Mainos

Formula 1 – kausi 2016

  • 214 473
  • 1 426
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä tietää, että formulat ovat taas alkaneet? No siitä että sunnuntaisin vituttaa useammin, kuin hymyilyttäisi. Ihan helvetin iso yllätys taas, että Kimin auto valuu palavana varikolle, kun olisi ihan hyvä sijoitus tarjolla.
Eiköhän sitten seuraavassa kilpailussa jo aika-ajo mene jollain tavalla vituiksi ja Kimi lähtee kisaan sijalta 9. Sieltä sitten noustaan viidenneksi "ok" suorituksella samalla, kun Vettel voittaa.

Tuosta huolimatta hieno kisa oli ja Ferrarin lähdöt olivat sopiva piristysruiske heti kauden alkuun. Kusivat sitten Vettelin taktiikan, joten välillä saa Sebastiankin kokea Kimin fiiliksiä.
Hyvä myös, että Nico voitti ennen Lewisiä, joten ihan hyvät värinät saadaan kun kausi jatkuu. Kunhan vaan ei tarvitsisi kovin usein aamulla herätä siihen, että TV-kuvaa katsoessa miettii "Missäs Kimi on?", kunnes leikataan palavaan autoon valumassa varikolle. Näitä on nimittäin vuosien varrella nähnyt jo aika useaan otteeseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jossain on kuitenkin vika Vettel vs Kimi kun jälkimmäisellä ei vehkeet kestä samalla tavalla tai tulee muita virheitä. Sattumoisin Ossi Oikarinen otti radiossa asiaan kantaa ja kertoi näkemyksenään sen, että työn laatu ja määrä eivät ole vastaavia kuin Vettelin puolella. Olettaen että Ossi tietää mistä puhuu ja tietää kyllä, mahdollisuuksia on useita. Periaatteessa silloin kuitenkin niin, että joko tallin (sis. kaikki mekaanikot ja inssit, myös osat, viritys jne) osuus tai Kimin osuus tai niiden yhdistelmä ei toimi yhtä hyvin kuin Vettelin puolella vastaavat

Oikarisen yllä mainittu + paljon muuta asiaa löytyvät tästä niille joita kiinnostaa:

Lindgren & Sihvonen | Radio | Areena | yle.fi
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoisin, että ei kyse ole tuurista. Vaikuttaa siltä, että Kimin auton kanssa ei tehdä työtä samalla huolellisuudella ja kenties määrällä kuin Vettelin. Kuinka paljon tästä menee tallin ja kuinka paljon Kimin piikkiin, sitä en tiedä. Tilannehan voi olla se, että Ferrari ei pysty tekemään luotettavaa autoa molemmille tai sitten hieman enemmän Kimistä johtuva.
Olen vähän samaa pohtinut jo pitkään ja eihän tuo ihan tuulesta temmattua ole.

Mietitään persoonia Vettel vs. Räikkönen. Vettel opettelee italiaa, on helpommin lähestyttävä persoona ja enemmän mukana asioissa, kun taas Kimi on enemmän sellainen joka tulee paikalle aurinkolasit silmillä, käy ajamassa ja painuu tekemään omia juttujaan sen jälkeen. Kyllähän Kimistä saa sellaisen kyrvän kuvan paljon helpommin varmasti tallin henkilökuntakin.
Vettelistä löytyy videoita netistä, kuinka joku jostain puskasta on sattunut kuvaamaan, kuinka kisaviikonloppuna Vettel reppu selässä käy yömyöhään ennen nukkumaan lähtöä heittämässä läppää ja yläfemmat niiden muutaman tiimin jäsenen kanssa, jotka auton parissa tulevat yönsä viettämään. Todella vaikea kuvitella Kimiä tekemässä näitä samoja asioita ja vaikka kuinka pieniltä tuntuvatkin, niin voi olla henkilökuntaan iso motivoiva tekijä.
Tottakai me puhutaan ammattilaisista ja jokainen haluaa molempien autojen olevan ihan siellä kärjessä, mutta ihmismieli on erikoinen.
Saattaa hyvin olla, että henkilökunta jopa ehkä tiedostamattaan tekevät parempaa duunia Vettelin auton kanssa. Tarkistavat ne liitokset vielä sen ylimääräisen kerran. koska eivät halua pettää "hyvää tyyppiä(Vettel)" ja Kimin kohdalla jättävät ne kaiken ylimääräisen extran tekemättä, koska kyseessä on vain Kimi, josta jää vähän tyly kuva ja joka on melkein kisassa kuin kisassa hitaampi kuin se hyvä tyyppi.
Sitten kun lisätään se italialainen luonteenlaatu, jossa läheisyys yms. on iso osa, niin kylmä aurinkolasit päässä oleva tyyppi pohjolasta ei mitään ryhmähaleja halua harrastaa ja tosiaan kun ottaa vielä pääsääntöisesti kuokkaan siltä hyvältä tyypiltä, niin soppa on valmis.

Täysin omaa mutuilua tämä toki.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Jaahas. Kausi on taputeltu muiden kun Mersukuskien osalta

Vähän ontuu toi King of junglen perustelu kun mulkkuna tunnetun Alonson Ferrarissa ei juurikaan vikoja ollut. Luulisi että sielläkin olisi jäänyt muutama tarkastus tekemättä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaahas. Kausi on taputeltu muiden kun Mersukuskien osalta

Vähän ontuu toi King of junglen perustelu kun mulkkuna tunnetun Alonson Ferrarissa ei juurikaan vikoja ollut. Luulisi että sielläkin olisi jäänyt muutama tarkastus tekemättä.
Alonsohan oli Ferrarin tiimin sisällä erittäin pidetty henkilö ainakin normaalien työntekijöiden toimesta. DiMontezemolosta tai muista johtoportaan tyypeistä en ole varma ainakaan heidän viimeisinä aikoina Ferrarin johdossa.
Alonson viimeisessä kilpailussa ottivat varikkohenkilökunnan kasaan ja Alonso kertoi lähtevänsä pois. Melkein kaikki tiimistä tulivat itku silmässä ulos sieltä, joten tuskinpa he mulkulle mitään kyyneleitä heivaisi.
Vaikea kuvitella, että Kimi ylipäänsä ottaisi tiimiä kasaan tai ainakaan saisi kyyneleitä aikaan lähdöllään.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Sellainen kuva ainakin annettiin lehdistölle että Alonso juurikin oli se pahan hengen aiheuttaja. Hyvin epätodennäköistä on kuitenkin että Kimin insinöörit tekisivät huonompaa työtä kun Vettelin tiimi. Meistä kukaan ei tiedä millainen kaveri Kimi on mekaanikkojen seassa, kun Kimi ei paljoakaan tekemisistään puhele. Esimerkiksi Hyysalon tukemisesta ei Kimi itse pitänyt mitään meteliä ja tuskin siitä kukaan tietäisi ellei Hyysalo olisi itse asiaa kertonut.

Miksi ihmeessä Ferrari olisi palkannut toistamiseen kaveri joista mekaanikot eivät pidä? Miksi Ferrari olisi jatkanut Kimin sopimusta viimekauden näytöillä?
Miksi Ferrari korvasi Felipe Massan joka oli todella pidetty henkilö tallissa Räikkösen kaltaisella mulkulla?

Kyllä Kimi kuitenkin taitaa olla aika pidetty henkilö tallissa vaikka ei jokaista tekemistään raportoi lehdille kuten Selänne.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mistä tietää, että formulat ovat taas alkaneet? No siitä että sunnuntaisin vituttaa useammin, kuin hymyilyttäisi. Ihan helvetin iso yllätys taas, että Kimin auto valuu palavana varikolle, kun olisi ihan hyvä sijoitus tarjolla.

Tämä. Kummasti vitutti koko eilisen päivän, ja luultavasti tulee vituttamaan vielä useasti tämän kauden aikana. Melkoinen tonnin seteli-tuijotus oli kun tajusi että Kimin auto liekeissä.

Positiivista sentään se, että ainakin teoriassa Ferrari kykenee ehkä jopa haastamaan mersua. Varsinkin kun Ham & Ros kaksikko tulee luultavasti telomaan toisiaan kauden aikana.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Miksi ihmeessä Ferrari olisi palkannut toistamiseen kaveri joista mekaanikot eivät pidä? Miksi Ferrari olisi jatkanut Kimin sopimusta viimekauden näytöillä?
Tämä meikäläistäkin tässä salaliittoteorioinnissa hieman hämää.

Palkataan isolla rahalla kaveri töihin joka ei sovi meille, ja pistetään se keskeyttämään tahallaan. Ei sovi minkään automerkin imagokysymykseen. Toki Ferrari on auto, jonka ostajakunta on luokkaa 0,1-1,0 % ihmisistä, mutta ei heillekään ole järkeä antaa mielikuvaa huonosti toimivasta Ferrarista. Ja kyllä merkin F1-talli sponsoreita tarvitsee. Tuskin heillekään eduksi on sijoittaa rahojaan autoon, joka luotettavuus on alhainen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Palkataan isolla rahalla kaveri töihin joka ei sovi meille, ja pistetään se keskeyttämään tahallaan.

Yllä hyvä esimerkki siitä kuinka vaikea asia pyritään kääntämään läpällä sellaiseksi kuin se itse halutaan nähdä. Joku F1-nobody Ossi Oikarinen nostaa siten silkkaa typeryyttään esille sen, että työn määrä Vettelin puolella on erilainen kuin Kimin puolella ja tämä korreloi tulosten kanssa. Tämä on helppo Jatkoajassa kumota koska moinen väitehän on täysin epäuskottava ja siten mahdoton tapahtuvaksi todellisuudessa.

Noin muuten kausihan alkoi pirteästi. Sattui ja tapahtui. En tarkoita yksin Alonson aiheuttamaa tilannetta vaan kokonaisuutta. Jo se että Rosberg löi Hamiltonin antaa kaudelle oikean suunnan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Harvemmin se tallin henkilökunta ja ne perus insinöörit, jotka sen auton kimpussa pyörivät niitä kuljettajapäätöksiä tekevät.
Massan tulokset olivat heikkoja ja hänet korvattiin Räikkösellä, jolla oli pari hyvää kautta Lotuksella alla ja ajateltiin tuovan toisenkin auton paremmilla sijoilla maaliin.
Ja eihän tässä kukaan mistään "pistetään kakkosauto keskeyttämään tahalleen" puhunutkaan, vaan siitä että se perustyö eli se kaikki ylimääräinen jää minimiin.

Kyllä itsekin uskon, että Oikarisen puheissa on aika paljon totuutta. Ollut kuitenkin Ferrarilla useissa hommissa ja ollut pääinsinööri auton testaamisessa. Insinöörinä myös muissa talleissa, joten eiköhän sieltä löydy kokemusta miten talli ja henkilökunta toimii.

Toivotaan kuitenkin, että Kimillä vehkeet ja taktiikat toimii loppukauden. Valtterista jää niin hajuton,mauton ja väritön kuva aina, että ei oikein säväytä. Toki siis tämänkin menestystä toivon, mutta oma ideaali järjestys maalissa olisi Kimi ensin ja sitten Valtteri.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielenkiintoinen tilanne. Rosberg oli keskeyttää ja itse asiassa jatkaminen saattoi ainakin teoriassa vaarantaa hänet ja kanssakilpailijat koska inssien kyky kontrolloida tilannetta ja välittää ohjeita kuljettajalle on yhä rajoittuneempi:

Nico Rosberg ajoi voittoon F1-kauden avauskisassa Australiassa. Mercedes-talli on paljastanut, että se oli lähellä vetää Rosbergin radalta kesken kilpailun. Syynä olivat Rosbergin auton jarrujen lämpötilat.
- Kisaa oli siinä vaiheessa ajettu kaksi kolmasosaa. Sitten lämpötilan nousun pysähtyikin ja lähti hiljalleen laskuun. Tilanne oli todella kiperä, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kommentoi.
- Jarrut kuumenivat, koska jäähdytysjärjestelmään pääsi kumia. Tilannetta oli todella vaikea hallita, Rosberg sanoi.
Jarrujen lisäksi Rosbergilla oli ongelmia vasemman takarenkaansa kanssa.
- 15 kierrosta ennen loppua laskelmat näyttivät, ettei rengas kestäisi. Noin viisi kierrosta ennen maalia rengas olisi voinut irrota. Sen lämpötila vain putosi ja putosi kierros kierrokselta. Nicoa ei voinut pyytää hidastamaan vauhtia, koska silloin renkaan lämpötila olisi pudonnut entisestään, Wolff selitti.
Uusien sääntöjen takia talli ei voinut ilmoittaa Rosbergille, mikä autossa oli vikana.
- Kommunikaation puute tulee johtamaan tilanteisiin, joissa insinööreillä ei ole enää kontrollia, tallipomo ennusti.

Mercedes paljasti: Rosberg oltiin lähellä pyytää pois radalta | Yle Urheilu | yle.fi

Seison sen takana, että tiimin ja kuljettajien kommunikointi tulisi olla täysin vapaata. Sen sijaan ennen kaikkea rengasmääräyksissä tulisi tehdä jo kauden aikana raju muutos. Nykymääräykset voisi jopa kääntää päälaelleen tavoitteena vähän sen suuntainen, että mitä enemmän tuhlaat renkaita, sitä paremmin menestyt. Näit kisoista tulisi mielenkiintoisemmat kun keksityt rajoitteet olisivat nykyistä pienempiä ja nähtäisiin oikeaa kilvanajoa ohituksineen kun ei olisi pakko säästää. Myöhemmässä vaiheessa eli tulevina kausina voisi säädellä vähemmän polttoaineen kulutusta.

 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Toto Wolff tuntuu olevan kovin varma siitä että Ferrari on ajattanut ainakin Vettelin autoa "tehorajoitetulla" moottorilla. Kyllä tämä vähän haiskahtaa siltä että nuo talvitesteistä huhutut luotettavuusongelmat olisivat todellisia.

Tosin tuolla taitaa olla vieläkin tilanne, että suorituskykyyn tehtävät parannukset vievät noita kehityspoletteja, mutta luotettavuutta saa parantaa ilmankin? Olisiko Ferrari ottanut tietoisen riskin ja yrittää saada suorituskyvyn moottorista eka vaaditulle tasolle ja tämän jälkeen kehittää moottorin luotettavuutta?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Monzan tarina F1-kilpailujen järjestäjänä päättynee ainakin joksikin aikaa. Monzassa ajetaan vielä tämän vuoden syyskuussa, mutta sen jälkeen Italian GP mitä ilmeisemmin siirretään Imolaan tai Mugelloon.

Ihan oikeasti, Imola? Siellä ei tapahtunut 2000-luvulla käytännössä mitään, ja ne harvat ohitukset tehtiin varikolla. F1-sarjassa on jo ihan tarpeeksi näitä ratoja, joissa ohittaminen on hankalaa eli ei kiitos. Mugellossa nyt ei olla formuloita ikinä ajettukaan eikä minulla ole ko. radasta muistikuvaa suuntaan eikä toiseen, joten en voi tyrmätä ideaa Mugellosta kisajärjestäjänä.

Harmi homma, että Monza olisi lähdössä. Onhan se kuitenkin yksi viimeisistä ns. vanhan ajan moottoriradoista, jossa hyvän kilvanajon lisäksi myös atmosfääri on kunnossa.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...9530?mtv_ref=twb_urheilu#.Vu6lZvFHboc.twitter(Linkki Maikkarin uutiseen asiasta)

E: Pikkuista viilausta verbien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kyllähän tuo nyt vielä on aika kaukana varmasta, ihmettelen mistä Imola tai Mugello repisivät lisää rahaa Seniilille. Pitihän Britannian GP:nkin mennä Doningtoniin, mutta se jäi toteutumatta.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ihan oikeasti, Imola? Siellä ei tapahtunut 2000-luvulla käytännössä mitään, ja ne harvat ohitukset tehtiin varikolla. F1-sarjassa on jo ihan tarpeeksi näitä ratoja, joissa ohittaminen on hankalaa eli ei kiitos. Mugellossa nyt ei olla formuloita ikinä ajettukaan eikä minulla ole ko. radasta muistikuvaa suuntaan eikä toiseen, joten en voi tyrmätä ideaa Mugellosta kisajärjestäjänä.
Pelkästään nostalgiamielessä Imolan paluu olisi huikea juttu siitä huolimatta, että rataprofiilia on muutettu aika rajusti kahdessakymmenessä vuodessa. Sen sijaan Monzan mahdolliselle poistumiselle iso persetifo Bernien suuntaan. Itse itkee, että laji menee huonompaan suuntaan ja sitten kisakalenteri täytetään jollain helvetin tylsillä aavikkoradoilla tai katuralleilla, eikä paikallista yleisöä voisi vähempää kiinnostaa.

Tuon aika-ajoformaatin kanssa pelleily kertoo hyvin siitä missä tilassa Formula 1 on tällä hetkellä. Ja joku sanoo tätä vielä kuninkuusluokaksi...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan oikeasti, Imola? Siellä ei tapahtunut 2000-luvulla käytännössä mitään, ja ne harvat ohitukset tehtiin varikolla.
Voin vahvistaa tämän ainakin 2001 vuoden osalta, oltiin paikan päällä ja valitsimme katsomoksi Rivazzan kun ajateltiin nopeasti että siihen jarrutukseen mennään ohi ja autoja näkee useamman mutkan, no ei menty ohi siinä vaan junamuodostelmassa kaikki mutkat ja kisan kohokohdaksi jäi kun Schumacherin Ferrari hyytyi meidän katsomon eteen ja tunnelma oli kuin siitä Lapinlahden Lintujen sketsistä missä kaveri menee Everton lippiksessä Liverpoolin kannattajien keskelle, oltiin silloin McLarenin leirissä pukeutuneina harmaaseen, tuuletukset sen mukaisia ja katsomot luonnollisesti täynnä punaista.

Imolasta ei ole hyviä muistoja F1:llä, ei tarvitse muuta sanoa.
Onko Mugello edes ykkösille sopiva rata? Olisi kuitenkin mielenkiintoista nähdä tälläinen uusi vanha rata, se olisi jo syy ajaa GP tuolla edes kerran. Nopealla googletuksella on siellä ainakin pääsuoran päässä ohituspaikka mutta ei juuri muualla. Asian sivusta, olisi hienoa nähdä että F1:set palaisivat tavalla tai toisella vanhoille radoille Kyalami, Magny-Cours, tai vaikkapa Zandvoort ja uusilla autoilla Tarzan mutkaan....

Monzaa ei saisi poistaa ihan silläkään perusteella että on ainoita ratoja missä kuninkuusluokassa ajetaan vielä isoja keskinopeuksia(+240kmh).

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
On Mugello sopiva ainakin F1-testeihin, Ferrarin omistama rata. Webber aikoinaan ajoi RedBull-testejä siellä ja tykkäsi kyllä radasta. On ajajan rata kun pitkiä mutkia, isoja korkeuseroja ja muutama makea s-mutka. Pitkä pääsuora niin mahdollisuus kyllä ohittaa.

MotoGP:ssä aina ihan eeppiset kisat olleet tuolla ja rata on todella hienolla paikalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä Imolaa halua takaisin, jos tulee korvaamaan Monzan edes joka toinen vuosi. Niin helvetin tylsiä kilpailuita ja ohituspaikkoja ei juuri missään. Radan profiili on kuitenkin ilmeisesti muuttunut ja pääsuora on aika pitkä. joten sen varrella ehkä voisi jotain jopa tapahtua, kun ei ole enää sitä shikaania juuri ennen maaliviivaa vaan siihen tullaan jo hana pohjassa viimeisestä mutkasta asti.
Onhan Imolassa nostalgiaa ja sitä historiaa, mutta en sitä sen takia halua takaisin. Joku Istanbul Park oli erittäin hieno rata ja sen ottaisin takaisin jokaisena päivänä, mutta paska sijainti ja huonot yleisömäärät pilasivat sen radan.
 

BaronFIN

Jäsen
Buahahahaaa...

Aika-ajo systeemille annetaan toinen mahdollisuus, koska FIAn pomojen mukaan systeemin toimivuutta ei ole vielä testattu kunnolla.

Niin pitkään kun renkaita, polttoaineita ja moottoreita pitää säästellä, niin paskaa on lopputuloksena.

Aivan sama.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Buahahahaaa...

Aika-ajo systeemille annetaan toinen mahdollisuus, koska FIAn pomojen mukaan systeemin toimivuutta ei ole vielä testattu kunnolla.

Niin pitkään kun renkaita, polttoaineita ja moottoreita pitää säästellä, niin paskaa on lopputuloksena.

Aivan sama.

Niin eihän tosta nykysysteemistä tykännyt kuin murto-osa. Ja sekin on sen "kehittäjät". Mitä vittua sitten vaikka fanit ja kuskit ja tallit sen haukkuu. Ei ne tiedä mistä puhuu. Pukumies vain tietää mikä on oikein.
Ihan perus virkamiesmeininki. Sama kuin sanoisit suomalaiselle virkamiehelle että tämä tässä on "punainen omena". No ei ole, kuin minä virkamiehenä olen sitä mieltä että se on keltainen appelsiini. Ja jos minä sanon, että se on appelsiini niin se vittu on se appelsiini...

Mitä tulee Monzasta luopumiseen niin se olisi kyllä yksi historian tyhmimmistä päätöksistä. Perinteet eivät enään merkkaa mitään. Belgian Spa on ollut hyvä esimerkki. Fanit ja kuskit ja tallit tykkää, mutta silti rata oli pitkään poissa sarjasta. Kunnon vanhat radat takaisin ja nää rahalla rakennetut katuradat vittuun sarjasta.
Paljonkohan Valecian radan mukana olo teki tappiota kun taisi olla parina vuonna sarjassa ? Kuka muistaa Turkin Gp:n tai Korean ja Intian ?? Uudet radat tehtiin ja ajettiin pari kertaa ? No kääpiö sai rahaa....
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Uusi aika-ajo systeemihän on LOISTAVA...


...esimerkki siitä, kun lähdetään korjaamaan tuotetta siitä kohtaa mikä ei ole rikki. Näyttää olevan päättäjillä hiukan pallo kateissa, mutta katsotaan korjaavatko tuotteen vielä enemmän rikkinäiseksi kun seuraavassa kisassa aika-ajot lässähtävät taas.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Uusi aika-ajo systeemihän on LOISTAVA...


...esimerkki siitä, kun lähdetään korjaamaan tuotetta siitä kohtaa mikä ei ole rikki. Näyttää olevan päättäjillä hiukan pallo kateissa, mutta katsotaan korjaavatko tuotteen vielä enemmän rikkinäiseksi kun seuraavassa kisassa aika-ajot lässähtävät taas.

Kommenteista päätellen Bernien kuningas-idea tässä oli se että hän jotenkin toivoi että saisi Mersut tällä systeemillä pudotettua useammin pois aika-ajon kärkinelikosta. Jännästi silloin kun Ferrari tappoi lajin kiinnostusta ylivoimallaan ei Bernie kehitellyt mitään tällaisia keinotekoisia juttuja pudottaakseen suos....Ferrarin pois kärjestä.
 

BaronFIN

Jäsen
Koko klassinen Formula nimenomaan hylättiin Ferrarin ylivoiman johdosta: pistelaskua muutettiin ja samalla voiton arvoa pienennettiin (kaikki vanhat pistetilastot 50-luvulta alkaen menettivät merkityksensä), jotta Schumin 8 voiton putket eivät varmistaisi mestaruutta Unkarissa. Tunnin aika-ajoa piti mennä alunalkujaankin säätämään Ferrarin ylivoiman johdosta: mielenkiintoa, mielenkiintoa ja mielenkiintoa. V10 sai mennä kun Ferrari näytti olevan voittamaton. Rengassäännöt pistettiin uusiksi jotta ylimääräistä etua ei saisi sitäkään kautta.

Kaikki sääntömuutokset ovat aina lähteneet liikkeelle siitä, että joku on ollut liian ylivoimainen ja Schumacherin kulta-aika pisti liikkeelle sellaisen paniikin aika-ajo, pistelasku, luotettavuus, moottori, rengas etc... etc... -osastolla, ettei loppua näy vieläkään.

Kuitenkin tekniseen kilpaurheiluun liittyy aina se, että joku on vuorollaa ylivoimainen ja sitten se ylivoima pyritään Formuloissa viemään sääntömuutoksilla. Häkkisen McLaren, Prostin Williams, Schumacherin Ferrari, Vettelin Red Bull, Hamiltonin Mercedes, kukin vuorollaan. Jokainen valtakausista olisi loppunut tosin ilman sääntömuutoksiakin. Se olisi kilpaurheilua, mutta jatkuva soutaminen, huopaaminen ja hämmentäminen vain pahentavat asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Koko klassinen Formula nimenomaan hylättiin Ferrarin ylivoiman johdosta: pistelaskua muutettiin ja samalla voiton arvoa pienennettiin (kaikki vanhat pistetilastot 50-luvulta alkaen menettivät merkityksensä), jotta Schumin 8 voiton putket eivät varmistaisi mestaruutta Unkarissa. Tunnin aika-ajoa piti mennä alunalkujaankin säätämään Ferrarin ylivoiman johdosta: mielenkiintoa, mielenkiintoa ja mielenkiintoa. V10 sai mennä kun Ferrari näytti olevan voittamaton. Rengassäännöt pistettiin uusiksi jotta ylimääräistä etua ei saisi sitäkään kautta.

Kaikki sääntömuutokset ovat aina lähteneet liikkeelle siitä, että joku on ollut liian ylivoimainen ja Schumacherin kulta-aika pisti liikkeelle sellaisen paniikin aika-ajo, pistelasku, luotettavuus, moottori, rengas etc... etc... -osastolla, ettei loppua näy vieläkään.

Kuitenkin tekniseen kilpaurheiluun liittyy aina se, että joku on vuorollaa ylivoimainen ja sitten se ylivoima pyritään Formuloissa viemään sääntömuutoksilla. Häkkisen McLaren, Prostin Williams, Schumacherin Ferrari, Vettelin Red Bull, Hamiltonin Mercedes, kukin vuorollaan. Jokainen valtakausista olisi loppunut tosin ilman sääntömuutoksiakin. Se olisi kilpaurheilua, mutta jatkuva soutaminen, huopaaminen ja hämmentäminen vain pahentavat asiaa.

Niin kuin huomaatte, sääntöjä kikkailemalla -> politikoinnilla -> kommunismilla asiat menevät vain pahempaan suuntaan. FIA ei kehitä F1:Stä, sen tekevät insinöörit.

Ottakaa mallia maastohiihdosta....ja erityisesti vapaasta hiihdosta. Siinä on sääntöjä rajoitettu määrä. Ei tarvita edes mitään hiihtotuomareita, jotka tarkkailevat miten saa hiihtää, koska saat hiihtää ihan miten sinua huvittaa vaikka perse-edellä puuhun.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Niin kuin huomaatte, sääntöjä kikkailemalla -> politikoinnilla -> kommunismilla asiat menevät vain pahempaan suuntaan. FIA ei kehitä F1:Stä, sen tekevät insinöörit.

Ottakaa mallia maastohiihdosta....ja erityisesti vapaasta hiihdosta. Siinä on sääntöjä rajoitettu määrä. Ei tarvita edes mitään hiihtotuomareita, jotka tarkkailevat miten saa hiihtää, koska saat hiihtää ihan miten sinua huvittaa vaikka perse-edellä puuhun.

TOTTA! Hiihdossa ei puuhastella! Lahti 2001 Nevöföget...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös