Mainos

Formula 1 – kausi 2014

  • 332 179
  • 1 769

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hassu asia mistä ei ole ollut mitään puhetta on, että viime vuonna Bahrainissa oli käytössä seokset hard ja medium kun taas puolestaan nyt Bahrainissa ajettiin nuo kovat ajat supersoft renkailla.

Ahaa, oletin että soft oli käytössä niin kuin tuolla mainitaan
Pirelli changes tyre choices for Australia and Bahrain - F1 Fanatic

En ole autoinsinööri mutta mun ajatus oli että soft ja supersoft olisivat sen verran lähellä että aikoja voidaan ihan hyvin vertailla ja pitää tosiaan muistaa että nyt oli kyseessä testikausi, kun ollaan bahrainin kisassa kehitys voi olla jo niin että softeilla/mediumeilla mennään 1:32 aikoja = veikkaan että autot eivät ole hitaampia kuin viime vuotiset ainakaan aika-ajoissa.

Mua kiinnostaa ne hyvät mutka-ajat, eli kaarrenopeudet bahrainissa, selittääkö senkin tämä supersoft/soft ero?

_
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Hassu asia mistä ei ole ollut mitään puhetta on, että viime vuonna Bahrainissa oli käytössä seokset hard ja medium kun taas puolestaan nyt Bahrainissa ajettiin nuo kovat ajat supersoft renkailla.

Niin tai näin, mutta joka tapauksessa ollaan tosissaan ilahduttavan lähellä noita viimekauden aikoja, vaikka tosiaan edelleen ollaan testikaudella. Kehitys tulee olemaan vielä todella vahvaa, ihan sama vaikka mistä renkaista puhutaan.

Ja tuo ääni, itse todellakin tykkään uusista soundeista!
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ahaa, oletin että soft oli käytössä niin kuin tuolla mainitaan
Pirelli changes tyre choices for Australia and Bahrain - F1 Fanatic

En ole autoinsinööri mutta mun ajatus oli että soft ja supersoft olisivat sen verran lähellä että aikoja voidaan ihan hyvin vertailla ja pitää tosiaan muistaa että nyt oli kyseessä testikausi, kun ollaan bahrainin kisassa kehitys voi olla jo niin että softeilla/mediumeilla mennään 1:32 aikoja = veikkaan että autot eivät ole hitaampia kuin viime vuotiset ainakaan aika-ajoissa.

Mua kiinnostaa ne hyvät mutka-ajat, eli kaarrenopeudet bahrainissa, selittääkö senkin tämä supersoft/soft ero?

_

Jännää kyllä.

F1.com kertoi tuon Hard ja Medium. Tosin noitahan muuteltiin jossain vaiheessa kautta jos oikein muistan? En tiedä oliko ennen vai jälkeen Bahrainin osakilpailun. Piti oikein googlailla "bahrain f1 2013" kuvia ja kyllä siellä näytti oranssi (hard) ja valkoinen (medium) olleen käytössä.

Noilla renkailla ulkomuistin mukaan oli noin 0.5-0.7 sec eroa vierekkäisten seosten välillä (joku voisi tarkentaa jos on parempia muistikuvia). Eli tämä tarkoittaisi tuon viime kauden paalun ja tämän kauden testiaikojen rengaseron olleen noin 1.0-1.5 sec. Tosin ei tuo 2.0-2.5 sec viime kauden paalua perässä ollut aika olisi vielä kauhen paha, koska autot ehtivät ottaa vauhdissa huimia harppauksia. Veikkaan että kehitys tulee olemaan paljon suurempaa kuin aikaisemmin.

Näin kanssa noista kaarrenopeuksista twitterin puolella taulukkoa. Tuohon vaikuttaa ilman muuta rengasseokset jonkin verran. Olisi tosin kiva tietää mistä kohtaa mutkaa nuo nopeudet olivat mitattu, koska ainakin minun näkemässä taulukossa ne oli aika reippaita (220-250 tai jtn jos oikein muistan), joka viittaisi siihen että saattaisivat hyvinkin olla otettu jostain aivan muualta kuin apexin kohdalta.

Se on kuitenkin selvää, että nykyiset moottorit syövät renkaita paljon enemmän ja tarjoavat suuremman kiihtyvyyden (paremman väännön ansiosta). Myös tehon annostelu on suuren väännön ja turbon ansiosta haastavampaa. Lisäksi tuo pienentynyt downforce lisää autojen suoranopeutta. Nämä asiat kun niputetaan yhteen, niin jos siellä saataisiin tasaväkiset autot Mersulle, Mäkkärille, Ferrarille ja RB:lle, niin olisi varmaan aika eeppisen mahtavia vääntöjä luvassa tällä kaudella.

Henk koht olisin toivonut, että moottorivalmistajien "tehot" olisi jotenkin linjattu samalle linjalle. Itsellä hieman pelko puserossa, että voittajat ratkaistaan moottorin perusteella. Joka olisi mielestäni erittäin valitettavaa, koska se on asia johon monella tallilla ei ole niin suurta vaikutusmahdollisuutta vaan hitoria/kilpailullisista syistä vaihtoehtoja on käytännössä yksi.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Luotettavuudessa yksi iso asia on se, ovatko viat vain hidastavia vai ajon pysäyttäviä.

Oletetaan, että vika on sellainen joka mahdollistaa ajamisen, mutta hidastaa menoa viisi sekuntia kierroksella. Testeissä varmasti katkaistaan ajaminen siihen ja yritetään korjata auto. Melbournessa tuollainen vika tarkoittaisi koko kisamatkalla ehkä kolmen kierroksen ylimääräistä tappiota, mikä riittäisi hyvin tuloksiin pääsemiseen. Jos muista autoista moni joutuu keskeyttämään, tuollainenkin ero voisi tuoda hyvän sijoituksen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mersun nokka hylättiin törmäystesteissä. Tulee aikamoinen kiire saada auto valmiiksi ensimmäiseen kisaan.

Muistelen lukeneeni että Mersulta olisi tulossa kauden avaukseen ihan uudenlainen, lyhennetty ja paranneltu nokka. Eli olisikohan tässä hylkäyksessä kyse siitä uudesta nokasta? Jos on niin sittenhän tallilla ei ole mitään hätää eikä hoppua, koska aika hyvin tuo auto näytti kuljeksivan tuolla "Nokka 1.0:llakin"
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kertokaa joku asiaan perehtynyt (en jaksa kahlata ketjua läpi, etkö etsiä tietoa) , tuleeko aika-ajoihin ja/tai kisaan sääntömuutoksia tälle kaudelle?
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Avaisitko vähän mitä tämä tarkoittaa, mitä Ferrari nyt on taas saanut tehdä?

Ferrari saa kuitenkin siirtymäajan turbonsa suojaamiseen, joten vielä ensimmäisissä kisoissa määräystä ei tarvitse täyttää.

Mutta siis siihenhän tuossa varmaan viitattiin, että aina kun näitä moottorivalmistajatalleja ei jokin sääntö miellytä, niin "Me lähetään menee" kortti vilahtaa ja sen jälkeen kaikki on ok.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mutta siis siihenhän tuossa varmaan viitattiin, että aina kun näitä moottorivalmistajatalleja ei jokin sääntö miellytä, niin "Me lähetään menee" kortti vilahtaa ja sen jälkeen kaikki on ok.

Ja Red Bull muuten vaan suuren näkyvyytensä/brändinsä siivittämänä sanelee tahdit, kuinka sarjaa pyöritetään. Mutta sama juttuhan se on asiassa kuin asiassa. Isot määräävät miten asioita pyöritetään ja pienet hyväksyvät vähin äänin kohtalonsa.. Ei sinänsä mitään uutta tässäkään asiassa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Avaisitko vähän mitä tämä tarkoittaa, mitä Ferrari nyt on taas saanut tehdä?

Ehkä viitattiin siihen kun Ferrarilla oli taannoin veto-oikeus kaikkiin F1: teknisiin sääntöihin kiitoksena siitä että lipesivät tallien yrityksestä muodostaa oma yhteisrintamansa 2000-luvun alussa(myöhemminhän Ferrari lähti tähän mukaan).

Mutta yleisemmin puhuttunahan tuo tilanne kyllä on sellainen että muutama tekijä F1-piireissä on päässyt kasvamaan niin suureksi että ne voivat ihan hyvin haistattaa FIA:lla vitut tietyissä asioissa, aivan kuten Mersu teki viime vuonna rengastestiensä kanssa. Mersulla oli yksinkertaisesti varaa tehdä näin, sillä Mersun moottoreiden(ja tallin) menettäminen olisi ollut F1:lle aika tuhoisa isku. Red Bull puolestaan pyörittää omilla rahoillaan kahta tallia ja pistää muihinkin luokkiin hyviä summia kiinni(+ junnuohjelmat), myös heillä on sellainen asema että FIA kuuntelee Hornerin, Markon ja Mateschitzin mielipiteet päätöksenteossaan aika tarkasti.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kertokaa joku asiaan perehtynyt (en jaksa kahlata ketjua läpi, etkö etsiä tietoa) , tuleeko aika-ajoihin ja/tai kisaan sääntömuutoksia tälle kaudelle?

Ulkomuistista ainakin sellainen muutos mielestäni, että enää ei ole väliä, millä renkailla kuski ajaa mahdollisen Q3:sen. Q3:ssa ajavat lähtevät kisaan niillä renkailla, joilla pääsivät Q2:sta jatkoon.
Tällä pyritään välttämään sitä, ettei kuskit tyytyisi TOP10:iin ja eivät aja ollenkaan Q3:ssa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Ferrari näyttää odotetusti suosivan Alonsoa. Auto puskee, mikä sopii enemmän kuin hyvin Alonsolle eikä yhtään Räikköselle. Mitä järkeä oli edes palkata Räikköstä??Makaronit ovat aina vaan täysiä idiootteja. :(
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
En nyt vielä lähtisi kahden harjoitusjakson perusteella tuollaista spekuloimaan. Testikautena ei Kimi kamalasti valittanut puskemisesta ja Ferkulla erillaiset ohjelmat tänään ainakin pitkissä stinteissä. Vaikutti että Kimi ajoi myös aikavedossa useampia kierroksia kuin Alonso. En jaksa uskoa että Kimi 0,8sek hitaampi on kuin Alonso.

Ainoastaan Toro Rossolla isompi ero kuskien välillä. Red Bull yllättävän kovassa vauhdissa.

Vaikea vetää johtopäätöksiä voimasuhteista vielä, mutta Mercedes vaikuttaa nopeimmalta. Sitten tulee McLaren,RB,Ferrari ja Williams aika lähellä toisiaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
En nyt vielä lähtisi kahden harjoitusjakson perusteella tuollaista spekuloimaan.

Siinämielessähän kyse ei ole spekulaatiosta, että Räikkösen kisainsinööri nimenomaan kertoi puskemisesta. Ensimmäisesä harjoituksessahan Kimin ero Alonsoon oli yli sekunnin, mutta keulan muutoksilla ero saatiin kavennettua alle sekunttiin. Kun muistetaan että Alonso voitti maailmanmestaruutensa puskevalla autolla ja toisaalta että Kimi on aina ollut sekä hidas aliohjaavalla että inhonnut puskevaa auto, niin ei tarvitse miettiä kummalle auto on rakennettu. Kummastuttaa, ettei voitu rakentaa hivenen neutraalimpaa autoa, jotta Räikköselläkin olisi ollut mahdollisuus. No omia rahojaanhan makaronit hukkaavat palkkaamalla kalliin kakkoskuskin, joten mitäpä tuota valittelemaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Se saattaa olla myös säätökysymys. Ei se varmaan mikään optimitilanne ole. Mutta tuskin Ferrarilla ihan idiootteja ollaan. Edelleen emme tiedä minkälaisilla bensoilla ja ohjelmilla kuskit ajoivat. Ja Kimin puskemisongelmit perjantaisin on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Katsotaan nyt 3-4 kisaa ennen kuin vedetään salaliitot kehiin. Tai voihan se olla että Alonso on yksinkertaisesti Kimiä nopeampi.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Piiiitkä kausi edessä ja selittelyt alkoivat ensimmäisen kilpailun ensimmäisissä harjoituksissa. Kimi siis hankittiin isolla rahalla ja hänelle/hänen kanssaan kehitetään auto joka ei sovi hänelle ollenkaan vain jotta Alonso näyttäisi hyvältä koska Ferraria ei kiinnosta valmistajien mestaruus. Tästä tulee hauska kausi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Maikkarilla sanoivat että Button olisi ajanut kovilla kummeilla nopeimman ajan. Lähteenä tosin Pulkkinen joten en ihan täysin vakuuttunut ole. Jos näin on niin kovassa tikissä on MCLaren. Toisaalta Magnuson olisi aika lapanen jos 0.6sek häviäisi pehmeillä Buttonin kovia vastaan. Eiköhän Jensonkin pehmeillä sen nopeimman ajan ajanut.

Red Bull ajoi 115 kierrosta harjoituksissa. Onkohan siellä löydetty ratkaisuja ongelmiin. Esimerkiksi Williams ajoi saman määrän.

Ricciardo myös yllättävän lähellä Vetteliä.
Ensimmäisessä 0.2s nopeampi ja toisessa 0.16 hitaampi kuin mestari.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Kimi siis hankittiin isolla rahalla ja hänelle/hänen kanssaan kehitetään auto joka ei sovi hänelle ollenkaan vain jotta Alonso näyttäisi hyvältä koska Ferraria ei kiinnosta valmistajien mestaruus. Tästä tulee hauska kausi.

Samaa mieltä. Tämä on niin tyypillistä Ferraria. Eivät ota ikinä opikseen. Makaronit. Lähinnä naurattaa miten voivat olla yhtä tyhmiä vuodesta toiseen. Olisivat halutessaan voineet kysyä Kiminkin mielipidettä auton kehittämisessä. Todennäköisesti vetoavat siihen, että autoa on kehitetty jo vuosia Fernandolle, joten enään ei kannattanut kysellä Kimin tuntemuksia. Idiootteja kun ovat. Kimi toki Alonsoa parempana kuskina voi jossain vaiheessa näpäyttää kisoissa, mutta aika-ajot tulevat olemaan tällä autolla Kimille vaikeita. Eihän huono lähtöpaikka toki ennenkään ole estänyt häntä kisoja voittamasta, joten seurataan mielenkiinnolla.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Samaa mieltä. Tämä on niin tyypillistä Ferraria. Eivät ota ikinä opikseen. Makaronit. Lähinnä naurattaa miten voivat olla yhtä tyhmiä vuodesta toiseen. Olisivat halutessaan voineet kysyä Kiminkin mielipidettä auton kehittämisessä. Todennäköisesti vetoavat siihen, että autoa on kehitetty jo vuosia Fernandolle, joten enään ei kannattanut kysellä Kimin tuntemuksia. Idiootteja kun ovat. Kimi toki Alonsoa parempana kuskina voi jossain vaiheessa näpäyttää kisoissa, mutta aika-ajot tulevat olemaan tällä autolla Kimille vaikeita. Eihän huono lähtöpaikka toki ennenkään ole estänyt häntä kisoja voittamasta, joten seurataan mielenkiinnolla.

En usko että kyse on tyhmyydestä vaan he luultavasti raivostuivat siitä kun Kimi oli pipo päässä siellä Ferrarin pyhässä ravintolassa josta twiittasivat kuvankin, joten ajattelivat että pidä vaan pipo päässä niin me säädetäänkin auto Fernandolle joka sentään ajaa vielä säärikarvansakin.

edit. No jos ihan tosissaan puhutaan niin luulen että syy on siinä että viimeksi Ferrarilla ollessaan Kimi ajoi jyvaskylässä rallia Fiatilla ja ajoi sen jostain syystä ojaan ja Fiatin johdossa raivostuttiin tästä ja sieltä on tullut käsky sabotoida Kimin ajokkia nyt kun saatiin houkuteltua hänet takaisin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
En usko että kyse on tyhmyydestä vaan he luultavasti raivostuivat siitä kun Kimi oli pipo päässä siellä Ferrarin pyhässä ravintolassa josta twiittasivat kuvankin, joten ajattelivat että pidä vaan pipo päässä niin me säädetäänkin auto Fernandolle joka sentään ajaa vielä säärikarvansakin.

Hah hah hauskaa. Säädöistähän tuossa ei ole kysymys, vaan auton ominaisuuksista. Mutta kausi on pitkä. Ehkä tuossa uusilla osilla voidaan vielä jotain pelastaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Hah hah hauskaa. Säädöistähän tuossa ei ole kysymys, vaan auton ominaisuuksista. Mutta kausi on pitkä. Ehkä tuossa uusilla osilla voidaan vielä jotain pelastaa.

Lyös nyt jotain faktoja pöytään, siitä että auto on tehty täysin Alonson ajotyylille. Eikä nuo Kimin ongelmat johdu esimerkiksi renkaista. Viime vuoden Lotus oli suunniteltu Kimille ja samaa ongelmaa oli sielläkin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Huikeat analyysit taas yhdestä harjoituspäivästä. VMP. Onko kuunneltu kuskien kommentit? Katsottu harjoitukset onboard-kuvista, jotta näkisi miltä ajo näytti? Päästy tutkimaan ja vertailemaan Ferrarin dataa Kimi vs Alonso kun noin suoria johtopäätöksiä vedetään? Kuljettajien päivän harjoitusohjelmat? Tiedossa myös molempien kuljettajien mahdolliset kärsimät tekniset viat?

Omaan silmään näytti yllättävän tiukalta ja kierrosajat aika kilpailukykyisiä monella tallilla, eikä erot päässeet repeämään kovin pahasti. Jotenkin tuntuisi, että isoimmat kysymysmerkit on Ferrarin ja Red Bullin kisavauhti, ei oikein minkäänlaista isompaa kuvaa muodostunut näistä vielä, kun on ajettu vähän tai sitten löysätty tahallaan sektoriaikojen perusteella. Suurin yllätys olisi jos Mersun moottoreilla jäätäisiin ulos podiumilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös