Mainos

Formula 1 – kausi 2014

  • 332 682
  • 1 769
Suosikkijoukkue
KK
1) todella nopea kuljettaja
2) ajaa isossa tallissa, jossa ovat taloudelliset ja tekniset resulssit kunnossa
3) talli on ennenkin osannut raegoida loistavasti teknisiin sääntömuutoksiin
Eikö nuo kaikki kohdat täyty myös esimerkiksi Alonson ja Kimin kohdalla, varsinkin kun Allison meni Ferrarille ja niilläkin luulisi rahaa olevan. Uskon Ferrarin laittavan rahaa aika paljon tulevaan kauteen. Autoa kannattaa kehittää sillä kehitys tuo hedelmää myös tuleville kausille, ellei taas tule jotain Pirelli sotkua kesken kauden. Viime kaudella Lotus oli kyllä suurin häviäjä koko sopassa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Caterham vahvisti kuskinsa

Caterham on vahvistanut kuljettajikseen Kobayashin ja Ericssonin. Myös tallin testikuljettajissa Kovalaista ei näy, joten näin ollen Kovalainen jää ilman ajopaikkaa formuloissa ensi kaudella. Eiköhän Heikin ura formuloissa ehkä keikkahommia lukuunottamatta ole nyt ohi. Toivottavasti löytää jonkun hyvän ajopaikan jostain hyvästä sarjasta.

Kobayashi oli aika odotettu ratkaisu, mutta tämä Ericsson hiukan yllätti. Ilmeisesti sai myös kasattua hyvät sponsorit taustalle.

Mukavaa saada pitkästä aikaa ruotsalainen kuljettaja mukaan. Ensi kauden voimasuhteista on paha sanoa, joten saattaahan sitä joissain kilpailussa olla Suomi-Ruotsi taistelua Bottaksen ja Ericssonin välillä. Kimi todennäköisesti painelee kierroksella ohi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aikaisempien tulosten perusteella aika keskinkertaiselta vaikuttaa tämä Svenssoni, joten ilmeisesti on kaverin manageri Eje Elgh onnistunut keräämään aika lihavan sponsoripotin tueksi. Kobayashin paluu ykkösiin on ehdottoman hieno asia. Kobayashi on aina kuulunut omiin suosikkikuljettajiini ja oli erittäin harmillista että ei saanut viime kaudelle ansaitsemaansa ajopaikkaa. Toivottavasti Caterham saisi edes vähän paremman auton tehtyä kuin aikaisemmilla kausilla, että Kobayashi pääsisi taistelemaan muitakin kuin Bianchia vastaan. Tästä Ericssonista en oikein usko olevan mitään vastusta Kobayashille, ja Chiltonkin on sen verran hidas että ei pitäisi pystyä Bianchin ja Kobayashin vauhtiin.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Viime kauden GP2-kisojen perusteella Ericssonista jäi erittäin epätasainen kuva. Välillä oli todella nopea ja välillä sitten jotain ihan muuta. Miksei tuollainen epätasaisuuskin Caterhamille kelpaisi. Ei siitä ole tallille mitään hyötyä, että joku "kovalainen" sahaa kivasti ja tasaisesti aina sijalle 16. Ericsson saattaa joskus paukauttaa itsensä vaikka kymmenenneksi ja sillä saa sitten jo yhden pisteen mikä näille pikkutalleille taitaa olla suht tärkeä. Yllättävä valinta silti.
 

Semtex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Force India julkaisi eilen ensimmäisen kuvan tämän vuoden autosta ja omasta mielestäni ainakin sivuprofiliista todella tyylikäs sekä väritykseltä, että malliltaan vaikka aluksi huhuiltiin melko rumista ilmestyksistä. Toki kuten huomaa Williamssista, keula on vähän oudon muotoinen muttei niin paha kuin pelkäsin.
Linkki BBC:een sivuille ja kuvaan Force Indian autosta.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jotenkin kun noita kuvia katselen, niin mieleen tuli että FIA:n eräänä päämääränä lienee ollut keularatkaisujen yhtä esteettisiksi kuin 90-luvun alkupuolella/80-luvulla(eli etusiipi ei "roiku" keulan alla), mutta ei oikein ole onnistunut pakottamaan talleja uusillakaan säännöillä tällaisiin ratkaisuihin.
 

Carlos

Jäsen
Eihän nuo niin rumia ole. Kuka sitä kitisi, että autosta tulee rumia, en jaksa kaivaa. Williamsinkin autosta oli jotain kuvaa fb:ssä.

Tähän vahva sama! Pitkästä aikaa näyttävät oikein virtaviivaisilta kilpa-autoilta joissa on ripaus nostalgiaa, eikä miltään maksimimittojen sallimilta kasoilta spoilereita ja muita ilmanohjaimia.

Tuskin maltan odottaa mitä joku McLaren, Ferrari ja Red Bull saavat luotua, voivat olla nättejäkin vehkeitä.

Alkais jo!
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Jotenkin kun noita kuvia katselen, niin mieleen tuli että FIA:n eräänä päämääränä lienee ollut keularatkaisujen yhtä esteettisiksi kuin 90-luvun alkupuolella/80-luvulla(eli etusiipi ei "roiku" keulan alla), mutta ei oikein ole onnistunut pakottamaan talleja uusillakaan säännöillä tällaisiin ratkaisuihin.

Totta, perustuiko toi keulan alentaminen nyt siihen turvallisuusnäkökulmaan, että näin autot eivät lähtisi niin helposti lentoon törmätessä? Jotenkin muistaisin että tälläisesta oli puhetta.
 

Ralph

Jäsen
Force India muuttanut hieman väritystä, tykkään. Ehkä hieman liikaa mustaa, mutta menkööt. Williams kanssa ihan hieno.

Joidenkin huhujen mukaan McLaren tekisi yllättävän paluun oranssiin autoon. Saa nähdä pitääkö paikkansa, julkaistaan vissiin tänään kaheltatoista jonkun aikayksikön aikaa. Ferrari vetänee tutulla kaavalla, Red Bull kanssa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Force India muuttanut hieman väritystä, tykkään. Ehkä hieman liikaa mustaa, mutta menkööt. Williams kanssa ihan hieno.

Ei kait tuo Williams vielä ole väritystään julkaissut? Nuo eilen julkaistut kuvat ovat vain havainnekuvia ja väritys julkaistaan sitten kun autokin virallisesti. Eilen julkaisivat myös sponssisopimuksen Martinin kanssa joten varmaan nuo ralli-Lancioista tutut Martinin raidat on ainakin tulossa väritykseen.

Forcen värit ihan hienot. Musta ja oranssi toimii aina ja tuo vihreäkin sopii kokonaisuuteen hyvin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eksoottisen näköisiä nokkaratkaisuja on kyllä tämä uusi keulasääntö tuonut. Williams näyttää siltä kuin nokasta roikkuisi räkätippa, McLaren tuo mieleen muurahaiskarhun ja Lotuksen kohdalla pelottaa jo etukäteen Grosjean ja Maldonado "haarukoimassa" kilpakumppaneitaan tuolla kaksiosaisella haarukkakeulalla. Saas nähdä minkälaisia viritelmiä muilta on tulossa, tähän mennessä on jokaisella ollut vähän eri tyylinen ratkaisu. Ja sitten kun nähdään Red Bullin keula, nähdään todennäköisesti se mikä on toimivin ratkaisu...

Mäcci jatkoi näköjään hopealla värityksellä, mutta aika yllättävää että Vodafonen tilalle ei ole vieläkään tullut uutta pääsponssia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Eksoottisen näköisiä nokkaratkaisuja on kyllä tämä uusi keulasääntö tuonut.

No kyllä. McLarenin versio on oikeastaan aika hauska, kun taas Lotuksella on tuollainen erikoinen kalahaarukka. Paljon nopeammin noihin silmä tulee tottumaan kuin takavuosien pyllymäkiin ja lumikoliin.

Force Indialta erittäin onnistunut värityksen uudistaminen. Intian värit edelleen vahvasti esillä, mutta valjuudesta on nyt päästy eroon.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tästä kuvasta tuo eripituisuus erottuu vielä selkeämmin.

On kyllä varsin erikoinen ratkaisu. Vahingossa noista ei tule erimittaisia, joten joku selitys sille on. Siihen en usko, että olisivat laskeneet koko kautena ajettavan mutkien määrän, ja sen perusteella tehneet autosta "toispuoleisen".

edit. vastaus jo tulikin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eksoottisen näköisiä nokkaratkaisuja on kyllä tämä uusi keulasääntö tuonut. Williams näyttää siltä kuin nokasta roikkuisi räkätippa, McLaren tuo mieleen muurahaiskarhun ja Lotuksen kohdalla pelottaa jo etukäteen Grosjean ja Maldonado "haarukoimassa" kilpakumppaneitaan tuolla kaksiosaisella haarukkakeulalla.

Ferrari liittyi tähän porukkaan sitten pölynimurin suulakkeesta lainatulla keularatkaisullaan. Jostakin kulmasta näyttää ihan hienolta, jostakin taas aivan kauhealta.

Tänään ilmeisesti luvassa sitten ainakin uusi Sauber, muiden julkistuspäiviä en muista.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ferrari liittyi tähän porukkaan sitten pölynimurin suulakkeesta lainatulla keularatkaisullaan. Jostakin kulmasta näyttää ihan hienolta, jostakin taas aivan kauhealta.

Tänään ilmeisesti luvassa sitten ainakin uusi Sauber, muiden julkistuspäiviä en muista.

Toro Rosso 27.1 ja loput olla tiistaiaamuna, kun testit alkavat. Siellä saa sit joku Caterham ihmetellä miks kukaan ei oo heidän autoaan kuvaamassa. Just näissä kohdissa pikkutalleilla olis se momentti ottaa enemmän tilaa medioissa, kun julkaisisivat omana päivänään. Tuskin se netin youtube-videota näitä syöksisi konkurssiin.

Olen kyllä tämänkin uudistuksen jälkeen järkyttynyt, kuten kaks vuotta sitten ja 2009. Viime kaudenkin keularatkaisut olivat silmään jo siistimpiä kuin nämä tämän hetken kammotukset. Yleensä edes McLareniin ja Lotukseen on voinut luottaa estetiikassa, mutta iso pettymys tuli sieltäkin. Toivotaan, että joku julkaisematon osoittautuu parhaaksi, jota nämä muut sitten lähtevät kopioimaan. En ymmärrä, miksi säännöillä ei puututa tähän touhuun. Autourheilun kuninkuusluokan luulisi pitävän huolen siitä, että menopelit on arvoisensa näköisiä, kuten vaikka supervuonna 2008. Räikkönen tietysti totesi tähänkin asiaan, että se ei ole pääasia miltä se näyttää, kunhan se on nopea.
 

Vaihtorotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tuli tuolla Twitterin puolella vastaan linkki F1 Timesin nettisivuille, jossa pystyy slidereita siirtelemällä näppärästi havainnoimaan uuden ja viimevuotisen Ferrarin eroavaisuuksia. Kyllä tämä F14-T ainakin omaa silmääni miellyttää enemmän, varsinkin tuon keularatkaisun osalta.

Linkki F1 Timesin nettisivuille
 
Tämä johtuu säännöistä jonka mukaan noita "nokkia" saa olla vain yksi. Lotus on tämän kiertänyt tekemällä toisesta pidemmän.

Ja sitten tietysti herää kysymys, että kuinka paljon noi pitää sääntöjen mukaan olla eripituiset? Riittääkö sentti, puoli senttiä? Tietääkö joku miten tuo asia säännöissä ilmaistaan ja tuota voidaan tulkita yhden nokan ratkaisuksi? Varmaan vastaus löytyy juuri tuosta Lotuksen kuvasta, että tuo eroavaisuus riittää...
 

Sambody

Jäsen
Tuli tuolla Twitterin puolella vastaan linkki F1 Timesin nettisivuille, jossa pystyy slidereita siirtelemällä näppärästi havainnoimaan uuden ja viimevuotisen Ferrarin eroavaisuuksia. Kyllä tämä F14-T ainakin omaa silmääni miellyttää enemmän, varsinkin tuon keularatkaisun osalta.

Linkki F1 Timesin nettisivuille

Pelkällä silmällä katsottuna on kyllä karmea ero vuodessa tehty siihen, minkä verran ilmaa on mahdollista ohjailla auton pohjalle. Onkohan tuosta tehty minkäänlaisia arvioita kuinka paljon uusien autojen downforce pienenee uudistusten myötä. Toisaalta kyllähän nuo Neweyt sun muut tuntuvat keksivän aina vain uusia keinoja luoda aerodynaamista pitoa vaikka sääntöjen rukkaajat vanhoja keinoja ruksivat tasaiseen tahtiin mahdottomiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös