Vettel oli arvostellut FIA:n touhua harvinaisen suorasanaisesti, ja pitää vaan toivoa että yhtä suoraa kritiikkiä alkaisi tulla muiltakin huippukuskeilta niin ehkä (tosin paino sanalla EHKÄ) FIA:kin alkaisi pikkuhiljaa tajuamaan miten väärään suuntaan F1:iä on viime vuosina viety.
Ensinnäkin Vettel oli jatkanut tätä nykyisen radiosäännön kritisointia, ja vaikka minä olen puolustellutkin tätä sääntöä niin kyllä Vettel tuossa asiaa puhuu. Eli nykyisellään tuo sääntö on ihan liian sekava ja Vettelin mielestä on ylipäänsä täysin typerää että heille tehdään niin monimutkaiset autot ettei niiden kaikkia systeemejä voi mitenkään oppia ulkoa, ja sitten kielletään insinöörejä neuvomasta noiden systeemien käytöstä. Vettel oli sitä mieltä että pitäisi palata takaisin autoihin joissa on V12-moottori, manuaalivaihteisto, ei mitään monimutkaisia elektronisia järjestelmiä, ja sen jälkeen voitaisiin rajoittaa radion käyttö suurin piirtein siihen että ilmoitetaan varikolle tulosta. Minä olen kyllä vähän samoilla linjoilla tässä että jos autot ovat niin monimutkaisia että kuljettaja ei selviä kisan läpi ilman insinöörien apua, niin silloin pitäisi yksinkertaistaa autojen elektroniikkaa rajusti (ex-kuski Stefan Johanssonhan sanoikin osuvasti että F1:stä on tullut urheilun sijasta insinööripornoa). Minusta on hyvä että radion kautta annettavaa apua on rajoitettu koska se meni jo ihan älyttömäksi kun koko ajan annetttiin ohjeita mitä pitää tehdä, mutta onhan tämä sääntö nykyisin ihan liian sekava ja tulkinnanvarainen, ja jos näistä kaikista avustavista tietokone-/elektroniikkasysteemeistä luovuttaisiin niin silloin radion voisi taas vapauttaa kokonaan ihan vapaaseen keskusteluun koska ei olisi mitään monimutkaisia systeemejä mihin kuljettaja tarvitsee insinöörien apua.
Toinen juttu mistä Vettel oli antanut kovaa kritiikkiä, on tämä F1-katsojienkin ikuinen valituksen aihe, eli nämä typerät läpeensä asfaltoidut radat. Nythän Unkarissa on laitettu radan reunaan sensorit ja elektroninen seurantajärjestelmä jonka kautta seurataan että kuljettajat eivät hae/saa etua radan ulkopuolella ajamisesta. Vettel oli sanonut että systeemi on typerä, ja FIA on syyllinen tilanteeseen kun se suosittelee tekemään ratoja joissa on nopeampaa ajaa radan ulkopuolella kuin pysyä radalla. Ja sitähän tässä on jo monta vuotta kritisoitu katsojien toimesta. Nyt Unkarissa on asfaltoitu rata uudestaan ja näköjään on lähes kaikki hiekka-alueet asfaltoitu kokonaan. Sitten joudutaan kehittelemään tällaisia kikkailuja jolla seurataan että kukaan ei käytä noita asfalttikenttiä hyväkseen. Ihan hölmön hommaa! Itävallassa nähtiin hyvin että parhaiten toimii sellainen vaihtoehto kun rata tehdään sellaiseksi että sen ulkopuolelle ajamisesta kärsii (joko vauhdin hidastumisena tai auton rikkoutumisena). En saatana voi ymmärtää miten FIA:lla ei tajuta tätä asiaa vaan ratojen pilaamista jatketaan edelleen. Onhan tämä aivan älytöntä että koko ajan FIA miettii kaikenlaisia keinotekoisia kikkoja joilla kisoihin saataisiin lisää jännitystä ja tapahtumia, ja samalla koko ajan on pyritty pääsemään eroon niistä elementeistä jotka sitä jännitystä ja tapahtumia oikeasti tuovat (virheistä rankaisevat radat, äärimmilleen viritetyt autot, sadekelillä kisaaminen jne.). Tekisi mieli huutaa FIA:n herroille että ottakaa jumalauta ne päät pois perseestänne ja ajatelkaa!