Formula 1 – kausi 2015

  • 151 682
  • 880

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vitsi kun jostain löytyisi seuranta mistä näkisi kaikki kerrosajat. Olisi kiva päästä vertailemaan vähän vauhtia pitkissä vedoissa.

Ei taida tänä vuonna olla, muutama vuosi sittenhän oli se musta pohjainen ja taulukkomainen f1tests -sivusto mistä näki myös pitkät vedot, nyt joutuu olemaan autosportin kommenttien varassa missä lähinnä one -linereita, solid long run etc.

_
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ei taida tänä vuonna olla, muutama vuosi sittenhän oli se musta pohjainen ja taulukkomainen f1tests -sivusto mistä näki myös pitkät vedot, nyt joutuu olemaan autosportin kommenttien varassa missä lähinnä one -linereita, solid long run etc.

Täytyy elää toivossa josko nuo jälkikäteen ilmestyisivät F1fanaticiin.

Ferraria ei ole hetkeen radalla näkynyt. McLarenin päivä taisi loppua MGU-H:n hajoamiseen.

Tilanne lounastauolle siirryttäessä:
1. Nasr, Sauber, 1:27.307, 53 laps; 2. Ricciardo, Red Bull, 1:27.363, 17 laps; 3. Maldonado, Lotus, 1:27.510, 43 laps; 4. Verstappen, Toro Rosso, 1:27.951, 35 laps; 5. Raikkonen, Ferrari, 1:28.064, 29 laps; 6. Button, McLaren, 1:28.182, 21 laps; 7. Wehrlein, Force India, 1:28.329, 32 laps; 8. Wehrlein, Mercedes, 5 laps; 9. Wolff, Williams, 1:29.400, 77 laps; 10. Hamilton, Mercedes, 1:30.429, 11 laps.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
not at all far off the pole lap of 1m25.232s.

Kovaa mennään Barcelonassa jo ensimmäisenä päivänä, taisi Räikkönen saada lisä puhtia lounastauolta kun enään muutama kymppä viime vuoden paalusta:
1 Kimi RaikkonenFerrari 1m25.598s

Kyllä tämä jotain kertoo Ferrarin tulemisesta kaudelle 2015 ihan eri potentiaalilla kuin vuosi sitten. Toivotaan että pitkät vedotkin antaa osviittaa kehityksestä ja ettei rengaskuluma nousisi kohtuuttomaksi. Aistittavissa on että tämä auto on tehty Räikköselle ja Vettel tilanteessa missä Kimi viime vuonna, mutta tiedostaa yhtä hyvin myös sen että jatkaa tallissa Räikkösen jälkeen milloin suuret linjan auton suhteen vetää hän.

Outo kommentti oli mediassa pari päivää sitten että olisi Vettelille kohtalokasta hävitä Kimille tällä kaudella, en halua spekuloida kovin pitkälle mutta eiköhän se asetelma ole toisinpäin, nyt kun Kimi on saanut vaikuttaa autoon niin parasta että tulos näkyy vähintään tallikaveriin kohden muuten saa lähteä häntä koipien välissä sirkuksesta ulos.

edit: samalla kun tätä kirjoitin niin Räikkönen rikkoi medium pyörillä viime kauden paaluajan
14:03 Raikkonen immediately improves the pace to a 1m25.167s on medium tyres

_
 

BaronFIN

Jäsen
Ferrarin vauhti vaikuttaa alustavasti lupauksia herättävältä, vaikka Hamiltonilta jäikin päivä kesken. Räikkönen tänään omilla sekuntiluvuillaan kärjessä. Ovat he jotain tehneet oikein talven aikana... Ehkä. Melbourne kertoo loput.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä näyttää hyvältä Ferrarin meno. Ei suurempia teknisiä huolia, hyviä tasaisia kierrosaikoja ja ennen kaikkea Kimin on kommenttien perusteella tyytyväinen autoon. Joitakin toimittajien kommentteja lukenut tältäkin päivältä radan varrelta ja ovat kertoneet Kimin Ferrarin lähtevän erittäin smoothisti (sujuvasti) mutkista ulos.
Hieno kausi luvassa ja toivottavasti saadaan se pari kolme tallia sinne tiukkaan kärkitaisteluun ilman jonkun totaalista ylivoimaa. Toki jos Kimi/Bottas dominoi niin ei haittaa, mutta en oikein usko. Vajaa kuukausi ja valot sammuu!

En kyllä ymmärrä Williamsin toimintaa Susie Wolffin kanssa. Miksi antaa arvokasta ajoaikaa ja pitää kilpakuljettajia istumassa? Mitä hyötyä Wolff tuo verrattuna Massaan tai Bottakseen, jotka sitä autoa tulevat myös ajamaan. Sattumoisin Wolff on tänään kolaroinut Sauberin Nasrin kanssa testeissä Nasrin ollessa nopealla kierroksella ja Wolffin jäähdytellessä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
En kyllä ymmärrä Williamsin toimintaa Susie Wolffin kanssa. Miksi antaa arvokasta ajoaikaa ja pitää kilpakuljettajia istumassa? Mitä hyötyä Wolff tuo verrattuna Massaan tai Bottakseen, jotka sitä autoa tulevat myös ajamaan. Sattumoisin Wolff on tänään kolaroinut Sauberin Nasrin kanssa testeissä Nasrin ollessa nopealla kierroksella ja Wolffin jäähdytellessä.
Minä en näe tuossa muuta syytä kuin medianäkyvyyden hakeminen naiskuskin avulla. Oikein muuta syytä ei voi olla, kun Totokin on myynyt omistuksensa Williamsista pois. Mutta onhan tuo typerä veto hukata kilpakuskien ajoaikaa tuolla tavoin. Harvemmin näkee testeissä kolareita kahden tai useamman kuskin välillä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Williamsin ohjelmassa on ollut varmasti hakea paljon kierroksia välittämättä huippuajasta. Siihen tuo jo mainittu medianäkyvyys, niin en ihmettele yhtään, vaikka kaunis nainen onkin auton ratissa koko päivän. Susie ajoi n. 90 kierrosta, niin dataa tuli paljon analysointia varten. Huomisesta alkaen Williams hakee varmasti myös yhden kierroksen kovaa aikaa.

Ferrarin tekeminen oli ilmeisemmin tallia itseään hyvinkin tyydyttävää. Nopeutta oli, kun olivat toiseksi nopeimpia mediumrenkailla toisten ajamia kierroksia vastaan, jotka siis ajettiin pehmeillä pyörillä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Williamsin ohjelmassa on ollut varmasti hakea paljon kierroksia välittämättä huippuajasta. Siihen tuo jo mainittu medianäkyvyys, niin en ihmettele yhtään, vaikka kaunis nainen onkin auton ratissa koko päivän. Susie ajoi n. 90 kierrosta, niin dataa tuli paljon analysointia varten. Huomisesta alkaen Williams hakee varmasti myös yhden kierroksen kovaa aikaa.

Tuo varmaan pitää paikkansa, mutta jaksaa ihmetyttää silti. Ei varmasti tuo sitä kaivattavaa lisäarvoa kiskakuskeille, varsinkaan kun en näe Susie Wolffia tulevaisuuden F1 kuskina, jos olisi tallissa jokin nuori prospekti niin olisi erittäin perusteltua antaa yksi päivä hänelle.

Mersulta taisikin tulla selvitys että Nicolla jotain niskakipuja ja ei siksi voinut hypätä puikkoihin, siellähän tilanne näytti samalta kun Wehrlein ajelee parillakin eri autolla samana päivänä. Nuo varakuskit ajeli noin 2-3sec hitaampia kierrosaikoja mihin mediumeillakin oli päästävissä, mutta joo varman päälle mennään varmaan sen suhteen ettei päästetä varakuskeja kokeilemaan rajojaan ja keräilemään kamojaan jostain rengasvallista.
Ehkä tuo on se tämän hetkinen kisavauhti eikä huono sellainen kun muistetaan että viime vuoden nopein kisakierros oli 1.27.5.

_
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Muutama mielenkiintoinen Ferraritieto.

-Ferrarilla on jotain moottoripäivityksiä tämän hetkisiin Barcelonan testeihin verrattuna Jereziin
-Aero-paketti on täysin sama kuin Jerezissä, mutta ensi viikolle tulee uusi aero-paketti
-Ferrarilla on tarkoitus tuoda sekä uusie moottori ja aero päivityksiä vielä ennen kauden alkua
-Vettelin tämän kauden kypärä on kunnianosoitus Schumacherille (sama väritys mitä Schumi käytti kartingissa)
-Kimiltä ei vieläkään pitkiä vetoja, pisin vain 15 kierrosta
-Ekana päivänä Kimi teki lähinnä auton säätöhommia auton kanssa

Lähteenä Ted Kravitz (sky sports).

Jos jotain kiinnostaa, niin Jerezin testeistä löytyy juttua In depth Analysis: What we learned from the first F1 test in Jerez | James Allen on F1 – The official James Allen website on F1

Mielenkiintoista on huomata, että Ferrari ei ole vielä juurikaan vedellyt pitkiä vetoja.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Barcelonassa aamun testijakso takana ja tässä kierrosajat ja määrät. Kolmen kärki ajoi parhaansa softeilla(Perezillä viime vuoden auto) ja esim Rosberg mediumeilla.

1. Ricciardo 1:24.574 64
2. Räikkönen 1:24.584 +0.010 46
3. Perez 1:24.702 +0.128 44
4. Rosberg 1:25.556 +0.982 66
5. Alonso 1:26.387 +1.813 28
6. Massa 1:26.927 +2.353 47
7. Ericsson 1:27.334 +2.760 58
8. Palmer 1:28.128 +3.554 31
9. Sainz jr 1:28.945 +4.371 42

Tässä pari muuta nettisivustoa jotka seuraavat testejä:
F1 Live Timing: Day 2 - 2015 Barcelona testing »  ThisisF1 – Formula 1
F1Today.net Formula 1 news
Formule 1 : Scuderia Ferrari F1 Team - Live des Essais Privés
Test F1 Barcellona: 2ª giornata - Autosprint

ja sitten tietty aiemmin mainitut Autosport ja F1fanatic

Linkit: thisisf1, f1direct, f1today, autosprint
_
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sky italian ohjelmassa kerrottiin eilen kuulemma, että Kimi sanoi Jerezin testissä talliradioon 12 kierroksen jälkeen "Kiitos kaikille tästä autosta"

Tiedä sitten onko totta vai ei, mutta kuulostaa ärsyttävän hyvältä.

Kimi Räikkönen ryhtyi mekaanikoksi - tallipomo aivan äimänä - F1 - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Kimi maaanut auton alla ja Arrivabene kysynyt, että mitä sä teet ja Kimi heittänyt, että toimin mekaanikkona

Ricciardo on #Ferrari:
"They seem pretty solid. I don't know what tyre Kimi was on."
- Medium.
RIC: "Then it looks really good."

Inhottavaa kun odotukset tuppaa nousemaan. Koitetaan pitää ne kuitenkin mahdollisimman alhaalla.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paljon on tullut positiivista kommentia Ferrarin ajettavuudesta vähän joka puolelta, Räikköseltä itseltään sekä toimittajilta radan varrelta.

Oskari Saari twiittasi torstaina että Kimin vedossa loistivat poissaolollaan viimevuotiset "hakemiset" mutkaan tullessa, sekä sutimiset mutkasta lähdettäessä. Kyllähän tässä väkisin alkaa odottamaan, 3 viikkoa enää.

Kimi Räikkönen tulee vielä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Inhottavaa kun odotukset tuppaa nousemaan. Koitetaan pitää ne kuitenkin mahdollisimman alhaalla.
Mulla on varma keino pitää odotukset alhaalla, muistelen vanhoja prosteja ja saubereita, jotka vetivät testeissä "näytöskierroksia". Lupaavaltahan Ferrarin tilanne toki näyttää, mutta testit ovat testejä.

Alkaa jo vähän jännittämään kauden alku, vain kolme viikkoa Australian aika-ajoihin. Jännä nähdä myöskin näiden tulokkaiden esiinmarssi, heitä on kolme kappaleta, mikä on suhteellisen iso määrä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Glory Hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Club de hockey Canadien
Puolet on nyt kautta edeltävistä testeistä ajettu. Todellakin odotukset ovat nousseet Ferrarin suhteen. Itse en kuitenkaan lähde Kimi/Vettel kaksikolta podiumia odottamaan kauden alussa. Eiköhän Ferrarilla olla tyytyväisiä jos molemmat autot ovat kauden alussa Top8 joukossa.

Itse laittaisin tällä hetkellä voimasuhde rankingin seuraavasti:

1. Mercedes
2. Williams
3. Ferrari
4. Red Bull

Oikeastaan Mersu ja Williams ovat 1 ja 2 viime kauden perusteella. Molemmat tallit ovat kuitenkin pystyneet suht ehjät testit ajamaan tähän asti.

Ferrari RB:n edellä vain testien perusteella.
Valitettava tosiasia taitaa olla Ferrarin nopeiden kierrosten taustalla erittäin kevyt auto.

Tulevalla kaudella en lähtisi odottamaan Ferrarille voittoa. Useasti voi pallille päästä.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Vettel ja Hamilton samaa aikaa ulkona pitkillä vedoilla.

Hamilton: OUT / 1:26.076 / 1:31.011 / 1:27.264 / 1:27.474 / 1:27.505 / 1:27.737 / 1:28.112 / 1:27.968 / 1:28.232 / IN
Vettel: Sebastian Vettel went five laps longer on his medium tyre stint, starting off in the high 1:29s, before briefly dipping into 1:28s, and then solidly in the 1:29s before eventually dropping off into the 1:30s over the final three tours.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Oskari Saari twiittasi torstaina että Kimin vedossa loistivat poissaolollaan viimevuotiset "hakemiset" mutkaan tullessa, sekä sutimiset mutkasta lähdettäessä. Kyllähän tässä väkisin alkaa odottamaan, 3 viikkoa enää.

Saaren infoihin en luottaisi enempää kuin täytetyn lokin antamiin raportteihin, enemmän noissa Saaren jutuissa haisee "ostakaa nyt Maikkarin F1-pakettia ihmiset"-tason uutisointi kuin objektiivinen realismi. Totta kuitenkin että Ferrari on paremmissa asemissa kuin vuosi sitten, mutta voitot ovat tiukassa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Yhden kuvan näin tuosta Alonson autosta, toki jo peitettynä mutta mitä kuvasta näki, ei suurta vauriota ole autolle tullut ainakaan vasemmalle puolelle. Sen perusteella Alonson tilanteessa on jotain muuta kuin törmäyksessä tullut trauma. Luonnollisesti tämäkin lausunto saattaa muuttua jos parempi kuva ilmaantuu jostain jossa näkyy auto ilman peitettä ja molemmin puolin.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oisko kusta päässä?

Jännä juttu kyllä. Sääkin on tuolla melko vilpoinen, että ei nyt äkkiseltään kyseessä luulisi jonkinlaisen perusuupumus lämpöhalpaus nestehukan olevan.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
"Fernando Alonso's McLaren-Honda car left the track at Turn Three, causing the right-hand side of his car to strike the wall. Alonso was driven to the circuit's medical centre where the circuit's doctors gave him first aid. He was conscious and spoke with the doctors.

However, as per usual procedure in such circumstances, he was then airlifted to hospital where he is undergoing precautionary checks."

Olisko tuossa nyt kuitenkaan mitään isompaa? Mäkki lähti vähän lapasesta, sivuttaisosuma seinään ja varmuuden vuoksi tsekataan miehen kunto sairaalassa normaaliin proseduurin mukaisesti.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alonson managerin mukaan tuuli nappasi kiinni ja auto meni seinään. Paskapuhetta sanon minä. Syy miksi epäilen tämän olevan paskapuhetta:

- Auto osui noin 140-150kmh vauhdissa seinään ja siinä meni käytännössä etusiipi + jotain pientä hajalle.
- Alonso pidetään yön yli sairaalassa.
- Vettelin mukaan auto vain ajautui oikeaan seinään, ihan kuin se olisi ohjattu sinne.

Puhdas veikkaus: Siellä on tullut sähköisku ja mies mennyt seinään ja tätä yritetään nyt peitellä voimakkaasti, koska noi on erittäin vakavia juttuja.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Alonson managerin mukaan tuuli nappasi kiinni ja auto meni seinään. Paskapuhetta sanon minä. Syy miksi epäilen tämän olevan paskapuhetta:

- Auto osui noin 140-150kmh vauhdissa seinään ja siinä meni käytännössä etusiipi + jotain pientä hajalle.
- Alonso pidetään yön yli sairaalassa.
- Vettelin mukaan auto vain ajautui oikeaan seinään, ihan kuin se olisi ohjattu sinne.

Puhdas veikkaus: Siellä on tullut sähköisku ja mies mennyt seinään ja tätä yritetään nyt peitellä voimakkaasti, koska noi on erittäin vakavia juttuja.

Ei huonompi teoria varsinkaan, kun Hondalla ei noista sähköosista ole kovin suurta kokemusta uutena moottorivalmistajana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kyllähän tuossa jotain jätetään nyt kertomatta, auto käytännössä täysin ehjä ja kuski viedään sairaalaan? Ehkä Alonso mietti ajaessaan millaisia aikoja Ferrari on ajanut ja tajunnut että olisi ehkä kannattanut jäädä Ferrarille, McLarenilla Alonso joutuu vähintään nyt vuoden rakentamaan Hondan konetta, ja voitoista on turha haaveilla, todennäköisesti sieltä vielä tulee sitten joku Bottas tai Hamilton keräämään työn hedelmät taskuunsa. Tämän ajatuskuvan tultua tarpeeksi selkeäksi on Alonso alkanut itkeä niin villisti että menetti auton hallinnan ja istuu nyt nyyhkyttäen paikallisessa sairaalassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös