Formula 1 – kausi 2014

  • 331 984
  • 1 769

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ymmärrä, miksi säännöillä ei puututa tähän touhuun. Autourheilun kuninkuusluokan luulisi pitävän huolen siitä, että menopelit on arvoisensa näköisiä, kuten vaikka supervuonna 2008.

Miksi pitäisi puuttua? Kyllä insinöörit kuitenkin aina jonkun porsaanreiän löytävät että suorituskyky saadaan maksimoitua, ja siinä on ulkonäkö sivuseikka. Ainoa keino estää tuo olisi vakioida autot täysin, ja se olisi minusta kuninkuusluokalle sopimatonta. Kyllä ykkösiin kuuluu se että insinöörit pyrkivät aina löytämään porsaanreikiä ja kiertoteitä säännöistä, ja suunnittelijoilla saattaa olla hyvinkin erilaisia toteutustapoja eri osien suhteen. Mukava katsella aina mikä ratkaisu milloinkin toimii parhaiten.

Ei kai noita F1-autoja voi muutenkaan ikinä kauniina pitää, koska tarkoituksenmukaisuus on niissä ollut aina suunnittelun lähtökohta. Enzo Ferrarikin taisi todeta joskus että "Kilpa-auto on kaunis vain kun se voittaa". Ja aika äkkiä silmä tottuu noihin uusiin autoihin, ja ne alkavat näyttää ihan normaalilta.
 
Viimeksi muokattu:

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huhut kertoo, että Räikkösen ferrari hyytyi radan varteen ekalla testikiekalla ja koko testipäivä meni meni puihin.

Nyt on Räikkönen takaisin radalla. Melkein kaksi tuntia siihen meni, mutta onneksi pääsi takaisin radalle. Toivottavasti nyt ei tule uusia ongelmia ja Kimi saa vapaasti ajaa loppupäivän.

E. Hiaas
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kai noita F1-autoja voi muutenkaan ikinä kauniina pitää, koska tarkoituksenmukaisuus on niissä ollut aina suunnittelun lähtökohta. Enzo Ferrarikin taisi todeta joskus että "Kilpa-auto on kaunis vain kun se voittaa". Ja aika äkkiä silmä tottuu noihin uusiin autoihin, ja ne alkavat näyttää ihan normaalilta.

Adrian Newey on eri mieltä Enzon ja -OO-:n kanssa, hän on kannallani autojen esteettisyyden merkityksestä.

Ensimmäisen testipäivän kolme ensimmäistä tuntia ovat olleet aika rauhallista. Jopa huolestuttavan hiljaista. Viime vuonna ensimmäinen päivä toi yli 600 testikierrosta, nyt yhteisluku on alle 20.

Lotus & Marussia: autot eivät ole rata-alueella, jälkimmäinen saapunee huomenna paikalle.

Williams ja Caterham: autot tallissa esittelemättä.

Red Bull ja McLaren: auto esitelty, ei nähty radalla.

Toro Rosso ja Mercedes: muutama kierros radalla, molemmilla nimellinen aika.

Sauber ja Ferrari: autot käyneet radalla parin installaatiokierroksen verran. Kimi jäi ekalla yrityksellä radalle parkkiin.

Force India: jäi radalle installaatiokierroksella. Paljon kehuja saanut uusi väritys ei ole minun mieleeni. Ei näytä yhtä raikkaalta kuin aiempi.

Edellisinä vuosina näitä aikoja on saanut seurata minuutin välein päivittyvällä datalla, harmikseni en ole vastaavaa vielä löytänyt. Jos joku törmää tällaiseen, niin linkki ei olisi pahitteeksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Enzo Ferrarikin taisi todeta joskus että "Kilpa-auto on kaunis vain kun se voittaa". Ja aika äkkiä silmä tottuu noihin uusiin autoihin, ja ne alkavat näyttää ihan normaalilta.

Viilataan pilkkua kun erään puolijumalan nimi on mainittu ainakin meille F1:n ja Ferrari:n seuraajille. "Vain" ei kuuluu mun kielitaidolla tuohon lauseeseen.
”La macchina è bella, quando vince”

Raaserit on kieltämättä vähän outoja useammalla tallilla, mutta on siellä muutama tyylikäskin nähty, Mersu/ RB näyttää yllättävänkin tyylikkäiltä ja Ferrari imurinokalla heti siinä perässä. Täytyy toivoa että tuolla suhteellisen suljetulla nokalla on jokin merkittävä etu, kenties ohjataan ilmavirtoja hiukan paremmin kohteeseen kuin avonaisilla tiedä sitten.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Yksi aerodynamiikan kannalta mielenkiintoinen seikka on jäähdytys. Vaikka muuttunut keulasääntö on isossa osassa koko auton downforcen kannalta, on jäähdytys toinen isompi juttu. Pitää olla jäähdytystä näille uusille energiankeräyssysteemeille, lisäksi turbo-kone vaatii paineistetun imuilman välijäähdytystä ja päälle vielä normaalit moottorin nestejäähdytys ja öljynlauhduttimet. Karkeasti mitä enemmän jäähdytystä käytetään, sen huonompi aerodynamiikka. Tuosta sitten pitäisi löytää se kultainen keskitie. Nyt katsoo autoja niin yllätyin kuinka umpinaisia ne on. Jännä nähdä alkaako olemaan teknistä vikaa alkukaudesta. Ehkäpä nyt on ensimmäinen kausi vuosiin, jolloin voi tulla ihan hasardituloksia luotettavuuden takia.

Noista keularatkaisuista vielä, että siinä ois kortsufirmoille hyvä sponsoripaikka.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rumiahan nuo on kuin perkeleet, mutta sen sijaan että murehtisin sitä niin ennemminkin odotan mielenkiinnolla että mikä noista ratkaisusta on toimivin, ja onko noissa eroja eri radoilla.

Aika yllätys oli se kuinka erilaisiin ratkaisuihin suunnittelijat ovat päätyneet. Osa on oikeastaan säilyttänyt sen vanhanmallisen korkean keulan ja lisännyt siihen jonkinlaisen lerssin/ulokkeen täyttämään sääntöpykälän, kun taas esim. Lotus, Mersu ja Ferrari on lähteneet hakemaan jotain ihan erilaista. Näyttää siltä että ainakin Mersulla ja Ferrarilla keulassa on panostettu maksimaalisen virtauksen sijasta jousitukseen, ja sen takia tuossa nokassa on molemmilla hyvinkin jyrkkä "kyhmy" heti jousituksen kiinnityspisteiden etupuolella.

Tosi mielenkiintoinen kausi on tulossa, autoissa on niin paljon uutta ja kuljettajapuolellakin on pistetty pakkaa kunnolla sekaisin. Ei kyllä pysty sanomaan kuka tulee menestymään kauden ensimmäisissä kilpailuissa.

EDIT: Se on kyllä pakko sanoa että Caterham veti pohjat tuossa rumuuskilpailussa. Luulin että Force Indiasta ei voisi enää pistää pahemmaksi mutta Caterham onnistui silti nousemaan ihan omaan luokkaansa.
 

Sambody

Jäsen
Kyllähän noista Force Indian ja Caterhamin virityksistä tulee ikävästi tv-sarja Pulkkisesta sketsi mieleen. Inssien suunnittelupalaverissa vissiin käyty jotain tämän suuntaista

"Me tehään Koposen kaa tohon keulaan sellanen suurin ja kaunein mulkku mitä löytyy maailmasta.."
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Sivuhuomiona todettakoot, että ranskalaisilla moottoreilla ajavista talleista oiken kukaan ei ole saanut kuin pari kierrosta. Red Bull ainakin valitteli että kun ei anturit toimi niin ei voi ajaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mc Laren keksinyt uutta takajousitukseen.
Iltasanomien juttu
Mikäli auto on nopea saadaan taas nauttia viikkotolkulla tappelua kun toiset yrittävät todistaa osia laittomiksi ja sen jälkeen kopioida ne.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hassua sinänsä, viime vuonnahan McLarenit olivat testeissä yhdessä vaiheessa hyvässä vauhdissa kunnes paljastui että auton takajousitus oli koottu väärin ja vauhti katosi.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sivuhuomiona todettakoot, että ranskalaisilla moottoreilla ajavista talleista oiken kukaan ei ole saanut kuin pari kierrosta. Red Bull ainakin valitteli että kun ei anturit toimi niin ei voi ajaa.

Tämän päivän kierrosmäärät moottoreittain (vartti ajamatta):

Mercedes 199
Ferrari 86
Renault 11

Renaultilla lienee siis suuria ongelmia. Kaksi testipäivää kahdestatoista mennyt jo hukkaan. KAIKILLA autoilla. Muut saavat ainakin tilaisuuden ottaa etua Red Bulliin. Lupaa mielenkiintoista kautta. Epäilemättä tulee teknisiä vikoja aiempia vuosia enemmän ja sitä kautta yllätyksellisiä kisoja on luvassa. Mersun paketti on saanut eniten latua ja näyttää toimivan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös