Formula 1 – kausi 2016

  • 214 342
  • 1 426

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Korpeaa kyllä nuo Ecclestonen kommentit siitä, että vanhassa tiedetään Mersujen olevan 1. ja 2. Mitä sitten? Nopein auto, kuuluvatkin olla eturivissä jos ajavat nopeiten. Inhoan kaikkea hiemankin teennäistä tapaa yrittää tasoittaa pakkaa ja uskon valtaosan F1-faneista yhtyvän tähän. Aiemmassakin aika-ajossa on varmaan kehityskohteensa, mutta se on huomattavasti parempi ja selkeämpi kuin tämä nykyinen räpellys.

Vanha malli takaisin ja FIA rupeaa heti tutkimaan vaihtoehtoja ensi kaudelle. Puoli vuotta luulisi riittävän hyvin uuden mallin kehitykseen ja kehitettyä mallia voitaisiin testata esimerkiksi GP2-luokan osakilpailussa.

Niin ja nuo Ecclestonen ehdotukset lisäsekunneista kisavoittajille... Lisäpainojen kanssa kammottavin juttu, mitä voitaisiin ykkösiin lisätä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin ja nuo Ecclestonen ehdotukset lisäsekunneista kisavoittajille... Lisäpainojen kanssa kammottavin juttu, mitä voitaisiin ykkösiin lisätä.
Formuloissa on läpi historian ollut enemmän niitä kausia, jolloin joku talli on ollut lähes ylivoimainen. McLaren, Ferrari, Williams, Renault, Red Bull, Mercedes, Brawn. Kaikki ovat dominoineet oman aikansa,
Tämä saatanan keinotekoinen tasoittelu on jotain mitä en myöskään ymmärrä. Johan se on nähty monta kertaa, että jos sieltä se kärkitallin vaikkapa Mersun ukko on jostain syystä pudonnut peräpäähän, niin sillä sekunnin tai kaksi nopeammalla autolla se tulee kuitenkin kaikkien ohi takaisin palkintopallille. Ja mitä ne ohitukset on? Suoralla ylivoimaisella autolla DRS:n avulla ohi ja hitaampi kuljettaja tietää, että turha edes yrittää taistella. WAU!, mitä draamaa, vai mitä Bernie?

Aika-ajot kruunasi tämän kauden aloituksen! Onneksi katsoin tuota paskaa vain jälkilähetyksenä, enkä herännyt aamulla kuten oli tarkoitus ja mieli teki. Kuusi minuuttia kellossa ja ukot jo lähtee punnituksiin, kun ei kannata renkaita tuhlailla kisan takia. Joku jossain jo hyvin kirjoittikin, että vanhalla systeemillä osioiden alku oli tylsää tyhjän radan katselua, nyt sitä sitten on tärkeimmän osion viimeiset minuutit.

Näinhän siinä käy kun kattojärjestö haluaa keinotekoisesti luoda "draamaa" systeemillä, josta kuljettajat varoittivat etukäteen ja suurin osa talleistakin sanoi, että ei tule toimimaan. Kaiken tämän kruunaa se, että tämmöisestä ilmoitetaan kuukausi ennen kauden alkua, sitten sanotaan, että ei tulekaan vielä alkukisoihin ja sitten sanotaan, että tuleekin. Todellista suorittamista autourheilun kuninkuusluokalta ja yhdeltä maailman seuratuimmista tapahtumista.

Ensimmäiset kaksi osiota olivat jopa ihan ok tällä systeemillä, mutta mielestäni siinäkin pitäisi kuljettajan saada ajaa loppuun se kesken oleva kierros, vaikka se puolentoista minuutin punainen kello onkin jo nollassa. Toki toisaalta tässä katsotaan juuri sitä tallien reagointikykyä, koska jos olet lähellä sitä paikkaa, niin radalla pitäisi olla jo.
Aika-ajot oli muutenkin se kaikkein pienin ongelma tuolla viime kausina, joten ensimmäisen kokeilun perusteella haluan todellakin vanhan systeemin takaisin.
Pitkään puhuivat, että lajista pitäisi tehdä faneille helpommin seurattava, jotta ne satunnaisetkin katsojat olisivat paremmin perillä säännöistä ja kuvioista. Sitten tuodaan tälläinen ripuli käyttöön epämääräisine pudotuksineen yms.

Tee Bernie formuloille palvelus ja kuole jo! Kai sillä on hilloa niin paljon, että on jo tehnyt itsestään kuolemattoman.
 

BaronFIN

Jäsen
Tarvitse mitään uutta systeemiä kehitellä, vanha on parempi kuin pussillinen uusia: 60 min, 12 kierrosta ja lopussa viiden minuutin orgastinen loppuhuipentuma, jossa Senna/Hamilton tulee ja vääntää itsensä paalulle ja legendat syntyvät paineessa.

Jos tulee sade alkuun/loppuun, niin sitä iloisemmin menee pakka sekaisin ja tv-yhtiötkin kiittävät kun tiedetään viimeisen 15 min aikana pomminvarmasti tapahtuvan. Kummallista, että vanha systeemi toimi 50 vuotta ja nyt uudistuksia ajetaan sisään kuin käärmettä pyssyyn ilman takeita tuotteen todellisesta paranemisesta. Vittu.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarvitse mitään uutta systeemiä kehitellä, vanha on parempi kuin pussillinen uusia: 60 min, 12 kierrosta ja lopussa viiden minuutin orgastinen loppuhuipentuma, jossa Senna/Hamilton tulee ja vääntää itsensä paalulle ja legendat syntyvät paineessa.

Jos tulee sade alkuun/loppuun, niin sitä iloisemmin menee pakka sekaisin ja tv-yhtiötkin kiittävät kun tiedetään viimeisen 15 min aikana pomminvarmasti tapahtuvan. Kummallista, että vanha systeemi toimi 50 vuotta ja nyt uudistuksia ajetaan sisään kuin käärmettä pyssyyn ilman takeita tuotteen todellisesta paranemisesta. Vittu.

Ei todellakaan tuota 60 minuutin sessiota takaisin. Jos tuollainen tuotaisiin takaisin, niin sen voisi samantien lyhentää 30 minuutin mittaiseksi, koska alku noissa oli aina yhtä tyhjän kanssa (pl. poikkeukselliset sääolot). Minun mielestä tuo viime kausilta tuttu on tapahtumarikas, selkeä ja reilu tapa lähtöjärjestyksen luomiseen.

Bernie oli muuten sooloillut muidenkin ehdotuksien kanssa. Copypaste Maikkarin uutisesta:

Laudan mukaan uuteen formaattiin oli syynä F1-moguli Bernie Ecclestonen ehdotus käännetystä lähtöjärjestyksestä. F1-pomot halusivat estää Ecclestonen idean, ja pitkän vatvomisen jälkeen päättäjät päätyivät Melbournessa nähtyyn järjestelmään.

- Aloitimme kokouksen ja Bernie nousi ylös ja sanoi, että "meidän pitää tehdä aika-ajosta jännittävämpi, joten aika-ajon ykkösen pitää startata kymmenennestä ruudusta ja aika-ajon kymmenennen paalulta". Niin tämä sai alkunsa, Lauda selvitti.

- Sen jälkeen (F1-kilpailujohtaja) Charlie Whiting nosti esiin tämän uuden systeemin. Jotta pääsimme pois ongelmasta (Ecclestonen ehdotuksesta), meidät johdatettiin tähän suureen virheeseen, sanoi Lauda, joka leimasi uuden formaatin "F1-historian huonoimmaksi päätökseksi".
 
Ensimmäiset kaksi osiota olivat jopa ihan ok tällä systeemillä, mutta mielestäni siinäkin pitäisi kuljettajan saada ajaa loppuun se kesken oleva kierros, vaikka se puolentoista minuutin punainen kello onkin jo nollassa. Toki toisaalta tässä katsotaan juuri sitä tallien reagointikykyä, koska jos olet lähellä sitä paikkaa, niin radalla pitäisi olla jo.

Oikeastaan kaikesta muusta täysin samaa mieltä, mutta tuo meneillään olevan kierroksen loppuun ajaminen ei kyllä toimisi, kun ygösissä ajellaan kuitenkin myös radoilla, joilla kierros kestää yli 90 sekuntia ja siinä vaiheessa se vasta sekavaksi menisikin, kun joku aloittaisi kierroksensa juuri ennen ajan loppumista, seuraavakin ysikymppinen ehtisi loppumaan ja samassa rytäkässä vaikka edellä olevakin parantelisi aikojaan, niin siinä vaiheessa ei pysyisi kukaan enää kärryillä.

@BaronFIN sanoi hyvin, että vanha systeemi toimi 50 vuotta, miksi piti vaihtaa. Tuo nyt ei ole ainakaan toiminut hevonperseen vertaa, että siellä kärkijätkät vetää aina sen viimeisen pätkän käytännössä tyhjällä radalla. Toki silloin ansaitusti paras kuski voittaa 95% kerroista, mikä on tavallaan ihan oikein, mutta varsinkin nyt kun Mersu vie ja muut vikisee, niin historian tylsimmäksi tuo ajelu on muuttunut.

Kun tätä uutta systeemiä (uusia systeemejä muutoksiin ylipäätään viime vuosina) on perusteltu TV-kiinnostavuuden kannalta, niin tämä täysin yllätyksettömäksi rakennettu aika-ajojärjestelmä on aiheuttanut sen, että katson sen jokaisen lähes kisan aika-ajojen viimeisen vartin sijasta kolmet aika-ajot vuodessa ja nekin sivusilmällä. Kyllä ne vanhat kunnon ruuhkat pitäisi saada takaisin, se yksien ajojen viimeinen vartti ennen vanhaan oli viihdyttävämpi, kuin koko kauden aika-ajot yhteensä nykypäivänä.

Edit: Toki tuota vanhan mallin tuntia voisi lyhentää vaikka puoleen tuntiin.
 

Outsider

Jäsen
Olis kyllä hienoa nähdä aika-ajot missä kilpailtaisiin siitä kuka ajaa hitaimmin. Jos siis toi Bernien mahtava idea kympin kärjen käänteisestä lähtöjärjestyksestä toteutuisi. Melkein varmana voi pitää, että jotain muutoksia tapahtuu jo Bahrainiin mennessä, mutta kovin kova luotto ei ole siihen, että tajuttaisiin palata vanhaan systeemiin.

Oliko Valtteri muuten tänään ainoa joka putosi sen takia, että se viimeinen kierros ei ollut riittävän nopea? Jotenkin jäi sellainen fiilis, että kaikki muut olivat vuorollaan varikolla, tai sitten radalla loppui aika kesken kierroksen.


Jäikö Ferrarille nyt Mersua enemmän renkaita huomiselle, vai miten ne meni?
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Olis kyllä hienoa nähdä aika-ajot missä kilpailtaisiin siitä kuka ajaa hitaimmin.
Jotain tällästä taidettiin, olikohan se nyt Iso-Britannian GP:n? aika-ajoissa 2005 nähdäkkin jos muistikuvat pitää paikkansa. Silloin tosiaan oli kahdet aika-ajot käytössä ja ensimmäisessä aika-ajossa määräytyi toisen aika-ajon ajovuoro ja olikohan niin, että toiseen aika-ajoon oli luvattu loppua kohti kovenevaa sadetta ja siksi yritti osa porukkaa ajaa mahdollisimman hitaasti -jotain tälläistä muistelisin tapahtuneen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tarvitse mitään uutta systeemiä kehitellä, vanha on parempi kuin pussillinen uusia: 60 min, 12 kierrosta ja lopussa viiden minuutin orgastinen loppuhuipentuma, jossa Senna/Hamilton tulee ja vääntää itsensä paalulle ja legendat syntyvät paineessa.

Jos tulee sade alkuun/loppuun, niin sitä iloisemmin menee pakka sekaisin ja tv-yhtiötkin kiittävät kun tiedetään viimeisen 15 min aikana pomminvarmasti tapahtuvan. Kummallista, että vanha systeemi toimi 50 vuotta ja nyt uudistuksia ajetaan sisään kuin käärmettä pyssyyn ilman takeita tuotteen todellisesta paranemisesta. Vittu.

Itse olen kanssa tämän ehdotuksen puolella. Pudotetaan aika vaikka 45 minuuttiin ? Paljon fiksumpi kuin nykyinen systeemi. Se on sitten jokaisen oma valinta, mihin aikaan radalle menee. Ei mitään renkaiden säästelyä. Nää on V*ttu formulat, ei mitään taloudellisen ajon köröttelyä. Kuninkuusluokka tjsp ?
Välitankkaukset mukaan takaisin. Jokainen saa valita kisabensan määrän. Tulee selkeästi vaihtelua kun joku lähtee painavammalla autolla liikkeelle ja joku "ultra kevyellä".
No eikös se joku laulanut, että aika entinen ei koskaan enään palaa.....
 

Byvajet

Jäsen
Minusta aika-ajoihin pitäisi olla todella kovat ja huonosti pitävät renkaat, jolloin ajotaidon merkitys korostuisi. Nopeusjärjestys ilman yllätyksiä on vähän tylsä. Katsojillekin luistelu on mukavampaa katsottavaa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Aika-ajoihin vaan oma pistesysteeminsä 8-6-5-4-3-2-1 ja sitten käännetty lähtöjärjestys TOP10.

Olisi insentiivi ajaa se se "paalu" ja sitten kymppiruudusta taistella se voitto. Joskus kärkimies sitten osuisi ryysiksessä johonkin Pereziin/Maldonadoon ja ei aina ihan samat äijät voittaisi.

Vasta kymmenneksi nopein kuski kun lähtee kärkipaikalta, niin pitää hyvin letkan kasassa puolittaisena "safety carina" ja tulee mahtavia taisteluita. Voitotkin tuntuu sitten hienolta, kun se ylivoima-auton mies joutui kuitenkin taistelemaan sen ruuhkan läpi ja tekemään jopa jotain töitäkin voittakseen toisin kuin haukotellen 1,5 tuntia kärjessä tyhjää rataa. Siinäkin on eroja, kuka sen ruuhkan läpi osaa mennä kilpakumppaneita nopeammin aikaa hukkaamatta. Ja lisäksi, kun joutuisi ajamaan sen ryysiksen läpi, se pakottaa säätämään auton eri tavalla, mikä olisi hitaampi kuin optimaalisissa tyhjän radan säädöissä. Mielettömästi toisi puntaroitavaa talleille ja epäonni + inhimilliset virheet sekoittaisi pakkaa enemmän. Paljon enemmän muuttujia = aina enemmän viihdettä.

Viimeinen hyvä kausi oli 2012, kun ne renkaat suli huippuautoissa alle ja keskikastin hyvä renkaan säästäjä pystyi panemaan hanttiin (Lue: Räikkönen Lotuksella). Sittemmin kun Pirelli kovensi seoksia, on viimeiset 3 vuotta ollut aika puhdasta paskaa. Ja varmaan myös tämä tuleva kausi.
 
Viimeksi muokattu:

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Viimeinen hyvä kausi oli 2012, kun ne renkaat suli huippuautoissa alle ja keskikastin hyvä renkaan säästäjä pystyi panemaan hanttiin (Lue: Räikkönen Lotuksella). Sittemmin kun Pirelli kovensi seoksia, on viimeiset 3 vuotta ollut aika puhdasta paskaa. Ja varmaan myös tämä tuleva kausi.
Tarkentaisin kyl et 2013 alkupuolisko oli viime vuosien parasta formulaa, sitten tuli tuo renkaiden koventaminen ja loppu on sit ollu vähän heikompaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ilman mersujen nopeutta tässä olisi taas jännittävä kausi edessä. Myös 2014 olisi varmasti ollut huippujännittävä ilman mersuja. Parhaat kaudet 2009,2010 ja 2012. Siitä on pudottu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei todellakaan tuota 60 minuutin sessiota takaisin. Jos tuollainen tuotaisiin takaisin, niin sen voisi samantien lyhentää 30 minuutin mittaiseksi, koska alku noissa oli aina yhtä tyhjän kanssa (pl. poikkeukselliset sääolot). Minun mielestä tuo viime kausilta tuttu on tapahtumarikas, selkeä ja reilu tapa lähtöjärjestyksen luomiseen.

Kyllähän tuossa nytkin on kaikenmaailman odotteluja sessioden välissä ja sessioden sisälläkin. Lisäksi sekin huomioda että häntäpään tallit sai TV-aikaa ja selostajille jäi enemmän aikaa alussa kertoa kaikenmaailman muut höpinät. Lisäksi silloin kuskit kuitenkin todella otti kaiken irti autostaan. Nykyään kuskit taitaa eniten ottaa irti autostaan harjoituksissa. Nyt aika-ajoissa ei jää montaa yritystä aikaa vetää ihan limiitillä, pitää säästellä renkaita ja autoa kokoajan. Isoin ongelma mun mielestä on se että suhteellisen toimivat aika-ajot pitänyt kokoajan lähteä muuttamaan ja viemään ties mihin suuntaan, en ihmettelisi jos katsojaluvut nykyisin kokoajan tippuu. Ennen varmaan Warmupillakin enemmän katsojia.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Kyllähän tuossa nytkin on kaikenmaailman odotteluja sessioden välissä ja sessioden sisälläkin. Lisäksi sekin huomioda että häntäpään tallit sai TV-aikaa ja selostajille jäi enemmän aikaa alussa kertoa kaikenmaailman muut höpinät. Lisäksi silloin kuskit kuitenkin todella otti kaiken irti autostaan. Nykyään kuskit taitaa eniten ottaa irti autostaan harjoituksissa. Nyt aika-ajoissa ei jää montaa yritystä aikaa vetää ihan limiitillä, pitää säästellä renkaita ja autoa kokoajan. Isoin ongelma mun mielestä on se että suhteellisen toimivat aika-ajot pitänyt kokoajan lähteä muuttamaan ja viemään ties mihin suuntaan, en ihmettelisi jos katsojaluvut nykyisin kokoajan tippuu. Ennen varmaan Warmupillakin enemmän katsojia.
Eihän se aika-ajo järjestelmä vaikuta siihen limiitillä ajoon vaan nuo renkaan säästö ja auton osien säästösäännöt on siinä pääasiassa, kyllä ne kuskit limiitillä vetäs enemmän aika-ajossa jos noita ei tarttes säästää.
 

BaronFIN

Jäsen
Aivan käsittämätön sulaminen Ferrarilta taktikkapuolella:

- Kimin ekaa vetoa pitkitettiin aivan turhaan. Joskus kivikaudella stintin pidentämisestä saatiin taktista hyötyä, mutta nykysäännöillä ja renkailla etu on aina ensimmäisenä varikolle tulleella. Tällä nyt mitään väliä kun Räikkönen painoi vahingossa ratin self destruction -nappia ja tuhosi moottorinsa.

- Vettelin kisan tuhoaminen pitäytymällä itsepäisesti kiinni ennen kisaa metityssä suunnitelmassa eikä reagoitu ollenkaan siihen mitä takana tehtiin/pystyttiin mahdollisesti tekemään. Pirellin pehmeät renkaat eivät vieläkään anna sellaista etua, että aggressiivinen kisataktiikka voittaisi konservatiivisen yhden pysähdyksen taktiikan.

- Mersulla aivan käsittämätön munkki Alonson kolarin myötä. Pystyivät tekemään taktiikkavaihdoksen ja vaihtamaan etusiiven Hamiltonille käytännössä "ilmaiseksi"

Onhan Mercedes hyvä, mutta pitääkö niitä auttaa näin paljon. VMP.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tällä nyt mitään väliä kun Räikkönen painoi vahingossa ratin self destruction -nappia ja tuhosi moottorinsa.

Mä en ymmärrä miksi Ferrari edes pistää moisen napin Kimin autoon kun se tykkää sitä painella. Kimin auto hajoaa mutta tallikaverin ei, osa 716.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aivan käsittämätön sulaminen Ferrarilta taktikkapuolella:

- Kimin ekaa vetoa pitkitettiin aivan turhaan. Joskus kivikaudella stintin pidentämisestä saatiin taktista hyötyä, mutta nykysäännöillä ja renkailla etu on aina ensimmäisenä varikolle tulleella. Tällä nyt mitään väliä kun Räikkönen painoi vahingossa ratin self destruction -nappia ja tuhosi moottorinsa.

- Vettelin kisan tuhoaminen pitäytymällä itsepäisesti kiinni ennen kisaa metityssä suunnitelmassa eikä reagoitu ollenkaan siihen mitä takana tehtiin/pystyttiin mahdollisesti tekemään. Pirellin pehmeät renkaat eivät vieläkään anna sellaista etua, että aggressiivinen kisataktiikka voittaisi konservatiivisen yhden pysähdyksen taktiikan.

Pikkuisen olen eri mieltä. Räikkösen stopin pitkittämisellä uskon Ferrarin hakeneen sitä, että Kimi saa supersofteilla ajaa useamman kierroksen tyhjällä radalla ja todennäköisesti Rosbergin saavuttaessaan pystyy suorittamaan ohituksen helpommin, kun Mersussa olleet softit olisivat alkaneet olemaan lähellä vaihtokuntoa. Automaattisestihan Kimi olisi jäänyt Rosbergin taakse, vaikka stoppi oltaisiin tehty vaikka heti seuraavalla kierroksella.

Taktiikka taas meni Ferrarilla pieleen, mutta epäilen, että Ferrarilla tiedostettiin se, että heillä ei mediumit toimi edes sitä vähää alusta verrattuna Mersuun -> Oli pakko jatkaa alusta asti suunnitellulla taktiikalla. Tuskin Ferrarilla kuitenkaan tiedostivat, että Mersu olisi noin hyvä mediumeilla, kun erohan ei ollut missään vaiheessa yli viittä sekuntia Vettelin hyväksi. Sebin viimeisessä stopissa olisi ehkä pitänyt reagoida kierros aiemmin, koska nyt tuli aika iso kiire saavuttaa Hamiltonia. Ohitus olisi kuitenkin edelleen ollut mahdollinen, mutta Vettel itse mokasi sen ajamalla pitkäksi.

Mutta joo, kaikki tuurit kallistuivat lopulta Mersun laariin. Kimi ja tuuri taas eivät mahdu edes samaan lauseeseen, sen verran käsittämätöntä tuo luotettavuus on varsinkin näissä kisoissa, joissa Kimillä on oikeasti mahdollisuus napata paikka TOP2:sta. Viime kaudella mieleen jäi varsinkin Unkari, mutta myös Spa, koska siellä Kimi oli pitkästä aikaa varsin hyvässä vauhdissa -> auto hajoaa aika-ajossa.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Ei voi olla, totesihan MTV:n kuluttajaliiketoiminnan johtajakin, että "Suomessa ainoa virallinen ja laillinen tapa seurata formuloita on MTV".

Formuloiden katselu kallistuu rajusti – näin MTV vastaa katsojien kritiikkiin - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Omalla kohdalla eivät formulat niin kiinnosta, ihmetyttää silti tuo ei-niin-maltillinen hinnanmuutos. Vaikea uskoa, että monikaan formuloiden satunnaiskatselija haluaisi tuollaista hintaa formuloistaan maksaa. Lajiniilot ja muut syystä tai toisesta tarkkaan formuloita seuraavat sitten erikseen, vaikka en tuosta hinnoittelusta heidänkään kohdallaan saa oikeudenmukaista oikein millään. Toki saahan sitä pyytää mitä haluaa, eri asia sitten, että moniko sen pyydetyn hinnan suostuu maksamaan.
Voin nyt vahvistaa, että RTL-kanavalta voi katsella formulalähetyksiä edelleenkin suorana tai jopa uusintana kuten juuri nyt katselen..
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kimi ja tuuri taas eivät mahdu edes samaan lauseeseen, sen verran käsittämätöntä tuo luotettavuus on varsinkin näissä kisoissa, joissa Kimillä on oikeasti mahdollisuus napata paikka TOP2:sta. Viime kaudella mieleen jäi varsinkin Unkari, mutta myös Spa, koska siellä Kimi oli pitkästä aikaa varsin hyvässä vauhdissa -> auto hajoaa aika-ajossa.

Sanoisin, että ei kyse ole tuurista. Vaikuttaa siltä, että Kimin auton kanssa ei tehdä työtä samalla huolellisuudella ja kenties määrällä kuin Vettelin. Kuinka paljon tästä menee tallin ja kuinka paljon Kimin piikkiin, sitä en tiedä. Tilannehan voi olla se, että Ferrari ei pysty tekemään luotettavaa autoa molemmille tai sitten hieman enemmän Kimistä johtuva. Näyttäisi siltä, että päivän moottorikko tai muu keskeytys kohtuullisella todennäköisyydellä oli mahdolllisesti joidenkin tiedossa etukäteen. Vettel vs Räikkönen kertoimet nousivat hetkessä vähän ennen starttia noin 3.70 aina 5.40 Räikkösen osalta ja se ei ole normaalitilanne kauden avauskisaan kun Vettel ja Räikkönen lähtivät peräkkäisistä ruuduista.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Haasista jäi positiivinen kuva. Grosjean ajoi pisteille, mitä voidaan surkean aika-ajon jälkeen pitää iloisena yllätyksenä. Oli ensimmäinen kerta sitten Toyotan, kun täysin uusi talli otti heti avauskisassaan pisteitä.

Ferrarilla meni loistoalun jälkeen vähän kaikki pieleen, milloinka oli väärät taktiikat, milloinka auto syttyi palamaan, milloinka rengasta ei saatu irti ja milloinka kuski kämmäsi taistellessaan sijoituksissa. Potkua siis autosta löytyy, mutta paljon jäi viilattavaa tuleviin kisoihin.

Kerrankin F1-sarjassa reagoitiin nopeasti, ja päätettiin haudata uusi aika-ajo. Toki päätös pitää vielä vahvistaa F1-komissiossa, mutta se lienee vain muodollisuus.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanoisin, että ei kyse ole tuurista. Vaikuttaa siltä, että Kimin auton kanssa ei tehdä työtä samalla huolellisuudella ja kenties määrällä kuin Vettelin. Kuinka paljon tästä menee tallin ja kuinka paljon Kimin piikkiin, sitä en tiedä. Tilannehan voi olla se, että Ferrari ei pysty tekemään luotettavaa autoa molemmille tai sitten hieman enemmän Kimistä johtuva. Näyttäisi siltä, että päivän moottorikko tai muu keskeytys kohtuullisella todennäköisyydellä oli mahdolllisesti joidenkin tiedossa etukäteen. Vettel vs Räikkönen kertoimet nousivat hetkessä vähän ennen starttia noin 3.70 aina 5.40 Räikkösen osalta ja se ei ole normaalitilanne kauden avauskisaan kun Vettel ja Räikkönen lähtivät peräkkäisistä ruuduista.

Jos kyse on jostain moottorin/turbon hajoamisesta, niin ei minun ymmärtääkseni siinä ole paljoa tehtävää kuskilla tai edes kuskin mekaanikoilla, mikäli tehtaalta tullut osa vaikuttaa päällisin puolin moitteettomalta. Ei Ferrarin tehtaalla kuitenkaan käsittääkseni tehdä maanantaisin erikseen Kimin osia ja muina viikonpäivinä Sebin auton osia. Tehdään X määrä osia ja niistä valkataan kaksi käteen osuvaa autoihin laitettavaksi, koska kaikkien moottorin osien oletetaan toimivan samalla tavalla.

Tuo "Ferrari ei pysty tekemään luotettavaa autoa molemmille" tuntuu jokseenkin käsittämättömältä, kun miettii minkä kokoisesta tallista on kyse. Tämän kisan osaltahan se voisi vielä kuitata, koska kauden avaus ja osia rajallisesti, mutta ei päde millään lailla viime kauden ongelmiin.

Kertoimien liikkumiseen kiinnitin itsekin huomiota, mutta takana voi olla paljon yksinkertaisempia syitä. Kimin voitolle tuosta parista jo eilen sai päälle neljän kertoimia ja jos bookkerit (tässä tapauksessa oletettavasti Pinnacle) olisi jotain tietänyt, niin siitä varmasti olisi tietänyt myös media. Mitään ilmoituksia mistään suunnilta ei kuitenkaan vielä tähänkään hetkeen mennessä ole tullut.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Jos kyse on jostain moottorin/turbon hajoamisesta, niin ei minun ymmärtääkseni siinä ole paljoa tehtävää kuskilla tai edes kuskin mekaanikoilla, mikäli tehtaalta tullut osa vaikuttaa päällisin puolin moitteettomalta. Ei Ferrarin tehtaalla kuitenkaan käsittääkseni tehdä maanantaisin erikseen Kimin osia ja muina viikonpäivinä Sebin auton osia. Tehdään X määrä osia ja niistä valkataan kaksi käteen osuvaa autoihin laitettavaksi, koska kaikkien moottorin osien oletetaan toimivan samalla tavalla.

Tuo "Ferrari ei pysty tekemään luotettavaa autoa molemmille" tuntuu jokseenkin käsittämättömältä, kun miettii minkä kokoisesta tallista on kyse. Tämän kisan osaltahan se voisi vielä kuitata, koska kauden avaus ja osia rajallisesti, mutta ei päde millään lailla viime kauden ongelmiin.

Jep. Varsinkin kun pystyvät monelle asiakastallille tekemään koneet. Talli saa eniten rahaa tallimestaruudesta ja täten olisi suorastaan tyhmää huonontaa omia mahdollisuuksia.

Asiat mitkä tuohon mielestäni voisivat loogisesti vaikuttaa on, että ainakin viime kaudella ja nyt tänäänkin Kimi joutui ajamaan paljon enemmän likaisessa ilmassa kuin Seb. Näin auto käy jo muutenkin kuumempana ja ilma kanaviin lentelee enemmän kaikkea töhnää. Mielestäni tämä olisi kaikista loogisin selitys.

Tosin on tässä välillä alkanut tulla mieleen sellainenkin, että voiko kuljettajan toiminta vaikuttaa asiaan. Jos toinen noudattaa paremmin tallilta annettuja lämpötilarajoja jne, ja toinen taas ajaa jatkuvasti niiden ylärajoilla. Tosin tämä kuulostaa minusta myös aika tyhmältä. Siellä on paljon fiksuja insinöörejä ja tämmöiseen puututtaisiin nopeasti.

Jonkin verran ollaan huudeltu että ilmaboxissa olisi syttynyt jokin palamaan mikä kuulostaa vähän hassulta. Paljon ollut myös arvailuja rikkoutuneesta turbosta. Noita moottoreita nyt saa ilmeisesti käyttää viittä, mutta turbo ei varmaankaan kuulu tähän rajoitukseen? Kuinkas montaa niitä saa käyttää kauden aikana?

------------------------------------

Kisa puolestaan oli mielestäni varsin erikoinen. Siihen asti kunnes tuli punaiset liput niin Ferrarilla meni kaikki vielä suht ok. Punaisten lippujen aikana oletus taisi olla, että Mersu lyö pehmeät renkaat alle. Täten Ferrari varmaankin ajatteli lähteä super pehmeällä niin saadaan pidettyä rata-asetelmat ja sitten varikkojen aikana kun pysähdytään ennen Mersua niin pysytään edellä. Näinhän se ei sitten ihan mennyt. Tosin aika limitillä Mersukin meni. Kuulemma oli heidän rengas insinöörinsä tullut 10 kierrosta ennen maalia sanomaan, että 5 kierrosta on eloa jäljellä vielä renkaissa ja sen jälkeen voi tapahtua mitä vaan.

Positiivisina jäivät mieleen Haas ja varauksin Toro Rosso sekä tietty että Alonso selvisi ehjänä.

------------------------------------

Mielenkiintoista muuten katsoa huippunopeuksia aika-ajoista:
Mersun koneet ~330
Uudet Ferrarit (Ferrari, Haas, Sauber) ~325
Rellut, Honda, vanha Ferrari (Toro Rosso) ~320.

Mielestäni tämä voisi jopa kertoa aika todellisen kuvan moottorien voimasuhteista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos kyse on jostain moottorin/turbon hajoamisesta, niin ei minun ymmärtääkseni siinä ole paljoa tehtävää kuskilla tai edes kuskin mekaanikoilla, mikäli tehtaalta tullut osa vaikuttaa päällisin puolin moitteettomalta. Ei Ferrarin tehtaalla kuitenkaan käsittääkseni tehdä maanantaisin erikseen Kimin osia ja muina viikonpäivinä Sebin auton osia. Tehdään X määrä osia ja niistä valkataan kaksi käteen osuvaa autoihin laitettavaksi, koska kaikkien moottorin osien oletetaan toimivan samalla tavalla.

Toistaiseksi ei ole tietoa mikä Kimin autosa hajosi. Ei ainakaan moottori Kimin mukaan.

Tuo "Ferrari ei pysty tekemään luotettavaa autoa molemmille" tuntuu jokseenkin käsittämättömältä, kun miettii minkä kokoisesta tallista on kyse. Tämän kisan osaltahan se voisi vielä kuitata, koska kauden avaus ja osia rajallisesti, mutta ei päde millään lailla viime kauden ongelmiin.

Niin se tuntuu minustakin. Jossain on kuitenkin vika Vettel vs Kimi kun jälkimmäisellä ei vehkeet kestä samalla tavalla tai tulee muita virheitä. Sattumoisin Ossi Oikarinen otti radiossa asiaan kantaa ja kertoi näkemyksenään sen, että työn laatu ja määrä eivät ole vastaavia kuin Vettelin puolella. Olettaen että Ossi tietää mistä puhuu ja tietää kyllä, mahdollisuuksia on useita. Periaatteessa silloin kuitenkin niin, että joko tallin (sis. kaikki mekaanikot ja inssit, myös osat, viritys jne) osuus tai Kimin osuus tai niiden yhdistelmä ei toimi yhtä hyvin kuin Vettelin puolella vastaavat.

Kertoimien liikkumiseen kiinnitin itsekin huomiota, mutta takana voi olla paljon yksinkertaisempia syitä. Kimin voitolle tuosta parista jo eilen sai päälle neljän kertoimia ja jos bookkerit (tässä tapauksessa oletettavasti Pinnacle) olisi jotain tietänyt, niin siitä varmasti olisi tietänyt myös media. Mitään ilmoituksia mistään suunnilta ei kuitenkaan vielä tähänkään hetkeen mennessä ole tullut.

Pinnacle ei toimi kuten kuvaat. Se ei "tiedä" mitään. Pinnacle pyrkii optimoimaan kertoimensa siten, että yhtiö jää saman verran voitolle kaikissa vaihtoehdoissa. Kerroinnousun hieman ennen starttia aiheuttivat tahot tai taho, joka panosti Vetteliin Räikköstä vastaan. Kuten kirjoitin, kyse on todennäköisyyksistä ja siitä, että joku on mahdollisesti tiennyt jotain. En siis sano, että joku on tiennyt yhtään mitään, mutta aina välillä vastaavien kerroinnousujen takana on tietoakin. Tässä tapauksessa ei välttämättä ollut, mutta kuten aiemmin kirjoitin, pidän sitä mahdollisena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös