Minun mielestäni suurin ongelma F1:ssä tällä hetkellä on se että siitä on tullut tuollaista helvetin taloudellisuusajoa. Kukaan ei enää ota autosta (tai kuljettajasta) kaikkea irti kun pitää säästää renkaita, ja pitää säästää bensaa, ja pitää säästää moottoria, ja pitää säästää vaihdelaatikkoa, ja pitää säästää sitä ja pitää säästää tätä... Minun mielestäni F1:n pitää kuulua se että vehkeet on viritetty ihan tappiin ja välillä vähän sen ylikin, että vauhti on koko ajan ihan maksimissa ja koko ajan saa pelätä milloin ne vehkeet porsii.
Ja toinen iso ongelma on se että radoistakin on tehty sellaisia että voi vetää ihan huolella ulos tai ajaa joka mutkassa vähän leveäksi ilman että siitä menettää aikaa.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Kisan alussa autot ajelee sen reilut viisi sekuntia hitaampia kierroksia, kuin aika-ajoissa tankit täysinä ja tuoreilla renkailla. Kisan lopussa sitten tankit on tyhjinä, mutta renkaatkin kuluneita. Yleensä myös kisatilanteet on stabilisoituneet, joten suurta actionia ei ole enää luvassa kun suurin osa ajaa vielä samoilla taktiikoilla, joten rengasetua tai muuta ei ole mihinkään suuntaan.
Radat tuntuu myös siltä, kuin ajettaisiin lentokentällä jonne on vain piirretty viivat, joiden sisällä pitäisi pysyä. Jos vedät ylikovaa limitillä, niin parhaassa tapauksessa vain hyödyt siitä, että vedät mutkan leveäksi. Etenkin kisatilanteessa, jossa ajat jotain vaikkapa kiinni. Aika-ajossa nuo sentään karsitaan yleensä pois tarkistusten jälkeen, mutta parempihan se olisi kun sen aikamenetyksen näkee suoraan kuvasta, kun kuski matelee itsensä takaisin hiekoilta eikä siitä että ruudusta on poistettu nopein aika. koska kuski oli vetänyt jonkun mutkan neljä pyörää viivojen ulkopuolella.
Toivottavasti Ferrari ja Kimi antaa Mersuille kovan taiston tänä vuonna. Ei jaksaisi enää sitä totaalista dominointia kärjessä, vaikka viime vuonna olikin varsin hyvää säpinää keskikastin kilvanajossa. Kärkitaistelut on kuitenkin niitä, jotka ihmisiä eniten sytyttää ja viime kauden kohokohtia oli Williamsin startit Silverstonessa ja Ferrarin Unkarissa. Mersuille lyötiin lähdössä heti kampoihin, eikä se että Lewis ja Nico painaa kärjessä kaksoisvoittoon turvallisen 5 sekunnin etäisyydellä toisistaan.
Kymmenen edellistä vuotta tullut katsottua jokainen kilpailu, ja varmaan 95% aika-ajoista. Kilpailuita, jos ei ole livenä kerennyt katsomaan niin sitten tulospiilon kautta jotain muuta kautta myöhemmin. Viikko pitäisi enää odottaa kauden alkua ja kyllä tuossa edelleen sitä hohtoa on, vaikka moni sanookin formuloiden nähneen parhaat päivänsä.
Tuntuu, että nyt Mersun dominoidessa se itku tylsyydestä on noussut omiin sfääreihinsä kaikkialla. Lyhyt on ihmisten muisti, kun katselee historiaa. Löytyy Red Bullin, Ferrarin, Williamsin, McLarenin ja Renaultin aikakausia. Onhan siellä se Brawnin ja Buttoninkin yksi kausi 2009.
Ehkä se johtuu sosiaalisen median läpimurrosta, joten ihmisten mielipiteitä on helpompi saada luettua.
Yksi joka voi kuitenkin haistaa pitkän vitun on FOM. Formuloiden oikeuksia hallitseva järjestö. Pitävät oikeuksistaan naurettavan tiukasti kiinni ja poistelevat esimerkiksi Youtubesta fanien tekemiä highlightseja, joissa on pääosin vuosia vanhoja clippejä. Ihan kuin sillä he menettäisivät rahaa vaan päinvastoin saattaisivat tuoda uusia katsojia lajiin.
Olivat Grosjeania pyytäneet testeistä poistamaan pari videota Facebookista, joissa Grosjean oli vetänyt livelähetyksiä varikolta. Täysin naurettavaa toimintaa ja tilannetajun puutetta.
Ecclestonen sanoin:
"Ei lapsella ole varaa ostaa Rolexia, miksi heille pitäisi lajia tehdä". (Ei tarkka quote, jotain sen suuntaista se oli)