Tämmöisiä kisoja kun katsoo niin ihan hyvä että tuo takasiipisääntö on kisoissa, muuten ei yhtään ohitusta olisi varmaan täälä nykynyt, toisaalta tuo myös vähentää sitten sitä ettei keskellä rataa yritetä edes senkään verran mitä normaalisti kun muuten kaveri tulisi pääsuoralla takaisin. Mutta onhan tuo nyt helkkarin tylsää kun kaveri vetää siivellä ohi heittämällä, toinen vaihtaa kerran puolta ja toinen huristelee ohi, peittäminenkin kun on nykyään kielettyä niin eihän tuossa jää toiselle mitään selviytymiskeinoa. Oli nytkin jopa noloa nuo ohitustilanteet mitä tuli, toinen suurinpirtein väisti että toinen tulee ohi.
Tätähän on väännetty jo vuosikaudet ykkösissä, ennen takasiipiuudistusta ajettiin ainakin 10 vuotta vain peräkkäin ja ei menty missään ohi, ei edes suoralla. Ainoastaan jos oli selvästi tehokkaampi auto tai edellä ajava teki virheen. Mutkissa ei ole järjestäen ohitettu vuosikausiin, ainakaan nopeissa mutkissa, pito autoissa on niin kovaa luokkaa eikä imuakaan enää ole, itse asiassa päinvastoin niin kuin yllä Kimin tapauksesta puhuttiin, perässä on niin hankala ajaa että mahdoton mennä persiissä kiinni mutkaan. Neulansilmissä tilanne on eri jos heittää auton kovassa jarrutuksessa vierelle.
Toinen juttu on sitten renkaista mureneva kumiaines, on kuin kuulalaakereita, joten ei siinä radalla ole välillä edes kahden auton mentävää puhdasta linjaa vaan ainoastaan yhden. Osittain myös tästä johtuen ekalla kierroksella mennään rinnakkain vähän joka mutkaan ja tietty etäisyydet muutenkin aika minimissään.
Kyllä näihin pitäisi jotain keksiä, mutta moni korjaus johtaa toiseen ongelmaan, kyllähän tuota aeroa rajoitetaan ettei mutkissa ajettaisiin koko ajan vain kovempaa mutta samalla lähivuosina on takana-ajaminen muuttunut mahdottomaksi. Jos edes pääsisit siihen perseeseen kiinni niin kovavauhtisessa mutkassa pito häviää ja sinusta tulee hetkessä matkustaja omassa autossa.
Parhaita ohitusrikkaitakisoja nähdäänkin paikoissa missä ei ole liiaksi nopeita mutkia vaan nopeita suoria ja tiukkoja mutkia kuten esim Montreal.
Nykyrenkailla taas pyritään luomaan tilanteita siltä kantilta että on vaihtoehtoja taktiikkaan parin eri seoksen välillä ja kuluminen autosta riippuen voi olla hyvinkin voimakasta, missä suora yhteys pitoon. Ajotyylillä tietty on silloin positiivinen vaikutus, eikä se ole taloudellisuusajoa vaan ehtaa taitoa miten autoa käyttää mutkaan mentäessä ja ulostultaessa verrattuna muihin. Opitulla ajotyylillä on toki jonkinasteinen vaikutus ja tätähän on havaittavissa että tietyt kuljettajat kärsivät uusista renkaista.
Itse kannatan siipiratkaisua johtuen näistä yllämainituista, jos jollain ilveellä saadaan imuefekti takaisin niin avattava siipi silloin veke, nyt se yllämainituin perustein korvaa imuefektiä koska muuten ei ohi tulla millään ilveellä ja palataan trulli-juniin. Etu avattavasta siivestä on kuitenkin vain kohtuullinen mikä tuli esiin Ferrari-Williams battleissa. Kyllä imuefektin aikoihin ohi tultiin ihan vastaavasti "lentämällä", auto suorastaan ampui imusta rinnalle ja ohi.
_