Formula 1 – kausi 2015

  • 151 682
  • 880

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä. Mutta yleensä superlupaukset kiinnitetään ensiksi organisaatioon ja ajatetaan vuosi GP2:sessa, vuosi F1-testikuljettana, siihen on syynsä.

Ihan totta, enkä sanokaan etteikö tämän Verstappenin kohdalla mentäisi nyt vähän liian nopeaa tahtia. Mutta tosiaan Red Bull oli ilmeisesti puolittain pakotettu tähän ratkaisuun koska se oli se juttu jolla he pystyivät nokittamaan muut kilpailussa mukana olleet tallit ja saivat Verstappenin riveihinsä.

Kyllähän tuossa olisi ehkä managerin ja vanhempien pitänyt laittaa vähän jäitä hattuun ja antaa pojan kehittyä rauhassa, koska minä en usko että 17-vuotias on vielä kypsä ykkösiin. Ajotaitoa ja fysiikkaa saattaa olla mutta onko kypsyyttä, pelisilmää ja paineensietokykyä? Pahimmassa tapauksessa tällä siirrolla saatetaan tuhota nuorukaisen ura heti alkuunsa. Red Bull on tunnettu aika tylynä isäntänä silloin kun homma ei toimi, ja tuolla muissa autoluokissa on pitkä rivi entisiä Toro Rosso/Red Bull kuljettajia jotka ovat parin kauden jälkeen etsimään muita töitä kun eivät ole tallin johtoa vakuuttaneet.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eihän Lotuksella mihinkään pääse, mutta kaikkein viimeksi Pastorin ajamana. Tämän kauden nolla pistettä olisi voinut käydä ajamassa vaikka vasen ajohanska.

Sillä erolla tosin että tuo vasen ajohanska olisi todennäköisesti tehnyt vähemmän romua ja vahinkoa Lotukselle, ja olisi tuonut tallille positiivisempaa julkisuutta kuin Maldonado.

Maldonadon soppari Lotukselle PDVSA:n tuella tosiaan on jo varmistettu mutta mitenhän varmalla pohjalla tuo Maldonadon rahoitus loppujen lopuksi on? Käsittääkseni Venezuelan talous on aika heikossa jamassa ja Chavezin kuoleman jälkeen maan asiat on olleet muutenkin sekaisin, joten nuo Maldonadon rahahanat saattaa pahimmassa (tai ykkösten kannalta parhaassa) tapauksessa mennä jossain vaiheessa nopeastikin kiinni. Vaikka tuollaiset 50 miljoonaa dollaria nyt toki taitaa olla tuollaiselle valtiolliselle öljy-yhtiölle pikkuraha vuodessa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan totta, enkä sanokaan etteikö tämän Verstappenin kohdalla mentäisi nyt vähän liian nopeaa tahtia. Mutta tosiaan Red Bull oli ilmeisesti puolittain pakotettu tähän ratkaisuun koska se oli se juttu jolla he pystyivät nokittamaan muut kilpailussa mukana olleet tallit ja saivat Verstappenin riveihinsä.

Mutta eihän tämä tarkoita sitä että hankkimalla organisaatioon tarvitsee samalla antaa kisakuskin paikka ykkösissä, sitä vastaan itse olen. Nyt tuosta saa käsityksen että myös muut olisi antaneet kisakuskin paikan, mitä epäilen vahvasti. Ymmärrän siis erittäin hyvin että tuollainen lahjakkuus otetaan hoteisiin keinolla millä hyvänsä, mutta kiskakuskin paikkaa heti ensimmäisenä vuonna en ymmärrä. Mutta se tästä aiheesta, toivotaan ettei päätöksestä tosiaan kärsi Max eikä muut kuljettajat sitten ensi kaudella radalla.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta eihän tämä tarkoita sitä että hankkimalla organisaatioon tarvitsee samalla antaa kisakuskin paikka ykkösissä, sitä vastaan itse olen. Nyt tuosta saa käsityksen että myös muut olisi antaneet kisakuskin paikan, mitä epäilen vahvasti.

En minä sitä sanonut että muut olisivat tarjonneet kisakuskin paikkaa, mutta käsittääkseni Verstappenille on tullut kaikilta isoilta tekijöiltä kovan luokan tarjouksia jolla he ovat yrittäneet saada Verstappenin sitoutumaan talliin pitkäksi aikaa, ja Red Bull katsoi että se pystyy tarjoamaan jotain sellaista mihin esim. McLaren, Mersu tai Ferrari ei pysty - kisakuljettajan paikan jo ensi kaudeksi. Veikkaisin että tuo on ollut neuvotteluissa aika ratkaiseva juttu kun Red Bull ei tällä hetkellä moottoritilanteensa (ja Neweyn syrjään vetäytymisen) takia ole varmaan ihan se ykkösvaihtoehto nuorelle kuljettajalle sitoutua pitkäksi aikaa. Red Bull pystyi tekemään tällaisen tarjouksen koska sillä on tuo "junnutalli" Toro Rosso minkä nimissä se pystyy tekemään välillä myös tällaisia riskiratkaisuja riskeeraamatta ykköstallinsa menestystä, ja jostakin syystä Verstappenin taustaporukoilla on hirveä kiire saada mies jo teini-ikäisenä mukaan ykkösiin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan tuo hurja ajatus, että Max Verstappen ei ennen viime talvea eli loppuvuotta 2013 ollut ajanut vielä millään mikroautoa kummemmalla pelillä metriäkään edes testimielessä.

Ensimmäinen kausi kartingin jälkeen siis menossa nyt vuonna 2014, ja ensi kaudeksi 17-vuotiaana suoraan ykkösiin maailmanmestareiden sekaan. Mikäs siinä, toivottavasti Verstappenilla lähtee ura hyvin käyntiin ja mielenkiintoista sitä on seurata tietenkin.
 

Sambody

Jäsen
Ensimmäinen kausi kartingin jälkeen siis menossa nyt vuonna 2014, ja ensi kaudeksi 17-vuotiaana suoraan ykkösiin maailmanmestareiden sekaan. Mikäs siinä, toivottavasti Verstappenilla lähtee ura hyvin käyntiin ja mielenkiintoista sitä on seurata tietenkin.

Ja jos tuo pärjää niin kertoo mielestäni enemmän F1-autojen ja ratojen surullisesta suunnasta kuin kaverin eittämättä huikeista ajajan lahjoista. Autot kun ovat hitaampia ja radat täynnä turva-alueita, jotka ei rankaise edes vähää alusta virheistä voi tuollainen märkäkorva ollakin pätevä vaihtoehto. Faktan on se, että nykyisellään F1-autojen ollessa sen vajaan kymmenen sekunttia hitaampia kuin kymmenen vuotta sitten, eivät ne vaadi kuskilta fyysisesti ja kognitiivisten toimintojen osalta läheskään yhtä paljon. Tämä mahdollistaa jonkun nuoren pojan Alankomaista hypätä puikkohin ja ajaa parhaiden joukossa. Enää ei autot erottele samalla tapaa jyviä akanoista, kun puhutaan kuskien kyvyistä ratin takana.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Faktan on se, että nykyisellään F1-autojen ollessa sen vajaan kymmenen sekunttia hitaampia kuin kymmenen vuotta sitten, eivät ne vaadi kuskilta fyysisesti ja kognitiivisten toimintojen osalta läheskään yhtä paljon. Tämä mahdollistaa jonkun nuoren pojan Alankomaista hypätä puikkohin ja ajaa parhaiden joukossa. Enää ei autot erottele samalla tapaa jyviä akanoista, kun puhutaan kuskien kyvyistä ratin takana.

Tuota on moni vanhempi kuskikin puhunut. Kun tuolla tasolla kierrosaika putoaa n. 10 sekuntia, on se ihan älytön muutos rasituksessa ja ajamiseen kohdistuvissa voimissa, jossa moni asia muuttuu eksponentiaalisesti noilla vauhdeilla. Esimerkiksi rengaskulutus, pari sekuntia lisää vauhtia ja renkaan kesto puolittuu. Toisaalta nyt ajamisessa on paljon enemmän häiriötekijöitä kaikkien lisälaitteiden käytön vuoksi, ja ehkä ajatustyötä joutuu tekemään enemmän.

Edelleen suurin haaste lienee F1:sen teknisen puolen ymmärtäminen ja lähes loputtomat säätömahdollisuudet. Tietysti inssit pystyvät näissä auttamaan paljon ja ei kuskin tarvitse sanoa kuin että nyt auto yliohjaa, on hermostunut jarrutuksissa tms. ja inssit miettivät mitä vaimennusta muutetaan tai lisätäänkö siipeä jne.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Edelleen suurin haaste lienee F1:sen teknisen puolen ymmärtäminen ja lähes loputtomat säätömahdollisuudet.

Ehkä vieläkin suurempi haaste on se että ykkösissä kuljettajalla pitäisi jo olla ihan kunnolla pelisilmää, ja näillä nuorilla kuljettajilla ei sitä monesti vielä ole koska tarkoituksenahan on juuri hankkia kisakokemusta ja samalla sitä pelisilmää ajamalla mahdollisimman paljon kisoje pienemmissä luokissa. Kyllähän näissä pikkuluokissa tuo touhu on välillä aivan järjetöntä kohkaamista kun kuljettajat työntävät nokkaansa joka väliin ja törmäilevät aivan holtittomasti, ja tuollaista minä en kyllä haluaisi ykkösissä nähdä. Toki tuo törmäily onnistuu kokeneemmiltakin mutta onneksi nämä Maldonadot on kuitenkin vähemmistössä ykkösten tasolla. Mutta miten on sitten jos nämä melkein suoraan kartingista hyppäävä teinipojat alkaa yleistymään?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä mennyt Max Verstappenilla näytösajot aivan lapaan, kun pisti autonsa kaiteisiin. Tätä luvassa ensi kaudella?
Jännä, kun ensin ei saanut käännettyä ja tarvitsi työntöapua ja heti perään sitten yritti vain kääntää ja keula paskaksi.

Max Verstappen crash
Minuutin kohdalla alkaa häppeningit.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paddock huhujen mukaan Alonso olisi jo napannut Lewiksen paikan Mersulta. Hamilton olisi taas palaamassa McLarenille. Ja The Guardian kertoo, että hopeanuoli jatkaa Button - Magnussen kokoonpanolla.

Tiedä oikein mihin luottaa.
 

Sambody

Jäsen
En usko hetkeäkään, että Hondan tukema MäkLoota lähtisi kauteen ilman superstara kuskia. Käytännössä siis vaihtoehdot tällä hetkellä Hamilton, Alonso tai Vettel. Jonkun noista he kaappaavat isolla rahalla. Tuo McLarenin tilanne sitten varmaan alkaa muovata kuskimarkkinoita muutenkin. Ferrari tarvitsisi Alonson lähtiessä jonkun pitkän ajan suunnitelman sillä Kimi ei kauaa enää nykyisissä rotteloissa viihdy ja ikäkin alkaa varmasti painamaan. Hamiltonin lähtiessä Mersulla on vielä hyvä tilanne kunhan Rosberg jatkaa samoin kuin Ricciardon osoittautuessa lottovoitoksi RB:llä Vettelin lähtiessä.

Alonso -> McLaren
Vettel -> Ferrari
Hamilton -> Mersu/RB/Ferrari?
Bottas -> Mersu/McLaren/Williams
 

Sambody

Jäsen
Bottas ei kyllä ensi kaudeksi siirry mihinkään. Sen voi melkein sanoa 100% varmuudella. Mies itse puhuu koko ajan Williamsilla jatkamisesta ja nyt tänä viikonloppuna on tullut jo niin monesta eri tuutista juttua, että ihan näinä päivinä tulee jatkosopimus julki.

Todennäköisesti juuri näin. Lähinnä heitin hänet tuohon samaan syssyyn kiitos kansalaisuuden ja sen, että Valtteri on ajanut itsensä niin sanotusti kaikkien huulille tällä kaudella. Eikä voi Bottaksen leirinkään kannalta olla poissuljettu ajatus siirtyä mahdollisuuden saadessaan isompaan tiimiin tuntien viime vuosien Williamsin historian. Lisäksi jos Hamilton liikkuu johonkin suuntaan niin jo ihan edellä mainittujen syiden takia ja Toto Wolffin takia ei voi kaukaa haettu vaihtoehto Bottas olla Nicon tutkapariksi.

E: Tämä nyt oli sitten aivan turhaa spekulointia kiitos linkkaamasi uutisen.. Noo tuskin tästä kukaan mieltään pahoitti.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottavasti Williams pystyy tarjoamaan Bottakselle myös ensi kaudella samanlaisen auton mitä tänä vuonna. Tämä Nastolan ylpeys F1-radoille on mielestäni näyttänyt olevansa ihan kärkipään kuskeja tässä sarjassa ja en tiedä olenko ainoa, mutta itselle tulee kaverista noin kuskina jotenkin mieleen Fernando Alonso. Tekee samanlaista konemaista työtä viikonlopusta toiseen. Ei virheitä, helvetin nopea ja maximoi tuloksen joka kerta, vaikka viikonloppu olisikin lähtenyt käyntiin yskähdellen.

Vielä on liian aikaista tietysti sanoa, mutta Valtterista saattaa olla kehkeytymässä kenties kaikkien aikojen paras suomalainen F1-kuski. Niin vankkaa duunia jätkä tekee tuolla radalla.

Toivottavasti tänään tulee uran avausvoitto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sauberin kohdalta sellaisia uutisia että kanadalainen miljardööri Lawrence Stroll olisi mahdollisesti ostamassa tallia. Tallilta on ilmeisesti rahat täysin loppu, ja tämä aivan katastrofaalisen huonosti sujunut kausi tarkoittaa että lähitulevaisuuskaan ei näytä ruusuiselta taloudellisesti, joten Peter Sauber lienee pakotettu myymään tallinsa jos vaan ostaja löytyy. Tämä Stroll on ilmeisesti ollut jo aiemmin ostamassa tätä F1:n kaupallisia oikeuksia hallitsevaa firmaa mutta se kauppa oli kariutunut, joten nyt olisi sitten kiinnostunut tallin ostosta. Yhtenä motivaatiotekijänä voi olla oma poika joka tällä hetkellä johtaa Italian F4-sarjaa.

Williamsin ex-toimari Adam Parr oli muuten ennustanut että tämän kauden jälkeen tulisi kaatumaan useampikin talli. Marussiallahan on ollut jo vaikeuksia saada tämäkin kausi kunnialla läpi joten se lienee ihan ensimmäiseksi liipasimella jos ei uutta omistajaa löydy. Caterhamilla on myös asiat tällä hetkellä sen verran sekaisin että ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu, tallipäällikkö Albers lähti jo muutaman viikon pestin jälkeen ja tuo kuskikierrätys kertoo että ei sielläkään taloudellisesti ole asiat aivan kunnossa. Jos ja kun jäävät vielä sarjan viimeiseksi toistamiseen peräkkäin niin putoavat kokonaan näiltä palkintorahoilta pois ja se tekee ison loven tallin budjettiin. Lotuksen tilanteesta ei taaskaan pysty sanomaan oikein mitään mutta tuskin tämä kausi on heidän taloudellista ahdinkoaan ainakaan helpottanut, ja Sauberin tulevaisuus lienee tuon mahdollisen kaupan varassa. Tähän uuteen Forza Rossa -projektiin en kyllä luota yhtään enkä usko sen mukaantuloon ennen kuin omin silmin näen autot radalla. Saattaa siis käydä hyvinkin niin kuin Parr ennustaa että jossakin vaiheessa ollaan pakotettuja ottamaan kolmannet autot käyttöön.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Yle huhuilee vaihdosta. Vettel siirtyy huhun mukaan ensi kaudeksi Räikkösen tallikaveriksi Ferrarille ja Alonso siirtyisi Red Bullin riveihin Ricciardon haastajaksi.

Tämähän se voisi piristää myös Räikkösen tekemistä. Latinosuhmurointi vähenisi olennaisesti. Ferrari kyllä varmasti pitää kynsin hampain kiinni Santanderista eli Alonsosta. Tosin onkohan Alonson asema Santanderin kultalapsena horjumassa, kun sieltä äskettäin lähti taivaallisiin pankkisaleihin joku Alonsolle läheinen pomo.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tämähän se voisi piristää myös Räikkösen tekemistä. Latinosuhmurointi vähenisi olennaisesti. Ferrari kyllä varmasti pitää kynsin hampain kiinni Santanderista eli Alonsosta. Tosin onkohan Alonson asema Santanderin kultalapsena horjumassa, kun sieltä äskettäin lähti taivaallisiin pankkisaleihin joku Alonsolle läheinen pomo.
Ylen jutun mukaan Alonson sopparissa oli joku pykälä jonka mukaan voi vaihtaa tallia jos ei saa tarpeeksi pisteitä tiettyyn aikarajaan mennessä. Silloinhan Alonson siirtymiselle ei voi Ferrari mitään ellei saa neuvoteltua uutta sopparia Alonson kanssa. Tällöin Alonsolla on kaikki valtit käsissään. Kuka idiootti on Ferrarilla tuon sopimuksen Alonson (ja hänen taustatiiminsä) kanssa allekirjoittanut? :D
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä toi Alonson touhu vaikuttaa nyt siltä, että McLaren diili on jo taskussa. Ferrari pomotkin vastaili viikonloppuna niin vaivalloisesti noihin kysymyksiin ja Alonso itse sanoi viime viikolla, että parin viikon päästä kuuluu jotain, eli Japanin GP:n viikonloppuna. 1+1= Hondan kotimaa jne.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...lmoittaneen-ferrarille-lahtohalustaan/4349846

La Gazzetta dello sportin mukaan Alonso on kertonut haluavansa lähteä tallista.

E: Tässä tämä Alonson kommentti jonka oli Marca-lehdelle antanut:

- Tämä on merkillistä, mutta minulla ei ole oikeastaan paljon sanottavaa. Jos minun pitää jotain sanoa, niin teen sen parin viikon kuluttua, ja joku ei siitä silloin varmasti pidä, Alonso sanoi Marca-lehden mukaan.
 

N^Miksu

Jäsen
Alonson McLaren huhut vain kiihtyvät ja jos oletetaan, että kaveri tosiaankin vaihtaa tallia, niin on mielenkiintoista spekuloida Räikkösen tulevan kauden tallikaverilla. Olisiko se joku seuraavista:

* Hamilton: Sopimus Mercedeksen kanssa kaudelle 2015, mutta jatkosopimusta ei ole vielä sorvattu kasaan, toisin kuin Rosbergin kanssa. Voisiko jättää tallin jo tämän kauden päätteeksi?
* Vettel: Sopimus Red Bullin kanssa kaudelle 2015.
* Hulkenberg: Ehkä vahvin ehdokas? Tarkoittaisi sitä, että Räikkönen olisi Ferrarin ykköskuski ensi kaudella. Tämä olisi OK, jos kuluva kausi olisi sujunut paremmin, mutta huonosti menneen kauden jälkeen voi olla, että Ferrari haluaisi ykköskuskiksi jonkun nykyisistä superstaroista (Hamilton, Vettel, Alonso).
* Pedro de la Rosa: Ferrarin nykyinen testikuljettaja.

Hulkenbergistän kirjoitettiin jo vuosi sitten seuraavasti (http://www.auto123.com/en/racing-ne...015-pre-contract-with-hulkenberg?artid=162187):
According to the latest paddock rumour, however, Hulkenberg may still be in the frame, amid claims a 'pre-contract' - or letter of intent - already exists in the event Fernando Alonso switches to Honda-powered McLaren in 2015.

Oman lusikkansa soppaan tunkee Ecclestonen näkemys siitä, että ensi kaudella ajetaan "kahdeksan tallia ja kolme kuskia per talli" -formaatilla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Oman lusikkansa soppaan tunkee Ecclestonen näkemys siitä, että ensi kaudella ajetaan "kahdeksan tallia ja kolme kuskia per talli" -formaatilla.

Tuossa vain on se ongelma että tallit eivät kyllä tällä aikataululla pysty kolmansia autoja ensi kaudella ajattamaan, ainakin McLarenilla oltiin tätä mieltä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Jules Bianchin voisi varmaan myös nimetä vaihtoehtona, vaikka Ferrari ehkä ei luotakaan kuskiin, jolla on kokemusta vain selvästä peräpään tallista. De la Rosa taas on ensi kauden alkaessa jo 44-vuotias, joten eiköhän hänet voi sulkea kisakuskina olemisesta pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös