Formula 1 – kausi 2011

  • 98 796
  • 515

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Luulin, että tuo "Heikki Ferrarille" juttu oli joku maikkarin aprillipila tai säälittävä F1-kiinnostuksen douppaaminen kansan keskuudessa tai joku asijan tuntija Mustakarin aivopieru kun siitä luin maikkarin sivuilla aprillipäivän kieppeillä.

Alonso ja Kovalainen ovat olleet samassa tallissa ennenkin ja olisihan sen Heikille parempi paikka vaikka tulisikin pataan kulmakarvalta koko ajan. Lisäksi uusien tiimien kehitys ei ottanut yhtään askelta tälle kaudelle, joten voi alkaa epäilemään tuleeko siitä yhtään mitään lähivuosina. Menee vaan hukkaan muutaman kelvollisen F1-kuskin ura.

Sepangissa on mielenkiintoista seurata takasiiven vaikutusta kisassa. Nyt suorat ovat pitkiä ja FIA vielä arpoo missä DRS:ää saa käyttää kisassa. Laittaisivat vain käyttöalueen molemmille suorille niin tulee äksöniä. Samoin kuumemmat olosuhteet voivat tuhota Pirellit nopeammin ja varikkokäyntien määrä lisääntynee Melbournen n. kahden stopin keskiarvosta.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Aika ylivoimaisilta näyttäis Red Bull ja McLaren olevan muihin verrattuna. Heikin Lotus taas, noh, sanotaan että odotin paljon parempaa tästä kaudesta. Samaa paskaa se näyttäisi olevan kuin viime kaudella.

Boring.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
McLaren haastaa Red Bulleja ihan tosissaan. Samalla ko. tallit alkavat karkaamaan muilta. Ihan mielenkiintoinen kisa tulossa kärjen osalta aika-ajojen perusteella.

Sadettahan tuonne on luvattu sunnuntaiksi. Joidenkin ennusteiden mukaan piti sataa jo nyt aika-ajoissa, mutta kuivalle kelillä ajettiin. Saas nähdä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrarilta ilmoitettiin kauden alussa, että tänä vuonna on PAKKO voittaa maailmanmestaruus. Ei tuo nyt hyvältä näytä alkuunkaan. Red Bull ja McLaren ovat about 0,5 - 1,0 sekuntia nopeampia kuin Ferrari. Nytkin Alonso jäi sekunnin päähän kärjestä.

McLaren on ollut yllätys. Viikko ennen kauden alkua vaikutti siltä, että tästä on tulossa katastrofaalinen vuosi McLarenille, mutta näköjään pitelivät sitten vauhtia piilossa, tai keksivät jotain uutta autoon. (RB:n pakoputki systeemin ainakin kopioivat)

BBC:n mukaan Domenicalli olisi sanonut, että he eivät voi oikein tehdä autolle mitään, kun ei ole tietoa miksi se on niin hidas. Talvitesteissä kaikki näytti niin hyvälle, joten tämä on tullut aika isona yllätyksenä siellä päässä.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
McLaren on ollut yllätys. Viikko ennen kauden alkua vaikutti siltä, että tästä on tulossa katastrofaalinen vuosi McLarenille, mutta näköjään pitelivät sitten vauhtia piilossa, tai keksivät jotain uutta autoon. (RB:n pakoputki systeemin ainakin kopioivat)

Jostain lueskelin että McLarenilla oltiin aivan vihkoon menneiden talvitestien jälkeen ihan suurin piirtein toivotaan-toivotaan -meiningillä kopioitu muiden ratkaisuja pikavauhtia ja jollain ihmeellä saivat ne toimimaan. Noita ratkaisuja ei ilmeisesti edes ehditty testaamaan ja tallilla kävi aikamoinen mäihä kun nuo osoittautuikin suoraan toimiviksi.

Ferrarilta ollut kyllä heikko avaus kaudella. Ihme juttu koska Alonsonhan piti olla se guru joka suurin piirtein yksin tuo sekuntikaupalla lisää vauhtia ja saa tallin toiminnan kuntoon... Minä sanoin jo silloin kun Ferrarin alamäkeä sysättiin Kimin niskoille ja Alonso hankittiin pelastajaksi, että tallin ongelmat on paljon syvemmällä kuin Kimin kommunikointitaidoissa. Tallin alamäki alkoi siitä kun Jean Todt lähti ja homma jäi makaroonien käsiin, ja minä veikkaan että Schumi-kausien kaltaista menestystä ei tulla saavuttamaan ennen kuin talliin saadaan taas joku Todtin kaltainen jämäkkä johtaja.

Pitää vaan toivoa että Vitali Petrov ottaa taas huippustartin ja asettuu tulpaksi Alonson tielle... Nähtäisiin Alonson nöyryytys v3.0.

Muuten ei mitään ihmeitä kyllä aika-ajossa näytä sattuneen. Lotus vähän lähempänä keskikastia (ja myös kärkeä) joten vaikka sijoitukset olikin ihan samat niin vähän valoisammalta näyttää kuin Australiassa. Toivottavasti nuo oikutelleet Lotukset nyt vaan alkaisi kestämäänkin vähän paremmin, aika paljon on ollut tallilla luotettavuusongelmia sekä testeissä että näissä parissa kisaviikonlopussa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jostain lueskelin että McLarenilla oltiin aivan vihkoon menneiden talvitestien jälkeen ihan suurin piirtein toivotaan-toivotaan -meiningillä kopioitu muiden ratkaisuja pikavauhtia ja jollain ihmeellä saivat ne toimimaan. Noita ratkaisuja ei ilmeisesti edes ehditty testaamaan ja tallilla kävi aikamoinen mäihä kun nuo osoittautuikin suoraan toimiviksi.

Toinen teoria mikä on esitetty on se että McLaren yritti talvitesteissä rakentaa kopiota Rellun pakoputkiratkaisusta, mikä kuitenkaan ei ollutkaan niin nopea ratkaisu kuin oli toivottu. Tämä korvattiin Red Bullilta kopioidulla ratkaisulla mikä toimikin paljon paremmin. Toinen yksityiskohta mihin McLaren tiettävästi paneutui talvitesteissä oli Red Bullin "laittoman" etusiiven kopioiminen, useina testipäivinähän McLarenin autossa nähtiin erikoinen keularatkaisu jossa oli keulasta siiven päihin kiinnitetyt vaijerit joilla ilmeisesti mittailtiin siiven taipumista. Nämä Red Bullilta napatut ratkaisut yhdistettynä Melbourneen tuotuun uuteen ja kevyempään diffuursoriin(testeissä oli käytetty pakoputkitestien vuoksi raskasta titaanidiffuusoria) ovat luonnollisempi selitys McLarenin vauhdin kasvuun.

Ferrarilta ollut kyllä heikko avaus kaudella. Ihme juttu koska Alonsonhan piti olla se guru joka suurin piirtein yksin tuo sekuntikaupalla lisää vauhtia ja saa tallin toiminnan kuntoon... Minä sanoin jo silloin kun Ferrarin alamäkeä sysättiin Kimin niskoille ja Alonso hankittiin pelastajaksi, että tallin ongelmat on paljon syvemmällä kuin Kimin kommunikointitaidoissa. Tallin alamäki alkoi siitä kun Jean Todt lähti ja homma jäi makaroonien käsiin, ja minä veikkaan että Schumi-kausien kaltaista menestystä ei tulla saavuttamaan ennen kuin talliin saadaan taas joku Todtin kaltainen jämäkkä johtaja.

No, oikeastaan jo totesitkin ydinongelman, Ferrarilla hommat eivät vain toimi jos hommaa johtavat Italialaiset. Toinen ongelma liittyy suht varmasti kuskeihin, Massu tottui parina Kimin kanssa tallissa viettämänään vuotena olemaan tallin sisäinen suosikkipoika, mutta nyt Failonson tultua Ferrari on selkeässä ristiriidassa, en usko että koko tallin väki varauksettomasti on Santanderin takana Massan kyykyttämisen jälkeen. Tämän vuoksi varmaan Kova-Heikki huhut elävät suht voimakkaina, tallin työntekijöillä ei sinänsä ole Hiirulaiseen mitään emotionaalista suhdetta ja näin talli saataisiin helpommin palvelemaan Alonson etuja.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipas hyvä kilpailu Malesiassa! Vettel ajoi jälleen suvereeniin voittoon ja näyttää siltä, että jos Red Bull ei kärsi tänä vuonna mistään luotettavuusongelmista, niin kuin nyt näyttää, tulee Sebu menemään ihan omia menojaan MM-sarjassa. Tänäänkään ei ollut huolen häivää missään vaiheessa. KERS ei toiminut, mutta vitut sillä väliä. Red Bull voittaa silti. Tulevissa kisoissa olisi kyllä mielenkiintoista nähdä Vettel muuallakin kuin kärjessä, sillä Red Bullin auto ei selvästikkään toimi niin hyvin kun joudutaan ajamaan toisen takana. En usko RB:n kuitenkaan ajautuvan tähän tilanteeseen, että jouduttaisiin ajelemaan muiden takana, sillä tuo auto on selvästi nopein yhdellä kierroksella ja se on aikalailla kärjessä kisavauhdissa. Jopa ilman KERSiä. Mikä onkin hieman huvittavaa, kun McLareneilla ja Ferrareilla on toimivat KERSit.

Renaultin suorituskyky on yllättänyt meikäläisen täysin. Kaksi kilpailua ja kaksi palkintopallipaikkaa. Tänä viikonloppuna molemmat kuskit olivat erinomaisessa vireessä ja voi prkl, kun otti päähän Petrovin keskeytys. Jollain tapaa symppisjätkä joka dissattiin viime kaudella täysin pystyyn (tosin ihan aiheestakin). Viime kaudella nähtiin kuitenkin jo joissain kisoissa, että vauhtia on. Nyt on jäänyt virheetkin pois. Jos saa tulevilla kausilla mestaruusauton käsiin, voi ihan oikeasti taistella mestaruudesta. Mustakiikarille tuli muuten naurettua ihan huolella. Äijähän oli ihan kickseissä, kun Petrovilta irtosi ratti kesken ajon. Onneksi Petroville ei käynyt pahemmin, vaikka näyttävän ilmalennon tekikin.

MercedesGP on surkuhupaisaa katseltavaa. Vauhti ei riitä mihinkään, vaikka tähän kauteen on panostettu rahallisesti vissiin enemmän kuin McLarenilla, Red Bullilla tai Ferrarilla? Kohta menee rahahanat aivan varmasti kiinni. Sinällään harmi, koska näitä autonvalmistajia tarvitaan ehdottomasti tässä sarjassa ja jos kohta ei ala tulemaan tulosta, niin ollaan varmaan siinä tilanteessa, että Mersu rupee pohtimaan, onko tämä nyt niin järkevää sitten olla mukana. Mitä tulee kuskien kisaan, niin Nico Rosberg muistuttaa päiväpäivältä enemmän Jenson Buttonia. Superlupaus joka tekee aina väärän liikkeen urallaan. Dunkkuun tuli Schumilta. Eipä tuossa Michaelinkaan kisassa hirveästi kehumista ole. Mielestäni vauhti riittää vielä 42-vuotiaanakin, mutta kun auto on paska, niin se on paska.

Ferrari on kisavauhdissa ehkä tällä hetkellä paras auto yhdessä Red Bullin kanssa. Harmi vaan, että talli panostaa noin selvästi yhteen kuljettajaan. En edelleenkään käsitä miten Massalle sattuu aina nämä "oho nyt hajos pulttipyssy" ja aikaa kuluu. Alonsolle ei käy ikinä mitään. Massa oli mielestäni tänään paremmassa vedossa kuin Oviedon ohjus. Onneksi Alonso kolaroi Hamiltonin kanssa, niin saatiin Ferrarikuskeille oikea järjestys.

+++ paljon ohituksia
+++ Sebu Vettel
++ Renault
++ Jenson Button
+ Felipe Massa

- Hamilton
- Webber
- Alonso
- Lotus/Hispania/Virgin
- Williams

On kyllä surkeata katseltavaa noi Hispaniat ja ynnä muut. Toivottavasti otettaisiin mahdollisimman nopeasti pois tästä sarjasta. Vauhti ei riitä yhtään mihinkään. Lotus vielä jotenkin menettelee, mutta muut ihan surkuhupaisia.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olipas hyvä kisa. Uudet sääntömuutokset ja renkaat toivat kyllä lisämaustetta ja ohituksia. Jos vielä se sade olisi tullut pahempana niin olisipa ollut tapahtumia. Suorituskyky vaihteli monella kuljettajalla aika paljon kisan aikana. Lopussa tuli myös se paljon spekuloitu tilanne kun renkaat yksinkertaisesti loppuvat ja porukka räpiköi sitten maaliin. Hamilton hävisi tällä kertaa eniten tässä ruletissa. Lisäksi aika-ajo- ja kisavauhdeissa on todella suuret erot ja voimasuhteet kääntyivät aika paljon kisamatkalla vs. aika-ajoissa. Näyttäisi nyt parin kisan jälkeen siltä, että Vettel on omassa kastissaan, sitten oikeastaan Mäkit, Ferrarit, Rellut ja Webber ajavat keskenään aika vaihtelevan tasaisesti.

Vettel veti suvereenin ja kontrolloidun voiton. Button ajoi myös tasaisen vahvasti, kova rengas näytti hänellä toimivan hyvin. Näyttäisi, että tasaisuus ja renkaiden säästäminen oli tänään "keys to victory". Olisiko tässä Webberin heikkouden syy? Nytkin oli melkein ensimmäisenä aina tulossa varikolle jokaiselta stintiltä ja sitten riehui kovia kierrosaikoja heti stopin jälkeen kunnes taas feidasi taustalle.

Massa oli aika tasaisen varma ja hyvä tasonnosto ekasta kisasta, talli hieman mokaili siinä ekalla stopilla eturenkaan kanssa. Lopussa taisi loppua bensa? Vauhti ei kuitenkaan riitä Alonson kyytiin, nytkin tulivat peräkanaa maaliin vaikka AS-jumala kävi ylimääräisellä stopilla. Alonsolta hienoa ajoa kunnes täräytti Hamiltonin takarenkaaseen. Odottelemme espanjalaismedian selityksiä tästä.

Rellut ovat kyllä alkukauden yllättäjiä. Tänäänkin podiumille vähän muiden hölmöilyjen vuoksi (tai lähinnä Alonson) mutta koko ajan haastoivat McLareneita ja Ferrareita. Ilmiömäiset startit molemmilla kuskeilla. Näytti siltä, että Petrovilla hajosi se ohjaus jo siinä mutkassa mistä meni leveäksi (tai meni ehkä leveäksi ohjauksen vuoksi) ja sitten safarityylinen hyppy otti ratin irti lopullisesti. Näytti kuvien perusteella siltä, että vika oli ohjausakselissa (tuli pitkä pätkä sitä ulos ratin mukana) eikä ratin irroitusmekanismissa.

Nico oli vähän yössä eikä ajanut pisteistä oikeastaan kertaakaan kisan aikana. Heikiltä perussuoritus. Trulli pysyi takana vauhdin perusteella mutta ei vielä ihan riitä vanhoja talleja vastaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Massa oli aika tasaisen varma ja hyvä tasonnosto ekasta kisasta, talli hieman mokaili siinä ekalla stopilla eturenkaan kanssa. Lopussa taisi loppua bensa? Vauhti ei kuitenkaan riitä Alonson kyytiin, nytkin tulivat peräkanaa maaliin vaikka AS-jumala kävi ylimääräisellä stopilla. Alonsolta hienoa ajoa kunnes täräytti Hamiltonin takarenkaaseen. Odottelemme espanjalaismedian selityksiä tästä.

Tuossa Massun ekassa varikkokäynnissä tuli kyllä mieleen että olipa hieno keino Ferrarilta nostaa Alonso Massun ohi ilman että tarvitsee käyttää tallimääräystä. Hiukan sama epäilys nousi kun McLaren kusi Hamiltonin toiseksi viimeisen renkaidenvaihdon, oltiin ilmeisesti huomattu että Hämäläisen rengastilanne on niin huono että kannattaa antaa Buttonin mennä ohi.

En hirveästi lähtisi kehumaan Sontanderin ajoa tänään, toinen stintti oli kyllä vahva, mutta siinä häntä ilmeisesti auttoi se että käytössä oli lähes iskemätön satsi pehmeämpää seosta, seuraavan varikkokäynnin jälkeenhän McLarenit menivät Failonsolta karkuun aina "viimeiselle" stintille asti, missä taas Sontander sitten munasi hommat täräyttämällä renkaidensa kanssa vaikeuksissa olleen Hämiltonin perään vaikka talli juuri rauhoitteli miestä ottamaan rauhallisesti.
 

RDivis

Jäsen
Minusta Lotuksen voi kyllä laskea plussaksi. Selkeä tasonnosto vauhdillisesti Melbournestä, vaikkei se näykkään sijoituksissa. Ajoittain Heikki pystyi haastamaan kierrosajallisesti edessä olevia. Toki siihen vaikuttivat varmasti rengastilanteet ja itse kisatilanteet. Tämä oli nyt varmasti sellainen kisa johon siellä ollaan juuri nyt tyytyväisiä, toisin kuin Melböön.

Hämis ja Fernando olivat oman tuhonsa suurimmat aiheuttajat 'nandolla ei kestänyt kuuppa. Hämis mm. tuhosi omakätisesti lähes täysin yhden pehmeän sarjan aika-ajoissa. Kunnon lukkojarrutus ja kaunis flatspot (vasempaan?) eturenkaaseen. So, Jenson rules over you, eh Lew? :)
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Yllätys yllätys. Kulmakarva syyttää Hamiltonia.

Linkit vie maikkarin vormulasivuille.

Alonso syytt Hamiltonia aggressiivisuudesta - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

No joo ihan täysin Alonson oma kämmi tuo oli. Fernando ei vieläkään ilmeisesti ymmärrä että tuolla radalla ajetaan kilpaa.

Edit:

Alonsoa ja Hamiltonia rangaistiin kisan jlkeen - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

ja poikia rangaistu kisan jälkeen 20 sek aikarangaistuksella, jonka seurauksena Hamilton tippui yhden sijan ja Kulmakarvalle ei mitään merkitystä. Miksi ihmeessä rangaistus ei ollut 30 sekuntia?
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis häh? Miksi kuljettajia rangaistiin? Selvä kilpailutilanne, joissa joskus osuu. TÄYSIN Alonson oma moka ja kehtaa syyttää muita ajovirheestään. Oikea mulkero koko ukko. Ferrarilla saa kuninkaan kohtelua tissiposki-Massan kustannuksella, mutta ei kai koko kuljettajakaartin tarvi palvoa Ferrarin pelastajaa. Pöyristyttävä rangaistus mukamas sillä perusteella, että vaihtoi linjaa useammin kuin kerran. Tänään samasta syystä olisi pitänyt rangaista useampaa kuljettajaa. Ja miksi näitä rangaistuksia ei anneta kisan aikana, jos kerran niitä nähdään?

YLE:

Lewis Hamilton ja Fernando Alonso ovat saaneet Malesian GP:n tuomaristolta 20 sekunnin aikasakot osuttuaan yhteen kilpailun loppupuolella. Hamiltonia rangaistiin, koska hän muutti ajolinjaansa useaan otteeseen tilanteessa. Alonsolle aikasakko langetettiin Hamiltoniin osumisesta.

Hamilton ilmeisesti vaihtoi linjaa liian usein -> osasyyllinen kolariin. Kai sen voi noinkin nähdä.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni Hamiltonin rangaistus oli ihan oikeutettu. Alonso oli kannassa kiinni ja herra vaihtaa maalisuoralla useaan kertaan ajolinjaa. Alonson rangaistusta en taas ymmärrä. Yritti ohitusta ja osui vahingossa Hamiltonin perään. Normaali kilpailutilanne.

E: Ja Hamiltonilta vielä pienoinen blokkikin tuossa ohitustilanteessa ja sitten kopsahti. Toki Alonso oli myös vähän turhan lähellä. Molemmissa vikaa, mutta normaali kilpailutilanne.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mielestäni Hamiltonin rangaistus oli ihan oikeutettu. Alonso oli kannassa kiinni ja herra vaihtaa maalisuoralla useaan kertaan ajolinjaa.

Mun mielestä tuossa pääsuoran linjan vaihdossa ei ollut mitään kummallisempaa kuin Massan ja Buttonin välisessä taistelussa avauskisassa. Parempi olisi ollut jättää rangaistukset jakamatta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun mielestä tommoiset linjojen vaihtelusäänöt pilaa itse kisan ja estää osittain kunnon kilpa-autoilu tilanteet. Sitten jos selkeästi ajetaan toisen pääle tai blokataan joku ulos niin sitten rangaistaan.

Alonsonkin tilanne oli lähinnä kilpa-autoilu tilanne jossa edessä oleva sattui olemaan hieman hitaampi kun odotti ja osui ennenkuin pääsi ohi. Nykyään ohittaminen on sen verran vaikeaa, että pitää imustakin yrittää ottaa kaikki hyöty irti.

Hyvää vääntöä käytiin läpi kisan ja pari hyvää parivaljakkoakin nähtiin ja rinta-rinnan ajelua.

Uudet säänöt ainakin tällä radalla toimi hyvin, vaikkakin ratana tämä on tainut aina olla hyvä kun ohitusmahdollisuuksia on. Veikkaan, että nykyäsäänöt toimivatkin hyvin näilä radoilla jossa on paljon suoria, mutta ei tarjoa sitten kuitenkaan paljoa apua näile tylsemmille radoille ja missä ei ole pitkiä suoria.

Hyvä kisa kaiken kaikkiaan.

Mitä tulee lotuksen vauhtiin viellä niin ihan hyvältä näytti. Vielä perjantaina heikki taisi saada vain 4 kierosta alle ja harjoituskierokset jäi vähiin, mutta silti talli pysyi edessä olevien vauhdissa. Vielä jos saisivat vauhtia hieman lisää niin taisteltaisiin jopa ihan täysipäiväisesti pistetiloista. Ero sauberiin ei ollut suuri.

Lotuksella ei ainakaan taida olla kersiä vielä käytössä joten jos sen saa vaikka hyvin toimimaan niin vauhtihan voi olla erittäin kovaa, tosin en tiedä sauberin tilanteessa onko heiläkään käytössä?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olipas kyllä tosi hyvä kisa. Vettel meni menojaan mutta hänen takanaan käytiin koko ajan tiukkaa taistelua ja paikat vaihteli jatkuvasti. Minä en ole tämän DRS:n tai KERSin suuri ystävä koska minun mielestäni ohitukset pitää tapahtua taistelemalla jarrutusten kautta eikä keskellä suoraa jonkun "turbo boost -napin" avulla, mutta onneksi tässä Malesian kisassa nähtiin paljon myös ihan taistelemalla tulleita ohituksia. Tässä auttaa kyllä tuo kerta kaikkiaan loistava ensimmäinen mutkayhdistelmä Malesian radalla, joka tarjoaa mahdollisuuden yrittää ohitse sekä ulkoa että sisältä ja tuossa mutkassa nähdäänkin monesti kun autot ajavat useamman mutkan peräkkäin rinta-rinnan. Tuossa yhdistelmässä on kyllä Hermann Tilke onnistunut enemmän kuin hyvin.

Vettel-Red Bull -yhdistelmän on kyllä mykistävän nopea tällä hetkellä. Vaikka vehkeet ei edes toimi kunnolla niin silti menee menojaan. Mitähän se vauhti on sitten kun saavat tuon KERSin toimimaan? Myös Webberin vauhti oli kisassa hyvää mutta häneltä tuo KERS taisi pettää jo startissa ja Webber joutui taistelemaan itsensä takaisin kärkeen kympin sakin ulkopuolelta.

McLarenilla meni kyllä Hamiltonin kohdalla rengastaktiikka aika totaalisesti pieleen. Toisella stintillä oli vielä tosi hyvässä vauhdissa mutta sitten ei enää vauhti riittänyt mihinkään ja paremmalla taktiikalla liikkeellä ollut tallikaverikin meni menojaan. Siihen sitten päälle vielä tuo aika härski mutkittelu Alonson edessä mikä johti aikasakkoon ja sijoituksen huononemiseen.

Alonso oli ajamassa hyvää kisaa mutta sitten pöljäili kisansa aika alokasmaiseen virheeseen ja jäi jopa Massan taakse. Kyllähän Hamilton tosiaan aika härskisti mutkitteli edessä ja juuri ennen tuota törmäystäkin vähän muutti linjaansa, mutta silti näkisin että Alonso ajoi vaan liian lähellä ja arvioi tilanteen väärin, ja siksi tuo törmäys oli suurimmaksi osaksi hänen oma vikansa. Mutta tuomiot meni sikäli ihan oikein että Hamiltonkin ansaitsi rangaistuksen tuosta peippailustaan. Massa ajoi tasaisen mutta aika näkymättömän kisan. Vauhti ei vaan oikein tahdo enää Massalla riittää mihinkään, en tiedä johtuuko se siitä onnettomuudesta vai siitä että hänet on alistettu Alonson apupojaksi ja se syö itseluottamusta ja motivaatiota.

Relluilta oli jälleen upea kisa vaikka Petrovin kohdalla se päättyikin keskeytykseen ihan loppumetreillä. En tiedä onko Rellulla kehitetty joku ihan uusi starttisysteemi vai mikä, mutta ihan käsittämättömän kovia startteja ovat ottaneet molemmissa kisoissa. Tänäänkin Heidfeld nousi startissa suoraan kakkoseksi ja Petrovkin paransi pari pykälää. Australiassahan Petrov pomppasi monta pykälää startissa ja petasi sillä palkintokorokepaikkansa. Nyt oli podiumilla Australiassa epäonnistunut Heidfeld ja pistää vaan miettimään että minkälaisista sijoituksista Kubica taistelisi tuolla autolla. Harmi että Petrov pilasi hyvän kisansa pieneen virheeseen. Minusta näytti että Petrov vaan ajoi vähän leveäksi ja yritti hölmöyttään palata radalla nurtsilta kaasu pohjassa. Siitä seurauksena aikamoinen koikkaloikkanen ja ohjausakseli irti. Kyllä se ohjaus minusta ihan ehjältä vielä näytti siinä vaiheessa kun Petrov yritti palata radalle.

Muista kuljettajista pitää mainita vielä Kamui Kobayashi josta on tullut kyllä suosikkikuljettajani F1:ssä. Joka kisassa kunnon taistelua ja ohituksia enemmän kuin muilla kuljettajilla yhteensä. Ja epäjapanilaiseen tapaan ei edes tee kovin paljon virheitä vaikka erittäin rohkeasti ajaakin japanilaiseen tyyliin. Antakaa tälle miehelle äkkiä nopeampi auto alle! Ensi kaudeksi Ferrarille Massan tilalle?
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Ihan tapahtumarikas kilpailu. Oli vielä ensimmäinen kilpailu, jonka katsoin suorana tänä vuonna, sillä tuo Melbournen kisa meni vähän ohitse. Ihan hyviltä muutoksilta nämä liikkuvat takasiivet vaikuttavat ainakin tässä vaiheessa, kunhan vielä toimisivatkin koko kisan ajan. Yllättävän monella oli tämän kanssa välillä ongelmia. Anyway voisi tässä hieman kommentoida muutamien kuskien otteita:
  1. Vettel: Aloittanut tosi hyvin tämän kauden. On nopea, ei juuri enää tee virheitä ja toistaiseksi Red Bulliin ei ole tullut näitä sytytystulppa tai jarruvikoja, mitä viime kauden alussa nähtiin (kop kop). Tänäänkin oli koko ajan tietoinen omasta kisatilanteestaan ja kontrolloi vauhtiaan sen mukaan. Renkaatkin tuntuu Sebillä kestävän muita paremmin, joten hienosti on alkanut. Tallilla riittää kuitenkin päänvaivaa KERS:n kanssa.
  2. Button: Ei tunnu aika-ajoissa olevan ihan parhaimmillaan, mutta kisassa pystyy ajamaan laskelmoidusti renkaitaan säästävällä ajotyylillä ja tulosta syntyy. Oli tänään ajoittain jopa Vetteliä nopeampi.
  3. Heidfeld: Avauskisassa ei päässyt pisteille, mutta tänään sai huikean lähdön ja pääsi kiusaamaan hetken mm Hämäläistä (lue hamilton). Tasaisen hyvä vauhti koko kisan ja siitä palkontona kolmostila. Yksi päivän onnistujista. Renaultilta myös yllättävän hyvä kauden alku.
  4. Webber: Vaisu esitus ensimmäisessä kisassa ja ei oleellisesti parantanut Malesiassakaan. Karmean huono startti, johon saattoi myös osaltaan vaikuttaa KERS:n toimimattomuus? Taisteli itsensä lopulta neljänneksi, mutta lupa olisi odottaa parempaa, varsinkin kun tiimikaveri johtaa sarjaa maksimipistein.
  5. Massa: Kummassakaan kisassa ei ole ollut vauhti ihan kohdillaan ja sen takia ollut helppo ohitettava. Vaikuttaako esityksiin arvojärjestys tallissa vai onko nopeus todella hieman tippunut sen ulosajon jälkeen? Oli kuitenkin tänään tallikaverin edellä.
  6. Alonso: El Banco lähti varmasti parantamaan Australian sijoitustaan, mutta toisin kävi. Jäi lähdössä hieman Webberin blokkaamaksi ja putosi muutaman sijan. Sen jälkeen ajoi kohtuu hyvin siihen asti, kunnes tuli Hämäläinen ohituksen vuoro. Siinä El Banco laski itsensä hieman liian lähelle ja osui britinkuskin takarenkaaseen rikkoen etusiipensä ja joutui lopulta tyytymään kuudenteen sijaan. Ei varmasti Italialaislehdistö silittele päätä huomenna. Parempaan on pystyttävä. Sai vielä aikasakon, joka ei vaikuttanut sijoitukseen.
  7. Hamilton: Hyvä avausviikonloppu ei saanut jatkoa. Ajoi aika-ajossa turhan monta kierrosta kuluttaen renkaitaan liikaa. Tämä kostautui kisassa ja kakkosruudusta ei ollut tänään hyötyä. Jatkoi myös peittelyään seilaten puolelta toiselle, kun meinasi tulla ohitetuksi. Kerrankin sai siitä myös rangaistuksen. Yksi kisan epäonnistujista.
  8. Petrov: Avauskisan onnistuja oli tekemässä tänäänkin hyvää suoritusta, kunnes ajoi omiin nimiin pihalle ja kun yritti sieltä tulla takaisin radalle, ajoi helevetin moiseen pomppuun ja lopulta koko rattiputki lähti iskun voimasta paikoiltaan. Ajoi kisassa aikaisemminkin pahasti leveäksi jolloin porukkaa pääsi ohi. Valitettavasti näyttää edelleen olevan virheherkkä kaveri.
  9. Kobayashi: Hyvää ja sopivan agressiivista ajamista. Ohitteli tänääkin hienosti muutaman kerran ja päätyi lopulta aikarangaistuksien jälkeen sijalle seitsemän.
  10. Kovalainen: Teki kaikkensa, mikä tuolla autolla vaan voi tehdä. Vahinko vaan, että se riittää maksimissaan sinne sijan 15 paikkeille ilman useita keskeytyksiä.

    Viikon päästä sitten vuorossa Kiina. Toivottavasti hyvä kilpailu saadaan myös siellä.
 
Viimeksi muokattu:

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kovalainen: Teki kaikkensa, mikä tuolla autolla vaan voi tehdä. Vahinko vaan, että se riittää maksimissaan sinne sijan 15 paikkeille ilman useita keskeytyksiä.

Siis ilman keskeytyksiä se vauhti riittää juuri sijalle 19. Toki muiden ongelmat auttavat, mutta puhtaasti ajamalla Lotuksella ei edelleenkään voita kuin Virginin ja Hispanian autot. Ja sen toisen Lotuksen.

Alonson rangaistusta en ymmärrä, koska kolarin kärsijä oli lähinnä Alonso. Jos taas tulkittiin Hamiltoninkin kärsineen, niin miksi häntä piti rangaista? Itse olisin pitänyt tätä kilpa-autoiluna. Alonsokaan ei puskenut mihinkään toivottomaan väliin ohitusyrityksessä eikä taatusti yrittänyt osua Hamiltoniin. Pieleen meni, kyllä, mutta menettihän hän asemia sen keulanvaihdon aikana.

Massa ajoi kisan alussa jopa yllättävän hyvin, mutta jotenkin lässähti kuitenkin. Vähän jo hyökkäilikin sentään.

Vettel näyttää ajavan hyvin vankasti kohti mestaruutta. Hyvin harvoin on kahden voiton jälkeen mestaruutta sössitty. Webberistä ei näytä olevan uhkaajaksi.

Button tosiaan osaa ajaa renkaita säästävästi ja se tuottaa hänelle hyviä kisoja aika ajoin.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Alonson rangaistusta en ymmärrä, koska kolarin kärsijä oli lähinnä Alonso. Jos taas tulkittiin Hamiltoninkin kärsineen, niin miksi häntä piti rangaista? Itse olisin pitänyt tätä kilpa-autoiluna. Alonsokaan ei puskenut mihinkään toivottomaan väliin ohitusyrityksessä eikä taatusti yrittänyt osua Hamiltoniin. Pieleen meni, kyllä, mutta menettihän hän asemia sen keulanvaihdon aikana.

Ilmeisesti Hamiltonin rangaistus tuli "useaan kertaan linjan vaihtamisesta puolustettaessa sijoitusta" (typerä sääntö), joten ei se siitä kolarista voinut tulla. Alonson rangaistus oli kaikkien aikojen vitsi. Miten voi saada rangaistuksen, jos normaalissa kilpailutilanteessa sattuu kolari, josta aiheutuu huomattavaa haittaa itselle eikä vastustaja kärsinyt ollenkaan. Vieläkään ei ole näköjään opittu, että ne rangaistukset voisi jakaa kilpailun aikana eikä sen jälkeen. Tuomari on ilmeisesti sen verran ammattitaidotonta porukkaa, että päätöstä ei pystytä tekemään alle tunnissa, koska muuten sorruttaisiin paineen alla väärään päätökseen. No, eipä sen 100 uusinnankaan jälkeen osattu oikeaa päätöstä tehdä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sinällään Hamiltonilla oli aika hyvä tuuri tuossa Alonso-casessa, ettei takarengas hajonnut. Alonson siiven päätylevy osui just renkaan keskelle. Esimerkiksi Australiassa ja nyt Malesian kisan alussa tuli rengasrikot vastaavista tilanteista, jossa toinen hajottaa etusiivensä kilpakumppanin takarenkaaseen, joka sitten hajoaa melko pian osuman jälkeen.

Red Bullin kannattaisi saada Kers toimimaan aika äkkiä. Kuitenkin ero kaventuu kauden mittaan esim. McLareniin, jolla on tehokas moottori (nytkin Mersun koneet oli kärjessä huippunopeuksissa) ja hyvä Kers. Kisassa Webber yritti haastaa Heidfeldia mutta aika hiljaista oli vaikka pääsi käyttämään DRS:ää. Nick revitteli aina Kersin turvin viimeisestä mutkasta ulos niin kauaksi, ettei Webber päässyt kunnolla imuun vaikka käytti DRS:ää. Huomasi ihan selkeästi, että Heidfeld käytti Kersiä ainoastaan puolustukseen koska käytti sitä vain kahden pääsuoran alussa, jolloin oli helppo kuroa kaulaa Webberiin eikä Webber täten päässyt hyödyntämään imuapua ollenkaan. Tuli mieleen Kimin taanoinen Span voitto, jossa kisan loppuvaiheilla käytti koko Kersin takasuoran alussa ja näin Fisico ei päässyt Force Indialla koskaan imuun pitkien suorien aikana.

Red Bull kuskeille voi tulla ongelmia kauden myöhemmissä kisoissa jos joutuvat ajamaan kunnolla kilpaa esim. McLareneita vastaan eikä Kersiä ole käytössä. McLaren pääsee melko helposti ohi kun saavat käyttää sekä Kersiä että DRS:ää imussa. Vastaavasti jos Red Bull on takaa-ajajana, voi ohitus olla vaikeaa mikäli ei ole Kersiä. Mäkki menee Kersin avulla karkuun ja pelkkä DRS ei ehdi tuomaan tarpeeksi nopeutta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yksi suurimpia syitä tuolle Red Bullin KERS-ongelmalle saattaa olla se että Adrian Newey on yleensä hyvin ehdoton autojensa suunnittelun suhteen. Kaiken pitää mennä aerodynamiikan ehdoilla ja Newey ei todellakaan suunnittele aerodynamiikkaa KERSin ympärille vaan KERS pitää suunnitella siihen tilaan jonka Newey on autoon jättänyt. Mutta samaa mieltä olen kyllä siitä että Red Bullin on pakko saada tuo jossain vaiheessa toimimaan tai McLarenit tulee ohi. Tuskin auton vauhti tulee koko kautta pysymään noin ylivoimaisena että kukaan ei pääse edes ohitusetäisyydelle, ja siinä vaiheessa kun esim. Mäkit pääsee ihan tuntumaan niin menevät heittämällä ohi KERSin ja DRS:n turvin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olen kyllä varma että Newey on KERSille jättänyt tarvittavan tilan, tuskin hänkään niin yksisilmäinen on on että jättäisi sen huomiotta. Itse olen tullut siihen johtopäätökseen että syy miksi Red Bull ei käytä KERSiä liittyy ennemmin renkaiden kulumiseen. Ainakin itse epäilen että nykyisillä, sutimisenestottomilla autoilla tuollainen 80 hevosvoiman hetkellinen ja mahdollisestikin raju lisäys rasittaa varsinkin näitä Pirellin renkaita voimakkaammin ja saattaa olla yksi syy siihen miksi näimme kisoissa nytkin niin paljon ongelmia renkaiden kestävyyden kanssa KERS-talleilla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hamilton: Talliuskollisuudella on rajansa - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Alkaako Hamliton murtua Buttonin paineessa? Ainakin kovin outoon väliin rupeaa mies tällaisia lausuntoja heittelemään, alkukauden kisoissa McLaren on ollut hyvässä vauhdissa, Malesiassa ongelmaksi vain muodostui Hamiltonin kohdalla tuo renkaiden tuhoaminen aika-ajoissa ja se että Button osaa säästää kisassa renkaitaan ilmeisesti tehokkaammin kuin Hamilton. Kuten jo aiemmin totesin, huomasin että Hamiltonin viimeisellä suunnitellulla varikkokäynnillä mekaanikot tumpuloivat suht näyttävästi toisen eturenkaan kanssa minkä ansiosta Button pääsi Hämiksen edelle, oliko tämä sitten jopa tietoinen ratkaisu McLarenilta joka tiedosti että Button paremman rengastilanteensa vuoksi kannatti päästää Hamiltonin edelle? Tässä valossa Hamiltonin yllättävä kiukuttelu tuntuisi kyllä loogiselta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mukava nähdä että Lotuksen vauhti näyttää vähän kohentuneen tuosta aika pettymykseksi osoittautuneesta Australian kisasta. Nyt alkaa olla erot keskikastin talleihin kymmenyksissä, ei sekunneissa, joten jos kehitys jatkuu tätä tahtia niin kohta Heikki pääsee ajamaan muidenkin kanssa kilpaa kuin tallikaverinsa.

Mutta perjantain harjoituksissa ei mitään yllätyksiä: Vettel nopein ja perässä heti McLaren -kaksikko. Ja Webberillä taas jotain ongelmia ilmeisesti ja sijoitus kymmenes. Pieni yllätys oli Mersujen hyvä vauhti mutta ainakin Schumillahan on ollut tapana ajella näissä harjoituksissa yleensäkin hyviä aikoja. Ferrarilla edelleen probleemia ja Alonsolla jäi kierrokset aika vähiin.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei mitään uutta Kiinassakaan: Vettel paalulle, Heikki Kovalainen upeasti taistellen 19:s.

Harvinaisen vähän näyttäisi olevan mahdollisuuksia huomenna kahden parhaan joukkoon. Vaikea on kuvitella muita yhdistelmiä kuin Vettel-Button ja Vettel-Hamilton. Renault't pahoissa vaikeuksissa, Ferrari tuskin riittää ja Webberkin on todella kaukana.

Red Bullia tullaan varmasti syyttämään tallimääräyksestä, varmistellaan jo Vettelin maailmanmestaruutta. Virheisiinhän ei enää uskota muuten. Jokainen renkaanvaihtovirhekin on tahallinen.

Rosbergin neljäs sija yllättävän korkea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös