Mainos

Formula 1 – kausi 2015

  • 152 213
  • 880

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Seniili ilmeisesti on pudottamassa Saksan GP:tä pois jo tämän vuoden kalenterista. Lisäksi Monzan jatko on uhattuna. Kyllä tässä hiljalleen alkaa toivoa herra Ecclestonen siirtymistä taivaallisille moottoriradoille(niin hirveältä kuin tällainen tuntuukin), oman rahapinon kasvattamisen vuoksi ei saisi uhrata näitä Euroopan kruununjalokiviä vain siksi että joku arabisheikki on valmis maksamaan kilpailun järjestämisestä enemmän ja pyörittämään kisaa tappiolla vain oman egon vuoksi.

Lisäksi Mersu ei tunnu saavan jatkosopimusta Hamiltonin kanssa aikaiseksi. Itseäni vähän mietityttää olisiko Hamilton itse haaveilemassa siirtymisestä Ferrarille jos Kimi malttaa lopettaa tämän vuoden jälkeen vai haaveileeko Hämis suurena Senna-fanina ajavansa itse mestaruuksiin McLaren-Hondalla josta Fallonso siirtyisi sitten Mersulle?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Seniili ilmeisesti on pudottamassa Saksan GP:tä pois jo tämän vuoden kalenterista. Lisäksi Monzan jatko on uhattuna. Kyllä tässä hiljalleen alkaa toivoa herra Ecclestonen siirtymistä taivaallisille moottoriradoille(niin hirveältä kuin tällainen tuntuukin), oman rahapinon kasvattamisen vuoksi ei saisi uhrata näitä Euroopan kruununjalokiviä vain siksi että joku arabisheikki on valmis maksamaan kilpailun järjestämisestä enemmän ja pyörittämään kisaa tappiolla vain oman egon vuoksi.
Juurikin näin. Ecclestonen toiminta uhkaa Formuloiden viihdyttävyyttä pahasti, sillä Hockenheim on tarjonnut usein suhteellisen hyviä kisoja, mitä esim. Bernien lempilapset Abu Dhabi ja Sotshi, eivät ole tehneet. Ja Euroopan kisoista kalenterissa on edelleenkin hirveä Barcelona, jokin aika sitten uusittu(ja pitkälti pilattu) Silverstone sekä Unkari, jossa ainoa hyvä on se,että siellä käy paljon suomalaisia. Ja nyt sitten Bernie olisi pudottamassa Hocken ja Monzan pois.

Terve, kyllähän noiden perinteisten F1-maiden pitäisi saada järjestää oma kilpailunsa, etenkin hyvien ratojen takia.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Monzan tiputtaminen kalenterista olisi aivan älytön ratkaisu. Yksi parhaista radoista Span jälkeen, vaikka se viimeinen mutka asfaltoitiinkin viime kaudeksi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Hockenheim menetti suurimman hohtonsa kun rataa muutettiin, mutta perinteisen radan kuuluisi pysyä kalenterissa. Monzan tiputtaminen olisi jo katastrofi. Pakko tässä on alkaa toivoa että Bernien lopetettua saataisiin puikkoihin joku henkeen ja vereen Racing ihminen.

Mielellään sitä kalenterissa näkisi legendaarisia ratoja kuten:
Watkins Glen
Road America
Zolder
Zandvoort
Phillip Island

Ei nuo varmaan enään ole kelvollisia turvallisuudeltaan, mutta saahan sitä haaveilla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vanhan Hocken ongelma oli se metsälenkki. Siellä tapahtui suuri osa ohituksista, mm. Salo taisi päästä Irvinen juuri tuolla metsäosuudella edelleen, koska siellä ei kameroita ollut. Tämä siis 1999. Moottorit olivat myös tosi kovilla, mitä kyllä ainakin itse pidän hyvänä asiana, tuleepahan edes vähän yllätyksiä.

Hockenheim sai uudistuskäskyn sen kisan jälkeen, jolloin se Mersulta erotettu henkilö käveli radalla. Onhan sellainen täysin anteeksiantamatonta toimintaa, että ukko pääsee sellaisella tavalla suoraan toiminnan keskipisteeseen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Lotus julkisti uuden autonsa, jossa on tänä vuonna sitten Mersun koneeseen. Keula uudistui täysin eli haarukka poistui ja tilalle tuli yhteneväisempi, mutta loppuosassa nokkapala muuttuu ikäänkuin jatkopalaksi "rikkoen" keulalinjaa Musta väri on lisääntynyt viime vuoden mallista vähäsen. Tilanteen luulisi olevan valoisampi Lotuksen kannalta, kun mottina toimii Mercedes-Benzin moottori.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...n-f1-haastaja-e23-hybrid-julkisuuteen/4729110(Maikkarin uutinen Lotuksesta)
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
McLaren julkaisi tämän kauden autonsa tänään:

http://www.mclaren.com/formula1/car/

Miksi helvetissä roikottavat tuota hopeista väritystä vieläkin, ihmettelen suuresti?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
McLaren julkaisi tämän kauden autonsa tänään:

http://www.mclaren.com/formula1/car/

Miksi helvetissä roikottavat tuota hopeista väritystä vieläkin, ihmettelen suuresti?
Näyttää todella paljon Räikkösen viimeisen McLaren-kauden autolta. Onhan tuosta hopeanuolivärityksestä muodostunut jo tietynlainen perinne McLarenille, silti olisin halunnut jotain rohkeampaa, etenkin se aito ja oikea McLaren-Honda -väritys Sennan ajoilta ,tai jopa oranssi olisi toiminut.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
– Jos autossa on ollut samat ongelmat kolme-neljä vuotta putkeen, se tarkoittaa että kehitys ei ole mennyt oikeaan suuntaan, ja se on kuljettajan vika. Alonso on loistava kisakuski, mutta ei hyvä testikuski. Joka vuosi kun hänelle annettiin uusi auto, hän sanoi kaiken olleen täydellistä. Sitten parin kuukauden jälkeen hän alkaa valittaa autosta, Forghieri tylyttää.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...-vaittaa-auton-ongelmat-alonson-syyta/4740910

Näin se rakkaus loppui...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näin se rakkaus loppui...

Ja ihan syystä koska Alonso tuskin on syytön Ferrarin ongelmiin. Mutta enemmän tuossa on kyseessä tallin ja sen kehitystyön kiillotusyrityksestä. Esimerkiksi Ferrarin tuulitunneli oli ajalta ennen dinosauruksia ja nyt kun se on osittain uusittu, siltä saralta voidaan odottaa jonkinlaisia tuloksia vuoden päästä. Tämän kauden auto on ainakin italialaislähteiden mukaan flopannut jo kaikki mahdolliset testit, joten jos se on totta, mikään ei muutu ainakaan kauden ensimmäisen kolmanneksen aikana.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ihan tyylikäs auton julkistus Ferrarilta, mutta en voinut olla hymyilemättä Kimille. Vettel ja Vergne hymyilevät ja Kimi on perusvakavana tyyliin "ei kiinnosta vittuakaan, joko pääsee rattiin?" -ilme päällä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Räkä näyttää kyllä noissa haastatteluissa siltä kuin jätkä ei olisi nukkunut viikkoon. Tai sit se on vaan ryypännyt.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ei kyllä vakuuta uusi Ferrari kuvien perusteella. Saa olla todellista timantti pellin alla jotta tuolla mihinkään pääsee.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei kyllä vakuuta uusi Ferrari kuvien perusteella. Saa olla todellista timantti pellin alla jotta tuolla mihinkään pääsee.
Pahoin pelkään että Mersut vie alkukauden teknisellä etumatkallaan, saa ihmeitä tapahtua jos joku muu on lähelläkään juhannuksen tienoolla. Yllättäjiksi voisi povata Williamsia, McLarenia ja Lotusta.
Ferrari ja Red Bull lienee aika samoissa asetelmissa kuin viime kauden lopulla, toki toivon että Ferrari olisi Alllisonin johdolla jotain maagista keksinyt ja saavuttanut edes vähän Mersu-talleja.

Toivotaan ettei tule viime kauden toisinto.

_
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kun vertaa McLarenin ja Ferrarin uusia autoja kuvien perusteella niin ensimmäinen ajatus on, että McLarenissa ei ole yhtä ainutta suoraa linjaa, ja Ferrarissa ei muita olekaan.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Kun vertaa McLarenin ja Ferrarin uusia autoja kuvien perusteella niin ensimmäinen ajatus on, että McLarenissa ei ole yhtä ainutta suoraa linjaa, ja Ferrarissa ei muita olekaan.

Muutamat huomiot noita.
  • Mäkkärissä on huomattavasti kapeampi perä, todella lähellä RB:n viime vuoden ratkaisua. Tämä on hyväksi diffusorin toiminnalle ja ilmeisesti vähentää myös ilmanvastusta.
  • Moottorin jäähdytysilman ulostuloaukot ovat kerrassaan massiiviset. Tämä luonnollisesti huono aerolle. Sauber totesi että tämän vuoden Ferrarin kone tuottaa huomattavasti suuremman lämpökuorman kuin edellinen.
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ferrarin puolelta on kerrottu että tämän kauden auton pitäisi sopia paremmin Räikkösen ajotyylille. Edellinen sopi Alonsolle aliohjaavana ja nyt auton etupään pitäisi olla herkempi mutta vasta testeissä tietävät toimivatko uudet ratkaisut. Jos nuo toimii, oletettavaa on että Kimille tulee paljon kivempi kausi kuin edellinen oli.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jaahas, se on kauden 2015 ensimmäinen testipäivä Espanjan Jerezissä jo hyvässä vauhdissa. Ensimmäinen tunti on ajettu, muutama talli on saanut jo kierrosajankin aikaiseksi.

Viime vuonnahan ekan testipäivän pohja-ajan ajoi Kimi ajalla 1m27,1s. Nyt on täysin selvää, että tuo aika rikotaan reilustikin, koska autojen muutos ei ole niin suuri nyt kuin vuosi sitten verrattuna edelliseen autoon.

Tunti on siis nyt takana ja Mercedes johtaa ajalla 1m23,6s. Ferrarilla Vettel ajoi hetki sitten 1m25,7s. Vauhdit ovat kasvaneet, mutta sehän ei yllätä ketään lajia seuraavaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vettel ekan testipäivän nopein, mutta eipä noita kierrosaikoja kannata hirveästi tuijotella kun susipaska Ericsson on onnistunut olemaan toiseksi nopein. McLarenilla päivä meni ilmeisesti tehdessä niitä tarkistuksia uuteen Hondan moottoriin jotka oli tarkoitus tehdä jo edellisissä Abu Dhabin testeissä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Vettel ekan testipäivän nopein, mutta eipä noita kierrosaikoja kannata hirveästi tuijotella kun susipaska Ericsson on onnistunut olemaan toiseksi nopein. McLarenilla päivä meni ilmeisesti tehdessä niitä tarkistuksia uuteen Hondan moottoriin jotka oli tarkoitus tehdä jo edellisissä Abu Dhabin testeissä.
Näin on. Viime vuonnahan Räikkönen oli ensimmäisen testipäivän nopein.

Enemmän johtopäätöksiä kannattaa vetää ajetuista kierroksista. Rosberg veti mersulla 157 kierrosta, joka on aika kova lukema kauden ensimmäiselle testipäivälle. Alonso sai kuusi kierrosta McLarenilla, joka ei kyllä hyvää tiedä. Lisäksi Lotus ei ehtinyt tuoda edes omaa autoa Jerezziin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eiköhän tämäkin kausi tule olemaan Mersun riemujuhlaa. Heiltähän on pitkin talvea tullut kommentteja, että ovat ottaneet entisestäänkin massiivisen loikan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kohta starttaa toinen testipäivä. Kyllähän tuo jo paremmalta näyttää monen osalta viime vuoteen verrattuna ja hyvä niin, nyt on nopeutta jo ensimmäisestä testistä lähtien. Luotettavuuttakin suurimmalla osalla.
Edellisvuosihan oli totuttelua turbokoneisiin mutta jos joku haluaa tiirailla aikaisempien kausien avaustestien aikoja Jerezistä niin tässä hyvä kooste:http://www.newsonf1.com/testing/jerezt.htm

Ennen turboaikaa nopeimmat avaustestien kierroajat pyöri siellä noin 1:18 - 1:21 luokassa, joten eiköhän suunnilleen samoissa olla nopeuden puolesta. Luotettavuus on sitten toinen juttu, toivotaan että mahdollisimman moni talli pääsee jo Jerezissä kelpo vauhtiin kisapituudessa.

Linkki newsonf1
_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
  • Moottorin jäähdytysilman ulostuloaukot ovat kerrassaan massiiviset. Tämä luonnollisesti huono aerolle. Sauber totesi että tämän vuoden Ferrarin kone tuottaa huomattavasti suuremman lämpökuorman kuin edellinen.

Lisäksi tarkoittaa, että moottorin hyötysuhde on huonompi jos tuottaa lämpöä enemmän. Edelleen on sama energiamäärä käytössä (bensamäärä) ja jos puskee enemmän lämpöä niin huonolta kuulostaa. Koneessa voi siis olla huipputehoa enemmän, mutta joutuvat sitten köröttelemään vastapainoksi.

Ainakin Ferrarin autojulkaisun yhteydessä olleiden twiittien mukaan turbo olisi nyt paljon isompi kuin viime vuonna. Hyvä juttu koska siitähän oli paljon puhetta, että kone oli hengetön kun ei tuottanut huipputehoa niin paljoa kuin muilla.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Lisäksi tarkoittaa, että moottorin hyötysuhde on huonompi jos tuottaa lämpöä enemmän. Edelleen on sama energiamäärä käytössä (bensamäärä) ja jos puskee enemmän lämpöä niin huonolta kuulostaa. Koneessa voi siis olla huipputehoa enemmän, mutta joutuvat sitten köröttelemään vastapainoksi.

Ainakin Ferrarin autojulkaisun yhteydessä olleiden twiittien mukaan turbo olisi nyt paljon isompi kuin viime vuonna. Hyvä juttu koska siitähän oli paljon puhetta, että kone oli hengetön kun ei tuottanut huipputehoa niin paljoa kuin muilla.

Uusimpien tietojen mukaan Ferrari olisi saanu puristettua noin 80 hevosvoimaa lisää tuosta koneesta. Jo viime kaudella oli tiedossa, että Ferrari valitsi liian piene turbon. Tämä toki tuottaa nopeamman vasteen, mutta ei riittävästi maksimitehoa.

Ferrarilla MGU-H oli myös viime kaudella kompressorin ja turbiinin välissä, samoin kuin Mersulla, mutta koko paketti oli sijoitettu moottorin taakse. Tämä aiheutti kuitenkin lämpöongelmia ja MGU-H yksiköllä ei pystytty keräämään/tuottamaan kilpailuissa sitä energiamäärää joka olisi haluttu.

Nyt huhut ovat viitanneet siihen että Ferrari olisi siirtynyt Rellun malliin, jossa on perinteinen turbo. Turbon ja moottorin välissä tai V:n sisällä olisi sitten tuo MGU-H yksikkö, jolloin se olisi hieman paremmin suojassa tuon turbiinin massiiviselta lämpökuormalta.

Itse en rakennetekniikan diplomi-insinöörinä pysty ostamaan ajatusta että Mersun ratkaisu, jossa turbo on halkaistu eri puolille moottoria toisi massiivisen suorituskykyedun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös