Formula 1 – kausi 2015

  • 151 709
  • 880

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Kylmä fakta taitaa olla, että näillä näytöillä jatkopesti Ferrarille voi olla liipasimella. Samoihin tai jopa parempiin tuloksiin pystyisi tukku muita kuskeja. Arrivabene on sanonut aika suoraan että tulos tai ulos on homman nimi ja tällä hetkellä tulos ei oikein riitä. Paljon riippuu varmasti myös palkkapyynnöstä.
Itse alan kallistumaan siihen että ehkä Kimin olisi aika jättää paikkansa. Kapulan vaihto Bottaksen kanssa vaikkapa. Perheellinen mieskin nykyään joten voisi käyttää aikansa paremminkin kuin ajella kärjen takana "väkisin" rakkaudesta lajiin. Vielä jos Kimi kerran vielä näyttäisi mistä mies on tehty ja laittaisi vaikka Spassa nuoret oriit kanveesiin niin ura voisi olla siinä sitten.

Suomalaisista urheilijoista minulle tärkein on Häkkinen, Räikkösen tullessa seuraavana.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Kimin olisi tärkeää saada aika-ajo onnistumaan, jotta voisi oikeasti päästä näyttämään kykynsä ilman mitään junassa ajamisia. Ihan oma vika se aika-ajokyvyttömyys tietysti on joten turha tuota alavirettä on sillä selitellä. Tällä kaudella auto tuntuu kuitenkin sopivan käteen ja hetkittäin kisassa vauhtiakin on riittänyt ihan mukavasti. Vettel vain on valovuoden edellä aika-ajovarmuudessa ja dominoi siksi myös kisoissa Kimiä miten tahtoo, koska Vettelin ei tarvitse ohitella Williamseja tai Red Bulleja kesken kisan.

Varsinkin alkukauden kisoissa vaikutti että Kimi oli jopa nopeampi kuin Vettel. Tosin tämä on taas näitä vaikeita vertailuja kuin aika harvoin ovat peräkkäin ajaneet ja nykyään nuo kisat on sellaista asemien petaamista ja sopivan pysähdyspaikan katselua.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Räikkösen aika-ajot ovat olleet tuota samaa taapertamista oikeastaan kauden 2008 jälkimmäisestä puoliskosta alkaen. Ja kun lisätään kahden kauden F1-ajamattomuus, niin tulos on mitä on. Huonot aika-ajot tekevät Kimin kisoista turhan vaikeita, mikä taas aiheuttaa sen, että kärkisijoille ei ole asiaa, vaikka potentiaalia olisikin.

Jos Ferrarilta tulee lähtö kauden päätteksi, eiköhän Räikkösen ura ollut sitten siinä. En oikein "pakopaikkaa" Kimille osaa keksiä, eikä hän jää ykkösiin jäähdyttelemään.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Räikkösen aika-ajot ovat olleet tuota samaa taapertamista oikeastaan kauden 2008 jälkimmäisestä puoliskosta alkaen. Ja kun lisätään kahden kauden F1-ajamattomuus, niin tulos on mitä on. Huonot aika-ajot tekevät Kimin kisoista turhan vaikeita, mikä taas aiheuttaa sen, että kärkisijoille ei ole asiaa, vaikka potentiaalia olisikin.
Oikeestaan kauden 2007 alkukaus australian jälkeen, ennen usan osakilpailun puoltaväliä oli kans Kimiltä vaikea ajanjakso. Esim. aika-ajot 5-1 Massalle. Ja kyl sanoisin et Massan onnettomuuden jälkeen kaudel 2009 oli ihan hyvä jakso aika-ajoissa kans Kimillä. Mutta miun mielestä tuota kahen kauden ajamattomuutta ei voi kyl enää käyttää täs vaiheessa argumenttina. tän hetkiseen tilanteeseen. Johan se on kolme täyttä kautta vetäny sen jälkeen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki Ferrarille kuitenkin asetelma taitaa kelvata kun Kimi kuitenkin pisteitä napsinut suhteellisen hyvin kuitenkin siellä takana eikä ole uhannut Vetteliä. Massa taisi olla vieläkin pahemmin jäljessä Alonsoa ja silti sai jatkosopimuksen.
 

BaronFIN

Jäsen
Kimi ei ole koskaan tullut aika-ajoissa toimeen Pirellin valtakaudella. Toisaalta Kimi ei ole koskaan menestynyt aika-ajoissa kun on ollut käytössä Q1, Q2 ja Q3. Ilmeisesti näitä "vanhan liiton" miehiä: 60 minuuttia ja 12 kierrosta aikaa ajaa ultimaattinen tulos ja renkailla pystyi vetämään kaksi nopeaa putkeen.

Oi aikoja, oi tapoja. Nykyinen aika-ajo on yhtä teennäinen tv-järjestelmä kuin hiihdon yhteislähtö-kilpailut.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Kimi ei ole koskaan tullut aika-ajoissa toimeen Pirellin valtakaudella. Toisaalta Kimi ei ole koskaan menestynyt aika-ajoissa kun on ollut käytössä Q1, Q2 ja Q3. Ilmeisesti näitä "vanhan liiton" miehiä: 60 minuuttia ja 12 kierrosta aikaa ajaa ultimaattinen tulos ja renkailla pystyi vetämään kaksi nopeaa putkeen.

Oi aikoja, oi tapoja. Nykyinen aika-ajo on yhtä teennäinen tv-järjestelmä kuin hiihdon yhteislähtö-kilpailut.

Minusta on hauskaa, että vanhasta systeemistä luovuttiin jotta autoja olisi koko ajan radalla. Nyt sit ajellaan eka kaksi osiota joilla ei ole juuri mitään merkitystä ja molemmissa väleissä pidetään vielä tauot. Minulle sopii kyllä molemmat systeemit mutta mielestäni vanha oli kyllä tavallaan jännempi. Lisäksi siinä oli asennoitunut että ekaa puolta tuntia ei tarvitse katsoa. Tietysti vanha tapa oli ehkä vähän ikävä livekatsojille.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Kimi ei ole koskaan tullut aika-ajoissa toimeen Pirellin valtakaudella. Toisaalta Kimi ei ole koskaan menestynyt aika-ajoissa kun on ollut käytössä Q1, Q2 ja Q3. Ilmeisesti näitä "vanhan liiton" miehiä: 60 minuuttia ja 12 kierrosta aikaa ajaa ultimaattinen tulos ja renkailla pystyi vetämään kaksi nopeaa putkeen.

Oi aikoja, oi tapoja. Nykyinen aika-ajo on yhtä teennäinen tv-järjestelmä kuin hiihdon yhteislähtö-kilpailut.
Kyllä Kimille sopi se yks kerrallaan aika-ajokin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta on hauskaa, että vanhasta systeemistä luovuttiin jotta autoja olisi koko ajan radalla. Nyt sit ajellaan eka kaksi osiota joilla ei ole juuri mitään merkitystä ja molemmissa väleissä pidetään vielä tauot. Minulle sopii kyllä molemmat systeemit mutta mielestäni vanha oli kyllä tavallaan jännempi. Lisäksi siinä oli asennoitunut että ekaa puolta tuntia ei tarvitse katsoa. Tietysti vanha tapa oli ehkä vähän ikävä livekatsojille.

Olisihan tuota vanhaa systeemiä voinut parantaakin, joko lisätä kieroksien määrää tai lyhentää aikaa jne.. Nykyinen järjestelmä on vielä enemmän odottelua kun vanha. Lyhyempi aika myös sopisi paremmin tv- yhtiöllekin. 30-45 minuuttia ja kierokset olisi melkein rajoittamattomat. Kokoaja olisi säpinää. Ennenvanhaa myös pienemmät tallit kuten Minardi sai paljon tv-aikaa kun ne pääsi aloittamaan radalla ensimmäisenä. Nykyään ei läheskään aina paras auto voita ja on kaikenmaailman rangasääntöjä ja täysiä tankkeja, en edes ole ihan varma miten nykyiset A-A ajetaan kun ei noita jaksa katsoa, lähinnä kisat enää.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Olisihan tuota vanhaa systeemiä voinut parantaakin, joko lisätä kieroksien määrää tai lyhentää aikaa jne.. Nykyinen järjestelmä on vielä enemmän odottelua kun vanha. Lyhyempi aika myös sopisi paremmin tv- yhtiöllekin. 30-45 minuuttia ja kierokset olisi melkein rajoittamattomat. Kokoaja olisi säpinää. Ennenvanhaa myös pienemmät tallit kuten Minardi sai paljon tv-aikaa kun ne pääsi aloittamaan radalla ensimmäisenä. Nykyään ei läheskään aina paras auto voita ja on kaikenmaailman rangasääntöjä ja täysiä tankkeja, en edes ole ihan varma miten nykyiset A-A ajetaan kun ei noita jaksa katsoa, lähinnä kisat enää.

Mielestäni tuo vanha järjestelmä toi myös mielenkiintoisen aspektin mukaan minkä kaikki katsojatkin helposti ymmärsi ja se oli vanha kunnon ruuhka. Tuolloin saattoi hyvin olla että menetit pari sijoitusta, koska et löytänyt sopivaa väliä radalta.

Tietysti tuossa saattaa tulla ongelma että esim Manorit on niin tolkuttoman hitaita että ne olisi jaloissa varmaan koko aja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mielestäni tuo vanha järjestelmä toi myös mielenkiintoisen aspektin mukaan minkä kaikki katsojatkin helposti ymmärsi ja se oli vanha kunnon ruuhka. Tuolloin saattoi hyvin olla että menetit pari sijoitusta, koska et löytänyt sopivaa väliä radalta.

Tietysti tuossa saattaa tulla ongelma että esim Manorit on niin tolkuttoman hitaita että ne olisi jaloissa varmaan koko aja.

Tuosta ajastahan on säännötkin tiukentuneet ruuhkan suhteen että jos olet ajolinjalla kun toinen tulee takaalta nopealla kierroksella niin penalttia tulee jopa niin että sijoitus laskee gridissä. Eihän se toki sen hidastetun kierrosta enää paranna mutta kuvittelisin että vastaavat tilenteet lisääntyy.

Nykyjärjestelmä on ihan ok, aina voi toki jostain viilata. Mutta omasta mielestä aika-ajon tarkoitus on kuitenkin päästä ajamaan se yksi nopea kun siihen on tilaisuus ja nykysysteemillä kärkikuskit joutuu mersuja lukuunottamatta ajamaan ainakin pari nopeaa kierrosta, keskikasti kolme nopeaa kierrosta. Tätä myös sotkee radan ominaisuudet, yleensä aika-ajon alussa radalla ei ole vielä kumia ja pitoa, parhaat kierrokset tulisivat joka tapauksessa vasta aika-ajon lopussa joten jos siellä kaikki olisivat vikalla vitosella ulkona niin penalttia tulisi puolille autoista "koska hidastavat nopeimpia" ja jos tähän lisättäisiin jokin ohitusnäkökulma että pitää ohittaa niin ei se sitten enää ole nopea kierros vaan kilpailutilanne.

2017 säännöt tuo kenties muutosta aika-ajovauhtiin mikäli ymmärsin oikein, eli kun välitankkaus palautetaan niin nähdään taas eri painoisia autoja kisan alussa, silloin keskikastin tiimit voivat periaatteessa pienemmällä kuormalla hyökätä kärkeen.

_
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Toi sääntöjen rukkaus pari vuode väleinki on varmaa iha suurien tallien iloks =)

Jos säännöt pysyis samana vaikka 6 vuotta niin aika nopeasti päästään suht lähelle sääntöjen sallimaa potentiaalista maksimivauhtia. Täten pikkutallit voivat kopioida suurtallien ratkaisut ja muutaman vuoden päästä kaikki on aika lähekkäin toisia.

Nyt tuntuu että sääntöjä muutetaan lähinnä sen takia, että saadaan luotua eroja. Se kenellä on eniten resursseja saa isoimman hyödyn muutostilanteesta. Pienillä talleilla taas harvoin on edes resursseja suunnitella koko autoa uusiksi, vaan vain osat jotka edellyttävät muutoksia sääntöjen pakolla. Täten pienet ovat koko ajan kompromissiratkaisulla liikkeellä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Totta tuokin, mutta nyt puhutaan koko sportin muuttamisesta takaisin kuninkuusluokaksi ja se on se mitä 90% faneista kaipaa. Mietitään tämän odotetun muutoksen jälkeen sitten sitä sääntöjen jäädytystä.
Ja kyllä uusissa säännöissä otetaan kulujen kasvu huomioon, eli yritetään pitää se kohtuullisena tai jopa laskea ajan kuluessa. Tätä tulevaa 2016/2017 muutosta ei voi verhota "joka vuotiseen sääntökikkailuun", tai kukin voi miten haluaa, mutta jokainen lajia suraava näkee että kyse on paljon isommasta asiasta.

Käykää täyttämässä se kysely mihin oli linkki tässä ketjussa, en ole ennen vastaavaa nähnyt, nyt mennään kattavasti lajin sisälle ja fanit saa vaikuttaa.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Käykää täyttämässä se kysely mihin oli linkki tässä ketjussa, en ole ennen vastaavaa nähnyt, nyt mennään kattavasti lajin sisälle ja fanit saa vaikuttaa.

_

+1, vaikka tuo on vain kuskiyhdistyksen kysely, joka sitten sanoo oman sanansa FIA:n neuvottelypöydässä, mutta silti ehkä oikeasti eka kerta kun fanien näkökulmaa saadaan esille ja tutkittua. Lisäksi monet kysymykset oli hyvin kohdistettu muutamiin "epäkohtiin", esim. moottorien äänet.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Totta tuokin, mutta nyt puhutaan koko sportin muuttamisesta takaisin kuninkuusluokaksi ja se on se mitä 90% faneista kaipaa. Mietitään tämän odotetun muutoksen jälkeen sitten sitä sääntöjen jäädytystä.

Tästä kyllä täysin samaa mieltä. Tehoa reilusti lisää. Lisäksi ihmettelen miksi nämä blown diffusorit jne kiellettiin, koska ne oli kilvan ajan kannalta hyviä koska diffusori kärsii paljon vähemmän "likaisesta" ilmasta kun esim siivet. Enemmän voimaa, paljon enemmän mekaanista pitoa ja jotain sellaista, että nuo autot olisivat vaikeampia ajaa. En oikeastaan edes muista milloin viimeksi joku on spinnannut sen takia että antanut liikaa kaasua. Yleensä syynä ollut liian ronskisti kanttarin päältä ajo tai linjalta poistuminen. Kyllä minun silmissäni F1 tulee olla sellainen luokka jossa vain rohkeimmat ja parhaimmat kuljettajat saavat kesytettyä sen auton ja niillekin sattuu virheitä. Nyt tuo vaikuttaa siltä et kukaan ei tee virheitä ja 16 vuotiaat junnut on sarjan parhaimmistoa 2 ajetun kisan jälkeen.

Tuossa mielenkiintoista juttua palkintorahoista. Onhan tuo uskomatonta että Ferrari saa 88 mijoonaa ja RedBull 67 ihan vain siitä että viitsivät olla mukana. Paljon tasaisempaa tulonjakoa tarvittaisiin. Ferrari oli viime kaudella Williamsin takana mm-pisteissä ja tuplana sen mitä Williams.
Palkintorahat paljastavat F1-maailman raadollisuuden - "Miten Ferrari voi saada kaksi kertaa enemmän kuin Williams?" | Formula 1 | Urheilulehti
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kysely on myös tehty nerokkaasti ja ohjaa mielestäni sulle eteen eri kysymyksiä sen mukaan kuinka aktiiviseuraaja olet. Eli nyt nimenomaan lajia seuraavat fanit saa vaikuttaa, jos nyt et halua kukkahattuna huijata että seuraat joka kisan, on tärkein laji sulle ja silti haluat kaikki mahdolliset muutokset eco-ystävällisyyteen liittyen ja lisää kisoja arabimaihin mahdollisimman kauas alkuperaisiltä faneilta!

_
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisi mielenkiinoista nähdä millaisia kisoja saataisiin jos palattaisiin 2000-luvun alun aero- ja rengassääntöihin mutta säilytettäisiin tuo DRS-siipi. Silloihan autot menivät helkkarin lujaa ja pitoa oli huikeasti mutta ohittaminen oli todella tuskaista. Tietysti nuo herkästi kuluvat renkaat tuovat silloin tällöin ihan hyvää viihdettä, mutta tuo säästely tavallaan tappaa kisaamista myös. On aika naurettavaa, että kuskit eivät uskalla ajaa edes lähellä edessä olevaa kun pelkäävät renkaiden tuhoutuvan silkasta seuraamisesta. Monacossa Kimi ei halunnut mennä edes kierroksella ohitettavan konttiin kiinni ja pari kisaa sitten Rosberg pyysi Hamiltonin ajamaan kovempaa ettei tarvitsisi roikkua huonossa ilmassa. Aikoinaan oli ihan normaalia, että edessä olevaa hiillostettiin useampi kierros eikä siinä mitään renkaiden kulumista tarvinnut miettiä.

Tuo kysely oli kyllä todella huolella tehty. Itse koitin vastata juuri niin että vastauksissa näkyisi halu palata nopeampiin autoihin ja vuosituhannen vaihteen alun sääntöhin. Näistä nykyisistä säännöistä voitaisiin pitää parhaimmat, kuten esim. aika-ajon kolmiportaisuus (ruuhkan välttämiseksi, kierrosmääriä voisi kyllä lisätä esim. tekemällä kestävämpiä renkaita aika-ajoon). Mitään radikaalia muutoksia, tyyliin kolme autoa per talli tai käänteistä starttilistaa en halua. Minusta myös tuo jatkuva säästölinja moottoreissa ja renkaissa on ongelmallinen koska tallit eivät uskalla enää edes ajattaa autoja maksimaalisesti. Tuloksena on tylsiä harjoituksia, aika-ajoja ja kisoja kun kaikki vain kyttäilevät. Sen sijaan esim. testausta voitaisiin edelleen rajoittaa, sieltähän ne suurimmat kulut taisivat tulla silloin hulluina vuosina.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Sen sijaan esim. testausta voitaisiin edelleen rajoittaa, sieltähän ne suurimmat kulut taisivat tulla silloin hulluina vuosina.

Väitän kyllä että kaikki käytettävissä oleva raha käytetään nyt ja silloin. Sillä ei ole väliä poltetaanko se testaamalla vai tietokonesimulaatioilla. Eka askel olisi tasoittaa tuo rahanjako, jotta jokaisella olisi edes teoriassa mahdollista tärjätä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun mielestä pitäisi tuosta turhista rengaskikkailuista päästä eroon, jos aika-ajo järjestelmäkin on nykyisen kaltainen niin sitten kaikki vetää sen täysillä eikä ole mitään renkaiden säästötalkoita. Paras pääsee jatkoon joka sessiossa ja sillä selvä. Samoin kisoissa, joko vedetään enemmän sillä linjalla mikä oli muutama kausi sitten että renkaat voi hajota helposti tai sitten tehtäisiin niin että renkaat ei hajoa koskaan ja vedetään ihan limiitillä, näin joku voisikin yrittää ohitusta ilman että renkaat menee pilalle, varsinkin jos välitankkaukset sallitaan. Nyt ei tuu ohituksia kun renkaat ei kuitenkaan liikaa hajoa, mutta takanakaan ei kannata roikkua kun ne lähtisi hajoamaan.
 

BaronFIN

Jäsen
Testaamisen rajoittaminen ei ole tuonut yhtään säästöjä Formuloihin. Päin vastoin tämän seurauksena tallit alkoivat haalia itselleen supertietokoneita simuloimaan auton toimintaa eri olosuhteissa ja kykenevät tämän seurauksena testaamaan osia ennenkin niitä tuovat niitä radalle. Ja näitä simulaatio/testausalustoja kehitetään koko ajan. Ei ole sattumaa, että tupakkayhtiöiden sijasta autojen kyljissä on megaluokan it-alan yhtiöiden logoja.

Ei todellakaan halpaa puuhaa. Tämä pitää neljä suurinta neljänä suurimpana. Aikoinaan kun testaamiseen riitti renkaat ja bensa, niin joku Arrows/Tyrrell saattoivat tehdä innovaatioita ja nostaa tasoaan hetkellisesti. Nyt tätä momenttia ei enää ole.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itse haluaisin, että kaikilla olisi kisaan uudet renkaat (esim. 2 settiä molempia seoksia) ja välitankkaukset takaisin.

Aika-ajon muuttaisin aikaisemmin käytössä olleeseen systeemiin, jossa ajettiin yksi kerrallaan, mutta niin että ajettaisiin kaksi osiota. Ensimmäisestä osiosta 10 parasta pääsisivät jatkoon ja ajojärjestys olisi ykkösosion tulokset käänteisenä. Aika-ajoon olisi myös erilliset aika-ajo renkaat ja bensamäärän kanssa ei tarvitsisi säätää, kun auton saisi tankata ennen kisaa.

Autoja pitäisi myös muuttaa niin, että lähellä ajaminen on mahdollista eli ainakin takarenkaita pitäisi kasvattaa. Tehokkaammat moottorit myös ilman muuta takaisin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt ei tuu ohituksia kun renkaat ei kuitenkaan liikaa hajoa, mutta takanakaan ei kannata roikkua kun ne lähtisi hajoamaan.

Ja hyvä muistaa se että renkaat hajoaa kumimuruksi siihen ajolinjan ulkopuolelle mikä tekee ohittamisen todella riskialttiiksi ettei suoraan jopa vaaralliseksi. En ole rengasmassa-asiantuntija mutta jotain olisi hyvä saada muutettua tuon suhteen, koska viimeksi ei ole murentunut renkaat näin pahasti? En tiedä onko oikea ratkaisu palata siihen mutta se älytön kumimassan määrä pitäisi jollain tavalla saada vähentymään siellä radalla. Ja nyt kyse ei ole radan pinnassa olevasta tasaisesta kumista ajolinjalla vaan siitä kuulalaakerimurusta siinä ulkopuolella potentiaalisella ohitusalueella.

_
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Renkaista irtoavan kumipurun poistaminen lienee vaikeaa koska sitä esiintyy melkein jokaisessa ratasarjassa. Tietysti joissain sarjoissa tilanne on pahempi (F1, MotoGP) kuin muissa. Ehkä erityyppisillä rengasseoksilla sitä voisi vähentää. Toisaalta kun rengas kuluu niin siitä irtoaa kumia, joten jos kumia ei haluta irtoavan niin sitten pitäisi ajaa aika kovilla seoksilla ettei ne kuluisi, jotka taas on tylsiä kun kestää 4 kisaa putkeen sama rengas. Ehkä F1:sten ongelma nykyisin on vielä siinä, kun renkaiden hallinta kulumisen ja lämpöjen suhteen on niin hankalaa, tai se sweet spot on kapea missä rengas toimii, niin sitten tuota liiallista kulumista tulee paljon, joka sitten lisää kumipurua radalla.

Jos miettii sitä prosessia miten kumia renkaasta irtoaa niin ymmärtääkseni renkaan kuumentuessa rasituksen alaisena pintakerros hetkellisesti sulaa/muuttuu liimamaiseksi ja tämä "mössö" se alkaa pyörimisvoimien ansioista liikkua renkaan pinnalla (yleensä reunaa kohti) ja sitten reunalla irtoaa isompina roikaleina. Useinhan hidastuksissa näkyy renkaan reunoilla isoja röpelöitä jotka lentelee lopulta irti.J oskus tällaista selitystä tarjosi RR-puolella rengasinssit, uskoisin, että sama pätee F1-renkaaseenkin kun ovat mallia black round pirelli.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuota juuri tarkoitin ja se kumipurun määrä on joissain kohdissa rataa järkyttävä, estää totaalisesti menemästä ajolinjan ulkopuolelle. Nopealla googletuksella tuossa hidastuksessa näkee mistä kyse ja tuossa määrä ei ole edes se pahin mahdollinen. Tuohon voi kuvitella toisen auton rinnalle puskemaan ohi.
Formula 1 2013 - The best of Slow-Motion - YouTube

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös