Formula 1 – kausi 2016

  • 214 335
  • 1 426

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko sääntöihin tehty joku Max Verstappen lisäys? Jos yrität ohittaa kultapojan niin saat penaltia? Mitähän tapahtuu kun kultapoika alkaa peittelemään jonkun reikäpään ohitusta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ei toi nuori ruusperikaan mikään ihan terävin kaveri ole. Vaikkakin Verstappen teki taas idioottimaisen tempun vaihtamalla linjaa jarrutusalueella niin Nico piti huolen että Verstappen varmasti ajaa ulos ja Verstappen vielä korosti ajamalla kunnolla leveäksi. Nico kun olisi metrin pari aikaisemmin kääntänyt olisi jäänyt tilaa ulkopuolelle ja Verstappen olisi kuitenkin ajautunut ulos.

Hamiltonhan on toisaalta ajattanut esimerkiksi Nicon useasti ulos radalta ilman rankkua. No nä on näitä.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nico on kyllä oman hatelistan kärjessä, mutta kyllähän tuomaristo nyt suosii Verstappenia ihan kunnolla, junnulle annetaan kaikki kultavadilla. Itse jos olisin ollut Nico niin olisin kyllä täräyttänyt Red Bullin konehuoneeseen sisään tuon linjan vaihdon jälkeen ja sitten levennyksellä vielä vanha kunnon selkäsauna päälle...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nico on kyllä oman hatelistan kärjessä, mutta kyllähän tuomaristo nyt suosii Verstappenia ihan kunnolla, junnulle annetaan kaikki kultavadilla. Itse jos olisin ollut Nico niin olisin kyllä täräyttänyt Red Bullin konehuoneeseen sisään tuon linjan vaihdon jälkeen ja sitten levennyksellä vielä vanha kunnon selkäsauna päälle...

Samalla Nico olisi "pilannut" mahdollisuutensa mestaruuteen, tai ainakin antanut huomattavasti lisää tasoitusta Lewikselle. Vaikka kautta on jäljellä vielä paljon ja pisteitä jaossa valtavasti, niin kyllä homma alkaa pikku hiljaa näyttämään siltä, että Nicon saumat alkaa oleen "ohuet". Lewis on pyyhkinyt Nicolla asfalttia urakalla ja tullut yli 40 pisteen takaa-ajoasemasta ohitse. Kuinka kauan Nicon kasetti kestää jatkuvia tappioita tallikaverille. Ei auta että aika-ajoissa olet parempi ??
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siinä nähtiin taas oikein kilvanajoa parhaimmillaan. Verstappen suorittaa nähtävästi jo vakiomanööverikseen muodostuneen ajolinjan muutoksen kesken jarrutuksen mutkaan, reagoiden kilpakumppanin ajolinjavalintaan. Rosberg vastaa sitten tällä hänen perinteisellä tempullaan, jota toki moni muukin nykyään menestyksellisesti käyttää, eli pakottaa vastustajan ulos radalta kääntämällä mutkaan sisään niin myöhään, että vain hänelle itselleen jää tilaa rataviivojen paremmalla puolella. Mahtavaa kilvanajoa, kruunuksi tähän sitten tämänkertainen ihanan uniikki tuomaristokokoonpano päätyi lottopalloineen siihen, että Verstappen on tällä hetkellä PR-arvoltaan ja hypeltään Rosbergia mahtavampi, joten syytä rangaista Rosbergia. On tämä hienoa seurattavaa.

Odotan mielenkiinnolla vieläkö sääntöpalettia ja tuomaritoimintaa saadaan jotenkin sekoitettua ja monimutkaistettua lisää kesäloman aikana, sekä ketkä kuljettajat ovat "in" Spassa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
-Vieläpä tää kisa ajettiin samaan aikaan kun Rallit on. Ei ihme jos katsojat lähtee.
-Toinen on sitten että autot pitäisi saada hajoamaan jotenkin, ei näitä kestävyysajoja jaksa kukaan
-Myös autoista pitäisi ottaa kaikki irti.

(Muokkailin rajusti, jotta vastaaminen selkeämpää.)

Ykköskohta: Niinpä, käsittämätöntä ettei F1 ottanut huomioon Suomen MM-rallia! Kyllä varmaan katosi ainakin puolet yleisöstä tuon päättömän ratkaisun jälkeen! Fakta on se, että WRC:n kuuluu katsoa F1:n aikoja ja valita oman viikonloppunsa sen perusteella, eikä toisinpäin. Ralli näissä väännöissä häviää huomattavasti enemmän.
Kakkoskohta: Niin, siinäpähän yrittää suostutella valmistajia mukaan sarjaan ajatuksella "ei tehdä sitten kestäviä autoja, jotta saadaan moottoririkkoja. Saadaan teidänkin brändille vähän lisää näkyvyyttä, kun moottori hajoaa joka toisessa kisassa". Kyllä, minäkin näkisin teknisten vikojen uhan mielelläni F1:ssä, mutta se ei taida nykyaikana olla enää realismia. Kaikki on kehittynyt niin paljon, että valmistajat pystyvät kehittämään sekä tehokkaan, että kestävän moottorin. Muutoksia näihin tulee ainoastaan moottorisääntöjä muuttamalla (Renault'n ongelmat) tai uusi valmistaja mukaan saamalla (Honda).
Kolmoskohta: Siihenhän on ensi kaudella tulossa osittainen muutos. Autot tulevat ennusteiden mukaan olemaan kolme sekuntia nopeampia (eli tulevat olemaan alustavasti nopeampia kuin ikinä) ja bensamäärääkin lisätään, jotta kuskit voisivat kisassa ottaa autosta enemmän irti.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Nicon ja Hamiltonin välinen ero kuljettajana tuli tänään taas selville. Nico hävisi kisasta lähes totaalisesti tuon starttikämmin jälkeen, jos Nicon paikalla olisi ollut Hamilton niin hän olisi todennäköisesti pusertanut vaikka väkisin siihen kakkospaikalle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
(Muokkailin rajusti, jotta vastaaminen selkeämpää.)

Ykköskohta: Niinpä, käsittämätöntä ettei F1 ottanut huomioon Suomen MM-rallia! Kyllä varmaan katosi ainakin puolet yleisöstä tuon päättömän ratkaisun jälkeen! Fakta on se, että WRC:n kuuluu katsoa F1:n aikoja ja valita oman viikonloppunsa sen perusteella, eikä toisinpäin. Ralli näissä väännöissä häviää huomattavasti enemmän.

No pointti oli että kisoja on mielestä ihan liikaa ei mikään ralli tässä ollut pointti, jos ajetaan montakertaa niin että viikon välein on kisoja niin ei aina voida odottaa että jokainen pääsee aina telkkarin ääreen ja että fanit juoksisi joka kisan läpi. Vielä päälle että nykypäivänä taitaa muissakin maissa olla maksukanavien takana. Käytännössä ihan isoimmille faneille toki palvelee, mutta suuri yleisö alkaa kohta pikkuhiljaa katoamaan.

Muihin kohtiin vielä yleisesti, onhan juu se huono juttu ehkä valmistajalle jos moottori vaikka räjähtäisi, mutta nykyisellään melkein ainut järkevä tapa lisätä mielenkiintoa on se että autosta voidaan ottaa kaikki irti ja välillä hajota joku osa. nyt nää on helkkarin taloudellisuus ja kestävyyskisoja. Tuotakaan en ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi välitankkauksia ei oteta takaisin, silloin todella saataisiin autoista enemmän irti ja kisoissa olisi eri taktiikoita. Todennäköisesti enemmän myös ajovirheitä tulee kun ei tarvii hissutella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo Nicon rangaistus ihan linjan mukainen oli jos verrataan Itävaltaan ja siellä annettuun rangaistukseen. Oikeastaan ihan samanlainen tilanne sillä erolla että Verstappen ei kääntänyt kylkeen kuten Hamilton. Mutta sikäli tietysti ihmetyttää miten näistä on nyt alettu antamaan rangaistuksia kun esim. Hamilton on saanut harrastaa tuota pitkään ilman mitään rangaistuksia. Ja mielenkiintoista on nähdä sekin että mitä tapahtuu jos Verstappen tai Hamilton joskus tekee saman. Kuten olen niin monta kertaa sanonut niin F1-sarjassa tuntuu olevan tällä hetkellä käytössä useat eri säännöt riippuen sitä kehen niitä sovelletaan.

Minä kyllä niin toivoin että Nico olisi selvinnyt tuosta ilman rangaistusta ihan pelkästään sen takia että Verstappen olisi saanut pienen opetuksen. Jos et itse aja reilusti niin on turha odottaa että muutkaan kohtelisivat sinua reilusti radalla. Max teki nimittäin taas tuon "kusipääliikkeen" jarrutuksessa tekemällä ihan pienen linjanvaihdoksen juuri jarrutusalueella. No toivottavasti Max vielä saa joku päivä kunnon opetuksen siitä miten vaarallinen liike tuo on kun joku jyrää konttiin 200 km/h tai sitten joku muu tekee Verstappenille saman ja Max pääsee kokeilemaan F1-auton lento-ominaisuuksia. Näköjään FIA on nyt linjannut että tuo on sallittua, tosin FIA:n "linjan" tuntien se saattaa olla sallittua pelkästään Verstappenille ja ehkä Hamiltonille. Mutta yllättää vaan FIA:n linjaus ottaen huomioon että viime vuosina turvallisuusasioihin on suhtauduttu melkein neuroottisesti ja vedetty esim. ratojen turvallisuus jo överiksikin viihteen kustannuksella, ja nyt sitten sallitaan näin vaarallinen liike radalla.

Kertoo muuten jotain siitä että FIA ei ihan ole onnistunut viime aikojen toimissaan kun jopa Kimi Räikkönen, jota ei yleensä kiinnosta mikään muu kuin omat suoritukset, on kritisoinut tätä FIA:n jatkuvaa sähläystä sääntöjen ja rangaistusten kanssa.

Ja ihan samaa mieltä edelisten kirjoittajien kanssa siitä että F1:stä pitäisi tehdä taas ihan oikeata kilvanajoa sen sijaan että leikitään Endurancea. Näitä moottorirajoituksia, testikieltoja ym. on perusteltu kustannussäästöllä mutta sitten tuodaan mukaan tällaiset hypermonimutkaiset ja ultrakalliit hybridimoottorit ja F1 lienee tällä hetkellä kalliimpaa kuin koskaan. Ja samalla F1-tuote on pilattu siten että kiinnostus sponsoreiden keskuudessa on ennätyksellisen alhainen, esim. McLarenin kaltainen suurtalli on ajanut jo monta vuotta käytännössä ilman pääsponsoria. Että meniköhän tämä nyt ihan niin kuin piti? FIA:lla on jo olemassa WEC-luokka jossa ajetaan kestävyysajoa joten eiköhän F1:ssä pitäisi antaa kuljettajien ja tallien ajaa kilpaa niin lujaa kuin osaavat sen sijaan että yritetään säästää joka asiassa. Kisoihin tulisi taas ihan uutta mielenkiintoa kun autoista yritettäisiin ottaa irti kaikki sen sijaan että ajellaan puolikaasulla ja tutkitaan telemetriasta ettei vaan kulu nyt liikaa bensaa ja ettei vaan kierrokset nouse liian korkealle että moottori kestäisi vielä sen seuraavat 18 kisaa ja vältettäisiin lähtöruuturangaistukset.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tuotakaan en ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi välitankkauksia ei oteta takaisin, silloin todella saataisiin autoista enemmän irti ja kisoissa olisi eri taktiikoita.
Tähän on oikeastaan kolme eri syytä:

1. Turvallisuus

Eli siis ne bensapalot, joku lähtee liikkeelle letku tankissa jne.

2. Kustannusseikat

Tallien pitäisi palkata lisää henkilökuntaa ja kun nytkin on suoranaisia kriisitalleja, niin ei haluttu tuoda uusvanhaa kustannuserää takaisin.

3. Tankkauksen tuoma lisäarvo

Kun aiemmin tänä vuonna ylemmällä tasolla keskusteltiin tankkausten palauttamisesta, koettiin sen tuovan lisäarvon olevan liian pieni tai jopa olematon. Näkemys perustettiin dataan menneiltä vuosilta, mikä osoitti esim. sen että välitankkausten aikana ohitusten määrä oli pienempi kuin aikana, jolloin välitankkausta ei käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Nicolla kyllä paska kisa. Onko tullut nyt viime aikoina useampikin huono lähtö? Sitä ihmettelin, että miten hiillosti red bullia niin kovasti ensimmäiset pari kierrosta ja sitten kun olisi saanut siiven avata, niin tipahtikin täysin kyydistä.

Mersulla kyllä kans Nicon kanssa meni kaikki pieleen. Onko tuo jo tarkoituksellista? Ensin 5,5 sekunnin stoppi ja sitten talli rankaisi Nicoa vielä klome ylimääräistä sekuntia sen penaltin aikana.

Melkonen taktikko kyllä se joka Williamsilla veti tuon ässän hihasta. Yrittiköhän ne saada Bottaksen Kimin edelle vai mikä tähän oli perusteena. Olis kai se Bottas pysynyt Hulkenbergin edellä jos olisi samanlaisen taktiikan hänen kanssaan valinnut. Nyt otettiin vaan riski ilman, että minä siitä ainakaan mitään perustetta löydän.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nicolla kyllä paska kisa. Onko tullut nyt viime aikoina useampikin huono lähtö? Sitä ihmettelin, että miten hiillosti red bullia niin kovasti ensimmäiset pari kierrosta ja sitten kun olisi saanut siiven avata, niin tipahtikin täysin kyydistä.

En tiedä mutta Mersuistahan on sanottu että auton aerodynamiikka on tehty sillä tavalla että Mersut toimivat puhtaassa ilmassa aivan maagisen hyvin mutta ovat vaikeuksissa kun joutuu ajamaan toisen auton perässä pyörteisessä ilmassa ja ilmeisesti silloin eivät saa renkaitaankaan toimimaan kunnolla. Aika monesti kyllä ollaan nähty että Mersuilla ei ole ihan niin helppo ohittaa vaikka ovat tehoissa muita edellä ja auto muutenkin ihan parhaasta päästä, mutta sitten kun pääsevät ohi niin karkaavat maisemaan hetkessä.

Starteissa Mersuilla kyllä on ollut yllättävänkin paljon ongelmia tällä kaudella. Alkukaudesta Hamilton missasi monta starttia ja nyt noita kämmejä on tullut Nicolle. Hockessakin Nico kyllä lähti viivasta ihan hyvin mutta sitten kun löi isompaa pesään niin päästi auton sutimaan aika pahasti ja vauhti loppui kuin seinään. En tiedä onko tuo ollut hermoilua, huonoa onnea, teknisiä ongelmia vai mitä mutta pahaan paikkaan on kyllä Nico nyt kämmännyt jo kaksi starttia peräkkäin. Unkarissa selvisi vielä suht pienellä vahingolla kun onnistui ohittamaan Ricciardon heti avausmutkan jälkeen hienolla ulkokaarteen ohituksella mutta nyt tuli jo vähän enemmän damagea mestaruustaistelua ajatellen kun jäin molempien Red Bullien taakse ja meni sitten vielä blokkaamaan Verstappenin.

Williamsilta tosiaan ihan typerää toimintaa tuo riskistrategia. Ovat vauhdillisesti niin paljon perässä sekä Red Bullia että Ferraria että ihan turhaa yrittää mitään taktisia kikkailuja heidän ohittamisekseen kun se ei kuitenkaan riitä. Williams on kuitenkin edelleen sen verran Force Indian ja McLarenin edellä vauhdissa että heidän kannattaisi vaan mennä mahdollisimman konservatiivisella strategialla ja varmistaa maksimipisteet heti kolmen kärkitallin takana. Nyt ottivat ihan typerän ja turhan riskin jolla ei ollut toivoakaan voittaa mitään mutta lahjoittivat riskin realisoituessa monta pistettä pahimmille kilpailijoille.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän toi touhu näyttää siltä, että Lewis menee menojaan loppukauden aikana. Rosbergin suoritukset ovat jotenkin pikkasen lässähtäneet viime aikoina ja kuten joku tuolla aikaisemmin sanoi, niin jos Lewis olisi ollut sijalla neljä, olisi se todennäköisesti tullut Red Bullien kantaan raivohulluna ja yrittänyt mitä tahansa päästäkseen podiumille, mutta Nico sen sijaan jotenkin lamaantui ihan täysin kun startti meni perseelleen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Masentava kausi meneillään, ei pelkästään että Mersun ylivoima jatkuu vaan että Red Bull ohitti Ferrarin johon oli itsellä kova usko. Mersujenkin keskinäinen näyttää lässähtävän Rosbergin lapsuuksiin, ei pärjää kuljettajavertailussa Lewisille ei sitten millään kun pelit toimii edes jotenkin tasavertaisesti.
Ensi kaudelle toiveet taas korkealla monestakin syystä, Kimin todennäköisesti vika kausi ja päätettiin frendin kanssa että silloin ollaan jossain paikan päällä todistamassa ferrari-huumaa(todennäköisesti monza jos se ajetaan). Omat kisakokekumset alkaa Kimin ekalta kaudelta ja on loogista lopettaa viimeiseen Kimin kauteen, sen jälkeen tuskin tulen innostumaan lajista niin paljon että paikan päälle lähtisin jos en satu paikkakunnalla olemaan kisojen aikaan, kyllä se vaatii tuon särmikkään härmäläisen ainakin nyt kun F1:stä lajina puuttuu se taka vuosien viehätys isoine koneineen ja äänimaailmoineen. Eli 2017 F1-kisa ja 2018 Iitin MotoGP... siinä kisareissusuunnitelmat.

_
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paljon on ollut tarinaa F1-sarjan suosion laskemisesta. Ilta-Sanomissa on artikkeli Heikki Kovalaisen osuudesta Hamiltonin mestaruuteen. Jutun kuva herätti heti parit ajatukset. Ensinnäkin autot olivat upeimmillaan tuohon aikaan muotoilunsa puolesta. Samoin värimaailma oli monipuolisempi. Nyt siellä kisaa näitä harmaaseen ja mustaan hukkuvia kilpureita jo neljässä tallissa, sitten on nämä halpiskamalta näyttävät manorit ja sauberit. Kuvassa Renault on maalattu värikkäästi, Ferrari on pelkkää punaista eikä nykyinen sekasikiö, McLaren näyttää aggressiiviselta ja kuvioista poistunut Toyotakin on piristävä. Lisäksi kuvassa ajetaan, herre gud, sateessa! Voi noita kultaisia vuosia. Renaultin on väläytetty vaihtavan nykysarjaan pirteää väriään ensi kaudelle, uudet sponsorit olisivat sinisiä. Jospa tulos on jotain vuoden 2008 tyylistä.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensi kaudelle autojen pitäisi kyllä muuttua ulkonäöltään selvästi parempaan suuntaan. Pari kuvaa on nyt julkaistu testeistä kun Ferrari ja Red Bull on ajaneet uuden säännön renkailla ja aika makealta näyttää nuo selvästi nykyistä leveämmät renkaat. Siihen kun vielä lisätään että takasiivet madaltuvat reilusti niin F1-autojen pitäisi näyttää taas ensi kaudella enemmän F1-autolta kuin GP3-autoilta.
 

BaronFIN

Jäsen
Kannattaa tosiaan tuo Ilta-Sanomien referoima juttu käydä lukemassa McLarenin sivuilta kokonaisuudessaan. En tajunnutkaan kuinka hyvässä vedossa Heikki oli ensimmäisellä kaudella kilpurin puikoissa. Nopeimpia kierroksia, todella vahvoja aika-ajoja ja kisojen pienet taktiikkakömmöhdykset, huonot tuurit turva-autojen kanssa ja niin edelleen, mutta tasaisen varmasti tykitti aina viiden joukkoon. Itse asiassa Heikille yksi keskeytys vähemmän ja siitä kisasta voitto, niin siitä kisasta Hamilton olisi takana saanut pisteitä vähemmän ja mestaruus olisikin ollut Massan.

Maailman nopein Heikki oli Cartehamia parempi kuski vaikka vääräleuat muistavat ilkkua miehestä aina tilaisuuden tullen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Maailman nopein Heikki oli Cartehamia parempi kuski vaikka vääräleuat muistavat ilkkua miehestä aina tilaisuuden tullen.
Suomesta on tullut liikaa mestareita ja aivan kirkkaita helmiä, kuten Rosberg, Häkkinen ja Räikkönen. Kovalaisen kaltaiset suht hyvät kuskit jäävät sitten pimentoon ja vähän sama juttu oli lätkässäkin. Se oli Selänne tai ei mitään. Joku Jere Lehtinenkin ei paljon ihmisissä mitään fiilistä herättänyt, vaikka esim. kolme Selke Trophya pokkasi kaappiinsa ja oli yksi NHL:n parhaista laitureista aikanaan.
Ei toki Heikki ehkä mitään mestariainesta ollutkaan ja näytötkin puhuvat osittain sitä vastaan, mutta kuitenkin hyvän uran ajoi ja ei Suomen kaltaisesta pienestä maasta voi ikinä liikaa kuskeja tulla ja ei kaikki nyt voi olla niitä aivan timantteja. Ikävä vain liian hyvään ollaan totuttu, niin heti jos et ole "Räikkönen", niin olet ihan turha häpeätahra.
Iltasanomissakin luin vähän kommenttiosiota niistä parista uutisesta, jotka olivat tätä Heikin tekstiä siteeranneet. Eipä yllättänyt, että suurin osa kommenteista haukkui Heikkiä aivan pystyyn ja jotain pusipusi tekosyistä vinkuivat. Jotenkin niin suomalaista tekstiä siellä. Välillä tuntuu, että oikein odotetaan jonkun epäonnistumista, niin voidaan todeta että mitäs minä sanoin, ihan turhaan edes yritti nyt saa taas hävetä.

Kyllähän se vähän piilotettu fakta on, että jo lähtökohtaisesti Heikki oli heti McLarenille mennesseen kakkoskuski. Ron Dennis joutui Alonson lähdettyä etsimään jostain nopeasti uuden kuljettajan ja kun supernuorukainen Hamilton näytti heti jo ensimmäisellä kaudellaan olevansa helvetin kova kaveri, niin eihän se mikään yllätys ole. Harmi kun aika-ajot ajettiin silloin idioottimaisella systeemillä eli kisabensat tankeissa. Mielestäni aika-ajot pitäisi aina ajaa, niin että se ihan oikeasti nopein on sitten paalulla eikä joku Toyota, joka ajaa yhden kierroksen bensahöyryillä ja tulee heti varikolle. Vaikka näin ei edes kovin usein tapahtunut, kun kärkiautot olivat nopeimpia raskaammillakin autoilla ja järjestykset harvoin kovin kummoisia. Nykyisellä mallilla olisi Heikki varmasti saanut annettua kovemmat näytöt ja ainakin lähtökohdat kisoihinsa. Tuntui myös Heikillä käyvän huomattavasti huonompi tuuri Hamiltoniin verrattuna ja välillä oikein paistoi sellainen fiilis, että McLaren panostaa vain siihen yhteen autoon ja ajattaa pakosta sitten toista autoa mukana. Toki jottei väärinymmärrystä tule, niin pidän Hamiltonia täysin kirkkaasti Kovalaista parempana kuskina.
Hieno ura kuitenkin alla ja palkintokaapista löytyy GP-voittajan pysti, jonka aika harva kuski voi sanoa saavuttaneensa. Toki nämä jo edellä mainitut vääräleuat muistuttaa, että sekin oli vain tuuria ja ihan paska se on.
Toki Massan moottoririkko melkein lopussa ja Hamiltonin rengaanpuhkeaminen kisan puolivälissä auttoivat asiaa, mutta mitä vittua sitten. Ihan kuin kukaan muu ei olisi ikinä ollut "onnekas" ja kisa kestää sen X määrän, joka pitää ensin selvitä loppuun asti.
Lotuksella/Caterhamilla teki sitten varsin hyvää työtä, mutta tallista näki jotenkin jo alusta lähtien että ei siellä kovin suurta yritystä ole edes oikeasti lähteä saavuttamaan menestystä. Sellaista ollaan nyt mukana-meininkiä huokui koko Caterhamin touhusta sen olemassaolon ajan ja lopulta sitten maksukuskit ottivat hommasta voiton. Tavallaan tuon ymmärtää, kun maksaako Kovalaiselle ennemmin pari miljoonaa siitä, että on kymmenyksen nopeampi kuin joku maksukuski joka tuo talliin sen kymmenen miljoonaa vuodessa. Tämä kysymys on aika relevantti nykyformuloissakin ja pelottavasti tuntuu siirtyvän aina vain parempienkin tallien niskoille, kuten Williamsin joihin liitetyissä huhuissa on muun muassa Lance Strollia liitetty. Isukkinsa sattuu olemaankin ihan vain yksi Kanadan rikkaimmista miehistä.

Eikös jossain ollut juttua ja Kovalainenkin tainnut myöntää, että hänen piti tehdä sopimus Toyotan kanssa 2009 kauden lopussa, kun selvisi että McLarenille hän on kolmosvaihtoehto. Kimiä yrittivät ensin, sitten Buttonia joka tarttui täkyyn. Olisi voinut ura olla erilainen Heikilläkin jos Toyota olisi jatkanut vielä 2010 kaudelle tai olisi päässyt sitä seuranneen BMW Sauberin puikkoihin. Lotus(myöh. Caterham) taisivat olla sitten sellainen nopea hätäratkaisu että edes joku talli löytyy jostain, tiedä häntä omia mutuiluita osa tästä.
2013 ne kaksi Kimin korvaajana ajettua kisaa kyllä tuhosivat Heikin yrityksen formuloissa lopullisesti. Kaksi 14. sijaa eivät tehneet hyvää ja niissä, jos olisi lyönyt tiskiin kunnon näytöt niin kuka ties olisi vielä joku paikka jostain löytynyt. USA:ssa kahdeksas lähtöruutu ihan kohtuullinen veto heti kylmiltään, mutta kisassa taisi ainakin etusiipi mennä rikki muiden törttöilyiden takia ja lopulta saldona 14. sija. Brasiliassa sitten 11. aika-ajossa ja kisassa 14. ja silloinkin taisi jotain hämminkiä olla yhdistettynä siihen, ettei vain oikein lähtenyt rullaamaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erittäin hyvää analyysiä king of the jungle:lta. Minua on kanssa aina harmittanut tämä Kovalaisen dumaaminen ja ilkkuminen Suomessa. Suomalaiset ovat saaneet niin paljon moottoriurheilumenestystä että täällä ei oikeasti tajuta sitä miten kova juttu jo pelkkä F1:iin pääseminen on, puhumattakaan siitä että pystyy voittamaan F1:ssä. Ja kuinka paljon se uralla eteneminen vaatii kun takana ei ole mitään isoja "kummisetiä" maksamassa tallipaikkoja vaan pitää edetä ihan omien näyttöjen ja oman osaamisen avulla. Suomalaisten pitäisi osata olla ylpeitä niin mestareistamme kuin myös näistä jotka eivät siihen mestaruuteen välttämättä ylläkään, sen sijaan että ilkutaan ja dumataan. Mutta jokin ihmeen tarve tällä tietyllä ihmistyypillä on aina olla räksyttämässä ja oikein toivomassa epäonnistumisia.

Ja loppujen lopuksi se on todella pienestä kiinni miten sille uralle käy, pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. En minä usko että Kovalaisesta koskaan mestaria olisi tullut, se jokin hänen tekemisestään puuttui, mutta minä sanoisin että F1:ssä on tehnyt pitkää ja menestyksekästä uraa moni Kovalaista heikkolahjaisempi kuljettaja ihan sillä että on osunut oikeaan aikaan oikean auton rattiin. Ja sitten on näitä tapauksia (kuten esim. Jean Alesi) jotka vaikuttivat olevan aina väärässä paikassa väärään aikaan ja lahjoistaan huolimatta eivät koskaan saavuttaneet suurta menestystä.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse katselen tapaus Kovalaista vähemmän sinivalkoisten lasien takaa. Toki mies oli parempi kuljettaja, mitä roskapalstojen kommentit antaa ymmärtää, mutta ihan valtavasti en lähtisi hypettämään. Suomalaisrankigisssa jäisi Salon alapuolelle. Tulokaskausi Renaultilla oli olosuhteisiin nähden erittäin hyvä. Mahtitalli oli hyötynyt rengasyhteistyöstä Michelinin kanssa ja sen tiputtua lajista, tippui ranskalaistallikin hyvin kauas kolmesti paremmasta. Hyppy McLarenille hyvän tulokaskauden jälkeen oli joko liian aikaisin tai liian iso. Sillä autolla tehdyt tulokset olivat vaatimattomat, katsoo asiaa ihan miltä kantilta tahansa.

Syöksy oli alkanut ja sitä ei enää korjattu. Diffuusorien hallitsemaa kautta 2009 McLaren ei osannut ennakoida sääntöjen puitteissa, kun auto saatiin loppukaudeksi paremmaksi, ei Heikin meno enää muuttunut ratkaisevasti. Tulos tai ulos ja tässä se suunta oli alimpaan helvettiin. Caternamnamilla ei voinut tehdä yhtään mitään ja molemmat hyväksi havaitut kuskit kynsivät ja tympääntyivät. Kun itseluottamus on mennyt, ei enää edes huippuauto (Lotus) auta. Kysykää vaikka Kvyatilta. Uran loppu oli nolo ja taisi päättyä pisimpään jaksoon ilman pisteitä ajaneena?

Toyotan lopettaminen oli iso harmi, sillä olisi voinut tehdä tällaisen sergioperezmäisen uran, kun kerran mahtitallista lentää ulos hukattuaan näytönpaikan. King of the jungle taisi tarkoittaa, että Sauber jatkoi luovuttaneen Bmw Sauberin tilalla, mikä olisi myös antanut asiallisen paikan jatkaa uraa. Kokonaisuutena Heikistä jäi bottasmainen kuva. Nopea yhdellä kierroksella, mutta pehmeä kaksintaisteluissa. Lisäksi aivan liian kiltti tuohon kovaan F1-maailmaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uran loppu oli nolo ja taisi päättyä pisimpään jaksoon ilman pisteitä ajaneena?

En minä nyt tiedä nolosta? Ajoi kyllä varmasti niin hyvin kuin tuolla Caterhamilla vaan pystyi ajamaan ja jokainen vähänkin lajista jotain ymmärtävä tietää että pitkä pisteetön putki johtui puhtaasti täysin kilpailukyvyttömästä kalustosta. Nuo pari Lotus-kisaa meni penkin alle, mutta siinäkin ongelmana se että joutui käytännössä testaamatta ja hyvin lyhyellä varoitusajalla oudon auton rattiin. Ja tuossahan oli tullut niitä isompia rengasmuutoksiakin kesken kauden joten aika vaikea paikka tuo oli antaa kovan luokan näyttöjä. Olisi se paremminkin voinut mennä mutta ei tuossa mitään sen nolompaa ollut kuin niiden monien muiden kuljettajien urien loppuminen ennen aikojaan. F1 on kova maailma.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Eikös aikoinaan Luca Badoer ollut Ferrarin testikuski, eli pääsi hyppäämään tuttuun autoon, kun stunttasi toisessa Ferrari-autossa jotakuta. Ja ei se Badoerillakaan ihan putkeen mennyt. Muistaakseni Räikkönen voitti, kun Badoer tuli maaliin reilusti kympin kärjen jälkeen. Toki Badoer vähän heitettiin susille, kun pitkän tauon jälkeen hyppäsi puikkoihin, mutta eikö testi-/kolmoskuljettajan tehtävä ole nimenomaan olla valmiina, kun kutsu käy?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Eikös aikoinaan Luca Badoer ollut Ferrarin testikuski, eli pääsi hyppäämään tuttuun autoon, kun stunttasi toisessa Ferrari-autossa jotakuta. Ja ei se Badoerillakaan ihan putkeen mennyt. Muistaakseni Räikkönen voitti, kun Badoer tuli maaliin reilusti kympin kärjen jälkeen. Toki Badoer vähän heitettiin susille, kun pitkän tauon jälkeen hyppäsi puikkoihin, mutta eikö testi-/kolmoskuljettajan tehtävä ole nimenomaan olla valmiina, kun kutsu käy?
Badoer tosiaan stunttasi Felipe Massaa kauden 2009 Euroopan ja Belgian kisoissa. Massa oli saanut Euroopan GP:ssä edeltävässä Unkarin GP:ssä sen mutterin vai mikälie olikaan päähänsä ja oli tämän vuoksi pitkällä saikulla. Euroopan GP:ssä Kimi oli kolmas ja Badoer tyylikkäästi sijalla 17, ja Belgiassa Kimi tosiaan voitti ja Badoerin sijoitus oli 14. Ja itse asiassa Euroopan GP:ssä maaliin päässeistä kuskeista Badoer oli toiseksi viimeinen ja Belgiassa viimeinen. Hauskana knoppina muuten, Badoer on eniten F1-kisoja (50 kpl) ajanut kuski joka ei ole koskaan saavuttanut yhtään MM-pistettä. Tokihan Badoer on sitten leiviskänsä tehnyt nimenomaan testikuskina, nuo vuonna 2009 ajetut kaksi kisaa kun olivat ensimmäiset ajetut kilpailut miehellä sitten vuoden 1999.

Badoer stunttasi ainoastaan nuo kaksi kisaa, kauden lopuissa viidessä kilpailussa Giancarlo Fisichella tuli Badoerin paikalle. Eipä se toki Fisicollakaan ihan putkeen mennyt, viiden viimeisen kisan sijoitukset oli 9, 13, 12, 10 ja 16.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös aikoinaan Luca Badoer ollut Ferrarin testikuski, eli pääsi hyppäämään tuttuun autoon, kun stunttasi toisessa Ferrari-autossa jotakuta. Ja ei se Badoerillakaan ihan putkeen mennyt. Muistaakseni Räikkönen voitti, kun Badoer tuli maaliin reilusti kympin kärjen jälkeen. Toki Badoer vähän heitettiin susille, kun pitkän tauon jälkeen hyppäsi puikkoihin, mutta eikö testi-/kolmoskuljettajan tehtävä ole nimenomaan olla valmiina, kun kutsu käy?

Roger Moore jo yllä kerkesi kirjoittamaan tulokset, mutta laitellaan tarkat ajat kun kerkesin aloittaa...

Badoerin ja Kimin sijoitukset noissa kahdessa kisassa, joissa Badoer ajoi:

Euroopan GP (Valencia)
Aika-ajo: Kimi 6:s (1.38.8), Badoer 20:s (1:41:4, toisiksi hitain Alguesuari 1:39:9)
Kisa: Kimi 3:s (+15sek kärkeen, Badoer 17:s (viimeinen maaliin päässyt, +1 kierros).

Belgian GP
Aika-ajo: Kimi 6:s (1:45:5), Badoer 20:s (1:46:9, toisiksi hitain Grosjean 1:46:3)
Kisa: Kimi 1., Badoer 14:s (viimeinen maaliin tullut, +1.42min)

E: Hauskana knoppitietona Badoerin visiitistä, kun intouduin tuon pätkän Wikipediasta lukemaan: "He was also caught speeding in the pit-lane four times during Friday practice" (Valencian perjantain harjoitusten aikana). Taidokastahan se on tuokin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös