Maailman nopein Heikki oli Cartehamia parempi kuski vaikka vääräleuat muistavat ilkkua miehestä aina tilaisuuden tullen.
Suomesta on tullut liikaa mestareita ja aivan kirkkaita helmiä, kuten Rosberg, Häkkinen ja Räikkönen. Kovalaisen kaltaiset suht hyvät kuskit jäävät sitten pimentoon ja vähän sama juttu oli lätkässäkin. Se oli Selänne tai ei mitään. Joku Jere Lehtinenkin ei paljon ihmisissä mitään fiilistä herättänyt, vaikka esim. kolme Selke Trophya pokkasi kaappiinsa ja oli yksi NHL:n parhaista laitureista aikanaan.
Ei toki Heikki ehkä mitään mestariainesta ollutkaan ja näytötkin puhuvat osittain sitä vastaan, mutta kuitenkin hyvän uran ajoi ja ei Suomen kaltaisesta pienestä maasta voi ikinä liikaa kuskeja tulla ja ei kaikki nyt voi olla niitä aivan timantteja. Ikävä vain liian hyvään ollaan totuttu, niin heti jos et ole "Räikkönen", niin olet ihan turha häpeätahra.
Iltasanomissakin luin vähän kommenttiosiota niistä parista uutisesta, jotka olivat tätä Heikin tekstiä siteeranneet. Eipä yllättänyt, että suurin osa kommenteista haukkui Heikkiä aivan pystyyn ja jotain pusipusi tekosyistä vinkuivat. Jotenkin niin suomalaista tekstiä siellä. Välillä tuntuu, että oikein odotetaan jonkun epäonnistumista, niin voidaan todeta että mitäs minä sanoin, ihan turhaan edes yritti nyt saa taas hävetä.
Kyllähän se vähän piilotettu fakta on, että jo lähtökohtaisesti Heikki oli heti McLarenille mennesseen kakkoskuski. Ron Dennis joutui Alonson lähdettyä etsimään jostain nopeasti uuden kuljettajan ja kun supernuorukainen Hamilton näytti heti jo ensimmäisellä kaudellaan olevansa helvetin kova kaveri, niin eihän se mikään yllätys ole. Harmi kun aika-ajot ajettiin silloin idioottimaisella systeemillä eli kisabensat tankeissa. Mielestäni aika-ajot pitäisi aina ajaa, niin että se ihan oikeasti nopein on sitten paalulla eikä joku Toyota, joka ajaa yhden kierroksen bensahöyryillä ja tulee heti varikolle. Vaikka näin ei edes kovin usein tapahtunut, kun kärkiautot olivat nopeimpia raskaammillakin autoilla ja järjestykset harvoin kovin kummoisia. Nykyisellä mallilla olisi Heikki varmasti saanut annettua kovemmat näytöt ja ainakin lähtökohdat kisoihinsa. Tuntui myös Heikillä käyvän huomattavasti huonompi tuuri Hamiltoniin verrattuna ja välillä oikein paistoi sellainen fiilis, että McLaren panostaa vain siihen yhteen autoon ja ajattaa pakosta sitten toista autoa mukana. Toki jottei väärinymmärrystä tule, niin pidän Hamiltonia täysin kirkkaasti Kovalaista parempana kuskina.
Hieno ura kuitenkin alla ja palkintokaapista löytyy GP-voittajan pysti, jonka aika harva kuski voi sanoa saavuttaneensa. Toki nämä jo edellä mainitut vääräleuat muistuttaa, että sekin oli vain tuuria ja ihan paska se on.
Toki Massan moottoririkko melkein lopussa ja Hamiltonin rengaanpuhkeaminen kisan puolivälissä auttoivat asiaa, mutta mitä vittua sitten. Ihan kuin kukaan muu ei olisi ikinä ollut "onnekas" ja kisa kestää sen X määrän, joka pitää ensin selvitä loppuun asti.
Lotuksella/Caterhamilla teki sitten varsin hyvää työtä, mutta tallista näki jotenkin jo alusta lähtien että ei siellä kovin suurta yritystä ole edes oikeasti lähteä saavuttamaan menestystä. Sellaista ollaan nyt mukana-meininkiä huokui koko Caterhamin touhusta sen olemassaolon ajan ja lopulta sitten maksukuskit ottivat hommasta voiton. Tavallaan tuon ymmärtää, kun maksaako Kovalaiselle ennemmin pari miljoonaa siitä, että on kymmenyksen nopeampi kuin joku maksukuski joka tuo talliin sen kymmenen miljoonaa vuodessa. Tämä kysymys on aika relevantti nykyformuloissakin ja pelottavasti tuntuu siirtyvän aina vain parempienkin tallien niskoille, kuten Williamsin joihin liitetyissä huhuissa on muun muassa Lance Strollia liitetty. Isukkinsa sattuu olemaankin ihan vain yksi Kanadan rikkaimmista miehistä.
Eikös jossain ollut juttua ja Kovalainenkin tainnut myöntää, että hänen piti tehdä sopimus Toyotan kanssa 2009 kauden lopussa, kun selvisi että McLarenille hän on kolmosvaihtoehto. Kimiä yrittivät ensin, sitten Buttonia joka tarttui täkyyn. Olisi voinut ura olla erilainen Heikilläkin jos Toyota olisi jatkanut vielä 2010 kaudelle tai olisi päässyt sitä seuranneen BMW Sauberin puikkoihin. Lotus(myöh. Caterham) taisivat olla sitten sellainen nopea hätäratkaisu että edes joku talli löytyy jostain, tiedä häntä omia mutuiluita osa tästä.
2013 ne kaksi Kimin korvaajana ajettua kisaa kyllä tuhosivat Heikin yrityksen formuloissa lopullisesti. Kaksi 14. sijaa eivät tehneet hyvää ja niissä, jos olisi lyönyt tiskiin kunnon näytöt niin kuka ties olisi vielä joku paikka jostain löytynyt. USA:ssa kahdeksas lähtöruutu ihan kohtuullinen veto heti kylmiltään, mutta kisassa taisi ainakin etusiipi mennä rikki muiden törttöilyiden takia ja lopulta saldona 14. sija. Brasiliassa sitten 11. aika-ajossa ja kisassa 14. ja silloinkin taisi jotain hämminkiä olla yhdistettynä siihen, ettei vain oikein lähtenyt rullaamaan.