Formula 1 – kausi 2014

  • 330 268
  • 1 769

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Nyt varmistui että Renaultin ERS:n akut ollu ihan susia ja tämän takia RB ja Toro Rosso ei ole pystynyt ajamaan.

Jotenkin tuntuu että ei ole kauhean kiva olla Renaultin asiakasvastaava kun Red Bullin joku iso pomo soittaa sinne "Tiedätkö kui paljo maksaa ku mulla seisoo 2 F1 tiimiä tuolla varikolla sun takia!"
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossa selostettu McLarenin takajousitusta. Jälleen huikeaa insinöörikekseliäisyyttä kun onnistutaan luomaan tuollainen winwin-tilanne, eli toimii sekä hitaassa vauhdissa tuoden downforcea ja nopeassa vauhdissa pienentäen ilmanvastusta.

The McLaren team has attached a large aerodynamically-profiled "blocker" to each of the rearmost suspension links of its new MP4-29. This concept is designed both to give more downforce at low speed and reduce drag at high speed.
These blockers must be part of the suspension itself, but there is a very fine line between an independent shroud, which would be illegal, and something that is all one part and I'm sure that McLaren has ensured it complies with the rules. This appears to meet all requirements of the regulations in terms of location and structure.
These aerodynamically profiled parts act as devices to block the airflow coming out of the "Coke bottle" area when it gets to the back of the diffuser. It creates an area of low pressure behind these blockers and this then increases the velocity of the airflow travelling underneath the car, generating more downforce from the underfloor. The rear beam wing previously did this job, but the 2014 regulations have banned that so teams are looking for new ways to make up for it.
The interesting thing about this package is that when the car is at higher ride height, these sections will almost completely close the gap at the top of the diffuser, helping it to work at low speed. At higher speed, because of suspension deflection, a gap will open up between the bottom of the lower blocker and the diffuser, which will reduce drag.
So this makes it a double whammy, giving you more downforce under braking and in slower corners and less drag at high speed. This could be McLaren's secret weapon because, if it does work, it is not something that can be copied in five minutes as it is dependent on a number of design parameters at the rear of the car.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja Button oli sen verran tyytyväinen autoonsa (verrattuna viime kauteen), että taitaa tuo takajousitus pelittää Larenissa ihan odotetulla tavalla. Koska kuullaan ensimmäiset valitukset Ferkun, Mersun tai RB:n suunnasta?

Huhujen mukaan Red Bull olisi vetäytymässä testeistä. Sen verran isoja ongelmia. Ricciardollakin levisi tänään menopeli heti ekalla kierroksella alleen. Vettel ei saanut kahteen päivään käytännössä yhtään kierroksia ja mies olikin eilen kiukkunen kuin ampiainen ja ei suostunut antamaan mihinkään lehdistöön kommentteja.

Jännä muuten nähdä miten Vettel suhtautuu siihen, jos homma ei olekkaan enää ruusuilla tanssimista.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Renaulti mielestä siis RB on asentanun väärin jotain ERS:iin liittyviä laitteita ja tämän takia ne paukkoo. Mielenkiintoista sinänsä että tuolal ei kyllä formulassa ole kauheesti tilaan asennella niitä ihan kauhen monella tapaa. Lisäksi on kiinnostavaa miten tämä selittää myös muut kyseistä voimalinjaa käyttävien tallien vaikeudet.

Pirun mielenkiintoisia kyllä nämä testit, mutta itseä kyllä harmittaa että siellä on vain pari tallia jotka oikeasti pystyvät testaamaan jotain ja kaikilla muilla pakka ihan levällään. Ei siinä muuta, mutta ei ole toivottava kauden aloitus jos joku vie 6 ekaa kisaa putkeen tai jos nopeus/luotettavuus erot ovat valtavia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jaahas, toinen testipäivä alkaa olla ohi ja McLaren jatkaa kärjessä, nyt tosin nopein on rookie-pilotti Magnussen. Rellu-koneiden ongelmat ilmeisesti jatkuvat kun radalle menossa ollut Toro Rosso pysähtyi melkein heti kättelyssä ja Red Bull ei tainnut ajaa ollenkaan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Williams näyttää vahvalta. Bottaksella ja Massalla on hyvät saumat loistaviin sijoituksiin ainakin kauden alussa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltasanomat kertoo, että kääpiä haluaa uudistaa väkisin pistelaskua, nyt hän haluaa, että 3 viimeisestä kisasta jaettaisiin tuplapisteet !!!

Ei mitään järkeä, Miksi keinotekoisesti pitää lähteä leikkimään. Yhden kisan tuplapisteet olsii ehkä jotenkin voinut hyväksyä, mutta ei kolmea. Ei todellakaan. Nyt voit kolmesta viimeisestä kisasta vetää hyvällä tuurilla max 150 pistettä ! Kyllähän se tyhmempikin tietää, mitä se merkitsee lopputuloksissa. Onko se silloin paras kuski joka saa 150 pistettä ja koko kauden tasaisesti ajanut kuski joka johtaa sarjaa vetää 3 viimeisestä kisasta 20 pistettä ??
 

TumE#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset NHL:ssä.
Iltasanomat kertoo, että kääpiä haluaa uudistaa väkisin pistelaskua, nyt hän haluaa, että 3 viimeisestä kisasta jaettaisiin tuplapisteet !!!

Ei mitään järkeä, Miksi keinotekoisesti pitää lähteä leikkimään. Yhden kisan tuplapisteet olsii ehkä jotenkin voinut hyväksyä, mutta ei kolmea. Ei todellakaan. Nyt voit kolmesta viimeisestä kisasta vetää hyvällä tuurilla max 150 pistettä ! Kyllähän se tyhmempikin tietää, mitä se merkitsee lopputuloksissa. Onko se silloin paras kuski joka saa 150 pistettä ja koko kauden tasaisesti ajanut kuski joka johtaa sarjaa vetää 3 viimeisestä kisasta 20 pistettä ??

Tuo yksi kisa just vielä menee, mutta kolme? Uskomatonta paskaa. En ymmärrä mitä tällä yritetään loppupeleissä hakea? Enemmän jännitystä ja katsojia? Näitä kumpiakaan tämä uudistus tuskin tuo. Enemmänkin tämä keinotekoisuus karkoittaa katsojat.

Mikäli joku nyt sattuu olemaan ylivoimainen, miksei sitä vain voi hyväksyä? Aina tulee kuitenkin uusi kausi ja uudet autot. Kyllä se valtakausi jossain vaiheessa päättyy kuitenkin, vaikka Red Bull onkin viime kaudet dominoinut.

Toivottavasti tallit eivät kuitenkaan tuohon kolmeen kisaan suostu.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo yksi kisa just vielä menee, mutta kolme? Uskomatonta paskaa. En ymmärrä mitä tällä yritetään loppupeleissä hakea? Enemmän jännitystä ja katsojia? Näitä kumpiakaan tämä uudistus tuskin tuo. Enemmänkin tämä keinotekoisuus karkoittaa katsojat.

Mikäli joku nyt sattuu olemaan ylivoimainen, miksei sitä vain voi hyväksyä? Aina tulee kuitenkin uusi kausi ja uudet autot. Kyllä se valtakausi jossain vaiheessa päättyy kuitenkin, vaikka Red Bull onkin viime kaudet dominoinut.

Toivottavasti tallit eivät kuitenkaan tuohon kolmeen kisaan suostu.

Enemmän varmistelua sille, että isot, jotka normaalisti kehittävät hyvän auton kauden aikana jos se ei sitä ole jo alussa, ovat mukana mestaruustaistelussa viimeistään viimeisissä kisoissa. Ei kai sitä nyt minkään ruputallin sallita ottaa mestaruutta Mersun, Red Bullin, Ferrarin ja McLarenin nenän edestä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Bernie voisi keskittyä rahoissa kierimiseen ja jättää sääntö ja pisteuudistukset muiden harteille. Ihan hyvin voisi pisteitä jakaa vaikka 15-18 autolle, jolloin saataisiin peräpaan tallit paremmuus järjestykseen eikä millään sarjalla
18,19,18,18,k,k,k,k,17,16,11,18.... napata 10. sijaa valmistajien sarjassa.

Ihan hyvin voisi olla pisteet tyyliin.
30-25-20-16-14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
 
Suosikkijoukkue
KK
Alonsolla vielä tämä päivä aikaa saada Ferraria paremmaksi. Ehkä ne nopeat kierrokset tulee tänään. Tällä hetkellä Kimi on yli puoli sekuntia Alonsoa nopeampi. Jännä nähdä saako Fernando Kimiä paremman ajan testeistä. Eihän tämä vielä mitään merkkaa, mutta kuitenkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ecclestone: F1 on täysi farssi

Onko Bernie-setä lopultakin huomannut mihin jamaan hän on F1:n vienyt... No eipä tietenkään! Bernie ei tietenkään tarkoita tuolla kommentilla tätä uutta ääliömäistä pisteuudistusta (jota hän haluaisi itse asiassa muuttaa vieläkin ääliömäisemmäksi) vaan tätä moottoriuudistusta joka on tuonut talleille paljon ongelmia testeihin. Vaikka näitä ongelmia nyt on ollutkin, ja tulee varmaan vielä olemaan paljon kauden aikana, ja autojen äänet eivät ole enää yhtä veretseisauttavia kuin ennen, niin kyllä minä laittaisin sinne "farssi-listan" kärkeen monta muuta asiaa ennen tätä moottoriuudistusta. Ja suurin osa niistä asioista on Bernien itsensä keksintöjä, joten ei ole kyllä minusta ihan oikea mies antamaan tällaisia kommentteja.

Tässä moottoriuudistuksessa on minusta hienoa se, että se tuo ainakin vähäksi aikaa takaisin ykkösiin erään tärkeän elementin - eli ennalta-arvaamattomuuden. Kun autojen luotettavuus on hiottu säännöillä huippuunsa ja radoista on tehty über-turvallisia lentokenttiä joissa ei käytännössä voi enää keskeyttää ulosajoon, ja sarjan tulonjako aiheuttaa sen että häntäpään talleilla on hyvin vaikea kehittää toimintaansa ja ottaa kärkipäätä kiinni, niin ykkösistä on hävinnyt käytännössä kokonaan ennalta-arvaamattomuus ja jännitys. Aina on samat autot kärjessä ja käytännössä häntäpään tallien autoilla ei ole mitään mahdollisuutta päästä pisteille. Nyt kun moottorit pistettiin täysin uusiksi niin kaikilla on paljon uutta opeteltavaa ja käsiteltävää, niin tilanne on täysin avoin ja sarjassa paljon uusia jännitysmomentteja. Minusta tällainen tilanne on kaukana farssista, vaan päinvastoin se tekee sarjasta mielenkiintoisemman pitkiin aikoihin.

Niitä korkealta kiekuvia vapari-moottoreita toki jää vähän kaipaamaan, mutta minusta yllättävän hienot saundit on näissä pikku-turboissakin. Erilaiset ne saundit on, mutta ei välttämättä yhtään huonommat kun niihin alkaa korva tottumaan. Aika pieni osa ykkösten viehätystä loppujen lopuksi nuo moottoriäänet ovat. Kyllä se tasainen ja hyvä kilpailu, ennalta-arvaamattomuus ja jännitys ovat minun mielestäni tärkeämpiä kuin autojen äänet tai ulkonäkö.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alonsolla vielä tämä päivä aikaa saada Ferraria paremmaksi. Ehkä ne nopeat kierrokset tulee tänään. Tällä hetkellä Kimi on yli puoli sekuntia Alonsoa nopeampi. Jännä nähdä saako Fernando Kimiä paremman ajan testeistä. Eihän tämä vielä mitään merkkaa, mutta kuitenkin.

Eipä noilla eri päivinä ajetuilla ajoilla niin ole merkitystä, kun sääolot vaihtelevat ja testiohjelmat ovat erilaisia. Ajat eivät välttämättä ole millään tavalla vertailukelpoisia kun ei tiedä mitä minäkin päivänä testataan.

Mutta mielenkiintoista on kyllä nuo Renault-tallien, ja erityisesti Red Bullin suuret ongelmat testeissä. Ei ole kovin massiivisia määriä kierroksia kertynyt yhdellekään Renault-tallille muutaman testipäivän aikana, ja Red Bullilla on ilmeisesti ollut koko ajan pahoja lämpöongelmia. Tämähän on aina ollut Neweyn "akilleen kantapää" että hän haluaa mennä liiaksikin aerodynamiikan ehdoilla ja se monesti tuo ongelmia jäähdytyksen kanssa. Nyt kun on ihan uudet moottorit ja nämä ERS-systeemit niin ilmeisesti jäähdytyksen tarve on vieläkin suurempi ja Newey on rakentanut itselleen ongelman. Resursseja RB:ltä löytyy varmasti ongelmien ratkomiseen, ja ei ole epäilystäkään etteikö talli saa autoaan lopulta toimimaan, mutta se on jännittävää nähdä kuinka pitkällä kausi on siinä vaiheessa. Voi hyvinkin olla että Red Bullilla on edessään hyvin ongelmallinen alkukausi, ja he voivat vaan toivoa että tämä uusi tilanne toisi luotettavuusongelmia kaikille talleille jolloin kukaan kilpailijoista ei pääsisi karkaamaan tavoittamattomiin.

Mersu-tallien luotettavuus näyttää tällä hetkellä olevan ylitse muiden joten sen perusteella voisi olettaa että Mersu ja Mäcci voisivat olla vahvoja ennakkosuosikkeja avauskilpailuihin. Mielenkiintoista on nähdä myös mihin Williams pystyy. Perinteikäs tiimi onnistuu välillä rakentamaan onnistuneitakin autoja (kuten esim. toissakaudella) ja nyt jos tuo Mersun moottori osoittautuu muita paremmaksi ja luotettavaksi niin Bottaksellakin saattaa olla hyvät saumat pisteille ainakin kauden alussa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Red Bullilta tosiaan menestyksekäs testiviikko, kahden kuskin voimin neljässä päivässä yhteensä 21 kierrosta, näistä ei yksikään ns. kovavauhtinen.

Sen kummemmin aivan turha lähteä päättelemään voimasuhteista, katsellaan kun kausi alkaa. Lupaavaa toki että mm. Williams ja Ferrari ovat päässeet luotettavaan iskuun ja ilmeisesti ihan hyvään vauhtiin, paremmat lähtökohdat nuo ovat tietenkin kuin Red Bullin tilanne.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kun katsoo noita kierrosmääriä mitä testeissä ajettiin niin aika murheelliselta näyttää Renaultin kannalta. Mersun moottoreilla ajettiin Jerezissä 875 kierrosta neljän tallin voimin, Ferrarin moottorilla kolmen tallin toimesta 444 kierrosta ja Renaultin moottorilla niin ikään kolmen tallin toimesta vain 151 kierrosta. Ja kun katsoo vielä kierrosaikoja niin tilanne vain synkkenee, koska nopeinkin Renault-moottorisista autoista (Vergne/Toro Rosso) jäi sekuntikaupalla muiden ajoista ja pääsi vain nipin napin alle 1.30:n (testiviikon nopein aika Magnussenin 1:23). Kaikilla muilla Renault-kuljettajilla ajat lähempänä 1:40:ää tai reilusti yli.

Eli sen lisäksi että Renaulteilla ajettiin vain murto-osa muiden valmistajien moottoreilla ajetuista kierrosmääristä, niin todella pieni osa noista ajetuista kierroksista oli kovavauhtisia kierroksia. Vaikuttaisi että ranskalaisilla on todella paljon töitä edessä, ja Renault-tiimeissä ei tällä hetkellä varmaan naurata kovin paljoa. Uskoisin että ainakin Toro Rossolla kirotaan tällä hetkellä raskaasti kun menivät vaihtamaan viime kauden jälkeen Ferrareista Renaultin moottoreihin...

No, eiköhän siellä Renaultilla paiskita sen verran töitä että kehitystä tapahtuu, ja nämä ensimmäiset testit ovat sen verran arpapeliä että näiden perusteella ei voi vielä pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää. Mutta aika huolestuttavalta näyttää kyllä esim. jonkun Lotuksen kannalta, kun rahat on lopussa, auto myöhässä ja moottorikin vaikuttaa olevan täysi susi. Jotkut kritisoivat Kimin päätöstä lähteä Lotukselta Alonson kanssa samaan tiimiin, mutta eipä tuota päätöstä kyllä tällä hetkellä oikein kritisoida voi vaikka Ferrarillakin jotain pieniä ongelmia testeissä oli.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kyllä on taas jotenkin kaksinaiset ajatukset. RB:n ylivoima on ainakin toistaiseksi nujerrettu ja kyllähän tuo vaikuttaa todella paljon, kun testikilometrejä ei ole paljoakaan tullut. Mutta sitten taas yhdellä tallilla on ratkaisu joka saattaa ratkaista koko kauden niin kuin Buttonin mestaruuden aikoinaan. On se vaan jännä miten noita sääntöjä ei sada niin tarkoiksi, että sinne ei saada tehtyä tuollaisia virityksiä mitä esimerkiksi nyt on. Voi olla, että kaudesta tulee kaikesta huolimatta todella mielenkiinnoton. Toki itseäni kiinnostaa kaikkein eniten Kimi vs. Alonso asetelma.
 

Outsider

Jäsen
Nykysuuntauksen mukaan Renaultit(ainakin RB) saavat ylimääräisiä testipäiviä tai sitten Bernie päättää, että kauden kolmesta viimeisestä kisasta jaetaan kahdeksankertaiset pisteet.
 

Carlos

Jäsen
Nykysuuntauksen mukaan Renaultit(ainakin RB) saavat ylimääräisiä testipäiviä tai sitten Bernie päättää, että kauden kolmesta viimeisestä kisasta jaetaan kahdeksankertaiset pisteet.

Ei tämä mitään, Nascarissa kuulemma ensi kaudella neljä parasta kuljettajaa ratkaisee mestaruuden päätöskilpailussa. Eli se joka vie päätöskisan, vie mestaruuden, ihan sama kuinka paljon oli piste-eroa kenenkäkin välillä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Nyt olen vasta alkanut tajuamaan mitä Bernie ja kumppanit (FIA) oikein lajille tekevät. Pelkästään viime kautena formula-sirkus menetti 50milj. katsojaa. Tämä toki Vettelin ylivoiman takia, mutta mitenköhän ensi kaudella käy, kun moottorit eivät pärise kuin ennen, muutaman kilpailun tuplapisteet tulevat ja muu F1-sekoilu. Jotenkin laji alkaa menettämään uskottavuuttaan. No tulen silti jännittämään Kimiä.

linkki vie suomif1:sen www-sivuille
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei tämä mitään, Nascarissa kuulemma ensi kaudella neljä parasta kuljettajaa ratkaisee mestaruuden päätöskilpailussa. Eli se joka vie päätöskisan, vie mestaruuden, ihan sama kuinka paljon oli piste-eroa kenenkäkin välillä.
No juu, mutta ensin on käyty ikäänkuin pudotuspeliä siitä ketkä tuohon neljän joukkoon pääsee. Eli 16 eniten voittoja ensimmäisessä 26 kisassa kerännyttä pääsee jatkoon ja noista voitoista saa nimellisen bonuksen, ja aina kolmen kisan jälkeen pudotetaan neljä huonointa pois, ja viimeinen nelikko ratkaisee järjestyksensä yhdessä kisassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös