin.

Asfalttipinta turva-alueena on tottakai parempi kuin hiekka-alue, mutta se sitten mahdollistaa juuri tuon, että voit ajaa ns. "ylikovaa" mutkaan kun sulla on pelivaraa ajaa tarvittaessa leveäksi ilman pelkoa kiinni juuttumisesta tai auton vaurioitumisesta ?

Kunnon hiekka-alueet radoille niin kyllä ne autot sitten rupeaa pysymään siellä radalla kun et voikkaan vetää mutkaan täysiä. Tulisi katsojillekkin vähän seurattavaa ja tapahtumia aivan varmasti enemmän kun autoista voisi etusiivet lennellä ?

Eikös muuten eräs Lewis "periaatteessa" menettänyt 2007 maailmanmestaruuden Kiinassa ajamalla radan ainoassa mutkassa ulos jossa on hiekkaeste, ja tämä mutka oli varikon sisääntulossa, Linkki juutuuppi[URL][/URL]
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Säännöt tuntuu joka kisassa muuttuvan, jaksaakohan tätä pelleilyä kohta edes katsoa. Varsinkin kun on ihan pakko vielä ajaa melkein kokoajan, eihän tässä pysty millään lähellekään kaikkia kisoja seuramaan, ennen kun ajettiin 2-3 viikon välein nii pystyi vapaa-ajan järjestämään, mutta nyt ajetaan jokaviikonloppu ja puolet kisoista on näitä Pelle hermannin suunittelemia ratoja. Vieläpä tää kisa ajettiin samaan aikaan kun Rallit on. Ei ihme jos katsojat lähtee.
.
Näin kesällä ovat aika herkkua tällaiset back to back viikonloput, ja muuten sitten kahden viikon välein ajettavat kisat ovat ihan hyvä väli. Tylsäähän se olisi jos kisailtaisiin vain kolmen viikon välein. Myös radat ovat mielestäni muuten parempia kuin ennen, mutta hiekkaa tai tappokanttareita pitäisi saada radan varteen, että saadaan kuria ajamiseen. Jos Mercedes olisi vaikka puoli sekunttia hitaampi auto, niin varmasti viihteellisyys nousisi jo sillä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Minä luulen että noiden autoon tehtyjen muutosten jälkeen, kun ei enää tarvitse ajaa Alonson mieltymysten mukaan tehdyllä joka mutkassa puskevalla traktorilla, auto alkaa lopultakin käymään vähän paremmin Kimin hanskaan. Ja ehkä tuo sopparin varmistuminen ja jatkuvan huhumyllyn loppuminen on vähän poistanut paineita niin pystyy ajamaan rennommin. Ja vaikuttaa tuohon tietty myös se että Vettel on kärsinyt todella paljon teknisistä ongelmista (nuo jatkuvat vaihdelaatikkoviat), mutta on kyllä Kimillä ihan selkeästi nyt erilainen tekemisen meininki. Ja hyvä niin.

Aika huikeaa kyllä jos auto on tehty edelleen Alonsolle, joka ajaa jo toista kauttaan muualla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika huikeaa kyllä jos auto on tehty edelleen Alonsolle, joka ajaa jo toista kauttaan muualla.

No enkö minä just sanonut että ei tarvitse enää ajaa Alonsolle tehdyllä autolla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös