Formula 1 – kausi 2015

  • 151 704
  • 880

Byvajet

Jäsen
Bottakselta hieno kisa ja upea taistelu Ferrareita vastaan autolla joka ei ole vielä tuolla tasolla.

Mittausten mukaan Bottaksen suoranopeus oli sama takasiipi kiinni kuin Räikkösen takasiipi auki. Tuollaisessa tilanteessa kuskilta ei vaadita muuta kuin perusvarma ajo, koska takaa ei ohi pääse ilman edellä tekevän virhettä. Kun pitää oman linjansa, ei missaa jarrutuksia ja pääsee mutkista hyvin ulos, niin se riittää.

Ei pässyt Hamiltonkaan ohi selvästi nopeammalla autolla.

Näissä tilanteissa kuljettajan merkitystä aivan kohtuuttomasti korostetaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näissä tilanteissa kuljettajan merkitystä aivan kohtuuttomasti korostetaan.

Renkaiden kulumiseen voi vaikuttaa ajotyylillään ja siihen viittasin. Jos Valtteri olisi tuhonnut renkaansa vikalla stintillään nopeammin niin Kimillä olisi ollut paremmat mahdollisuudet. Kuluneilla renkailla viimeinen ulostulo mutkasta on hankalampaa ja rinnalle voisi päästä tuoreilla jo ennen kuin puhutaan huippunopeuksista.

Mielenkiintoinen se Kimin kommentti että Williamsin takana oli hankalampaa ajaa kuin muiden. Tuskin Kimi sitä kommenttia hatusta tempasi, jälkispekulaatioissa asiantunteva mtv max selostamo kuittasi sen niin että eiköhän kaikkien autojen takana ole hankala ajaa ja silloin itseltä häviää pito, jep Räikkönen varmaan puhui paskaa eikä tiedä ajamisesta mitään. Tämäkin viittasi siihen että Ferrarilla oli ajatuksissa tulla huomattavasti helpommin Valtterista ohi silloin kuin mediumit oli vielä tuoreet.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielenkiintoinen oli Kimin huomio, että Williamsin perässä ei oman auton aero pelaa lähellekään niin hyvin kuin muiden autojen perässä. Outoa koska oletettavasti Williamsilla on melko vähän downforcea (pienempi ilmanvastus ja enemmän suoranopeutta), joka yleensä korreloi pienemmän turbulenssin kanssa auton perässä. Nyt Williamsin takana tilanne on päinvastoin eli pienillä siivillä saadaan aikaiseksi paljon "likaista ilmaa". Lisäksi kun autossa on tehokas power unit ja Bottas osaa ajaa hyvin tuota slow in fast out -tyyliä niin ei ihme että siitä ei ohi tulla.
 

Byvajet

Jäsen
Renkaiden kulumiseen voi vaikuttaa ajotyylillään ja siihen viittasin.

Voi kai siihen vähän, ajamalla tavallisesti, ei liian hiljaa eikä liikaa riuhtoen, mutta ei kai tuokaan nyt sinänsä kuljettajan erinomaisuutta ole. Eivätköhän siihen pysty kaikki kuljettajat, kun tilanne suo mahdollisuuden.

Sinänsähän Bottas on osoittanut erinomaisen varmoja otteita. Hermo näyttää kestävän, mutta usein kuljettajan suoritukset selitetään kuljettajalla silloinkin, kun ne pitäisi selittää olosuhteilla ja autolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tapahtumiltaan aika tylsänpuoleinen kisa muuten, vaikka ohituksia aika paljon tapahtui. Kuitenkin kuuden parhaan joukossa erot olivat vain taktiikoissa ja pidättelykyvyssä. Muu ryhmä jäikin kierroksella kiinni.

Tämmöisiä kisoja kun katsoo niin ihan hyvä että tuo takasiipisääntö on kisoissa, muuten ei yhtään ohitusta olisi varmaan täälä nykynyt, toisaalta tuo myös vähentää sitten sitä ettei keskellä rataa yritetä edes senkään verran mitä normaalisti kun muuten kaveri tulisi pääsuoralla takaisin. Mutta onhan tuo nyt helkkarin tylsää kun kaveri vetää siivellä ohi heittämällä, toinen vaihtaa kerran puolta ja toinen huristelee ohi, peittäminenkin kun on nykyään kielettyä niin eihän tuossa jää toiselle mitään selviytymiskeinoa. Oli nytkin jopa noloa nuo ohitustilanteet mitä tuli, toinen suurinpirtein väisti että toinen tulee ohi.
 

Byvajet

Jäsen
peittäminenkin kun on nykyään kielettyä niin eihän tuossa jää toiselle mitään selviytymiskeinoa.

Tuo on nykyformuloissa ihan persiistä. Kehenkään ei saisi osua, ketään ei saisi kiilata, ketään ei saisi peittää. Tämä johtaa käytännössä siihen, että kuskit ikään kuin ajavat tyhjällä radalla, mitä nyt joskus kiertävän selvästi nopeammalla autolla toisen takasiiven avaamalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo on nykyformuloissa ihan persiistä. Kehenkään ei saisi osua, ketään ei saisi kiilata, ketään ei saisi peittää. Tämä johtaa käytännössä siihen, että kuskit ikään kuin ajavat tyhjällä radalla, mitä nyt joskus kiertävän selvästi nopeammalla autolla toisen takasiiven avaamalla.

Juuri tämän takia Lotus kaksikkolle pitää antaa arvoa ja toivoa että jatkavat formuloissa. Voisivat ihan huviksee enemmänkin kolaroida :) Älyttömät kiilailut toki voisi ottaa pois, mutta minusta juurikin se estäminen pitäisi sallia ja linjaa saisi vaihtaa.. ennenvanhaakin monta hienoa ohitusta ja ohitustilannetta olisi jäänyt syntymättä jos olisi nykysäänöt. Välillä osuu mutta se kuuluu lajiin. Ennen kunnioitettiin myös enemmän toista ja annettiin tilaa tehdä se ohitusyritys.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämmöisiä kisoja kun katsoo niin ihan hyvä että tuo takasiipisääntö on kisoissa, muuten ei yhtään ohitusta olisi varmaan täälä nykynyt, toisaalta tuo myös vähentää sitten sitä ettei keskellä rataa yritetä edes senkään verran mitä normaalisti kun muuten kaveri tulisi pääsuoralla takaisin. Mutta onhan tuo nyt helkkarin tylsää kun kaveri vetää siivellä ohi heittämällä, toinen vaihtaa kerran puolta ja toinen huristelee ohi, peittäminenkin kun on nykyään kielettyä niin eihän tuossa jää toiselle mitään selviytymiskeinoa. Oli nytkin jopa noloa nuo ohitustilanteet mitä tuli, toinen suurinpirtein väisti että toinen tulee ohi.

Tätähän on väännetty jo vuosikaudet ykkösissä, ennen takasiipiuudistusta ajettiin ainakin 10 vuotta vain peräkkäin ja ei menty missään ohi, ei edes suoralla. Ainoastaan jos oli selvästi tehokkaampi auto tai edellä ajava teki virheen. Mutkissa ei ole järjestäen ohitettu vuosikausiin, ainakaan nopeissa mutkissa, pito autoissa on niin kovaa luokkaa eikä imuakaan enää ole, itse asiassa päinvastoin niin kuin yllä Kimin tapauksesta puhuttiin, perässä on niin hankala ajaa että mahdoton mennä persiissä kiinni mutkaan. Neulansilmissä tilanne on eri jos heittää auton kovassa jarrutuksessa vierelle.

Toinen juttu on sitten renkaista mureneva kumiaines, on kuin kuulalaakereita, joten ei siinä radalla ole välillä edes kahden auton mentävää puhdasta linjaa vaan ainoastaan yhden. Osittain myös tästä johtuen ekalla kierroksella mennään rinnakkain vähän joka mutkaan ja tietty etäisyydet muutenkin aika minimissään.

Kyllä näihin pitäisi jotain keksiä, mutta moni korjaus johtaa toiseen ongelmaan, kyllähän tuota aeroa rajoitetaan ettei mutkissa ajettaisiin koko ajan vain kovempaa mutta samalla lähivuosina on takana-ajaminen muuttunut mahdottomaksi. Jos edes pääsisit siihen perseeseen kiinni niin kovavauhtisessa mutkassa pito häviää ja sinusta tulee hetkessä matkustaja omassa autossa.
Parhaita ohitusrikkaitakisoja nähdäänkin paikoissa missä ei ole liiaksi nopeita mutkia vaan nopeita suoria ja tiukkoja mutkia kuten esim Montreal.

Nykyrenkailla taas pyritään luomaan tilanteita siltä kantilta että on vaihtoehtoja taktiikkaan parin eri seoksen välillä ja kuluminen autosta riippuen voi olla hyvinkin voimakasta, missä suora yhteys pitoon. Ajotyylillä tietty on silloin positiivinen vaikutus, eikä se ole taloudellisuusajoa vaan ehtaa taitoa miten autoa käyttää mutkaan mentäessä ja ulostultaessa verrattuna muihin. Opitulla ajotyylillä on toki jonkinasteinen vaikutus ja tätähän on havaittavissa että tietyt kuljettajat kärsivät uusista renkaista.

Itse kannatan siipiratkaisua johtuen näistä yllämainituista, jos jollain ilveellä saadaan imuefekti takaisin niin avattava siipi silloin veke, nyt se yllämainituin perustein korvaa imuefektiä koska muuten ei ohi tulla millään ilveellä ja palataan trulli-juniin. Etu avattavasta siivestä on kuitenkin vain kohtuullinen mikä tuli esiin Ferrari-Williams battleissa. Kyllä imuefektin aikoihin ohi tultiin ihan vastaavasti "lentämällä", auto suorastaan ampui imusta rinnalle ja ohi.

_
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ohittamisen helpottaminen on teoriassa todella helppoa, korostetaan mekaanista pitoa ja vähennetään aerodynaamista pitoa. Pieni toivonkipinä on niille 2017 säännöille jos tekevät tuhat heppaiset koneet ja leveämmät renkaat kuten on väläytelty. Noiden takia on pakko vähentää downforcea koska muuten vauhdit alkaisi olemaan liian kovia, koska tulisi vain lisää tehoa ja rengaspitoa.

Radoilla on myös vaikutusta, Barcelonassa nyt aina ollut tylsät kisat. Montreal kun tulee jonkun ajan päästä niin taas on hyvin ohituksia tarjolla ja muuta sähellystä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muutamilla radoilla voisi vielä nykyainakin olla niin ettei tuota avattavaa takasiipeä saisi käyttää kun ohittaminen muutenkin mahdollista, vähän turhaa kun säästellään keskellä rataa ettei kieroksen lopussa toinen tuu takaisin siiven avulla ohi. Toki tällä espanian radalla tämmöinen systeemi on jopa hyvä kun edes jonkin verran ohituksia tulee, mutta monella radalla ärsyttää taas kun tuntuu ettei kuskin ohitustaidoilla väliä vaan siipi auki ja ohi. Toinen ei saa edes vaihtaa puolta että voisi puolustautua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos tutkitaan tarkemmin tätä avattavan takasiiven etua imuefektiin niin ongelmahan on ehkä eniten siinä että tämä nykyinen push to pass- ohitus tulee kliinisesti keskellä suoraa kun imuefektiohitukset olivat monesti dramaattisempia koska haettiin se vauhti ihan siitä edessä ajavan perseestä ja monesti vielä suoraan lopulla jolloin rinnalle tultiin mutkaan tultaessa, välillä renkaat lukossa ja saatiin näyttäviä tilanteita. Jos takasiipijutska toimisi enemmän tähän suuntaan niin hyväksyntäkin olisi varmasti suurempi, nyt ohitustilanne keskellä suoraa on tylsä.

Itselläkin suuret odotukset 2017 säännöistä, olisikohan siellä munaa palata isoihin vapareihin ja palauttaa se infernaalinen äänimaailma, olisi hieno vastaveto tälle e-formula vinkunalle. Katsoin Monacon koosteen ja ei vaan mulle uppoa millään tuo touhu kun autotkin on rumia, äänimaailma ei ole "moottoriurheilusta" ja rataakin oli jotenkin oudosti muutettu.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Muutamilla radoilla voisi vielä nykyainakin olla niin ettei tuota avattavaa takasiipeä saisi käyttää kun ohittaminen muutenkin mahdollista, vähän turhaa kun säästellään keskellä rataa ettei kieroksen lopussa toinen tuu takaisin siiven avulla ohi.

Tähän liittyy myös tuo mitä puhuttiin aiemmin, toisen perässä on nykyformuloilla hankala ajaa, ellei jopa vaarallista kun auton etuosan pito saattaa hävitä mutkassa aika yllättäen. Muutokset tulisi tehdä tähän suuntaan että perässä ajaminen helpottuisi, niin mutkissakin oltaisiin tappituntumalla. Toinen asia on tuo renkaiden mureneminen, se kumimuru ei pidä renkaiden alla yhtään joten ei houkuttele lähteä ajolinjalta sivuun kuin ekoilla kierroksella jolloin siellä ei tietty ole vielä sitä kumimurua.

_
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Nykymoottoreilla suoranopeudet ovat huomattavasti kovempia kuin vapaastihengittävillä, mutta aerodynamiikkasäännöillä taas mutkissa jäädään selvästi.

Kaksi vuotta sitten Barcelonassa Alonso oli aika-ajossa mittauspisteen ykkönen nopeudella 318,5. Tällä kaudella vain Merhi jäi tuosta lukemasta, ykkösenä Massa nopeudella 334,2.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
BBC Sport - Formula 1: Refuelling to return from 2017 season

Nyt pukkaa ainakin tämän fanin silmään hyviä uutisia. Yllä olevan uutisen jutuista (itselleni) tärkeimmät tässä:
1) Välitankkaukset tulossa takaisin kaudelle 2017
2) Valinnanvapaus rengasseoksissa kaudelle 2016
3) Moottoreista tulossa tehokkaampia (ja äänekkäämpiä).
3b) Ylläolevalla ja mm. aerodynamiikan muutoksilla autoista pyritään tekemään jopa kuusi sekuntia nopeampia.
4) Turha moottorien lisäys (4->5 yksikköä) tälle kaudelle evättiin. Ennen kautta olisin ollut tuon kantilla, mutta kesken kauden noita en toivo muutettavan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toivottavasti sääntöuudistukset on tehty suhteellisen tasapuolisen työryhmän toimesta, muutamana viime vuonnahan on käynyt niin että Ross Brawn on mukana tekemässä uusia sääntöjä---->Ross Brawnin talli on mystisesti ylivoimaisesti kärjessä sääntömuutosten tultua voimaan.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Toivottavasti sääntöuudistukset on tehty suhteellisen tasapuolisen työryhmän toimesta, muutamana viime vuonnahan on käynyt niin että Ross Brawn on mukana tekemässä uusia sääntöjä---->Ross Brawnin talli on mystisesti ylivoimaisesti kärjessä sääntömuutosten tultua voimaan.

Sääntöuudistukset tekee FIA, FOM ja kuusi kärkitallia. Luotto siihen että saavat mitään järkevää ja lajia oikeasti hyödyttävää aikaan on tasan nolla. Jokainen tuijottaa vain omaa napaansa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
MM-sarjan kannalta loistava tulos kun Mersut nyt kuitenkin ratkovat mestaruuden keskenään. Olisin toivonut Nicolta enemmän veitsen haavassa kääntöä, kun Lewis haki sympatiapisteitä koiranpentu käytöksellään. Vettel ajoi loistavasi. Kimin kisa oli ohi jo eilen. Kunnon aika-ajolla sijoitus olisi voinut olla vaikka mitä.
 

Byvajet

Jäsen
Olisin toivonut Nicolta enemmän veitsen haavassa kääntöä

Minun on vaikea ymmärtää tällaista asennoitumista. Mahtaa olla katkera elämä, kun toivoo epäonnelliselle lisää pahaa mieltä. Siitäkö elämässä kiksisi saat, että jotakuta vituttaa?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Minun on vaikea ymmärtää tällaista asennoitumista. Mahtaa olla katkera elämä, kun toivoo epäonnelliselle lisää pahaa mieltä. Siitäkö elämässä kiksisi saat, että jotakuta vituttaa?
Mielestäni sitä kutstutaan nimellä viihde. Tuskin ketään miellytäisi kun Rosberg olisi pahoitellut tilannetta ja päästänyt Hamiltonin ohitse, lupaamalla vielä ettei tule yrittämään ohitusta koko loppu kauden aikana.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Harmittaa kyllä kovasti nuo Kimin suoritukset. Ei vaan vauhti enää riitä kärjen tasolle. Kimi on kilometrejä perässä Hamiltonia, Rosbergia, Vetteliä ja kumppaneita kokonaispaketissa.

Olis se nyt kiva, jos voittaisi vielä yhden kisan urallaan. Sitten soihdun vaihto Valtterin kanssa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Minun on vaikea ymmärtää tällaista asennoitumista. Mahtaa olla katkera elämä, kun toivoo epäonnelliselle lisää pahaa mieltä. Siitäkö elämässä kiksisi saat, että jotakuta vituttaa?
En vaan koska Lewis on ottanut tuota marttyyrin asemaa aiemminkin ja käyttänyt toisaalta todella likaisia temppuja esimerkiksi Rosbergia vastaan.
Osien ollessa toisin päin alkaa lähestulkoon aina medialle kiukuttelu ja muu sääin kerjääminen.
Hamilton on nopeampi kuin Rosberg (tämä minun mielipide) ja Rosbergin kotelo kestää paremmin vastoinkäymisiä kuin Lewis.
Nicon pitää jotenkin pystyä horjuttamaan Hamiltonia mikäli haluaa realistisesti taistella mestaruudesta.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kimin olisi tärkeää saada aika-ajo onnistumaan, jotta voisi oikeasti päästä näyttämään kykynsä ilman mitään junassa ajamisia. Ihan oma vika se aika-ajokyvyttömyys tietysti on joten turha tuota alavirettä on sillä selitellä. Tällä kaudella auto tuntuu kuitenkin sopivan käteen ja hetkittäin kisassa vauhtiakin on riittänyt ihan mukavasti. Vettel vain on valovuoden edellä aika-ajovarmuudessa ja dominoi siksi myös kisoissa Kimiä miten tahtoo, koska Vettelin ei tarvitse ohitella Williamseja tai Red Bulleja kesken kisan.

Kylmä fakta taitaa olla, että näillä näytöillä jatkopesti Ferrarille voi olla liipasimella. Samoihin tai jopa parempiin tuloksiin pystyisi tukku muita kuskeja. Arrivabene on sanonut aika suoraan että tulos tai ulos on homman nimi ja tällä hetkellä tulos ei oikein riitä. Paljon riippuu varmasti myös palkkapyynnöstä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös