Mainos

Formula 1 – kausi 2014

  • 332 615
  • 1 769

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Onko noi MTV3:n jälkilähetyskoosteet vedetty vessasta alas, kun nyt näyttäisi tulevan uusintana vasta maanantaina kello 11.40 ilmeisesti koko kilpailu?

Ei siis vissiin tarvi kaudesta seurata kuin tulokset, jos ei satu olemaan streamien äärellä...
 

Jasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onko noi MTV3:n jälkilähetyskoosteet vedetty vessasta alas, kun nyt näyttäisi tulevan uusintana vasta maanantaina kello 11.40 ilmeisesti koko kilpailu?

Ei siis vissiin tarvi kaudesta seurata kuin tulokset, jos ei satu olemaan streamien äärellä...

Koosteet tänä vuonna Subilta, eli entiseen malliin jatkuu myös maksukanavattomille.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Koosteet tänä vuonna Subilta, eli entiseen malliin jatkuu myös maksukanavattomille.

Ok, älysin kyllä katsoa vielä kaikki AVA:t ja Livit, mutta unohdin tosiaan Subin, kun ajattelin kenties että omistaa jo niin paljon omaakin ohjelmaa. Hyvä näin! Lisäbonus, ettei tule enää Tulosruudun jälkeen, jossa tuloksen kuuli, jos ei ollut varuillaan.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mukava huomata McLarenin olevan noinkin valmis kilpuri. Ei tainnu koko viikonloppuna olla mitään teknisiä huolia.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jos talvitesteihin vertaa, niin suhteellisen odotettu avauskisa nähtiin. Mersut ja Mersun moottorit vahvoja. Nico voitti aivan ylivoimaisesti ottamalla myös upean startin, jolla pääsi piikkiin.

Oikeastaan RB:n kakkoskuskin kakkospaikka oli hieman yllätys, tosin kovasta tallista on kysymys.

Ferrarille pienimuotoinen taisteluvoitto, kisavauhtia kun jo testit olivat kertoneet. Alonso parempi ja Kimi vaikeuksissa ajettavuuden kanssa.

Bottas teki karmean ajovirheen helpossa paikassa, mutta onneksi autosta irtosi palasia radalle, jotta SC saatiin tiivistämään jono. Sijoitus tämän ansiosta lopulta hyvä kuudes.

Lotus oli täysin paska, mutta ei ole varmaan kenellekään mikään yllätys testien perusteella.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Ihan ok kauden avauskisa nähtiin. Rosbergille ylivoimainen voitto. Ricciardo ja Magnussen ajoivat läpi viikonlopun todella hyvin ja molemmille loistava tulos myös kisasta.

Ferrarin suorituskyky oli vielä vähän hukassa. Alonso ajoi ihan hyvän kisan, mutta Kimi sortui muutamaan virheeseen ja siihen päälle tuo turva-auton aikainen pysähdys, jossa meni aikaa, joten sijoitus 8:s.

Bottas näytti, että Williamsin tämän vuoden autossa kyllä vauhtia löytyy. Yksi iso virhe kuitenkin tänään tuli. Ei lopulta hirveästi menettänyt siinä sijoja, mutta nuo pitää pystyä jatkossa karsimaan pois.

Autojen luotettavuus oli ihan hyvällä tasolla, eikä mitään älytöntä keskeytysten määrää nähty. Varmasti kauden mittaan myös nämä luotettavuus ongelmat vähenevät.

Parin viikon päästä jatketaan Malesiassa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Suomalaisten osalta ei ihan paras, muttei huonoinkaan kisa. Vale ajoi upeasti, mokasi, ja ajoi taas upeasti. Ferrari ei sovi yhtään Kimille, mutta kovana rattimiehenä teki minkä pystyi ja pääsi pisteille. Parissa seuraavassa kisassa voi olla vaikeaa päästä samoille sijoille. Valella, koska Massa, Hamilton ja Vettel saattavat hyvinkin ajaa samoista tai paremmista sijoista. Kimillä, koska Fernandon aliohjaavaan tyyliin tehtyä auto ei vielä saada väännettyä Kimille sopivaksi ja koska edellä mainitut herrat lienevät kaikki edellä.

Mutta muuten pitkästä aikaa oikein mielenkiintoinen ja tapahtumarikas kisa.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
RB:n Ricciardo on hylkäysuhan alla. Auton moottori on ylittänyt polttoaineen virtausnopeuden, jonka on säännöissä rajattu 100kg/tunti.

Olisi aika iso katastrofi RB:lle, koska Vettelin kisa meni heti alkuunsa piloille tekniikan hajottua.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Sääliksi käy Kamui Kobayashia. Aika-ajoissa olosuhteisiin nähden loistava suoritus umpisurkealla Caterhamilla, mutta kisassa takajarrut pettävät ensimmäisessä mutkassa.

Mahtaa Felipellä puntti jo tutista kun Valtteri ajoi yhtä virhettä lukuunottamatta huippukisan. Kuumana kävi kisan jälkeen lehdistön haastatteluissakin ja vaati Kamuille kilpailukieltoa.
FIA vahvisti ettei sitä ole tulossa.

Saa nähdä hylätäänkö Ricciardo. Tuskin kotikisassaan palkintokorokkeelle yltänyttä rahatallin miestä hylätään vaikka olisi ajanut leikkuupuimurilla.

Kaikenkaikkiaan hieno kisa ja hyvää kilvanajoa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mutta muuten pitkästä aikaa oikein mielenkiintoinen ja tapahtumarikas kisa.

Minusta tämä kisa ei taas poikennut ollenkaan aiempien vuosien tylsistä ja pitkästyttävistä kisoista. Rosberg paineli karkuun heti alussa, muutama kolari ja keskeytys. Siinäpä tämän kisan anti. Muuten köröteltiin sievästi jonossa (toki Bottas ohitteli mukavasti).

Bottaksen kisa hyvinkin kaksijakoinen, ensin loistavaa ajoa ja olisi jopa ollut podiumilla ilman tuota typerää virhettä. Tuon jälkeen kisa alkoi jälleen alusta ja kierrokset loppuivat kesken. Mutta pääasiassa hyvää tekemistä.

Ferrarin tilanne on mielenkiintoinen. Ilmeisesti tuossa on kaikki mitä tällä hetkellä autosta irti saadaan. Kimillä oli Alonsoa enemmän vaikeuksia auton kanssa, mutta ei Alonsokaan säväyttänyt. Jäi vähän fiilis että otettiin se mitä otettavissa oli eikä riskeerattu mitään. Esim. Alonso oli yllättävän passiivinen taistelussa Hulkenbergin kanssa. Samoin Räikkönen körötteli Vergnen perässä, vaikka oli koko ajan käytännössä perseessä kiinni.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lotus oli täysin paska, mutta ei ole varmaan kenellekään mikään yllätys testien perusteella.

Epäilen vahvasti, että Lotus ei aja kuluvalla kaudella täyttä kautta - koko touhu on sen näköistä, että ainoastaan jonkun megaluokan sponsorin ilmantuminen voi pelastaa tilanteen.

Ja sitten kysymys kaikille tekniikasta ja autoista jotain tietäville. Räikkösellä oli tosiaan vaikeuksia muutamissa jarrutuksissa ja kuten tälläkin palstalla todettua, auto on tehty aliohjautuvaksi Alonson toiveiden mukaisesti ja aliohjautuvuus ei sovitäydellisesti Räikköselle. Mikä osa autoa tai mitkä osat vaikuttavat eniten siihen, onko auto yli-tai aliohjautuva? Kysyn siksi, että tiettyjen merkkien aivan standardiautojahan voidaan myös muokata eri ajotyyleille ja olosuhteisiin. Ymmärrän, että formula-auto ja perusauto eivät ole missään nimessä vertailukelpoisia, mutta eikö Räikkösen autoa voisi sääntöjen puitteissa muokata enemmän hänen ajotyylilleen sopivaksi?
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Talllien tämänhetkinen suorituskykyjärjestys. Isoilla talleilla McL, RB, Ferrari, Mercedes tietenkin jatkossa taloudelliset resurssit kehittää nopeiten autoaan.

1. Mercedes
2. Williams
3. McLaren
4. Red Bull
5. Force India
6. Ferrari
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bottas sai ainakin ohitella ihan perkeleesti, ja tekikin sitä työtä hienolla tavalla nousten sija sijalta niin ennen kuin jälkeenkin tuon harmittavan ajovirheensä. Kaksijakoinen kisa hänelle, toisaalta hölmö oma virhe kesken hyvän ja nousujohteisen taistelun mutta kuten sanottu, ohitteli kisan aikana kauhean määrän autoja sijoituksista taistellessaan ja nousi onneksi lopulta hyvin pisteille.

Ferrarin ja Kimin touhut eivät tänä viikonloppuna paljon hurraahuutoja aiheuttanut, tallilla ei kummassakaan autossa vauhti oikein riittänyt ja tekeminen oli etenkin Kimiltä muutenkin aika ruosteista.

Viikonlopun erityismaininta ilman muuta Kevin Magnussenille. Fantastinen debyyttiviikonloppu alusta alkaen ja mikä sen hienompaa kuin nousta keltanokkana legendaarisella McLarenin hopeanuolella saman tien palkintopallille. Ja vielä ensimmäinen tanskalainen tietenkin noilla sijoilla, oli muutenkin outoa kun ruudussa vilkkui Tanskan ja Ruotsin lippua kun noita ei liikaa ole viime vuosina kisoissa näkynyt.
 

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Alkaa mennä vähän liian tekniikkakikkailuksi. Siis RB diskattiin, koska bensanmittausanturi ilmoitti kulutuksen olleen yli 100kg/tunnissa. RB oli jo vaihdellut noita mittausantureita, koska liian tiuhalla mittausvälillä (mikä lienee) anturi mittaa kaikki kulutuspiikitkin. Ei mulla muuten mitään tuota sääntöä kohtaan, mutta jos hylkäys tulee anturiviasta, niin onko tällä enää mitään tekemistä autokilpailun kanssa? ECO-runit on asia erikseen.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Kyllä oli täysi farssi avauskisa. Eikös formuloissa ole tarkoitus ajaa kilpaa? Nyt siellä pojat vaan säästelee bensaa ja moottoria, että selviytyisivät maaliin asti, sen sijaan, että ajettaisiin hanaa ja katsottaisiin ketä on nopein.
Ja nuo uudet autojen äänet ovat järkyttävät.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ainakin RB suomii FIAa kovalla kädellä ja sanoo että niiden anturit on olleet epäluotettavia testeistä lähtien. RB:llä ilmeisesti kahdet sensorit tämän takia autossa ja olivat noudattaneet omia sensoreitaan, jotka olivat antaneet tolkullisempia lukemia. Jotenkin mä pystyn ymmärtämään tuon 100kg/kisa, mutta tämmöiset virtaus säännöt on aika naurettavia. Varsinkin kun tuohon maksimaaliseen kierrosnopeusrajaan moottorissa ei ole edes teoreettisesti mahdollista päästä tuolla alle 100kg/h virtuaksella.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valju maku jäi kauden avauksesta. Pakka on enemmän hajallaan kuin viime vuonna mikä on ymmärrettävää, mutta heikentää kilvanajoa. Vettel oli toki viime vuonna jälkimmäisen puoliskon omilla luvuillaan, mutta noin muuten kilvanajo oli usein melko tasaista siinä takana ja alkukaudesta kärjenkin osalta. Äkkiähän tiimit kehittyvät, mutta saa nähdä mihin Ferrarin ja Renaultin moottoreilla liikkuvat autot pääsevät kauden edetessäkään. Ricciardon Red Bull oli jo Australiassa yllättäen kilpailukykyinen, joten se antaa toivoa taistelussa Mercedes-motteja vastaan. Ihmeellistä sössimistä Red Bullilta, etteivät voineet käyttää FIA:n anturia, kun se muillekin kelpaa ja ottaa sitten pari litraa enemmän varman päälle. Toisaalta olen siinä samaa mieltä, että menee jo liiaallisuuksiin jos tänä vuonna pitää säästää niin bensaa, moottoria kuin renkaitakin. Parin viime vuoden rengaskikkailut sen sijaan mielestäni oikeasti piristivät sarjaa niin kauan kuin Pirelli sai tehdä erilaisia renkaita. Sitten äänenpainot nousivat tietyillä tahoilla ja kilpailu osin lässähti...

Kimistä sen verran, että jonkun verran olen vuosien mittaan eri analyyseja ja vertailuja lukenut (varmaan sekä enemmän että vähemmän asiantuntevammilta henkilöiltä) sekä ihan Kimin itsensä kommentteja kuunnellut hänen ajotyylistään ja toiveistaan auton suhteen. Olen saanut sellaisen kokonaiskuvan, että tärkeintä Kimille on erittäin tarkka ohjaus ja terävä auton etupään käyttäytyminen. Aliohjaus tietysti on myrkkyä tällöin enemmän kuin yliohjautuvuus, mutta sinänsä Kimi ei kai sen kummemmin toivo varsinaisesti sen enempää yli- kuin aliohjautuvaakaan autoa.

Lotuksellakin näitä ongelmia oli monessa kilpailussa kumpanakin kautena (mm. viime vuoden lopun päivitys akseliväliltään suurempaan autoon oli Kimille täysi susi, Monacossa veti suoraan yhden kierroksen jälkeen pilttuuseen harkoissa ja sanoi että ohjaus on kelvoton jne.). Yleensä ne sitten ovat realisoituneet aika-ajoissa (etu?)renkaiden saamisessa lämpöihin. Samaa vaivaa oli ensimmäisellä Ferrari-stintilläkin, erityisesti silloin kun siellä tehtiin niitä kuuluisia muutoksia autoon 2008 alkukaudesta. Kisamatkalla Kimi yleensä on pystynyt noita ongelmia kompensoimaan varsin hyvin, mutta nyt näytti Ferrari sen verran vikurilta että pahalta näyttää näiden kolmen seuraavan kisan suhteen. Kun yleensähän vasta Barcelonaan on saatu isompia päivityksiä autoon. Australia on ratana kuitenkin spesiaalimpi ja Kimin taidot on niin usein nähty, että täytyy vain odotella toiveikkaana ja katsoa mitä mies saa aikaan. Sinänsähän vauhti oli jopa ihan ok pitkät tovit Alonsoon verrattuna, vaikka talvi on ollut haasteellinen ja samoin oli avausviikonloppu. Se on oma huolensa sitten tietenkin riittääkö Ferrarin vauhti yleensä mihinkään, paljon jätti kysymysmerkkejä tämä kauden avaus.

Tanskan pojalta Magnussenilta tosiaan melkoinen avaus. Mukava nähdä uusi harvinaisempi maa kärkikahinoissa ja täytyy sanoa että pientä lisäbonusta Magnussenille on pakko antaa sen takia, että kaveri on päivälleen samanikäinen kuin sivullekirjoittanut. Katsotaan pystyykö kepittämään Buttonin vielä usein kauden aikana.
 

Outsider

Jäsen
Ja sitten kysymys kaikille tekniikasta ja autoista jotain tietäville. Räikkösellä oli tosiaan vaikeuksia muutamissa jarrutuksissa ja kuten tälläkin palstalla todettua, auto on tehty aliohjautuvaksi Alonson toiveiden mukaisesti ja aliohjautuvuus ei sovitäydellisesti Räikköselle. Mikä osa autoa tai mitkä osat vaikuttavat eniten siihen, onko auto yli-tai aliohjautuva? Kysyn siksi, että tiettyjen merkkien aivan standardiautojahan voidaan myös muokata eri ajotyyleille ja olosuhteisiin. Ymmärrän, että formula-auto ja perusauto eivät ole missään nimessä vertailukelpoisia, mutta eikö Räikkösen autoa voisi sääntöjen puitteissa muokata enemmän hänen ajotyylilleen sopivaksi?

Nopeus on kuitenkin ajettavuutta tärkeämpää, vaikka asiat toki menevätkin pitkälti käsi kädessä. Eli toisin sanoen ei varmasti ole mikään ongelma kenellekään F1-varikolla säätää aliohjaava auto yliohjaavaksi, mutta se ei takaa sitä, että siitä tulisi silloin yhtään sen nopeampi. Varmasti sääntöjen puitteissa on mahdollisuutta vaikuttaa asiaan ja näin yritetään tehdäkin, mutta ei se ihan hetkessä tapahdu, varsinkaan kun uusia osia ei voi kilpailujen välissä testata.


Ricciardon hylkäykseen johtanut syy nyt oli sitten taas yksi järjetön sääntö muiden joukossa. Jos kerran on polttoaineen kokonaismäärä rajattu, niin ei sillä hetkellisellä kulutuksella pitäisi olla mitään merkitystä mihinkään. Epäilen vahvasti, että tällä kaudella saadaan vielä sääntömuutoksia aikaan, kun Bernie setäkin kerkesi puhua jo ennen kauden alkua kierrosrajan nostosta ja nyt nähtiin, että todellisuudessa ei menty edes lähelle nykyistäkään maksimia.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pistikö kukaan merkille sitä että televisiokuvassa oli todella huonosti esillä kuljettajien väliset aikaerot. Esim. viime vuonna kuvan alareunassa meni lähes jatkuvasti erot jotka päivittyivät myös jatkuvasti eikä esim. vain silloin kun kierros täyttyy.

Laitoin tämän merkille kun en löytänyt maksutonta sektoriaika-appsia joka yleensä on ollut tabletissa vieressä. Kävi mielessä että yritetäänkö tässä saada kaiken muun lisäksi ihmiset lataamaan sen Fian maksullisen (kun muuta ei ole). Eihän se kallis ole muutta periaatteesta jäi nyt ainankin Melbournen kisassa lataamatta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Satunnaisia huomioita

- Äänet ovat minusta ihan ok, paljon nyansseja, vaihtelua ja teknisiä yksityiskohtia, jotka ei varmasti uppoa kaikille. dB-taso on kyllä alhainen, kun esim. varikkostopeilta lähdettäessä kuuluu eniten takarenkaiden ulinaa kun lyö tyhjää. Ei ollut vapariaikakaudella näin.
- Moottoreiden myötä auton ajettavuus on muuttunut tosi paljon. Nyt on enemmän (perän) elämistä ja vääntävämmän koneen myötä kaasukontrolli korostuu. Sladien määrä ja sitä kautta virheiden määrä kasvanut huimasti. Tuo myös hyvää lisää kaksinkamppailuihin kun voi valita eri ajolinjoja. Esim. Bottas teki usein niin, että jarrutti apexiin, käänsi auton pienessä tilassa ja sitten rajusti kaasulle kun auto on suorassa. Jotkut ajoivat pyöreämpää linjaa ja kärsivät noissa tilanteissa. Toki Valtterin ajotapa noissa tilantessa on rajumpi renkaille ja vie helposti bensaa enemmän.
- luotettavuus oli yllättävän hyvää ja ei ongelmia bensankulutuksessa. Valtteri sanoi, ettei paljoa tarvinnut edes säästellä vaikka raivosi ohituksia koko ajan.
- Bottas ihan liekeissä, en malta odotella tulevia kisoja. Virheettömällä ajolla korjaa podiumeja.
- Ferrari oli vaisu, ehkä pelasivat vain varman päälle asenteella "otetaan peruspisteet kotiin".
- Mersu odotetun vahva, samoin McLaren.
- Magnussen kuin vanha tekijä. Webberiltä hieno twiitti asiasta, että onneksi ottivat autoon nälkää ja lahjakkuutta, ei rahaa. Word.
- Vielä paljon muuttujia, että hankala sanoa miten menee rengaskulutukset, bensansäästöt ja muut kisataktiikat. Luotettavuus myös enemmän koetuksella kun ajetaan Malesian helteessä.

Red Bullin hylkäys ja reaktio kuin doping-käryssä. Muiden vika. Kyllä sillä liian suurella bensavirtauksella saa hetkellistä etua kun voidaan ottaa koneesta enemmän irti. Toki sitten jossain vaiheessa joutuu säästämään bensaa enemmän. Jos huhut Rellun tehopuutteesta on totta niin tällä keinolla sitä voi vähän kompensoida, syötetään tärkeissä kohdissa rataa ja kaksinkamppailua enemmän bensaa (ja toki ilmaa, jonka turbo helposti mahdollistaa) niin voidaan paikata tehonpuutetta. Jos (ja tekisi mieli sanoa kun) mittalaitteisto on ok ja RB tehnyt tuon tahallaan niin case on täysin verrattavissa alipainoiseen autoon, josta on tullut koviakin penaltteja esim. Hondalle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pistikö kukaan merkille sitä että televisiokuvassa oli todella huonosti esillä kuljettajien väliset aikaerot. Esim. viime vuonna kuvan alareunassa meni lähes jatkuvasti erot jotka päivittyivät myös jatkuvasti eikä esim. vain silloin kun kierros täyttyy.

Laitoin tämän merkille kun en löytänyt maksutonta sektoriaika-appsia joka yleensä on ollut tabletissa vieressä. Kävi mielessä että yritetäänkö tässä saada kaiken muun lisäksi ihmiset lataamaan sen Fian maksullisen (kun muuta ei ole). Eihän se kallis ole muutta periaatteesta jäi nyt ainankin Melbournen kisassa lataamatta.

Itsekin olin paniikissa lauantaina kun huomasin ilmaisen live timingin olevan vain täynnä jotain erivärisiä palluroita. Itse vieroksun kaikkea uutta tekniikkaa ja en omista älypuhelinta jne. Mutta kun himasta löytyy tabletti joka on ostettu tenavan viihdykkeeksi matkoilla jne. Niin päätin antaa tälle official appsille mahdollisuuden(elämäni ensimmäinen appsi tilaus).
Olin tosiaan valmis maksamaan kympin sektoriajoista kauden ajalta, mutta mitä vielä, tsiisus kun on paljon informatiota ja mielenkiintoista sellaista koko sovellus täynnä. 6 erilaista monitorinäkymää missä erilaisia kokoonpanoja tärkeimpiä tietoja, itseä nyt sektorien lisäksi kiinnosti ainakin rengastaktiikat ja gapit/intervallit muihin. Mainitakseni jotain näistä erikoisista lisäinfoista niin erittäin metka oli kolmesta mutkasta saatava mutkainformaatio, tulo, apex ja lähtönopeus. Niin ja tietty löytyy kommentointi ja tiimiradioita.
Ei voi muuta kuin vuolaasti kehua ja suositella tätä sovellusta, kyllä oli luksusta tablettia pitää sohvalla kisan aikana ja pläräillä infoja. Maksaa noin 50senttiä per kisa. Olen paljon tuhrempaankin rahaa laittanut, hinta on halpa.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös