Valju maku jäi kauden avauksesta. Pakka on enemmän hajallaan kuin viime vuonna mikä on ymmärrettävää, mutta heikentää kilvanajoa. Vettel oli toki viime vuonna jälkimmäisen puoliskon omilla luvuillaan, mutta noin muuten kilvanajo oli usein melko tasaista siinä takana ja alkukaudesta kärjenkin osalta. Äkkiähän tiimit kehittyvät, mutta saa nähdä mihin Ferrarin ja Renaultin moottoreilla liikkuvat autot pääsevät kauden edetessäkään. Ricciardon Red Bull oli jo Australiassa yllättäen kilpailukykyinen, joten se antaa toivoa taistelussa Mercedes-motteja vastaan. Ihmeellistä sössimistä Red Bullilta, etteivät voineet käyttää FIA:n anturia, kun se muillekin kelpaa ja ottaa sitten pari litraa enemmän varman päälle. Toisaalta olen siinä samaa mieltä, että menee jo liiaallisuuksiin jos tänä vuonna pitää säästää niin bensaa, moottoria kuin renkaitakin. Parin viime vuoden rengaskikkailut sen sijaan mielestäni oikeasti piristivät sarjaa niin kauan kuin Pirelli sai tehdä erilaisia renkaita. Sitten äänenpainot nousivat tietyillä tahoilla ja kilpailu osin lässähti...
Kimistä sen verran, että jonkun verran olen vuosien mittaan eri analyyseja ja vertailuja lukenut (varmaan sekä enemmän että vähemmän asiantuntevammilta henkilöiltä) sekä ihan Kimin itsensä kommentteja kuunnellut hänen ajotyylistään ja toiveistaan auton suhteen. Olen saanut sellaisen kokonaiskuvan, että tärkeintä Kimille on erittäin tarkka ohjaus ja terävä auton etupään käyttäytyminen. Aliohjaus tietysti on myrkkyä tällöin enemmän kuin yliohjautuvuus, mutta sinänsä Kimi ei kai sen kummemmin toivo varsinaisesti sen enempää yli- kuin aliohjautuvaakaan autoa.
Lotuksellakin näitä ongelmia oli monessa kilpailussa kumpanakin kautena (mm. viime vuoden lopun päivitys akseliväliltään suurempaan autoon oli Kimille täysi susi, Monacossa veti suoraan yhden kierroksen jälkeen pilttuuseen harkoissa ja sanoi että ohjaus on kelvoton jne.). Yleensä ne sitten ovat realisoituneet aika-ajoissa (etu?)renkaiden saamisessa lämpöihin. Samaa vaivaa oli ensimmäisellä Ferrari-stintilläkin, erityisesti silloin kun siellä tehtiin niitä kuuluisia muutoksia autoon 2008 alkukaudesta. Kisamatkalla Kimi yleensä on pystynyt noita ongelmia kompensoimaan varsin hyvin, mutta nyt näytti Ferrari sen verran vikurilta että pahalta näyttää näiden kolmen seuraavan kisan suhteen. Kun yleensähän vasta Barcelonaan on saatu isompia päivityksiä autoon. Australia on ratana kuitenkin spesiaalimpi ja Kimin taidot on niin usein nähty, että täytyy vain odotella toiveikkaana ja katsoa mitä mies saa aikaan. Sinänsähän vauhti oli jopa ihan ok pitkät tovit Alonsoon verrattuna, vaikka talvi on ollut haasteellinen ja samoin oli avausviikonloppu. Se on oma huolensa sitten tietenkin riittääkö Ferrarin vauhti yleensä mihinkään, paljon jätti kysymysmerkkejä tämä kauden avaus.
Tanskan pojalta Magnussenilta tosiaan melkoinen avaus. Mukava nähdä uusi harvinaisempi maa kärkikahinoissa ja täytyy sanoa että pientä lisäbonusta Magnussenille on pakko antaa sen takia, että kaveri on päivälleen samanikäinen kuin sivullekirjoittanut. Katsotaan pystyykö kepittämään Buttonin vielä usein kauden aikana.