Formula 1 – kausi 2014

  • 330 318
  • 1 769

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Huikeat analyysit taas yhdestä harjoituspäivästä. VMP.
Juurikin näin. Ei näiden ekojen harjoitusten perusteella voi tehdä vielä yhtään mitään spekulaatiota mistään tallien sisäisistä voimasuhteista. Toni Vilander toki mainitsi että Räikkösellä on tuntuma hieman ehkä hakusessa, mutta toisaalta onko Kimillä oikeastaan ikinä ollut vielä harjoituksissa ihan paras vauhti käytössä? Räikkönenhän on nimenomaan kisakuski.

Ja voihan se olla että Ferrarilla kuskit harjoittelivat ja testasivat eri juttuja tuossa testien aikana. Erot olivat kuitenkin loppujen lopuksi aika pieniä Kimin ja Alonson välillä, joten en minä tästä kovinkaan huolissani vielä ole. Katsellaan nyt aika-ajot ja eka kisaviikonloppu muutenkin kokonaisuudessaan, ja lähdetään sitten miettimään salaliittoteorioita jos sellaiseen on aihetta. Toivottavasti ei ole.

Btw, mikäli on mahdollista niin kannattaa ladata älylaitteelle virallinen F1-sovellus. Saatavilla ainakin Androidille ja Applen laitteille, ja tuo ihan hyvän lisän kisojen seuraamiseen. En nyt vielä hirveästi ehtinyt aamun harjoituksissa kokeilla tuota, mutta pystyy hyvinkin tarkasti seurailemaan kuskien tekemistä radalla ja näkee aina missä kuski on menossa, ja helppo seurata esimerkiksi sektoriaikoja. Lisäksi mukana on live-feedi jossa tulee kommentteja kisojen (ja aika-ajojen ja harjoitusten) ajalta, ja lisäksi mukana on ilmeisesti sellainenkin ominaisuus että voit seurata kuljettajien ja tallien välistä tiimiradioliikennettä. Tiimiradiotahan tulee aina välillä kuuluville kisojen aikana, mutta tiedä sitten saako tuossa valittua siten että voit seurata esim. Räikkösen tiimiradiota koko kisan ajan? Pitää testata.

Olihan tuolla hintaakin vähän, sillä 9,99 euroa maksaa tuo sovellus. Ilmaiseksi on ladattavissa jonkinlainen testiversio, mutta siinä on ominaisuuksia aika karsitusti. Ja koko kauden siis voimassa tuolla hinnalla, ja voihan se olla että jos sama sovellus on tulevaisuudessakin käytössä niin ei tarvitse enää uusia maksuja tehdä.

Suosittelen.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Erot olivat kuitenkin loppujen lopuksi aika pieniä Kimin ja Alonson välillä, joten en minä tästä kovinkaan huolissani vielä ole. Katsellaan nyt aika-ajot ja eka kisaviikonloppu muutenkin kokonaisuudessaan, ja lähdetään sitten miettimään salaliittoteorioita jos sellaiseen on aihetta.

Itse en kyllä usko mihinkään salaliittoteorioihin. Sen sijaan Ferrari on rakentanut paremmin Alonsolle sopivan auton. Jos haluaa, niin voi ajatella sen johtujan siitä, että autoa on jo tehty pari vuotta ennen Kimin tuloa. Vielä voi ajatella, että koska kuskien ajotavat ovat lähes kokonaan vastakkaiset, niin kompromissin sijaan suositaan sitten sitä ajotyyliä, joka on parilta vuodelta jo tuttu. Tai sitten takana on tyypillinen Ferrarilaisuus. Samapa se. Kimi on kehittynyt auton kehittäjänä, joten osaa ainakin kertoa mitä haluaa. Saa sitten nähdä saadaanko autoa uusilla osillakaan taipumaan paremmin hänen mieleisekseen. Vajaasta sekunnista reiluun sekunttiin ero tallikaveriin vaikeuttaa kyllä Kimin menestystä, mutta hyvänä kisakuskina hänellä on mahdollisuuksia nousta. Tuskin kuitenkaan Alonson suhteen, joka lienee toiseksi paras kisakuski.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
TS:stä poimittua

Räikkönen jäi iltapäivällä 0,7 sekuntia Alonson kolmosajasta.

– Kaikkia ongelmia Kimin puolella ei ole vielä ratkaistu. Tärkeintä on saada ne hoidetuksi pois äkkiä. Kuljettaja ei ole ongelma. Meidän kummatkin kuljettajamme pystyvät kyllä vastaamaan näihin uusiin haasteisiin, Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali vakuutti.

Tuossa vielä Kimin kommentteja
Räikköselle ja insinööreille vaativa iltapuhde - F1 - Turun Sanomat

Tästä näyttää taas tulevan vastaava kausi kun ne edelliset jossa Räikkösen autoa tehtiin yli puoli kautta Kimille sopivaksi, milloin on vikaa ohjaustehostimessa ja milloin missäkin. Ei se Kimi McLarenilla valittanut aikanaan näin paljon, tai sitten media ei ollut näin kiinnostunut siitä onko Kimi tyytyväinen autoonsa vai ei, tai sitten yli 10 vuotta sitten Kimi ei puhunut senkään vertaan kuin nykyään.

_
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kimille tuo on ihan tuttua, että auton ohjaus ja etupään käyttäytyminen ei miellytä. Kun Kimi siirtyi Lotukselle oli siellä ensimmäisissä testipäivissä aina auton keula levällään ja sitä yritettiin parantaa monia tunteja päivässä. Mitään radikaalia ei varmasti pystytä yhden viikonlopun aikana tekemään, mutta kunhan Kimi saa auton etupään mieleisekseen niin varmasti alkaa taas tulosta tulemaan.

Täytyy vielä muistaa, että Kimin vahvuudet ovat olleet viime vuosina kisassa. Aika-ajoissa on jo hyvä suoritus jos pääsee top 8.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En mä ole huolissani Kimin suhteen. Ei se ole kovin hanakasti viime aikoina treeneissä kierrosaikaa hakenut. Toki voi antaa Alonsolle liikaa tasoitusta alkukaudesta, mutta ruudut 6-8 antavat mahdollisuuden taistella bodiumista. Kimi on tykännyt aina säätää ohjauksen priimaksi, eiköhän se etene parempaa kohti koko ajan. "Huonolla" set upillakin päätyi tänään top kymppiin. Hyvä tästä tulee..
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Älytön tuo moottoriuudistus,kuullostavat lähinnä mopoautoilta.
Epäilen että pitkässä juoksussa laskevat katsoja/yleisömääriä.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Älytön tuo moottoriuudistus,kuullostavat lähinnä mopoautoilta.
Epäilen että pitkässä juoksussa laskevat katsoja/yleisömääriä.

Mielestäni noilla moottoriäänillä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä, jos sillä saadaan kisoista mielenkiintoisempia. Tällä hetkellä vaikuttaa, että pitkästä aikaa talleilla on luotettavuusongelmia. Tämä on ainakin itselle iso asia verrattuna edellisiin kausiin, jolloin ilman ajovirheitä keskeytyksiä oli kisoissa todella vähän.
Muutenkin kaikki sääntöuudistukset, jotka siirtävät vastuuta enemmän kuljettajille ovat tervetulleita.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mielestäni noilla moottoriäänillä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä, jos sillä saadaan kisoista mielenkiintoisempia. Tällä hetkellä vaikuttaa, että pitkästä aikaa talleilla on luotettavuusongelmia. Tämä on ainakin itselle iso asia verrattuna edellisiin kausiin, jolloin ilman ajovirheitä keskeytyksiä oli kisoissa todella vähän.

Täällä on nyt hehkutettu näitä luotettavuusongelmia ja niistä syntyvää mielenkiintoa niin paljon eri henkilöiden toimesta jo viime kaudesta alkaen, että mielenkiintoista on lukea rotsien kääntökahahtelut, kun Räikkönen selvästä kärkipaikasta pamauttaa Ferrarin koneen kunnon savupilven saattelemana.

Ei ne konerikot 90-luvulla mitenkään mielenkiintoisia ollut, tai kyllähän ne vaihtelua toi, mutta aika epäurheilullisella tavalla mielestäni. Mielummin vaikka katselen näitä Kers-ohituksia ja DRS-alueita, kuin ihan sattumankaupalla tulevia konerikkoja.
 

N^Miksu

Jäsen
Eilisten harjoitusten perusteella ajattelin, että Räikköselle voi olla luvassa haastava aika-ajo, mutta kisassa tilanne on toinen. Mutta. Harjoitusten pitkien vetojen perusteella tehdyissä analyyseissä tilanne näyttää vielä huonommalta. Räikkönen oli eilen kisavedossa neljänneksi hitain kuski, 3s kärkeä jäljessä. Taakse jäivät vain Sutil, Bianchi ja Chilton. Kisavauhdissa eroa Alonsoon oli 1.5s.

Saman analyysin perusteella Ferrarin kisavauhti näyttää muutenkin haastavalta. Ferrari on vasta kuudenneksi nopein talli, Mercedeksen, Williamsin, Red Bullin, Force Indian ja McLarenin jälkeen.

Toivotaan, että tänään ja etenkin huomenna tilanne on toinen.

Sekä Bottas että Gutierrez saivat viiden lähtöpaikan rangaistuksen jouduttuaan vaihtamaan vaihdelaatikon. Analyysejä kisavauhdista löytyy esim. täältä Australian Grand Prix Friday Practice | intelligentF1
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Eilisten harjoitusten perusteella ajattelin, että Räikköselle voi olla luvassa haastava aika-ajo, mutta kisassa tilanne on toinen. Mutta. Harjoitusten pitkien vetojen perusteella tehdyissä analyyseissä tilanne näyttää vielä huonommalta. Räikkönen oli eilen kisavedossa neljänneksi hitain kuski, 3s kärkeä jäljessä. Taakse jäivät vain Sutil, Bianchi ja Chilton. Kisavauhdissa eroa Alonsoon oli 1.5s.

Tuli sellanen asia mieleen, että sekä Räikkösellä että Vettelillä menivät testit aika pitkälle pilttuussa istuskellessa kun tallikaverit pääsivät ajamaan aika reilusti enemmän. Voisikohan tuo molempien "huonos" johtua siitä että kun tallikaverit päässeet ajamaan testeissä, niin ei ole tuntumaa ja autojen perus säädöt on tehty tallikaverille...

Edit: otampa sen verran takaisin että Vettel ollut kyllä harkoissa ihan ok vauhdissa ja sanoi haastattulussa, että he eivät vain ymmärrä miksi tänään ei kulkenut ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Kimi ajoi selkeästi pidemmän kisastintin harkoissa kuin Alonso, mutta ei se kamalan hyvältä näytä kuitenkaan, joskei Alonsonkaan kisavauhti mitään maagista ollut.
No huomenna ne pisteet kuitenkin jaetaan ja auto maaliin niin eiköhän sieltä hyvät pisteet tule.

Kaikenkaikkiaan olihan tuo Kimin virhe niin rookie virhe kuin vain voi olla.
Kielii edelleen säätöongelmasta vaikka auto Kimin mukaan parempi olikin kuin perjantaina.

Williams ei toiminut oikeen sateessa ja Bottas haastattelussa sanoi että sekunnista parista jäi kiinni ettei saanut yhtä lisäkierrosta.

Ricciardo ja Magnussen ehdottomasti positiiviset yllätykset.
Kimi, Vettel ja Button suurimmat pettymykset.

Mukavaa nähdä kun autot ovat poikittain mutkista uloslähdettäessä. Lisää vaan voimaa ja downforcea pois.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Domenicalli totesi haastattelussa, että auto on tehty sopimaan paremmin Fernandolle ja heillä on suuria vaikeuksia saada sitä sopimaan Kimille. Mutta onhan kausi pitkä -silti aika radikaalisti autoa pitäisi muuttaa. Fernandohan voitti maailmanmestaruutensakin puskevalla autolla. Kimi taas vihaa puskevaa autoa, ja on sellaisella aina hidas. Eli tuskin Ferrarikaan voi edes rakentaa autoa, joka sopisi molemmille. Mutta jos keksivät jotakin, jolla auto saadaan jotenkin taipumaan Kimillekin ennen kauden puoltaväliä, niin hattua saa nostaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Domenicalli totesi haastattelussa, että auto on tehty sopimaan paremmin Fernandolle ja heillä on suuria vaikeuksia saada sitä sopimaan Kimille.
Tässä tullaan juuri siihen suurimpaan pelkoon mitä ajattelin ennen kautta. Käsittääkseni Alonson ja Kimin ajotyylit eroavat paljon toisistaan ja tallin pitäisi ikäänkuin samasta autosta rakentaa kaksi huomattavasti eri versiota molemmille kuljettajille. Eihän se mikään yllätys ole, että auton nykyinen versio suosii nimenomaan Alonson ajotapaa. Mies kun on ollut tallissa jo monta vuotta, joten se asia menee ikäänkuin itsestään Alonson ajotapaa mukailevasti.
Tuskin voi olla vaikuttamatta sekään, että Alonso sai huomattavan määrän enemmän kierroksia testeissä kasaan. Kimi olisi tarvinnut jokaisen lisäkierroksen sieltä. Nyt vain pitää toivoa, että Kimi ei jokaisen kilpailun jälkeen lähde "jonnekin ryyppäämään" vaan nyt on pakko inssien kanssa käydä kyllästymiseen asti näitä läpi. Alonso on kovin haaste Kimin uralla ja lähtötilanteen jo ollessa tämä, niin kakki työ tarvitsee tehdä.

Nyt on toki vasta harjoitukset ja aika-ajo takana, mutta kyllä tässä tulee esille ne huolet ja ongelmat, joita itsekin kauden alla pelkäsin. 2008 kaudella Kimi johti sarjaa viiden kilpailun jälkeen ja autoon tuotiin päivityksiä, jotka toimivat Massan tyylille paremmin. Siitä alkoivat Kimin ongelmat ja loppukausi 2008 meni, miten meni.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kyllähän tässä on käymässä niin kuin asiantuntijapiireissä on osattu ennakoida. Kimi Räikkönen ei yksinkertaisesti ole aivan Fernando Alonson tasoinen kuljettaja. Siinä missä Alonso täydellisesti pyyhki lattiaa Massalla monen vuoden ajan, joutui Kimi aiemmin Ferrarilla taipumaan välillä Felipen apukuskiksi. Tässä katsannossa on enemmän kuin loogista, että Alonso kyykyttää Kimiä tällä kaudella, kun tasavertainen kalusto on käytössä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kyllähän tässä on käymässä niin kuin asiantuntijapiireissä on osattu ennakoida.
Tässä ketjussahan on juuri kerrottu, että auto on Fernandon ajotyylille tehty, ei Kimin. Näkeehän sen kaikesta, Kimi on auton kanssa aivan pihalla. Se on tietyllä tapaa sama homma, kuin jos antaisit hiihtäjälle perinteisen tyylin sauvat ja sauvain pituuden sekä perinteisen tyylin sukset ja sanoisit, että hiihdäpä nyt noilla se vapaan kisasi. Tuskinpa syyttäisit hiihtäjää. Tai jos syyttäisit, niin se vain kertoisi, että et ymmärrä asiasta yhtään mitään.

Eli nythän asia on niin, ettei ole tasavertaiset autot. Varmasti sitä asiaa ei jokunen ymmärrä ja jankkaa, että onpas. No ei silti ole.
 

Outsider

Jäsen
Autoissa on niin paljon uutta, että se nyt on selvää, että eri kuskeilla voi alkuun olla mitä erilaisempia ongelmia. Vaikka onhan se tietysti tämän päiväisen jälkeen selvää, että kun Vettel kerran on siirtymässä ennemmin tai myöhemmin Ferrarille, niin tulevaisuus rakennetaan jo nyt täysin Ricciardon varaan. Myös McLarenilla Ron Dennis tuo oman kultapoikansa vaikka väkisin ohi Buttonin, eikä Jenssonista ole enää mihinkään.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kumma, ettei formuloissa pidetä niin tärkeänä sitä, että molempien kisakuskien ajotyylit olisivat kutakuinkin samanlaiset eivätkä ainakaan kovin erilaiset. Tai siis että kuskit pitäisivät samanlaisista autoista, mitä ajotyyliin tulee. Testikuski olisi tietenkin myös saman ajotyylin miehiä (tai nainen). Vähän niin kuin jääkiekossa, esimekiksi Kärpissä, että junnuista lähtien koko organisaation joukkueilla on sunnilleen sama pelitapa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tässä ketjussahan on juuri kerrottu, että auto on Fernandon ajotyylille tehty, ei Kimin. Näkeehän sen kaikesta, Kimi on auton kanssa aivan pihalla.

Sama juttuhan se oli Massalla, että auto tehtiin Alonsolle, mutta kuskin heikot suoritukset laitettiin yksinomaan miehen omaan piikkiin, kun taas Kimin kohdalla tätä käytetään tekosyynä niille heikoille suorituksille.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Sama juttuhan se oli Massalla, että auto tehtiin Alonsolle, mutta kuskin heikot suoritukset laitettiin yksinomaan miehen omaan piikkiin, kun taas Kimin kohdalla tätä käytetään tekosyynä niille heikoille suorituksille.
Et siis usko, että auto voi olla säätöjen suhteen eräille sopivampi kuin toisille?

Eikö tuo tietääkseni mene niin, että Massan ja Alonson ajotyylit ovat lähellä toisiaan, kun taas Kimin ajotyyli eroaa selkeästi kummankin ajotyylistä. Kimi tykkää, että auto yliohjaa, nuo kaksi eivät sellaisesta pidä. Ei tässä mitään faniasioita tarvitse pohtia vaan objektiivisena faktana ilman agendaa. Sikäli kun ymmärrys riittää muuhunkin kuin itsetarkoitukselliseen vänkäämiseen.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Onhan tuossa Ferrarin auton rakentamisessa se järki, että on viisaampaa antaa nimenomaan näin päin Fernandolle tasoitusta, kuin tehdä autosta Kimille sopiva, jolloin hän olisi ylivoimainen. Kimi myöskään tuskin vetää ihan samanlaisia pultteja kuin mitä Alonso tekisi tilanteen ollessa toisinpäin, vaikka menisi pitkäänkin ennen kuin autoa saadaan säädettyä hänen suuntaansa. Voi tosin jäämieheltäkin ärräpäät lentää jossain vaiheessa kautta, mutta tuskin tulee mitään Alonsomaista julkisuudessa itkemistä. Kyllä Kimi vielä loppukaudesta Fernandon pesee ihan vai lahjakkuuseronsa turvin, mikäli auto vain saadaan rakennettua yhtään paremmin hänelle sopivaksi.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko Mika Salo muuten vielä mukana tuossa Maikkarin tiimissä? Muistelisin, että hommat piti jäädä viime kauteen.

J.J. oli analysoimassa Ylen puolella. Varmaan ensimmäistä kertaa sitten sen yhden juhannuksen, kun mies jossain näyttäytyy.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Onhan tuossa Ferrarin auton rakentamisessa se järki, että on viisaampaa antaa nimenomaan näin päin Fernandolle tasoitusta, kuin tehdä autosta Kimille sopiva, jolloin hän olisi ylivoimainen.

Kimi ei ole missään vaiheessa uraansa ollut ylivoimainen, mutta nyt olisi kunhan vaan ja kunhan vaan. Eiköhän anneta Kimin näyttää osaamisensa. Hän ei itse itke mistään niin ei itketä hänen puolestaankaan jookos?
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Mites kun ainakin ilmeisesti Vettelillä oli softahäikkää koneessa, niin saako nuo käydä lataamassa sinne uuden softan ennen kisaa?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tässä on käymässä niin kuin asiantuntijapiireissä on osattu ennakoida. Kimi Räikkönen ei yksinkertaisesti ole aivan Fernando Alonson tasoinen kuljettaja.

Joo, yksi aika-ajo ja parit harjoitukset on nyt ajettu niin asia on ilmiselvä. Ihan turhaan enää Räikkönen edes yrittää rimpuilla loppukautta mukana, lopettaisi jo suoraan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Kyllähän tässä on käymässä niin kuin asiantuntijapiireissä on osattu ennakoida. Kimi Räikkönen ei yksinkertaisesti ole aivan Fernando Alonson tasoinen kuljettaja. Siinä missä Alonso täydellisesti pyyhki lattiaa Massalla monen vuoden ajan, joutui Kimi aiemmin Ferrarilla taipumaan välillä Felipen apukuskiksi. Tässä katsannossa on enemmän kuin loogista, että Alonso kyykyttää Kimiä tällä kaudella, kun tasavertainen kalusto on käytössä.

- Asiantuntijapiirit moittivat Peter Sauberia Kimin palkkaamisesta. Väärässä olivat.
- Asiantuntijapiirit moittivat Mclarenia Kimin palkkaamisesta. Väärässä olivat taas.
- Sama viisasten kerho haukkui Ferraria kun paikkasivat Kimin. Kuka mahtaa olla Ferrarin viimeisin maailmanmestari?
- Sama kerho haukkui Lotusta kun palkkasi motivaatiovammasen sikaläski Räikkösen. Taas meni metsään.
- Pösilöt ovat taas haukkuneet miten Ferrari voi olla niin tyhmä että Kimin palkkaavat toistamiseen. Mitenköhän mahtaa käydä tälläkertaa?

Täytyy sanoa että helvetin tyhmää porukkaa on Formoloissa kun Kimiä palkkaavat vuodesta toiseen. No onneksi asiantuntijapiirit tietävät paremmin.

Jos nyt odotetaan ensin edes tämä 4-5 kisaa ja tehdään sitten johtopäätöksiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös