Formula 1 – kausi 2013

  • 591 368
  • 1 881
Suosikkijoukkue
KK
Tietääkö kukaan viimeisintä tilannetta Saksan GP:n osalta? Nürburgringin rata on ilmeisesti konkurssissa ...
Nürburgringin omistajat sanoivat, että F1-kisan järjestäminen on liian kallista ja he tulevat hyvin toimeen ilman, että tarvitsisi kisoja. Boikotoivat kallistuneita pitomaksuja vastaan. Nopealla googlettamisella löysin jopa UUTISEN autoweekin sivuilta, missä englanniksi valotetaan uuden sopimuksen syntyä.

Summasummaarum, Nürburgring on ensivuoden kisakalenterissa, mahtavaa!
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulosruudussa kerrottiin, että heidän "tietojen" mukaan maailman nopein Heikki neuvottelee tallipaikasta Lotukselle.

Oskari Saari taisi twitterissä sanoa jotain, että Heikki yrittää nyt kaikinkeinoin päästä Kimin tallikaveriksi Lotukselle, eli toisin sanoen tyrkyttää itseään, mutta aika vahvasti näyttää siltä, että Romain Grosjean tuon paikan pitää.
 
Suosikkijoukkue
KK
Oskari Saari taisi twitterissä sanoa jotain, että Heikki yrittää nyt kaikinkeinoin päästä Kimin tallikaveriksi Lotukselle, eli toisin sanoen tyrkyttää itseään, mutta aika vahvasti näyttää siltä, että Romain Grosjean tuon paikan pitää.
Olisi kyllä Heikille lottovoitto päästä Lotukselle. Nyt pitäisi vaan saada sponsoreita ja äkkiä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Onko kenelläkään tietoa, että paljonko Grosjeanin sponsoripotti noin suurinpiirtein on. Heikki olisi sinänsä turvallinen valinta kokemuksensa puolesta, eikä varmaan kovin isoa palkkapussiakaan pyydä ja korvaa Grosjeanin rahat melko hyvin, kun pitää auton ehjänä. Siellä on kuitenkin muitakin kuskeja melko ison rahasäkin kanssa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Suosikkijoukkue
KK
Lotus pomo EI OLE TYYTYVÄINEN Romainiin. Neuvotteluita ei oikeastaan ole edes aloitettu. Jutusta paistaa hieman läpi, että Romainin sopimusta yritetään varmaan hieman heikentää, mikä saattaa auttaa Heikin neuvotteluita. Kovalaisen, halutessaan pysyä formuloissa, pitäisi tajuta olla pyytämättä juuri mitään. Jos ensi kaudeksi H.K. pääsisi Lotukselle ja tulosta tulisi, voisi ensi kaudella olla mahdollisuus parempiin neuvotteluihin.

linkki vie suomif1.comin uutiseen
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Tuo Boullier on vähän outo lintu itsellenikin mitä tulee tallin isoon kuvioon, tuleviin kuljettajiin jne. Olen ymmärtänyt että Lopez tuolla tallissa käyttää päätäntävaltaa kuskeihin ja on se "Kimi-fani" joka uskoi alusta asti Kimin suorituskykyyn, ei niinkään Boullier. Onko Lopezi kenties Heikki-fanikin ja jyrää Boullierin kun neuvotellaan hänen suojatin Grosjeanin 2013 tallipaikasta.

Yritin tuossa tonkia Boullierin ja Kovalaisen välisiä kytköksiä, mutta ei oikein löytynyt. Eikä tuohon Lopeziinkaan.

Mutta jos tallissa ymmärretään, että nykyisellä pistelaskulla kuljettajan LUOTETTAVUUS on kaikki kaikessa kuljettajaa arvioitaessa, niin eihän Heikkiä varmempaa suorittajaa vapailla markkinoilla ole. Ja aika paisti saa tallipäälllikkö olla, jos ei tämän ideologian mukaisia ratkaisuja tee.

Kimi+Heikki -combo olisi aivan äärettömän suoritusvarma kaksikko tuomaan joka kisasta maksimipisteet.

Grojeanille tekisi hyvää pari vuotta noissa peräpään hitaissa autoissa. Oppiipahan ainakin katsomaan peileihin.
 
Suosikkijoukkue
KK
...
Kimi+Heikki -combo olisi aivan äärettömän suoritusvarma kaksikko tuomaan joka kisasta maksimipisteet.
Kerro tämä nyt sitten Lotus pompoille
...
Grojeanille tekisi hyvää pari vuotta noissa peräpään hitaissa autoissa. Oppiipahan ainakin katsomaan peileihin.
Se on vaan semmoinen juttu, että jos Lotus ei jatka Romainin sopimusta, ei hän muuallekkaan ole kyllä menossa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kimi+Heikki -combo olisi aivan äärettömän suoritusvarma kaksikko tuomaan joka kisasta maksimipisteet.
Jos asiaa ajattelee vain yhdeltä kantilta, niin onhan se noin. Nykyään vaan F1 on muutakin kuin kuskit+autot=F1 kilpailu. Se on paljon myös yhteistyökumppaneiden tuotteiden markkinointia kuskien avulla ja siihen ei ole optimaalinen vaihtoehto jos molemmat kuskit ovat samasta maasta. Mersukaan ei tähän oikein käy, kun Schumi tunnetaan monessa maassa ja Italiassa hän on todella suosittu kotimaansa Saksan ohella. Samoin McLarenin Hamilton on hyvin suosittu kotimaansa ulkopuolella. Okei, sama pätee kyllä Räikköseenkin.

Onhan se mahdollista, mutta ei kovin todennäköistä.
 

Dängleri

Jäsen
Kimi+Heikki -combo olisi aivan äärettömän suoritusvarma kaksikko tuomaan joka kisasta maksimipisteet.

Pahoin pelkään, ettei tuo ole mahdollista jo pelkästään taloudellisesta näkökulmasta, sillä kummallakaan ei ole tuoda sponsorirahaa, ja myöskään markkinoinnin näkökulmasta kaksi suomalaista kuskia ei ole kovinkaan optimaalinen tilanne. McLarenilla taloustilanne on käsittääkseni huomattavasti vakaampi, mutta sielläkin tultiin siihen tulokseen, että meksikolainen Perez oli taloudellisesti parempi vaihtoehto Buttonin pariksi, kuin toinen britti di Resta.

Kilpailullisesti kaksikko Räikkönen & Kovalainen olisi varmasti houkutteleva, mutta valitettavasti taloudelliset seikat tuntuvat vaikuttavan F1:ssä enemmän kuin mikään muu.
 
Suosikkijoukkue
KK
Pahoin pelkään, ettei tuo ole mahdollista jo pelkästään taloudellisesta näkökulmasta, sillä kummallakaan ei ole tuoda sponsorirahaa...
Ja tähän eriävä mielipide. Räikkönen vaikka ei ole sponssattu kuski, tuo hän Lotukselle todella paljon sponsorirahaa. Jos Räikkönen ei olisi menestynyt eikä jatkaisi, Coca-Cola tuskin sponsoroisi Lotusta. Ja kun Coca-Cola alkaa sponsoroimaan, niin summatkin ovat jotain muuta kuin kuvittelet.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sinällään Kovalaisen ja Lotuksen liitto olisi kyllä looginen koska olihan Heikki tallin testikuljettaja ja kisakuski kun se tunnettiin Renaultin nimellä. Tosin epäilen vahvasti että talli, jossa ranskalaisten vaikutusvalta on noinkin suuri suostuu ottamaan sinivalkoista kuskiduoa.
 

Dängleri

Jäsen
Pahoin pelkään, ettei tuo ole mahdollista jo pelkästään taloudellisesta näkökulmasta, sillä kummallakaan ei ole tuoda sponsorirahaa...

Ja tähän eriävä mielipide. Räikkönen vaikka ei ole sponssattu kuski, tuo hän Lotukselle todella paljon sponsorirahaa. Jos Räikkönen ei olisi menestynyt eikä jatkaisi, Coca-Cola tuskin sponsoroisi Lotusta. Ja kun Coca-Cola alkaa sponsoroimaan, niin summatkin ovat jotain muuta kuin kuvittelet.

Lotuksella oli "varaa" ajattaa Räikköstä alunperin, koska Grosjean toi talliin "helppoa" rahaa sponsoreiden muodossa , ja koska talli uskoi Räikkösen keräävän "vain" n. 100p, jonka myötä hänen piti olla halvempi kuin mitä todellisuudessa sitten olikaan. Kun pisteitä kertyikin odotettua enemmän ja kun ainakin yksi merkittävä sponsori jättäytyi pois, alkoi puljusta loppua rahat.

Ja vaikka Coca-Colasta nyt tulikin Lotuksen sponsori, en siltikään jaksa uskoa että tallin tilanne olisi muuttunut niin radikaalisti, että tallilla olisi varaa luopua maksukuskista, ja ottaa tilalle toinen kuluja tuova kuljettaja. Kovalainenhan on itse tehnyt erittäin selväksi, ettei hän ole maksukuski. Ja kun lisäksi otetaan huomioon, että sekä Räikkönen että Kovalainen ovat samaa kansallisuutta, rajaa se maantieteellisen hyödyn pois markkinoinnilta.

Mielellään toki olisin Heikin tapauksessa väärässä, mutta epäilen että en.

Grosjeaninkaan jatkoon en jaksa välttämättä uskoa, sillä käsittääkseni juurikin tuo Lotuksen jättänyt Total oli se sponsori, jonka turvin Grosjean alunperin kilpakuskin paikalle pääsi. Tai ainakin näin muistan jostain lukeneeni. Ja kun otteet ovat olleet nähdyn kaltaisia, ei nekään puolla jatkoa. Toisaalta talli on edelleen vahvasti "ranskalainen", joten se voi olla ainoa Grosjeanin oljenkorsi jatkon suhteen, mutta ohut sellainen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
...
Ja vaikka Coca-Colasta nyt tulikin Lotuksen sponsori, en siltikään jaksa uskoa että tallin tilanne olisi muuttunut niin radikaalisti, että tallilla olisi varaa luopua maksukuskista, ja ottaa tilalle toinen kuluja tuova kuljettaja. Kovalainenhan on itse tehnyt erittäin selväksi, ettei hän ole maksukuski. Ja kun lisäksi otetaan huomioon, että sekä Räikkönen että Kovalainen ovat samaa kansallisuutta, rajaa se maantieteellisen hyödyn pois markkinoinnilta....
Samaa mieltä. En kai ole väittänytkään, että Kovalainen olisi tulossa. Itsekin uskon kyllä, että Romain jatkaa ensikaudeksi. Juurikin sponsorien takia sekä että on vahva kuski. Kai Romain on läksynsä lukenut eikä ensi kautena kolaroi samalla lailla. Harmi Heikin kannalta, mutta toivotaan parasta. Ehkä se Hessu pysyy Catherhamilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juurikin nuo rahatouhut kyllä taitaa estää Lotukselle menon. Vähän tuntuu ettei sieläkään rahatilanne ole mikään paras tällähetkellä joten missä sitten rahat pitää Heikkiäkin vielä tallissa? ehkä jos tosiaan joku Rovio, Nokia ym.. tulisi mukaan neuvotteluihin niin voisikin paikka tulla, mutta vähän heikolta näyttää.

Heikin osalta ei kyllä hyvältä näytä. Toisaalta ei suomalaisiakaan liikaa saa formuloissa olla tai alkaa mielenkiinto mennä jos sieltä jotain kolmoisvoittoja vain alkaisi tulemaan. Lajille itselleen ei hyvä jos lian paljon yhdestä pienestä maasta kuskeja. Nyt jo kuitenkin Kimi, Bottas + Nico. Siihen vielä heikki niin alkaisi olemaan jo melkoinen edustus.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Olen kyllä todella pettynyt jos Grosjean jatkaa. Kaveri on oikeasti jo vaarallinen tuolla radalla. Toivottavasti ei enään pääse radalle ykkösissä. Ei varmasti ole ottanut mitään opikseen kun ensikausi alkaa. Samaa sähellystä. Ei mulla muuta.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Olen kyllä todella pettynyt jos Grosjean jatkaa. Kaveri on oikeasti jo vaarallinen tuolla radalla. Toivottavasti ei enään pääse radalle ykkösissä. Ei varmasti ole ottanut mitään opikseen kun ensikausi alkaa. Samaa sähellystä. Ei mulla muuta.

Onko Formuloissa vielä Superlisenssi? Eikö sen voi viedä kuskilta jos sama jätkä koko ajan aiheuttaa vaaraa itselleen ja muille?

Eikö joltain japsilta viety ihan muutama vuosi sitten kesken kauden?
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Eikö joltain japsilta viety ihan muutama vuosi sitten kesken kauden?
Tässä hieno tribuuttivideo formuloiden ehkä kautta aikojen huonoimmasta kuskista, olkaa hyvä: Yuji Ide.

Uran kohokohta tulee videon lopussa, kun Ide meinaa ajaa toisen kuljettajan hengiltä, kun unohtaa ilmeisesti painaa jarrua mutkassa.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nürburgringin omistajat sanoivat, että F1-kisan järjestäminen on liian kallista ja he tulevat hyvin toimeen ilman, että tarvitsisi kisoja. Boikotoivat kallistuneita pitomaksuja vastaan. Nopealla googlettamisella löysin jopa UUTISEN autoweekin sivuilta, missä englanniksi valotetaan uuden sopimuksen syntyä.

Summasummaarum, Nürburgring on ensivuoden kisakalenterissa, mahtavaa!


Joo, näin kesällä uutisoitiin (tuo uutinen on päivätty 20.7.2012), mutta syksymmällä on tullut aika-ajoin uusia huhuja Nürburgringin kohtalosta ja esimerkiksi FIAn sivuilta löytyvässä kisakalenterissa kaikkien muiden osakilpailujen kohdalla on mainittu myös rata, mutta Saksan kisan kohdalla lukee edelleen TBA.

Muutama vuosi sittenhän sovittiin, että Nürburgring ja Hockenheim vuorottelevat Saksan GP:n kisaisännyydestä ja Nürburgringin vuoro olisi aina parittomina vuosina. Hockenheim on kuitenkin jo ilmoittanut että ovat tarvittaessa halukkaita järjestämään Saksan GP:n myös kaudella 2013. Nürburgring on kyllä hieno rata, mutta sinne on sijaintinsa vuoksi aika hankala päästä, kun taas Hockenheimiin on erittäin helppoa matkustaa junalla lähimmistä suurkaupungeista, tai oikeastaan mistä päin Saksaa tahansa. Siksi itse pidän peukkuja Hockenheimin puolesta, ties vaikka innostuisi lähtemään sinne toista kertaa peräkkäin... :)

Löysin muuten eilen päivätyn uutisen Motorsport Total.comin sivuilta (linkki uutiseen), mutta en saanut täyttä varmuutta uutisen sisällöstä Google Translaten avulla, uutinen kun oli saksaksi. Ymmärsin niin että tilanne on edelleen avoin ja että kisä saatetaan ajaa Nürburgringillä kaudella 2013, mutta yhtälailla kisa voi jäädä ajamatta.

Ilmeisesti FIAlla on joku isompi kokous joulukuun alkupuolella, todennäköisesti tuolla tulee lopullinen tieto asiaan. En usko että voivat kovin kauaa pidempään asiaa roikuttaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielenkiinnolla odottelen millaisia renkaita ensi kaudelle tuodaan. Brasiliassa testattiin perjantaina huomattavasti nykyistä pehmeämpää seosta, jota kaavaillaan ensi kaudelle. Saisivat jälleen pehmentää seoksia kautta linjan, koska yhden stopin taktiikka nosti taas päätään loppukaudesta, kun tallit saivat säädettyä autot renkaita säästäviksi kauden mittaan.

Säännöt ei paljoa muutu, mutta jokerikortti voi olla renkaissa. Ne jos (ja kun) muuttuvat, voi se heilautella tallien voimasuhteita alkukaudella kun joillekin renkaat sopivat paremmin kuin toisille.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Kun tuossa oli Hockenheimista puhetta, niin minulla on kyllä ikävä sitä legendaarista metsäreittiä, tuo oli yksi sellaisista radoista jonka jo penskana muisti siitä metsäreitistä ja olisin sen mielellään pitänyt. Ylläri että Tilke kumppaneineen oli sitten tuhoamassa yhtä perinnettä.

Uusista radoista en ole hirveästi kyllä pitänyt, huomaa että ne ovat toistuvasti Tilken klooneja ja ainoa hyvä rata uusista oli Turkin GP ja sekin lähti pois. Jännä oli myös ettei Turkin rata ollut tallien ja kuljettajien suosiossa, mutta mielestäni katsojan näkökulmasta siellä kisattiin aina yhdet kauden upeimmista kisoista.

Mitäs mieltä muut on nykyisestä kalenterista ja radoista?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitäs mieltä muut on nykyisestä kalenterista ja radoista?

Wanhan liiton miehiä täällä. Kyllähän nuo vanhat radat tyyliin Spa, Interlagos, Montreal toimii aina.

Minusta uudet radat ovat liian samanlaisia. Kaikkiin pitää tehdä samat mutkakombot, pitkä takasuora neulansilmien väliin, lyhyt maalisuora, ns. kikkamutkaosio hitaine ysikymppeineen jne. Saisi olla rehellisesti luonteeltaan erilaisia ratoja - nopeita ja hitaita, eikä survoa kaikkia ominaisuuksia jokaikiseen rataan. Turvallisuus ja oheistilat ovat tietty kunnossa näissä uusissa ja kuuluuhan se ykkössarjan imagoon, että ollaan komeilla areenoilla, mutta kyllä viisari värähtää eri tavalla noiden vanhojen ratojen kohdalla.

Kokonaisuudessa kalenteri nykyisellään aika hyvä kompromissi uutta ja vanhaa. On ne legendat siellä, mutta myös kaikki kovimmat uutuusradat.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sama täällä, vanhat radat (Euroopassa) eniten mieleen. Kisaratoina parhaita Spa, Silverstone ja Suzuka. Statuksensa vuoksi Monaco ja Monza ovat upeita viikonloppuja, ei välttämättä parhaita kisoja. Uusista radoista vain Austin ollut mielenkiintoinen. Jos on sadekeli, kaikki on hyviä. Fiilispohjalta useimmiten jo mainittujen lisäksi sataa Kanadassa, Malesiassa ja Brasiliassa. Jossakin jo aiemmin vähän kitisin aiheesta, että nykyiset stadionradat on liian riskittömiä, kun turva-alueet on asfalttia hiekan tai nurmen sijaan. Kun ulosajossa olisi aina keskeyttämisen riski, niin jäisi kamikaze-ohitukset vähemmäksi. Lisäkeskeytysten myötä varmojen kuskien arvostus nousisi ja pikkutalleilla voisi olla toivoa pisteistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös