Formula 1 – kausi 2016

  • 214 350
  • 1 426

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vandoorne oli kyllä todella hyvä. Itseasiassa juuri niin hyvä kuin ennakkoon oli puhuttu joka paikassa. Ei se turhaan ole niittänyt niitä mestaruuksia pienemmissä luokissa. Mielestäni aika suuri vääryys, että tuolla saa kaiken maailman Felipe Nasrit, Marcus Ericssonit, Esteban Gutierrezit ja Rio Haryantot ajella ja sitten tällaiset lahjakkuudet istuskelee kotona, varsinkin kun Vandoornesta on tiedetty jo pitkään kuinka hyvä hän on, mutta aina ei ole ollut raha-asiat niin hyvällä tolalla.

Pakko nostaa esille myös tämä Pascal Wehrlein Manorilla. Jumalauta se ajoi muuten hyvän kisan. Taisteli ihan tasapäisesti keskikastin autojen kanssa ja ohitti 2 vai 3 kertaa Force Indiankin. Muutenkin vaikuttanut todelliselta rattimieheltä. Tallikaveri Haryanto vaikuttaa aivan kädettömältä.

Niin ja se vielä mainittava, että nyt on ehkä pitkään aikaan paras kuljettajakaarti ykkösissä. Tuolla ei oikeasti ole turhia jätkiä kuin nuo neljä yllämainittua. Kaikki muut ovat kyllä paikkansa tuolla ansainneet.

Bottaksella on oikeasti aika vaikea tilanne. Red Bull, Toro Rosso ja Haas ovat rinnalla, jopa ohi. McLaren hengittää aivan niskaan. Parempaan talliin pitäis päästä, mutta näyttää todella heikolta senkin suhteen. Mercedes tuskin vaihtaa kuskejaan, Ferrarilla jos Kimi jatkaa hyviä tuloksia ja haluaa jatkaa, niin saa varmaan jatkaa, Grosjean myös nostaa osakkeitaan sinne näillä nykyisillä otteilla, Red Bullilla on omat ukot joita pyörittelevät, ei varmasti löydy paikkaa, McLarenilla on Alonso, ja jos Button lopettaa, niin Vandoorne nousee 99% varmuudella kisakuskiksi. Jäljelle jää Renault, jossa sielläkin on kuskinpaikat lyöty jo lukkoon, mutta jos meno on yhtä heikkoa kuin nyt, niin kuka tietää? Williams vaikuttaa tällä hetkellä heikolta vaihtoehdolta joka tapauksessa. Resurssit ei riitä nousemaan kärkeen.
 
Tuomaristolle lampaanperseita, miten vitussa voitte nähdä että se lähdön kolari oli Bottaksen vika? Hamilton vaihtoi lähdössä kaksi kertaa ajolinjaa: Ensiksi oikealta vasemmalle ja sitten mutkan keskellä kun oli valinnut jo ulomman ajolinjan päätti britti vaihtaa vielä takaisin oikealle, laittamalla niin sanotusti oven kiinni kun Bottaksen Williams oli jo rinnalla. Toki ei vaikuttanut Bottaksen kisaan koska taktiikka oli valittu ihan metsään.

Henkilökohtaisesti mua nyppii tämä koko tuomareiden oman hännän nostelu laajemmassakin mittakaavassa. Aina pitää löytää syyllinen ja ottaa roolia. Ymmärrän kyllä, että hölmöilyt pitää ottaa pois, mutta kilvanajoon pitäisi kannustaa. Nyt penaltivihko heiluu niin paljon, että kannattaa miettiä muutamaan ylimääräiseen kertaan viitsiikö lähteä ohittamaan. Tämä oli esimerkkitapaus. Bottas toki otti riskin, mutta ilman riskejä on näitä jonoajeluja aka. helvetin tylsää katsottavaa. Ja tuossakin Lewis olisi voinut jättää aivan yhtä hyvin tilaa, mutta kun eihän nuo kaksi aja kilpaa kuin keskenään, niin mitä sitä muista välittämään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kimin huono lähtö (ja samalla Bottaksen hieno lähtö) saattoi olla itse asiassa pelastus Kimi kakkossijalle. Jos oikein jossitellaan ja Kimi olisi ottanu ns. normilähdön ja tullut kolmantena ekaan mutkaan niin en jaksa uskoa, että olisi ajamalla tullut kummastakaan Mersusta ohi. Nyt kun Bottas pelasi Lewiksen pois niin sai Kimi aika rennosti ajaa kakkoseksi. Toto Wolff sanoi kisan jälkeen, että Hamiltonin auton vauriot Bottas-kolarista maksoi n. sekunnin kierroksella. Ja Nicokin kärjessä pystyi kontrolloimaan aika helposti, selkeästi mätsäsi omat kierrokset ja taktiikan Kimiin koko ajan ja piti eroa yllä. Mutta hieno tulos Kimille kaikin puolin.

Voimasuhteissahan viime vuonnakin kävi näin, eli Bahrainissa Ferrari pystyi haastamaan Mersua ja tuli pienehköllä erolla maaliin. Uskoisin, että muilla radoilla Mersu taas repäisee sen puolen minuutin eron muihin kisamatkalla, tuntuu, että heillä on reservissä kyllä vauhtia aika paljonkin ja ajetaan vain se mitä tarvitaan pitäen vehkeet kasassa.

Sen sijaan keskikastin tilanne on mielenkiintoinen kun selkeää heittopussia ei ole. Manorkin ajoi ihan kunnolla kisaa. Haas noussut hienosti jopa top-4:seen. Mukava seurata miten tilanne muuttuu eri radoilla, jotenkin Bahrainissa on aina vähän poikkeuksellinen tilanne ollut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuomaristolle lampaanperseita, miten vitussa voitte nähdä että se lähdön kolari oli Bottaksen vika? Hamilton vaihtoi lähdössä kaksi kertaa ajolinjaa: Ensiksi oikealta vasemmalle ja sitten mutkan keskellä kun oli valinnut jo ulomman ajolinjan päätti britti vaihtaa vielä takaisin oikealle, laittamalla niin sanotusti oven kiinni kun Bottaksen Williams oli jo rinnalla. Toki ei vaikuttanut Bottaksen kisaan koska taktiikka oli valittu ihan metsään.

Mitenköhän muuten jos kuskit olisi ollut toisinpäin nin oltaisiinkohan Bottasta rangaistu jokatapauksessa? lähinnä siis mietin pitikö tuossa ihan väkisin löytää syyllinen kun joku ajo Hamiltonin päälle vaikka todellisuudessa Hamilton siinä vain sulki itse tien? Ylipäätänsä toisen kuskin kunniotus missä on. Vaikka autot on muuttunut paljon ja säänöt niin jotenkin häkkisen ja sitä ennen aikaan toista kunniotettn ja jätettiin tila, nyt suljetaan linjat ja pidetään sitten näitä kuskeja joka paljon ohittelee ihan pellenä, monessa tilanteessa Perezit, Maldonado, Grosgreanit ja kumppant on kyllä juu ajanut toisen päälle, mutta ei nille okein tilaakaan ole jätetty monesti. Enemmän voisi rangaista näitä edellä ajaneita kuskeja kun takana ajavia.

Eniten tuossa häiritsee se että ihankuin ohittaminen olisi rikos ja sitä ei saa tehdä kuin ainostaan avattavalla takasiivellä turvallisessa paikassa jossa on toista selvästi nopeampi, jos yrität muualla ohi niin tottakai siitä pitää rangaista.
 

BaronFIN

Jäsen
Eikös tästä itketty viime vuonna oikein urakalla. Bottas meni Räikkösestä ohi ja klikkasi Räikkösen ulos: normaali kilpailutilanne, Räikkönen oli saamaton nahjus. Räikkönen klikkas Bottaksen ulos ja Räikkönen oli Kamikaze-Kimi, jonka pitäisi miettiä tekemisiään.

Linja jatkuu: ei ole kilpailutilanteita vaan aina on syyllinen. Olisi mielenkiintoista nähdä millainen olisi legendaariset Prost-Senna taistelut nykyisillä sääntötulkonnoilla. Olisivat varmaan historian eniten rangaistut kuljettajat ja MM-sarjan tulokset olisivat luokkaa hylätyt.

Hyi hitto, että on mauton ja tunteeton laji. Oskari Saaren selostuksen luokkaa. Kisoja katsoo mielummin ilman selostusta.
 

Wallin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho & Pittsburgh Penguins
Hyvä fiilis kyllä kaudesta kahden ekan kisan jälkeen. Tuntui eilistä kisaa katsellessa, että ihan kivasti tuo Ferrarikin kulkee, kun Hamilton ei missään vaiheessa kunnolla päässyt Kimiä haastamaan. Toki tuo Turderin yllä mainitsema seikka Hamiltonin hitaudesta osuman takia on syytä ottaa huomioon. Samaa mieltä yllä kirjoittaneiden nimimerkkien kanssa siitä, että Bottas ei olisi rankkua tuosta kyllä ansainnut.

Mersun ja Ferrarin jälkeen tulee olemaan kyllä todella tasaista, hyvä kausi tulossa!
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Bottaksella on oikeasti aika vaikea tilanne.

Bottas on mielestäni tuollainen HMV kakkoskuski, ja on vaikea nähdä hänen siirtyvän yhteenkään kärkitalliin muuten kuin jonkun apumieheksi. Kyllä ns. huippukuskin pitäisi pystyä Massa päihittämään selvemmin numeroin.

Noin muuten kausi on alkanut ihan suht mukavasti. Vähän pelottaa, että Mersut karkaa maisemaan eikä Ferrarilla pelit kestä ja vauhti riitä. Muut on kaukana takana. Keskikastissa onkin tänä vuonna aika tiukkaa, eikä enää ole mukana yhtään heittopussia. Koskahan viimeksi on ollut 11 hyvää tallia formuloissa? Ja nykyään on mukavaa kun telkkarissa jopa näytetään noita peräpään vääntöjä, jos kärjessä on vähän hiljaisempaa.

Aika-ajosekoilu on kyllä niin kummallinen episodi, ettei ymmärrys tahdo riittää. Mä en kaipaa mitään pikakisoja, käännettyä lähtöjärjestystä tai muuta härdelliä lähtöruudukon muodostamiseen. Ne voi jättää jonnekin koppiautosarjoihin, junnuformuloihin tai muihin b-luokan kisoihin. Kuninkuusluokka voisi keskittyä olemaan sirkuksen sijaan moottoriurheilua. Sillä meriitillä se on suosionsa rakentanutkin. Tuntuu että lajin johdossa on kauhea paniikki päällä, kun tv-oikeudet on myyty maksukanaville ja yllättäen katsojamäärät vähenevät. Samalla kiristetään viimeisetkin pennit kisajärjestäjiltä jotka vierittävät laskun katsojille ja taas ihmetellään kun katsojamäärät vähenevät.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitenköhän muuten jos kuskit olisi ollut toisinpäin nin oltaisiinkohan Bottasta rangaistu jokatapauksessa? lähinnä siis mietin pitikö tuossa ihan väkisin löytää syyllinen kun joku ajo Hamiltonin päälle vaikka todellisuudessa Hamilton siinä vain sulki itse tien?

Eniten tuossa häiritsee se että ihankuin ohittaminen olisi rikos ja sitä ei saa tehdä kuin ainostaan avattavalla takasiivellä turvallisessa paikassa jossa on toista selvästi nopeampi, jos yrität muualla ohi niin tottakai siitä pitää rangaista.

Ei olisi Bottasta rangaistu. Sulkiko Lewis tien, hmm. En nyt kaiva videota tähän mutta eikös ykkösmutkan ajolinja mene radan vasemmalta reunalta oikealle kanttareen vierestä/yli. Se joka on edellä saa valita ajolinjan pätee kyllä startissakin.
Nopeasti sanottuna Bottas tuli kyllä yli optimistisesti ohittamaan sisälle ja myönsikin haastattelussa että jarrutti liian myöhään. Tokihan Hamiltonkin voi ajatella jo kauempaa että jätän startin jälkeen tilaa tulevaan mutkaan ettei tule kolareita mutta kuulostaa aika epäkisakuskimaiselta varsinkaan jos ei ole autoa vielä siinä rinnalla kun ollaan jo lähellä mutkaa.

Näitä tilanteita sattuu koska ykkösissä on edelleen liian vaikea ohittaa suhtkoht tasavahvalla autolla ja silloin takaalta tulevan on pakko yrittää jotain ja tuo tilanne käy hyvästä klassisesta ohitusesimerkistä, jätät jarrutuksen myöhempään ja yrität hyökätä mutkaan sisään.

_
 

Luvia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Satakunta, Juventus
Kuinkahan kauan tuo saa vielä heilua tuolla? No onneksi palattiin vanhaan ja siltä osin pelleily loppui.
Oikea vastaus kysymykseen on: niin kauan kuin henki seniilissä pihisee ja luultavasti pari vuotta vielä sen jälkeenkin. Pelleilyn loppumiselle kyllä isoa peukkua.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Onhan tässäkin sarjassa jotain järkeä, kun tuo aika-ajo tajuttiin palauttaa ennalleen. Bernie-sedässä kyllä jaksaa hämmentää se että ukko on kehittelemässä kisoihin, aika-ajoihin ja varmaan vapaisiin harjoituksiinkin radikaaleja muutoksia, mutta niinkin simppeli ja arkipäiväinen asia kuin sosiaalinen media on Bernielle kovin vastenmielinen asia.

Bottaksella on oikeasti aika vaikea tilanne.
Totta. Williams ei ensimmäisen parin viikonlopun perusteella kulje samaan tahtiin kuin edellisvuosina ja Bottaksessa itsessään on vähän liikaa "heidfeldia" eli sinänsä pätevä kuski, mutta aika väritön persoona, jolta myös puuttuu oikeasti iso kilpailuvaltti jolla niitä huippupaikkoja saadaan.

Tässä asiassa olisi hienoa, jos tulevaisuus todistaisi minut vääräksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei olisi Bottasta rangaistu. Sulkiko Lewis tien, hmm. En nyt kaiva videota tähän mutta eikös ykkösmutkan ajolinja mene radan vasemmalta reunalta oikealle kanttareen vierestä/yli. Se joka on edellä saa valita ajolinjan pätee kyllä startissakin.
Nopeasti sanottuna Bottas tuli kyllä yli optimistisesti ohittamaan sisälle ja myönsikin haastattelussa että jarrutti liian myöhään. Tokihan Hamiltonkin voi ajatella jo kauempaa että jätän startin jälkeen tilaa tulevaan mutkaan ettei tule kolareita mutta kuulostaa aika epäkisakuskimaiselta varsinkaan jos ei ole autoa vielä siinä rinnalla kun ollaan jo lähellä mutkaa.

Näitä tilanteita sattuu koska ykkösissä on edelleen liian vaikea ohittaa suhtkoht tasavahvalla autolla ja silloin takaalta tulevan on pakko yrittää jotain ja tuo tilanne käy hyvästä klassisesta ohitusesimerkistä, jätät jarrutuksen myöhempään ja yrität hyökätä mutkaan sisään.

_

Hivenen myöhässä Bottas siihen jarrutti mutta toisaalta pitäisi Hamiltoninkin jo noilla kilometreillä tietää että jos startissa jätät mutkan sisäreunaan noin paljon vapaata tilaa niin joku siihen tulee yrittämään, että ei ehkä kannata kovin tiukasti sinne sisälle kääntää jos ei ole ihan varma siitä että kukaan ei sinne ehdi. Mutta nämä ovat minusta juuri sellaisia tilanteita joista nykyisin aivan turhaan jaetaan rangaistuksia, vaikka toinen ehkä olisikin hitusen enemmän syyllinen niin hieman syytä on molemmissa ja nuo pitäisi siksi mennä aina tuohon "racing incident" -kategoriaan. Eri asia on sitten sellaiset järkyttävän myöhässä tapahtuvat täysin epätoivoiset syöksyt toisen kylkeen, tai sellainen että selvästi tarkoituksella suljetaan tie tai yritetään painaa toinen ulos radalta. Mutta ei jokaisesta kolarista tarvitsisi rangaistuksia jakaa.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Bernie kertoo että koko aika-ajo muutoksen taustalla oli ajatus sekoittaa lähtöjärjestystä. Sitten hän perään ihmettelee että eikö fanit haluakkaan parempaa kilvanajoa. Taitaa olla taas mennyt miehellä puurot ja vellit sekaisin. Totta kai fanit haluavat parempaa kilvanajoa mutta tämä tarkoittaa radalla rengas rengasta vastaan taisteluita eikä keinotekoista lähtöjärjestyksen arpomista. Lisäksi kun Mersut vaikka lähtisivät perältä, niin en tiedä voiko sitä nyt kilvan ajoksi sanoa kun katsoo miten ne suhahtaa Saubereista ohi.

Mielestäni formuloiden ongelma on siinä, että laji on kasvanut niin isoksi, että päättäville paikoille päästään politikoinnilla eikä niinkään lajiymmärryksellä. Ne ihmiset jotka ovat hyviä/halukkaita poliitikoimaan omaavat erittäin harvoin hyvää lajiymmärrystä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Bernie kertoo että koko aika-ajo muutoksen taustalla oli ajatus sekoittaa lähtöjärjestystä. Sitten hän perään ihmettelee että eikö fanit haluakkaan parempaa kilvanajoa. Taitaa olla taas mennyt miehellä puurot ja vellit sekaisin. Totta kai fanit haluavat parempaa kilvanajoa mutta tämä tarkoittaa radalla rengas rengasta vastaan taisteluita eikä keinotekoista lähtöjärjestyksen arpomista. Lisäksi kun Mersut vaikka lähtisivät perältä, niin en tiedä voiko sitä nyt kilvan ajoksi sanoa kun katsoo miten ne suhahtaa Saubereista ohi.

Ja suoraan sanoen, ei näyttänyt siltä että tämä "Bernien malli" olisi niitä Mersuja ja Ferrareita pois kärjestä tiputtanut kuin ehkä satunnaisesti(kuten saattaa vanhallakin mallilla käydä) . Joten en oikein ymmärrä miksi seniili piti kiinni näin jääräpäisesti ideastaan.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ja suoraan sanoen, ei näyttänyt siltä että tämä "Bernien malli" olisi niitä Mersuja ja Ferrareita pois kärjestä tiputtanut kuin ehkä satunnaisesti(kuten saattaa vanhallakin mallilla käydä) . Joten en oikein ymmärrä miksi seniili piti kiinni näin jääräpäisesti ideastaan.

Jep. Mä en ees yllättyis jos se vielä ehdotaa että pidetään lauantaina tunnin arvonta hienoine kulisseineen missä lähtöjärjestys nostetaan palloina kulhosta vähän kuin UCL:ssa lohkot. Tämän jälkeen kuskit kävisivät vähän pyörimässä radalla. Kyllä tätä pitäisi urheilu edellä viedä. Mielestäni säännöissä olisi tärkeä tehdä mahdolliseksi lähellä ajaminen. Tätä ilmeisesti pystyttäisiin edesauttaa kovemmilla renkailla (otettaisiin enemmän vauhti autosta kuin renkaista) sekä yksinkertaisemmilla etusiivilla. Nyt ongelma on kai että renkaiden toimintaikkuna on tosi pieni ja lähellä ajaminen vie downforcen edestä -> aliohjaavuus -> eturenkaat kuumeene ja menee pilalle.
 

BaronFIN

Jäsen
Bernie on kuitenkin "yksi alkuperäisistä" kulta-ajan vaikuttajista ja suurin yksittäinen kaveri kiittää siitä, että Formulat kasvoivat 70-luvun lopulta 2000-luvun kukoistukseensa. Olen todella harmissani siitä, että kaveri ei ole osannut luovuttaa ajoissa viestikapulaa eteenpäin ja mies ei enää vanhoilla päivillään ole uskonut siihen mikä Formuloista teki kuninkuusluokan.

Toki tässä on ollut niin monta vaikuttavaa tekijää mukana ja FIA:n roolia kaikessa perseilyssä ei sovi vähätellä vaikkakin turvallisuusasioissa onkin otettu harppauksia eteen päin viimeisen 30 vuoden aikana. Mutta Todt ei todellakaan tule jäämään historiaan visionäärisenä leaderinä vaan on mielestäni aika heikko johtaja. Tähän kun yhdistetään senilöitynyt Bernie, niin soppa valmis.

Salaa toivoisin Formuloiden erkanevan FIAn alaisuudesta ja perustavan uuden FOCA:n ja money making machinen ja palauttavan kuninkuusluokka aseman sinne minne se kuuluu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Bernie-sedässä kyllä jaksaa hämmentää se että ukko on kehittelemässä kisoihin, aika-ajoihin ja varmaan vapaisiin harjoituksiinkin radikaaleja muutoksia, mutta niinkin simppeli ja arkipäiväinen asia kuin sosiaalinen media on Bernielle kovin vastenmielinen asia.
Itse näen Bernien hyvin vanhanaikaisena diktaattorimaisena johtajana joka haluaa pitää auto-urheilun kuninkuusluokan exklusiivisena ja siihen huonosti sopii some jonka perusajatuksia on että se on pitkälti ilmaista ja sitten että siellä saa myös normifani ääntään kuuluviin.
Berniessä ei olisi mitään vikaa jos F1 eläisi kulta-aikaansa ja kisat olisivat viihdyttäviä, herra kuitenkin on niitä vanhanliitonmiehiä jotka arvostavat sitä perinteistä kilvanajoa ja haluaa pitää kiinni myös F1:sen suuruudesta, kuninkuudesta. Nyt alennustilan aikana tuntuu että tälläiselllä yli 80v miehellä ei ole mitään järkevää kehitysehdotusta ja ajaa läpi vain extemporee mieleen tulleita ideoita. Itse lasken alennustilaan muunmuassa nämä uudet moottorit ja viimeisimmät sääntöjen vekslailut edestakaisin, yhtenevää näissä on se että aina loppupeleissä todetaan vanhan toimineen paremmin.
Itsekin kovimman fanituksen aikaan kun seurasin joka liikkeen sarjasta ja kävin paikanpäälläkin niin en osannut kaivata mitään muuta lisäinformaatiota, mielestäni kaikki toimi niin kuin tuossa 90-luvulla ja vähän selkään pitikin toimia.

Itse en käytä facebookkia, mun sosiaalinen media on käytännössä katsoen pari keskustelupalstaa, joten itse en näe lisäarvoa someen menemisessä, mutta en näe järkeä sitä vastustaakaan. Itse luen uutiset parilta ulkomaiselta nettisivuilta pääasiassa.
Sivujuonne tästä mikä riepoo meikäläistä on se että live-monitorointi kisasta pistettiin maksulliseksi sillä verukkeella että se muuttui monipuolisemmaksi ja tälle kaudelle hävisi virallisten sivujen Live Timinginsta ne sekuntierot muihiin kilpailijoihinkin, tämä oli kuitenkin tarjolla virallisten sivujen kautta varmaan yli 15 vuotta. Onneksi löysin netistä muutaman kohtuu aktiivisen live-sivuston kisan ajaksi, skysportsilla taisi olla nämä kaipaamani sekuntierot ja varikkopysähdyksetkin nettisivuillaan. Jos jollakulla vinkkejä missä kattavaa live-seurantaa ilmaiseksi niin kuulen mielellään?


_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Berniestä sen verran, että nauratti kun hän kritisoi kuskeja tässä taannoin. Sanoi, että he ovat täällä vain rahan perässä. Onneksi BE ei ole.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Mielenkiintoinen laitois tuo Ferrarin uusi pata. Räikkösellä tuli liekit ilmanottoaukosta ja Vettelillä savua ja kipinöitä radan täydeltä, mutta kumpikaan ei ole ottanut vielä toista moottoria käyttöön. Räikkönen selvisi turbon vaihdolla ja olisiko nyt sitten Vettelin tilanteessa vaihdettu se pelkkä pakoventtiili? Kuulostaa kyllä aika hurjaltaa että venttiili mäjähtänyt, mutta silti kone ja turbo täysin ehjiä.

Eri kuljettajien käyttämät moottorin komponentit:
https://pbs.twimg.com/media/Cf_QHzdWwAATEHd.jpg:large
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep. Mä en ees yllättyis jos se vielä ehdotaa että pidetään lauantaina tunnin arvonta hienoine kulisseineen missä lähtöjärjestys nostetaan palloina kulhosta vähän kuin UCL:ssa lohkot. Tämän jälkeen kuskit kävisivät vähän pyörimässä radalla. Kyllä tätä pitäisi urheilu edellä viedä. Mielestäni säännöissä olisi tärkeä tehdä mahdolliseksi lähellä ajaminen. Tätä ilmeisesti pystyttäisiin edesauttaa kovemmilla renkailla (otettaisiin enemmän vauhti autosta kuin renkaista) sekä yksinkertaisemmilla etusiivilla. Nyt ongelma on kai että renkaiden toimintaikkuna on tosi pieni ja lähellä ajaminen vie downforcen edestä -> aliohjaavuus -> eturenkaat kuumeene ja menee pilalle.

Välitankkaus myös voisi varmaan toimia, kuskit olisi eri taktiikoilla liikkeellä ja painavemman auton ohi voisi helpommin päästä.Voisi myös ainakin olettaa että jos on kevyt auto ja uudet renkaat niin ohittaminen ja esim. myöhään jätetyt jarrutuset helpottuu kun täydellä autolla ajaminen. Ohituksia luonnollisesti ja kolareita ja keskeytyksiä tää laji vaatisi. Ohittaminen pitäisi tehdä sallituksi ja lisäksi eri osien kestävyysvaatimukset rikkoa jotta nähtäisiin niiden hajoamisia useammin ja tulisi yllätyksiä kisoihin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamiltonille vaihdetaan vaihdelaatikko, josta seuraa viiden ruudun rangaistus. Tekee taas ihan hyvää säpinää ainakin kisan alkuun. Nicon kannalta näyttää homma oikein kivalta taas kerran.

Maikkarilta tällä kertaa hyvää työtä kisalähetysten ja erityisesti jälkilähetysten kanssa. Aika-ajot ja kilpailu alkavat jälkilähetyksenä jo kello 13, eikä vasta kello 15 kuten Australiassa. Ei tarvitse niin kauaa pysytellä tulospiilossa käymättä netissä tai missään uutispalvelussa. Toki kovimmat janarithan katsoisi suorana aamulla, mutta tällä kertaa tuntuu siltä, että ei jaksa siihen touhuun lähteä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Mielenkiintoinen laitois tuo Ferrarin uusi pata. Räikkösellä tuli liekit ilmanottoaukosta ja Vettelillä savua ja kipinöitä radan täydeltä, mutta kumpikaan ei ole ottanut vielä toista moottoria käyttöön. Räikkönen selvisi turbon vaihdolla ja olisiko nyt sitten Vettelin tilanteessa vaihdettu se pelkkä pakoventtiili? Kuulostaa kyllä aika hurjaltaa että venttiili mäjähtänyt, mutta silti kone ja turbo täysin ehjiä.

Eri kuljettajien käyttämät moottorin komponentit:
https://pbs.twimg.com/media/Cf_QHzdWwAATEHd.jpg:large

Tuo taulukko päivittyy vasta sitten, kun komponenttia on käytetty - vaikka siis talli olisi ilmoittanut vaihtavansa osia Kiinan GP:tä varten, niitä ei näy vielä tuossa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo taulukko päivittyy vasta sitten, kun komponenttia on käytetty - vaikka siis talli olisi ilmoittanut vaihtavansa osia Kiinan GP:tä varten, niitä ei näy vielä tuossa.

Jep. Twitteristä juuri bongasin tiedon, että Vettelille vaihdettu ICE, TC, MGU-H, MGU-K.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katselen tässä MTV Maxin lähetystä Kiinan GP:n vapaista harjoituksista. Nyt täytyy kyllä todeta, että selostamossa olevat Saari ja Kimiläinen heittävät ajojen väliin niin heikkoa ja jopa lapsellista juttua, että ei heikommasta väliä. En tajua, miksi erittäin korkean asiantuntemuksen omaava Timo Pulkkinen piti laittaa pois noista lähetyksistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös