Formula 1 – kausi 2013

  • 587 925
  • 1 881

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Williams julkisti ensi kauden kuskikaksikkonsa. Pastor Maldonado jatkaa ja toisen kisakuskin paikan nappaa suomen Valtteri Bottas.

Williams confirms Valtteri Bottas and Pastor Maldonado for 2013 - F1 news - AUTOSPORT.com

Aikamoista suitsutusta Bottakselle jutussa. Mahtava meininki kyllä, vaikka Heikin tallipaikka taitaakin olla lähinnä toiveajattelun asteella. Aivan en kuitenkaan olisi Heikin formulauraa päättämässä. Jos kuskivaihdoksia tulee, vaikea kuvitella vapaana olevista kuskeista Heikkiä parempaa tuuraajaa/korvaajaa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Todella hienoa että Bottas saa mahdollisuuden ensi kaudella. Nyt Maldonadolla voi olla iso työ jos aikoo olla ykköskuski, Bottas kuitenkin päihitti Maldonadon muutamia kertoja harjoituksissa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Williams palkkasi vuoden Terässian.
Mitä ihmettä!? F1-tähti kaljoitteli MM-kultaa | Urheilu | Iltalehti.fi

Erinomainen kiinnitys. Odotukset on korkealla ja uskon Valen pistävän Pastorin koville jo ensimmäisistä kisoista lähtien.

Lisäpointsit Emiliasta, mukava saada varikolle lisää näyttäviä vaaleita nuoria naisia. Latinomisut olleet vähän liikaa esillä viime vuosina. Ja Kimikin outona lintuna tuo korkeintaan frendejä(jätkiä) varikolle.

edit: Bottakset tuoreet mietteet tuolta, noin 4min video
Bottaksen Williams-sopimukselle virallinen vahvistus - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

edit: Frankin mietteet TS:n sivuilta:
Frank Williams odottaa uudelta kuskipariltaan vahvaa pistesaalista - F1 - Turun Sanomat

_
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Heikkiä ei kyllä kukaan jää kaipaamaan. Väritön kakkoskuski, joka ei tuo mitään suurempaa lisäarvoa. Jos paineita on liikaa, pää ei kestä ja sitä perushommaa luotettavasti on kuitenkin tehty jo riittävän kauan. Paljon mielenkiintoisempaa nähdä siellä uutta väriä. Se on vähän niinkuin Mika Salon tilanne. Mies kyllästyi ajamaan joukon jatkona, eikä häntä enää kukaan kaipaa. Uudet miehet ovat astuneet esiin.

Mielenkiintoista nähdä mihin Bottas pystyy.
 

scholl

Jäsen
Mitäs mieltä muut on nykyisestä kalenterista ja radoista?

Liikaa rupumaissa kisoja. Se oli aikanaan hienoa, kun oli Imola, Monza, Spa, Monaco, Hockenheim, Hungaroring jne. kisat Euroopassa ja siihen päälle vain Suzuka, Interlagos ja Australia. Tai taisi siinä olla Montrealkin, muttei ollut noita keinotekoisia kisoja Aasiassa, eikä Arabimaissa. Ne ovat mielestäni pilanneet lajin. Ihmiset eivät käy enää niin paljon kisoissa paikan päällä niin lajin suosio on laantunut ja toisaalta radat ovat tulleet vähän tylsemmiksi. Toki samaa mieltä olen siitä, että uusi Austinin rata tuntuu olevan todella mielenkiintoinen ja sinne voisi mennä itsekin joskus paikan päälle katsomaan kisaa ja syömään grillattua lihaa.

Toisekseen kisoja on liian paljon. Ei jaksa seurata tollaista, missä joka viikonloppu on kisa. Lisäksi ei saa testata ja rengassäännöt ovat omituisia. Mielummin testiä niin paljon kuin haluu, eikä mitään rajoittavia sääntöjä, vaan aika-ajot takaisin, missä ajetaan oikeasti täysiä ja sitten vähemmän kilpailuja. Formuloissa ei ollut oikeastaan mitään vikaa 90 luvun lopulla, en tajua miksi tekivät muutoksia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minusta uudet radat ovat liian samanlaisia. Kaikkiin pitää tehdä samat mutkakombot, pitkä takasuora neulansilmien väliin, lyhyt maalisuora, ns. kikkamutkaosio hitaine ysikymppeineen jne. Saisi olla rehellisesti luonteeltaan erilaisia ratoja - nopeita ja hitaita, eikä survoa kaikkia ominaisuuksia jokaikiseen rataan.

Tämä on hyvä pointti. Tilke joka on saanut näemmä jonkinasteisen yksinoikeuden suunnitella ratoja suunnittelee omasta mielestään "hyvän" radan juuri näin.
Tuolla kaavalla kaikki tulevatkin radat ovat kopioita muiden ratojen "parhaista puolista", toisin sanoen eri maiden radoilla ei ole enään omaa luonnetta, on vain ratoja jotka on koottu tutuista palasista by Tilke ja asetettu paikkaan joka on maksanut itselleen mahdollisuuden järjestää kisan.

Kyllä täälläkin kaivataan sitä luonnetta mitä oli vielä 90-luvulla, tunnelmaa luo myös järjestäjämaa faneineen. En ole ollut arabi-maissa seuraamassa kisaa mutta olen ollut esim Hockessa ja kyllä siellä pikkukylässä aikamoiset karnevaalit saatiin aikaan saksalaisten toimesta. Isommista cityistä mainittakoon Montreal missä koko kaupunki täynnä F1-aiheisia tapahtumia kuluvan viikon, pit-walkit ja rataan tutustumiset bussilla torstaina jne. Itse rata upealla luonnonläheisellä paikalla veden ympäröimänä ja silti erittäin lähellä miljoonakaupungin keskustaa. Tästä jenkkien uudesta tulemisesta olen tyytyväinen, siinä on autohullukansa ja jos heille saa iskostettua F1-kipinän niin sieltä löytyy sitä petrol-headia kymmentuhansittain luomaan tunnelmaa. Austinin kisan yhteydessä ilmi tulleet seikat tukevat juuri tätä, amerikan mittakaavalla sopivan pieni paikka joka todellakin on kisaviikkona keskittynyt olennaiseen. Ties vaikka sinne suuntaisi tulevaisuudessa sellaisen naudanlihapitoisen motorsporttiviikon.



_
 

scholl

Jäsen
Tästä jenkkien uudesta tulemisesta olen tyytyväinen, siinä on autohullukansa ja jos heille saa iskostettua F1-kipinän niin sieltä löytyy sitä petrol-headia kymmentuhansittain luomaan tunnelmaa. Austinin kisan yhteydessä ilmi tulleet seikat tukevat juuri tätä, amerikan mittakaavalla sopivan pieni paikka joka todellakin on kisaviikkona keskittynyt olennaiseen. Ties vaikka sinne suuntaisi tulevaisuudessa sellaisen naudanlihapitoisen motorsporttiviikon.

Varsinkin kun se on etelässä niin siellä on sellaisia hulluja redneckejä ja Texasissa ei ole koskaan viherpiiperretty ja moottoreita vihattu. Hyvää on vielä se, että se on ihan Meksikon rajan tuntumassa, joten Perez McLarenilla tulee olemaan siellä suosittu. Sen lisäksi Alonso ainakin tuntui olevan suosittu siellä kisassa. Schumacherhan osti 200 hehtaarin ranchin Texasista, joten eiköhän hänkin nähdä tulevaisuudessa tuossa kisassa varikolla. Muutenkin tuntuu, että aika hyvin P-Amerikassa asuvat julkkikset ottivat kisan omakseen. Siellä oli urheilutähtiä paikalla monesta lajista ja sen lisäksi Hollywood-porukkaa sekä myös rikkaita yrittäjiä, joten ihan eri tekemisen meininki kuin Indianapolisissa.

Jos laji tulisi oikein suosituksi niin silloin amerikkalaisen tiimin mukaantulokin voisi olla mahdollista.
 

Komisario Fix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Jazz
Mitäs mieltä muut on nykyisestä kalenterista ja radoista?
Täälläkin ollaan vanhojen 90-luvun Formula peleistä tuttujen ratojen kannattaja. Juurikin Imola, Spa, Monza, vanha Hockenheim ja vastaavat oman "luonteen" omaavat radat ovat parhaita. Nämä radat pystyi helposti jo TV-kuvissa tunnistamaan, toisin kuin monet nykyisistä.

Kuten monet ovat sanoneet, niin nämä Tilke-ringit ovat hyvin pitkälti toistensa kopioita. Ei jotain Kiinan, Bahrainin ja Intian ratoja pahemmin toisistaan erota. Radat ovat helvetin leveitä baanoja, joita vielä reunustavat asfalttikentät. Toisin sanoen pienistä virheistä sakotetaan ehkä joitain kymmenyksiä tai korkeintaan sekunteja, kun aina pääsee takaisin radalle. Toisin se oli ennen, kun pienestäkin lipsautuksesta oli riski jäädä jumiin hiekkaan.

Mitäpä siinä yksittäinen fani voi tehdä, kun Bernie-setä massin kiilto silmissä vie lajia väkisin öljymaihin ja muille Aasian markkinoille.
 

scholl

Jäsen
Mitäpä siinä yksittäinen fani voi tehdä, kun Bernie-setä massin kiilto silmissä vie lajia väkisin öljymaihin ja muille Aasian markkinoille.

Jos Bernie saa isot sakot tai joutuu linnaan lahjonnasta niin kaupalliset oikeudet omistavat tahot ovat uhanneet, että Bernie saa potkut. Siihen Bernie sanoi, että se olisi vakava virhe, jota joutuvat katumaan. Mikä on siis seuraava askel? Murhia?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Formuloissa ei ollut oikeastaan mitään vikaa 90 luvun lopulla, en tajua miksi tekivät muutoksia.

Ei muuta vikaa kuin että kausina 1996-2003 joku muu talli kuin Williams, Ferrari tai Mclaren voitti kisan yhteensä huimat 8 kertaa. Äkkiä laskien. Eli about kerran kaudessa. Aivan käsittämätön tilasto muuten. Sellaisiakin kausia oli, että ainoastaan kaksi tallia voitti kauden aikana. Tämä johtui ainakin osaltaan siitä että testaaminen oli vapaata ja siksi rahan merkitys kasvoi. Joka sinänsä on ok, mutta tylsäähän se oli kuin perkele. On toki vastaavia dominanssikausia ollut myöhemminkin, esim 2011 tai 2009, mutta kauden 2012 (kuusi eri voittajaa) perusteella voisi näyttää, että taloudellisten resurssien vaikutus tuloksiin on pienentymässä.

Muuten kyllä radoista ja muusta samaa mieltä.
 

scholl

Jäsen
Ei muuta vikaa kuin että kausina 1996-2003 joku muu talli kuin Williams, Ferrari tai Mclaren voitti kisan yhteensä huimat 8 kertaa. Äkkiä laskien. Eli about kerran kaudessa. Aivan käsittämätön tilasto muuten. Sellaisiakin kausia oli, että ainoastaan kaksi tallia voitti kauden aikana. Tämä johtui ainakin osaltaan siitä että testaaminen oli vapaata ja siksi rahan merkitys kasvoi. Joka sinänsä on ok, mutta tylsäähän se oli kuin perkele. On toki vastaavia dominanssikausia ollut myöhemminkin, esim 2011 tai 2009, mutta kauden 2012 (kuusi eri voittajaa) perusteella voisi näyttää, että taloudellisten resurssien vaikutus tuloksiin on pienentymässä.

Eivät ne kisat aina silti tylsiä olleet. Siellä oli hienoja parivaljakoita, joiden taisteluita paalupaikoista ja voitoista oli hyvä seurata.

Nyt on näennäisesti tasaväkistä, mutta se johtuu virheistä. Tulee mokia, jonka takia talli ei pärjää tasaisesti. Toisekseen aika-ajoista on tullut aivan ankeata. Brasilian kisa oli toki nyt mielenkiintoinen, mutta muuten jaksoin seurata vain muutaman kisan tällä kaudella, enkä kai yhtään kokonaisuudessaan. Sellainen todellinen vauhdikkuus on kadonnut ja ennenkaikkea tuo Kers ja avattava takasiipi ovat aivan älyttömiä juttuja. Ei minusta siinä ole mitään järkeä, että takaatulevalla on automaattisesti etulyöntiasema. Mielummin ratojen pitää olla sellaisia, että niissä on mahdollisuus ohittaa, vaikka autot olisivatkin tasaväkisiä. Silloin ohittamiset ovat taidonnäyte, eivätkä itsestäänselvästi heittämällä ohitse.

Vaikka kaudella olisi vain pari voittajaa niin se ok, jos autot ovat hyviä ja kisat vauhdikkaita. Nyt useat voittajat johtuvat siitä, ettei kukaan ole oikein hyvä ja se vie lajista mielenkiinnon. Perseilyä ei jaksa katsoa.

edit. mitä tulee 2009 ja 2011 dominansseihin niin nykyformuloissa on se vika, että kun testata ei saa niin takamatkaa ei saa kiinni eli jos autossa on joku perustavaa laatua oleva ongelma niin autoa ei pysty kehittämään. Esim. Mercedes tänä vuonna on hyvä esimerkki. Ferrarin aikoina Brawn ja Schumacher & co testasivat niin kauan, että kaikki toimi. Nyt auto ei ollut hyvä, testata ei saanut niin koko kausi meni hukkaan
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Lisäksi ei saa testata ja rengassäännöt ovat omituisia. Mielummin testiä niin paljon kuin haluu, eikä mitään rajoittavia sääntöjä, vaan aika-ajot takaisin, missä ajetaan oikeasti täysiä ja sitten vähemmän kilpailuja. Formuloissa ei ollut oikeastaan mitään vikaa 90 luvun lopulla, en tajua miksi tekivät muutoksia.

Nämä muutokset tehtiin 2000-luvulla kun Ferrari ei antanut enää muille mitään mahdollisuuksia ja mestaruudet varmistuivat jo viisi kisaa ennen viimeistä kisaa. Joinain kausina joku pääsi lähelle mutta heidän autonsa hajosivat kun taas Ferrari tuli aina maaliin, niin ainut keino oli rajoittaa testausta jolloin ferrari ei voi hioa timanttiaan täydellisyyteen. Samasta syystä pisteenlasku oli ennen tätä vuotta sellainen että voittajaa ikäänkuin "rangaistiin" kun hänelle annettiin vain 2 pistettä enemmän kuin kakkoselle syystä että Schumi oli aina ykkönen ruutulipulla niin saatiin keinotekoisesti mestaruustaisto pysymään käynnissä pidemmän aikaa.
 

scholl

Jäsen
Ensi kaudesta voi tulla muuten supertylsä siinä mielessä, että jos alussa joillain talleilla ei kulje niin heittävät pyyhkeen kehään, koska 2014 formulat mullistuvat niin paljon kutoskoneiden tullessa jne., joten kehitystyötä pitää tehdä paljon ja ajoissa. 2014 puolestaan voi olla totaalisen kaaottinen ja käydä kuten Brawn GP:n aikana, että vain joku talli on onnistunut ja dominoi.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Arvostan kyllä 90-luvun kaksintaisteluja, mutta en vaihtaisi tätä nykymeininkiä mihinkään muuhun kuin ehkä 80-luvulle ja siitä taaksepäin.

Aerodynamisen pidon ylivalta ja siitä aiheutunut ohittamisen vaikeutuminen lähes mahdottomaksi on huonoin asia mitä F1-sarjalle on ikinä tapahtunut. Tylsää jonoajelua autot jo valmiiksi lähtöruudukossa nopeusjärjestyksessä, hip hei, ei kiitos enää.

Nyt rengas-show toi mekaanisen pidon merkitystä taas takaisin ja aerodynamiikan aikakautta edeltävän imu-efektin keinotekoinen paluu DRS-muodossa on yksinkertaisesti vaan loistava juttu.

Imuefekti aikanaan kuului oleellisena osana F1-urheiluun. Moottoripyörissä se on edelleen olemassa. All heil DRS. Sydäntä oikein lämmittää tämä nykyinen oikea kilvanajo kylki kyljessä, kun huomaa miten toiset vaan osaa sen kaverin vierellä kunnioituksen ja jotkut vetää laput silmillä päin. Ja vallitseva pistejärjestelmä palkitsee osaajat. Parhautta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
80 luku oli ihan päätöntä menoa. Lueskelin kirjaa "Sinivalkoisia Formula 1 -hetkiä", jossa oli tarinaa esim. Keken voitoista. Ranskan GP:ssä 82 tai 83 Keke jahtasi kisan lopulla Alain Prostia. Renaultin pilttuussa korkkailtiin jo samppanjaa kun ero oli n.30sek. Keke kuitenkin alkoi saavuttamaan Prostia huimasti ja muutama kierros ennen maalia kierrosten laskija tuli siihen tulokseen että ruutulippua heilutetaankin jo kolme kierrosta ennen maalia.
Tuomaristo kuitenkin huomasi tempun ja kisa ajettiin loppuun saakka ja Keke voitti kisan. Silloin oli rengas-seoksia neljä: ABCD. Jossain kisassa oikeat pyörät olivat seasta A (pehmein). ja toisella puolella eturengas B ja takana C.

Autoissa oli myös tyhjät säiliöt jotka täytettiin vedellä kisan jälkeen jotta saataisin auto tarpeeksi painavaksi punnitukseen. Hienoa aikaa!
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
80 luku oli ihan päätöntä menoa. Lueskelin kirjaa "Sinivalkoisia Formula 1 -hetkiä", jossa oli tarinaa esim. Keken voitoista. Ranskan GP:ssä 82 tai 83 Keke jahtasi kisan lopulla Alain Prostia. Renaultin pilttuussa korkkailtiin jo samppanjaa kun ero oli n.30sek. Keke kuitenkin alkoi saavuttamaan Prostia huimasti ja muutama kierros ennen maalia kierrosten laskija tuli siihen tulokseen että ruutulippua heilutetaankin jo kolme kierrosta ennen maalia.
Tuomaristo kuitenkin huomasi tempun ja kisa ajettiin loppuun saakka ja Keke voitti kisan. Silloin oli rengas-seoksia neljä: ABCD. Jossain kisassa oikeat pyörät olivat seasta A (pehmein). ja toisella puolella eturengas B ja takana C.

Autoissa oli myös tyhjät säiliöt jotka täytettiin vedellä kisan jälkeen jotta saataisin auto tarpeeksi painavaksi punnitukseen. Hienoa aikaa!

Kaksi asiavirhettä, ainakin Keke Rosbergin elämä ja ajot-teos kertoo tapauksista hiukan eri tavalla:

A) Kyseessä oli Sveitsin GP 1982(ajettiin Ranskassa Dijonin radalla), kilpailua yritettiin liputtaa päättyneeksi kierrosta liian aikaisin, mutta Williamsin tekninen johtaja esti tämän, jolloin Keke ehti ohittaa Prostin ennen kilpailun päättymistä. Ranskalaiset tosin uusivat temppunsa onnistuneesti 1984 Monacossa kun Ayrton Senna oli viemässä voittoa taas Alain Prostilta.

B) Vesitankkitemppu oli käytössä vapaastihengittävien tallien autossa kauden ensimmäisessä kisassa Brasiliassa 1982, tuolla pyrittiin tasoittamaan turbo-autojen lisätehon suomaa etua. Keke ja Nelson Piquethan hylättiin tuon paljastuttua, mutta esimerkiksi McLarenin John Watson sai pitää pisteensä, minkä ansiosta hän vielä uhkasi Keken maailmanmestaruutta Las Vegasissa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mitäs mieltä muut on nykyisestä kalenterista ja radoista?

Se on oikeasti sääli, että uudet radat ovat liikaa toistensa kopioita. Niitä kun on saatu hyvinkin erilaisiin ympäristöihin: Singaporen kaupunkirata, Bahrainin aavikko, Austinin mäkimaasto... Puitteet antavat mahdollisuuden hyvinkin paljon toisistaan poikkeaville radoille, mutta ongelma taitaa olla juuri tuo, että samat aivot on kaikkien taustalla. Kyllähän tuonne sekaan alkaa kaivata jotain todellista kummajaista. Minne saataisiin rata, joka olisi 10 kilometriä pitkä, ja siitä puolet olisi mutkikasta katurataa ja puolet melkein pelkkää suoraa?
 

adston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Aika lailla muiden linjoilla noista vanhoista radoista. Mm. Spa, Hockenheim, Silverstone, Suzuka, Monza, Montreal, niissä on sitä meininkiä, mutta se on myös todettava että tämä uusi Austinin rata oli mielestäni kyllä melko loistava. Yksi itselleni parhaiten mieleen jääneistä vanhemmista kilpailuista on Spa 1998, iso lähtökolari johon päättyi jo useamman kuskin kilpailu (mm. Coulthard, starttasi vara-autolla uusintalähdössä) ja sitten Schumacher rysäytti hänen peräänsä kovassa sateessa. Tämän jälkeenhän Schumacher kävi todella kuumana ja tallien henkilökunta joutui tosissaan estelemään ettei päässyt Coulthardin kimppuun. Ei muistu ihan äkkiseltään mieleen toista noin kovaa raivostumista toiselle kuskille. Tosin, Coulthardhan on muistaakseni myöhemmin tunnustanut nostaneensa kaasun nähtyään kuka tulee takana.

Sitten tulevaan kauteen, oma epäilyni Lotuksen suhteen on, että eiköhän siellä Grosjean istu ensi vuonna toisessa autossa. Jossain vaiheessa kesällä Boullierin tavoitteena oli, että Grosjeanin olisi se kuljettaja, joka ajaisi Lotuksella pitkään. Mikäli Grosjean vielä sopimuksen saa, niin eiköhän tuo ole vuoden mittainen. Tämä antaa Lotuksen johdolle mahdollisuuden katsoa että onko mies oppinut mitään, ja antaa myös Grosjeanille todistaa että hänestä on menestyväksi kuljettajaksi.

E: tai no eipä veikata tuosta Grosjeanista vielä mitään. Alkaa näköjään tippumaan enemmän näitä tahoja jotka ovat hänen ajamiseensa melko tyytymättömiä. Nyt jos mies saa vielä mahdollisuuden, niin se olisi melko fiksua käyttää hyväksi.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mitä noihin nykyajan turva-alueisiin tulee, niin itse haluaisin jotain styroksishikaania tai vastaavaa noihin shikaaneihin ja tiettyihin kurveihin (siis sinne turva-alueelle), kun tuntuu että välillä niistä annetaan mennä surutta pitkäksi, jos ei tunnu pysähtyvän - ja täten ei menetä ajallisesti juuri mitään. Jossain kisassa näin juuri tuollaisia styroksijuttuja ja oli hyvä idea mielestäni.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Sellaista huhua on myös liikkeellä, että Kobayashi saattaisi siirtyä Lotukselle. Saa nähdä, mutta alkaa oikeasti vaikuttamaan siltä, että Grosjean ei välttämättä jatka. Vielä pieni toivo on siitä, että Heikki olisi ensikaudella Lotuksella, vaikka hyvin pieni onkin. Olisihan se hienoa, että kolme Suomalaista olisi mukana.

Vapaat paikat täyttynee seuraavasti:

Lotus : Grosjean, Kobayashi, Kovalainen, Valsechhi

Force India : Sutil, Bianchi, Alqersuari

Caterham: Van der Garde, Senna, Razia, Petrov, Kovalainen, Kobayashi

Marussia: Chilton, Petrov, Razia

HRT? : ?

Jos Grosjean ei jatka Lotuksella, niin hyvin mahdollisesti Kobayashi tai Kovalainen saattaa saadä vielä tsäänssin. Valsechhin nimeä en jättäisi vielä pois, koska onnistui Abu Dhabin testeissä loistavasti. Todella epätodennäköistä kuitenkin, että Lotus vaihtaisi toiseen kirjoittamattomaan korttiin. Näin ollen tasonsa jo todistaneet Koba ja Heikki vaikuttaa järkevämmiltä vaihtoehdoilta.

Force India saattaa päätyä vanhaan tuttuun Sutiliin. Alquersuari on vissiin ottanut takapakkia paluunsa suhteen. Hänellä on kuitenkin etuna tuo Pirellin rengastestaajan rooli, joka tuo hieman apua. Bianchi on lupaava kuski ja saa nähdä olisiko aika jo ensikaudella hypätä kilpakuskiksi. Sennaan en jaksa uskoa, koska Force India ei tarvitse pakosti maksukuskia.

Caterhamille on tarjolla myös paljon väkeä. Van der Garde vaikutti jo lähes varmalta, mutta koska Caterham nousi takaisin kymppi tilalle, niin asia muuttui. Nyt Kovalaista voidaan pitää vielä mahdollisuutena. Myös Kobayashia ei kannata unohtaa, mutta on todella epätodennäköinen. Razia hakee kovasti tallipaikkaa muhkealla tuella, joten ei mikään yllätys olisi hänen Caterham sopparinsa. Petrov ajoi Caterhamin historian parhaan sijan, mutta onko sillä painoarvoa tulevan valinnan suhteen? Senna yrittää myös jatkaa tietenkin ykkösissä ja Caterham olisi hänen oikeastaan ainoa vaihtoehto.

Marussia tekee valintansa luultavasti Chiltonin ja Razian välillä. Jälimmäisellä on hieman paremmat näytöt GP2:sta, mutta Chilton on taas hieman nuorempi ja ajanut ns. samassa tiimissä jo tuolla kakkosissa. Veikkaan Chiltonia. Petrov venäläisenä ei ole mahdoton ajatus, mutta omaa vissiin selvästi pienemmän sponssi potin kuin nuo kaksi, joten sikäli en hänen Marussia soppariin usko.

HRT ei jatka, mutta jos joku tallin ostaa, niin sinne avautuu sitten varmasti paikkoja näille ketkä ei muualta sitä saa. Razia ja Van der Garde esimerkiksi jos Caterham paikka jää saamatta. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että kukaan ei tuota osta, joten vissiin ajetaan 11 tallilla.
 

Dängleri

Jäsen
Jos Grosjean ei jatka Lotuksella, niin hyvin mahdollisesti Kobayashi tai Kovalainen saattaa saadä vielä tsäänssin. Valsechhin nimeä en jättäisi vielä pois, koska onnistui Abu Dhabin testeissä loistavasti. Todella epätodennäköistä kuitenkin, että Lotus vaihtaisi toiseen kirjoittamattomaan korttiin.

Myös Jérôme d'Ambrosio on mainittu yhdeksi vaihtoehdoksi.

Kobayashi on varmasti varteenotettava vaihtoehto useammallekin tallille, niin kansallisuutensa kuin alati kasvavan tukirahaston myötä. Ja onhan hän loppupeleissä suhteellisen hyvä ratinkääntäjä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös