Formula 1 – kausi 2011

  • 98 677
  • 516

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä olen vähän kahta mieltä tuosta DRS:stä ja KERS:istä. Toisaalta on hyvä jos ohittaminen vähän helpottuu ja joku apuväline rohkaisee kuljettajia yrittämään edes ohituksia, ettei homma mene ihan pelkäksi jonossa ajamiseksi ilman mitään ohitusyrityksiä edes. Mutta toisaalta tuo ohittaminen ei taas saisi olla liian helppoa koska minun mielestäni moottoriurheilun A ja O eivät ole varsinaisesti ohitukset vaan se miten ne syntyvät. Kun sijoitukset vaihtelee yhtä helposti kuin jossain Amerikan ovaalikisoissa niin tavallaan ne ohitukset alkavat menettää merkitystään. Mutta kun ohitus tapahtuu kunnon taistelun jälkeen ja ajetaan monta mutkaa rengas renkaassa kiinnin taistellen niin se tuntuu ihan erilaiselta. Ei ohittaminen saa sellaiseksi mennä että suoralla mennään heittäen ohi niin kuin toinen ajaisi jollain onnettomalla nuhapumpulla vaan se pitäisi tapahtua mieluummin siten että jarrutuksissa otetaan miehestä mittaa.

On tällä kaudella onneksi nähty paljon sellaisiakin ohituksia jotka on tulleet DRS:stä ja KERS:istä huolimatta kunnon taistelun kautta, ja nähtiin niitä eilisessäkin kisassa, mutta edelleen minun mielestäni lajia pitäisi kehittää siihen suuntaan että nähtäisiin kunnon mies-miestä vastaan taistelua ilman "turbonappeja" jolla ohitukset tapahtuu liiankin helposti. Ikävä on niitä aikoja kun esim. joku Keke tai Piquet veti nelipyöräluisussa kaverin ohi ulkokautta. (Esimerkkinä vaikkapa Piquet'n taidonnäyte Sennaa vastaan: http://youtu.be/z6HixXpf9Ns

Mutta en valita, tällä kaudella on menty monessa asiassa oikeaan suuntaan ja kisoissa on ollut paljon enemmän mielenkiintoa kuin lajin tylsimpinä vuosina. Suunta on ihan oikea joten toivotaan että lajin kehittämistä yhäkin parempaan suuntaan jatketaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
(Esimerkkinä vaikkapa Piquet'n taidonnäyte Sennaa vastaan: http://youtu.be/z6HixXpf9Ns

Totta, hyvin kaksipiippuinen juttuhan tämä on mutta itse olen nyt vahvasti positiivisen puolella. Tuossakin linkissä huomaa miten huono pito mutkissa on tuonaikaisilla autoilla. Vastaavanlaista ei nykyään nähdä kuin ehkä sadekelillä ja sliksi-renkailla.
Nykyään autojen aerodynamiikka/aerodynaminen pito on aivan käsittämän paljon edellä menneitä aikoja. Voisi sanoa että insinöörit ovat kehittyneet liikaa suhteessa lajiin, tai paremminkin niiden on annettu kehittää liikaa autoja suhteessa lajin mielenkiintoon.
Myös nykyautojen hyvä aerodynaminen pito yhdistettynä likaisiin/renkaanpalasia täynnä oleviin mutkiin tekevät mahdottomaksi ajaa kilpailukykyisesti mutka kokonaan toisen rinnalla.

Myös tuossa klipissä mielestäni tulee esiin hyvin entisaikojen helpompi ohittaminen imusta, osasyynä isompi takasiipi. Uudet takasiivet pienentää huomattavasti imua ja muutenkin ohittaminen imusta on tehty nykyautoilla hankalaksi. Nykyautoilla ei mennä tuolla tavalla heittämällä ohi kun ratkotaan paikkoja tasavahvoilla autoilla, tai jos mennään niin tarvitsee sen 1km suoran ja päähän tiukan mutkan mihin joudutaan jarruttamaan suoralla suurinosa nopeudesta pois. Loivemmat mutkat johtuen nykyautojen pito-ominaisuuksista ei jätä ohittavalle mitään mahdollisuutta mennä rinnalle. Näihin loiviin mutkiin voi mennä liki kaasu pohjassa, onhan nämä tälläiset loivien mutkien yhdistelmät toki fyysisesti vaativampia kuin ennen vanhaan, g-arvot ovat ihan eri luokkaa kuin 20 vuotta sitten. Tällä voidaan pitkälti perustella nyky F1:sten fyysistä haastavuutta. Turkin kisan 8-mutkassa näkyi muutamalla kuskilla incar-kamerassa että niska ei enään pysynyt suorassa, ehkäpä koko sarjan fyysisesti haastavin kohta kuljettajalle, g-voima 5 pinnassa useamman sekunnin putkeen. Ja hyvä muistaa että tuo ajettiin viime sunnuntaina 58 kertaa + muut 1-5 g mutkat siihen päälle. Muutaman niskatreenin joutuu tekemään ennen kuin ykkösillä ajaa kisan läpi tuolla(ja muuallakin).

En vertaisi Ykkösiä Nascariin missään muodossa(jenkkisarjat on mulle kirosana), ennemmin pienempiin euro-formulasarjoihin tai jopa kartingiin kun miettitään mutka-ajon kilpailutilanteita.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heikki tänään loistavasti 15 aika-ajoissa. Alkaako Lotus pikkuhiljaa nousta keskikastin joukkoon? vähän viellä niin jopa pistetilat voi olla realistia. Jokatapauksessa hyvin ajettu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heikki tänään loistavasti 15 aika-ajoissa. Alkaako Lotus pikkuhiljaa nousta keskikastin joukkoon? vähän viellä niin jopa pistetilat voi olla realistia. Jokatapauksessa hyvin ajettu.

Lotuksellehan tuli uusia osia tähän kisaan joten toivottavasti sillä olisi jotain osuutta asiaan. Mutta kyllähän tuossa taitaa suurimmaksi osaksi olla kyse muiden ongelmista ja rengasvalinnoista, ei Lotuksen vauhti harjoituksissa ainakaan ollut sillä tasolla että talli olisi selkeästi ottanut muita keskikastin talleja kiinni. Yksi sija tuli "ilmaiseksi" kun Heidfeld ei pystynyt osallistumaan aika-ajoon ollenkaan, sen lisäksi Barrichellolla oli teknisiä ongelmia ja Force Indiat ajoivat kovemmilla renkailla jotka tiedettiin selvästi hitaammiksi kuin Heikin käyttämät pehmeämmät.

Mutta hyvä suoritus joka tapauksessa Heikiltä, ja tärkeintä on se että Heikki on vakiinnuttanut paikkansa tuon "jämäkastin" selkeänä ykkösenä. Hyvänä aika-ajokuljettajana tunnettu Jarno Trulli on jäänyt jatkuvasti ihan selkeästi Heikin taakse ja myös Virginit ja HRT:t on jääneet selkeällä erolla taakse. Vielä kun talli löytäisi jostain sen muutaman puuttuvan kymmenyksen niin pystyisivät ihan oikeasti taistelemaan jo Williamsia, Force Indiaa ja Toro Rossoa vastaan. Siinä vaiheessa alettaisiin puhumaan jo pistesijoistakin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos keskeytyksiä tulee top15:lle, niin silloin Heikki ajaa pisteistä mikäli talli ei ryssi taktiikkaa, kuten Turkissa. Harmi vaan kun nykyisin keskeytykset ovat harvinaisia ja tekniikat pelaa täydellisesti. Onhan tuo hienoa, että Heikillä kulkee ja viettänee parasta aikaansa F1:ssä mitä henkilökohtaiseen vauhtiin tulee. Jos tuollainen atakki olisi ollut McLaren-vuosina niin voittojakin olisi sarakkeessa muutama enemmän. Ja tämänhetkinen Kovalais-hehkutus ei ole pelkästään maikkarin propagandaa vaan muuallakin se on huomattu. Mm. BBC on jaksanut mainita Heikin hienot otteet kalustotasoituksesta huolimatta.

Mitähän ne keksii tuon hylkäysuhkan kanssa. Siellä siis kaikilla muilla pl. Cosworth-moottoriset autot on laiton pakokaasujen käyttösysteemi, kun FIA meni muuttamaan sääntöjä "melko" nopealla aikataululla ja ainakin Lotuksella sanottiin, että he eivät muuta autoaan kesken kisaviikonlopun. Olisihan se tylyä jos tulisi kisafiasko kuten Indyssä vuosia sitten, jossa kuusi autoa oli lopullisissa tuloksissa.

Kisassa varmaan Red Bull ottaa pataan lähdössä, sitten ohitellaan mäkkejä DRS:n avulla puolin ja toisin (nyt tätä voi käyttää kahdesti ratakierroksella), säästellään renkaita ja se, joka minimoi kovan renkaan tuoman haitan, voittaa.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eipä se Lotus juuri kummempi ole kisassa vieläkään. Sillä voittaa edelleen ajamalla vain ne kahden tallin autot (HRT ja Virgin).

Vettel ajaa voitosta voittoon ja Hamilton nyt pystyi sentään haastamaan. Takasiipihyöty ei ollut kovin tärkeä Barcelonassa, renkaat edelleen pääosassa.

Katsojalle tämä kisa oli melko uuvuttava. Mielestäni "tapahtumien" lisääntyminen ei ole juuri johtanut viihdearvon kasvuun. Seuraamisessa täytyy olla entistä tarkkaavaisempi ja se kuluttaa voimia.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rengassirkus

Onhan muuttunut renkaat sitten viime kauden, eikä mielestäni ainakaan parempaan suuntaan. Tänään kisassa pehmeämpi seos oli huomattavasti nopeampi, mutta täysin onneton kestoltaan. Taisi pisimmätkin vedot olla 15 kierroksen luokkaa, suurin osa ajoi vain noin 10 kierrosta ja taas varikolle. Kovempi seos taas kestää, mutta on onnettoman hidas verrattuna pehmeään seokseen. Jos jää pari sekuntia per kierros, niin se on huima ero F1-maailmassa.

Renkaita aletaan säästelemään jo aika-ajoissa, jotta kisa voidaan ajaa hyvillä renkailla. Kova yritys aika-ajoissa tuhoaa itse kisan, vaikka saavutuksena voikin olla parempi lähtöruutu. Viikonloppuna Alonso ajoi kauden parhaan aika-ajon (4. ruutu), mutta kulutti siinä niin paljon renkaitaan, ettei kisan puolen välin jälkeen ollut mitään asiaa voittokamppailuun. Hienoako?

Lisäksi on käytössä taas KERS ja uutena keksintönä DSR (vai mikvit se olikaan?) tuomassa ohitusmahdollisuuksia. Edellä ajava käyttää KERSiä ja takana ohitusta yrittävä KERSiä ja DSR:aa, jälkimmäistä tarkoin määrätyllä alueella. Varikkokäyntejä on nykyisin niin paljon, että kisan kulun hahmottaminen on vaikeutunut. Ohituksia, keinotekosia sellasia, on myös paljon, kun erilaisia nappeja painamalla ohitellaan toisia vuorotellen (hieman kärjistäen).

Kisoista on hyvää vauhtia häviämässä kunnon kilvanajo erilaisten Ritari Ässä-nappuloiden ansiosta. Lisäksi rengasruletti on täyttä farssia, kun käypäset rengassarjat loppuvat joiltakin kesken ja joutuvat köröttelemään maaliin. Suuntaus on mielestäni huono tällä hetkellä, vaikka tapahtumia onkin enemmän. Vuodatuksen lopuksi on todettava, että Vettel ajaa uskomattoman hyvin ja johtaa sarjaa ansaitusti.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vettel ajaa voitosta voittoon ja Hamilton nyt pystyi sentään haastamaan. Takasiipihyöty ei ollut kovin tärkeä Barcelonassa, renkaat edelleen pääosassa.

Takasiipialue oli ehkä määritetty väärään paikkaan, pääsuoraa edeltävää mutkaa oli todella vaikeaa ajaa tarpeeksi lähellä edelläajavaa jotta suoralla olisi ollut iskuetäisyydellä, tämähän näkyi jo siinä että selvästi nopeammat Red Bullit ja Hamilton joutuivat köröttelemään Failonson perässä puolet kisasta, vasta kun varikkotaktiikat purivat Oviedon ihmiskyrpää vastaan, vedettiin tätä kuivana kakkoseen oikein kunnolla.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuinka hyvää mainosta Pirellillekään nämä nykyiset renkaat voivat olla? Ajat nopeilla renkailla kolmekymmentä kilometriä ja niissä on nyrkinkokoisia reikiä. Vastaavasti kovalla renkaalla ei pääse mihinkään. Uudella Opel Vectralla ajaessasi karavaanarit tööttäävät takanasi... Niillä on Bridgestonet alla...

--

Alonso johti puoleenväliin asti ja koville renkaille siirryttässä hävisi kierroksen puolessa kisassa... Ei ole tervettä hommaa tällainen.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
No niin, taas yksi kisa ajettu ja kun ei Turkin kisan jälkeen tullut mitään kirjoitettua, niin kommentoidaan sitten sitäkin lähinnä Tallien suorituksien perusteella.

Red Bull: On se vaan uskomaton auto! Välillä ei toimi edes KERS kunnolla, mutta siitä huolimatta ovat jatkuvasti eturivissä aika-ajoissa ja palkintopallilla kisojen jälkeen. Vettel on jatkanut dominoimista sarjan alkupuoliskolla ollen Turkissa ylivoimainen ja Espanjan GP:kin päätyi komeaan voittoon, vaikka Hämäläinen yrittikin painostaa kisan loppuvaiheessa. Loistavaa työtä saksalaiselta. Mark Webber on puolestaan hieman piristynyt alkukaudesta ollen Istanbulissa toinen ja ottamalla Barcelonassa paalupaikan. Kisassa sitten jäi pahasti El Bancon taakse ja se maksoi kyllä palkintokoroke sijoituksen. Tallilta voisi vielä odottaa parempaa suoritusta tuon KERS:n suhteen, sillä joka kisassa ei ole varaa ajella välillä ilman.

McLaren: Oli Istanbulissa vielä melko kaukana voittotaistelusta sekä Buttonin, että Hamiltonin osalta, mutta Espanjassa Hämäläinen oli jopa lähellä voittoa ja Nappula onnistui nousemaan taktiikkansa avulla kolmanneksi, vaikka lähtö oli todella vaisu. Tallina he ottivat aika paljon kisavauhdissa kiinni Red Bullia, mutta aika-ajoissa ei näytä olevan vielä realistista haastaa härkiä. Syytä olisi, mikäli viikon kuluttua haluavat juhlia voittoa Monte Carlossa.

Ferrari: Otti Turkissa jo hyvän askeleen oikeaan suuntaan Alonson toimesta, mutta nyt kilpailun alkua lukuun ottamatta mentiin kyllä askel taaksepäin. El Banco jäi kierroksen, siis kierroksen Vettelille ja kun vielä Massa jatkoi keskinkertaisia suorituksiaan joutuen lopulta keskeyttämään ilmeisesti vaidelaatikko vikaan, niin jo on Maranellon miehillä taas miettimistä, että miten suorituskykyä saataisiin lisää. Kohta alkaa tulla jo kiire.

Mercedes GP: Tuntuu jumittuneen näiden kolmen muun kärkitallin taakse, eikä vauhdin löytäminen näytä olevan ollenkaan helppoa. Pieniä toivonkipinöitä nähdään välillä vauhdin suhteen, mutta viimeistään kilpailuissa vauhti tuntuu loppuvan lyhyeen. Siinä mielessä Rosbergilla ja Schumilla on turhauttava asetelma, kun takana olevista talleista ei varsinaista uhkaa ole vauhdin puolesta, mutta Ferrariinkin eroa tuntuu olevan liikaa. Heille toivoisi lisää vauhtia, jotta pääsisivät lisäämään oman keitoksensa tulevien kilpailujen kärkikamppailuihin.


Muut tallit, mm. Renault, ovat parin ensimmäisen kilpailun jälkeen jääneet sinne taustalle ja heidän menestysmahdollisuudet lepäävät lähinnä turva-auto episodien tai sadekelin kisojen varassa.

Viikon päästä vuorossa sitten glamourin hohtoinen Monaco. Sattuisipa sinne edes sadekeli tai muuten kisa on yhtä jonossa ajelemista.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kisoista on hyvää vauhtia häviämässä kunnon kilvanajo erilaisten Ritari Ässä-nappuloiden ansiosta. Lisäksi rengasruletti on täyttä farssia, kun käypäset rengassarjat loppuvat joiltakin kesken ja joutuvat köröttelemään maaliin. Suuntaus on mielestäni huono tällä hetkellä, vaikka tapahtumia onkin enemmän.

Suuntaus on ollut huonompaan jo kauan, ja näillä uudistuksilla on saatu sentään tapahtumia eli ohituksia aikaan. Olkoonkin ne taikanappien ja rengaspell... rengasmuutosten aikaansaamaa. Kilvanajo hävisi silloin, kun ohittaminen oli käytännössä mahdotonta ellei edellä ajanut tehnyt jotain kertaluokkaa suurempaa virhettä. Ohitukset on kivoja ja hyvä että niitä on tullut lisää.

Melkoisen omituinen tuo eilinen kilpailu. Kahden kärkitallin kuskit sijoilla 1-4, muut jäivät vähintään kierroksella. Milloin viimeksi? Pitääkin kohta lukaista, onko eilinen espanjalaislehdistön mielestä enemmän Felipe Massan vai Kimi Räikkösen vika.

Ensi viikonlopun kilpailussa rengasruletti lienee ennennäkemätön. Parempia renkaita on pakko säästää kilpailuun, mutta toisaalta aika-ajossa on pakko päästä mahdollisimman korkealle. Voi luvata ainakin tapahtumarikasta kilpailua. Ja nyt kun kirjoitin noin, niin kisasta tietty tulee kaikkien aikojen tylsin jonossa-ajelu.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Monacossa voi virheet rokottaa entistä armottomammin kun kisassa kertyy niin paljon irtokumia ajolinjan ulkopuolelle. Siihen kun lipsahtaa niin kaiteeseen osuu. Myös ohittaminen voi olla tämän vuoksi hankalaa. Mutta tuo renkaiden säästö kisaan vs. aika-ajoon panostaminen on hyvä pointti ja mielenkiintoinen seurannan kohde, erityisesti Monacossa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Welhon kanavapakettiin ilmestyi tänään #148 MTV3 Max F1 HD, jonka epäilen liittyvän F1-lähetyksiin. Hymiöitä. Ei näy minulla, mutta joillakin saattaa näkyä maikkarin F1-lähetykset HD-kanavalta lähiaikoina.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Welhon kanavapakettiin ilmestyi tänään #148 MTV3 Max F1 HD, jonka epäilen liittyvän F1-lähetyksiin. Hymiöitä. Ei näy minulla, mutta joillakin saattaa näkyä maikkarin F1-lähetykset HD-kanavalta lähiaikoina.

Itse olen katsonut tämän kauden HD:na. Canal Digital tarjoaa tälläisen mahdollisuuden sateliitin kautta, ei maksa extraa. Kuuluu HD-pakettiin jos on esim Perhe HD + Maikkarikanavat.

Harjoitukset eivät tule HD:na, HD-lähetys alkaa 10min ennen aika-ajoja/kisaa.

Kuvanlaatu on hyvä. Itseasiassa MTV3 normi-formulalähetykset ovat olleet erittäin huonolaatuista kuvaa omasta mielestäni.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olen jo vähän aikaa ihmetellyt näiden uusien renkaiden tuottaessa merkittävät määrät törkyä ajolinjan ulkopuolelle, eikö FIA voisi esimerkiksi rakennuttaa jonkinasteista puhdistusajoneuvoa jolla tuo kumitörky putsattaisiin vaikkapa GP viikonloppuina perjantai-ja lauantai-iltoina helvettiin tuolta radalta?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sergio Perez sai aivotärähdyksen ulosajostaan, eikä osallistu huomiseen kisaan. Ruutu 10 on siten tyhjä startissa. Hamiltonin paras aikakierros mitätöitiin shikaanin oikaisun vuoksi ja lähtöruuduksi jäi yhdeksäs ruutu. Hamiltonilla kävi heikoin tuuri tuon Perezin ulosajon vuoksi. Hänellä ei ollut lainkaan aikaa Perezin ulosajon hetkellä ja aikaa jäi kelloon ainoastaan 2.26 minuuttia. Yhteen kunnon yritykseen jäi aikaa ja sekin siis mitätöitiin. Liekö sitten jarrujen lämmöt olleet niin alhaalla, että shikaani meni pitkäksi?

Huomenna tuskin nähdään ohittelun riemujuhlaa kapeassa rännissä. Kolarointeja lienee kuitenkin odotettavissa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sergio Perez sai aivotärähdyksen ulosajostaan, eikä osallistu huomiseen kisaan. Ruutu 10 on siten tyhjä startissa. Hamiltonin paras aikakierros mitätöitiin shikaanin oikaisun vuoksi ja lähtöruuduksi jäi yhdeksäs ruutu. Hamiltonilla kävi heikoin tuuri tuon Perezin ulosajon vuoksi. Hänellä ei ollut lainkaan aikaa Perezin ulosajon hetkellä ja aikaa jäi kelloon ainoastaan 2.26 minuuttia. Yhteen kunnon yritykseen jäi aikaa ja sekin siis mitätöitiin. Liekö sitten jarrujen lämmöt olleet niin alhaalla, että shikaani meni pitkäksi?

Tiettävästihän Nico ja Hämis odottelivat varikon portilla minuuttitolkulla koska halusivat päästä ensimmäisinä ulos jotta saavat puhtaan kierroksen. Tämä johti siihen että sekä jarrujen että renkaiden lämpötilat putosivat liian alas. Hämiksellähän näkyi selkeästi Grand Hotelin neulansilmässä että renkaista puuttuu pitoa paljon vaikka superpehmeät olikin alla.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kun Perez ilmoitettiin poisjääväksi, niin oletettavasti kaikki siirtyvät ruudukossa eteenpäin. Esimerkiksi Massan poisjäännin seurauksena Unkarissa toimittiin juurikin näin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hamiltonin paras aikakierros mitätöitiin shikaanin oikaisun vuoksi ja lähtöruuduksi jäi yhdeksäs ruutu. Hamiltonilla kävi heikoin tuuri tuon Perezin ulosajon vuoksi. Hänellä ei ollut lainkaan aikaa Perezin ulosajon hetkellä ja aikaa jäi kelloon ainoastaan 2.26 minuuttia. Yhteen kunnon yritykseen jäi aikaa ja sekin siis mitätöitiin. Liekö sitten jarrujen lämmöt olleet niin alhaalla, että shikaani meni pitkäksi?.

Muutenkin oli ihan ihme päätös Mäkiltä laskea Hamilton jonottamaan siihen varikon portille. Kyllä heillä oli tiedossa mihin kellonaikaan aika-ajot jatkuvat, joten miksi mennä seisottamaan autoa tyhjäkäynnillä varikkosuoralle useiksi minuuteiksi. Koneen lämmöt nousevat sekä renkaat ja jarrut jäähtyvät. Vielä kun Monacossa on lyhyt kierros ja se ei rasita paljokaan rengasta tai jarruja kuin esim. joku kovavauhtinen rata niin onpa aika hankala saada lämpötiloja ja rengaspaineita oikealle tontille. Näki heti ekassa mutkassa nopealla kierroksella että ei ole renkaissa yhtään pitoa (ensin puski ja sitten veti pitkää powerslidea siihen ylämäkeen). Lisäksi auto näytti pohjaavaan koko ajan (näkyi kipinöitä lentävän maalisuoralla aika-ajokierroksen alussa) kun rengaspaineet oli niin alhaiset (ei tarpeeksi lämpöä renkaassa) ja tällöin rengas litistyy kun se on "tyhjä" ja samalla pudottaen ajokorkeutta.

Oli kyllä hienoa reagointia järjestäjiltä sen Nicon ulosajon jälkeen. Mersu hyppäsi vaarallisennäköisesti ilmaan shikaanin oikomishidasteista ja ne poistettiin heti. Eikä kaukana ollut sekään, että Nico olisi täräyttänyt siihen samaan valliin mihin Perez jäi.
 

RDivis

Jäsen
Vettel - Red Bull on kyllä huikea yhdistelmä! Vaikka kieltämättä olisin halunnut nähdä olisiko Seb kyennyt voittoon niillä kovilla renkailla.

Pakko kommentoida aiempaa viestiä joka on jäänyt huomaamatta itseltä.

Kuinka hyvää mainosta Pirellillekään nämä nykyiset renkaat voivat olla? .

Varmaksi en osaa sanoa, mutta varmaan aika hyvää. Siis sillä nojalla, että ovat käsittääkseni toimittaneet pyydetyn tyyppiset renkaat. Huonompaa mainosta se olisi, että asiakas pyytää jotakin ja vastaus on että "Eikä tehdä, pitäkää toiveenne. Nyt tulee niin saatanan kestävää rengasta"
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Tuo Hamilton on käsittämätön itkijä.
Ensin kolaroi jätkät ulos kisasta ja (kerrankin..) sai rangaistuksen. Ja sitten itketään.
"Ehkä se johtuu siitä, että minä olen musta. " No näinpä...
Ehkä huumorilla heitetty, ehkä ei, ihan sama.

Kolarit kuuluvat kilvanajoon, mutta jos niihin on selkeä syyllinen niin tottakai rangaistaan ja sitten otetaan se rangaistus vastaan ja pidetään turpa kiinni.

UGH.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hamilton sähläsi kyllä ihan käsittämättömän paljon tässä kisassa, ja turha on itkeä rangaistuksista kun syy oli täysin hänen. Harmi vaan että pilasi Maldonadon hienon kisan, Williamsille olisi tullut kovaan tarpeeseen nuo 8 pistettä. Minun mielestäni ei olisi suuri vääryys mikäli tuostakin vielä mätkäistäisiin Hamiltonille vähän penalttia, ainakin sen verran että Barrichello nousisi hänen edelleen ja Williams saisi edes vähän korvausta siitä että Hamiltonin sähläys vei heiltä monta pistettä.

Vettelin ylivoima on kyllä ihan käsittämätöntä ja jos homma jatkuu tällaisena niin kohta kaveri juhlii jo toista mestaruuttaan. Tänään tosin Vettel sai apujakin kun Jenson Buttonin erinomainen kisa suli noihin turva-autotilanteisiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hamilton sähläsi kyllä ihan käsittämättömän paljon tässä kisassa, ja turha on itkeä rangaistuksista kun syy oli täysin hänen. Harmi vaan että pilasi Maldonadon hienon kisan, Williamsille olisi tullut kovaan tarpeeseen nuo 8 pistettä. Minun mielestäni ei olisi suuri vääryys mikäli tuostakin vielä mätkäistäisiin Hamiltonille vähän penalttia, ainakin sen verran että Barrichello nousisi hänen edelleen ja Williams saisi edes vähän korvausta siitä että Hamiltonin sähläys vei heiltä monta pistettä.

Eka tilanne oli melko selkeä kun samanlaisesta tilanteesta oli jo aikaisemmin annettu toiselle kuskille rangaistus, toisaalta tuo nyt on melkoista tulkintaa kun kyseessä kaksinkamppailu ja ahdas katurata vielläpä. Mutta tosiaan siinä oli jopa heppoisemmasta tilanteesta aikaisemmin annettu sama rangaistus niin hamiltonille ei sitten semmoisesta josta massa joutui keskeyttämään??? okei hamilton on musta joten sen takia ei olisi saanut antaa.

Toinen tilanne nyt taisi olla vielläpä selvempi ja selkeä peräänajo josta voisi melkein hylätä koko kuskin. Nyt taitaa tulla 25 sekunttia eli ei vaikuta mihinkään... Siinä meni toisen kuskin hyvä kisa ihan täysin syyttä.

Toki ahdas katurata joten ohittaminen on vaikeaa ja jopa hienoa jos joku yrittää, mutta silti ei kannattaisi hamiltonin alkaa itkeä.

Olisi muuten todella hienoa ollut nähdä miten Vettelin renkaat olisi kestänyt loppuun. Olisi aika huikea loppu tullut, mutta nyt kävi jopa vähän tuuriakin :)
 
Vittu että syö tuon Isin pojan pelleily, pilasi Buttonin kisan täydellisesti, olisi muuten ottanut tärkeän ja hienon voiton, mutta kyllä pitää Hamiltonin pilata kaikkien muidenkin kisa, kun oma kisa menee päin helvettiä. Ja vastaavasti, kuten Buttonilla mestaruuskaudellaan, Vettelillä tällä kaudella käy tuurikin ylivoimaisen auton lisäksi, niin eipä tuolle voi kuin hattua nostaa ja katkerana ihailla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös