Mainos

Formula 1 – kausi 2016

  • 214 551
  • 1 426
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakko tykätä agressiviisestä Kimi Räikkösestä vaikka tänään olisi vähintään 5 tila ollutkin otettavissa niin loistavaa ajaamista, jännä nähdä annetaanko taas arvosanaksi 5 italiassa :)

Taisi tuo pieni osuma viedä ihan kunnon mahdollisuuden tehdä lopussa ohitusta. jos olisi nopeasti ohi päästy niin ehkä olisi mahdollisuus ollut ainakin tallikaveri ottaa kiini, sen verran kovia aikoja pisti tauluun menemään. Samoin tässä voi miettiä mikä sijoitus olisi voinut olla jos alussa olisi päässyt hitaamista hieman nopeammin ohi. Mutta loistava kisa kimiltä. Mutta mitä itse radasta niin miksiköhän Unkarissa pitää ajaa, sitten poistetaan Turkkia ja muuta jossa ajetaan ehkä kauden parhaimpia kisoja..
Vettelille 9, Verstappenille 10 ja Kimille 6 arpoi lottokoneeni huomiset arvosanat italialaislehdistöltä historiaa peilaten.

Erittäin hyvä kilpailu Kimiltä. Ei se ajotaito ole minnekään kadonnut ja taas kerran se huomattiin. Kuudes sija on hyvä suoritus ja maksimitavoitteeksi asetin sen tälle päivälle Kimille. Harmittavan lähelle jäi kuitenkin viides sijakin ja jos olisi nopeasti päässyt Maxin ohi, niin olisi saattanut Vettelkin olla helisemässä.
Sijalta 14, kun lähtee kilpailuun niin se on melkeinpä varma juttu, että jossain kohtaa jää jumiin hetkeksi jonkun taakse etenkin kun Unkari on yksi vaikeimmista radoista ohitusten kannalta. Yllättävän hyvin siihen nähden Kimi sieltä nousi aina Grosjeaniin asti, toki kaikkia ei tarvinnut ohittaa kun Buttonilla oli ongelmia ja niin edelleen, mutta kuitenkin. Grosjeanista jos olisi päässyt heti parin ensimmäisen kierroksen aikana ohi, niin olisi kerennyt luultavasti Verstappenin edelle jo suoraan varikkostopiltaan. Eroa taisi olla alle viisi sekuntia Kimin viimeisen stopin jälkeen. Siitä voi pohtia, että tuoreille supersofteilla olisi varmaan tyhjällä baanalla repinyt Vettelin eron kiinni ja kun Vettelkin oli lopulta alle sekunnin Ricciardon maalista, niin kuka ties...
Aina voi jossitella ja hyvä kisa tämäkin oli..
Kimille myös taas nopein kierros jo mittavaan kokoelmaan.

Verstappen on kyllä vähän sellainen apina Kimin selässä, kun taitaa olla kolmas kilpailu jo tällä kaudella kun Kimi tulee aivan kontissa kiinni yli maaliviivan. Espanjassa oli aivan sama tilanne, kuin tänään eli useampi kierros aivan perässä mutta ei ihan riittänyt, Itävallassa taisi saada juuri viimeiselle kierrokselle kiinni. Olisi kyllä ollut niin hienoa, kun olisi tempaissut rikkoutuneella etusiivellä vielä Maxin ohi tänään.

Röyhkeä kaveri on Verstappen ja riskillä vetää. Katsoo minne toinen laittaa autonsa ja kääntää sitten vähän eteen. Aivan siinä sääntöjen rajoilla ja kunnon mulkun touhua, mutta onhan se sellaista maailmanmestarin ajoa tuo touhu. Röyhkeyttä ja vauhtia löytyy pojalta.

Tiukkaa on MM-sarjan kolmossijan kanssa. Ricciardo 115, Kimi 114, Vettel 110, Verstappen 100. Hyvä loppukausi saadaan senkin osalta ja valmistajien sarjassa Ferrari vain pisteen Red Bullin edellä.

Viikon päästä taas jo jatketaan ja ei haittaa yhtään.

Radiosäännöt on kyllä sitä itseään. Buttonilla menee poljin lattiaan ja saa rangaistuksen kun käy keskustelua tiimin kanssa asian tiimoilta, mutta sitten esimerkiksi Verstappenille voidaan kertoa että et saa ajaa niin leveästi tiettyä mutkaa. Antaa ajaa sen muutaman kerran, niin sitten vaan kylmästi rankkua pöytään puun takaa kerta näin tarkkaa tämän touhun pitää olla. Eiköhän nekin mutkat ole tarkkaan käyty läpi kuljettajien palavereissa ja tallien kesken.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tavallaan minä nostan hattua tuolle Verstappenille että ei todellakaan tee ohituksia helpoksi kenellekään, ja on ihan rehdisti ajaessaankin yksi sarjan vaikeimpia ohitettavia. Mutta välillä hänessä asuu kyllä "pieni Schumacher" eli mennään kyllä sinne harmaalle alueelle ja reilusti ylikin noissa peittelyissä (ja myös ohituksissa). Tuomareiden tehtävä olisi ottaa nuo pois kun kerran noita sääntöjä muutenkin seurataan aina niin pilkuntarkasti (vrt. Kimin viivan ylitys Bakussa), mutta F1:n tuomarointi on tällä hetkellä ihan täyttä pelleilyä (kuten melkein koko sarja alkaa olla). Rangaistuksissa ei ole enää mitään linjaa vaan se linja vaihtelee kisasta toiseen ja jopa saman kilpailun sisällä saattaa tulla samanlaisista tilanteista erilaiset tuomiot.

Tuo Kimin ohitusyritys Verstappenista oli kyllä minusta aika selkeä tapaus; linja vaihtui kaksi kertaa eikä Kimille oikein jäänyt mitään mahdollisuutta seivata tilannetta enää. Räikkösen tunnetusti hyvät refleksit pelastivat sen että ei lähdetty ihan lentoon vaan selvisi loppujen lopuksi aika pienillä vaurioilla. Ja kyllä minusta myös tuo Verstappenin tyyli vaihtaa linjaa jarrutuksessa menee ainakin vahvasti harmaalle alueelle, ja minä kyllä muistelen että tuo olisi ihan kielletty säännöissä. Mutta noita rangaistuksia tunnutaan kyllä nykyisin arvottavan ihan miten sattuu vähän sen mukaan kuka on kyseessä ja ketkä sattuvat olemaan tuomaristossa. Ehkä FIA:n pitäisi pikkuhiljaa luopua tuosta kiertävien tuomareiden systeemistä kun ei sillä näköjään pystytä pitämään yhtenäistä linjaa.

Ja helvetin pelleilyä on kyllä tuokin laskeminen että kuka on ajanut montakin kertaa viivan yli. Laittaisivat jumalauta samanlaiset tappajakanttarit sinne kuin mitä oli ne Itävallan keltaiset kanttarit, tai sitten kunnon siivun pehmeää hiekkaa, niin ei tarvitsisi erikseen varoitella kuljettajia ajamasta leveäksi. Huomaisivat sen kyllä ihan itsekin. Eikä tarvittaisi mitään sensoreita, siinä olisi tarpeeksi sensoria kun hiekka pölisisi tai ripustukset paukkuisi poikki.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuomaritoiminnassa tuntuu olevan ohjenuorana enemmän kisan viihdyttävyyden suojeleminen kuin sääntöjen oppikirjamainen noudattaminen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta noita rangaistuksia tunnutaan kyllä nykyisin arvottavan ihan miten sattuu vähän sen mukaan kuka on kyseessä ja ketkä sattuvat olemaan tuomaristossa. Ehkä FIA:n pitäisi pikkuhiljaa luopua tuosta kiertävien tuomareiden systeemistä kun ei sillä näköjään pystytä pitämään yhtenäistä linjaa.
Erittäin hyvä poiminta.
Nythän siellä tosiaan vaihtelee porukka ihan kisasta riippuen ja saattaa olla vaikka sellaisia, jotka eivät ole edes kauden aiempia kisoja nähneet.
Ehdottomasti pitäisi laittaa joku 5-10 hengen pysyvä neuvosto, joka on kaikissa kilpailuissa. Varmaan tulisi aiemmat tuomiot nopeammin mieleen ja saataisiin yhtenäisyyttä tuohon touhuun.

Muutenkin tämä viivojen ylitykset ja radioiden kyttäily on täysin naurettavaa. FIA kertoi tavoitteekseeen pari vuotta sitten karsia turhia sääntöjä pois, jotta fanit pysyvät paremmin kärryillä mukana. Nyt siellä se satunnaiskatsoja miettii, että Button saa läpiajorangaistuksen radioviestinnän takia (poljin lattiassa tässä tapauksessa) ja miettii, että miksi silti osa kuskeista puhuu sinne ihan normaalisti, kun ei tiedä sitä mitkä osiot ovat kiellettyjä keskusteluista jne. Ja sitten katsoo tv-lähetystä ja miettii, että tuossakin meni kuski viivojen yli ilman seuraamuksia, kunnes joku sille kertoo että "Joo ne on vaan noi mutkat 6, 9, 14, 17, 98", joita tarkkaillaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
https://streamable.com/5q1v

Siitä näkee vielä Kimin kyydistä tuon Verstappen tilanteen. Onhan tuossa nyt selvästi kaksi liikettä, ensin oikealle ja sitten takaisin vasemmalle jossa Kimi on. Jos Kimi olisi pysynyt vasemmalla ja alkanut jarruttamaan, niin olisi tuohon mutkaan ollut Verstappenin kyljessä tai perseessä, koska ei Verstappenkaan ajanut todellakaan normaalia ajolinjaa tuohon. Teki saman jutun vielä pääsuoralla myöhemmin, kun Kimi yritti ohi. Ensin sisälle sitten takaisin linjalle, jossa Kimi oli ja tämä joutui lukkojarruttamaan itsensä pitkäksi.

Mutta onneksi focus on viivojen tutkimisissa. Kohta siellä vedellään siksakkia pääsuoralla ja joku ajaa toisen kontista sisään.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hyvä Kimi! Kyllä sitä vauhtia vaan Räikköseltä yhä löytyy ja tuloksena kuudes sija, joka oli lähtökohtiin (14. ruutu Unkarin Mikki Hiiri -radalla) nähden oikein mukava suoritus. Josko nyt arvostelijat pikkuisen hiljentyisivät?

Kvyat taitaa olla ajamassa itseään kovaa vauhtia pihalle Toro Rossolta (ja mahdollisesti ykkösistä). Jos hänen autostaan ei hajoa tekniikka, niin Daniil kyllä itse tekee jotain tyhmää, kuten ajaa varikolla ylinopeutta (noinhan kävi tänään) tai kolaroi, mikä yhdistettynä siihen että RB:llä on reservissään tällä hetkellä GP2-sarjaa johtava Pierre Gasly, ei tee hyvää jatkomahdollisuuksille.

Ja jos Kvyat saa monoa Toro Rossolta, vaihtoehtoja ei kovin paljoa ole. Williamsille ja Renault'lle TR:n lisäksi tuota on huhuttu, mutta käsittääkseni aika kaukana Kvyat olisi noista paikoista.

Säännöistä: Nyt muuten Räikkönenkin liittyi F1-kriitikkojen joukkoon. Kimi näet sanoi sääntöjen olevan vitsi, koska hänen mukaansa tuomarilinja on aivan liian vaihteleva.

En voi olla kuin täysin samaa mieltä Räikkösen ja muiden suorasanaisten kuskien kanssa. Pahoin vaan pelkään, että FIA sulkee jälleen kerran korvansa kritiikiltä ja mitään muutosta ainakaan positiiviseen suuntaan ei nähdä.
 

Jonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Kyllähän tuo aikamoista pelleilyä on nykyään näiden sääntöjen kanssa... Pitäisi ottaa radiot kokonaan pois autoista (jos siis jotain saa radiossa puhua ja jotain ei, tuomaristollakaan ei mitään selkeää linjaa tähän ole) , tappajakanttarit/hiekka-alueet mutkiin, vapaat rengasvalinnat ja välitankkaukset sallittava. Paljon olisi lajissa muutettavaa, mutta noista voisi aloitella...
 

BaronFIN

Jäsen
FIAn ryhdistäytymistä tarvittiin kuljettajien turvallisuuden takeeksi 1970 ja 1980 luvuilla. Kuljettajien henki ei ollut minkään arvoinen ennen kuin FIA tuli, järjesti ja sinetöi tietyt standardit joiden mukaan tuli toimia: kuljettajille ja ihmiselle annettiin ihmisarvo joka tuli huomioida kaiken toiminnan perustana. Tämä kehitys oli huikeaa televisioinnin yleistymisen myötä ja Sennan kuolema suorassa lähetyksessä pisti asioihin todella vauhtia. Esim. Alonson hengen säästyminen kauden avauksessa olisi ollut suoranainen ihme 1990 -luvun alussa, mutta nykyään näistä selvitään. Siitä iso kiitos FIAlle.

Mutta kaikki muu säätäminen, pilkun viilaaminen, päättämättömyys, politikointi, jahkailu, epäolennaisiin asioihin keskittyminen ja jatkuva lisäsäätäminen turvallisuuden verukkeella alkaa mennä jo överiksi. En tiedä onko vika Jean Todtissa enkä usko edes olevan kun mies on kuitenkin itsekin entinen kilpa-autoilija sekä kilpaihminen viimeiseen asti. Onko hän sitten ns. "heikko johtaja" viemään FIAa oikeaan suuntaan kun tuntuu että kaiken maailman komiteat ja neuvostot vievät koko urheilulajia kuin pässiä narussa.

Isommassa kuvassa näkisin, että kun Ecclestonesta aika jättää, niin Formuloiden tulisi reebuutata koko sarja vanhan kunnon FOCAn toimesta ja lähteä kehittämään uutta kuninkuusluokkaa vaikka sitten yksityistallien pohjalta. Kyllä moottorivalmistajia aina V10-koneille löytyy kun pistää tarjouksia sisään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
FIAn ryhdistäytymistä tarvittiin kuljettajien turvallisuuden takeeksi 1970 ja 1980 luvuilla. Kuljettajien henki ei ollut minkään arvoinen ennen kuin FIA tuli, järjesti ja sinetöi tietyt standardit joiden mukaan tuli toimia: kuljettajille ja ihmiselle annettiin ihmisarvo joka tuli huomioida kaiken toiminnan perustana. Tämä kehitys oli huikeaa televisioinnin yleistymisen myötä ja Sennan kuolema suorassa lähetyksessä pisti asioihin todella vauhtia. Esim. Alonson hengen säästyminen kauden avauksessa olisi ollut suoranainen ihme 1990 -luvun alussa, mutta nykyään näistä selvitään. Siitä iso kiitos FIAlle.

Jos ollaan ihan tarkkoja, niin isoin kiitos kuuluu Jackie Stewartille joka oman Span onnettomuutensa jälkeen alkoi kampanjoimaan turvallisuuden puolesta, siitäkin huolimatta että muut kuskit aluksi pitivät Stewartia pelkurina ja hänelle osoitettiin muun muassa kanaa imitoivia eleitä solvauksena.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Todella harmillista ettei uhmaikäisen Verstappenin takarengas puhjennut tuon perseilynsä tuloksena. Kimi vaihteeksi loistokkaassa kyydissä. Perhana kun joutui niin kaukaa starttaamaan. Masentavan Silverstonen jälkeen oli mukava huomata, että Ferrari liikahtaa edelleen iloisesti kun olosuhteet on otolliset.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Todella harmillista ettei uhmaikäisen Verstappenin takarengas puhjennut tuon perseilynsä tuloksena. Kimi vaihteeksi loistokkaassa kyydissä. Perhana kun joutui niin kaukaa starttaamaan. Masentavan Silverstonen jälkeen oli mukava huomata, että Ferrari liikahtaa edelleen iloisesti kun olosuhteet on otolliset.

Niin no linjahan kun vaihtelee niin tuosta olisi kimi saanut pian rangaistuksen perään ajamisesta jos kerta ei vaihtanut 2 kertaa linjaa..

Sepä se jos tuomaristossa on välillä jotain Mika Saloja joilla ei ole nykyformuloista mitään hajua ja hyvä jos seuraavat joka kisaa, hyvä jos ovat lukeneet sen sääntökirjan ja sitten pistetään tuomaroimaan. Samat tyypit valvomaan joka kisaa niin linja ehkä pitäisi, nyt arvotaan mistä annetaan rangaistus ja kenelle annetaan. Tuntuu että kuka maksaa eniten tai kenellä eniten päätösvaltaa saa vähiten rangaistuksia.

Nyt on sentään muutama kuski aukaissut jo suunsa, toivottavasti myös tuo jatkuu jatkossa ettei vain ole yksittäisien kisojen lätinää, nythän melkein vain ne on avanut suunsa jotka on kärsinnyt noista säänöistä jotenkin, ehkä myös voisi oikeesti jotain tehdä eikä jäädä yksittäisiin puheisiin. Ehkä boikottoida jotain tilaisuuksia tai harjoituksia kuskit yhdessä.
 

Byvajet

Jäsen
Säännöistä en tiedä, enkä ymmärrä, mikä on linjanvaihto (montako metriä täytyy siirtyä, että on uudella linjalla, auton leveys vai puolitoista?), mutta kyllä minä tahtoisin nähdä paljon enemmän formuloissa tuollaista pikkusikaa ja rytinää.

Räikkösen ja Bottaksen kolarointiakin oli kiva katsella. Silloinkin mielipiteet jakautuivat voimakkaasti syyllisestä. Ja koska tilanne tulee aina olemaan se, että useimmissa kolareissa ainoaa syyllistä on vaikea osoittaa, niin kolarit pitäisi vain hyväksyä osaksi lajia.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Olipa tosiaan joo hieno kisa Kimiltä. Nuo super softit toimivat kyllä ihan fantastisesti.
Vettelille 9, Verstappenille 10 ja Kimille 6 arpoi lottokoneeni huomiset arvosanat italialaislehdistöltä historiaa peilaten.

Tällä kertaa oli ainakin omaan silmään ihan hyvät arpajaiset:
Kimi 8,5
Hamilton 8
Alonso 8
Riccardo 7,5
Vettel 7,5
Rosberg 7
Verstappen 7
Sainz 7
Bottas 6,5
...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Säännöistä en tiedä, enkä ymmärrä, mikä on linjanvaihto (montako metriä täytyy siirtyä, että on uudella linjalla, auton leveys vai puolitoista?), mutta kyllä minä tahtoisin nähdä paljon enemmän formuloissa tuollaista pikkusikaa ja rytinää.

Räikkösen ja Bottaksen kolarointiakin oli kiva katsella. Silloinkin mielipiteet jakautuivat voimakkaasti syyllisestä. Ja koska tilanne tulee aina olemaan se, että useimmissa kolareissa ainoaa syyllistä on vaikea osoittaa, niin kolarit pitäisi vain hyväksyä osaksi lajia.

Tuossa on vaan sellainen ongelma että jos tuollainen pujottelu edessä sallitaan niin kukaan ei enää pääse kenestäkään ohi, ja tuollaisissa on helvetinmoinen riski että ohitusta yrittävä niittaa suoraan edellä ajavan perään ja lentää siitä korkealle ilmaan. Siksi ne on, ja pitää olla kiellettyä. Tuo on minusta hyvä sääntö että linjaa saa vaihtaa kerran, taitava kuljettaja pystyy nimittäin silläkin peittämään aika hyvin kun valitsee linjansa oikein, mutta nuo useammat linjan vaihdot pitää kyllä ehdottomasti ottaa pois koska se ei ole enää mitään pikkusikaa vaan helvetin vaarallista toimintaa. Eilenkin käytännössä Räikkösen hyvät refleksit pelastivat sen ettei tullut isompaa kolaria. Kolaritkin kuuluu kyllä lajiin, eikä jokaisesta kolarista minusta tarvittaisi mitään tutkintaa tai rangaistusta, mutta kyllä minä olen sitä mieltä että pelin pitää olla reilua. Verstappen on kyllä osoittanut että pystyy pitämään nopeampia takanaa ihan reilustikin ajamalla niin minusta hänelle olisi kyllä voinut tuosta vähän muistuttaa rangaistuksen muodossa että pidetään peli reiluna.

Minusta sikailua ja rymistelyä hienompaa on katsoa tällaisten "old skool -miesten" kisailua kuten esim. Button, Räikkönen, Hülkenberg jne., eli pystytään ajamaan kunnon kaksintaistelua rengas rengasta vasten mutta ilman että osutaan tai tehdään ihan toivottomia "silmät kiinni -syöksyjä" toisen kylkeen. Harmi vaan että nämä reilusti ajavat kaverit tuntuvat olevan vaikeuksissa näiden nuorten kuljettajien kanssa joiden käsitys kaksintaistelusta on se että pakotetaan toinen ulos radalta tai sitten vaihtoehtoisesti kolaroidaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paljastus: Tuomaristo kieltäytyi tutkimasta Verstappenin temppua - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi

"Tuomariston mukaan Verstappen vaihtoi kaistaa vain saadakseen hyvän kulman seuraavaan mutkaan. Sen takia tilannetta ei nähty rangaistuksen arvoiseksi."

Tuohon onkin sitten kuljettajien helppo vedota jatkossa. Uskomatonta touhua xD

Hieman tuo selitys ontuu, Max kun itse kisan jälkeisessä haastattelussa sanoi seuraavaa: "I could see him coming so he was very optimistic to dive to the inside, so I turned to the inside so he had to brake". Eli ihan kuten se tilanne näyttikin, niin Maxilla ei siinä vaiheessa ollut vielä mikään tarkoitus kääntää mutkaan sisään vaan siirtyi sisemmäksi ainoastaan peittääkseen Räikkösen ohitusyrityksen.

Tuohonhan sitä voi tosiaan jatkossa vedota, mutta ongelma onkin se että FIA:lla ei ole näissä mitään linjaa vaan seuraavalla kerralla (ja varsinkin jos kyseessä on joku ei-niin-mediaseksikäs kuljettaja kuin Verstappen tai Hamilton) voikin olla että kanta on ihan erilainen ja rankku tulee saman tien. Aivan perseestä tämä FIA:n touhu!
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hieman tuo selitys ontuu, Max kun itse kisan jälkeisessä haastattelussa sanoi seuraavaa: "I could see him coming so he was very optimistic to dive to the inside, so I turned to the inside so he had to brake". Eli ihan kuten se tilanne näyttikin, niin Maxilla ei siinä vaiheessa ollut vielä mikään tarkoitus kääntää mutkaan sisään vaan siirtyi sisemmäksi ainoastaan peittääkseen Räikkösen ohitusyrityksen.

Tuohonhan sitä voi tosiaan jatkossa vedota, mutta ongelma onkin se että FIA:lla ei ole näissä mitään linjaa vaan seuraavalla kerralla (ja varsinkin jos kyseessä on joku ei-niin-mediaseksikäs kuljettaja kuin Verstappen tai Hamilton) voikin olla että kanta on ihan erilainen ja rankku tulee saman tien. Aivan perseestä tämä FIA:n touhu!

Nimenomaan. Ja kun tuomaristossakin istuu joka viikonloppu eri tyypit, niin linjakin vaihtelee viikottain. Puuhastelua, alusta loppuun.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aivan käsittämättömiä ratkaisuja jälleen tuomaristolta. Niin case-Button kuin case-Verstappen päin mäntyä. Buttonilta muuten loistavaa radioviestittelyä kisan tiimellyksessä.

Samoin kuten hyvin täällä kommentoitiin niin onhan tama surkuhupaisaa, että kuskit ja fanit vaativat ja ovat jo vaatineet pitkään autoihin vähemmän apuvälineitä ja nippeleitä sekä kuljettajien taidon korostamista niin FIA:n ratkaisu vuodesta toiseen on lisätä asvaltoitujen turva-alueiden määrää ja tarjota tähän itse luomaansa ongelmaan ratkaisuksi tiettyjen mutkien vahtimista sensoreilla, josta sitten vielä varoitetaan kuljettajia. Kokonaisuuden kruunaa upeasti ylipäätään hämärääkin hämärämpi suhtautuminen radiokeskusteluihin.

Hiekkaa, nurmea, korkeita kanttareita, mitä tahansa sinne mihin rata loppuu, jotta perkele vieköön sillä radalla tulee pysyä tai jos ei pysy niin kärsii selvästi. FIA vain on luonut itselleen tässä sellaisenkin ongelman, että koska nykyään on aivan sallittua käytännössä monesti ajattaa vastustaja ulos radalta (ainakin tiettyjen kuskien toimesta) niin sitten, kun liiallisista asvalteista luovuttaisiin niin tämä johtaisi lisääntyneisiin keskeytyksiin, pyörähdyksiin ym. "vaaratilanteisiin", (jotka ovat FIA:lle täysin punainen vaate), kun nämä radalta ulos ajatetut kuskit ottaisivat tietysti nykyistä enemmän osumaa. Eli tuomarilinja kietoutuu asiaan tälläkin saralla, asiat kulkevat käsi kädessä. Nurmi ja hiekka tukevat old school racingia ja taitoa sekä malttia, asvaltti puolestaan johtaa aggressiivisuuden ja röyhkeyden sekä harmaalla alueella toimimisen suosimiseen ja tuomarilinjan merkityksen korostumiseen. Ja tuomaritoiminta kun ei todellakaan pelitä niin tuloksena on F1-sarja vuosimallia 2016.

Haluan myös itse esittää kiitokset FIA:lle kuskien GP-kuolleisuusasteen ja vakavan loukkaantumisen riskin merkittävästä vähentämisestä, mutta 2000-luvulla tuolla saralla on menty valitettavasti pahasti yli. Kuljettajat nauttivat vauhdista ja kontrolloidusta vaaramomentista, heille myös maksetaan siitä ja vaara ja vauhti kiehtovat autourheilun harrastajia ja katsojia - näinhän se nyt aikuisten oikeasti on. Mielestäni varsinkin juuri kuskien mielipiteen tulisi korostua päätettäessä turva-alueiden koosta ja pinnoitteesta. He niitä autoa ajavat ja heille maksetaan tai ainakin voidaan ajatella maksettavan riskilisää tästä vaarallisesta ammatista. Paljonko he ovat valmiita riskeeraamaan ja toisaalta paljonko he haluavat korostaa taitotasoaan? Oma käsitykseni on, että heillä olisi valmius ja halu palata kohti aiempia vuosikymmeniä apuvälineiden ja turva-alueiden osalta. Kuskien mielipide kunniaan.

En ymmärrä miksi F1-sarjan pitää yrittää tarjota kaikkea kaikille, ihan kuin ympäristöaktivistit, kukkahattutädit ja eläkeläismummot esimerkiksi olisivat ydinyleisöä ja sellaista porukkaa, jolla edes lähtökohtaisesti on kiinnostusta sarjaa kohtaan. Suunnilleen kaikki uudistukset 2000-luvulla ovat kuitenkin kosiskelleet tällaisia joukkoja lajin pariin enemmänkin kuin pitäneet kiinni perinteistä ja sarjasta jo ennestään innoissaan olevien pitämisestä ruudun ääressä. Samoin lajin starat ovat suurin osa kyllästyneitä nykymenoon kommenttien perusteella ja ovat sitä olleet jo vuosia. Rengasvalmistaja Pirelli on myös ahdistettu puun ja kuoren väliin ristiriitaisilla vaatimuksilla ja suurtallien painostuksella, jossa sillekään ei edes anneta mahdollisuuksia onnistua.

Kimiltä ja Ferrarilta pitkiin aikoihin toimivin taktinen veto suhteessa muihin ja jäi lopulta aika paljon harmittamaan, että Verstappenista ei ohitusta onnistunut tekemään. Paljolti johtui toki noista sääntöjen vastaisista peittelyistä. Jäi siis näkemättä olisiko Kimi saanut Vettelin ja Ricciardon kiinni, veikkaan että olisi, mutta tuskin olisi enää heistä ohi päässyt, koska Kiminkin renkaat olisivat olleet jo varsin kuluneet ja Unkarissa on niin perhana vaikea ohittaa. Nopein kierros kuitenkin pienenä lisäherkkuna vahvan nousun päälle. Voi kunpa olisi hellekisoja jatkossakin vielä edes muutamia...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aivan käsittämättömiä ratkaisuja jälleen tuomaristolta. Niin case-Button kuin case-Verstappen päin mäntyä. Buttonilta muuten loistavaa radioviestittelyä kisan tiimellyksessä.

Tähän voi ihan hyvin lisätä vielä case-Rosbergin aika-ajoissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuossa on vaan sellainen ongelma että jos tuollainen pujottelu edessä sallitaan niin kukaan ei enää pääse kenestäkään ohi, ja tuollaisissa on helvetinmoinen riski että ohitusta yrittävä niittaa suoraan edellä ajavan perään ja lentää siitä korkealle ilmaan. Siksi ne on, ja pitää olla kiellettyä. Tuo on minusta hyvä sääntö että linjaa saa vaihtaa kerran, taitava kuljettaja pystyy nimittäin silläkin peittämään aika hyvin kun valitsee linjansa oikein, mutta nuo useammat linjan vaihdot pitää kyllä ehdottomasti ottaa pois koska se ei ole enää mitään pikkusikaa vaan helvetin vaarallista toimintaa

Toisaalta sen verran helposti osalla radoista pääsee ohi kun siirtyy vain ajamalla ohi takasiiven avulla, että tuotakin sääntöä voisi soveltaa enemmän myös ratakohtaisesti, melkeinpä itse toivoisi että joku edes joskus kolaroisi ja tuon säänön ottamalla voisi tiekempia vääntöjä tapahtua. Mutta jos säännöt on olemassa niin niitä pitäisi minun mielestä FIA:n noudattaa eikä soveltaa. Perez, Grosann tai joku muu jos tuossa edessä olisi ajanut niin olisi lätkäisty suoraan rangaistus, mutta nyt ei edes kunnolla tutkittu. varmaan jos joku muu kuski olisi ollut takana niin siitäkin olisi voinut rangaistus tulla perään ajamisesta, ihan vaan sen perusteella että kuka ajaa takana tai edessä tunnutaan rangaistuksia annettavan.

Tuo raati kilpailuissa voisi olla mun puolesta vaikka kokonaan FIA:n ulkopuolelta ja ei välttämättä edes hirveää lajitietämystä, vaikka joku nascar kuski jolle annetaan sääntökirja, ei olisi ainakaan yhtään lellikkipoikaa välttämättä. Ei oikein toimi että entisiä kuskeja ym.. kierätetään ilman mitään linjaa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Itselläni meni hermo koko SIRKUKSEEN! Nyt loppui ainakin tällä kaudella F1:sten seuraaminen ja keskitynkin tästä lähin entistä enemmän seuraamaan moottoripyöräilyä sekä rallia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselläni meni hermo koko SIRKUKSEEN! Nyt loppui ainakin tällä kaudella F1:sten seuraaminen ja keskitynkin tästä lähin entistä enemmän seuraamaan moottoripyöräilyä sekä rallia.

tosin ainakin rallin seuraaminen tehty aika vaikeaksi muutamaa erikoiskoetta lukuunottamatta, ehkä rallissakin on jopa hieman f1 isommin vielä kehitettävää, tai oikeastaan enemmän kumpaakin lajia pitäisi viedä eteenpäin kohti vanhaa ei niinkään uudistaa.. hieman nykyajalla höystettynä vanhaan suuntaan
 
Suosikkijoukkue
KK
tosin ainakin rallin seuraaminen tehty aika vaikeaksi muutamaa erikoiskoetta lukuunottamatta, ehkä rallissakin on jopa hieman f1 isommin vielä kehitettävää, tai oikeastaan enemmän kumpaakin lajia pitäisi viedä eteenpäin kohti vanhaa ei niinkään uudistaa.. hieman nykyajalla höystettynä vanhaan suuntaan
Sentään säännöistä pidetään paremmin kiinni. Vitutti jo Schumin aikana tuo sormien läpi katsominen.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
F1:n "strategiatyöryhmä" oli tänään pistellyt taas uusia määräyksiä kehiin:

-Radiokielto romukoppaan
-Rataylityksistä ei enää rangaista
-Halo aikaisintaan kaudelle 2018.

Radiokielto ja halo-päätös hyviä juttuja. Rataylityksiä en ymmärrä, koska mikä virka niillä rajoilla on jossei niitä tarvitse noudattaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös