Mainos

Formula 1 – kausi 2015

  • 151 858
  • 880

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Urheilusanomista olen ymmärtänyt, että Räikkösen ajatukset uran jatkosta ovat aika lailla ne, että vuosi vielä Ferrarilla tai että loppuu tähän kauteen.
Onko tosiaan noin. Itse olen jostain rivien välistä ymmärtänyt että ykkösten jälkeen voisi ajaa nascaria taikka rallia, vaaka kääntynee ehkä jenkkeihin jossa ajetaan enemmän mies miestä vastaan. Pystyisikö olemaan ajamatta mitään muuta kuin ruohonleikkuria kartanonsa pihalla, en usko. Niin ja kyllähän Toni sai sen jo suostumaan vetämään kimpassa Le Mansin jos hyvä voittaja-auto vain saadaan alle.

_
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, varmaan tuossa lukemassani on ajateltu jatkoa nimenomaan F1-sarjassa. Muihin luokkiin liittyen en osaa kommentoida.

Kuitenkin vielä jos F1:tä miettii, niin Mercedes on täynnä ja kaikki muut tuntuisivat siirrolta alaspäin, joten liikaa vaihtoehtoja sillä puolella ei ole.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi on kyllä moneen kertaan jo sanonut, että talli ei enää vaihdu. Jos ei tule jatkoa Ferrarille, niin sitten hän tekee muita hommia. F1 ei ole koko elämä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ilman spinnaustahan viikonloppu oli loistava ja olisi haastanut kaikissa olosuhteissa Vettelin.
Syy lopun superpehmeiden "sulamiseen" ei ollut renkaissa, Montrealissa käytössä olleet superpehmeät oli todella kestävää sorttia, syy miksi ei saanut Valtteria kiinni oli niinkin tylsä F1-lajin kannalta kuin bensan säästäminen.
Panin kyllä merkille, että Kimin bensan kilolukema oli kokoajan korkein eli eniten kuluttanut.

Mutta oliko tosiaan niin, että Kimin oli nostettava jalkaa kaasulta että ylipäätään pääsee maaliin?
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi on nykytasoonsa nähden erittäin kallis kuljettaja. Veikkaan että optioon voi jopa riittää tämä taso mikä nähtiin Montrealissa mutta hinta 26m$ on kova kaverista joka ei ole vielä kokonaisuutena esittänyt ihmeitä, voi olla että vääntävät seuraavaksi rahasta. Kenties väsäävät enemmän tuloksiin perustuvaa tuloa, sitähän se on nytkin mutta peruspalkkaa alas, onhan tuo yli 20m$ hurja liksa.
Ferrari maksaa muistaakseni tästä kaudesta kuskeilleen yhteensä jotain 75m$, onhan se houkuttelevaa jos tuohon Kimin paikalle saisi jonkun Valtterin yhden miljuunan liksalla, voisi vaikkapa tuplata Valtterin tämän kauden palkan ja olisi silti peanuts.
_

Mistäköhän nämä luvut on revitty? Itse luin viimeksi viisi päivää sitten arvion, jossa Kimin palkaksi arvioitiin 18m€ ja Vettelille 28m€. $26m kuulostaa aika hurjalta summalta, joten laita nyt ihmeessä jotain linkkiä kehiin. Omani tässä (IS:n sivuille linkki): Uusi arvio F1-palkoista – näin paljon Räikkönen ja Bottas tienaavat - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Lisäksi tuohon "Valtteri yhden miljoonan palkalla", never gonna happen. Valtterin palkka on nyt lähteestä riippuen 1-3 miljoonaa, mutta jos siirtyisi Ferrarille niin se nousisi vähintään 4-5 miljoonalla eurolla. Otteet ovat kuitenkin olleet nyt jo niin hyviä, että ei Valtteria todellakaan millään 1-2 miljoonan palkalla saisi enää.

(...)ei siitä takaa-ajosta superpehmeillä tullut oikeastaan mitään. Pari nopeaa kierrosta ja sen jälkeen sekä Bottas että Vettel olivat kovemmilla renkailla nopeampia.

Kuten muutkin mainitsi, tähän syynä ei niinkään ollut nopeus vaan bensansäästö. Tämä yksi nyky-ykkösten suurimmista ongelmista, mikä ei mielestäni kulje aivan täysin käsi kädessä termin "kuninkuusluokka" kanssa. Säästöjutut voisi mielestäni pitää Formula E:n puolella.

Ei taida Kimi tyytyä jämäliksoihin. Siihen epäilen että kaatuu tämä loppu-ura ykkösissä jos ei tulokset nyt huomattavasti parane.

Saa sitä isompaa liksaa vaikkapa Nascarissa joten sääli F1-sirkuksen faneille että tulee todennäköisesti ottamaan hatkat sarjasta heti kun ei enää irtoa näitä isoja palkkakuitteja.
_

Ainakin mitä itse olen ymmärtänyt, niin Kimi ei ihan suoraan ajele palkkakuitin perusteella. Esimerkiksi Lotuksellahan peruspalkka oli ihan marjoja, mutta sai tienattua ehkä yhden uran isoimmista poteista noilla suoritusbonuksilla. Räikkönen vaikuttaa ainakin omaan silmään muutenkin enemmän henkilöltä, jolle se raha ei ole aivan kaikki kaikessa. En usko, että ura jää siitä kiinni saako hän 7 vai 19 miljoonaa kaudesta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Onko tosiaan noin. Itse olen jostain rivien välistä ymmärtänyt että ykkösten jälkeen voisi ajaa nascaria taikka rallia, vaaka kääntynee ehkä jenkkeihin jossa ajetaan enemmän mies miestä vastaan. Pystyisikö olemaan ajamatta mitään muuta kuin ruohonleikkuria kartanonsa pihalla, en usko. Niin ja kyllähän Toni sai sen jo suostumaan vetämään kimpassa Le Mansin jos hyvä voittaja-auto vain saadaan alle.
Minä taas uskon, että Kimi siirtyy endurance-kisoihin eli ajaa mm. Le Mansin. Käsittääkseni Räikkönen itsekin on puhunut olevansa kiinnostunut Le Mansin valloittamisesta. Muista kuskeista Button saattaisi myöskin siirtyä kestävyyskisoihin, hänen managerinsahan vihjasi viime kauden lopussa Jensonin kuvioiden ollessa vielä avoimet, että WEC(eli kestävyyskisojen MM-sarja) olisi Buttonille vaihtoehto.

Nuo WEC:ssä käytettävät LMP-luokan autot ovat ihan älyttömiä tykkejä, joita kehitetään runsaasti, mutta kuskin vastuu esim. PR-hommissa on pienempää kuin formuloissa eli WEC-sarja sopisi siltä osin Räikköselle erittäin hyvin.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Kylläpä on hauskaa ajatella, miten aikanaan siirryttiin näihin nykyisiin vehkeisiin kulujen karsimiseksi ja kilpailun tasapuolistamiseksi. Aikamoista kuraa on nämä edelliset 1,5 kautta olleen kilvan ajon kannalta kun joka paikassa pitää säästää. Vilander ja monet muut ovat kommentoineet juuri tänä säästämisvimmaa renkaissa, bensoissa jne, jotka nyt eivät vain oikeastaan kuulu kuninkuusluokan kisoihin. Kilpailun tasapuolistaminenkin meni perseelleen kun Mersu ehti suunnitella autoaan/moottoriyksikköään vuoden pidempään kuin muut, ei siinä hyvähän se heille on. Lopuksi uutinen, joka kertoo kyllä kaiken tämän hetkisestä tilasta formuloissa, linkki vie maikkarin sivustolle.

Renaultin F1-hyvästit lähellä – "Mersun ajateltava aikuismaisesti" - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi
 

BaronFIN

Jäsen
Räikkönenhän lähtee tavoittelemaan Monacon voiton lisäksi huhuiltua Le Mansin voittoa ja siihen päälle sen jälkeen Indy500 titteliä. Näitähän monimestareita ei montaa historiassa ole ja siinä olisi haastetta tuleville vuosille.

Formula uran jatkoon en usko. On sen verran mennyt maku lajista kaikkine bensan ja renkaiden säästämiseen etten usko, että näillä autoilla ajaminenkaan ei enää tänä päivänä tuo samaa nautintoa kuin 10-15 vuotta sitten. TV-kuvien perusteella olivat silloin äärirajoilla kulkevia ohjuksia renkailla jotka menivät oman tahdon mukaan kuskin ollessa epätoivoinen matkustaja kyydissä ja nyt ne ovat tietokone ohjattuja ECO-autoja, jotka kulkevat kiskoilla ilman, että todelliseen ajovirheeseen on edes mahdollisuutta ellei tietokoneeseen ole jäänyt 'vääriä karttoja' varikkotiimin läppärin wifi-yhteyden pätkiessä.

Yhtä kaikki: Formulat ovat nykyisellään paska laji. Sanoisin näin vaikka Kimi menisi Hamiltonin tilalla letkan kärjessä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Netissä tosiaan aika kirjava tuo palkkojen arvailu, tuon oman bongasin autosport foorumilta ja laskin vielä snadisti väärin mutta tuohon suuntaan siellä oli infoa. Mutta jossain tosiaan kerrotaan Kimin saavan vain 4m.

Lotus oli oma episodinsa kun Räkä tuli takaisin kuvioihin ja sama olisi voinut tapahtua Williamsin uuden tulemisen kautta. En näe edelleenkään usko että Kimi suostuisi downgradettamaan F1-talliaan. Ei sieltä löydy oikotietä onneen varsinkaan nykysäännöillä ja 2017 säännöt jos/kun tulevat niin taitaa olla jo myöhäistä Kimin uran kannalta.

Le Mans ja Indy500 tuntuisi mukavan rahakkailta, vaativilta ja haastavilta mutta mahdollisilta vaikka ikää olisikin jo se liki 40v.

_
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin aina hauska ihmisten valituksia siitä, kuinka formuloista on JUURI NYT tullut tylsintä ikinä missään, koska yksi talli dominoi. Sitten taas muistellaan, kuinka pari vuotta sitten tai kymmenen vuotta sitten kaikki oli niin paljon paremmin. Mietitään tässä lähihistoriaan, niin siellä on dominoinut McLaren, Williams, Ferrari, Red Bull ja nyt Mercedes. Se nyt vain on fakta, että joku talli yleensä tekee työnsä paremmin kuin muut. Sääntöjä saatetaan muuttaa, jotta pakasta saadaan tasaisempi ja tämä voi toimiakin puoli kautta tai jopa kauden, mutta yleensä seuraavan talven aikana joku tiimi on jo selvästi muita edellä. Nyt siellä on onneksi edes kaksi kuljettajaa tappelemassa mestaruudesta, vaikka toki Hamilton Nicoa aika hyvin viekin tällä hetkellä.
Tämä kommentti siis ihan puhtaasti liittyen tallien voimasuhteisiin.

Muuten kyllä vituttaa tuo nykyinen systeemi. Välillä kuvaa katsellessa et tiedä ovatko autot lämmittelykierroksella vai täydessä actionissa, koska meno tuntuu niin hitaalta. Etenkin kilpailun alussa, kun tankit ovat täynnä ja autot painavat. Tätä ei helpota yhtään, kun kuulet sellaista tasaista imurin ääntä kaiuttimista. Ääni joka tulee formula-auton moottorista.

Formuloiden pitäisi olla se teknologian näytönpaikka, jossa vuosi vuodelta autot ovat nopeampia. Eikä niin että kymmenen vuotta sitten ajettiin viisi sekuntia kovempia kierroksia. Toki onhan nykyautot huomattavasti kehittyneempiä ja teknologisempia, mutta säännöillä saadaan asetettua tietynlainen "katto", jonka yli on vaikea mennä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Jotenkin aina hauska ihmisten valituksia siitä, kuinka formuloista on JUURI NYT tullut tylsintä ikinä missään, koska yksi talli dominoi.
Ainakin allekirjoittaneella alkoi hälytyskellot soida, kun Kanadan GP jossa AINA tapahtuu, ei tapahtunut tänä vuonna yhtikäs mitään. Pelkkiä DRS-ohituksia takasuoralla pari kappaletta ja muuten letkassa ajamista. Pitkään aikaan Mersun ylivoima ei ole enää jaksanut pahemmin ärsyttää, mutta se ärsyttää että tuon kakkossijan takanakaan ei tunnu tapahtuvan enää mitään.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainakin mitä itse olen ymmärtänyt, niin Kimi ei ihan suoraan ajele palkkakuitin perusteella. Esimerkiksi Lotuksellahan peruspalkka oli ihan marjoja, mutta sai tienattua ehkä yhden uran isoimmista poteista noilla suoritusbonuksilla.

Onko tietoa, saiko Räikkönen Lotukselta nuo rahat? Ainakin osahan oli pitkään saamatta.

--

Renkaiden kulumiseen liittyen olen sitä mieltä, että niiden superkuluvien renkaiden aikakausi on ollut luonnottomampi kuin millä nyt ajetaan. Pirelliltähän pyydettiin superpaskoja renkaita, jotka olivat jo 10 kierroksen jälkeen käyttökelvottomat, että saatiin lisää jännitystä kisoihin. Rengashomma on yksi, missä on sääntöjä muuttamalla haettu lisää vaihtelua, mutta kaikki sääntökikat aikanaan tasoittuvat ja sitten 1-2 tallia hallitsee. Se on aika luonnollinen olotila mielestäni ykkösissä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Rengashomma on yksi, missä on sääntöjä muuttamalla haettu lisää vaihtelua, mutta kaikki sääntökikat aikanaan tasoittuvat ja sitten 1-2 tallia hallitsee. Se on aika luonnollinen olotila mielestäni ykkösissä.
Onhan se noloa, että ilman DRS:ää kisoissa tuskin olisi lainkaan ohituksia. Kilpailutaktiikan määrä on saatu hyvin minimoitua. Nyt on käytännössä 2-4 eri taktiikkaa, joita voi käyttää. Reagoimalla kilpailijan taktiikkaan voi käytännössä nopeammalla autolla aina pärjätä. Jos olisi se välitankkaus mukana, niin erilaiset kisataktiikat vahintään tuplaantuisivat. Se taas merkitsisi sitä, ettei pelkkä reagointi välttämättä riittäisi.
Nykyisillä rengassäännöillä varsinkin tuo taloudellisuusajovaatimus on myrkkyä. Kyllä renkaista pitäisi voida ottaa kaikki irti haluttaessa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kimi Räikkösen 0 € onkin nyt yli 30 milj. € : Lotus maksoi velkansa | Uusi Suomi

Ainakin tuon Uusi Suomi-sivuston uutisen mukaan olisi saanut kaikki palkkansa. Muistini mukaan myös Räikkönen olisi jossain sanonut, että kaikki palkat on nyt saatu.

Huikeat ovat nuo bonukset 25milj€ !
Lotuksella tuli MM:ssä kolmas ja viides sija. Kaksi voittoa ja yhteensä kuusi podiumia.

Maksavat lienee sitten noista tallille valmistajien skabasta maksettavista hilloista, ei muuten tuollaisia rahoja irtoa Lotukselta.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Huikeat ovat nuo bonukset 25milj€ !
Lotuksella tuli MM:ssä kolmas ja viides sija. Kaksi voittoa ja yhteensä kuusi podiumia.
Maksavat lienee sitten noista tallille valmistajien skabasta maksettavista hilloista, ei muuten tuollaisia rahoja irtoa Lotukselta.
_

Tuossa jotenkin tuntuu heijastuvan se että Lotuksella ei välttämättä uskottu Räikkösen olleen ralli-vuosien jälkeen noin nopeassa kunnossa ja iskettiin houkuttimeksi nuo muhkeat bonukset sopimukseen, koska ei uskottu että niitä tarvitsisi noin paljoa maksella. Lähinnähän tuntui siltä että Lotuksella toivottiin Kimin toimivan eräänlaisena mentorina Crashjeanille.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuossa jotenkin tuntuu heijastuvan se että Lotuksella ei välttämättä uskottu Räikkösen olleen ralli-vuosien jälkeen noin nopeassa kunnossa ja iskettiin houkuttimeksi nuo muhkeat bonukset sopimukseen, koska ei uskottu että niitä tarvitsisi noin paljoa maksella. Lähinnähän tuntui siltä että Lotuksella toivottiin Kimin toimivan eräänlaisena mentorina Crashjeanille.

Jep. Tietysti Räikkönen toi mukanaan kiinnostavuutta Lotusta kohtaan, joka osatekijänä sopparissa varmaankin oli.

Noista bonuksista myös sellainen juttu, että tuskin Lotus itsekään kuvitteli rakentavansa noin hyvä autoa kuin lopulta rakensi. Tässäkin mielessä joku "voitosta 3m€" (hatusta heitetty) olisi ollut suht kivutonta kirjata soppariin. Tuskin kukaan Lotuksella näki voittojen olevan mahdollista, oli ratissa sitten Räikkönen tai Vettel.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Huvitti sinänsä kun tuossa noin viikko pari sitten joku entinen kuljettaja taisi kommentoida Hamiltonin jatkosopparin jälkeen kuinka nykykuskit ovat niin ahneita kun hörppäävät noilla miljoonasopimuksillaan ison siivun tallien budjeteista. Sinänsä ainakin itse näkisin että tallit itse ovat kuitenkin itsensä tähän tilanteeseen ajaneet kun ovat yrittäneet menestystä ostaa isolla rahalla. Eipä siitä ole kuin se 25 vuotta kun Ferrari yritti rekrytä itseänsä Sennaa sopimuksella jossa Senna olisi saanut itse määrätä palkkansa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Huvitti sinänsä kun tuossa noin viikko pari sitten joku entinen kuljettaja taisi kommentoida Hamiltonin jatkosopparin jälkeen kuinka nykykuskit ovat niin ahneita kun hörppäävät noilla miljoonasopimuksillaan ison siivun tallien budjeteista. Sinänsä ainakin itse näkisin että tallit itse ovat kuitenkin itsensä tähän tilanteeseen ajaneet kun ovat yrittäneet menestystä ostaa isolla rahalla. Eipä siitä ole kuin se 25 vuotta kun Ferrari yritti rekrytä itseänsä Sennaa sopimuksella jossa Senna olisi saanut itse määrätä palkkansa.

Näkisin näissä miljoonasoppareissa enemmänkin totuuden menevän tuohon suuntaan mitä tuossa aiemmin mainittiin. Tyylin max 5milj$ käteen ja muut bonuksina mitkä eivät suoranaisesti aja tallia konkurssiin jos ovat yhteydessä sirkuksen tallille päin maksavista rahavirroista.
Toki muutama kuski tekee tähän poikkeuksen ja siellä sitten hyödytään enemmän F1-tähden suuresta suosiosta ja mitä tuo yhteistyökumppaneiden kautta rahaa tallille. Rahavirrat on moninkertaisia jos tallile ajaa "moninkertainen maailmanmestari" tai vain hyvä prospekti kuten vaikkapa Grosjean. Joten uskon tallien olevan kohtuuden rajoissa näissä palkoissaan kun sitovat ne bonuksiin ja huomioivat sponsoreiden suurenevat rahavirrat mitkä johtuu kyseisen kuskin statuksesta.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko kukaan miettinyt kuinka hapoilla nykykuskit on kisojen jälkeen? Eiku... Jampat pyyhkäisee vähän räkää nenästä pois, hiukset kuntoon, lippis päähän ja median eteen kuin mitään ei olisi tapahtunut. Toista oli taannoin kun mestarismiehet ei meinannut pysyä podiumilla pystyssä, pressiin piti vaihtaa haalarin yläosa koska oli niin märkä ja paskainen kisahaalari jne.

Fyysinen puoli on hävinnyt aika tehokkaasti pois kisoista kun ei ajeta täysillä. DC oli tästä maininnut, että mm Hamilton sanonut Montrealin jälkeen että kisa ei tunnu missään. Sainz Jr. vielä tulokkaanakin sanonut samaa... Kimikin sanoi aiemmin kaudella, että aika-ajoissa yhdellä nopealla on ajamisen makua, mutta ei muuten.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tietysti aina pitää muistaa että kuljettajien fyysiset harjoitusmenetelmät ovat kehittyneet aikalailla, eikä kukaan taida Keke-tyyliin vetää mallua huuleen lähtöruudukossa, mutta kyllähän tuossa pointtia on. Tosin autojen nopeudet eivät ole hävinneet mihinkään eivätkä samalla G-voimien vaikutukset. Mutta kuten totesin jo aiemmin, itse ottaisin todella pois ratista nuo ylimääräiset säätimet jarrubalanssille, moottorikartoille sun muille. Ennen osaltaan autot piti säätää harjoituksissa jo kilpailua varten ja nuo kompromissit joita jouduttiin tekemään vaikuttivat myös, nyt ne kompromissit ovat pienempiä koska kuljettaja pystyy säätelemään autoaan kisan aikana, pahimmillaanhan siellä väädetään joka mutkaan eri jarrubalanssilla.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta jos niitä säätömahdollisuuksia ei ole niin se vähäinenkin haastavuus ajamisesta lähtee. Ei tarvitse kun puolivaloilla käännellä rattia... Mutta esim. moottorikarttoja on pakko säätää kisan aikana koska muuten loppuisi bensa. Nyky säännöillä samalla kartalla ajaminen on mahdotonta tai ainakin autot olisivat vieläkin hitaampia. Jarrubalansin säätö taas taitaa vaikuttaa myös Power-unitin latauksen toiminnan hallintaan joten vaikea sitäkään on sieltä pois karsia. Lajin kannalta on edessä vaikeita ratkaisuita. Jos yksinkertaistetaan sääntöjä ja rajataan insinöörien mahdollisuuksia niin isot tehtaat lähtevät koska sellainen ei niitä kiinnosta. Jos insseille annetaan vapaat kädet niin pikkutallit on kusessa. Kumpi vaan niin aina väärin...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toisaalta jos niitä säätömahdollisuuksia ei ole niin se vähäinenkin haastavuus ajamisesta lähtee. Ei tarvitse kun puolivaloilla käännellä rattia... Mutta esim. moottorikarttoja on pakko säätää kisan aikana koska muuten loppuisi bensa. Nyky säännöillä samalla kartalla ajaminen on mahdotonta tai ainakin autot olisivat vieläkin hitaampia. Jarrubalansin säätö taas taitaa vaikuttaa myös Power-unitin latauksen toiminnan hallintaan joten vaikea sitäkään on sieltä pois karsia. Lajin kannalta on edessä vaikeita ratkaisuita. Jos yksinkertaistetaan sääntöjä ja rajataan insinöörien mahdollisuuksia niin isot tehtaat lähtevät koska sellainen ei niitä kiinnosta. Jos insseille annetaan vapaat kädet niin pikkutallit on kusessa. Kumpi vaan niin aina väärin...

Väittäisin kuitenkin että tuo jarrubalanssin sääteleminen kuitenkin minusta sinällään helpottaa ajamista, koska joka mutkassa pystyt säätämään sitä ihanteelliseksi, mikä sinällään ehkäisee esimerkiksi lukkojarrutuksia. Moottorikarttojen säätelyn kanssa tavallaan poistuu se kuskin kyky hallita taidolla bensankulutusta(kun sitä nyt kerran halutaan hillitä) kun homma hoituu napista.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Väittäisin kuitenkin että tuo jarrubalanssin sääteleminen kuitenkin minusta sinällään helpottaa ajamista, koska joka mutkassa pystyt säätämään sitä ihanteelliseksi, mikä sinällään ehkäisee esimerkiksi lukkojarrutuksia..
Juu ihan samaa mieltä tästä, toki helpottaa. Poittina vain se että jarruilla/jarrubalansilla on nykyisin myös muita toiminnallisia tarkoitusperiä kuin pelkkä vauhdin hillitseminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös