Formula 1 – kausi 2016

  • 212 349
  • 1 426

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Aika hyvin on porukka unohtanut 2000-luvun alkuvuodet jolloin kirottiin sitä kun niitä ohituksia tuli kisaa kohden ehkä 1-2 jos ei mitään yllättävää sadetta tai turva-autoa tullut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika hyvin on porukka unohtanut 2000-luvun alkuvuodet jolloin kirottiin sitä kun niitä ohituksia tuli kisaa kohden ehkä 1-2 jos ei mitään yllättävää sadetta tai turva-autoa tullut.

Jep, mutta silloinkin sentään aitoja ohituksia tuli nykyistä enemmän. Nyt suurinosa on niitä että joku vetää suoralla heittämällä toisesta ohi. Mielestäni tuota sääntöä pitäisi soveltaa enemmän radan mukaan, niissä joissa ohittaminen mahdotonta niin on käytössä ja taas noita missä ohittaminen ilman sitäkin mahdollista niin ei oo käytössä tai rajataan enemmän.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paljonkohan tuo moottorisääntö todella tuo mitään säästöä että pitää samoilla moottoreilla ajella nykyään melkein läpi kauden? verrattuna jos saisi vaikka yhden moottorin käyttää tai jopa rajattomasti? vie viihdyttävyyttä aika paljon pois, tai saisiko ehkä jonkun halvemman osan kehitystä enemmän sallittavuudeksi ja tehdä muutoksia useammin, mutta riski keskeytykseen kasvaisi?
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nykyään ei edes nähdä mitään mielenkiintoisia taktiikoita, kun välitankkauksia ei ole. Lisäksi jos kaksi saman tallin autoa ajaa peräkkäin niin talli ei edes anna sen takana olevan yrittää erilaista taktiikkaa, jos sillä pääsisi edellä ajavan ohi. Tällä pilataan nykyään kärkitaistot, koska siellä on aina ne kaksi samaa autoa.

Aerodynamiikkaa pitäisi yksinkertaistaa ja moottoritehoja lisätä. Voitaisiin palata myös kytkimeen ja H-vaihteistoon niin ei olisi sekään liian helppoa.
 

BaronFIN

Jäsen
Voittamisen himo suurilla autovalmistajilla on yksinkertaisesti niin kova, että kustannuksista välittämättä tehdään kovin mahdollinen tykki mitä sääntöjen puitteessa pystytään ja nykyään tekniikka on kallista. Edit: joten vaikka moottoreita saisi käyttää kaudessa 50 kpl, niin ei tästä lystistä halvempaa tekisi. FIA:n pitäisi standarsoida edullinen V8 moottori joiden pohjalta valmistajat saisivat tehdyt omat innovaationsa ja virityksensä. Tulisi joku Ilmorin virityspaja takaisin.

Williams-BMW, McLaren-Mercedes -aika, jolloin mukana olivat myös Peugeot, Yamaha, Ford ja Honda (sekä tietysti Ferrari) on ehdottomasti ollut kilpailullisesti Formuloiden kulta-aikaa. Ohituksia ei ollut niin paljon kuin 80-luvulla, mutta kun oli, niin ne olivat sitäkin ansaitumpia ja makeampia (Häkkinen/Schumi/Spa). Vielä kun soppaan lisättiin eri autojen sopivuus eri radoille (BMW:t olivat kurkoja nopeilla radoilla, mutta muuta statisteja) niin kisat olivat ennalta arvaamattomia ja kehitystyössä saatettiin kuukaudessa ottaa puolentoista sekunnin etumatka kiinni ja koskaan ei oikeastaan voinut tietää miten tuleva viikonloppu tulisi sujumaan. Lisäksi välitankkaukset, taktinen pelaaminen, upeat aika-ajot uskomattoman hektisen huipennuksen johdosta (Häkkisen ilmiömäinen kyky puristaa vaikka väkisin paalulle), niin ei näissä nykyisissä vain ole sitä samaa glamouria.

Ja yksi mikä naurattaa: Mersun jätkät ajoi kahdeksaan päivään 20 GP:tä. Siis mitä vit... Aikamoisia robottiautoja, joiden ajaminen ei ota edes käsille. Formuloiden pitäisi olla vikuroivia ohjuksia, joiden ajaminen ottaisi oikeasti voimille, että GP-viikonloppu voisi tuntua fyysisenä suoritteena edes jossain.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika hyvin on porukka unohtanut 2000-luvun alkuvuodet jolloin kirottiin sitä kun niitä ohituksia tuli kisaa kohden ehkä 1-2 jos ei mitään yllättävää sadetta tai turva-autoa tullut.

Juuri näin. Porukka voi katsoa vaikka youtubesta kokonaisia kisoja tuolta ajalta. Alkuun V10-soundit on jees ja siihen se sitten jää kun mitään muuta ei tapahdu. Tuolloin edes nopeampi ei päässyt ohi, nyt se on sentään mahdollista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mites tämä uusi rengassääntö menikään, piti valita ennen kisaviikonloppua kaksi seosta mitä käyttää eikös?
Päteekö tämä myös aika-ajoon eli ajetaanko se myös näillä kahdella ennelta valikoidulla seoksella?
Jos näin niin eikös se tuo vivahteitä tuohon aika-ajoon ja sekoita pakkaa. Mietin että jos jokin keskikastin talli yrittäisi vähän pehmeämmällä seoksella saada itseään korkeammalle gridissä, toki asetelmat tasoittuisi kisassa mutta näin saataisiin lähtöasetemiä vähän sekaisin. Oletteko tätä funtsineet, vai olenko ymmärtänyt tämän uuden systeemin ihan väärin.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo luotettavuus on mielenkiintoinen juttu. Ennen vanhaan Mika Häkkisen ajoja jännittäessä eräs olennainen seikka oli viimeisten kierrosten avautuessa juuri auton luotettavuus. Siihen aikaan ne pamahtelivat usein juuri viimeisellä kierroksella.
Kuinkakohan paljon tähän vaikuttaa uusien turbokoneiden matalammat kierrokset. Vanhoista vapareistahan otettiin irti jotain liki 20 000 kierrosta kun uusista aluksi ainakin vain 12 000 kierrosta mikä vaikuttaa äänimaailmaankin. Miten oli 80-luvun turbokaudella oliko ne luotettavampia koneita kun sen aikakauden vaparit?
Olikohan tähänkin tulossa muutosta, onko joku kärryillä siitä paljonko enemmän kierroksia otetaan nyt näistä koneista verrattuna siihen kun nämä 1.6 hybriditurbot esiteltiin?

_
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Kuinkakohan paljon tähän vaikuttaa uusien turbokoneiden matalammat kierrokset. Vanhoista vapareistahan otettiin irti jotain liki 20 000 kierrosta kun uusista aluksi ainakin vain 12 000 kierrosta mikä vaikuttaa äänimaailmaankin. Miten oli 80-luvun turbokaudella oliko ne luotettavampia koneita kun sen aikakauden vaparit?
Olikohan tähänkin tulossa muutosta, onko joku kärryillä siitä paljonko enemmän kierroksia otetaan nyt näistä koneista verrattuna siihen kun nämä 1.6 hybriditurbot esiteltiin?

_

Mun mielestä kierroksia ei ole juurikaan nostettu. Syy on yksinkertaisesti se, että sekä polttoaineen virtausnopeutta että määrää on rajoitettu. Näillä reunaehdoilla parempi hyötysuhde saavutetaan siellä reippaassa 12 tuhannessa kierroksessa, vaikka sääntöjen mukaan kierrokset on rajoitettu 15000 rpm.

Näistä saataisiin huomattavasti enemmän tehoa ja melua, jos virtausnopeuden ja kierrosluvun rajoitukset poistettaisiin, ja polttoaineen määrä nostettaisiin esim 50kglla.

Tai sitten antaa polttoainerajoituksen olla, ja sallii välitankkauksen. Luultavasti tehoja saataisiin puristettua näin helpostikin se +100hv lisää, kestävyyden kustannuksella maybe.

DRS-kaipaisi mun mielestä myös pientä hieno säätöä, etenkin radoilla joissa ohittaminen on muutenkin keskimääräistä helpompaa. Maaefektin lisääminen helpottaisi ohittamista ja nopeuttaisi autoja, mutta renkaat ja niiden kestävyys asettuisi tällöin kynnyskysymykseksi. Olemattomilla testimäärillä Pirellin on vaikeaa tehdä renkaita, jotka sitten sopisivat paremmin tällaisiin autoihin -> tämä seikka jarruttaa hieman tuon maaefektin parempaa hyödyntämistä.

Nopeutta ja riskien ottoa minä kaipaisin formuloihin edelleen. Kimillä taitaa olla nopeusennätys edelleen hanskassa (~370 km/h, Monza 2005), ja aika etäällä ollaan noista luvuista (nykyisin taitaa se 350 km/h olla aika lähellä maksimia). Riskinottoa haluaisin nähdä varikkomuurilta lisää, ja myös radalla. Jos vähän kolahtaa, niin ei siitä tarvitse mun mielestä mitään sakkopisteitä jaella, jos on selkeä kilpailutilanne kyseessä. Tässä seikassa mentiin viime kaudella mielestäni ihan jonkun verran eteenpäin.

Summa summarum, formuloita voisi mielestäni parantaa monellakin tapaa, mutta kyllä tässä alkaa jo odotella lähtövalojen sammumista. Kimillä ja Ferrarilla näky testit menevän sen verran putkeen loppujen lopuksi, että jos vaan lelut kestää eikä mitään odottamatonta tapahdu, niin kärjessä voitaisiin nähdä tiukempaa taistelua edelliseen pariin kauteen verrattuna.

Forza Ferrari, Forza Kimi, Forza Sebastian!
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jos luotettavuutta halutaan heikentää, niin pistesijojen karsiminen saattaisi olla ratkaisu. Nykyformaatti, jossa TOP 10 saa pisteitä, on ylisolidaarinen eikä kannusta riskinottoon. Aikoinaanhan keskikastin tallit hakivat pisteitä panostamalla nopeuteen luotettavuuden sijasta, kun vain kuusi parasta sai pisteitä. Joskus riskeeraaminen saattoi viedä ihan podiumille asti, joskus taas paukahti moottori tai aerodynamiikka petti eli ei pisteen pistettä.
 

BaronFIN

Jäsen
Miten oli 80-luvun turbokaudella oliko ne luotettavampia koneita kun sen aikakauden vaparit?
Juurikin päinvastoin: turboista vedettiin aivan älyttömiä tehoja irti, mutta niin vain turbo koneet poksahtelivat yksi toisensa jälkeen ja lopulta Keke ajoi alitehoisella vapaasti hengitettävällä voittoon.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos luotettavuutta halutaan heikentää, niin pistesijojen karsiminen saattaisi olla ratkaisu. Nykyformaatti, jossa TOP 10 saa pisteitä, on ylisolidaarinen eikä kannusta riskinottoon. Aikoinaanhan keskikastin tallit hakivat pisteitä panostamalla nopeuteen luotettavuuden sijasta, kun vain kuusi parasta sai pisteitä. Joskus riskeeraaminen saattoi viedä ihan podiumille asti, joskus taas paukahti moottori tai aerodynamiikka petti eli ei pisteen pistettä.

Tuo on sinällään hassua että ennenvanhaa oli enemmän talleja vaikka 6 parasta vain sai pisteitä ja jopa häntäpään talit sai pisteitä, nyt kun 10 parasta saa niin ei nuo häntäpään tallit kovin usein pisteillä ole. Eli lisää kilpailua keskikastiin voisi tosiaan yksi vaihtoehto olla, kyllähän se paremmuus saadaan selville vaikka tallit ei nappaisi pisteitä. Jotain tuolla pitää tehdä että tallit taistelisi ja tulisi kolareita lisää. Kyllähän se jos oot nyt 12 sijalla ja 10 parasta saa pisteitä niin ei sun riskillä ainakaan alussa kannata lähteä ketään ohittelemaan, mutta jos saisikin vain 6 tai 8 parasta pisteitä niin sun on jo pakko lähteä yrittämään muista ohi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla ei ole kyllä yhtään noita välitankkauksia ikävä. Toki toivat lisää variaatioita taktiikoihin, mutta samalla homma meni aikamoiseksi kyttäilyksi kun kukaan ei halunnut tehdä radalla mitään ratkaisuja vaan odoteltiin vaan tankkausta ja yritettiin sen aikana päästä ohi.

Minun mielestäni suurin ongelma F1:ssä tällä hetkellä on se että siitä on tullut tuollaista helvetin taloudellisuusajoa. Kukaan ei enää ota autosta (tai kuljettajasta) kaikkea irti kun pitää säästää renkaita, ja pitää säästää bensaa, ja pitää säästää moottoria, ja pitää säästää vaihdelaatikkoa, ja pitää säästää sitä ja pitää säästää tätä... Minun mielestäni F1:n pitää kuulua se että vehkeet on viritetty ihan tappiin ja välillä vähän sen ylikin, että vauhti on koko ajan ihan maksimissa ja koko ajan saa pelätä milloin ne vehkeet porsii. Ennen sitä kuitenkin aina myös ohitusten suhteen tylsässä kisassa sai jännittää ihan loppuun asti ja odottaa pelonsekaisin tuntein (tai vaihtoehtoisesti toiveikkaana) että alkaako sieltä kärkikuskin autosta puskea hentoa savua moottorikatteen alta. Nyt kun se Hamilton ryntää Mersulla kärkeen ja vetää saman tien sekuntien johdon parissa kierroksessa niin tietää jo melkein siinä vaiheessa että edessä on loputtoman tylsä kisa ilman mitään jännitysmomenttia.

Ja toinen iso ongelma on se että radoistakin on tehty sellaisia että voi vetää ihan huolella ulos tai ajaa joka mutkassa vähän leveäksi ilman että siitä menettää aikaa. Ymmärrän turvallisuusnäkökohdat mutta onhan noita nähty sellaisiakin ehdotuksia noista radoista että saataisiin riittävän turvalliset ulosajoalueet mutta silti ne rankaisisivat siitä jos ajautuu radalta ulos. On tuossa toki se puoli että nykyisin ehkä yritetään rohkeammin aivan hullunrohkeitakin syöksyjä ohitustilanteissa, kun tietää että ei ole pelkoa juuttua hiekalle jos lipsahtaa vähän leveäksi, mutta kyllä minä mieluummin näkisin että noissa tilanteissa edes vähän kärsisi eikä ajaminen olisi samanlaista kuin jossakin pleikkarissa.

Ylipäänsä noita sääntöjä pitäisi minun mielestäni yksinkertaistaa ja poistaa näitä turhia kikkailuja. Esim. tämä uusi aika-ajosääntö on minusta ihan tarpeettoman monimutkainen, varsinkin kun entisessä aika-ajossa ei ollut oikeastaan mitään vikaa. Nyt minä luulen että aika suurella osalla katsojista on vaikea hahmottaa että kuka tippuu ja milloin tippuu. Ja monen muunkin säännön kohdalla (mm. se kuinka montaa rengasseosta pitää käyttää kisan aikana) nuo säännöt on sellaisia että peruskatsojilla on vaikea hahmottaa miten ne menee.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Juuri näin. Porukka voi katsoa vaikka youtubesta kokonaisia kisoja tuolta ajalta. Alkuun V10-soundit on jees ja siihen se sitten jää kun mitään muuta ei tapahdu. Tuolloin edes nopeampi ei päässyt ohi, nyt se on sentään mahdollista.

Suurin ongelma muun muassa tuli kun aerodynaamikot oppivat minimoimaan auton perässä kulkevan "tyhjiön" josta nopeampi pystyi hakemaan ohitusta saatuaan suuremman suoranopeuden aiemmin kuin nykyautoilla. Tavallaanhan DRS:llä pyrittiin antamaan tämä etu takaisin. Tietysti keinotekoinenhan ratkaisu tuo on kaikin puolin, toinen vaihtoehto tietysti olisi se että FIA pakottaisi tallit rakentamaan auton takaosan tietyn muotin mukaisesti joka maksimoisi taas takana tulevan imuavun, mutta epäilen että tallit keksivät hyvin nopeasti keinot tuonkin kiertää.

-OO- kiteyttää edellä aika hyvin ongelmat, tosin nythän on kai vielä harkinnassa että bensamäärä vapautettaisiin ensi kaudeksi. Mutta pakottamalla moottorivalmistajat keskittymään luotettavuuteen, teki FIA(Jean Todt) aika ison karhunpalveluksen lajille.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Täytyy vielä kommentoida tuota nyt kokeiltua kuljettajan pääsuojaa, mielestäni tuo malli ei nyt viime vuosina F1:ssä nähdyistä onnettomuuteen/loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista olisi auttanut yhdessäkään(tosin Bianchin kuolemaa tuskin millään auton turvarakenteilla olisi estetty muutenkaan). Henry Surteesin ja Justin Wilsonin olisi todennäköisesti pelastanut. Lisäksi mietin rajoittaako tuo kuskin näkökenttää tietynlaisissa tilanteissa joita testeissä ei pystytä simuloimaan, kuten esimerkiksi lähdöissä ja tietyillä radoilla joissa on erilaisia korkeuseroja kuin Barcelonassa. Itse ainakin olisin valmis korvaamaan tuon rakennetta kuskin edessä kannattelevan tuen jollain pleksityylisellä läpinäkyvällä ratkaisulla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täytyy vielä kommentoida tuota nyt kokeiltua kuljettajan pääsuojaa, mielestäni tuo malli ei nyt viime vuosina F1:ssä nähdyistä onnettomuuteen/loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista olisi auttanut yhdessäkään(tosin Bianchin kuolemaa tuskin millään auton turvarakenteilla olisi estetty muutenkaan). Henry Surteesin ja Justin Wilsonin olisi todennäköisesti pelastanut. Lisäksi mietin rajoittaako tuo kuskin näkökenttää tietynlaisissa tilanteissa joita testeissä ei pystytä simuloimaan, kuten esimerkiksi lähdöissä ja tietyillä radoilla joissa on erilaisia korkeuseroja kuin Barcelonassa. Itse ainakin olisin valmis korvaamaan tuon rakennetta kuskin edessä kannattelevan tuen jollain pleksityylisellä läpinäkyvällä ratkaisulla.

Itsellä tulee ekana mieleen että kun kyseessä on kuitenkin kuninkuusluokka että pitääkö noita turvallisuusasioitakin viedä ihan äärinmilleen. Kilpa-autoiluun kuuluu kuitenkin se tietty vaarallisuus ja isot mällitkin lopulta vain tuo lisää viihtyvyyttä lajiin, jos niitä yritetänä kokoajan kitkeä erinäisillä jutuilla pois niin kohta tää on vain jonossa ajelua. Varmaan tavallisella ihmisellä tuolla liikenteessä siviiliautolla isompi riski kuolla tai loukkaantua samoilla kilometrimäärillä mitä nämä F1 nyt. Kuitenkin suurimmassa osassa onnettomuuksissa nykypäivänä kuten Massan tai Bianchin onnettomuudessa se onnettomuus on johtunut jostain radalle kuulumattomasta asiasta johon ei voi ennakoida.

Enemmän kyllä pitäisi saada aikaan tuota että autoja saa kehittää, tylsää kun mersut vain ajelee vuodesta toiseen kärjessä ja muille ei edes kunnolla anneta mahdollisuutta ohittaa niitä, toki olihan Ferrarikin pitkään ihan ylivoimainen, mutta muille tuli edes mahdolliseksi ottaa niitä kiini kehityksen kautta. Kuitenkin isompiakin eroja saattoi vielä kauden aikana kuroa. Toinen on varmaan sitten että testaaminen pitäisi avata uudestaan sallituksi, nyt kaiketi menee se sama raha mitä ennen testaihin simulaattorin kehittämiseen, ei juuri auta. Ainakin viikonloppuisin voisi joillakin radalla saada ajaa vaikka koko perjantai jos näin haluaa, aamulla avataan ja siinä saa vetää millä autolla haluaa, ei tarvitse olla mikään säästöajoa kokoajan
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itsellä tulee ekana mieleen että kun kyseessä on kuitenkin kuninkuusluokka että pitääkö noita turvallisuusasioitakin viedä ihan äärinmilleen.
Varsinkin kun miettii, että vakavia onnettomuuksia ei juurikaan satu ja isommissakin mälleissä kuski harvoin loukkaa pahemmin. Tuo kuljettajan päänsuojuskin (ainakin tuo testattu versio) aivan turha laite, koska kuinka usein historian aikana jotain on osunut kuljettajaa päähän, vaikka turvallisuus on ennen ollut huomattavasti nykyaikaa perässä. Esim. rengaskin varmaan osuisi oikeassa kulmassa kuskia päähän tuosta suojasta huolimatta.

Turva-aluiden jatkuva kasvattaminen ja muuttaminen vielä asfaltoiduksi on myös mennyt aivan pelleilyksi. Vähän kuin lätkässäkin alettaisiin pehmustamaan maalitolpat.

Ainakin viikonloppuisin voisi joillakin radalla saada ajaa vaikka koko perjantai jos näin haluaa, aamulla avataan ja siinä saa vetää millä autolla haluaa, ei tarvitse olla mikään säästöajoa kokoajan
Tämä voisi olla ihan toimiva ajatus. Kalusto on kuitenkin jo paikanpäällä kisaa varten niin lisäkustannuksia ei juuri tule. Joku pari-kolme tällaista testipäivää kauteen niin pääsevät kunnolla kehittämään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä voisi olla ihan toimiva ajatus. Kalusto on kuitenkin jo paikanpäällä kisaa varten niin lisäkustannuksia ei juuri tule. Joku pari-kolme tällaista testipäivää kauteen niin pääsevät kunnolla kehittämään.
Eikös tämä ollut jo käytössä viime vuosina? Niin päin että jäätiin pariin otteeseen kisapaikalle kisojen jälkeen testaamaan alkuviikoksi?
Pointtinahan tuossa on juuri se että lisäkustannuksia ei haluta siitä että kalustoa lennätettäisiin kesken kauden testipaikoille. Miksiköhän tuota mahdollisuutta ei tarjota enempää.

_
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Toinen on varmaan sitten että testaaminen pitäisi avata uudestaan sallituksi, nyt kaiketi menee se sama raha mitä ennen testaihin simulaattorin kehittämiseen, ei juuri auta. Ainakin viikonloppuisin voisi joillakin radalla saada ajaa vaikka koko perjantai jos näin haluaa, aamulla avataan ja siinä saa vetää millä autolla haluaa, ei tarvitse olla mikään säästöajoa kokoajan

Tästä ehdottoman samaa mieltä. Tästä kulujen "pienentämisestä" on seurannut mielestäni seuraava:

Isot tallit joilla on rahaa rakentavat kokonaisia rakennuksia pelkkää koko auton dynoa varten (mm. Redbull, Mercedes ja Ferrari?). Lisäksi heillä on kaikista kehittyneimmät lajia varten räätälöidyt ja pitkään kehitetyt simulointisoftat. Missä taas pienet ja uudet tallit joutuvat tukeutumaan joihinkin perus simulointisoftiin. Tämä asettaa isot ja pienet kovin eriarvoiseen asemaan. Silloin kuin testattiin radalla, niin iso talli sai vain enemmän testiaikaa isommalla rahalla. Tällöin erot eivät olleet kuitenkaan niin valtavia koska kummallakin isolla ja pienellä tallilla oli sentään sama metodi käytössä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Räikkönen on kyllä mielenkiintoinen kuski. Moni on sanonut hänen olevan nykyään hidas. Täytyy muistaa, että Kimi tuli talliin vasta viime kautena ja autoa ei todellakaan oltu rakennuttu hänelle. Nyt toistamiseen Kimi on päässyt talliin sisään ja hän on varmasti tehnyt hyvää työtä insinöörien ja mekaanikkojen kanssa. Vähän samalla lailla, kuin Kimin edellinen Ferrari-visiitti. Ei se vauhti ole minnekkään kadonnut, aivan kuten ei ole Buttonin tai Alonsonkaan. Auto ei vain ole ollut sopiva tai tarpeeksi nopea. Itse uskon edelleen Kimiin ja hänen nopeuteen. Toki Mersut voi tänäkin vuonna mennä menojaan, mutta taistelu Vetteliä vastaan tullee olemaan paljon kovempi, kuin viime kaudella. Jo testit osoittivat, että Kimi pystyy edelleen ajamaan huimia kierroksia. Toivottavasti Ferrari saa auton hyvin luottevaksi, ettei kisoja tarvitse keskeyttää auton kestävyyden takia.

Nyt tuli kova F1-analyysi: Räikkönen selvästi Vetteliä nopeampi! - Formula 1 - Ilta-Sanomat
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun mielestäni suurin ongelma F1:ssä tällä hetkellä on se että siitä on tullut tuollaista helvetin taloudellisuusajoa. Kukaan ei enää ota autosta (tai kuljettajasta) kaikkea irti kun pitää säästää renkaita, ja pitää säästää bensaa, ja pitää säästää moottoria, ja pitää säästää vaihdelaatikkoa, ja pitää säästää sitä ja pitää säästää tätä... Minun mielestäni F1:n pitää kuulua se että vehkeet on viritetty ihan tappiin ja välillä vähän sen ylikin, että vauhti on koko ajan ihan maksimissa ja koko ajan saa pelätä milloin ne vehkeet porsii.

Ja toinen iso ongelma on se että radoistakin on tehty sellaisia että voi vetää ihan huolella ulos tai ajaa joka mutkassa vähän leveäksi ilman että siitä menettää aikaa.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Kisan alussa autot ajelee sen reilut viisi sekuntia hitaampia kierroksia, kuin aika-ajoissa tankit täysinä ja tuoreilla renkailla. Kisan lopussa sitten tankit on tyhjinä, mutta renkaatkin kuluneita. Yleensä myös kisatilanteet on stabilisoituneet, joten suurta actionia ei ole enää luvassa kun suurin osa ajaa vielä samoilla taktiikoilla, joten rengasetua tai muuta ei ole mihinkään suuntaan.

Radat tuntuu myös siltä, kuin ajettaisiin lentokentällä jonne on vain piirretty viivat, joiden sisällä pitäisi pysyä. Jos vedät ylikovaa limitillä, niin parhaassa tapauksessa vain hyödyt siitä, että vedät mutkan leveäksi. Etenkin kisatilanteessa, jossa ajat jotain vaikkapa kiinni. Aika-ajossa nuo sentään karsitaan yleensä pois tarkistusten jälkeen, mutta parempihan se olisi kun sen aikamenetyksen näkee suoraan kuvasta, kun kuski matelee itsensä takaisin hiekoilta eikä siitä että ruudusta on poistettu nopein aika. koska kuski oli vetänyt jonkun mutkan neljä pyörää viivojen ulkopuolella.

Toivottavasti Ferrari ja Kimi antaa Mersuille kovan taiston tänä vuonna. Ei jaksaisi enää sitä totaalista dominointia kärjessä, vaikka viime vuonna olikin varsin hyvää säpinää keskikastin kilvanajossa. Kärkitaistelut on kuitenkin niitä, jotka ihmisiä eniten sytyttää ja viime kauden kohokohtia oli Williamsin startit Silverstonessa ja Ferrarin Unkarissa. Mersuille lyötiin lähdössä heti kampoihin, eikä se että Lewis ja Nico painaa kärjessä kaksoisvoittoon turvallisen 5 sekunnin etäisyydellä toisistaan.

Kymmenen edellistä vuotta tullut katsottua jokainen kilpailu, ja varmaan 95% aika-ajoista. Kilpailuita, jos ei ole livenä kerennyt katsomaan niin sitten tulospiilon kautta jotain muuta kautta myöhemmin. Viikko pitäisi enää odottaa kauden alkua ja kyllä tuossa edelleen sitä hohtoa on, vaikka moni sanookin formuloiden nähneen parhaat päivänsä.
Tuntuu, että nyt Mersun dominoidessa se itku tylsyydestä on noussut omiin sfääreihinsä kaikkialla. Lyhyt on ihmisten muisti, kun katselee historiaa. Löytyy Red Bullin, Ferrarin, Williamsin, McLarenin ja Renaultin aikakausia. Onhan siellä se Brawnin ja Buttoninkin yksi kausi 2009.
Ehkä se johtuu sosiaalisen median läpimurrosta, joten ihmisten mielipiteitä on helpompi saada luettua.

Yksi joka voi kuitenkin haistaa pitkän vitun on FOM. Formuloiden oikeuksia hallitseva järjestö. Pitävät oikeuksistaan naurettavan tiukasti kiinni ja poistelevat esimerkiksi Youtubesta fanien tekemiä highlightseja, joissa on pääosin vuosia vanhoja clippejä. Ihan kuin sillä he menettäisivät rahaa vaan päinvastoin saattaisivat tuoda uusia katsojia lajiin.
Olivat Grosjeania pyytäneet testeistä poistamaan pari videota Facebookista, joissa Grosjean oli vetänyt livelähetyksiä varikolta. Täysin naurettavaa toimintaa ja tilannetajun puutetta.
Ecclestonen sanoin:
"Ei lapsella ole varaa ostaa Rolexia, miksi heille pitäisi lajia tehdä". (Ei tarkka quote, jotain sen suuntaista se oli)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi joka voi kuitenkin haistaa pitkän vitun on FOM. Formuloiden oikeuksia hallitseva järjestö. Pitävät oikeuksistaan naurettavan tiukasti kiinni ja poistelevat esimerkiksi Youtubesta fanien tekemiä highlightseja, joissa on pääosin vuosia vanhoja clippejä. Ihan kuin sillä he menettäisivät rahaa vaan päinvastoin saattaisivat tuoda uusia katsojia lajiin.
Olivat Grosjeania pyytäneet testeistä poistamaan pari videota Facebookista, joissa Grosjean oli vetänyt livelähetyksiä varikolta. Täysin naurettavaa toimintaa ja tilannetajun puutetta.
Ecclestonen sanoin:
"Ei lapsella ole varaa ostaa Rolexia, miksi heille pitäisi lajia tehdä". (Ei tarkka quote, jotain sen suuntaista se oli)

Olisihan se naurettavaa jos lajille tulisi uusia satunnaiskatsojia noiden klippien avulla tai sillä että Grosjeani lähettellee jotan videoita varikolta jolla pian nostaisi omaa ja lajin suosiota vain entisestään. Kisaviikonloppuna ehkä ymmärrän kun siihen omistaa monet tv yhtiöt oikeuden, mutta testeissä pitäisi kaikki ilo juuri ottaa irti näkyvyyden osalta. Jotain lähestyksiä taisi maikkariln maksukanaviltakin tulla, mutta eipä meille satunnaiskatsojille isoa iloa ole jos pienetkin pätkät testeissä poistellaan netistä.
 
Nyt kun F1 kausikin on alussa, sanon minäkin oman mielipiteeni. Kun noita autoja katselen ihmettelen niiden rumuutta kaikkine norsun kärsineen ja merihirviö nokkineen. Ei sentään ole yhtä rumia kuin muutaman vuoden takaiset autot.

Silmiin pistäävää on nykyautojen kulmikkaat ja terävät muodot. 90-luvulla oli muodissa enemmän pyöreät muodot. Mielestäni 90-luvulla autot näyttivät paljon kauniimmilta ja aerodynaamisimmilta - olivat kuin ohjuksia.

Kautta aikain tyylikäin auto oli mielestäni Simtekin vuoden -94 tai -95 auto.

Simtek 1994
Simtek 1995
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nyt kun F1 kausikin on alussa, sanon minäkin oman mielipiteeni. Kun noita autoja katselen ihmettelen niiden rumuutta kaikkine norsun kärsineen ja merihirviö nokkineen. Ei sentään ole yhtä rumia kuin muutaman vuoden takaiset autot.

Silmiin pistäävää on nykyautojen kulmikkaat ja terävät muodot. 90-luvulla oli muodissa enemmän pyöreät muodot. Mielestäni 90-luvulla autot näyttivät paljon kauniimmilta ja aerodynaamisimmilta - olivat kuin ohjuksia.

Kautta aikain tyylikäin auto oli mielestäni Simtekin vuoden -94 tai -95 auto.

Simtek 1994
Simtek 1995

Ns. modernin ajan parhaita formula ykkösiä puhtaasti kauneusarvoilla mitaten ovat Ferrari F92A (1992) ja Williams FW15C (1993). Myös McLaren MP 4/5 (1989/1990) on kaunis auto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mersun tallipäällikkö Wolff oli kommentoinut tätä "hyvin valmisteltua" uutta aika-ajosääntöä, että siinä saattaakin käydä juuri päinvastoin kuin mitä FIA/FOM hakevat. Eli sen sijaan että nähtäisiin koko aika-ajon ajan actionia radalla, saattaakin käydä niin että aika-ajon huipennuksen, eli viimeisen osion viimeisten minuuttien ajan katsellaan tyhjää rataa. Tässä Wolffin kommentti kokonaisuudessaan:
– On mentävä välittömästi radalle uusilla renkailla, jotta saa hyvän ajan. Viimeisessä osiossa se voi tarkoittaa sitä, ettei radalla ole enää autoja kahdeksan viimeisen minuutin aikana, koska silloin olisi jäljellä enää vain käytettyjä renkaita.

Saahan nähdä ajetaanko tällä aika-ajosäännöllä kauden loppuun saakka vai huomataanko heti alkukaudesta että vikaanhan se taas meni kun mentiin kiireessä hosumaan. Jos nuo herrat joskus oppisivat virheistään niin ehkä voisivat oppia tästä(kin) että nuo sääntömuutokset kannattaisi valmistella kunnolla ja miettiä kaikki mahdolliset skenaariot mihin ne voivat johtaa. Pitää nimittäin muistaa että nuo tallit pursuilevat helvetin älykkäitä (ja kieroja) insinöörejä jotka pyrkivät hyödyntämään kaikki säännöt maksimaalisesti ja käyttämään kaikki porsaanreiät hyväkseen. Sen takia tällaisia juosten kustuja sääntömuutoksia ei koskaan pitäisi mennä tekemään koska yleensä niissä mennään vain ojasta allikkoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös