Mainos

Formula 1 – kausi 2015

  • 152 202
  • 880

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Bianchi incidentin johdosta tuo juuri valmistunut raportti ehdottaa: Lisäksi F1-ratojen sadevesiviemäröintiä on raportin mukaan parannettava ja kilpailuajankohdissa on varmistettava, että kisan alusta hämärän tuloon on vähintään neljä tuntia aikaa, ellei kyse ole iltakisasta.

Tuohan tuo muutoksia alkamisajankohtiin, kun on väkisin runtattu joitain kisoja alkamaan "euroopan" aikatauluun ja sitten 2 tunnin päästä hämärtää. Ja näkisin ettei F1:llä ole varaa olla toteuttamatta näitä muutoksia mitä raportti ehdottaa, nehän oli hyvinkin odotettuja ja odotetun maltillisia mikä on myös hyvä asia.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/bianchin-kolarin-loppuraportti-valmistui/4580030

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt se on virallista.
http://www.mclaren.com/formula1/tea...s-fernando-alonso-and-jenson-button-for-2015/

Mielenkiintoinen parivaljakko ja kestiköhän julkistus pirun kauan johtuen rahankeräyksestä Buttonin liksaan vaikka kuulemma niellyt reilun palkanalennuksen. Magnusseenkin jäänyt talliin kyttäämään kisakuskin paikkaa, vaikea tosin on nähdä yltäisi enään uudelleen siihen tuossa tallissa varsinkaan jos McLaren - Honda osoittaa menestymisen merkkejä. Toki aina voi päästä tuurailemaan jos kisakuskeilla loukkaantumisia.

Buttonilla riittää huumorintajua:
https://twitter.com/jensonbutton

Linkit: mclaren official ja twitter

_
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mielenkiintoinen parivaljakko ja kestiköhän julkistus pirun kauan johtuen rahankeräyksestä Buttonin liksaan vaikka kuulemma niellyt reilun palkanalennuksen. Magnusseenkin jäänyt talliin kyttäämään kisakuskin paikkaa, vaikea tosin on nähdä yltäisi enään uudelleen siihen tuossa tallissa varsinkaan jos McLaren - Honda osoittaa menestymisen merkkejä. Toki aina voi päästä tuurailemaan jos kisakuskeilla loukkaantumisia._

Buttonin jatkis taisi kattaa vain ensi kauden ja kyllähän tuo testikuskin paikka kertoo että McLaren ei hylkää omaa kasvattiaan vaikka nyt Hondan paluukaudelle otettiinkin kokenemmpi kuskipari.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä tuorein tilanne kuskisoppareiden osalta:

Mercedes: Lewis Hamilton ja Nico Rosberg.

Red Bull: Daniel Ricciardo ja Daniil Kvjat.

Williams: Valtteri Bottas ja Felipe Massa.

Ferrari: Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen.

McLaren-Honda: Fernando Alonso ja Jenson Button.

Force India: Nico Hülkenberg ja Sergio Perez.

Toro Rosso: Max Verstappen ja Carlos Sainz.

Lotus: Romain Grosjean ja Pastor Maldonado.

Sauber: Marcus Ericsson ja Felipe Nasr.


Tuosta puuttuu Caterham jonka jatko on vaakalaudalla joten sieltä saattaa vielä pari paikkaa olla F1:siin tarjolla.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Buttonin jatkis taisi kattaa vain ensi kauden ja kyllähän tuo testikuskin paikka kertoo että McLaren ei hylkää omaa kasvattiaan vaikka nyt Hondan paluukaudelle otettiinkin kokenemmpi kuskipari.

Juu, Button teki/Buttonille tehtiin vain yhden vuoden soppari. Ei McLaren hylkää Keviniä, mikä tarkoitti sitä että saanee hyvän korvauksen testi/varakuskin roolista, mutta itse en näe yhtälöä Magnussen McLaren - Honda tämän tuoreimman kuvion jälkeen ainakaan silloin jos menestystä tulee, ei olisi Hondamainen valinta. Ainoa mikä tukisi Magnussenin tuloa takaisin kisakuskiksi on Alonsomainen ykköskuskipaikan häikäilemätön tavoittelu joka onnistuu parhaiten kun noviisi on rinnalla.

Toivon Buttonin laittavan Alonsolle kunnolla kampoihin kisatilanteissa ja uskonkin siihen. Onhan hänellä kuitenkin etu puolellaan tuntien McLarenin jo monen vuoden ajalta, ei ole itsestään selvyys että Alonso ajaa heti vastaavalla nopeudella kuin Ferrarilla, puhumattakaan yhtä murskaavasti tallikaveriin nähden. Tässä kuviossa on etu Buttonin puolella, autoa ei voi parissa kuukaudessa suunnitella täysin Alonson mielen mukaan vaan 2015 autoa on tehty jo pidemmän aikaan.

_
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Hienoa, että Button sai jatkopahvin. Hamiltonia vastaan Button pärjäsi loistavasti ja taisi kerätä enemmän pisteitä herrojen yhteisillä vuosilla.
Saa nähdä miten Alonson hermo kestää mikäli ajetaan sijoista 6.-10. ja Button lienee ainakin alkukaudesta vahvempi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoinen parivaljakko ja kestiköhän julkistus pirun kauan johtuen rahankeräyksestä Buttonin liksaan vaikka kuulemma niellyt reilun palkanalennuksen. Magnusseenkin jäänyt talliin kyttäämään kisakuskin paikkaa, vaikea tosin on nähdä yltäisi enään uudelleen siihen tuossa tallissa varsinkaan jos McLaren - Honda osoittaa menestymisen merkkejä. Toki aina voi päästä tuurailemaan jos kisakuskeilla loukkaantumisia.

Hyvä että Button sai jatkaa. On kuitenkin edelleen noita joka ajelee enemmän ajotaitojen kuin sponsorien siivittämänä. Tosin viimekaudella taisi tuo palkka olla 16 miljoonaa joten vaikka olisi isokin palkka-ale niin kallis mies silti. Sen takia tuossa varmaan kestikin että sai neuvoteltua sopivan summan ja kerättyä rahat kasaan.

Tosin eipä tuossa taida Magnusenilla muuta vaihtoehtoa olla jos meinaa F1 jatkaa., kaikki tallipaikathan taisi olla jo täynnä jos ei sitten rupea rahalla ostamaan joltain Caterhamilta tallipaikkaa. Mielummin jäädä tallin sisälle ja katsoa jos vapautuisi jossain tallissa paikka tai pääsisi tuuramaan jossain kohti jos tulee loukkaantumisia. Tuo on oikeastaan ainut tapa millä pysyä piireissä mukana. Riski olisi pitää kokonaan välivuosi ja ajaa jotain muuta sarjaa.
 

Sambody

Jäsen
Jokohan ensi kauden jälkeen olisi Hulkenbergin aika päästä Maranelloon. Kauan tuota on odotettu ja jos Kimi ei onnistu ensi kaudellakaan tai muuten vaan päättää lyödä F1-hanskat naulaan olisi Vettelin vierellä vähintäänkin pedattu paikka hänelle. Toivottavasti näin sillä kyllähän tuo Hulk saisi jo kärkitiimiin pikkuhiljaa päästä, kun rattimies kuitenkin on.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hienoa, että Button sai jatkopahvin.

Ja se pahvi on sittenkin kaksivuotinen molemmilla vaikka vielä tällä viikolla puhuttiin yhden vuoden sopparista:
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/711413/Mestaripari+Alonso+ja+Button+kohtaa+suurimmat+haasteensa

Vähän kuulostaa oudolta tämä pätkä uutisessa:
Varmaa onkin, että jos McLaren-Hondan projekti ensi kaudella ei lähde kehittymään kunnolla, ainakin Alonso on taannut vetäytymistien sopimuksestaan jo vuoden kuluttua ajaakseen sitten vaikka Williamsilla tai Lotuksella, jos Mercedekselle ei vapaudu paikkaa.

En pitäisi mitenkään varmana että ollaan tuloksissa ihan kärjessä vielä ensi vuonna ja sittenko se oviedon sankari lähtee heti takavasemmalle. Näkisin että hyvinkin todennäköistä että tulokset voivat olla samankaltaisia Alonsolle kuin viime vuonna, kenties taas kisaa jossain vaiheessa kautta kolmannesta paikasta niin lauantaina kuin sunnuntainakin Mersujen perässä. Mutta voihan tuon kehittymään kunnolla tulkita myös niin että kehitystä sekin on jos ollaan australiassa hännillä niin parannetaan sija pari jokaiseen seuraavaan kisaan. :)

_
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ja se pahvi on sittenkin kaksivuotinen molemmilla vaikka vielä tällä viikolla puhuttiin yhden vuoden sopparista:
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/711413/Mestaripari Alonso ja Button kohtaa suurimmat haasteensa

Vähän kuulostaa oudolta tämä pätkä uutisessa:
Varmaa onkin, että jos McLaren-Hondan projekti ensi kaudella ei lähde kehittymään kunnolla, ainakin Alonso on taannut vetäytymistien sopimuksestaan jo vuoden kuluttua ajaakseen sitten vaikka Williamsilla tai Lotuksella, jos Mercedekselle ei vapaudu paikkaa.

En pitäisi mitenkään varmana että ollaan tuloksissa ihan kärjessä vielä ensi vuonna ja sittenko se oviedon sankari lähtee heti takavasemmalle. Näkisin että hyvinkin todennäköistä että tulokset voivat olla samankaltaisia Alonsolle kuin viime vuonna, kenties taas kisaa jossain vaiheessa kautta kolmannesta paikasta niin lauantaina kuin sunnuntainakin Mersujen perässä. Mutta voihan tuon kehittymään kunnolla tulkita myös niin että kehitystä sekin on jos ollaan australiassa hännillä niin parannetaan sija pari jokaiseen seuraavaan kisaan. :)

_

Alonso mitä luultavammin yritti jo tulevaksi kaudeksi päästä Mercedekselle, mutta kun Mersu-kuskit päättivät kummatkin jatkaa, oli Alonso eräänlaisessa pakkoraossa liittyen ajopaikkaansa. Ferrari ei enää ollut Fernandolle vaihtoehto, Williamssilla tuskin olisi löytynyt rahaa Alonson megapalkkaan ja tuo Lotus-juttu kuulostaa melkoisen uskomattomalta. McLaren tarjoaa tehdasmoottorin, hyvät puitteet tallin osalta sekä tietty käteistä.

Vai on Nappula solminutkin kahden vuoden diilin, luulin miehen vetävän vielä yhden kauden, jonka jälkeen Magnussen palaisi kehiin. Motivaatiota Buttonilla näyttää sittenkin olevan, vaikka minä ja varmasti monet muut toista epäilivätkin. Harmi homma Magnussenin kannalta, nopeutta tuntui miehellä riittävän, mutta ajovarmuden kanssa olikin ongelmia.

Näin lopputoteamuksena, on äärimmäisen mielenkiintoista nähdä Toro Rosson "paluu juurilleen". Vergne oli jo näyttönsä antanut, joten miehen olikin aika lähteä. Max Verstappenin ikä toki on mitä on, mutta Carlos Sainz jr. on mielenkiintoinen jo ihan nimensä vuoksi..
 

Jopetus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onko tästä oikeastaan miten paljon näyttöä? Alonson tapoihinhan kuuluu hoitaa palikat omassa tallissaan sellaiseen asentoon, että hänen oma menestyksensä maksimoituu. Tämä on yksi tärkeä ominaisuus näissä megauran luoneissa kuskeissa. Joten miten paljon A on loppujen lopuksi joutunut ajamaan sellaista autoa, joka ei yhtään sovi hänelle? Edellisellä McL-vierailulla näin taisi vähän olla, ja lopputulos tiedetään.

No ei kovin paljon. Mutta tietysti vastakkaisesta on näyttöjä ehkä vielä vähemmän? Kohtuullisen hyvin on pärjännyt kaikkia tallikavereita vastaan, olkoonkin että on kääntänyt toki aina nappuloita myös omalta kannalta parhaaseen asentoon. Kimi Vs. Fernando vertailussa on kai kuitenkin jonkin verran selvää, että Kimi on hieman vaativampi auton suhteen. Jos auto ei toimi, niin Kimi ei saa/halua/kiinnostu ottamaan parasta irti saatavilla olevasta. Sinänsä ei kai ole väliä mikä on syy, jos ei siihen itse pysty vaikuttamaan. Kimi on aina sanonut että vain voittaminen kiinnostaa.

Kyllähän tässä ketjussa suomilasit tuntuisivat olevan melko vahvat, kun väitetään, että Räikkönen ja Alonso olisivat jotenkin yhtä hyviä ja makuasia kumpaa pitää parempana. Jos miettii herrojen uria, niin Alonso on käytännössä aina ollut ollut tallikaveriaan parempi, ainoastaan 2007 Hamiltonin kanssa oli tiukkaa ja miehet taisivat päätyä tasapisteisiin. Sen sijaan Kimi on urallaan joutunut apukuskin rooliin niin Coulthardin, Massan kuin Alonson kanssa. Ja ihanhan jo puhdas statistiikka maailmanmestaruuksien tai osakilpailuvoittojen suhteen puhuu Alonson paremmuuden puolesta.

Alonso voi olla mulkku ja Hamilton voi olla mulkku, mutta melko usein nuo kaikkein kovimmat kilpaurheilijat ovat juuri sellaisia. Itsekeskeisiä mulkkuja.

Viittasit varmaan ainakin osittain mun viestiin? Tarkemmin lukien taisin kirjoittaa kummasta pitää, en kumpaa pitää parempana. Siitä huolimatta seison kyllä mielipiteeni takana, että olosuhteet vaikuttaa niin paljon asiaan, että paremmuuskin on vähintäänkin kiisteltävissä. Toki jos vain tätä "puhdasta statistiikkaa" tarkastellaan, niin Vettel on nykykuskeista ylivoimainen. Aika harva taitaa kuitenkaan sitä allekirjoittaa, ainakaan viime kauden jälkeen? Ja en mä edes kiellä että mielelläni laitan "suomilasit" päähän, joskus silloinkin kun siihen ei ole aihetta. Etkä sinäkään tietysti sitä, että joskus tulee väheksyttyä jotain ihan vaan sen takia kun niin monilla on "suomilasit"?

Itsekeskeinen mulkku ei varmaankaan ole suoraan voittajaa kuvaava tekijä, mutta siellä taustalla oleva voitontahto ja itseluottamus tulevat tietysti esiin erilaisilla tavoilla. Onhan historiassa paljon nöyriäkin voittajia, mutta melko vähän sellaisia jotka eivät ole itseensä uskoneet.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
F1-moottorikehitys sallitaan

Pelleily moottoreiden kanssa ainakin osittain loppuu. Hyvä uutinen varmastikin Kimille ja Ferrarille. Toki Mersukin saa moottoreita kehittää, mutta ero oli aika iso tällä kaudella joten luulisi sen kuitenkin vähän pienenevän. Paskaa on helpompi parantaa reilusti verrattuna jo valmiiksi hyvään.

Isoin pommi on kuitenkin tämä:
Ensi kaudella moottorivalmistajaksi palaava Honda ei saa kuitenkaan vastaava vapautta kuin Mercedes, Ferrari ja Renault. Vaikka sääntöihin ei ole määritelty, milloin japanilaisvalmistajan pitää luokitella voimanlähteensä, FIA on asettanut Hondan takarajaksi helmikuun 28. päivän.

Tämä johtuu siitä, että nykyisten valmistajien piti luokitella voimanlähteensä samana päivänä viime vuonna.

Honda ei siis saisi tuota samaa vapautta, vaan joutuisi ennen kautta tekemään saman minkä kaikki tallit tekivät ennen viime kautta. Todella kova isku McLaren-Hondalle, kun vielä tulevat kylmiltään takaisin vaikka toki ovatkin vuosia jo myllyään kehitelleet. Se kokemus itse radalta ja auton kanssa on kuitenkin jäänyt vähiin.

Jotenkin näen että tässäkään ei vielä ole kaikki aivan lopullista. Eiköhän ennen kautta löydetä taas joku reikä, jolla Honda saa samat oikeudet kuin muutkin.

Mahtaa muuten Alonsoa vituttaa...(hymiö)
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Loistava uutinen ilman muuta. Vielä kun saataisiin kalenterista vakituisesti pois Shanghain kisa, niin kalenteri olisi lähes täydellinen. Siinä on yksi rata, joka ei vedä yleisöä eikä tarjoa ikinä jännittäviä kisoja.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kyllä mun mielestä Shanghaissa ihan hyviä kisoja on ollut. Paljon toki sen ansiosta, että sadekisoja on ollut kohtuullisen paljon. Katsojamäärät nyt eivät ole hyviä, mutta radan suunnittelussa katsomokapasiteetti tehtiin aivan liian suureksi.

Abu Dhabi ja yhden kisan perusteella Sotshi ovat kyllä huonompia ratoja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Loistava uutinen ilman muuta. Vielä kun saataisiin kalenterista vakituisesti pois Shanghain kisa, niin kalenteri olisi lähes täydellinen. Siinä on yksi rata, joka ei vedä yleisöä eikä tarjoa ikinä jännittäviä kisoja.

Kiina on niin järjettömän suuri markkina-alue monelle F1:ssä pyörivälle sponsorille ja taholle että veikkaan että on viimeisimpiä mikä sieltä kalenterista lähtee, valitettavasti. Ymmärtääkseni kiinassa ei ole herätty moottoriurheiluun juuri ollenkaan suuressa määrin ja lippujen hinnat aivan utopistia edes heidän keskiluokalle.
Onhan tuo idealtaan kuitenkin järkevämpi kuin keskellä aavikkoa ajettavat kisat. Uskon että kiinan gp voi lähteä hiljaiseen nousuun kun talouskin siellä koko ajan hiljalleen kasvaa.

_
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Itse pudottaisin Singaporen sekä Sotshin pois kalenterista. Umpitylsiä ratoja, joita tuskin kukaan jää kaipaamaan. Mutta, nuo maat maksavat niin hyvin, että kyseessä lienee turha toivo. Korean putoaminen kalenterista iso plussa.

Mukaan palauttaisin Paul Ricardin, joka ainakin ennen oli ihan viihdyttävä rata ja siellähän on loistavat turva-alueet, joille ajautuminen mitä todennäköisemmin tuhoaa kuljettajan renkaat niin, että kierroksen lopussa on pakko mennä varikolle.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Ralph

Jäsen
Ei ole niin minun makuuni tämän vuoden Force India ulkonäöltään, mutta pääasia että kuskipuoli on kunnossa ja vauhtia riittää.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Toivottavasti Caterham nyt pääsisi mukaan ensi kaudelle. Tilannehan näyttää oikeastaan yllättävän valoisalta, kun huomioi, että joku kuukausi sitten pelkäsin homman olevan ohitse. Jossainhan huhuiltiin, että Caterham saisi ajaa ensi kauden vanhalla autolla. Tämä olisi ihan ok ratkaisu, vaikka toivoisinkin kehitysaskelta eteenpäin.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole niin minun makuuni tämän vuoden Force India ulkonäöltään

Sama homma täällä. Aivan järkyttävän värityksen ovat autolle valinneet. Nuo harmaat osiot eivät miellytä omaa silmää ollenkaan ja katselisin paljon mielummin niitä alueita vaikka mustanakin. Ideaalein olisi varmaan molempien, mustan ja oranssin lisääminen.

Ilman väritystä autohan on vallan nätin näköinen. Keula näyttää hyvältä ja muutenkin F1-auton näköinen.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole niin minun makuuni tämän vuoden Force India ulkonäöltään, mutta pääasia että kuskipuoli on kunnossa ja vauhtia riittää.

Jo viime kauteen lähtiessä pudistelin päätäni Force Indian luovuttua perinteisestä valkoinen-oranssi-vihreä -skaalastaan. Se oli pirteä poikkeus muuten vähän tylsähkössä lähtöruudukossa. Nyt vielä vihreä pudotettiin pois, niin tuokin entinen väriläiskä on yksi harmaista. Auton muotoilu on sentään aavistuksen edeltäjäänsä siistimpi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivottavasti Caterham nyt pääsisi mukaan ensi kaudelle. Tilannehan näyttää oikeastaan yllättävän valoisalta, kun huomioi, että joku kuukausi sitten pelkäsin homman olevan ohitse. Jossainhan huhuiltiin, että Caterham saisi ajaa ensi kauden vanhalla autolla. Tämä olisi ihan ok ratkaisu, vaikka toivoisinkin kehitysaskelta eteenpäin.

Vaikka oon jotenkin aina kannattanut näitä pienempiä talleja varsinkin Minardia aikanaan niin onko tuossa taas oikeastaan mitään hyväkään jos talli pääsee muiden jatkoksi mukaan viimekauden autolla? Melkein lajille huonoa mainostakin jos siellä joku on kokoajan kerjäämässä rahaa ja vaakalaudella pystyykö jatkaan kauttaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös