Mainos

Formula 1 – kausi 2015

  • 152 181
  • 880

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ferrarilla onkin sitten mielenkiintoiset ajat, kun koossa on kaksi entistä mestaria, jotka ovat juuri saaneet tallikaverilta perusteellisesti päihin käytännössä koko kauden ajan. Se kumpi jää Ferrarilla mattoon, näyttää aika huonolta, vaikka maailmanmestarille häviääkin.
Eikös Kimi ole esittänyt muillakin talleilla erittäin hyviä otteita, kun Vettelillä on käytännössä vain Red Bullilta kokemusta ja ehkäpä jopa (ei kai nyt pelkästään?) heidän ylivoimaisen autonsa takia moninkertainen mestari. Sanoisin, että Kimillä ei juurikaan ole enää hävittävää, mutta Vettelin lukeutuessa toistaiseksi näihin yhden auton ylivoimalla mestaruuteen -miehiin, sanoisinkin että enemmän Vettelillä on näytettävää. Toki molemmilla voi tulla sellainen alonsomainen Ferrari-stintti lopulta, että ei kummempaa kerrottavaa ja lopulta miehet muistetaan paremmin menneistä ajoistaan ja viettävät leppoisat kaveripäivät Ferrarilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tosin jos tuo 60 miljoonan summa mitä vettelin palkka on pitää paikkansa niin kyllä se kimi voi aika ahtaalla edelleen olla, Vettelin pussiin se talli ekana tulee todennäköisesti kaikki tekemään. Toki kimillä etu sentään että tallissa ollut jo vuoden.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kuulostaa kovalle kun Alonson 30+miljoonaa oli liikaa Ferrarille.
Oliko tuo vaadittu 30+ miljoonaa koko sopimuksen arvo vai yhden kauden diili? (Alonsosta voi uskoa melkein mitä tahansa). Vettelille maksettava (huhuiltu) 60 miljoonaa on koko sopimuksen arvo joka siis on käsittääkseni 3 suoraa kautta ja kahden kauden optio. Jos tuo Alonson vaatima on koko sopimuksen arvo, silloin voidaan sanoa Ferrarin jo vittuilevan Alonsolle.

McLaren-Honda on huhujen mukaan tarjonnut Alonsolle 40 miljoona kaudesta mutta vaatii vähintään kahden kauden sopimusta.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tämä ratkaisu taitaa olla parempi McLarenille. Honda saa maailmanmestarin, McLaren saa britin joka on helpompi tallille kuin Alonso. Hamilton pääsee taas ykköskuskiksi. Kaikki voittavat. Alonso jäi vähän nuolemaan näppejään sillä en usko mahdollisen Mersu-diilin olevan taloudellisesti parempi kuin huhuttu 40 miljonaa McLaren-Hondalta ja lisäksi ei ole selkeää ykköskuskin paikkaa siellä tarjolla. Lisäksi tarinoiden perusteella Rosberg on hankala tallikaveri, varsinkin kun pitää kilpailla tallikaveriaan vastaan. Lotus-diiliin en oikein vielä usko, sillä Lotus tuskin on yhtä kilpailukykyinen kuin kaksi edellä mainittua ja paljon puhutut talousongelmat kertovat sen ettei kovin rahakasta (F1-tasolla) heillä ole mahdollista tarjota.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitähän muuten Adrian Newey tekee, jääkö Red Bullille jonka kanssa taitaa olla pitkäkin soppari vai tuleeko mukana Ferrarille. Ei se ainakaan rahasta jää kiinni. Tosin ensi kauden auto on jo varmaan aika pitkälle Maranellossakin rakennettu/suunniteltu. Mutta seuraavaksi vuodeksi olisi kyllä aika timanttinen kolmikko, jos Kimille vaikka sorvattaisiin vielä jatkolappua. Eikös Kimi sanonut, että lopettaa uransa Ferrarilla, mutta oliko vuodesta puhetta =) ?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Newey tilanteesta "tiedetään" julkisuudessa sen verran että hän jää RB:n palkkalistoille mutta ei ole enää niin aktiivisesti mukana tallin toiminnassa kuin aikaisemmin. Mitä ikinä se tarkoittaakaan. Käsittääkseni Newey ei ole ottanut hyvällä että hänen ehdotukset siivutetaan kerta toisensa jälkeen, ainakin mitä kuljettajiin tulee. Hän aikanaan ehdotti Räikköstä Webberin korvaajaksi ja vuotta myöhemmin Alonsoa Vettelin korvaajaksi. Kumpaakaan ei tapahtunut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä olen käsittänyt näin että Adrian Neweylla on ollut aina suurena haaveena päästä suunnittelemaan America's Cup purjevenettä, ja ilmeisesti RB:llä olisi menossa joku tällainen veneprojekti johon Newey sitten lähtisi mukaan ja jättäisi F1-hommat sivummalle. Jäisi siis enemmänkin konsultin hommiin kuin että olisi aktiivisesti mukana suunnittelutyössä tai tallin toiminnassa.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Minä olen käsittänyt näin että Adrian Neweylla on ollut aina suurena haaveena päästä suunnittelemaan America's Cup purjevenettä, ja ilmeisesti RB:llä olisi menossa joku tällainen veneprojekti johon Newey sitten lähtisi mukaan ja jättäisi F1-hommat sivummalle. Jäisi siis enemmänkin konsultin hommiin kuin että olisi aktiivisesti mukana suunnittelutyössä tai tallin toiminnassa.

Tuolla ulkomaisilla F1 foorumeilla oli ainakin juttua, että Neweyllä olisi intresseissä toimia ennen kaikkea insinööriosaston mentorina, eli käytännössä auttaa insinöörejä, mutta ei niinkään suunnitella itse.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...on-valmis-loikkaamaan-toiseen-sarjaan/4418106

Ei tullut minkäänlaisena yllätyksenä tämä tieto. Itse olin jo kauden alussa aivan varma siitä, että Jensonin aika on lopussa ja nyt miehen managerikin vahvistaa, että Button saattaisi siirtyä ensi kaudella kestävyyskilpailuihin Porschelle eli Le Mansin 24 tunnin ajo lienee miehen suunnitelmissa. Kuitenkin Button vielä tavoittelee kärkipään talleista paikkaa, mutta ottaako kukaan veteraania, kun parempia(Alonso, ehkä Hamilton) olisi tarjolla. Hyvän uran ainakin on mies tehnyt ykkösten puolella.

Tuonne kestävyyskisoihin Kimikin vihjasi siirtyvänsä, kun formulaura on ohi eli kiinnostusta löytyy yllättävänkin monelta huipputason formulakuskilta tuonne suuntaan. Ennenhän suuri osa entisistä kuskeista siirtyi formuloiden jälkeen Saksan DTM-sarjaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lisäksi LMS:n protot alkaa olemaan suorituskyvyssä todella lähellä ykkösiä, kuten Webber sanoi (osin huumorilla), että häviää F1:lle aika-ajoissa mutta kisamatkalla voittaa. Siellä myös kehitystyötä tehdään enemmän ja ihan mielenkiintoisia projekteja tarjolla koko ajan, vastaavasti PR-hommia ja matkustusta on vähemmän, joten ihan sopiva työmaa jäähdyttelevälle kuskille jolla saattaa esim. perhe-elämä painaa päälle, mutta ajamisen kipinä yhä tallella. Ennenhän F1 oli niin ylikylän vehje suorituskyvyssä ja tekniikassa, että sieltä siirto minne tahansa oli karmea downgreidaus.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tuonne kestävyyskisoihin Kimikin vihjasi siirtyvänsä, kun formulaura on ohi eli kiinnostusta löytyy yllättävänkin monelta huipputason formulakuskilta tuonne suuntaan. Ennenhän suuri osa entisistä kuskeista siirtyi formuloiden jälkeen Saksan DTM-sarjaan.
Minä puolestani veikkaan Kimin siirtyvän formuloista Nascarin puolelle jenkkeihin joista piti ja antamiensa lausuntojen perusteella haluaa uudestaan. Tosin sitä ennen käyttää optionsa jos se nyt on ylipäätänsä Kimin optio eikä Ferrarin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan jännä tämä Alonsokin kohtalo, kokeeko vähän kuin "kimit" eli joutuu pitämään välivuoden ja saa ferrarilta isot erorahat. Hyppää sitten 2016 Audin riveihin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Marcus Ericsson varmisti sitten valitettavasti paikan Sauberilla jonkun oikean kilpakuskin sijaaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Marcus Ericsson varmisti sitten valitettavasti paikan Sauberilla jonkun oikean kilpakuskin sijaaan.

Ericsson, vaikka muuten onkin kuskina täysi kammotus, on ollut minun erityistarkkailussani ihan vain sen takia, että hän on lähes aina kaikkien harjoitus- ja aika-ajosessioissa se huonoin. Erityisesti minua ja isääni nauratti Belgian kisan aika-ajot joissa täysi noviisi F1-autolla eli Lotterer nöyryytti Ericssonia. Meininki oli kuin nauravalla kulkurilla konsanaan.

Eiköhän tämä kerro sen, että Ericssonilla ei pitäisi olla ollenkaan tallipaikkaa Kuninkuusluokassa, mutta sattuneista syistä nyt Sauber miehen pestasi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Marcus Ericsson varmisti sitten valitettavasti paikan Sauberilla jonkun oikean kilpakuskin sijaaan.

Ja Giedo Van der Garde vie ilmeisesti sen toisen. Surullinen on kyllä Sauberinkin tilanne. Sauber on aina kuulunut niiden tallien joukkoon joita olen sympannut, lähinnä sen takia että Peter Sauber on näitä vanhan liiton moottoriurheilumiehiä, joten on kyllä surullista miten heikkoon jamaan hänen tallinsa on päässyt. Sauberilla on kuitenkin aina ollut hyvin silmää kuljettajalahjakkuuksille, ja Sauber on tuonut ykkösiin melkoisen määrän hyviä kuljettajia, ja nyt talli joutuu tyytymään joihinkin ison rahasäkin kanssa kiertäviin Ericssoneihin yms.

Mutta jos tallin rahat on lopussa ja auto on vain kehitysversio tämän kauden täysin epäonnistuneesta ja rajusti ylipainoisesta C33:sta (tuskin rahat riittää uuttakaan autoa suunnitella) niin samapa tuo ketä siellä autoilla suhaa. Sauberin kausi vaikuttaa joka tapauksessa tuhoon tuomitulta.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itse olisin kyllä halunnut nähdä kolmosautot jo ensi kaudella, mutta eiköhän nekin saada pian, kun muutama muu talli menee vielä konkkaan. Joku 6-7 tallia kolmella autolla olisi mielestäni sopiva määrä.

Sauberilla pyyhkii hyvin. Ovat nyt ilmoittaneet Felipe Nasrin Ericssonin tallikaveriksi, mutta Sutilin mukaan hänelläkin olisi sopimus ensi kaudesta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-talli-marussia-lopettaa-toimintansa/4503840

Lyödään tämä vaikka tänne. Marussia siis lopettaa toimintansa, se on ihan selvää, mutta minua ihmetyttää onko se Manor nyt tulossa Marussian tilalle vai ei. Itse ainakin sain tuosta MTV3:n varsin lyhyestä jutusta sellaisen käsityksen, että edes Manoria ei tulla ensi kaudella näkemään.

Hyvä juttu, että Felipe Nasr sai tallipaikan Sauberilta. Rahaa löytyy toisen Felipenkin takaa, mutta tämä kaveri on oikeasti lupaava kuski, kun taas Sutil on jo nähty. Peter-herra pisti Gutierrezin kävelemään eikä ainakaan minua harmita Estebanin lähtö, sillä Gutierrezin esitykset ovat olleet minun silmissäni kovin vaisuja, myös viime kaudella jolloin Sauberilla oli OIKEA F1-auto. Marcus Ericssonin ei tuolla sensijaan kuuluisi olla syistä jotka kaikki tietävätkin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itse olisin kyllä halunnut nähdä kolmosautot jo ensi kaudella, mutta eiköhän nekin saada pian, kun muutama muu talli menee vielä konkkaan. Joku 6-7 tallia kolmella autolla olisi mielestäni sopiva määrä.

Sauberilla pyyhkii hyvin. Ovat nyt ilmoittaneet Felipe Nasrin Ericssonin tallikaveriksi, mutta Sutilin mukaan hänelläkin olisi sopimus ensi kaudesta.

Yksi auto lisää maksaa sen 20-30 miljoonaa euroa lisää, se ei ole varmasti ratkaisu ellei todella haluta että ajellaan kohta 5 tallin sarjaa. Lisäksi isojen autonvalmistajien tulot pienenevät muutenkin jos ei enää ole ketään kelle myydä moottoreita ja tehdä muutama miljoona sitä kautta. Ja mielestäni on muutenkin vaarallista rakentaa sarjaa isojen automerkkien ja brändien varaan. Jos esimerkiksi Mersulla katsotaan parin vuoden päästä että heillä ei ole enää F1:ssä mitään saavutettavaa ja lyövät pillit pussiin, niin todennäköisesti sarja kärsii vielä siitä. Mersulla kuitenkin on yli 1000(!) henkeä töissä F1-projektin parissa, joten emoyhtiön joutuessa talousvaikeuksiin ei liene epäselvää mikä osa saa kirvestä ensimmäisenä, samoin kuin kävin Hondan ja Toyotan kanssa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...osjean-lipsautti-ensi-kauden-tallinsa/4524466

Grosjean paljasti ajavansa Lotuksella seuraavallakin kaudella. Mies ilmoitti asian Twitterissä ennen Lotuksen virallísta ilmoitusta ja poistikin twiittinsä äkkiä. Lisäksi Pastor Maldonado jatkaa Lotuksella. Lotus saa jatkaa hyvällä kuskikaksikolla, joka tietenkin on tallille tuttu. Maldonado on muuten ainakin minun silmissäni parantanut otteitaan kunnolla. Grosjean taas on tehnyt varmaa työtä tälläkin kaudella.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olisin kyllä halunnut nähdä kolmosautot jo ensi kaudella, mutta eiköhän nekin saada pian, kun muutama muu talli menee vielä konkkaan. Joku 6-7 tallia kolmella autolla olisi mielestäni sopiva määrä.

Tuossa on kyllä varmaan hyvät ja huonot puolet. Huonot on varmaan se jos yksi talli dominoi niin siinä tulee pelkkää tallikaverien keskinäistä kamppailua, tosin sitten voisi olla jopa 3 kuskia voittotaistelussa. Tosin nykyisen taloustilanteen ollessa päällä talleilla olisi varmaan se 1-2 maksukuskia ja sitten se kärkikuski.

Sehän tuossa on jos aletaan ajattaan 3 autoa ja pienet tallit lähtee pois. Mclaren ja ferrari saattaisi olla lopettamisuhan alla jo tämän kauden aikana jos nyt olisi koko kausi ajettu 3 autolla. Ei tallin päättäjillä ole hirveä hinku jos sielä valmistajan auto ajaa jonon hännillä. Jonkun pitää olla sielä jonon hännillä sitä varten sielä on noita konkurssikypisä pieniä talleja ja keskikokoisia talleja. Jonkun pitää olla viimeinen, mutta ei monen sadan miljoonan budjetin tallien.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vihdoin tuli vahvistus Alonson lähdölle Ferrarilta:

Scuderia Ferrari ‏@ScuderiaFerrari
Official: after 5 years, 1186 points, 44 podiums and 11 wins @alo_oficial will leave @ScuderiaFerrari! #FerrariFamily #GrazieFernando

McLarenin toisen kuskin paikka on vielä avoinna, mutta Alonsolle tuo toinen paikka on selvästi. Button on ajannut äärettömän hyvin viime aikoina. Magnussenissa on potentiaalia, mutta kasvaako isommaksi kuskiksi ikinä?
McLarenhan kertoi, ettei kuskiuutisia tule ennen joulukuuta, joten sinne asti saa ainakin odotella vahvistuksia.

E: Ja perään varmistus Vettelin siirrolle.

Scuderia Ferrari @ScuderiaFerrari
Official: Sebastian Vettel is a @ScuderiaFerrari driver! 2015 line-up together with Kimi Raikkonen! #WelcomeSeb
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös