Formula 1 – kausi 2015

  • 151 704
  • 880

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Berniellä jos jollain on mahdollisuus lopettaa tämä hulluus. Tai sitten se vanha käpy pitää syrjäyttää kovin keinoin tallien toimesta ja FIA:n tuella, mikä tarkoittaa kulukattoja mihin viittasin aiemmin.

Eli haukut Bernietä koska se on muotia formulafanien keskuudessa.

Ecclestonehan on itse esittänyt näitä kulukattoja, mutta tallit halusivat Mercedesin johdolla vaihtaa pienempiin moottoreihin jotta enemmän rahaa käyttävät tallit saavat selvän edun. Bernie on sanonut että todelliset säästöt saataisiin aikaan rajoittamalla henkilökunnan ja kaluston määrää jotka tuodaan jokaiseen kilpailuun ja vähentämällä tehtailta väkeä.

Ecclestone vastaa markkinoinnista, tallit päättävät säännöistä ja kuinka paljon rahaa haluavat käyttää, mitä enemmän kuluttavat sitä enemmän Bernien pitää tienata.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eli haukut Bernietä koska se on muotia formulafanien keskuudessa.
Bernie on ollut poissa muodista jo pitkään. Ymmärtäisi jo itsekin... :) On antanut kasvonsa taholle jolla aivan liikaa päätäntävaltaa ykkösiin, joten kritiikkiä saa ja pitää myös esittää Bernien suuntaan. Horneria tai jopa Dennisiä tilalle sirkuksen sisältä tai sitten uusia tuulia ulkopuolelta, Zak Brown voisi olla myös hyvä vaihtoehto: F1 must cut costs to bring back the buzz: Brown| Reuters

Kaikki ei tietenkään ole Bernien syytä ja paljon hyvää on saanut männä vuosikymmenellä aikaan mutta nyt on aika ajanut ohi. Jotain hyvää Berniessä on tällä hetkellä, nimittäin ikä, vääjäämättä luonto korjaa satonsa jossain vaiheessa. Uudet tuulet saa nyt luvan puhaltaa.

_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se vaan jos perinteisiä kisoja kuten Monza lähtee kartalta niin äkkiä ne isot valmistajatkin voi lähteä sarjassa. Tuskin esimerkiksi juuri Ferrari tai joku muu talli hirveästi enää vähemmän euroopan kisoja haluaa jossa kuitenkin ne markkinat suurimmaksi osaksi taitaa olla. Fanitkin suurimmaksi osaksi on euroopassa. Vaikea uusiin maihin viedä formuloita tuotteena ja hyötyykö tallitkaan siitä. Toki noissa rahaakin liikkuu, mutta kuitenkin. Kohta vain jos homma jatkuu tämmöisenä niin taitaa esimerkiksi TV tulot aika minimiin mennä. Toki saahan varmaan useampaan maahan TV-oikeuksia myytyä jos kisoja tulee niihin maihin, mutta euroopassa varmaan katsojat kuihtuu pikkuhiljaa pois nykyisellään.
 

BaronFIN

Jäsen
Höpö höpö. Äänekkäimmät fanit saattaa löytyä Euroopasta, kiitos pitkän historian, mutta kyllä iso raha liikkuu jossain aivan muualla kuin tällä mantereella, kiitos säätelytalouksien liian nopean markkinataloustumisen, jolloin meillä on maailmassa paljon valtioita joissa aivan liikaa rahaa millä mällätä ja sitä halutaan näyttää hinnalla millä hyvänsä.

Esim. jossain Kiinassa on saman verran miljonäärejä kuin Pietarissa asukkaita. Kisat viedään sinne. Ja Ferrarit myös.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Onhan tuo nyt parempi kuin edellinen väritys, mutta siitäkin huolimatta tylsä. Mustalla maalilla värjätty hopeisia kohtia peittoon, saatiinpahan sentään vähän pesäeroa McLarenin Mercedes-aikojen väritykseen.

Mäkki on jaksanut uhota, että Espanjassa noustaan ja ryminällä, itse en tähän usko lainkaan. Häntäpään sijoista taistellevat tänä(kin) viikonloppuna. Mutta heidän rohkeuttaan antaa lausuntoja kilpailukyvyn parantumisesta on kyllä ihailtava, kun tilanne on mitä se tällä hetkellä onkaan.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mäkki on jaksanut uhota, että Espanjassa noustaan ja ryminällä, itse en tähän usko lainkaan. Häntäpään sijoista taistellevat tänä(kin) viikonloppuna. Mutta heidän rohkeuttaan antaa lausuntoja kilpailukyvyn parantumisesta on kyllä ihailtava, kun tilanne on mitä se tällä hetkellä onkaan.

Itse uskon, että kipuavat molemmilla jo sinne sijoille 8-14. Ajallisesti/luotettavuuden osalta talli on tehnyt oikeasti suhteellisen isoja harppauksia joka kisaviikonloppu ja olettaa sopii, että pientä kuromista tehty myös tämän pidemmän tauon aikana. Tästä eteenpäin homma meneekin hankalaksi, kun erojen kurominen vaikeutuu ja vastassakin on talleja, joilla resursseja riittää McLarenin tavoin.
 
Suosikkijoukkue
KK
McLarenin tilanne helpottunee myös Espanian GP:n jälkeen, kun tallit pääsevät taas testaamaan. Olisihan se ihan kiva, että 1-4 sijoista taistelisi muutkin tallit kuin Ferrari ja Mersu. Sitten siellä taitaa tulla Williams ja Redbull. Renault on päivittämässä jo Espaniaan moottorinsa, mikä saattaa tehdä hyvää RB:lle. Honda päivittää moottorisoftaa ja säästää kehityspisteitään myöhemmäksi käytettäväksi. Kai he haluavat testeissä sitten katsoa uutta moottoria?

Saas nähdä toimiiko Rellun muutokset ja saako se Hornerin vakuuttuneeksi? Onko Mersusta kuulunut mitään? Ferrarille tulee kaiketi se aeropaketti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
McLarenin tilanne helpottunee myös Espanian GP:n jälkeen, kun tallit pääsevät taas testaamaan. Olisihan se ihan kiva, että 1-4 sijoista taistelisi muutkin tallit kuin Ferrari ja Mersu. Sitten siellä taitaa tulla Williams ja Redbull.

En jaksa uskoa että nyky-ykkösissä päivityspaketeilla noustaan taistelemaan gridin hänniltä voitoista vaikka olisi sellainen mahtitaho kyseessä kuin Mac-Honda, pitää muistaa että myös muut kehittävät koko ajan autojaan. Veikkaan että pistesijoista tulevat vahvasti taistelemaan ja asettuvat ihan kuukauden sisällä ajamaan sijoista 7-10, jos uskotaan optimistisesti johonkin hirmupäivitykseen niin saattavat haastaa tasavahvasti Red Bullia sijoista 5-8, olettaen että kaikki autot ajaa maaliin, jos ei niin kyllähän sitä podiumilla on oltu paskemmillakin autoilla.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itseasiassa esimerkiksi Toro Rosso jo ilmoitti että mitään merkittävää kehitystä tähän autoon ei enää tule ja luulen että myöskin Force India ja Sauber ovat samassa tilanteessa. Red Bull onkin sitten vähän eri tapaus. McLarenilla tuskin tosiaan on tänä vuonna mahdollisuuksia palkintopallille, mutta jos saavat nuo moottorin lämpötilaan liittyvät ongelmat jotka ovat pakottaneet ajamaan vähemmillä tehoilla(ja pienemmällä siivellä) niin epäilisin että parantavat tästä alkukauden räpellyksestä kyllä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Höpö höpö. Äänekkäimmät fanit saattaa löytyä Euroopasta, kiitos pitkän historian, mutta kyllä iso raha liikkuu jossain aivan muualla kuin tällä mantereella, kiitos säätelytalouksien liian nopean markkinataloustumisen, jolloin meillä on maailmassa paljon valtioita joissa aivan liikaa rahaa millä mällätä ja sitä halutaan näyttää hinnalla millä hyvänsä.

Esim. jossain Kiinassa on saman verran miljonäärejä kuin Pietarissa asukkaita. Kisat viedään sinne. Ja Ferrarit myös.

Oli miten oli niin onhan se nyt ihan helkkarin iso kolaus jos joku monza lähtisi pois tai joku muu perinteisistä radoista ja korvattaisiin näillä "missä raha liikkuu". Varsinkin kun moni rata jotka on talousongelmissa on vielä oikeasti ihan mielenkiintoisia kisoja ilman mitään keinotekoisia sääntöjä ja härpäkkeitä. Jos noita uusia ratoja ja maita jatkossakin lisäillään niin ainakin sen säänön voisi tehdä että radan suunittelee joku muu kun Hermann Tilke..

Mclarenista ja hondasta, kyllähän jo viimekisassa vähän näytti siltä että joukon mukana pysyttiin yllättävän hyvin. Button jos olisi ollut mukana myös toki olisi saatu parempi kuva vauhdista, mutta lupaavaa jo oli. Ensimmäisissä kisaviikonlopuissa taidettiin tehdä enemmän kompromissejä että saadaan autot edes kestämään muutaman kieroksen. Nyt pystytään paljon enemmän ottamaan autosta irti. Myös tuo Alonson poissaolo avausviikonlopulta varmaan hidasti tahtia sen yhden viikonlopun lisää. En väitä että Alonso olisi mikään ihmeelinen velho auton kanssa, mutta muutama viikko meni hukkaan auton kehityksestä ja säätöjän löytämisestä. Siinä samalla kun Alonso on lepäilyt kotona niin muut joutunut vieläkin enemmän paiskimaan hommia.. Väitän että kyllä tuossa on ainakin Williamsin ja Red Bullin vauhtiin vielä mahdollista saada jos kehitykset tarpeeksi hyviä. Toki sielläkin ne autot varmasti tulee kehittymään huimasti, mutta ainakin yksittäisissä kisoissa ihan kauden lopussa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielenkiintoista nähdä miten Ferrari kulkee kun autoon tuli todella paljon uudistuksia. Kuvista katsomalla ainakin jarrujen jäähdytykset, pohja, diffuusori, sivuponttoonit, pieni siipi pakoputken päälle ja takasiiven sivulevyt ovat täysin uusia. Erittäin paljon siis tehty hommia aero-puolella. Toivottavasti nuo pienemmät sivukatteet ei riskeeraa jäähdytystä ja sitä kautta luotettavuutta.

Torstain kuvia: 2015 Spanish GP - Technical Image Gallery - SomersF1 - The technical side of Formula One
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
McLarenit näyttäneet saaneen ainakin yhden kierroksen nopeutta vähän lisää, mutta ainakin Buttonin radiokeskustelujen mukaan ongelmia on vielä auton tasapainon kanssa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
McLarenit näyttäneet saaneen ainakin yhden kierroksen nopeutta vähän lisää, mutta ainakin Buttonin radiokeskustelujen mukaan ongelmia on vielä auton tasapainon kanssa.

Aika levottomalta auto näytti kun harjoituksia katselin. Ei meinannut kummallakaan pysyä lapasessa, vaan oli sellaista väkisin vääntämistä. Toi vähän mieleen Kimin ja viime vuoden Ferrarin, mutta tuplattuna korjausliikkeet sun muut.

Sinällään tietysti positiivista, että pystyvät ongelmista huolimatta ajamaan ihan kelpo kierroksia. Kisassa tuo pidon puute vaan luo aika ikäviä ongelmia. Harjoituksissa ja aika-ajossa noita saa "piilotettua" uusilla renkailla, kuten Mika Salo Maikkarin lähetyksessäkin toisessa harjoituksessa höpisi. Kisassa 20 kierrosta vanhoilla renkailla..? Innolla odotan millaista on meno.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Räikkösen aika-ajo luokaton sija 7. 0.4 sek heikompi aika Q3:ssa kuin Q2:ssa. Huomenna lienee sija 4 maksimi ellei joudu hankaluuksiin ekalla kierroksella. Bottaksella hyvä ajo P4.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Bottakselta hyvä suoritus ja neljäs sija aika-ajossa, MUTTA Räikköseltä totaalinen epäonnistuminen.
Sekunnin perässä Vetteliä ja vasta seitsemäs. Kerkesi Bottas ja jopa molemmat Toro Rossot edelle. Espanjassa ei tuo ohittaminenkaan helpointa ole, joten jollei startissa paria sijaa poimi niin podiumin voi huolella unohtaa jo heti ensimmäisellä kierroksella. Ikävä kyllä nyt taas nähtiin siitä viime kauden Kimiä sillä erolla, että on pari sijaa korkeammalla. Ei ole kovin hyvä viikonloppu ollut, kun päivitykset autoon eivät ole sopineet ja Kimin kohokohtina on olleet useat tiuskimiset tiimille radiossa.
Paljon on taas tehtävää lupaavan Bahrainin jälkeen.
 

Outsider

Jäsen
Räikköseltä surkea tulos, mutta onhan viikonloppu ollut muutenkin vaikea, kun uudet osat eivät toimineet toivotulla tavalla ja Kimi palasi takaisin vanhaan. Siihen päälle tuo ihmeellinen renkaiden "palaminen" lämmittimissä. Mutta onhan se ihan tuloslistan perusteella selvää, että Kimi ja Massa olivat pahimmat epäonnistujat, koska tallikavereilta tuli todella rumasti pataan. Mersu näyttää olevan tänä viikonloppuna taas pitkästä aikaa täysin ylivoimainen, joten eiköhän voitto mene heille. Toivottavasti Nicon hyvä vauhti jatkuu kisassakin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi on ollut koko viikonlopun todella kiukkuinen, jo ennen ensimmäisiä harjoituksiakaan. Heti ekana pisti jo mieleen, ettei sille nyt vaan olisi kerrottu, että Boltteri tulee Ferrarille ensi kaudeksi?
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
On tuo Barcelona vaan paska rata. En edes tiedä miksi katsoin kisan loppuun, kun peli oli selvä jo parin ensimmäisen kierroksen jälkeen. Tämä rata jos joku voitaisiin korvata jonkun öljyvaltion uudella Gp:llä ja onhan siinä pieni mahdollisuus, että Tilke mokaisi ja radalle tulisi jopa ohituspaikkoja.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tulipa mieleni, että onko tuolla varikkopilttuussa joku kiintiöosa noille tyttöystäville ja lopulle suvulle. Naisia nyt aina näytetään ja he ilmeisesti pysyvät taustalla (miten jaksavat tulla pönöttämään miehensä työpaikalle tuntikausiksi..?), mutta nytkin Hamiltonin veli oli ihan radan tuntumassa esim. varikkokäynnillä. Ja isänsä on usein ollut myös kuvissa aikaisemmin. Saavatko nämä pälyillä muka missä haluavat? Ja miksi Mersun voittaessa Niki Laudan myhäilyt pitää saada joka hemmetin kerta kuviin mahdollisimman nopeasti?

Nyt kun on toi Max näkynyt muutamat kisat, niin kyllä näillä koko kisoilla nykymuodossaan melkein ennemmin maksaisi siitä koosteen katsomisesta ajan säästämiseksi. Säästyisi samalla osasta Saaren huonoista jutuista tai kiusallisista hiljaisuuksista.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Nyt kun on toi Max näkynyt muutamat kisat, niin kyllä näillä koko kisoilla nykymuodossaan melkein ennemmin maksaisi siitä koosteen katsomisesta ajan säästämiseksi. Säästyisi samalla osasta Saaren huonoista jutuista tai kiusallisista hiljaisuuksista.

Normaalisti selostukset on ihan ok. Saari/Vilander kombo toimii hyvin, mutta tänään kuullosti selostus siltä että ketään ei kiinnosta Saloa vähiten ja oli todella rasittavaa kuunneltavaa. Toivottavasti Vilanderia kuullaan taas ensi kisassa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Saavatko nämä pälyillä muka missä haluavat?

Jos vain kulkulupa riittää niin saa olla missä vain. Aika tehokkaasti noita kuitenkin rajataan ja näyttäisi tiimeillä olevan omia käytäntöjä (esim Red Bull tekee sen pleksillä eristetyn karsinan vipeille jne.) Varikkopassien rajoituksissa on paljon eri tasoja: grid, pitlane, pitbox, paddock jne ja noiden sekoituksia. Varmaan Hamiltonin veljellä on about samat oikeudet liikkua kuin Lewiksella, kun saa olla pitlanellakin. En muista onko tosin gridissä asti ollut ennen starttia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Bottakselta hieno kisa ja upea taistelu Ferrareita vastaan autolla joka ei ole vielä tuolla tasolla. Taitaa Valtterillakin olla renkaiden säästely ihan hyvällä mallilla mitä tuli siihen vikaan stinttiin. Kimiltä paska viikonloppu mutta aamun uutisissa olikin infoa siitä että Kimi teki kompromissin tallin puolesta ja ajoi la/su vanhoilla set upeilla ilman päivityksiä. Siitä johtui isoimmat ongelmat mitä tuli la/su suoritukseen muuten olisi ollut lähempänä Vetteliä, ymmärsin että tuolla set upilla Kimiltä hieno suoritus ja olihan se ekan kierroksen parin sijan nousu upeaa katsottavaa radalla jossa ei liiemmin ole tilaa vaan joutuu suunnittelemaan ohituksen ekalla kierroksellakin kolme mutkaa aiemmin.

Mitä tulee näihin varikkovierailuihin niin harvemmmin tosiaan täysin ulkopuolisia on pälyilemässä ihan renkaanvaihdon vieressä, luulen myös että Lewisin broidille on annettu varikkohenkilökunnan oikeudet koska itsekin kilpa-ajaja ja on se Lewisin "bestis" siellä boksissa kun muilla mammoja siellä patsastelemassa.

Oli muuten aika kylmäävä tilanne se Alonson sisääntulo, ilman viimeistä ratinkääntöä vasemmalle olisi saattanut lanata viisi mekaanikkoa mukanaan, joku kokemattomampi olisi saattanut jopa lukita ne ylikuumat jarrut siihen ja silloin ei ole mitään tehtävissä.

_
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rosbergilta vahva viikonloppu pitkästä aikaa ja jonkinlainen ilmoittautuminen MM-taistoon. Kaikki onkin satanut monta kisaa Hamiltonin laariin, joten toivottua vaihtelua minun mielestäni. Ferrarin kulku ei näytä kuitenkaan riittävän Mersujen haastamiseen kuin ajoittain.

Tapahtumiltaan aika tylsänpuoleinen kisa muuten, vaikka ohituksia aika paljon tapahtui. Kuitenkin kuuden parhaan joukossa erot olivat vain taktiikoissa ja pidättelykyvyssä. Muu ryhmä jäikin kierroksella kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös