Mainos

Formula 1 – kausi 2014

  • 332 669
  • 1 769

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
En tiedä onko tätä asiaa käsitelty ketjussa aiemmin, mutta mistä voisi ostaa nettilähetyksenä tulevan F1-kauden? MTV:n lähetyksiä ei kestä selostuksen vuoksi seurata ja nuo piraattistriimit ovat kovin heikkolaatuisia. Sky Sportsilla taitaa voida päiväpassilla katsoa 10£:lla, mutta aika kallista on verrattuna katsomon hintaan. Olisiko ideoita?
 
Suosikkijoukkue
KK
Huomenna alkaa viimeiset testit ennen kauden avausta. Kimi ajaa huomenna ja lauantaina, Alonsolle siis perjantai sekä sunnuntai. Ferrari on ilmoittanut, että aamupäivät säädetään ja iltapäivät vedetään pitkiä vetoja, joten emme välttämättä näe Ferrarin täyttä potentiaalia kierrosajoissa. Mielenkiintoista nähdä, onko Renaultin moottoria käyttävät tallit vieläkin ongelmissa ja saako RB neljässä päivässä 40:ntä kierrosta täyteen.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tuli tossa mieleen Kimin kommentista, että hän voisi ajaa vaikka 100 kierrosta samalla tankillisella polttoainetta ja Ferrarihan siis on tehnyt vähemmän kuluttavan auton, niin voisiko olla, että Ferrari suoriutuu kisasta vaikka 40kg vähemmällä polttoainetta kuin esim Mersun moottoria käyttävät. Tämä on mielestäni suuri etu. Ei pelkästään painon, mutta myös rengaskulutuksen suhteen. Mielenkiintoista nähdä. Tosin en osaa yhtään sanoa, kuinka monta kierrosta tämän kauden renkaat kestävät, mutta voi sillä kumminkin olla merkitystä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
niin voisiko olla, että Ferrari suoriutuu kisasta vaikka 40kg vähemmällä polttoainetta kuin esim Mersun moottoria käyttävät.

Käytössä 100kg, joka on jo sellaisenaan todella haasteellinen, niin Ferrari tarvitsisi vain 60kg? Liian radikaali ero, ei voi olla mahdollista. Sama kuin olisivat ajaneet viime kauden kisat n. 1/3 tankillisella.

Moottoreista Mersu kyllä tuntuisi olevan onnistunut paketti. Williamsilta aivan mahtava diili hypätä voittajien kelkkaan ja Bottaksen kommenteissa on sellaista positiivisuutta rivien välistä, että podiumit voisi olla mahdollisia alkukauden hasardikisoissa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Suosikkijoukkue
KK
Tästä en oikein tykkää: http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/02/1866801/red-bull-voi-saada-loistouutisen---moottorikehitykselle-lisaaikaa

Mersu on saanut myllynsä laulamaan komeasti ja tehokkaasti, Ferrari tulee ihan asiallisella kyydillä perässä. RB & Renault kaksikolla on ryppyä rakkaudessa niin pitääpä anoa lisäaikaa että saavat pelit kuntoon. Ei edes kausi alkanut kun alkaa sääntöjen räknääminen.

RB antaa hieman voitelurahoja ja asia sillä selvä. Kyllä tuon kehittämisen pitäisi sitten koskea kaikkia talleja. 2-3kk on todella paljon aikaa ja jos Renaultin kehitys on vaikka ½ kuukautta jäljessä niin voivat jopa saada etulyöntiaseman. Ei hyvä.
 
Suosikkijoukkue
KK
FIA on päättänyt, että vain viimeisestä kisasta saa tuplapisteet vaikka muumio halusi niitä useampaan. Väärin meni. Olisi pitänyt luopua koko pelleilystä.

FIA myös päätti, ettei Renault saa lisäaikaa moottorin kehittämiseen. Oikein meni. Ei sääntöjä voida muuttaa miten vain yhden tallin pyynnöstä.

Kun en ole näitä viimeisimpiä testejä seurannut, niin miten nuo Rellut on näissä pärjännyt?

Jäänyt kärjestä lähes 10 sekuntia (paras Toro Rosso, Vergine). Jerezin tulokset tältä päivältä:

1 Raikkonen (Ferrari), 1m27.104s (31 laps)
2 Hamilton (Mercedes), 1m27.820s (18 laps)
3 Bottas (Williams), 1m30.082s (7 laps)
4 Perez (Force India), 1m33.161s (11 laps)
5 Vergne (Toro Rosso), 1m36.530s (15 laps)
6 Gutierrez (Sauber), 1m42.257s (7 laps)
7 Vettel (Red Bull), no time (3 laps)
8 Ericsson (Caterham), no time (1 lap)

lähe: autosport.live
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Alle kaksi viikkoa ja koneet polkaistaan tulille tosipaikassa, jos Renault-koneiset tallit on kärkipäässä, niin ihmettelylleni ei ole rajaa. Muut on tehnyt kotiläksynsä hyvin, Renaultilla on melkoinen savotta edessä eikä etumatkalla olevia ihan helposti kiinni saada, pääseekö edes kannoille naputtelemaan. Jos Williamsin auto toimii muuten hyvin niin menestystä heille soisi laihojen vuosien jälkeen, koneesta ei ole kiinni.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Pahalta näyttää Renault tallien tilanne. Miten mahtaa käydä 107% säännön kanssa Melbournessa, joka kuuluu näihin kiihdytä jarruta ratoihin. Nopeita mutkia hyvin vähän. Viime kauden paaluaika oli 1.27.407 ja 107% tuosta olisi 1.33.525.
Uskoisin että tiukkaa tekee Renaulteilla. Alkais jo.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Pahalta näyttää Renault tallien tilanne. Miten mahtaa käydä 107% säännön kanssa Melbournessa, joka kuuluu näihin kiihdytä jarruta ratoihin. Nopeita mutkia hyvin vähän. Viime kauden paaluaika oli 1.27.407 ja 107% tuosta olisi 1.33.525.
Uskoisin että tiukkaa tekee Renaulteilla. Alkais jo.

Olisihan se hirvittävän noloa jos Renaultin "myllyttämät" autot jäisi 107% ulkopuolelle. Kisaan varmaan pääsevät mukaan mutta kestääkö värkit kisamitan kun painetaan täysillä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jos Rellut ovat Australiassa epäluotettavia ja sekuntitolkulla hitaampia, niin aivan varmasti saavat poikkeusluvan kehittää moottoriaan. Eihän se kenenkään etu ole, jos Rellut ajaa omasta mestaruudestaan ja muut oikeasta mestaruudesta. Veikkaan kuitenkin, että RB ei tule tällä kaudella voittamaan kumpaakaan mestaruutta. Tuskin on kuljettajientilastossa edes kolmen joukossa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
FIA on päättänyt, että vain viimeisestä kisasta saa tuplapisteet vaikka muumio halusi niitä useampaan. Väärin meni. Olisi pitänyt luopua koko pelleilystä.

FIA myös päätti, ettei Renault saa lisäaikaa moottorin kehittämiseen. Oikein meni. Ei sääntöjä voida muuttaa miten vain yhden tallin pyynnöstä.



Jäänyt kärjestä lähes 10 sekuntia (paras Toro Rosso, Vergine). Jerezin tulokset tältä päivältä:

1 Raikkonen (Ferrari), 1m27.104s (31 laps)
2 Hamilton (Mercedes), 1m27.820s (18 laps)
3 Bottas (Williams), 1m30.082s (7 laps)
4 Perez (Force India), 1m33.161s (11 laps)
5 Vergne (Toro Rosso), 1m36.530s (15 laps)
6 Gutierrez (Sauber), 1m42.257s (7 laps)
7 Vettel (Red Bull), no time (3 laps)
8 Ericsson (Caterham), no time (1 lap)

lähe: autosport.live

Muuten hyvä, mutta testit ajatettiin Bahrainnissa :D Tässä oikeat tulokset.


Pos Driver Team Time Gap Laps
1. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m35.570s 108
2. Fernando Alonso Ferrari 1m35.634s +0.064s 122
3. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m35.743s +0.173s 66
4. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m36.507s +0.937s 103
5. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m36.901s +1.331s 52
6. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m38.092s +2.522s 75
7. Lewis Hamilton Mercedes 1m39.041s +3.471s 89
8. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m39.636s +4.066s 61
9. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m39.976s +4.406s 106
10. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1m41.613s +6.043s 31
11. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m42.516s +6.946s 55

http://www.autosport.com/news/report.php/id/112706
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka Ricciardo ajoi tänään yllättävänkin kovan ajan Red Bullilla, niin ei tuo heidän tilanteensa kovin lupaavalta näytä. Helmut Markon mukaan Rellun moottorissa olisi pahimmillaan jopa 165 hv vähemmän kuin Mersun myllyssä, ja tuo tarkoittaisi suoranopeuksissa n. 30 km/h eroa! Huhujen mukaan myös Ferrari olisi tehoissa n. 75 hv Mersua jäljessä joten kyllä sielläkin parannettavaa on. Jos pitää paikkansa niin Ferrari- ja Renault-tallien puolesta pitää toivoa että tuo Mersun moottori olisi selvästi janoisempi koska muuten voi kaudesta tulla melkoista Mersun, McLarenin, Williamsin ja Force Indian ylivoimaa.

Tuohon tehovajaukseen kun lisää vielä Renault-tallien kohdalla nuo jatkuvat luotettavuusongelmat niin eipä kyllä hyvältä näytä. Joka testissä näyttää joku Rellu savuavan radan varressa ja Red Bull ilmeisesti kärsii edelleen tuosta kroonisesta jäähdytysongelmasta. En kyllä siis lähtisi lyömään vetoa Red Bullin, Toro Rosson tai Lotuksen pisteiden puolesta, ja Caterham näyttää niin hitaalta että heillä tekee tiukkaa päästä edes kisaan mukaan.

Mutta kyllä tässä aika vesi kielellä odottaa tuota avauskisaa. Pitkästä aikaa kilpailu jossa oikeastaan kaikki on täysin auki. Aika-ajoissa ainakin voi olla hyvinkin yllättäviä nimiä kärkipäässä, ja kun luotettavuusongelmia näyttää olevan kaikilla niin kisan lopputulos voi olla vieläkin yllätyksellisempi. Kisassa voidaan nähdä pitkästä aikaa jopa todellinen keskeytysten suma.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Mua ihmetyttää että kaikilla Rellun koneella ajavilla talleilla on ollut vähintään jonkin asteisia jäähdytysongelmia. Caterham oli ainoa jolla näitä ei ollut pahemmit ollut muttä kyllä sielläkin tänään aikamoinen liekkimeri oli. Mielestäni tästä kyllä herää saman tien kysymys että onko Renault ilmoittanut talleille ihan väärät moottirin tuottamat lämpökuormat ja täten kaikki on mitoittaneet liian tiukalle jäähdytyksen. Paha sanoa.

Rellu kuitenkin sanoo että ongelmat on taklattu ja kaikki on kunnossa. Tänään päästiin jopa karttoja tekemään. Toisin sanoen jokainen moottoreista jotain ymmärtävä tietää että se on ollut ihan saakelin sekaisin koko paketti jos edes karttoja ei olla kunnolla voitu vielä tehdä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Muuten hyvä, mutta testit ajatettiin Bahrainnissa :D [/URL]
Mitä ihmettä minä olen kirjoittanut? No, muutaman kaljan jälkeen aika huonosti katsoo mistä tulokset ottaa. Olisi pitänyt katsoa vaikka noita kierrosaikoja.

Itse uskon Ferrarin olevan todella hyvä kisatilanteessa. Aika-ajot menevät sinne sijoille 4-8, mutta maalissa ollaa sijoilla 1-4. Kaksi asiaa jotka mielestäni vaikuttavat tähän ovat kuskit ja tasapainoinen auto. Kuskit ovat sarjan parhaat ja ainakin Ferrarin ja Kimin mukaan auto ei kuluta juuri mitään. Aikakone olisi kiva. Nyt kun loppukausi lätkässä on pilattu auditointeineen ja karsintojen lopettamisella niin ei ole muuta odotettavaa kuin formulat. Siintä olen varma, että tällä kaudella draamaa on enemmän kuin tarpeeksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mua ihmetyttää että kaikilla Rellun koneella ajavilla talleilla on ollut vähintään jonkin asteisia jäähdytysongelmia. Caterham oli ainoa jolla näitä ei ollut pahemmit ollut muttä kyllä sielläkin tänään aikamoinen liekkimeri oli.

Kun katsoo noita autojen perässä olevia jäähdytysaukkoja niin ei ole ihme miksi juuri Caterham on se Rellu-talleista jolla on ollut vähiten luotettavuusongelmia. Siellä on ihan selkeästi tehty reilusti suuremmat jäähdytysaukot aerodynamiikan kustannuksella, ja tämä ikävä kyllä taitaa näkyä sitten myös auton nopeudessa. Mutta he ovat pystyneet tämän ansiosta ajamaan edes hieman pidempiä vetoja ilman isoja lämpöongelmia. Red Bullilla taas on esim. tehty tyypilliseen Neweyn tyyliin kaikki aerodynamiikan ehdoilla ja koko auton perä on todella tiivis paketti, ja jäähdytysaukot mahdollisimman pienet. Eipä siis ihme että ongelmia on ollut kun tuo Rellu näyttää vaativan ilmeisesti enemmän jäähdytystä kuin kilpailijoiden myllyt.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tämän päivän tuloksia.

1. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m33.258s 99
2. Nico Rosberg Mercedes 1m33.484s +0.226s 103
3. Kimi Raikkonen Ferrari 1m35.426s +2.168s 87
4. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m35.894s +2.636s 88
5. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m36.113s +2.855s 81
6. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1m36.205s +2.947s 115
7. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m37.087s +3.829s 78
8. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m38.083s +4.825s 117
9. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m42.166s +8.908s 33
10. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1
11. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 0

Räikkönenkin veti pehmeillä ton oman aikansa. Lisäksi pitkät vedot Räikkösellä olivat heikkoja verrattuna Massaan.

Bahrain F1 test: Massa flies for Williams, more Red Bull trouble - F1 news - AUTOSPORT.com
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Talvitestit takana, ja yllättävän suuria vastoinkäymisiä on ollut kaikilla talleilla. Jopa viimeisenä testipäivänä useampi talli joutui jättämään homman kesken tai vähintäänkin tullut noudetuksi radalta ratavirkailijoiden avustamina. Kahden viikon kuluttua Australiassa nähdään varmasti värikäs kisa: paljon keskeytyksiä, suuria eroja sekä yllättäjiä pisteillä. Luotettavuudella saa jo kivasti bonusta ekoihin kisoihin.

Vaikka talvitestien perusteella ei mitään absoluuttisia totuuksia voi laukoa, niin tässä vähän omaa arviota tarkahkon seurannan jäljiltä. Kiva katsoa muutaman kisan jälkeen, oliko arviot sielläpäinkään.

Ykköskorissa on kaikki Mercedeksen moottoria käyttävät tallit. Järjestyksessä Mercedes/Williams-McLaren-Force India. Ferrari kuuluu jonnekin tuonne sekaan. Sitten tulee pitkä rako ja loput tiimit.

Tässä vaiheessa Mercedes ja Williams ovat valmiimman näköisiä. Toimivat yhdellä nopealla sekä pitkissä vedoissa. Mersu näytti alkuun nopeammalta, mutta Williams kohdannut vähemmän ongelmia viime päivinä ja onkohan mennyt jopa edelle? Erittäin hyvä tilanne Bottaksen suhteen, vähintään bodiumia tarjotaan heti alkukaudesta. Mestarisuosikiksi nostan Hamiltonin.

Seuraava pari vaikuttaisi oleva McLaren-Ferrari. Tulokaskuski Magnussen on aloittanut ennakkoluulottomasti ja voi yllättäen jopa haastaa Buttonia, jonka elekieli ja kommentit ovat olleet vähän negatiivisia. Siitäkin huolimatta, että onhan talli paljon paremmassa jamassa kuin vuosi sitten. Buttonia varmasti suosii hellä ajotapa, mikä auttaa bensan- ja renkaidensäästössä.

Ferrari ei ole siellä, missä Alonso ja Räikkönen haluaisivat. Menee asiallisesti pitkissä vedoissa, mutta vauhtia yhdelle nopealle taitaa uupua. Oletettavasti se saa resurssiensa ansiosta eroa kurottua umpeen kauden mittaan, mutta ensimmäisissä kisoissa ei saa MM-kärkeä päästää liian kauas. Väitetään, että Ferrari on hyvin taloudellinen auto, mistä voi olla etua, mikäli ennustetut bensansäästötalkoot sotkee ajamista.

Force India on alun vaikeuksien jälkeen ollut nopea ja luotettava. Päässee yllättämään taas alkukaudesta, mutta riittääkö resurssit kehittämään autoa riittävästi. Aiempina vuosina kassan pohja on tullut vastaan kovin aikaisin.

Loppujen rankkaaminen on makuasia. Sauber on ollut näistä luotettavimpia, mutta kaksi kakkoskuskia eivät välttämättä saa tarpeeksi irti autosta edellä olevien saavuttamiseksi. Toro Rosso on surkean alun jälkeen osoittanut luotettavuuden parantuneen, ja on lähtökohtaisesti paras Renault-tiimi. Kvyatille löytyy itseltä kovasti sympatiaa, toivotaan venäläisrookielle onnistumisia.

Kaksikko Caterham-Marussia jatkaa hännillä, kun kausi etenee. Niiden toive on ensimmäisissä kisoissa, joissa vastustajien keskeytysten myötä voi saada pisteitä, mikä olisi näille lilliputtitalleille lottovoitto. Jopa toivonkin tätä, niin saavat edes vähän palkkiota muutaman vuoden työstä. Autojen vauhti on toki heikkoa ja tuskinpa kehityskäyrä nousee kauden edetessä. Marussia tosin on itsekin kärsinyt melkoisista luotettavuusongelmista, kun taas Caterhamilla on Renaultin asiakkaista parhaiten onnistunut testikausi. Vauhdin puolesta venäläistalli vie tätä paria mennen tullen.

Lotus ja Red Bull on sitten tässä tekstin lopussa. Ei varmasti kaksi huonointa autoa, mutta onhan se jo jonkin sortin ihme, jos edes yksi näiden neljästä autosta saadaan avauskilpailussa maaliin. Ei minulla ihmeitä ole Vetteliä vastaan, mutta kieltämättä nautin nähdä, mitä nyt tapahtuu, kun pöytää ei ole katettu valmiiksi. Joskus hänellä on meinannut pää levitä vaikeuksien tullessa vastaan, nyt nähdään, onko hänestä isoksi mestariksi ja vaikeuksien kautta voittajaksi.

Mielenkiintoisin lähtöasetelma moneen vuoteen. Miten nopeasti isot (?) erot alkavat tasoittua? Tuleeko keskeytyksiä vanhan hyvän ajan malliin? Miten bensarajoitus ja rengaspeli vaikuttaa voimasuhteisiin? Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia. Alkaisi jo..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tulokaskuski Magnussen on aloittanut ennakkoluulottomasti ja voi yllättäen jopa haastaa Buttonia, jonka elekieli ja kommentit ovat olleet vähän negatiivisia.

Magnussen on väläytellyt nopeuttaan mutta vähän pistää epäilyttämään tuo taktinen puoli ja auton/renkaiden/polttoaineen säästely joka tulee entistäkin suurempaan rooliin ensi kaudella. Magnussenilla ainakin tässä viimeisessä testissä kisasimulaatiossa kierrosajat laskivat todella rajusti loppua kohden, mikä pistää miettimään että ajaako Magnussen hamiltonmaisesti alussa liian kovaa eikä kykene säästelemään renkaitaan. Buttonhan taas on mestari tässä ja varmasti yksi taktisesti fiksuimpia kuljettajia koko porukasta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Lotus ja Red Bull on sitten tässä tekstin lopussa. Ei varmasti kaksi huonointa autoa, mutta onhan se jo jonkin sortin ihme, jos edes yksi näiden neljästä autosta saadaan avauskilpailussa maaliin.
Jos lähdetään siintä, että saadaan edes aika-ajokierros ajettua ja sen jälkeen on vielä pitkä ja hikinen lämmittelykierros. Ihme siis, jos edes kaksi autoa starttaa lähtöruudusta. Saa ottaa talteen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
F1-forumilla osa epäili Ferrarin piilottelevan vauhtiaan. Sektoriajoissa näkynyt purppuraa ja sen jälkeen löysätty. Etusiipi paljon yksinkertaisempi kuin muilla. Australiaan sitten kisasiipi? Kuljettajien itsevarmuus Ferrarilla puoltaa tätä, mutta Australiassa se todellisuus sitten nähdään. Kyllä itse silti Hamiltonin ja Mersun mestaruutta pidän todennäköisimpänä.
 
Suosikkijoukkue
KK
F1-forumilla osa epäili Ferrarin piilottelevan vauhtiaan. Sektoriajoissa näkynyt purppuraa ja sen jälkeen löysätty. Etusiipi paljon yksinkertaisempi kuin muilla. Australiaan sitten kisasiipi? Kuljettajien itsevarmuus Ferrarilla puoltaa tätä, mutta Australiassa se todellisuus sitten nähdään. Kyllä itse silti Hamiltonin ja Mersun mestaruutta pidän todennäköisimpänä.

Ferrari myös kertonut, että puuttuvien tehojen syy tiedetään. Ferrarilla on kumminkin todella osaavaa porukkaa ja viimeistään kisavauhti on kohdallaan. Itse uskon Ferrarin saavan parissa viikossa paljon irti autosta. Toivottavasti koneet vain kestää. Itse veikkaan Melbourneen keskeytys sumaa eli puolet autoista ei pääse edes maaliin.

linkki vie maikkarin uutiseen
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös