Formula 1 – kausi 2013

  • 591 368
  • 1 881

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
FIA Formula One Entry List 2013

FIA vahvistaa, että Hispaniaa ei radalla nähdä ensi kaudella. Samalla ensi kauden numerot tulivat julki, vaikka lajia seuraavat osaavat ne päätellä ilman maikkarin juttujakin. Nico saa pienemmän numeron kuin Hamilton, vaikka jälkimmäinen enemmän pinnoja keräsikin. Ja numero 13 ei ole edelleenkään käytössä, taikauskoista sakkia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yksi hyvä puoli tuossa HRT:n radoilta poistumisessa on, ja se on se ettei Narain Karthikeyan pyöri enää muiden jaloissa tuolla hitaalla romullaan. Karthikeyan kun ei ole koskaan osannut oikein katsoa peileihin, eikä omaa kierroksella ohittavien kanssa oikein minkäänlaista pelisilmää niin aiheuttaa jatkuvasti ongelmia muille kuljettajille.

Kyllähän tuo HRT:n touhu meni jo tällä kaudella aika vaaralliseksi kun kuulemma rahat olivat ilmeisesti niin loppu että uusia osiakaan ei saatu enää, ja kuljettajat joutuivat tekemään päätöksen siitä haluavatko ajaa autoilla joissa esim. jarruosien normaalit käyttötunnit olivat ajettu täyteen.

Mutta harmi että tuolle tallille ei nyt ilmeisesti löydetty ostajaa, olisihan tuosta joku taho voinut lähteä rakentamaan ihan vakavasti otettavaa tallia ja palkata ensitöikseen kunnon kuskit noiden maksumiesten tilalle, kun noita rattimiehiäkin näyttää jäävän ilman työpaikkaa ensi kaudeksi.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Ensi vuonna sitten on enää neljä tallia joissa molemmat kuskit saavat palkkaa. Vai onko niin jo tälläkin kaudella? Tästä puuttuisi enää se että joku Qatarin Sheikki Ali-Hassan saisi päähänsä tulla ajelemaan vähän formuloita viikonloppuisin kun rahaa kerran löytyy.. Asfalttiset turva-alueet, turva-auto normaalisateessa, maksukuskit ja kisat kaiken maailman Intioissa ja Abu Dhabeissa.. Eiköhän tämä sarja ole kuoleman partaalla. Kiinnostuksen on pakko loppua jossain vaiheessa.

Siirretäänpä tämä nyt vaikka tänne uuteen ketjuun. Korjatkaa nyt toki jos olen väärässä, mutta eikös näille ns. maksukuskeille jää jotain itselleen myös tuosta käteen, vaikka tuokin tallille sponssien kautta paljon rahaa?

Myös tuo sheikki esimerkki on huono, koska kaikki nämä ns. maksukuskit ovat kuitenkin esittäneet hyviä otteita alemmissa luokissa. Karthikeyan on toki oma lukunsa. Maldonado mm. GP2 mestari ja niin pois päin. Nytkin huhuhut maksukuskit ovat kuitenkin osoittaneet taitonsa GP2 sarjassa. Razia ja Chilton kummatkin ollut ihan hyviä GP2 sarjassa. Varsinkin Razia ajoi tosi hyvin viimekaudella ja voi melkein sanoa, että ansaitsee näytönpaikan ykkösissä. Tää maksukuski käsite vääristää kyllä aika paljon monen kohdalla asioita. Ei kukaan nouse kuitenkaan ykkösiin pelkän lompakkonsa avulla.

Ensikaudella Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes, Lotus, Williams, Force India, Sauber, Toro Rosso, Marussia maksaa ainakin toiselle kuskille ihan kunnolla palkkaa, eikä heiltä vähintää toinen kuski tuo sponsori apua. Caterham saattaa olla ainut kellä ovat kummatkin näitä maksukuskeja. En oikein tiedä mistä tuon neljän tallin lukemat sait.
 
Viimeksi muokattu:

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensikaudella Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes, Lotus, Williams, Force India, Sauber, Toro Rosso, Marussia maksaa ainakin toiselle kuskille ihan kunnolla palkkaa, eikä heiltä vähintää toinen kuski tuo sponsori apua. Caterham saattaa olla ainut kellä ovat kummatkin näitä maksukuskeja. En oikein tiedä mistä tuon neljän tallin lukemat sait.

Kaipa sitä osa laskee El Bancon maksukuskiksi. Mikä nyt sinänsä ei välttämättä väärin ole. Paha sanoa, mutta Santanderin rahoillahan Reilundo Ferkulle tuli
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Ensikaudella Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes, Lotus, Williams, Force India, Sauber, Toro Rosso, Marussia maksaa ainakin toiselle kuskille ihan kunnolla palkkaa, eikä heiltä vähintää toinen kuski tuo sponsori apua. Caterham saattaa olla ainut kellä ovat kummatkin näitä maksukuskeja. En oikein tiedä mistä tuon neljän tallin lukemat sait.

Kirjoitin että on vain neljä tallia joissa molemmille kuskeille maksetaan palkkaa. Kaikissa muissa talleissa ainakin toinen kuljettaja ostaa ajopaikkansa sponsoripaketilla. Nämä neljä ovat Red Bull, Ferrari, McLaren ja Mercedes.

Lotuksella Grosjeanin ajopaikka tuli Totalin rahoilla, Sauberilla Perezin ja Williamsilla Maldonadon takana olivat Meksikon ja Venezuelan rahavirrat jne jne.

Sheikki-esimerkki ei ollut nykytilanteeseen liittyvä vertaus vaan tulevaisuuden uhkakuva. Jos joku Sheikki saa päähänsä maksaa 100 miljoonaa, parit kamelit ja vaimot päälle niin eiköhän talli silloin sano että tervetuloa. Kysy vaikka Rallin MM-sarjaa kiertäviltä harrastelijoilta.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Sheikki-esimerkki ei ollut nykytilanteeseen liittyvä vertaus vaan tulevaisuuden uhkakuva. Jos joku Sheikki saa päähänsä maksaa 100 miljoonaa, parit kamelit ja vaimot päälle niin eiköhän talli silloin sano että tervetuloa. Kysy vaikka Rallin MM-sarjaa kiertäviltä harrastelijoilta.

Ei silti pitäisi tuosta noin vaan ihan kuka tahansa F1:n puikkoihin kisoissa päästä. Superlisenssinhän se vaatisi ja siinä on omat kriteerinsä. Tietenkin kriteereistäkin voi komissio poiketa, mutta jos jollekin perus sheikille myöntää sen, niin sitten romuttuu uskottavuus pysyvästi koko sirkuksesta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kirjoitin että on vain neljä tallia joissa molemmille kuskeille maksetaan palkkaa. Kaikissa muissa talleissa ainakin toinen kuljettaja ostaa ajopaikkansa sponsoripaketilla. Nämä neljä ovat Red Bull, Ferrari, McLaren ja Mercedes.

Mutta oliko kuitenkin niin että Alonson palkan maksaa Santander suoraan, eikä siis Ferrari? En nyt muista varmaksi mutta jostain on jäänyt sellainen muistikuva. Eli periaatteessa Alonsokin menisi tuohon "maksukuskien" listaan siinä missä muutkin, mutta käytännössä taas Alonso on ihan eri tapaus sikäli että hän kelpaisi takuuvarmasti ihan joka ikiseen talliin kuljettajaksi vaikka ei toisi mukanaan latin latia. Hänestä ei voi siis varsinaisesti puhua että olisi ostanut tallipaikkansa rahalla.

Mutta sikäli tuossa on tullut ihan asiaa että ainakin suurin osa näistä maksukuskeista on kuitenkin jonkinlaista tulosta tehnyt pikkuformuloissa. Että edelleenkään ei aivan pystymetsästä pysty kukaan tulemaan ison rahatukon kanssa ja ostamaan tallipaikkaa. Jopa Karthikeyan on saanut kohtuullisia tuloksia pikkuformuloissa vaikka ykkösissä onkin ollut ihan turisti.

Pahempi tilanne on minun mielestäni rallissa tällä hetkellä. Siellä kun ajetaan yksin, eikä radalla ole samaan aikaan muita, niin mitään superlisenssivaatimuksia ei ole vaan melkein kuka tahansa tarpeeksi paksun rahatukon omistava kaveri pystyy hankkimaan käyttöönsä WRC-kaluston ja liittymään mukaan. On siellä kyllä melkoisia turisteja nähty suhaamassa, jotka ovat WRC-autoilla hävinneet sekuntitolkulla jopa N-ryhmäläisille yms. pikkuluokkien autoille. Onneksi ykkösissä ei voida mennä koskaan tuolle tasolle niin kauan kuin tämä superlisenssijärjestelmä on voimassa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Pahempi tilanne on minun mielestäni rallissa tällä hetkellä. Siellä kun ajetaan yksin, eikä radalla ole samaan aikaan muita, niin mitään superlisenssivaatimuksia ei ole vaan melkein kuka tahansa tarpeeksi paksun rahatukon omistava kaveri pystyy hankkimaan käyttöönsä WRC-kaluston ja liittymään mukaan.

Tämä on kyllä outoa siinä mielessä että eiväthän hekään yksin siellä ole vaan kartturi on melkeinpä kuolemanvaarassa varsinkin näissä rotkoralleissa kokemattomien kuskien mukana. Luulisi että heiltäkin joku taso vaaditaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulisi että heiltäkin joku taso vaaditaan.
No ei siellä kovin kummoisia vaadita mutta onneksi useimmilla järki leikkaa edes sen verran etteivät lähde noilla WRC vehkeillä itseään telomaan vaan ajelevat vähän hitaammilla ensiksi. Mutta kyllä se niin on että hitaimmatkin F1:ä ajavat olisivat aika nopeita Red Bullilla. Ei ihan Vettelin kyydissä mutta aika-ajoissa varmaan samalle sekunnille ajaisivat. Superlisenssi takaa sen että kuskeilla on sentään jokin taso...
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Caterham lykkää päätöstään Picin tallikaverista. Eli joko tilanteessa on tullut muutos, eli Heikki on valmis ajamaan joko erittäin halvalla tai tuo sponsoreita, tai sitten Vitali tai joku muu on ryöstänyt pankin ja tuo nyt suuremmat rahat kuin jo paperit nimeä vaille valmiiksi tehnyt Garde.

Olisi nyt vaikka Nokia herännyt ja liittynyt kunnolla sponsoroimaan, kun Samsung on herätelly ajatuksia nousta isoksi sponsoriksi formuloihin.
 

Carlos

Jäsen
Olisi nyt vaikka Nokia herännyt ja liittynyt kunnolla sponsoroimaan, kun Samsung on herätelly ajatuksia nousta isoksi sponsoriksi formuloihin.

Niino, Samsunghan valmistaa myös autoja että sikäli sopii ehkä niiden profiiliin paremmin kuin Nokian. Tietty jos Nokia meinaisi lähteä mukaan, niin toivottavasti tällä kertää riittäisi pelimerkit johonkin kunnon talliin eikä mihinkään peränpitäjä-Tyrelliin.
 

scholl

Jäsen
Niino, Samsunghan valmistaa myös autoja että sikäli sopii ehkä niiden profiiliin paremmin kuin Nokian. Tietty jos Nokia meinaisi lähteä mukaan, niin toivottavasti tällä kertää riittäisi pelimerkit johonkin kunnon talliin eikä mihinkään peränpitäjä-Tyrelliin.

formulat sopivat aivan yhtä lailla Nokiankin profiiliin kuin Samsunginkin. Kannattaa olla mukana sellaisissa lajeissa, jotka ovat suosittuja kuten futis ja formulat. Samsung on sen tajunnut tekemällä yhteistyötä mm. Chelsean ja Real Madridin kanssa. Jopa HJK:n europeleissä oli 2011 Samsungin mainos. Nokia on tehnyt mielestäni virheen, että on hakenut sellaisia pienen porukan extremenuorisolajeja kuten lautailua, joka ei välttämättä puhuttele sitä suurta yleisöä, vaikka merkki oli markkinajohtaja.

Caterham on tosin liian huono tiimi, jotta sen kanssa kannattaisi tehdä yhteistyötä. Jos haluaa näyttää, että Lumia on hyvä vaihtoehto premium-luokassa niin miksi tehdä yhteistyötä ihan rupuporukan kanssa. Jos olisi jonkinlaisia viitteitä siitä, että Williamsin panostus ja talous olisivat kasvussa ja menestystä joskus tulevaisuudessa luvassa niin mielummin Bottasin ja Williamsin kelkkaan. Caterhamille sponsoriksi sopii enemmänkin joku halpisfirma, jonka menestys perustuu siihen, että tuotteet ovat halpoja, mutteivat erityisen hyviä. "Halvallakin voi päästä maaliin". Eli Caterham on formuloiden Clas Ohlson, joten sen sponsorina pitäisi olla joku ZTE Blade vai mikä se merkki on, millä on niitä euron kännyköitä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niinhän siinä taitaa valitettavasti näyttää käyvän, että Robert Kubican F1-ura on ohi. Rallionnettomuudessa loukkaantunut käsi ei vieläkään ole kunnossa, eikä pikaista paranemista ole näköpiirissä useista jo suoritetuista leikkauksista huolimatta. Todella harmi, sillä Kubica oli kuljettana (ainakin lähes) ykköskorin mies. On ollut sivussa jo kaksi kokonaista kautta, joten paluu ei ole helppoa, ellei satu olemaan Kimi Räikkönen. Kubican ura jatkunee rallin puolella.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Niinhän siinä taitaa valitettavasti näyttää käyvän, että Robert Kubican F1-ura on ohi.-- Kubican ura jatkunee rallin puolella.

Kyllähän tämä on jo pitemmän aikaa ollut tiedossa, ettei häntä oikeen saada parsittua kuntoon ja samalla holtilla takaisin mukaan. Ja uutisista saa nykyään lukea vain miehen lukuisista kolareista rallinkin puolella, saa nyt nähdä nouseeko ikinä MM-sarjaan asti.

Caterham ja Lotuksen kuljettaja-uutiset ovat ainakin "maikkarin lähteiden" mukaan jo aika lähellä. Onko se nyt 1vk vai 2kk, on eri asia. Talvitestit tässä kuitenkin jo hiljalleen lähestyvät.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Grosjeankin saavutti kauden päätteeksi jonkinlaista menestystä voittamalla perinteisen Race of Championsin. Ehkä tuollaiset kisat sopivat paremmin Grosjeanille kun radalla ei ole samaan aikaan muita autoja ja viereistä rataa ajavaan kuljettajaankaan ei ole oikein mahdollista osua kun välissä on kunnon kaiteet...

Vaan kyllähän tuokin osoittaa että Grosjeanilta löytyy kyllä nopeutta, kun vaan saisi jotenkin karsittua nuo älyttömät virheet ja turhat törmäilyt pois. Se on sitten eri asia milloin se tapahtuu vai tapahtuuko milloinkaan, osa noista Grosjeanin kolareista oli niin ihmeellisiä että melkein vaikuttaa että hänellä olisi oikeasti jotain ongelmia tilan hahmottamisen tms. kanssa.

Mutta huhut kertovat että Grosjean olisi saamassa vielä jatkoa Lotuksella. Saas nähdä minkälaiset pykälät tuohon sopimukseen on tehty, onko esim. tehty jonkinlainen koeaika sopimukseen että jos sama törmäily jatkuu ensi kaudella niin mies voidaan siirtää sivuun ja ottaa uusi mies puikkoihin.

Toivottavasti tuo Grosjeanin mahdollinen jatko ei sitten tarkoita sitä että Kamui Kobayashi jää kokonaan ilman tallipaikkaa, vaan että tämä onnistuisi vielä löytämään työpaikan esim. Force Indialta. On tuo Kobayashi minun mielestäni nimittäin ihan liian hyvä kuljettaja jäämään ilman työpaikkaa ykkösistä, ja sen lisäksi erittäin viihdyttävä kuljettaja näin katsojan perspektiivistä.

Ja toivottavasti myös Kovalainen saisi vaikkapa sen jatkosopparin Caterhamilta, vaikka sekin aika epätodennäköiseltä näyttää tällä hetkellä. Taitaa olla että joko Van der Garde tai Petrov tuon Caterhamin toisen paikan vie.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
En kyllä ymmärrä miksi porukka toivoo Kovalaisen jatkavan. Luonnollinen jatkumo eli kaksi suomalaista ykkösissä toteutuu kuitenkin. Kovalainen on kaiken lisäksi todella ärsyttävä persoona verrattuna Räikköseen tai vaikkapa Bottakseen.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En kyllä ymmärrä miksi porukka toivoo Kovalaisen jatkavan. Luonnollinen jatkumo eli kaksi suomalaista ykkösissä toteutuu kuitenkin. Kovalainen on kaiken lisäksi todella ärsyttävä persoona verrattuna Räikköseen tai vaikkapa Bottakseen.

Heikin jatko olis makee sen vuoksi, että hän voisi tehdä lyömättömän ennätyksen peräkkäisissä pisteettömissä kilpailuissa. Toinen hyvä asia olisi, ettei kaikki tallipaikat mene vain maksumiehille, vaan ajotaidoilla ja teknisellä osaamisella olisi edes jotain arvoa. Huippukuskina en itsekään Hessua pidä, lähinnä koomisen positiivinen hahmo varikolla. Rovio voisi keksiä kypärään uuden maalauksen, joka olisi Angryn vastakohta..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En kyllä ymmärrä miksi porukka toivoo Kovalaisen jatkavan.

No mieluummin minä suomalaisen kuljettajan näen jatkavan kuin vaikkapa jonkun venäläisen Petrovin tai hollantilaisen Van den Garden. Minä kysyisin että minkä takia ei voisi toivoa Kovalaiselle jatkoa? On kuitenkin ihan laadukas kuljettaja, vaikka ei mitään Räikkösen tai Häkkisen tasoa olekaan, enkä minä Kovalaista kyllä mitenkään vastenmielisenä persoonana pidä vaikka onkin ihan täysin eri tyylinen ihminen kuin vaikkapa Räikkönen jonka omaperäisyyttä arvostan. Ei kaikkien suomalaisten tarvitse olla mitään jurottajia vaan kyllä sinne tuollainen yltiöpositiivinenkin suomalainen minusta ihan yhtä hyvin mahtuu. Ja kuten sanottua niin on siellä ensi kaudellakin sopimus taskussaan Kovalaista (tai Kobayashia) huonompia kavereita joten sikälikin toivoisi että jäljellä olevat tallipaikat menisi tällaisille kuljettajille joidenkin keskinkertaisten maksukuljettajien sijasta.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihme ettei Suomen media ole vielä ehtinyt adoptoida Petrovia suomalaiseksi. Ohan hää sentään viipurin poikii.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Crashjean sai vuoden jatkon Lotukselle,eli tässä taitaa olla se kuuluisia "toinen tsäänssi", suomeksi toinen mahdollisuus. Ja tämä tieto Lotuksen FB-sivulta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kovalainen on kaiken lisäksi todella ärsyttävä persoona verrattuna Räikköseen tai vaikkapa Bottakseen.

Niinpä...Kovalainen kuitenkin puhuu avoimesti asioista ja on ns "naapurin poika". Heikki on vaan liian paljon "mamis". Muuten suhteellisen karismaattinen jäbä...sellainen kaikkien kamu.

EDIT. Kimi taas on aivan kaikkien kaveri ja kaikki ovat räkän frendejä. Riippuen siitä, ketkä kaikki sitä prikkaa ovat juomassa siellä yökerhossa. Bottas yrittää näyttää kiiltokuvapojalta kunnes siitä paljastuu jotain rankkaa. F1- kuskit kun eivät aina ole sitä miltä näyttävät...
 

Juzbe#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Islanders, HPK
Crashjean sai vuoden jatkon Lotukselle,eli tässä taitaa olla se kuuluisia "toinen tsäänssi", suomeksi toinen mahdollisuus. Ja tämä tieto Lotuksen FB-sivulta.
Oikeestaan vois sanoa että jo "kolmas tsäänssi" jos lasketaan ne kisat mitä Romain kurvaili vuonna 2009. Kauden jälkeenhän näytti siltä että Romain ei enää formuloihin ole palaamassa. Silloinkin tais Spassa kolaroida Hamiltonin pihalle. Niihin kisoihin verrattuna vauhti on kyllä parantunut aika huimasti. Ensi kausi on kyllä näytön paikka, varmuutta on pakko löytyä jos haluaa ylipäätänsä ajaa kautta loppuun.
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Ettei tässä olisi laittanut Eric jo oman päänsä pantiksi ja antanut oman luottonsa, että laittaa Romanin ruotuun ja pysymään radalla ollen yhä nopea. Mutta jos mies tästä vielä floppaa, voi se myös olla managerin lähtö samalla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt alkaa sitten olla tallipaikat vähissä ensi kaudeksi, enää Force Indialla ja Caterhamilla on molemmilla yksi kuljettajapaikka vapaana kun Marussiakin ilmoitti että Glockin parina ajaa odotetusti Max Chilton. Eli saattaa hyvinkin käydä niin että sekä Kobayashi että Kovalainen jäävät ilman töitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös