Mainos

Formula 1 – kausi 2015

  • 151 852
  • 880

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Itse kannattaisin myös lyhyempiä kisoja. Mielestäni tunti olisi riittävä.

Kumimurun kanssa ainoa mieleen tuleva ratkaisu on yrittää jotenkin saada tehtyä tuosta irtoavasta kumista hienompijakoisempaa, jolloin se poistuisi radaltakin paremmin. Siitä minulla ei ole hajuakaan, miten tämä voidaan saavuttaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Renkaista irtoavan kumipurun poistaminen lienee vaikeaa koska sitä esiintyy melkein jokaisessa ratasarjassa. Tietysti joissain sarjoissa tilanne on pahempi (F1, MotoGP) kuin muissa. Ehkä erityyppisillä rengasseoksilla sitä voisi vähentää. Toisaalta kun rengas kuluu niin siitä irtoaa kumia, joten jos kumia ei haluta irtoavan niin sitten pitäisi ajaa aika kovilla seoksilla ettei ne kuluisi, jotka taas on tylsiä kun kestää 4 kisaa putkeen sama rengas. Ehkä F1:sten ongelma nykyisin on vielä siinä, kun renkaiden hallinta kulumisen ja lämpöjen suhteen on niin hankalaa, tai se sweet spot on kapea missä rengas toimii, niin sitten tuota liiallista kulumista tulee paljon, joka sitten lisää kumipurua radalla.

Toisaalta ketä sekään nyt haittaisi jos renkaat kestäisi vaikka sen koko kilpailun? olisi sitten ainakin niitä 0 stopin taktiikoitakin jopa ja osa voi vetää taas 4 stopilla. Olisi ainakin paljon jännempiä tilanteita. Ei niiden tarvitsisi tietenkään koko kilpailua kestää mutta voisihan niistä tehdä semmoiset että niillä voisi vetää aivan täysiä joka kieroksen. Ei tää mikään talouskilpailu ole kuka säästää eniten renkaita.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jokin kompromissi lienee tuohon rengasasiaan paikallaan. Ei tietty voi olla niin kovat että ei irtoa mitään rataan jolloin ei ole hyvää pitoakaan. Joka kierros täysiä, jos tarkoitat että vielä yhtä kovaa ei kai sellaisia suorituskykyisiä renkaita olekaan, eikös ne perustu siihen rengasmassan kuumenemiseen ja sitä kautta pitoon radalla, tämä yhtälö sulattaa sitten renkaasta sitä murua ja murun lisäksikin sitä tasaista kumiainesta siihen ajolinjalle mistä ei siis ole haittaa vaan hyötyä.

Meillä frendin kanssa ollut 35hp kartissakin ainakin kolmea eri rengasseosta ja se jossa paras pito tietenkin suli kesäkuumalla sinne radalle alle puolessa tunnissa, 200 euroa taivaan tuuliin. Sitten taas toisen ääripään treenirenkaat ei tunnu lämpiävän yhtään ja pitoa ei ole nimeksikään, liukuu/ puskee vain joka mutkassa ja kierrosajat jopa sekunteja huonompia. Tuosta itse muodostan käsitystä ja muutama luokka tietty mahtuu väliin ennen ykkösiä. :)

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toisaalta ketä sekään nyt haittaisi jos renkaat kestäisi vaikka sen koko kilpailun? olisi sitten ainakin niitä 0 stopin taktiikoitakin jopa ja osa voi vetää taas 4 stopilla. Olisi ainakin paljon jännempiä tilanteita. Ei niiden tarvitsisi tietenkään koko kilpailua kestää mutta voisihan niistä tehdä semmoiset että niillä voisi vetää aivan täysiä joka kieroksen. Ei tää mikään talouskilpailu ole kuka säästää eniten renkaita.

Ei välttämättä ketään, kunhan renkaiden suorituskyky olisi sellainen että se mahdollistaisi erilaiset järkevät taktiikat esim. täysiä ajaessa joutuisi stoppaamaan vaikka kahdesti, mutta säästelyllä ja n. 1sek hitaammilla kierrosajoilla ei tarvitsisi pysähtyä. Tietysti autokohtaisia eroja voisi olla mutta kuitenkin. Muussa tapauksessa kaikki ajavat samalla taktiikalla ja kisat helposti tylsiä tai parin kisan jälkeen tallit löytävät sen optimitaktiikan jota jokainen sitten käyttää.

Siksi olisi hyvä kun talleilla olisi monta laskennallisesti hyvää taktiikka- ja rengasvaihtoehtoa. Tällöin olisi ainakin edellytykset jännille taktiikkakuvioille tallien välillä. Ensi kaudella voi jotain tällaista tapahtua kun tallit saavat valita millä rengasseoksilla ajavat, eikä Pirelli pakota kaikkia samoille seoksille kuten nyt.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No kaikkein parastahan voisi olla jos olisi useampi eri rengasmerkki, toki sitten menis rahaa renkaiden kehittämiseen, mutta se toisi sitten enemmän ratavaihtelua voimasuhteisiin ja jos varsinkin tallit voisi tuoda vaikka 3 eri seosta kisoihin niin niitä eri taktiikoita nähtäisiin, varsinkin jos välitankkaukset sallitaan. Minusta ajatus ylipäätänsä että ajetaan täydellä tankilla on ekologisestikin jo ihan tyhmä.
 

BaronFIN

Jäsen
No jos on useampi rengasmerkki, niin eiköhän se ole Michelinin tai Pirellin henkilökohtainen ongelma mitä rahalla saavat aikaiseksi. Jos rengasyhtiö haluaa lyödä paalua tuotekehitykseen (ja samalla menestykseen ja markkinointiin), niin siitä vaan polttelemaan, mutta tallit voidaan sääntöjen puitteissa velvoittamaan maksamaan renkaistaan saman kuin nyt yhden rengastuottajan aikana. Tällöin rengaskustannus olisi talleilla tiedossa ja valmistajilla selkeä budjetti minkä raameissa tulee toimia. Tulos: kulut eivät kasva talleilla.

Kummallista etteivät renkaat olleet ongelma Goodyearin/Bridgestonen monopoli-aikana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No jos on useampi rengasmerkki, niin eiköhän se ole Michelinin tai Pirellin henkilökohtainen ongelma mitä rahalla saavat aikaiseksi. Jos rengasyhtiö haluaa lyödä paalua tuotekehitykseen (ja samalla menestykseen ja markkinointiin), niin siitä vaan polttelemaan, mutta tallit voidaan sääntöjen puitteissa velvoittamaan maksamaan renkaistaan saman kuin nyt yhden rengastuottajan aikana. Tällöin rengaskustannus olisi talleilla tiedossa ja valmistajilla selkeä budjetti minkä raameissa tulee toimia. Tulos: kulut eivät kasva talleilla.

Kummallista etteivät renkaat olleet ongelma Goodyearin/Bridgestonen monopoli-aikana.

Minusta tuo rengaskilpailu voisi olla yksi hyvä elementti kilpailuihin, oli kuitenkin ennenvahaa ratakohtaisia eroja ja jos jopa tallien välillä olisi erilaisia rengaseoksia viikonlopun aikana niin tuo eroja voimasuhteisiin, nythän tallien sijoituksetkaan ei vaihdu kilpailujen välistä pahemmin, jos oot hidas niin ot hidas koko kauden ja jos sulla on voittaja-auto niin harvemin kukaan sua kiinni saa.

Isoin ongelma vain tosiaan on se ettei autot hajoa, ei yllätysmomentteja, renkaat on tylsiä, ohittaminen on vaikeaa paitsi takasiivellä keinotekoisesti.. Lisäksi se että sakotetaan jos yritetään ohistusta. Tuolla ajetaan kilpaa, maldonado ja kumppanit on kuitenkin kuskeja jotka sentään yrittää ohistusta ja aiheuttaa yleisölle viihdettä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Isoin ongelma vain tosiaan on se ettei autot hajoa, ei yllätysmomentteja
Ongelman osasyynä on liian solidaarinen pistesysteemi. Kun ajettiin sillä "kuusi parasta saa pisteitä" -systeemillä, pienemmät tallit pyrkivät lisäämään nopeutta luotettavuuden kustannuksella. Joskushan tuo uhkapeli saattoi oikeasti onnistuakin jopa palkintosijoituksen arvoisesti.

Nykyinen TOP-10-järjestelmä on mielestäni liian solidaarinen, ja tallit saavat helpommin pisteitä, kun älyttömiä riskejä ei tarvitse ottaa eikä auton tarvitse olla ihan nopeimmasta päästä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ongelman osasyynä on liian solidaarinen pistesysteemi. Kun ajettiin sillä "kuusi parasta saa pisteitä" -systeemillä, pienemmät tallit pyrkivät lisäämään nopeutta luotettavuuden kustannuksella. Joskushan tuo uhkapeli saattoi oikeasti onnistuakin jopa palkintosijoituksen arvoisesti.

Nykyinen TOP-10-järjestelmä on mielestäni liian solidaarinen, ja tallit saavat helpommin pisteitä, kun älyttömiä riskejä ei tarvitse ottaa eikä auton tarvitse olla ihan nopeimmasta päästä.

Toki säänöilläkin oma osansa, mutta toisihan se keskivaiheillakin ihan erilaista kamppailua jos vaikka 8 parasta saisi vain pisteitä, otettaisiin niitä riskejä ohituksessa ja auton kanssa. Nyt ei varsinkaan kärkitiloilla edes kannata ottaa riskiä kun keskeyttämisessä menettää enemmän, ennen kannattikin ehkä yrittää nousta vielä 3 tilalta kakkoseksi ym.. nyt kannattaa melkein huristella vain maaliin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuossa kun katselin tuota "uutista" jossa Nicolla on käsissään Keken 1982 auton ratti sekä nykyinen 2015 F1-auton ohjauslaite, niin mieleeni tuli että tuossa olisi myös yksi kohta jonka muuttamista pitäisi harkita. Eli ratista pois kaikki jarrubalanssin säätämiset, valitsimet eri moottorikartoille tms, korkeintaan Kersin ja DRS:n aktivointinappulat ja perustiedot polttoainemäärästä, nopeudesta, kierrosluvusta tms. jätettäisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli kyllä tylsin Montrealin kisa varmasti ikinä. Ohitukset muutamaa lukuunottamatta takasuoralla ja varikkostoppeja yksi per nuppi.

Näistä kisoista saisi jo sillä mielenkiintoisempaa, että stoppeja olisi 2-5 per kuski. Ei nyt saatana voi pehmeimmällä rengasseoksella ajella puolta kisaa painavalla autolla. Pirelli voisi lähteä pikkuisen downgrademaan noiden kumiensa kestävyyttä, siten että supertsoftit kestäisivät kisasta riippuen 5-20 kierrosta.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sen verran onnistui Räikkönen pyörähtämään, että veto kusi. Muuten oli kyllä turhan selkeä kisa, jossa Hamilton ajoi paalulta voittoon. Tokihan nyt tilanteitakin oli ja vähän osumaakin, mutta jos voitto ei ole realistisesti uhattuna missään vaiheessa, niin vähän puolivillainen maku jää.

Mersut ovat nyt juuri omassa luokassaan ja molemmat ajoivat virheettömän kisan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katsoin vain tunnin koosteen, mutta olipahan tylsä, oli varmaan ihan hyvä että kisan näki tiivistettynä... Huh ainoat ohitukset mitä kävi meni sitten takasiiven avulla "helposti". Olisi kyllä joku saanut kolaroida tai ajaa seinään, mutta ei niin ei. Tosin onkohan tuota viimeistä mutkaa muutettu siitä mitä se ennen on ollut? ettei edes ajeta niin läheltä enää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
MIksi muuten pitää aina noita startteja näyttää ekoilla kieroksilla uusintoina kun silloin yleensä on autot edes lähellä toisiaan ja joku voi yrittää ohistusta? sitten kun ei tapahdu mitään niin sitten ei tosiaan tapahdu mitään.. silloin voisi näyttää vaikka jokaisesta autosta 5 minuutin hidastuskuvaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
MIksi muuten pitää aina noita startteja näyttää ekoilla kieroksilla uusintoina kun silloin yleensä on autot edes lähellä toisiaan ja joku voi yrittää ohistusta? sitten kun ei tapahdu mitään niin sitten ei tosiaan tapahdu mitään.. silloin voisi näyttää vaikka jokaisesta autosta 5 minuutin hidastuskuvaa.
Tätä minäkin eilen viimeksi ihmettelin. Ensin seurataan hyvää taistelua muutama kierros, sitten laitetaan se perinteinen pitkä kavalkaadi startin hidastuksia ja uusintoja, jota ei tietenkään missään välissä voi edes katkaista näyttääkseen taas jonkun livetilanteen, vaan siinä jää varmaan pari-kolme kierrosta täysin näkemättä kesken sen hyvän taistelun jota juuri silmä kovana seurattiin.

Kisa oli melko tylsä, Kimin pyörähtämisen ja parin tiukan ohitustilanteen lisäksi ei mitään dramaattisempia tapahtumia tai jännittämisiä taktiikoidenkaan suhteen, ja nukahdin olohuoneen lattialle kesken tuohun heräten paikat jumissa vasta joskus palkintoseremonioiden jälkeen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ohjaajat on muutenkin ihan kuutamolla tuolla, ei pelkästään se joka kisan starttiuusinta mikä risoo mutta muutenkin livemonitorista näki että radalla oli paljon taistelevia pareja ja ohjaaja seurasi varmaan 20 kierrosta Vettelin ja Massan nousua siihen asti kuin olivat kympin sakissa. Eli näyttivät niitä helppoja ohituksia. Tuntui olevan tärkeämpää näyttää kun nämä kaksi ohittavat heikompia autoja kuin näyttää kuvaa kympin sakista missä etäisyydet oli alle sekuntissa. Rasittavaa.

Kimin spinni oli outo. Oikarinen oli heti kärryillä mitä tuossa tapahtui, mutta jäi vähän auki kuinka paljon tuohon voi kuski vaikutta, olisiko se pitänyt tietää, oliko Kimille tuosta varoitettu ja jos tuli puun takaa tehopiiki mille ei voi mitään niin mitä se Iso Mauri siellä kiehuu kierroksilla kuskin suuntaan. Paras viikonloppuhan tuo oli Kimiltä aikoihin ja aika-ajoissa hienoa taistelua loppuun asti, jos Valtteri olisi päässyt aika-ajoissa tai ekalla kierroksella ohi niin ei Ferrarissa välttämättä olisi ollut potkua tulla ainakaan radalla ohi.

Bottakselta hyvä kisa ja piikkinä tuonne yllä mainitulle vetojen kusahdukselle, niin itse kuittasin tästä Kimi <---> Bottas paikkojen vaihdosta hyvät kertoimet ja eurot. Oli yllättävät suuret kertoimet sille etteikö näin voisi käydä, on se Kimi / Ferrari ryssiny aikaisemminkin.

_
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oli kyllä tylsin Montreal vuosiin. Siellä tuntui kilvanajo olemaan jo etäinen käsite, kun polttoainetta taisi joutua säästämään jopa normaalia enemmän. Ja sitten tiimit kumoavat loistavan idean välitankkauksien palautuksesta, nyt kituutetaan hiljaa radalla ja ajaminen ei ole enää niin äärirajoilla oikealla tavalla. Renkaista valitti koko MTV:n tiimi ja onhan nuo vähän turhan kestäviä, jos jännityksen kannalta ajatellaan.

Kisan parasta antia oli Alonson totaalinen hajoaminen. Aitoa tunnetta noihin kuskeihin tarvitaan eikä mitään käsikirjoitettuja kommenttiautomaatteja. Tämä lienee yksi syy, ettei kovin moni kuski erotu tapetista haastattelutilanteessa. Kimi kävi myös kuumana ja toi väriä lähetykseen. Hänen lopettaessaan suurin värilaiska kommentien suhteen katoaa ja kiinnostavuus laskee entisestään. Oli kyseessä tallin moka tai ei, niin jotenkin tässä on pari kisaa vaikuttanut siltä, että Kimi ei ole saanut jatkopaperia ja se heijastuu käytökseen.

Bottas ajoi toki hienosti ja kaikki kunnia hänen työlleen, mutta Vilanderin kommentti "Valtteri on täysin sama mies oli hän bodiumilla tai hännillä" kuvaa juuri sitä, mikä hänestä puuttuu. Täysin väritön kaveri kuten valtaosa muista. En ole vieläkään pahemmin oppinut häntä kannattamaan. Sana tylsä tulee vain mieleen. Kaikki on kivaa. Kuten Hessulla.

Eihän Montreal ollut varsinaisesti Ferrarin rata, mutta jos siellä oli päivitetty moottori niin kovasti on pettymys tuo paketti. Toki Williams oli kuin kotonaan tuolla, mutta kauden aiemmissa kisoissa niillä ei ole ollut mitään saumaa Maranellon punaisiin. Nyt Kimillä ei ollut mokan jälkeen mitään saumaa päivitetyllä autolla. Niinköhän jää Räikköseltä palkintosijat tuohon yhteen. Ellei Span kuningas yllätä suosikkikisassaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kimi on nykytasoonsa nähden erittäin kallis kuljettaja. Veikkaan että optioon voi jopa riittää tämä taso mikä nähtiin Montrealissa mutta hinta 26m$ on kova kaverista joka ei ole vielä kokonaisuutena esittänyt ihmeitä, voi olla että vääntävät seuraavaksi rahasta. Kenties väsäävät enemmän tuloksiin perustuvaa tuloa, sitähän se on nytkin mutta peruspalkkaa alas, onhan tuo yli 20m$ hurja liksa.
Ferrari maksaa muistaakseni tästä kaudesta kuskeilleen yhteensä jotain 75m$, onhan se houkuttelevaa jos tuohon Kimin paikalle saisi jonkun Valtterin yhden miljuunan liksalla, voisi vaikkapa tuplata Valtterin tämän kauden palkan ja olisi silti peanuts.

_
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kimi on nykytasoonsa nähden erittäin kallis kuljettaja.
Nojaa, en nyt tiedä onko erittäin kallis, mutta hintava toki.

Eilinen oli kyllä pettymys Kimiä katsellessa. Alkuun meni 10 kierrosta suht.ok, mutta sitten alkoi väli kärkikaksikkoon kasvamaan, kunnes sitten ns. kaikki meni piloille siinä pyörähdyksessä.

Spinnaus oli varmaan autosta ainakin osittain johtuva, mutta ei siitä takaa-ajosta superpehmeillä tullut oikeastaan mitään. Pari nopeaa kierrosta ja sen jälkeen sekä Bottas että Vettel olivat kovemmilla renkailla nopeampia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi on nykytasoonsa nähden erittäin kallis kuljettaja. Veikkaan että optioon voi jopa riittää tämä taso mikä nähtiin Montrealissa mutta hinta 26m$ on kova kaverista joka ei ole vielä kokonaisuutena esittänyt ihmeitä, voi olla että vääntävät seuraavaksi rahasta. Kenties väsäävät enemmän tuloksiin perustuvaa tuloa, sitähän se on nytkin mutta peruspalkkaa alas, onhan tuo yli 20m$ hurja liksa.
Ferrari maksaa muistaakseni tästä kaudesta kuskeilleen yhteensä jotain 75m$, onhan se houkuttelevaa jos tuohon Kimin paikalle saisi jonkun Valtterin yhden miljuunan liksalla, voisi vaikkapa tuplata Valtterin tämän kauden palkan ja olisi silti peanuts.

_

Otteissahan ei varmaan kakkoskuskiksi mitään vikaa, mutta tosiaan palkkaan nähden ei sitten ehkä niin hyvin olekaan mennyt. PR arvoakin miehellä taitaa olla kuitenkin missä iso hintakin kertoo.

Mitä paikkoja muuten Kimillä olisi ensikaudella tarjolla jos Ferrari ei tarjoa sopimusta, Bottaksen paikalle?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Spinnaus oli varmaan autosta ainakin osittain johtuva, mutta ei siitä takaa-ajosta superpehmeillä tullut oikeastaan mitään. Pari nopeaa kierrosta ja sen jälkeen sekä Bottas että Vettel olivat kovemmilla renkailla nopeampia.

Ilman spinnaustahan viikonloppu oli loistava ja olisi haastanut kaikissa olosuhteissa Vettelin.
Syy lopun superpehmeiden "sulamiseen" ei ollut renkaissa, Montrealissa käytössä olleet superpehmeät oli todella kestävää sorttia, syy miksi ei saanut Valtteria kiinni oli niinkin tylsä F1-lajin kannalta kuin bensan säästäminen.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitä paikkoja muuten Kimillä olisi ensikaudella tarjolla jos Ferrari ei tarjoa sopimusta, Bottaksen paikalle?

Tätä olen itsekin miettinyt. Williams toki, mutta palkaa olisi max jotain 3-5 miljoonaa. Nyky-Williams ei pysty enempää maksamaan.

Ei taida Kimi tyytyä jämäliksoihin. Siihen epäilen että kaatuu tämä loppu-ura ykkösissä jos ei tulokset nyt huomattavasti parane.

Saa sitä isompaa liksaa vaikkapa Nascarissa joten sääli F1-sirkuksen faneille että tulee todennäköisesti ottamaan hatkat sarjasta heti kun ei enää irtoa näitä isoja palkkakuitteja.

_
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän se alkaa Räikkösen markkina-arvoa syödä, että viime kausi tuli 100-0 turpaan Alonsolta ja nyt on tulossa ainakin 75-25 turpaan Vetteliltä. Toki Alonso ja Vettel ovat moninkertaisia mestareita, mutta eipä Kimin otteissa paljon sellaista ekstraa ole, mitä ei vähän jokainen pystyisi kakkoskuskina tuottamaan. Urheilusanomista olen ymmärtänyt, että Räikkösen ajatukset uran jatkosta ovat aika lailla ne, että vuosi vielä Ferrarilla tai että loppuu tähän kauteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös