Formula 1 – kausi 2016

  • 211 897
  • 1 426

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

BaronFIN

Jäsen
Sopimus on mallia "yksinoikeudella Suomessa", joten onko laillisesti mitenkään mahdollista saada täällä Viasatin tai Sky Channelin kuvavirtaa käyttöön maksua vastaan, vaikka edes netin yli? Anyone?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sopimus on mallia "yksinoikeudella Suomessa", joten onko laillisesti mitenkään mahdollista saada täällä Viasatin tai Sky Channelin kuvavirtaa käyttöön maksua vastaan, vaikka edes netin yli? Anyone?

Veikkaan että ei. Tottakai yrittävät estää sen.
F1 taitaakin olla sitten Maikkarin ainoa kunnon satsaus kun luopuvat potkupallostakin, jotta paketissa olisi jotain järkeä niin UFC pitäisi ainakin siirtää takaisin MAX:ille tai vähintään Sport-kanaville.

Huikeinta tuossa kuvakollaasissa on Häkkisen kuva vuodelta 2000, siinähän Mestari kertoo miten voiton jälkeen hypätään Erjan selkään. http://im.mtv.fi/image/5269346/land...el-schumacher-tuplaohitus-belgia-spa-2000.jpg

Linkki: MTV
_
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ensikauden alustavakisakalenteri pitää sisällään kuten tiedämme 21 kisaa. Säännöt kylläkin "sallivat" 20 kisaa ?. No äkkiä Bernie tekee muutoksen ja saa taas parikytmiltsii extraa taskuihinsa. Kisoja alkaa kyllä kohta olemaan jo liikaa, etenkin kun siellä aika suurella todennäköisyydellä ensi kaudellakin Mersut tekee mitä tahtoo, muut mitä osaa vai miten se meni ?
uutiseen Maikkarin sivuille
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kisoja on todellakin liikaa. Ainakin katuradoista(poislukien Monaco) pitäisi karsia/vuorotella koska siinä eivät järjestäjätkään ota paljon persnettoa kuin vastaavasta ykköskriteerein toteutetusta moottoriurheilukeskuksesta missä vain pari isoa tapahtumaa vuodessa.
Tavalla tai toisella ykkösten pitäisi keskittyä ratoihin ja moottoriurheilumaihin joilla ollut perinteitä jo vuoskymmeniä. Kyllä edelleen lajin suosio lähtee sitä kautta että tapahtuma viedään paikkaan mikä pursuaa faneja ja historiaa, perinteet kunniaan kisaviikonlopulle, Monzaa pitäisi mainostaa "since 1950" jne. Todelliset moottoriurheilupyhätöt on ne paikat kuten Monza, Silverstone, Spa jne jotka ovat täynnä faneja ja fanit löytävät sinne lähikaupungeista, tai maista. Kisojen tuominen kaupunkien lähelle on vain epätoivoinen tapa saada faneja lisää, jos tuote on hyvä kyllä fanit tulee radoille metsän keskellekin kuten Saksassa.

Jos F1 elää heikompaa aikakautta niin kisojahan pitäisi ennemmin vähentää kuin lisätä. Tehdä tuotteesta haluttu sillä tavalla mitä 2017 säännöt enteilee ja siihen päälle vain noin 15 kisaviikonloppua. Hypätään esim 25 vuotta taaksepäin niin kisakalenteriin kuului kaikki olennainen: Formula 1 -kausi 1990 – Wikipedia

_
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minusta pitäisi uudistaa aika-ajo, miksei vaikka jo ensi kaudelle. Kolmisessioinen aika-ajo toimi vielä muutama kausi sitten, muttei enää. Oma ehdotukseni on, että joko siirrytään kahden session aika-ajoon tai sitten 30-45 minuutin aika-ajo ilman mitään sessioita(ts. samanlainen formaatti kuin vielä 2000-luvun alussa, tosin lyhyemmällä ajalla).
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse aika-ajo formaatti on mielestäni hyvä ja yllätyksiäkin nähdään silloin tällöin. Mutta ehkä ensimmäisen ja miksei toisenkin aika-ajo osion aikaa voisi laskea parilla-kolmella minuutilla. Toisi vähän enemmän jännitystä peliin, kun ei olekaan niin paljon aikaa ajaa jatkon varmistamaa kierrosta. Tämä korostuisi esimerkiksi monacon tyyppisillä ahtailla radoilla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Radikaalein tapa saada tapahtumia radalle olisi luopua nykyisestä kestävyysajosta jossa harvoin vikalla puolikkaalla on paljon tapahtumia ja ottaa käyttöön monissa rataluokissa olevat tuplalähdöt, käänteiset lähtöjärjestykset tai menestyspainot. Veikkaan että tähän ei tule kuitenkaan yksikään isoista talleista suostuvan koska he elävät sillä suosiolla/menestysrahoilla mitä saavat joka vuonna siitä että ajavat palkintosijoista.
Mielenkiintoista olisi ajatella ykkösiin vaikkapa kaksi tunnin kisaa, jälkimmäiseen kärkikymmenikkö käännettynä ja yksi pakollinen renkaanvaihto. Muutakin viilausta voisi tehdä joka tukisi muutosta, tehoa lisää, aeroa pois, pehmeämmät seokset renkaisiin. Toisi ihan uudenlaista mielenkiintoa moneltakin osin mm erot ei venyisi kisoissa nykyisiin mittoihin ja tapahtuma-aika taas venyisi jolloin muutosmahdollisuudet säähän kasvaisi.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ensi kauden Red Bullin moottorispekulaatioon mielenkiintoinen juttu Axis of Oversteer'n Facebookista:

In Germany articles were published giving more background on the Red Bull engine debacle:

Ecclestone wanted (needed) a fourth engine manufacturer and in the process gave Audi essentially anything they asked for, much like he did with Mercedes leading to the current dominance. Red Bull figured they would jump on that sure thing and started dumping Renault. But there was one issue: Audi asked not to come in until 2018 so they would not look like Honda has, so RBR started courting Mercedes without telling them of their intention of using them as a short term bridge.

Toto Wolff told the MB board of RBRs plan. The big bosses were furious and withdrew the offer.
Then DieselGate happened and F1 hating Piech was back in, RBR caught with their pants down having refused Ferrari's offer in the mean time.

Now they are said to be considering Honda which sounds crazy but if Honda's issue is with the Battery part of the power unit, RedBull has considerable resources and expertise in that department.

Stay tuned..
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä tästä vielä puuttuisi että RedBull ajaisi ensi kaudella Hondan koneilla, en millään usko että tuo huima hevosvajaus koneessa olisi pelkän akuston ongelma, varmasti siinä voi olla osa totuus. Red Bullin osaamisella ei tuosta paskasta tehdä timanttia käden käänteessä, vaikka saisivatkin hevosia koneeseen luotettavuudesta sen jälkeen ei ole mitään tietoa, veikkaan että tällä ratkaisulla taistellaan ensi kaudella jämäpisteistä mutta toki voi olla sijoitus tulevaisuuteen jos haluaa uskoa että Honda on tulevaisuuden kone. Palettia vaan sekoittaa tulevat sääntömuutokset moottoreihin ja mahdollinen paluu vanhaan.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onhan tuo tilanne koominen Red Bullin osalta kun vedättävät aina vaan parempaa diiliä joltain ja ehkä samalla palaa siltoja muihin, ja silti nämä suunnitelmat kosahtaa, joten lakki kourassa lähtöruudun kautta uudelle neuvottelukierrokselle. Kohta pitäisi jo ensi kauden autonkin osalta saada voimanlähde varmistettua, jotta voivat suunnitella auton oikeiden mittojen mukaan.

Katoavaista on kunnia F1-maailmassa. Vettel tehnyt kyllä hienon peliliikkeen.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Ompa muuten hienoa katsottavaa tuo Jupen Wikipedia-linkki:
8 - eri moottorivalmistajaa
2- rengasvalmistajaa
19- tallia
9- erilaista moottoria.

Tuossa voi jo hieman enemmän spekuloida millä on paras moottori, renkaat, auto. Mikä auto käy parhaiten kullekkin radalle, keliin jne...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
9- erilaista moottoria.
Ja moottorityyppejäkin V8, V10, V12 ja tietysti W12. Oliko vähän niin että turbojen kieltämisen jälkeen (1988 jälkeen) about kaikki kuvittelivat olevansa ylivertaisia moottorisuunnittelijoita ja iskevänsä kultasuoneen? Ja turbojen aikana nähtiin viivalla vastakkain ainakin 3,5-litrainen vapari-V8 (tai 3 litrainen V12) ja turboahdettu 1,5-litrainen suora nelonen. Ja molemmat oli kai ihan päteviä laitteita. Oi aikoja.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Ja moottorityyppejäkin V8, V10, V12 ja tietysti W12. Oliko vähän niin että turbojen kieltämisen jälkeen (1988 jälkeen) about kaikki kuvittelivat olevansa ylivertaisia moottorisuunnittelijoita ja iskevänsä kultasuoneen? Ja turbojen aikana nähtiin viivalla vastakkain ainakin 3,5-litrainen vapari-V8 ja turboahdettu 1,5-litrainen suora nelonen. Ja molemmat oli kai ihan päteviä laitteita. Oi aikoja.
Juuri noita moottorityyppejä tarkoitin ja eri versioita saman kokoisista koneista esim. Ford HBA4 3.5 V8 ja Ford DFR 3.5 V8 mitä sitten tarkoittivatkaan. Tuossahan taisi olla ajatus kone joka autoon sopisi. Mennäänkö suorilla kovaa vai mutkissa kovaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nuo Fordin koneet oli mielestäni enemmän kehitysversioita kuin täysin eri myllyjä ja aika pitkälti jako meni kuin nyt, esim. joinain vuosina "tehdastallina" ollut Benetton sai parhaimmat koneet ja asiakastallit ajeli viime vuoden versiolla. Kuten nyt Mercedes GP:llä eri versio kuin Williamsilla, samoin Ferrarin koneita on paria versiota gridissä. Mutta se on totta, että olisi hyvä nähdä sekaisin V8, V10, V12 koneita jo ihan äänimaailmankin vuoksi.

Muutenkin moottoritouhu oli hieman erilaista ja esim. Lamborghinin taival on ihan mielenkiintoinen kaikkine McLaren testeineen: Lamborghini V12 - Wikipedia, the free encyclopedia

Englanninkieliset kausikoosteet wikipediassa on ihan hyviä ja sopivasti on infoa mm. moottoreista eri vuosilta.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nuo Fordin koneet oli mielestäni enemmän kehitysversioita kuin täysin eri myllyjä ja aika pitkälti jako meni kuin nyt, esim. joinain vuosina "tehdastallina" ollut Benetton sai parhaimmat koneet ja asiakastallit ajeli viime vuoden versiolla.
Näin oli ja erityisesti 1990-luvun puolivälissä tämä korostui, kun Ford toimitti ensin Sauberille ja sitten Stewartille uudet V10:t siinä missä Minardi, Tyrrell, Forti jne. joutuivat tyytymään vanhaan V8-moottoreihin.

Muutenkin moottoritouhu oli hieman erilaista
Tästä tulikin mieleeni, että vuosituhannen vaihteessa moottorit sai nimetä sponsorin mukaan. Sauber-Petronas taitaa olla se tunnetuin tämän kategorian edustajista. Muitakin toki oli, McLaren-TAG, Prost-Acer, Minardi-Fondmetal/European sekä Benetton-Playlife.
 
Suosikkijoukkue
KK
Palataan historiasta ensi kauteen. Onhan tuo RB:n uhittelu jotain aivan naurettavaa. Siinä Eccelstone on kyllä oikeassa, että sopimus on tehty pitkäksi aikaa ja oma syy jos ei moottoritoimittajan kanssa pääse yhteisymmärrykseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Palataan historiasta ensi kauteen. Onhan tuo RB:n uhittelu jotain aivan naurettavaa. Siinä Eccelstone on kyllä oikeassa, että sopimus on tehty pitkäksi aikaa ja oma syy jos ei moottoritoimittajan kanssa pääse yhteisymmärrykseen.

Tässä on myös nähtävissä ehkä vähän kohtuutonta kunnianhimoa RB:n suunnalta. Varmasti rellu pystyy toimittamaan ihan ok koneen ykkösiin, mutta riittääkö se RB:lle kun haluaisi hetimulle kaikkinyt haastaa jälleen Mersun ja Ferrarin, Williamsikin mennyt ohi. Isossa kuvassa näen vain menestykseen tottuneen redbullin itkemässä moottoritoimittajan suuntaan joka ei nyt tällä hetkellä pysty toimittamaan konetta jolla kisaillaan voitoista tai edes podiumeista. Onhan se selvää että RB ajaisi podiumille Mersun koneella.
Tästä päästääkin siihen kuinka paljon arvostan ferraria joka ei paljon huutele muiden moottorivalmistajien perään, välillä moottori on jäljessä muista, sitten sitä kehitetään ja välillä osutaan jo alussa kohdilleen ja ollaan kärjessä. Mutta moottori on oma, aina, ei voi syytellä kuin itseensä.

_
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jolyon Palmer on Lotuksen toinen kisakuski kaudella 2016. (Linkki vie Maikkarin uutiseen sopimuksesta) Palmer on entisen formulakuskin Jonathan Palmerin poika ja GP2-mestari kaudelta 2014. Tällä kaudella Palmer on nähty perjantaiharjoituksissa Lotuksen ratissa.

Vielä muutama ensi kauden tallipaikka on auki, Marussialla ja Toro Rossolla ei ole ainuttakaan kuskia, Red Bullilla ja Haasilla on yksi paikka vapaana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Red Bullin tallipäällikkö Horner on Autosportin mukaan ilmoittanut että ensi kauden moottoreista on päästy sopuun. Autosportin mukaan Red Bull "joutuu" jatkamaan 2016 Rellun koneilla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Just. Eikö tätä pelleilyä ole jo riittävästi katseltu? Eihän tuollaista toimintaa voi tapahtua noin korkealla tasolla kilpa-autoilussa. Yhden miehen ego ei voi mitenkään mennä tiimin ylitse.

Luulisi että olisi järkevämpää ottaa joku nuori kuski tuohon Buttonin rinnalle ja alkaa tehdä siitä mestaria tai palkata vaikka Nico tai joku muu vastaava joka voisi olla saatavissa kuin loputtomiin katsoa yhden miehen Egoa. Entä jos ensikauden jälkeenkää auto ei ole voittaja-auto?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Just. Eikö tätä pelleilyä ole jo riittävästi katseltu? Eihän tuollaista toimintaa voi tapahtua noin korkealla tasolla kilpa-autoilussa. Yhden miehen ego ei voi mitenkään mennä tiimin ylitse.

Ongelma on ehkä enemmän minusta Japanilaisessa päätöksenteossa tällä kertaa. Jos siellä ei olisi sokaistuttuttu jostain syystä Aloson taidoista noin täydellisesti, niin tuollainen ei missään nimessä olisi mahdollista. Hondan roolissa olisin esimerkiksi alkanut jo kalastelemaan Lewis Hamiltonia pois Mersulta jotta tämä pääsisi toteuttamaan lapsuusunelmaansa (mestaruus McLaren-Hondalla kuten Senna), mutta jostain syystä japanilaiset haluavat hirttäytyä Alonsoon. Tietetenkään tämä ei Ron Dennisille ole ongelma niin kauan kuin Honda maksaa tämän pelleilyn. Joka tapauksessa uskon McLaren-Hondan olevan 2-3 vuoden päästä Ferrarin, Red Bullin ja Mersun kanssa painimassa mestaruuksista, riippumatta siitä onko Alonso mukana vai ei.
 

BaronFIN

Jäsen
Itse tallipäällikkönä en roikottaisi mukana päivääkään yli 35-vuotiasta kehäraakkia, joka ei ole 10 vuoteen voittanut mestaruuden mestaruutta (Räikkönen, Alonso, Button, ulos).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös