Surullista. Todella hyvää mainosta heti kauden alkuun...Jopa tuo BIG-B ehti lytätä systeemin: Bernie Ecclestone declares F1's new qualifying format 'pretty crap' - F1 - Autosport
Surullista. Todella hyvää mainosta heti kauden alkuun...Jopa tuo BIG-B ehti lytätä systeemin: Bernie Ecclestone declares F1's new qualifying format 'pretty crap' - F1 - Autosport
Jopa tuo BIG-B ehti lytätä systeemin: Bernie Ecclestone declares F1's new qualifying format 'pretty crap' - F1 - Autosport
Formuloissa on läpi historian ollut enemmän niitä kausia, jolloin joku talli on ollut lähes ylivoimainen. McLaren, Ferrari, Williams, Renault, Red Bull, Mercedes, Brawn. Kaikki ovat dominoineet oman aikansa,Niin ja nuo Ecclestonen ehdotukset lisäsekunneista kisavoittajille... Lisäpainojen kanssa kammottavin juttu, mitä voitaisiin ykkösiin lisätä.
Tarvitse mitään uutta systeemiä kehitellä, vanha on parempi kuin pussillinen uusia: 60 min, 12 kierrosta ja lopussa viiden minuutin orgastinen loppuhuipentuma, jossa Senna/Hamilton tulee ja vääntää itsensä paalulle ja legendat syntyvät paineessa.
Jos tulee sade alkuun/loppuun, niin sitä iloisemmin menee pakka sekaisin ja tv-yhtiötkin kiittävät kun tiedetään viimeisen 15 min aikana pomminvarmasti tapahtuvan. Kummallista, että vanha systeemi toimi 50 vuotta ja nyt uudistuksia ajetaan sisään kuin käärmettä pyssyyn ilman takeita tuotteen todellisesta paranemisesta. Vittu.
Laudan mukaan uuteen formaattiin oli syynä F1-moguli Bernie Ecclestonen ehdotus käännetystä lähtöjärjestyksestä. F1-pomot halusivat estää Ecclestonen idean, ja pitkän vatvomisen jälkeen päättäjät päätyivät Melbournessa nähtyyn järjestelmään.
- Aloitimme kokouksen ja Bernie nousi ylös ja sanoi, että "meidän pitää tehdä aika-ajosta jännittävämpi, joten aika-ajon ykkösen pitää startata kymmenennestä ruudusta ja aika-ajon kymmenennen paalulta". Niin tämä sai alkunsa, Lauda selvitti.
- Sen jälkeen (F1-kilpailujohtaja) Charlie Whiting nosti esiin tämän uuden systeemin. Jotta pääsimme pois ongelmasta (Ecclestonen ehdotuksesta), meidät johdatettiin tähän suureen virheeseen, sanoi Lauda, joka leimasi uuden formaatin "F1-historian huonoimmaksi päätökseksi".
Mitkä videopätkät? Kyllä minulle ainakin nuo "kohokohdat" ja haastattelut yms. näkyvät ihan ilmaiseksi.
Ensimmäiset kaksi osiota olivat jopa ihan ok tällä systeemillä, mutta mielestäni siinäkin pitäisi kuljettajan saada ajaa loppuun se kesken oleva kierros, vaikka se puolentoista minuutin punainen kello onkin jo nollassa. Toki toisaalta tässä katsotaan juuri sitä tallien reagointikykyä, koska jos olet lähellä sitä paikkaa, niin radalla pitäisi olla jo.
Jotain tällästä taidettiin, olikohan se nyt Iso-Britannian GP:n? aika-ajoissa 2005 nähdäkkin jos muistikuvat pitää paikkansa. Silloin tosiaan oli kahdet aika-ajot käytössä ja ensimmäisessä aika-ajossa määräytyi toisen aika-ajon ajovuoro ja olikohan niin, että toiseen aika-ajoon oli luvattu loppua kohti kovenevaa sadetta ja siksi yritti osa porukkaa ajaa mahdollisimman hitaasti -jotain tälläistä muistelisin tapahtuneen.Olis kyllä hienoa nähdä aika-ajot missä kilpailtaisiin siitä kuka ajaa hitaimmin.
Tarvitse mitään uutta systeemiä kehitellä, vanha on parempi kuin pussillinen uusia: 60 min, 12 kierrosta ja lopussa viiden minuutin orgastinen loppuhuipentuma, jossa Senna/Hamilton tulee ja vääntää itsensä paalulle ja legendat syntyvät paineessa.
Jos tulee sade alkuun/loppuun, niin sitä iloisemmin menee pakka sekaisin ja tv-yhtiötkin kiittävät kun tiedetään viimeisen 15 min aikana pomminvarmasti tapahtuvan. Kummallista, että vanha systeemi toimi 50 vuotta ja nyt uudistuksia ajetaan sisään kuin käärmettä pyssyyn ilman takeita tuotteen todellisesta paranemisesta. Vittu.
Tarkentaisin kyl et 2013 alkupuolisko oli viime vuosien parasta formulaa, sitten tuli tuo renkaiden koventaminen ja loppu on sit ollu vähän heikompaa.Viimeinen hyvä kausi oli 2012, kun ne renkaat suli huippuautoissa alle ja keskikastin hyvä renkaan säästäjä pystyi panemaan hanttiin (Lue: Räikkönen Lotuksella). Sittemmin kun Pirelli kovensi seoksia, on viimeiset 3 vuotta ollut aika puhdasta paskaa. Ja varmaan myös tämä tuleva kausi.
Ei todellakaan tuota 60 minuutin sessiota takaisin. Jos tuollainen tuotaisiin takaisin, niin sen voisi samantien lyhentää 30 minuutin mittaiseksi, koska alku noissa oli aina yhtä tyhjän kanssa (pl. poikkeukselliset sääolot). Minun mielestä tuo viime kausilta tuttu on tapahtumarikas, selkeä ja reilu tapa lähtöjärjestyksen luomiseen.
Eihän se aika-ajo järjestelmä vaikuta siihen limiitillä ajoon vaan nuo renkaan säästö ja auton osien säästösäännöt on siinä pääasiassa, kyllä ne kuskit limiitillä vetäs enemmän aika-ajossa jos noita ei tarttes säästää.Kyllähän tuossa nytkin on kaikenmaailman odotteluja sessioden välissä ja sessioden sisälläkin. Lisäksi sekin huomioda että häntäpään tallit sai TV-aikaa ja selostajille jäi enemmän aikaa alussa kertoa kaikenmaailman muut höpinät. Lisäksi silloin kuskit kuitenkin todella otti kaiken irti autostaan. Nykyään kuskit taitaa eniten ottaa irti autostaan harjoituksissa. Nyt aika-ajoissa ei jää montaa yritystä aikaa vetää ihan limiitillä, pitää säästellä renkaita ja autoa kokoajan. Isoin ongelma mun mielestä on se että suhteellisen toimivat aika-ajot pitänyt kokoajan lähteä muuttamaan ja viemään ties mihin suuntaan, en ihmettelisi jos katsojaluvut nykyisin kokoajan tippuu. Ennen varmaan Warmupillakin enemmän katsojia.
Tällä nyt mitään väliä kun Räikkönen painoi vahingossa ratin self destruction -nappia ja tuhosi moottorinsa.
Aivan käsittämätön sulaminen Ferrarilta taktikkapuolella:
- Kimin ekaa vetoa pitkitettiin aivan turhaan. Joskus kivikaudella stintin pidentämisestä saatiin taktista hyötyä, mutta nykysäännöillä ja renkailla etu on aina ensimmäisenä varikolle tulleella. Tällä nyt mitään väliä kun Räikkönen painoi vahingossa ratin self destruction -nappia ja tuhosi moottorinsa.
- Vettelin kisan tuhoaminen pitäytymällä itsepäisesti kiinni ennen kisaa metityssä suunnitelmassa eikä reagoitu ollenkaan siihen mitä takana tehtiin/pystyttiin mahdollisesti tekemään. Pirellin pehmeät renkaat eivät vieläkään anna sellaista etua, että aggressiivinen kisataktiikka voittaisi konservatiivisen yhden pysähdyksen taktiikan.
Voin nyt vahvistaa, että RTL-kanavalta voi katsella formulalähetyksiä edelleenkin suorana tai jopa uusintana kuten juuri nyt katselen..Ei voi olla, totesihan MTV:n kuluttajaliiketoiminnan johtajakin, että "Suomessa ainoa virallinen ja laillinen tapa seurata formuloita on MTV".
Formuloiden katselu kallistuu rajusti – näin MTV vastaa katsojien kritiikkiin - Formula 1 - Ilta-Sanomat
Omalla kohdalla eivät formulat niin kiinnosta, ihmetyttää silti tuo ei-niin-maltillinen hinnanmuutos. Vaikea uskoa, että monikaan formuloiden satunnaiskatselija haluaisi tuollaista hintaa formuloistaan maksaa. Lajiniilot ja muut syystä tai toisesta tarkkaan formuloita seuraavat sitten erikseen, vaikka en tuosta hinnoittelusta heidänkään kohdallaan saa oikeudenmukaista oikein millään. Toki saahan sitä pyytää mitä haluaa, eri asia sitten, että moniko sen pyydetyn hinnan suostuu maksamaan.
Kimi ja tuuri taas eivät mahdu edes samaan lauseeseen, sen verran käsittämätöntä tuo luotettavuus on varsinkin näissä kisoissa, joissa Kimillä on oikeasti mahdollisuus napata paikka TOP2:sta. Viime kaudella mieleen jäi varsinkin Unkari, mutta myös Spa, koska siellä Kimi oli pitkästä aikaa varsin hyvässä vauhdissa -> auto hajoaa aika-ajossa.
Sanoisin, että ei kyse ole tuurista. Vaikuttaa siltä, että Kimin auton kanssa ei tehdä työtä samalla huolellisuudella ja kenties määrällä kuin Vettelin. Kuinka paljon tästä menee tallin ja kuinka paljon Kimin piikkiin, sitä en tiedä. Tilannehan voi olla se, että Ferrari ei pysty tekemään luotettavaa autoa molemmille tai sitten hieman enemmän Kimistä johtuva. Näyttäisi siltä, että päivän moottorikko tai muu keskeytys kohtuullisella todennäköisyydellä oli mahdolllisesti joidenkin tiedossa etukäteen. Vettel vs Räikkönen kertoimet nousivat hetkessä vähän ennen starttia noin 3.70 aina 5.40 Räikkösen osalta ja se ei ole normaalitilanne kauden avauskisaan kun Vettel ja Räikkönen lähtivät peräkkäisistä ruuduista.
Jos kyse on jostain moottorin/turbon hajoamisesta, niin ei minun ymmärtääkseni siinä ole paljoa tehtävää kuskilla tai edes kuskin mekaanikoilla, mikäli tehtaalta tullut osa vaikuttaa päällisin puolin moitteettomalta. Ei Ferrarin tehtaalla kuitenkaan käsittääkseni tehdä maanantaisin erikseen Kimin osia ja muina viikonpäivinä Sebin auton osia. Tehdään X määrä osia ja niistä valkataan kaksi käteen osuvaa autoihin laitettavaksi, koska kaikkien moottorin osien oletetaan toimivan samalla tavalla.
Tuo "Ferrari ei pysty tekemään luotettavaa autoa molemmille" tuntuu jokseenkin käsittämättömältä, kun miettii minkä kokoisesta tallista on kyse. Tämän kisan osaltahan se voisi vielä kuitata, koska kauden avaus ja osia rajallisesti, mutta ei päde millään lailla viime kauden ongelmiin.
Jos kyse on jostain moottorin/turbon hajoamisesta, niin ei minun ymmärtääkseni siinä ole paljoa tehtävää kuskilla tai edes kuskin mekaanikoilla, mikäli tehtaalta tullut osa vaikuttaa päällisin puolin moitteettomalta. Ei Ferrarin tehtaalla kuitenkaan käsittääkseni tehdä maanantaisin erikseen Kimin osia ja muina viikonpäivinä Sebin auton osia. Tehdään X määrä osia ja niistä valkataan kaksi käteen osuvaa autoihin laitettavaksi, koska kaikkien moottorin osien oletetaan toimivan samalla tavalla.
Tuo "Ferrari ei pysty tekemään luotettavaa autoa molemmille" tuntuu jokseenkin käsittämättömältä, kun miettii minkä kokoisesta tallista on kyse. Tämän kisan osaltahan se voisi vielä kuitata, koska kauden avaus ja osia rajallisesti, mutta ei päde millään lailla viime kauden ongelmiin.
Kertoimien liikkumiseen kiinnitin itsekin huomiota, mutta takana voi olla paljon yksinkertaisempia syitä. Kimin voitolle tuosta parista jo eilen sai päälle neljän kertoimia ja jos bookkerit (tässä tapauksessa oletettavasti Pinnacle) olisi jotain tietänyt, niin siitä varmasti olisi tietänyt myös media. Mitään ilmoituksia mistään suunnilta ei kuitenkaan vielä tähänkään hetkeen mennessä ole tullut.