Ahaa, oletin että soft oli käytössä niin kuin tuolla mainitaan
Pirelli changes tyre choices for Australia and Bahrain - F1 Fanatic
En ole autoinsinööri mutta mun ajatus oli että soft ja supersoft olisivat sen verran lähellä että aikoja voidaan ihan hyvin vertailla ja pitää tosiaan muistaa että nyt oli kyseessä testikausi, kun ollaan bahrainin kisassa kehitys voi olla jo niin että softeilla/mediumeilla mennään 1:32 aikoja = veikkaan että autot eivät ole hitaampia kuin viime vuotiset ainakaan aika-ajoissa.
Mua kiinnostaa ne hyvät mutka-ajat, eli kaarrenopeudet bahrainissa, selittääkö senkin tämä supersoft/soft ero?
_
Jännää kyllä.
F1.com kertoi tuon Hard ja Medium. Tosin noitahan muuteltiin jossain vaiheessa kautta jos oikein muistan? En tiedä oliko ennen vai jälkeen Bahrainin osakilpailun. Piti oikein googlailla "bahrain f1 2013" kuvia ja kyllä siellä näytti oranssi (hard) ja valkoinen (medium) olleen käytössä.
Noilla renkailla ulkomuistin mukaan oli noin 0.5-0.7 sec eroa vierekkäisten seosten välillä (joku voisi tarkentaa jos on parempia muistikuvia). Eli tämä tarkoittaisi tuon viime kauden paalun ja tämän kauden testiaikojen rengaseron olleen noin 1.0-1.5 sec. Tosin ei tuo 2.0-2.5 sec viime kauden paalua perässä ollut aika olisi vielä kauhen paha, koska autot ehtivät ottaa vauhdissa huimia harppauksia. Veikkaan että kehitys tulee olemaan paljon suurempaa kuin aikaisemmin.
Näin kanssa noista kaarrenopeuksista twitterin puolella taulukkoa. Tuohon vaikuttaa ilman muuta rengasseokset jonkin verran. Olisi tosin kiva tietää mistä kohtaa mutkaa nuo nopeudet olivat mitattu, koska ainakin minun näkemässä taulukossa ne oli aika reippaita (220-250 tai jtn jos oikein muistan), joka viittaisi siihen että saattaisivat hyvinkin olla otettu jostain aivan muualta kuin apexin kohdalta.
Se on kuitenkin selvää, että nykyiset moottorit syövät renkaita paljon enemmän ja tarjoavat suuremman kiihtyvyyden (paremman väännön ansiosta). Myös tehon annostelu on suuren väännön ja turbon ansiosta haastavampaa. Lisäksi tuo pienentynyt downforce lisää autojen suoranopeutta. Nämä asiat kun niputetaan yhteen, niin jos siellä saataisiin tasaväkiset autot Mersulle, Mäkkärille, Ferrarille ja RB:lle, niin olisi varmaan aika eeppisen mahtavia vääntöjä luvassa tällä kaudella.
Henk koht olisin toivonut, että moottorivalmistajien "tehot" olisi jotenkin linjattu samalle linjalle. Itsellä hieman pelko puserossa, että voittajat ratkaistaan moottorin perusteella. Joka olisi mielestäni erittäin valitettavaa, koska se on asia johon monella tallilla ei ole niin suurta vaikutusmahdollisuutta vaan hitoria/kilpailullisista syistä vaihtoehtoja on käytännössä yksi.