Eihän Kimi missään nimessä jatka enää F1:sissä. Rahaa on tolkuttomat läjät ja kiinnostus lajiin on taas kerran Ferrarin puikoissa kadonnut.
Viime kaudella olin huolissani Räikkösen ajamisesta ja ennen kaikkea siitä, miksi tulosta ei tule. Motivaatio. Tällä kaudella tilanne on nähdäkseni erilainen. Olen kolme-neljä kertaa kirjoittanut Räikkösestä ja jälkikäteenkin seison sen takana, että Räikkönen on sekä motivoitunut että ajanut hyvin tällä kaudella pois lukien aika-ajot. Tosin Räikköstä kun arvioi, pitää vähintään kohtuullisesti tuntea hänen ajotapansa, vallinnut tilanne radalla sekä Ferrarin toimintatavat. Jos otetaan viime viikonloppu esimerkiksi, aika-ajoissa se että Räikkönen ei pystynyt kahdella yrityksellään varmistamaan Q1->Q2, olisi täysin anteeksiantamatonta. Sitä ei voisi selittää mitenkään sillä, että hän ei saanut tietoa ettei kolmatta yritystä tehdä, vaikka niin alun perin oli tarkoitus. Näin normitilanteessa. Mutta sellaista ei aika-ajoissa ollut. Olosuhteet radalla muuttuivat, Räikkönen jäi huonon infon vangiksi. Hänelle olisi voitu infota muutos siitä että ajetaan vain kaksi nopeaa, ei kolmea, milloin tahansa mutta sitä ei tehty.
Kisassa Räikkönen ajoi sitten jotenkuten toiseen mutkaan kunnes auto lähti tuntemattomasta syystä käsistä. Kun on Räikkösen uraa seurannut jo ennen kun hän tuli äfykkösiin uskallan ehdottaa, että kolari Alonson kanssa ei ollut Räikkösen syy tai ei ollut ainakaan pääosin Räikkösen syy. Pelkästään Räikkösen F1 uraa hänen paluunsa jälkeen (Lotukselle) seuranneet tietävät hekin, että Räikkösen ongelma on jossain määrin siinä, että hän ajaa pehmeästi ja pyrkii kaikin keinoin välttämään isoja riskejä. Yhtään kisaa jossa hän olisi yhdessäkään yksittäisessä tilanteessa toiminut toisin, ei taida löytyä paluun jälkeen.
Niinpä Ferrarin ongelmat voi aika huoleti laittaa Ferrarin ongelmiksi. Viime viikonloppuna niitä riitti myös Vettelin osalta kun auto seisoi parkissa varikolla kisan aikana. Arrivabene sai Ferrarille lähes lentävän alun mutta nyt tullaan siihen, että uusitun tiimin kokemusperäinen osaaminen ei aina riitä erikoistilanteissa. Räikkönen on luonteeltaan Arrivabenen (ja myös mun) mielestä sellainen, että hän ajaa hyvin kun saa selvät ohjeet miten menetellään kussakin tilanteessa. Viime aikoina ohjeet eivät ole olleet selviä tai ne ovat puuttuneet kokonaan.
Moni asia kertoo siitä, että Räikkösen motivaatio on parempi kuin kaiketi koskaan. Pelkästään se, että antaa palaa ihan eri tavalla kuin "jäämies" omista ja tallin ongelmista on vahva osoitus motivaatiosta. Siihen on vielä turhan aikaista ottaa kantaa ajaako Räikkönen ensi kaudella Ferraria. Jos Ferrarilla menee loppukausi huonommin kuin alkukausi, kiusaus tehdä Räikkösestä syyllinen saattaa muodostua Arrivabenelle liian houkuttelevaksi ainakin siinä tapauksessa, että hän joutuisi nostamaan omat virheensä tapetille.