Nämä muutokset ovat parannus aiempaan. Vielä kun saisi tosiaan asfalttialueet ratojen ympäriltä pois niin ei olisi houkutusta hakea vauhtia radan ulkopuolelta.
Toisaalta radiosääntö vähän ketuttaa. Tai ei siis se rajoittamisen poistaminen vaan se, että inssit ohjeistavat taasen kuskeja ja kertovat pidemmillä suorilla, että mihin asentoon kaikki 2500 namikkaa pitää käännellä. Eikö olisi paljon parempi, että autoihin sallittaisiin kahden suunnan telemetria? Insinöörit näkisivät reaaliajassa autossa tapahtuvat asiat ja voisivat säätää esim moottorikarttoja, kun kuski keskittyy vaan ajamaan niin lujaa kuin pystyy (tai mitä renkaat antaa myöten). Kuskille vaan näytetään ratissa sen hetkinen polttoainetilanne, jottei turhaa ala vinkua radioon "more power"-pyyntöjä.
Vielä kun Pirellille annettaisiin lupa ja reilu mahdollisuus tehdä renkaita(lue: kunnolliset testausmahdollisuudet), joissa on selkeät erot nopeuden ja kestävyyden suhteen, niin sitten olisi jo aika hyvällä mallilla asiat.
Todella hyvältä näyttäisi sitten, kun koneista poistettaisiin kaikki tehoa kuristavat rajoitukset (kierrosluku, polttoaineen virtaus). Tämän lisäksi tankkaukset takaisin tai polttoainemäärän nosto esim 150 kiloon, niin avot. Koneiden määrän rajoittaminen on mielestäni ok, sillä se tuo mielestäni oikeasti säästöjä tiimeille. Periaatteessa moottorin rikkoutumisesta aiheutuvaa sanktiota voisi myös vierittää 10 ruudun rangaistuksen lisäksi myös tiimin puolelle, esim tuntuva summa pienennettäisiin kauden lopuksi saatavista tv-tuloista (vaikkapa 150000€ * "laittomien" moottoreiden lukumäärä -> jos koneita on otettu käyttöön kolme yli sallitun rajan, niin tv-tuloista otetaan pois 450000€). Tämä sääntö ei sitten koskisi kolmea huonointa tallia, joilla todennäköisesti ei ole ollenkaan varaa moisiin sanktioihin. FIAn tulisi myös ohjata saadut sanktiorahat esim hyväntekeväisyyteen eikä siis vain kerryttää Bernie-sedän kukkaroa entisestään. No, tämä nyt puhtaasti spekulointina.
Mitenkähän ohittamista saisi paremmaksi, siis DRS siirtymisen lisäksi. Tarkoitan sitä, että mutkaisella osuudella edellä ajavan seuraamista helpotettaisiin jollain konstilla, ja tällöin olisi mahdollista nähdä enemmän tiukkoja kamppailuja rengas rengasta vastaan. Syynä vaikeuteen on downforcen katoaminen (etenkin keulasta), jolloin auto menettää edestä pitoa ja auto alkaa puskea liikaa. Mietin vaan, että voisiko nelipyöräohjauksesta olla apua? Jos kuljettaja olisi kierroksen alkaessa esim 1,5 sekunnin päässä edellä ajavasta, takapyörätkin kääntyisivät hieman. Kuski voisi säätää maksikulmaa esim 0-5 asteen välillä, eli mikäli siitä ei pitäisi niin sen voisi silti pitää poissa.
Benetton oli vissiin testannut kyseistä ominaisuutta 90-luvun alussa, mutta kierrosaikaan se ei juurikaan tuonut parannusta. Helpottaisiko se kuitenkin edellä olevan seuraamista, mitä on palstaveljet mieltä?