Formula 1 – kausi 2015

  • 151 695
  • 880

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Hyvä puoli Vettelin Ferrari siirrossa on se, että käsittääkseni Vettelin ja Räikkösen ajotyylit ovat melko lähellä toisiaan. Alonson ja Räikkösen ajotyylit poikkeavat täysin toisistaan, eikä autoa ole saatu istumaan kummankaan käsiin täydellisesti. Nyt kehitystä voidaan selkeästi siirtää yhteen suuntaan, eikä tarvitse poukkoilla kahden eri ajotavan kanssa.

Vielä odotellaan Alonson siirtymistä Mäkille, niin pakka on hiljalleen valmis. Ja toivotaan toki, että Button saa jatkaa sirkuksessa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huono puoli tuossa taas on että Vettelillä on 3 vuoden sopimus ja talli tulee petamaan kaikken vettelille. Auton kehityksessä ja muussa lähdetään todennäköisesti silti Vetteliä tukemaan, tosin nyt Kimin onneksi tosiaan enemmän samanlaisemmalla ajotavalla oleva tallikaveri.
 

Jopetus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ferrarihan potki pitkälti tämän ja viime kauden autosta vastanneet johtajat ulos. Syystä. Alonson lähtöön liittyy ennen kaikkea raha.

Eikä pelkästään johtajat, vaan lähtihän sieltä samalla huuhtelulla sarjan "paras" kuski. Raha on varmasti osittain syynä Alonson lähtöön, mutta lähinnä siksi, että Ferrari katsoi ettei Alonso tarjoa vastinetta vaatimuksiinsa. Se ei vaan taida tuolla tasolla riittää että ottaa kaiken irti tarjolla olevista leikkikaluista? Niiden kehittämiseenkin pitäisi pystyä antamaan riittävästi panosta. Omituista on että Alonson sädekehä hehkuu paitsi nopeudesta, myös hyvästä auton rakentajan maineesta. Samaan aikaan Räikkönen on nopea vain, jos kalusto sattuu sopimaan juuri hänen ajotyyliinsä.

Muutama sana molemmista:

Alonso
Nopea aina, ei väliä kalustosta tai kelistä. Suoritus korkealla tasolla riippumatta kalustosta. Kaikessa toiminnassa kylmän laskelmoiva, mikä aiheuttaa ongelmia tallin sisällä ja hankaloittaa yhteistyötä ja kehitystä. Sosiaalisesti älykäs, jonka vuoksi oman tiimin sitouttaminen on vahvuus. Röyhkeä, ja valmis tekemään mitä tahansa voittaakseen.

Räikkönen
Nopein, jos olosuhteet sen mahdollistavat. Älykäs kuljettaja, jolle kilpailu on tärkeää, mutta ei elämää isompaa. Sosiaalisesti vaikea tapaus, jolle julkisuus on pakollinen paha. On silti oppinut paljon median kautta toimimisesta, ja tehnyt hiljaisuudestaan valttikortin. Luonnonlapsi, joka vaatii nopeuden irti saamiseksi paljon autoltaan. Kova halu voittamiseen, ja motivaatio voi kärsiä jos voittamiseen ei ole mahdollisuuksia.

Mielestäni lähinnä makuasia kummasta kuskista pitää. Molemmat ovat huippulahjakkuuksia, ja molemmilla on omat puutteensa. Tällä kaudella Alonso on osoittanut vahvuutensa, ja hoitanut homman juuri kuten ammattilaisen pitääkin. Hienoa olisi ollut nähdä nämä kaksi samassa tallissa useammankin vuoden ajan, ja ehkäpä Kimi olisi antanut seuraavalla kaudella kovemman vastuksen.

Mediasta seurattuna Alonso haastaa Hamiltonin kusipäisimmän kuljettajan tittelistä, mutta jotenkin tämä tuntuu jopa harkitulta molempien osalta. Toki Alonso pitää malttinsa vaikeissa tilanteissa, ja pystyy ohittamaan vaikeat tilanteet, siinä missä Hamilton sortuu tunteellisiin kommentteihin ja tekoihin edelleen. Harmi että näitä kahta tuskin nähdään enää samassa tallissa.

Myönnän että Alonson ylimielisyys vaikuttaa omaan arvioon kuljettajan kyvykkyydestä. Siksi arvioisin molemmat edelleen yhtä arvokkaiksi kuljettaksi talleilleen, huolimatta siitä että tällä kaudella Alonso on pyyhkinyt Kimillä lattiaa. Toivottavasti Alonso jatkaa ensi kaudella F1:ssä ja Kimi haastaa muut ensi kaudella mestaruustaisteluun. Tai siis osallistuu siihen itsekin.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Alonso
Nopea aina, ei väliä kalustosta tai kelistä. Suoritus korkealla tasolla riippumatta kalustosta.

Onko tästä oikeastaan miten paljon näyttöä? Alonson tapoihinhan kuuluu hoitaa palikat omassa tallissaan sellaiseen asentoon, että hänen oma menestyksensä maksimoituu. Tämä on yksi tärkeä ominaisuus näissä megauran luoneissa kuskeissa. Joten miten paljon A on loppujen lopuksi joutunut ajamaan sellaista autoa, joka ei yhtään sovi hänelle? Edellisellä McL-vierailulla näin taisi vähän olla, ja lopputulos tiedetään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toivottavasti Alonso jatkaa ensi kaudella F1:ssä ja Kimi haastaa muut ensi kaudella mestaruustaisteluun. Tai siis osallistuu siihen itsekin.

Hyvä kirjoitus! Sanoisin että Alonso jatkaa F1 kuljettajana ja tarkemmin McLarenilla noin 99 prosentin varmuudella. Hän neuvotteli Ferrarin kanssa "loppuelämänsä" sopimuksesta aina 2019 asti, mutta Alonson kannalta katsoen Santanderin isopomo Emilio Botinin kuolema kesken neuvottelujen sattui huonoon aikaan. Botin oli se henkilö, joka raivasi Räikkösen Alonson tieltä ja tällä kertaa sitten kävi niin, että Santander ei enää halunnut Botinin kuoltua panostaa Alonsoon sellaisia summia, joita Alonso vaati. Hän oli hyvissä ajoin neuvotellut McLarenin kanssa sopimuksen ja käytti sitä myös keppinä Ferrarin suuntaan. Syistä joita en ainakaan minä tiedä, Alonson McLarenin sopparin julkistamista pantataan edelleen. Ehkä siellä on jotain pientä auki tai ehkä iso sponsori haluaa kytkeä itsensä julkistamiseen tai ehkä talli vaatii että Alonson on selvittävä psykologisista testeistä - mene ja tiedä. Sekin on mahdollista, että Santander lähtee Ferrarilta yhdessä Alonson kanssa McLarenilla. Näin valinnan pimittäminen on selvää kun kausi on kesken. Voi sanoa kuitenkin niin, että Santanderin rahat ratkaisivat Alonson tulon ja Räikkösen potkut ja tällä kertaa Santanderin rahat ratkaisivat sen, että Alonso ei Ferrarilla jatka. Toinen merkittävä tekijä oli se, että Ferrarin uusi johto ja uusi tallipäällikkö Marco Mattiacci halusi talliin lojaalimman kuljettajan kuin Alonso. F1 piireissä kokematon Mattiacci saattoi tuntea, että Alonso pyrkii käskemään häntä ja pyörittämään koko tallia itsensä ympärillä.

Joten olen samaa mieltä Alonsosta siinä että hän on kusipäisin kuljettaja. Mutta samanlaisia nuo oikeastaan ovat kaikki joilla on useampi mestaruus. Schumi kiilasi ja kolaroi tahallaan, Alonso järjesti/oli taatusti tietoinen tallin 2-kuskin kolarista jne, Senna ja Prost kolaroivat ja täysin tarkoituksella jne. Alonson erottaa näistä muista mielestäni se, että häneltä puuttuu joskus alkeellinekin kunnioitus muita kuljettajia kohtaan. Uusimista kuljettajista Schumi pääsee lähes samalle viivalle, mutta kyllä Senna ja Prost osasivat myös olla kusipäitä radalla. Mutta tuskin kukaan muu antaa julkisuuteen ihan niin paljon lausuntoja, jotka ovat oikeastaan joka kerta päinvastaisia kuin hänen oma moraalinsa, tekonsa ja tavoitteensa. Silti huippukuski.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onko tästä oikeastaan miten paljon näyttöä? Alonson tapoihinhan kuuluu hoitaa palikat omassa tallissaan sellaiseen asentoon, että hänen oma menestyksensä maksimoituu. Tämä on yksi tärkeä ominaisuus näissä megauran luoneissa kuskeissa. Joten miten paljon A on loppujen lopuksi joutunut ajamaan sellaista autoa, joka ei yhtään sovi hänelle? Edellisellä McL-vierailulla näin taisi vähän olla, ja lopputulos tiedetään.

Lopputuloshan oli se, että Alonso oli lähellä voittaa mestaruuden tuolla kaudella ja voitti kisoja.

Ja Alonson Mclaren-diilihän on varma. En ihmettelisi vaikka nostaisi Hondan aika pian jo mestariksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lopputuloshan oli se, että Alonso oli lähellä voittaa mestaruuden tuolla kaudella ja voitti kisoja.

Ja Alonson Mclaren-diilihän on varma. En ihmettelisi vaikka nostaisi Hondan aika pian jo mestariksi.

Aiva kuten hän nosti Ferrarin moninkertaiseksi mestariksi tullessaan talliin? Alonso on kiistatta lahjakas kaveri, mutta tuollainen lapsellinen egoismi alkaa olla jo sillä tasolla että se haittaa tallin työskentelyä kun autonkehityksessä ja muussa työskentelyssä on oltava varovainen ettei Alonsolle vahingossakaan paha mieli.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Noniin se on 2014 vuosi taputeltu ja aika siirtää katseet tulevaan. Tulen käsittelemään tässä kirjoituksessa lähinnä Ferraria koska siellä on mielestäni mielenkiintoisimmat muutokset suomalaisnäkökulmasta.

Minusta on hyvä veto valita Vettel ja Räikkönen kuljettajapariksi. Molemmat ovat tällä kaudella kärsineet uusista rakenteeltaan aika lötköistä renkaista, koska molemmat vaatimat maksimaalisen tuntuman auton etupäähän tehdäkseen tulosta. Toivottavasti ensi kauden renkaat on tälle parivaljakolle suotuisammat. Näen kuitenkin paljon mahdollisuuksia autokehitykseen tällä kuljettajaparilla. Olen antanut ymmärtää itselleni, että Vettelin autosta antama palaute on varsin teknistä kun taas Räikkösen palaute enemmän tuntemusten välittämistä. Tämä tarjoaa varmasti tallin insinööreille loistavat työkalut kehittää autoa.

Kaiken tämän lisäksi väittäisin tämän kuljettajaparin olevan yksi vähiten räjähdysherkistä. Homma kun menee ketuiksi, niin Räikkönen on vain hiljaa. Olin kuvitellut että Vettel alkaisi kiekuttelemaan kun homma ei toimi, mutta mielestäni on hienosti osoittanut tällä kaudella ymmärtävänsä että kiukuttelu ei ole kenenkään etu ja on ryhmädynamiikan kannalta parempi pitää mölyt mahassa.

Väittäisin että Ferrarilla on ensi kaudella jopa paras kuljettajakaksikko käytössään kokonaisuus huomioiden. Mersulla on hyvät kuljettajat, mutta siellä on sodan siemenet kylvetty.

Sitten tullaankin niihin huolestuttaviin asioihin, joka on auton kehitys. Ferrari ei ole vuosiin kyennyt valmistamaan hyvää autoa. Nykyään aerodynamiikka on hirvittävän tärkeässä roolissa, enkä ole pitänyt tuota oikein koskaan Ferrarin vahvuutena. Esimerkiksi kun tuosta jos vertailee RB:n, Mersun ja Ferrarin etusiipiä, niin kyllähän tuo Ferrarin taidonnäyte näyttää sellaiselta enemmänkin Redbullin 2010 tai 2011 vuosina käyttämältä siiveltä. Se vain on paljon yksikertaisempi ja muodoiltaan suorempi kuin noiden parhaiden ratkaisut.

Tähän kun lisätään tasoitus moottoritehoissa niin ei hyvältä näytä. Pikkulinnut ovat laulaneet, että RB:ssä ja Mersussa olisi myös mekaanista pitoa enemmän kuin Ferrarissa. Tämä on kuitenkin osa-alue, jossa Ferrari on perinteisesti ollut loistava. Tähän kun lisätään vielä Ferrarin antiikin kreikan aikainen ajosimulaattori jne. niin paljon on tehtävää ennen kuin tuo auto lentää radalla. Toivon todellakin, että nyt johdon vaihtumisen myötä tuo organisaatio ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa kuromaan etumatkaa umpeen.

Positiivista kuitenkin, on että varsinkin moottorikehityksessä ilmeisesti pystytään ottamaan askeleita eteenpäin. Paljon on puhuttu että suurin tehoero tulisi Mersun todella massiivisesta turbosta verrattaen Ferrariin ja Relluun. Ferrarin moottoripaketointiratkaisu on mielestäni ihan hyvä ja moni asiantuntija piti Ferrarin koko moottorin paketointia järkevimpänä ennen kauden alkua.

Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuplapistesääntö ainakin jäi yhden kauden älynväläykseksi, kun tallit olivat yksimielisiä sen poistamisesta. Ja kaiketi voi sanoa, että hyvä niin. Jännitys säilyy kauden loppuun, jos on säilyäkseen.
 

BaronFIN

Jäsen
Kummallinen konsensus siitä, että McLaren+Honda+Alonso=automaattinen menestys. Perustuu mihin? McLarenin edellisestä mestaruudesta on jo aikaa, Hondan edellinen visiitti formuloihin oli täysi vitsi (vaikkakin Brawnin menestys rakentui Hondan kehitystyölle) ja Alonso on voittanut edelliset mestaruutensa kun oma poikani oli vielä vaipoissa.

McLarenin tämän kauden suorituskyky verrattuna Williamsiin oli surkea (moottoriyhteistyön loppuminen vaikutti varmasti), mutta vastaavasti en usko, että Honda olisi ensi yrittämällään lähelläkään Mercedeksen suorituskykyä, joten Alonso voi hyvinkin joutua kaivamaan Minardi-vuosiensa kuminaaman näyttääkseen olevansa maineensa veroinen tiimipelaaja. Voi olla, ettei aja edes kautta loppuun tai sopimuksessa on vähintään suorituskyky-perusteinen irtisanomispykälä ja mies kitisee itseään Mersulle jumalan lahjana Formula ykkösille. Mene ja tiedä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Varmasti moni luottaa siihen, että Hondalla on isot resurssit, McLaren osaa tehdä hyviä autoja ja onhan Alonso rattimies. Eli teoriassa heillä on kaikki tarvittavat palikat, mutta eihän se noin yksiselkoista ole. Yksi etu Hondalla on, saivat nyt tutkia koko kauden muiden koneita, tai seurata miten ne pärjää ja millä ratkaisuilla, ja sitten kehittää omaan koneeseen toimivia systeemeitä sekä testata niitä rajattomasti. Vaikka nuo on salaista tietoa niin kyllä alanmiehet (ja -naiset, kuten Ferrarilla lämpökameran kanssa Mersua kuvaillut blondi) löytää millaisia systeemejä on käytössä (turbon koko, välijäähdyttimen malli jne) kun lehdistössäkin ne on kerrottu.

Nythän Mersu oli kauden 2014 ylivoimaisesti paras moottori, koska hoksasivat hienon konstruktion ja painottivat oikeita asioita suhteessa tehontuottoon ja kulutukseen. Esim. Ferrari teki ehkä liian pienen ahtimen (kärsii huipputehoissa), monimutkaisen (ison) välijäähdyttimen jne. Honda pystyy nyt välttämään pahimmat sudenkuopat. Tietysti heilläkin on jonkin sortin perusversio ollut jo pidempään kasassa, jota ei yhdessä yössä muuteta.

Ehkä Hondan etua tulla myöhemmin mukaan syö hieman se, että muutkin voi ensi kaudella hieman kehittää moottoreitaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kummallinen konsensus siitä, että McLaren+Honda+Alonso=automaattinen menestys. Perustuu mihin?
IndyCar kokemukseen itse perustan paljon ajatusta että Hondalla on tietotaito tehdä F1:siin turbokone, eihän tuo ole samanlainen mylly mutta aivan varmasti on hyötyä tuosta pohjois-amerikan kokemuksesta, ovat joissain asioissa varmasti pidemmällä kuin F1-tallit oli vuosi sitten, siksi mukaan tuleminen nyt turboaikaudella on hyvin perusteltua:
The current, fourth-generation IndyCar formula was presented in 2012. The engines are now 2.2-liter single or twin turbo V-6's putting out estimated 550–700 hp depending on the level of boost used. They are limited to 12,000 rpm. Engines are supplied by Honda and Chevrolet.
The new open engine formula will use 2.2 liter twin-turbocharged V6 engines, provided they can be tuned to produce the full range of 550–750 horsepower. The formula would allow hybrid systems, KERS systems similar to Formula 1, and other engine enhancements. The "push to pass" feature in 2012 will allow a limited horsepower gain up to 100 hp as opposed to the current "overtake assist" which only provides 20 hp.

Eli paljon on samanlaisia tekniikoita ollut Hondalla työn alla jo Indyn puolella ja onhan McLaren-Honda jo nimenä sellainen kombinaatio että kaikki mahdollinen tehdään menestyksen eteen niin kuskivalinnoissa, insinöörivalinnoissa kuin tarvittavassa budjetissa. Ei tietenkään ole kirkossa kuulutettu että tulee menestymään heti, mutta oman fiiliksen perusteella ei ota niin kauan saavuttaa huippua kuin ehkä muilla uusilla ison rerurssin tallilla olisi.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Uskon itse että mikäli Hondalla vain kärsivällisyys tällä kertaa riittää, niin McLaren-Honda tulee nousemaan huipulle. Tosin ensi vuonna sitä vielä tuskin tapahtuu, vaikka Honda olisi testannut konettaan kuinka paljon jo testipenkissä, niin kuten viikon testit osoittivat, ei sillä pystytä testaamaan lähes tulkoonkaan täysin toimivuutta autossa radalla. Viimeksi Keke Rosberg sai pörrätä pari vuotta Hondan turbomyllyä testaten ennenkuin siitä saatiin sarjan paras turbokone, ironisesti tietysti silloin Keke hyppäsi pois leikistä. Saa nähdä riittääkö Fallonsolla kärsivällisyys, vai rupeaako mies haikailemaan taas Mersulle. Tosin vaikea olisi nähdä Mersun heittävän kumpaakaan nykykuskiaan ensi kauden jälkeen vaihtoon(mikäli Hamilton tekee jatkosopimuksen), mielestäni Alonso ei toisi talliin mitään niin merkittävää että Mersun kannattaisi ottaa riski miehen egon kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kyllähän tässä ketjussa suomilasit tuntuisivat olevan melko vahvat, kun väitetään, että Räikkönen ja Alonso olisivat jotenkin yhtä hyviä ja makuasia kumpaa pitää parempana. Jos miettii herrojen uria, niin Alonso on käytännössä aina ollut ollut tallikaveriaan parempi, ainoastaan 2007 Hamiltonin kanssa oli tiukkaa ja miehet taisivat päätyä tasapisteisiin. Sen sijaan Kimi on urallaan joutunut apukuskin rooliin niin Coulthardin, Massan kuin Alonson kanssa. Ja ihanhan jo puhdas statistiikka maailmanmestaruuksien tai osakilpailuvoittojen suhteen puhuu Alonson paremmuuden puolesta.

Alonso voi olla mulkku ja Hamilton voi olla mulkku, mutta melko usein nuo kaikkein kovimmat kilpaurheilijat ovat juuri sellaisia. Itsekeskeisiä mulkkuja.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alonso on ollut aina tallikaveriaan parempi politikoimaan. Trullia vastaan oli hätää kärsimässä, kunnes sai loppuviimein karkoitettua liian kovan vastustajan tallista kesken kauden Flavion myötämielisellä avustuksella. Jatkossa moista tahraa ei enää päästetty syntymään, vaan Fisicosta lähtien siellä oli eroja autoissa ja taktiikoissa kauden aluista lähtien.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alonso on ollut aina tallikaveriaan parempi politikoimaan. Trullia vastaan oli hätää kärsimässä, kunnes sai loppuviimein karkoitettua liian kovan vastustajan tallista kesken kauden Flavion myötämielisellä avustuksella. Jatkossa moista tahraa ei enää päästetty syntymään, vaan Fisicosta lähtien siellä oli eroja autoissa ja taktiikoissa kauden aluista lähtien.

Siis hetkonen? Väität siis, että talli "sabotoisi" tahallaan toista autoansa, jotta Alonso näyttäisi hyvältä? En minä Alonsosta erityisemmin pidä, mutta hänen suosimisensa tallin edun kärsiessä on ihan absurdia. Tässähän kustaisiin suoraan omiin muroihin, koska tallin etu menee kuitenkin aina yhden kuskin edun edelle. Tottakai on kaiken maailman ykköskuskeja sun muita, mutta "erot autoissa" alkavat olemaan aika paksua väitettä itselleni. (Jos et siis tarkoita eroilla esim. tämän kauden Ferrareita, jolloin autot olivat erilaiset kuskien erilaisten ajotapojen takia.)

Sitten ihan muuta... Mielenkiintoista nähdä, minkälaiseksi ensi kausi muodostuu. Jo ensimmäisissä talvitesteissä paljastunee paljon. Onko Mercedeksellä iso etumatka? Millaiset ovat moottorien erot? Saako Honda konettansa pelittämään ollenkaan ensimmäisissä testeissä?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on muuten vedonlyöntipaikoissakin jo avattu kohteet ensikaudesta, esim. Nordicbetillä menee kuskien kertoimet näin:

Lewis Hamilton 1,70
Nico Rosberg 3
Fernando Alonso 12,50
Daniel Ricciardo 15
Sebastian Vettel 18,50
Daniel Kyvat 35
Valtteri Bottas 35
Filippe Massa 40
Kimi Räikkönen 100
Kevin Magnussen 100
Max Verstappen 150
Muiden kuskien kertoimet 250

Räikkösen kerroin voisi olla jopa harkitsemisen arvoinen, muutamassa yhtiössä taitaa olla vielä yli tuon satasenkin. Kuitenkin maailmanmestari ja vaikka on selkeä kakkoskuski niin uusi kausi ja uudet kujeet. Pääsee aloittamaan puhtaalta pöydältä nyt kun Alonso lähtee.

Aika hyvin taitaa voimasuhteet mennä miten voisi tässäkohti veikata, tosin Alonso nyt on aika kysymysmerkki vielä tässäkohti. Bottaskin voisi olla jopa hieman korkeammalla listalla ainakin kertoimen puolesta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Räikkösen kerroin voisi olla jopa harkitsemisen arvoinen, muutamassa yhtiössä taitaa olla vielä yli tuon satasenkin. Kuitenkin maailmanmestari ja vaikka on selkeä kakkoskuski niin uusi kausi ja uudet kujeet. Pääsee aloittamaan puhtaalta pöydältä nyt kun Alonso lähtee.

Aika hyvin taitaa voimasuhteet mennä miten voisi tässäkohti veikata, tosin Alonso nyt on aika kysymysmerkki vielä tässäkohti. Bottaskin voisi olla jopa hieman korkeammalla listalla ainakin kertoimen puolesta.

Ferrarilta on vaan kantautunut huhuja, joiden mukaan tulevan auton kehityksessä ollaan epäonnistuttu pahasti.

Eiköhän ensi kaudenkin mestaruus ratkaista mersujen kesken. Harmi ettei Ferrarin ja Red Bullin ehdotus siitä, että moottoreita saisi kehittää pidemmälle kautta mennyt läpi. Mersulla on armoton etumatka, enkä usko muiden saavan sitä kiinni kauden aikana.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Tosta on ollut nyt paljon puhetta, että se muutosprosentti ei olekkaan se suurin ongelma Ferrarille ja Rellulle vaan, että aikaa ei yksinkertaisesti ole vaihtaa niin suurta osaa kuin säännöt sallisivat.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tosin erot saattaa silti kaventua joten kyllähän pakka voi sekoittua kivasti. Varsinkin jos mersun sisäinen taistelu käy kuumana niin tuossa voi kehkeytyä vielä vaikka mitä.

Hyvä että noista tuplapisteistä päästiin eroon, oli turhan keinotekoinen. Totuushan on että kausi on lian pitkä ja sen takia mestaruustaistelu ei meinaa pysyä loppuun asti pystyssä usein jos ylivoimainen kuski.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pistetään tänne myös uutiset F1-linsessille asetetusta ikärajasta 18v.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...debyytti-olisi-nykysaannoilla-estetty/4580136

Ja 2015 kisakalenteri:
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...avan-f1-kalenterin-etela-korea-mukana/4580012

F1-kalenteri 2015:
Australia 15.3.
Malesia 29.3.
Kiina 12.4.
Bahrain 19.4.
Etelä-Korea 3.5. (alustava)
Espanja 10.5.
Monaco 24.5.
Kanada 7.6.
Itävalta 21.6.
Britannia 5.7.
Saksa 19.7.
Unkari 26.7.
Belgia 23.8.
Italia 6.9.
Singapore 20.9.
Japani 27.9.
Venäjä 11.10.
USA 25.10.
Meksiko 1.11.
Brasilia 15.11.
Abu Dhabi 29.11.

_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli 21 kisaa mukana? onko tuossa niikuin mitään järkeä? ei varmaan tarvitse ihmetellä miksei katsojia ole joka kisassa ja miksi tv katsojia ei kiinosta. Menee mielenkiinto jos joka viikonloppu on kisat ja puolet kun on jotain katurata kisoja jossa ei nähdä ohituksia edes. Ei ihme jos joka maassa homma menee maksukanaville ja katsojamäärät on pienet, ei millään tv-yhtiöllä ole mahdollista näyttää lähetyksiä joka viikonloppu eikä katsojia kiinosta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossa videota Vettelin ensikierroksista vanhalla Ferrarin F1-autolla: https://www.youtube.com/watch?v=zeBx7VsnKpY

Mukavasti kuuluu myös radiokeskustelua mitä kuskin ja inssin välillä käydään. Tuossa tietysti muutamia extrajuttuja kun varmistellaan, että kaikki toimii ok. Jännä myös että Vettel antaa palautteen autosta heti radiolla inssille, eikä varikolla kasvotusten.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eli 21 kisaa mukana? onko tuossa niikuin mitään järkeä? ei varmaan tarvitse ihmetellä miksei katsojia ole joka kisassa ja miksi tv katsojia ei kiinosta. Menee mielenkiinto jos joka viikonloppu on kisat ja puolet kun on jotain katurata kisoja jossa ei nähdä ohituksia edes. Ei ihme jos joka maassa homma menee maksukanaville ja katsojamäärät on pienet, ei millään tv-yhtiöllä ole mahdollista näyttää lähetyksiä joka viikonloppu eikä katsojia kiinosta.

21 on liikaa, F1 ajaa väistämättä itsensä sellaiseen tilaan ainakin mun silmissä että kohta paatunutkin F1 fani alkaa valita kisoja, tekee oman kisakalenterin mitä katsoo. 8 euroopan kisaa on vähän ainakin mitä kokonaismäärään tulee ja suurinosa faneista on euroopassa ja japanissa.

Toivotaan että kriisikokouksissa saadaan järkeä touhuun ihan yleisestikin. Mutta onhan se ollut pitkään jo tiedossa ettei laji muutu ennen kuin Bernie siirtyy syrjään ja sehän ei siirry vielä pitkään aikaan jos hänestä kiinni, vielä on tulossa se aika kun rullaa varikolla rollaattorilla/rullatuolilla sen noin 10 vuotta.

_
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuosta 21 kisastahan ilmeisesti Korea on jäämässä pois mutta tässä vaiheessa vielä roikkuu koska jos kalenterissa on mukana yli 20 kisaa niin tallit voi käyttää 5 moottoria kaudessa mutta jos kisoja on 20 tai vähemmän niin vain 4. Eli säännöillä kikkailu jotenkin kyseessä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös