Formula 1 – kausi 2014

  • 330 484
  • 1 769

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ecclestone syyttää Ferraria tuplapistesäännöstä | Formulat | Iltalehti.fi

Voi hyvä luoja tuota lajin 900 vuotiasta syöpäläishobittia! Keksii ihan naurettavia sääntöjä ja sitten kun palaute on murskavaa niin sitten syy vieritetään muille. Mitenköhän tämäkin sääntö olisi viime kaudella auttanut Ferraria?

En sano että Bernie olisi vanha mutta jos ottaa hänen ikänsä huomioon niin ei hän enää kauan elossa voi olla ja se päivä tulee olemaan juhlapäivä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ecclestone syyttää Ferraria tuplapistesäännöstä | Formulat | Iltalehti.fi

Voi hyvä luoja tuota lajin 900 vuotiasta syöpäläishobittia! Keksii ihan naurettavia sääntöjä ja sitten kun palaute on murskavaa niin sitten syy vieritetään muille. Mitenköhän tämäkin sääntö olisi viime kaudella auttanut Ferraria?

En sano että Bernie olisi vanha mutta jos ottaa hänen ikänsä huomioon niin ei hän enää kauan elossa voi olla ja se päivä tulee olemaan juhlapäivä.

Jestas mitä se fossiili selittää...

Jos viime kauden ratkaisua haetaan, on se vain ja ainoastaan tuo Red Bullin ja Mersun masinoima renkaiden muutos kesken kauden. Aika selkeästi tuo käänsi voimasuhteet Red Bullin hyväksi ja Mersukin hyötyi hetkellisesti.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Bernie ei ole huomannut että ainakaan viime kaudella hänen nerokas pisteideansa ei olisi auttanut paskan vertaa ketään ottamaan Vetteliä kiinni? Ja kun katsotaan muita menneitä kausia, huomataan että MM-taisto on ollut vain 2011, 2009 ja 2013 selvä ennen viimeistä kisaa. Ehkä suurempi ongelma on se että seniili on keskittynyt viemään kisoja ahneuksissaan vain katsojamassojen kannalta entistä epäkiinnostavampiin paikkoihin joissa järjestelyoikeuksista maksetaan maltaita.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Ja ainoa yllättynyt tosta protesti uutisesta taitaa löytyä kurikasta. Odotan vielä että Ross "porsaanreikä" Brawn kaivautuu jostain kolosta moralisoimaan. Jos FIA ne kerran on hyväksynyt niit suut suppuun ja piirrustuspöydälle kopioimaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ja ainoa yllättynyt tosta protesti uutisesta taitaa löytyä kurikasta. Odotan vielä että Ross "porsaanreikä" Brawn kaivautuu jostain kolosta moralisoimaan. Jos FIA ne kerran on hyväksynyt niit suut suppuun ja piirrustuspöydälle kopioimaan.
Ei FIA niitä ole tietääkseni hyväksynyt, vaan FIA:n jäsen on sanonut niiden olevan lailliset. Vai tutkiiko FIA autot testiviikkoihin muutakin kuin kolaritestejä tekemällä? Kyllähän Buttonin mestaruuskaudella Brawnin autoa tutkittiin monen kisan verran, ennen kuin se todettiin "sääntöjen mukaiseksi". Moni tallihan kyllä kehitti vastaavan aika äkkiäkin. Kuinkahan nopeasti tuo takajousitus saadaan muihin autoihin jos se kerran on laillinen?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei FIA niitä ole tietääkseni hyväksynyt, vaan FIA:n jäsen on sanonut niiden olevan lailliset. Vai tutkiiko FIA autot testiviikkoihin muutakin kuin kolaritestejä tekemällä?

McLaren on uskoakseni lähettänyt(jos on toiminut kuten asiaan kuuluu) speksit tuosta jousitusratkaisustaan FIA:lle etukäteen ja FIA on asian tutkinut. Tällaisissa tapauksissahan mikäli FIA ei tiedota asiasta mitään muille talleille mikäli he hyväksyvät tällaisen teknisen ratkaisun(jotta keksijä ei menetä etuaan), vain ja ainoastaan mikäli ratkaisu on sääntöjen vastainen FIA ilmoittaa sen kaikille talleille jotta muut eivät kehittele turhaan vastaavia osia.
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
McLaren on uskoakseni lähettänyt(jos on toiminut kuten asiaan kuuluu) speksit tuosta jousitusratkaisustaan FIA:lle etukäteen ja FIA on asian tutkinut. Tällaisissa tapauksissahan mikäli FIA ei tiedota asiasta mitään muille talleille mikäli he hyväksyvät tällaisen teknisen ratkaisun(jotta keksijä ei menetä etuaan), vain ja ainoastaan mikäli ratkaisu on sääntöjen vastainen FIA ilmoittaa sen kaikille talleille jotta muut eivät kehittele turhaan vastaavia osia.
FIAssa yksi asia on johdonmukaista, nimittäin epäjohdonmukaisuus. Siispä tuota McLarenin ratkaisuakin tullaan melko varmasti puljaamaan vielä pitkään. Malliesimerkkinä lähikausilta eräs Lotuksen ja Ferrarin innovaatio, joka ensin hyväksyttiin, mutta myöhemmin kiellettiin.
Linkki BBC:n uutiseen asiasta

But following further investigations, and representations from rival teams, the FIA has changed its view.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuinkahan nopeasti tuo takajousitus saadaan muihin autoihin jos se kerran on laillinen?

Jostain brittisivulta lueskelin analyysiä tuosta että ei tule olemaan kovin helppoa ja nopeaa, koska siinä menee uusiksi käytännössä koko takajousitus ja myös vaihdelaatikko koska nuo ripustukset tulee siihen kiinni.

Kyllähän isot tallit tuon muutoksen tulevat tekemään jos se todetaan lailliseksi ja ratkaisu osoittautuu toimivaksi, mutta oman aikansa se tullee viemään koska siinä menee niin monta asiaa uusiksi että ratkaisut pitää testata huolella.
 

N^Miksu

Jäsen
Näyttää siltä, että aika-ajojen säännöt kerkiävät muuttumaan vielä ennen kauden alkua: Formula 1 in push to shake up qualifying for 2014 - F1 news - AUTOSPORT.com

AUTOSPORT has learned that a host of proposals are being put forward for discussion.

They include forcing the 10 drivers who make it through to Q3 to start the race on the set of tyres that they set their best Q2 lap on.

That means that there will be no incentive to sit out Q3.

Furthermore, there is an idea to hand drivers extra sets of tyres for the final qualifying segment, which are returned to the FIA afterwards, that will allow them to push for the fastest lap without worrying it will compromise their race chances.

Ihan hyvältä ideat kuulostavat, jos tavoite toteutuu, eli että tallit eivät jatkossa enää skippaisi Q3:sta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Renaultin moottoreita käyttävillä talleilla taitaa olla isoja murheita tulevaa kautta ajatellen. Eli Red Bull, Toro Rosso, Lotus ja Catherham ovat kusessa (vai oliko niitä vielä muita?). Catherham oli jo aikaisemmin sanonut, että jos merkittävää parannusta viime kauteen ei tule, aikovat he vetäytyä F1:stä. Joten eiköhän osteta porukalla talli pois? Minä voin alkaa kuskiksi. Renaulthan oli kutsunut kaikki tallit jotka käyttävät moottoriaan Lotuksen auton julkistamistilaisuuteen, jotta tallit saataisiin yhteen ja Renault voisi kertoa muutoksistaan moottoriin. Lisäksi Renault maksaa tästä Lotukselle jotain. Ymmärtääkseni Red Bullin Kraviz kertoi ongelmien olevan auton Kers/Ers akuissa ainakin heidän autossaan. Jännä nähdä, miten FIA suhtautuu tähän tilanteeseen. Toisaalta kaikki isot ja perinteikkäät tallit ovat kunnossa, joten ei hätää. RB:llä (joten siis myös Toro Rossolla) on rahaa menettää yksi kausi, mutta Lotus ja Catherham ovat vaakalaudalla.

Anteeksi ettei ole linkkejä näihin tietoihin, mutta olen päivän aikaan lukenut ko jutut eri puolita nettiä ja nyt päätin yhtäkkiä avautua näistä kammottavista uutisista, jotka koskettavat meitä kaikkia tätä ketjua lukevia immeisiä.

Jos siellä muutama virhe on niin VOI ETTÄ!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
. Joten eiköhän osteta porukalla talli pois? Minä voin alkaa kuskiksi.

Paljon on maksaa kuskin paikasta, ilmaiseksihan se ei irtoa :D sinälläänhän olisi kyllä hauska kerätä jonkun sivuston kautta rahaa tuommoiseen "f1 hankkeeseen" ja saisi vaikka 100 eurollakin pienen siivun tallia omistukseenkin :D On niitä huonompiakin kohteita ollut johon rahaa kerätään.. :)

Mutta siis jos nuo ongelmat jatkuvat pitkäänkin niin näinköhän edes Lotusta tai Catherhameja nähdään edes kauden avauksessa. Sinällään voidaan huokaista kyllä helpotuksesta että Kimi lähti ajoissa pois ja jopa Heikin takia, jos olisi jäänyt talliin niin menisikö loputkin maineet jos talli on aivan viimeisenä ja jää 20s kärjelle niillä muutamalla kierroksella mitä saavat aikaan..
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Allan McNish Tells How The 2014 F1 Cars Will Drive - /SHAKEDOWN - YouTube

Yksi aerodynamiikan kannalta mielenkiintoinen seikka on jäähdytys. Vaikka muuttunut keulasääntö on isossa osassa koko auton downforcen kannalta, on jäähdytys toinen isompi juttu. Pitää olla jäähdytystä näille uusille energiankeräyssysteemeille, lisäksi turbo-kone vaatii paineistetun imuilman välijäähdytystä ja päälle vielä normaalit moottorin nestejäähdytys ja öljynlauhduttimet. Karkeasti mitä enemmän jäähdytystä käytetään, sen huonompi aerodynamiikka. Tuosta sitten pitäisi löytää se kultainen keskitie. Nyt katsoo autoja niin yllätyin kuinka umpinaisia ne on. Jännä nähdä alkaako olemaan teknistä vikaa alkukaudesta. Ehkäpä nyt on ensimmäinen kausi vuosiin, jolloin voi tulla ihan hasardituloksia luotettavuuden takia.

Ferrarilla mielenkiintoisia juttuja jäähdytykseen liittyen: Tech Talk: Ferrari's revised cooling inlets
 
Suosikkijoukkue
KK
Huomenna lähtee taas testit käyntiin ja mielenkiinnolla odotan tuloksia vaikka niistä ei suuria johtopäätöksiä kannata tehdä. Itseäni kiinnostaa Renaultin moottoria käyttävät tallit ja varsinkin RB sekä Lotus. Miten he saavat testinsä käyntiin, kun RB kävi muutaman kierroksen pyörähtämässä ja Lotus jätti viimeiset kokonaan väliin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Williamsin tilanne näyttää pitkästä aikaa hyvältä. Mersun koneesseen siirtyminen vaikuttaa pienimuotoiselta lottovoitolta ja talli sai jo aikaisemmin tässä kuussa löytyä lukkoon yhteistyösopimuksen vakuutusyhtiö Genworthin kanssa. Lisää hyviä uutisia saatiin tänään, kun odotettu yhteistyökumppani löytyi Petrobrasista.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Tosiaan eka päivä paketissa ja lopputilanne oli:

1 Hulkenberg (Force India) 11m36.880s (78 laps)
2 Alonso (Ferrari) 1m37.879s (64 laps)
3 Hamilton (Mercedes) 1m37.908s (74 laps)
4 Magnussen (McLaren) 1m38.295s (81 laps)
5 Vettel (Red Bull) 1m40.224s (14 laps)
6 Sutil (Sauber) 1m40.443s (82 laps)
7 Frijns (Caterham) 1m42.534s (68 laps)
8 Kvyat (Toro Rosso) 1m44.346s (5 laps)
9 Grosjean (Lotus) 1m44.832s (8 laps)
10 Massa (Williams) no time (5 laps)
11 Bianchi (Marussia) no time (3 laps)

Ei kovi hyvältä näytä Relluille :D
 
Suosikkijoukkue
KK
Olen positiivisesti yllättynyt Force Indian vauhdista. Tulee ainakin kauden alussa jotenkin haastamaan kärkipään talleja. Vähän surettaa Rellun moottoria käyttävien tallien puolesta. Nuo ongelmat tullee jatkumaan pitkin kautta ja heikoimmat tallit tulevat tekemään mahdottomasti taloudellista miinusta.
 
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Dale Tallon
Olen positiivisesti yllättynyt Force Indian vauhdista. Tulee ainakin kauden alussa jotenkin haastamaan kärkipään talleja. Vähän surettaa Rellun moottoria käyttävien tallien puolesta. Nuo ongelmat tullee jatkumaan pitkin kautta ja heikoimmat tallit tulevat tekemään mahdottomasti taloudellista miinusta.

Kyllähän Force India näyttää joka kauden alussa hyvältä mutta sitten loppuukin rahat kesken, se on varsin ikävää koska selvästi osaamista löytyy.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
McLarenilla vedeltiin tänään sitten taas päivän pohjat kun junnu-Magnussen pisteli 1,5 sekuntia muita päihin. Vaikka tietenkin näistä on vaikea mitään johtopäätöksiä vetää, niin minusta alkaa vaikuttaa siltä että McLaren tulee ryminällä kärkitaisteluun takaisin tänä vuonna. Rellu-tallitkin alkavat saada jo vehkeet kestämään, mutta jotain niiden sekasortoisesta tilanteesta kertonee että Caterhamilla oltiin Rellu-armadan nopeimpia. Ferrari vaikuttaa tällä hetkellä ainoalta tallilta joka pystyy murtamaan vahvan Mersu-rintaman.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähän on Red Bullilla ja Rellullta tapahtunut kehitystä luotettavuuden suhteen, että ovat päässeet edes ajamaan ja saaneet kierroksia. Mutta ei tuo Rellun tilanne vieläkään hyvältä näytä kun vauhti näyttää olevan todella kaukana Mersu-talleista ja Ferrarista. Eilenkin Caterhamin Kobayashi nopein Rellu-auto mutta sekuntikaupalla hitaampi kuin kärkikuljettajat. Red Bullin kannalta alkaa näyttää kyllä huolestuttavalta, varsinkin kun Kobayashi myönsi että Rellun moottorilla varustetut autot jäävät 20-30 km/h suoranopeuksissa Mersu-autoille. Sen lisäksi Kobayashi oli sanonut tuosta Rellun moottorista että se on todella vaikea ajaa koska voimantuotto on sellainen että voima ei tule tasaisesti vaan äkkipotkulla noiden vanhojen turbomoottorien tyyliin. Eli sen lisäksi että suoranopeuksissa jäädään jälkeen niin edes hitaissa mutkissa ei saada mitään etua.

Tässäkään testissä talleilla ei tosin ole vielä lopulliset versiot autoista, vaan esim. Ferrari on sanonut että heidän autonsa tulee muuttumaan vielä radikaalisesti viimeisiin testeihin ja kauden avaukseen. Nyt testaillaan luotettavuutta ja systeemejä ja nopeuteen panostetaan vielä myöhemmin. Siksi ei voi vieläkään sanoa mitään lopullista tallien välisistä nopeuseroista. Mutta kyllä tuo tuleva kausi näyttää aika hyvältä Mersun, McLarenin, Williamsin ja Force Indian kannalta. Ferrarista ei vielä osaa sanoa mihin sijoittuu tuon nelikon suhteen mutta hekin näyttäisivät olevan reilusti Rellu-talleja edellä niin nopeuden kuin luotettavuudenkin suhteen.

Nyt jos pitäisi alkaa mestaria veikkaamaan niin laittaisin kyllä rahani kiinni Buttoniin, Hamiltoniin tai Rosbergiin, mutta katsellaan vielä seuraavat testit kun tallit alkavat panostaa enemmän siihen nopeuden etsimiseen.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Vähän on Red Bullilla ja Rellullta tapahtunut kehitystä luotettavuuden suhteen, että ovat päässeet edes ajamaan ja saaneet kierroksia. Mutta ei tuo Rellun tilanne vieläkään hyvältä näytä kun vauhti näyttää olevan todella kaukana Mersu-talleista ja Ferrarista. Eilenkin Caterhamin Kobayashi nopein Rellu-auto mutta sekuntikaupalla hitaampi kuin kärkikuljettajat. Red Bullin kannalta alkaa näyttää kyllä huolestuttavalta, varsinkin kun Kobayashi myönsi että Rellun moottorilla varustetut autot jäävät 20-30 km/h suoranopeuksissa Mersu-autoille. Sen lisäksi Kobayashi oli sanonut tuosta Rellun moottorista että se on todella vaikea ajaa koska voimantuotto on sellainen että voima ei tule tasaisesti vaan äkkipotkulla noiden vanhojen turbomoottorien tyyliin. Eli sen lisäksi että suoranopeuksissa jäädään jälkeen niin edes hitaissa mutkissa ei saada mitään etua.

Tässäkään testissä talleilla ei tosin ole vielä lopulliset versiot autoista, vaan esim. Ferrari on sanonut että heidän autonsa tulee muuttumaan vielä radikaalisesti viimeisiin testeihin ja kauden avaukseen. Nyt testaillaan luotettavuutta ja systeemejä ja nopeuteen panostetaan vielä myöhemmin. Siksi ei voi vieläkään sanoa mitään lopullista tallien välisistä nopeuseroista. Mutta kyllä tuo tuleva kausi näyttää aika hyvältä Mersun, McLarenin, Williamsin ja Force Indian kannalta. Ferrarista ei vielä osaa sanoa mihin sijoittuu tuon nelikon suhteen mutta hekin näyttäisivät olevan reilusti Rellu-talleja edellä niin nopeuden kuin luotettavuudenkin suhteen.

Nyt jos pitäisi alkaa mestaria veikkaamaan niin laittaisin kyllä rahani kiinni Buttoniin, Hamiltoniin tai Rosbergiin, mutta katsellaan vielä seuraavat testit kun tallit alkavat panostaa enemmän siihen nopeuden etsimiseen.

Huolestuttavalta kuulostaa tuo Renaultin tilanne ihan lajin tulevaisuuden kannalta. RB kuulemma tutkii mahdollisuutta vaihtaa moottorivalmistajaa ensi kaudeksi, vaikka tähän mennessä aika ehdottomia ovat olleet, että Mersun tai Ferrarin asiakastalliksi eivät halua, koska ei ole takeita että saisivat tasavertaista kohtelua. Mielestäni ensikaudesta tulee ihan pannukakku jos kisoissa ensin tulee Mersulla kulkevat vehkeet, sen jälkeen sekunnin päästä Ferrarit ja sen jälkeen sitten joskus Renaultilla varustetut autot. Nytten tämän jälkeen kun laitetaan moottorien kehitystyö jäihin, niin Renaultin aika on ohi ja kaikki tallit joutuvat etsimään uutta moottoritoimittajaa; tai haluaisivat etsiä mutta moni saattaa olla kiinni Rellun moottorisopimuksessa ja siinä on äkkiä koko tallin tulevaisuus huonoilla raiteilla.

On tässä itsekkin tullut odotettua että voimasuhteet keikahtaisivat ja RB ei voittaisi aina, mutta minusta tämä on vähän säälittävää jos voimasuhteet muuttuvat talleista "riippumattomista" syistä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamiltonin kommentit kuulostaa aika pelottavilta. Ovat huomattavasti parempia suorituskyvyltään mitä itse edes odottivat ja tietävät olevansa tiettyjen tiimien edellä tällä hetkellä selkeästi. Onhan tuo vuoden 08 mestari muutenkin ollut kuin yhtä hymyä näiden testien jälkeen, kuten myös Rosberg.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös