Mainos

Formula 1 – kausi 2011

  • 98 962
  • 515

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Upeasti toipui Mersu, tai lähinnä Nico, heikosta Malesian GP:stä. Vaikka olosuhteet ovat erilaiset niin silti en olisi odotellut tuollaista tulosta Nicolta. Nyt kun vielä kisassa kaikki natsaa niin voi taistella podium-paikasta.

Mielenkiintoista nähdä millä taktiikoilla ajetaan kisassa. Kylmemmässä säässä renkaat eivät kulu niin paljoa ja jopa yhden stopin taktiikka on mahdollinen. Top-10:iin ehti myös muutama yllättäjä ja uskoisin, että takana on muutamia kuskeja, joilla on kovempi kisavauhti, joten ohituksia voi tulla. Eiköhän Vettel vie kisan jos saa ajaa ilman teknisiä ongelmia tai kolareita. McLareneilla hyvät jäsentenväliset karkelot tulossa.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Aika mielenkiintoinen yksityiskohta tuosta Kiinan GP:n nopeimmista kierroksista kisassa:

Trulli 1:42:052
Alonso 1:42:070

Lotus, Eteenpäin ollaan menty.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika mielenkiintoinen yksityiskohta tuosta Kiinan GP:n nopeimmista kierroksista kisassa:

Trulli 1:42:052
Alonso 1:42:070

Lotus, Eteenpäin ollaan menty.

Lotuksen vauhtihan oli kisan loppupuolella todella hyvällä tasolla, BBC:n selostajat taisi mainita viimeisillä kierroksilla että Heikki ajelee samanlaisia aikoja kärjen kanssa. Ja jäihän sinne Heikin taaksekin jokunen auto (muitakin kuin Virginit ja HRT:t). En tiedä lämpenikö tuolla keli sitten niin paljon vai alkoiko renkaat kuluessaan toimia paremmin koska Lotuksellahan oli tänä viikonloppuna juuri ongelmia saada renkaita oikeisiin lämpöihin viileällä kelillä, eli ihan sama ongelma siis kuin Australiassa. Mutta kyllä tuossa Lotuksen vauhdissa on jonkinlaisia lupauksia paremmasta, ainakin silloin kun ajetaan vähän kuumemmissa olosuhteissa.

Muuten oli kyllä taas helvetin hyvä kisa, tämä kausi on alkanut todella mielenkiintoisella tavalla vaikka Vettel onkin näyttänyt aika ajoin ylivoimaiselta. Nämä uudet Pirellin renkaat näyttävät tuovan selkeästi lisämielenkiintoa kisoihin koska erot eri seosten välillä näyttää olevan suuret. Se pakottaa tallit miettimään taktiikoitaan tarkasti ja saattaa tarjota vähän taempaakin lähteville mahdollisuudet nousta ihan kärjen tuntumaan. Ja ainakin tilanteet kisan aikana vaihtelee todella paljon, vaikka jossain vaiheessa näyttäisikin huonommalta niin seuraavan renkaanvaihdon jälkeen tilanne voi olla ihan täysin erilainen. Ja tämä taktiikoiden erilaisuus yhdessä KERSin ja DRS:n kanssa tarjoaa selvästi enemmän ohituksia kuin edellisillä kausilla. Oikeaan suuntaan ollaan siis menty.

Webber ajoi kyllä upean kisan heikon aika-ajon ja lähes yhtä heikoissa merkeissä sujuneen alkukisan jälkeen. Ensimmäisen renkaanvaihdon jälkeen Webber alkoi mennä suorastaan lentämällä ja ei olisi lopussa varmaan monta kierrosta tarvinnut enää kun olisi ollut tallikaverinsa kannassa.

Mersulta hieno comeback todella vaikean alkukauden jälkeen. Nicon vauhti oli varsin hyvää läpi kisan vaikka sijoitus putosikin yhdellä aika-ajoon nähden ja periaatteessa palkintokorokepaikkakin oli ihan haarukassa jos taktiikka olisi onnistunut hitusen paremmin. Mutta hyvä suoritus silti Mersulta vaikeuksien jälkeen kun Schumikin ajeli vielä pisteille.

Rellujen vauhti sen sijaan oli yllättäen täysin hukassa. Petrov onnistui lopussa puristamaan itsensä pisteille mutta silti talli oli kuin varjo siitä mitä ensimmäisissä kilpailuissa nähtiin. Toivottavasti tämä oli vain väliaikaista koska oli ihan piristävää nähdä Rellut taistelemassa ihan kärkisijoista Ferrarien ja McLareneiden kanssa.

Alonso oli minusta tänään aika hukassa. Massa meni ohi heti startissa eikä Alonso oikein missään vaiheessa tainnut kyetä edes haastamaan Massaa kunnolla. Kyllä pitää Ferrarin tehdä ihmeitä jos meinaavat vielä mestaruustaisteluun tällä kaudella nousta.

Erikoista oli muuten että Kiinassa ei nähty yhtään teknisestä viasta johtunutta keskeytystä. Alguersuari oli ainoa keskeyttäjä ja hänenkin keskeytyksensä johtui siitä että talli ryssi renkaanvaihdon ja toisen takarenkaan pultti jäi ilmeisesti löysälle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noh kun mennään euroopan kisoihin niin nähdään paremmin miten uudet säänöt toimivat. Yleensä muutenkin ollut ekat kisat aika hyvää viihdettä ja ohittaminen näissä radoissa muutenkin jotenkin ollut mahdollista, mutta sitten monessa euroopan kisassa ohittaminen on mahdotonta melkein ollut.

Jokatapauksessa loistavaa viihdettä taas tarjoiltiin. Heikin ja lotuksen vauhti tosiaan kokoajan tuntuu parannevan ja erot seuraaviin autoihin ei ole enää suuria. Ehkäpä tämä vielä heikinkin osalta muuttuu iloksi kauden mittaa. Heikki jotenkin niin sympaattinen kuljettaja kun kaikenmaailman paskaa jaksaa kestää tuolla ja olla positiivinen vaikka esimerkiksi Trullikin on melkein jo hermot tuola menettänyt...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Button selitti varikkotoilailuaan: Katsoin alas - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Tuossapa jonkinnäköistä kommenttia herralta. Linkki vie siis maikkarin uutiseen tapauksesta.

Itse otaksun että Button meni vanhasta muistista ensimmäisen varikkosuoralla olevan varikkotiimin luo, McLarenin paikka varikollahan taisi olla sama kuin Red Bullilla nyt koska Button oli hallitseva mestari(vai menivätkö nuo tiimien paikat tallien MM-pisteiden mukaan?).
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alkoi kisassakin tapahtui, kun löytyi riittävän huonoja renkaita toimittava Pirelli rengastoimittajaksi... Ohitusta puolustavalta kuljettajalta on kohta viety kaikki mahdollisuudet. Nopeampi tulee takaa heittämällä ohi. Ohitusten lisääntyessä niiden arvo ja dramatiikka toki laskevat. Nytkään ei lopussa kyse siitä, kuka osasi ajaa, vaan missä kunnossa olivat renkaat.

Ja Kovalainen siis jätti taakseen ajamalla lähinnä Maldonadon. Askel eteenpäin sekin. Superlupaus Perez tötöili ihan huolella ja tippui rangaistusten myötä Heikin taakse.

Alonso yllättävän heikko, Massa ajoi paremmin kuin pitkään aikaan.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Nämä uudet Pirellin renkaat näyttävät tuovan selkeästi lisämielenkiintoa kisoihin koska erot eri seosten välillä näyttää olevan suuret. Se pakottaa tallit miettimään taktiikoitaan tarkasti ja saattaa tarjota vähän taempaakin lähteville mahdollisuudet nousta ihan kärjen tuntumaan.

Alonso oli minusta tänään aika hukassa. Massa meni ohi heti startissa eikä Alonso oikein missään vaiheessa tainnut kyetä edes haastamaan Massaa kunnolla. Kyllä pitää Ferrarin tehdä ihmeitä jos meinaavat vielä mestaruustaisteluun tällä kaudella nousta.
Pirelliä saisi taputtaa joku olalle, kuten sanoit niin nyt erilaisella taktiikalla voi pelata. Ei kaikki mene samoilla stopeilla ja suunnilleen viiden kierroksen sisään varikolle kuin köyhän talon porsaat. Muistetaanhan vaikka viime kausi kun pehmeillä renkailla kurvailtiin puoli kisaa ihan ongelmitta. Meikäläinen on sitä ikäluokkaa joka muistaa kun talleilla oli estoton määrä renkaita käytettävänä ja aika-ajoissa omat superpitävät mutta pari kierrosta kestävät renkaat. Sitä aikaa kun koneista puristettiin aika-ajoissa 1500 heppaa ja ylikin, kuskeja kuoli joka kisassa, paperipussi jossa moottori kiinni, avokypärät, pleikkarisukupolvi, miehet rautaa - autot puuta...

Alkukausi lupaa hyvää, enpä olisi ikinä uskonut mutta uudistukset on toiminut.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Täytyy sanoa, että oli kyllä mielenkiintoisin Kiinan GP kuivallakelillä koskaan. Nämä uudet Pirellin renkaat on kyllä huikea uudistus tälle kaudelle, sillä enää ei näköjään kuivallakelillä tarvitse haaveilla kahden pysähdyksen taktiikoista renkaiden kestävyyden kannalta, vaan ennemminkin kannattaa miettiä kolmea pysähdystä vakioratkaisuna ja joillain radoilla jopa neljän pysähdyksen taktiikka voisi olla kokeilemisen arvoinen. Voisi lähteä analysoimaan kärkitallien kautta tätä kisaa.

Red Bull: Esiintyivät vahvasti myös Kiinassa ottaen toisen ja kolmannen sijan. Miinusta tulee aika-ajo sekoilusta Webberin osalta sekä kisataktiikasta Vettelin osalta, joka lopulta maksoi tallille voiton tässä kilpailussa. Myös KERS aiheutti ongelmia viikonlopun aikana, joten kehitystä pitää tapahtua sillä osastolla. Positiivista puolestaan oli Webberille laadittu kisataktiikka, jolla pystyi tekemään fantastisen nousun kolmanneksi. Positiivista on myös vauhti aika-ajoissa ainakin Vettelin toimesta.

McLaren: Reilusti petrausta Malesiasta. Sijat yksi ja neljä ovat osoitus siitä, että vauhti riittää taistelemaan voitosta, vaikkakin tänään voitto tuli Red Bullin taktisen virheen seurauksena. Meinasivat kuitenkin sössiä Hämäläisen kisan ennen, kuin se olisi alkanutkaan. Nyt pääsivät pelkällä säikähdyksellä. Button oli kuitenkin hieman vaisu.

Ferrari: Suoraan sanoen surkea esitys. Auton nopeus ei tällä hetkellä riitä vastaamaan Red Bullille ja McLarenille. Tänään menivät vielä kaiken huipuksi taktiikat täysin pieleen ja sitä kautta tulivat sijat 6 ja 7. Massalla oli sentään yritystä ja välillä oli ihan hyvissä asemissakin, mutta El Bancoa puolestaan nöyryytettiin oikein kunnolla monen kuskin toimesta. Kun vauhtikin oli ihmeen vaisua, niin eipä ole kovin kaksisesti alkanut espanialaisen kausi.

Mercedes GP: Parannusta selkeästi edellisestä kisasta. Rosbergin vauhti riitti välillä jopa voitosta taistelemiseen, mutta sitten bensan loppumisen uhan myötä sijoitus jäi viidenneksi. Schumilta puolestaan sellaista perusajoa, ei mitään häikäisevää, mutta ei mitään suurta alisuorittamistakaan. Häviö tallikaverille oli varmasti hänelle kuitenkin pettymys. Vauhti alkaa tallilla menemään parempaan suuntaan.

Ainoa suomalainen eli Kovalainen teki jälleen hyvää työtä ja sikäli harmi, että se riittää tällä hetkellä suunnilleen sijoille 15,16,17.

Nyt sitten kolmen viikon tauko ja sitten edessä Turkin GP.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
McLaren: Reilusti petrausta Malesiasta. Sijat yksi ja neljä ovat osoitus siitä, että vauhti riittää taistelemaan voitosta, vaikkakin tänään voitto tuli Red Bullin taktisen virheen seurauksena. Meinasivat kuitenkin sössiä Hämäläisen kisan ennen, kuin se olisi alkanutkaan. Nyt pääsivät pelkällä säikähdyksellä. Button oli kuitenkin hieman vaisu.

Tähän vielä kuitenkin lisäisin että McLarenilla tehtiin kahden ensimmäisen kisan jälkeen oikeat johtopäätökset eikä aika-ajoissa lähdetty metsästämään paalupaikkaa hinnalla millä hyvänsä, mikä antoi aseet vahvalle kisasuoritukselle. Tärkeimpiä aseita Red Bullin lyömisessä kisoissa on päästä lähdössä Vettelin ohi, Red Bullin auto vaattii kuitenkin pitkälle hiotun aerodynamiikkansa vuoksi suht puhtaan baanan eteensä, renkaiden tms. kannalta tasavertaisessa taistelutilanteessa RB:llä ei kuitenkaan pääse niin helposti muista ohi kuin aika-ajovauhdin perusteella voisi olettaa.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Tärkeimpiä aseita Red Bullin lyömisessä kisoissa on päästä lähdössä Vettelin ohi, Red Bullin auto vaattii kuitenkin pitkälle hiotun aerodynamiikkansa vuoksi suht puhtaan baanan eteensä, renkaiden tms. kannalta tasavertaisessa taistelutilanteessa RB:llä ei kuitenkaan pääse niin helposti muista ohi kuin aika-ajovauhdin perusteella voisi olettaa.

Yleensähän Vettel irtoaa nopeasti viivalta, joten ohi pääseminen lähdössä on helpommin sanottu kuin tehty. Eilen kuitenkin Vettel sai yllättävän huonon startin.

Ja tuosta ohittamisesta sen verran, että kyllähän RB:llä ohittaminen sujuu ihan siinä, missä muillakin, koska avattavasta takasiivestä saa sen verran ison edun. Kevyellä autolla RB on omaa luokkaansa, mutta painavemmalla autolla ero muihin on aika pieni ja se näkyy kilpailujen ensimmäisillä puoliskoilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Harmin paikka että yksi parhaista sarjan uusista radoista, Turkin kisa poistuu kalenterista ensi vuonna. Turkkilaiset olivat niin käsittämättömän pikkumaisia etteivät suostuneet siihen että Ecclestone halusi jalona ja reiluna miehenä ainoastaan kaksinkertaistaa järjestäjän maksut 13 miljoonasta 26 miljoonaan dollariin... Todellakin harmin paikka koska tämä Istanbulin rata on yksi niistä onnistuneimmista Tilken luomuksista, mutta raha ratkaisee ainakin niin kauan kuin Bernie Ecclestonessa henki pihisee.

Toivottavasti Turkin tilalle saadaan vähintäänkin yhtä onnistunut "tilkedrome" eikä mitään Yas Marinan tai Valencian kaltaista tylsyyden huipentumaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toivottavasti Turkin tilalle saadaan vähintäänkin yhtä onnistunut "tilkedrome" eikä mitään Yas Marinan tai Valencian kaltaista tylsyyden huipentumaa.

Texasin Austiniin rakennetaan uusi Tilke-rata, jolla ainakin F1:n (alkaen 2012) ja MotoGP:n pitäisi ajaa. 3d-kuva radasta. Ihan mielenkiintoisia mutkakomboja on, ärsyttää vaan tuo pakollinen neulansilmäyhdistelmä eli mutkat 13, 14 ja 15. Mielummin olisivat oikaisseet T12:sta suoraan T15:een.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Todellakin harmittaa tuo Turkin poistuminen kalenterista. Omasta mielestäni paras näistä uusista radoista. Ja joka vuosi saatu hyvä kisa aikaan ja paljon tapahtumia. Todellakin nämä tylsät Abu Dhabin,Singaporen ja Valencian kaltaiset radat sieltä pitäisi heivata hemmettiin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Texasin Austiniin rakennetaan uusi Tilke-rata, jolla ainakin F1:n (alkaen 2012) ja MotoGP:n pitäisi ajaa. 3d-kuva radasta. Ihan mielenkiintoisia mutkakomboja on, ärsyttää vaan tuo pakollinen neulansilmäyhdistelmä eli mutkat 13, 14 ja 15. Mielummin olisivat oikaisseet T12:sta suoraan T15:een.

Tämä kyllä ärsyttää suunnattomasti, miksi radoista pitää tehdä luonteeltaan "kaikenkattavia"? Esimerkiksi yhtään Tilken rataa ei oikein voi verrata luonteeltaan mitenkään Monzan tai Span kaltaisiin vauhtipyhättöihin koska niihin pitää tunkea mukaan useampi radan luonteen vastainen mutka? Tämän vuoksi oikeastaan Turkki oli Tilkeringeistä parhaita, koska se loppupelissä oli luonteeltaan "nopea rata" ja tuo radan loppuosuus ennen lähtösuoralle johtavaa hidasta mutkayhdistelmää on jo lähes klassinen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo on juuri Tilken perusongelma että hän yrittää tunkea kaikki mahdolliset mutkatyypit jokaiseen rataan ja siksi radalle ei tule sellaista "omaa luonnetta". Jokaisella Tilken radalla on todella hyviä osuuksia mutta sitten joku pakollinen neulansilmä-shikaani-syherö-osuus pilaa koko radan. Tilken pitäisi oppia vähän yksinkertaistamaan noita ratoja, joskus nimittäin erittäinkin yksinkertainen rata voi tarjota hyviä kisoja (esim. vanha Hockenheim, Monza). Pääasia että radalla olisi selkeä luonne.

Tuossa Austinin radassa mielenkiintoiselta näyttää tuo pääsuoran jälkeinen mutkacombo jossa on todella jyrkän mäen päällä sijaitseva tiukka ykkösmutka, ja siitä lähdetään laskeutumaan jyrkkää mäkeä heti mäen alla sijaitsevaan kakkosmutkaan. Tuo kakkosmutka saattaa olla aika mielenkiintoinen paikka. Mutta tuossakin radassa olisi tosiaan voinut jättää tuon syherö-osuuden kokonaan pois.

----

Kovalaisen Lotus-talli oli muuten ilmoittanut että tallilta on tulossa jotain todella mielenkiintoisia uutisia koskien tallin tulevaisuutta. Ilmeisesti kyse on tästä jo aikaisemmin julkaistusta huhusta jonka mukaan Caterham olisi lähdössä tallin yhteistyökumppaniksi ja tallin virallinen nimi muutettaisiin sitten Team Lotuksesta Caterhamiksi. Eli Fernandes saattaa sittenkin luovuttaa tässä nimikiistassa ja aloittaa uuden brändin rakentamisen Caterhamin kanssa. Tässäkinhän on mielenkiintoinen Lotus-kytkös siinä että Caterham osti aikoinaan Chapmanilta legendaarisen Lotus Sevenin oikeudet ja on valmistanut sitä tähän päivään saakka omalla nimellään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossa Austinin radassa mielenkiintoiselta näyttää tuo pääsuoran jälkeinen mutkacombo jossa on todella jyrkän mäen päällä sijaitseva tiukka ykkösmutka.

Olisi parempi jos laittaisivat isot jarrupaikat alamäkeen. Nyt ylämäkeen auto pysähtyy paremmin ja lyhyemmällä matkalla. Kunnon alamäkijarru vaan suoran päähän ja katsotaan kellä on auto balanssissa parhaiten.

Mutta ihan samaa mieltä noista ratojen luonteista.

Ilmeisesti Monacossa ei käytetä DRS:ää. Eipä siellä suoria ole kuin oikeastaan maalisuora ja Casinolle vievä ylämäki, joissa sitä voisi käyttää. Tunnelissa on sen verran mutkaa, että ilman downforcea siitä ei saata päästä kaasupohjassa läpi.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Toivottavasti Turkin tilalle saadaan vähintäänkin yhtä onnistunut "tilkedrome" eikä mitään Yas Marinan tai Valencian kaltaista tylsyyden huipentumaa.

No itselleni tuo Turkin rata ei ole mikään kovin merkittävä. Kuskeille varmaan ihan mielenkiintoinen ajettava, mutta ohituspaikkoja on käytännössä vain yksi, kolmanneksi viimeiseen mutkaan tultaessa ja senkin voi peittää melko helposti ajamalla sisäreunaa tuon edeltävän suoran. Porukkaakaan ei katsomoissa kovin kaksisesti ole, joten eipä tuo poistuminen nyt hirveästi haittaa.

Yas Marinan rata kilpailutapahtumien valossa tulee paranemaan tänä vuonna liikkuvan takasiiven + KERS:n ansiosta, sillä sen verran pitkiä ne takasuorat ovat, varsinkin se ensimmäinen. Sen sijaan Valenciasta olen samaa mieltä, turha rata kaikin puolin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No itselleni tuo Turkin rata ei ole mikään kovin merkittävä. Kuskeille varmaan ihan mielenkiintoinen ajettava, mutta ohituspaikkoja on käytännössä vain yksi, kolmanneksi viimeiseen mutkaan tultaessa ja senkin voi peittää melko helposti ajamalla sisäreunaa tuon edeltävän suoran. Porukkaakaan ei katsomoissa kovin kaksisesti ole, joten eipä tuo poistuminen nyt hirveästi haittaa.

Olen katsellut formuloita vaikka ties kuinka pitkään, mutta ei ole oikein siltikään puolista radoista kunnon muistikuvia, mutta Turkin kisa on jokavuosi ollut jotenkin aivan erityinen. Joka vuosi hyviä kisoja ja ratana varmaan yksi sarjan parhaimpia ollut. Jotenkin vain muistikuvia, että ohituksiakin nähty tuolla radalla runsaasti ja muutenkin loistavaa viihdettä. Harmi jos näin hieno rata poistuu ja tulee joku tylsä rata tilalle. Jotenkin näissä uusista radoista on se ongelma, että yrittävät tehdä radoista lian täydellisiä ja vähän kaikkea sotkea sinne. Jotenkin ikävä näitä joidenkin vanhempien ratojen suunittelijoita, toki siellä on monta euroopankin kisaa jossa on maailman tylsimpiä ratoja.

Ylipätäänsä taitaa olla, että kauden neljä ekaa kisaa ajetaan melko hyvillä radoilla ja alkukausi ollut aina melko huikea. Veikaankin, että uudet säänöt tulee enemmän esille vasta Turkin jälkeen miten ne toimii. Toki alkukauden tilastointeja katsoo niin ainakin ohituksien määrät taisi olla yli tuplaantunut viimekausiin nähden joten kyllähän se selvästi on jotenkin toiminut. Toki yksittäisissä kisoissa voi olla paljonkin heittoja sen mukaan paljonko kärkikuskeja häntäpäässä ja tuleeko "trullijunia", mutta jokatapauksessa oikeaan suuntaan ollaan menossa. Tosin vähän keinotekoisesti, mutta oikea sunnta. Kunhan nyt edes pari kautta pitäisivät säänöt samana nyt niin ei tarvitsisi katsojienkaan miettiä miten eri säänöt menee.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yas Marinan rata kilpailutapahtumien valossa tulee paranemaan tänä vuonna liikkuvan takasiiven + KERS:n ansiosta, sillä sen verran pitkiä ne takasuorat ovat, varsinkin se ensimmäinen. Sen sijaan Valenciasta olen samaa mieltä, turha rata kaikin puolin.

Onneksi Yas Marinan omistajat näyttävät sentään tajunneet itsekin miten tylsä tuo rata on ja ovat muuttamassa jo nyt rataa useammastakin kohtaa. Yksi tärkeimmistä muutoksista lienee tuon ennen takasuoraa olevan shikaani-neulansilmä -combon leventäminen jolloin sen pystyisi ainakin teoriassa ajamaan erilaisilla ajolinjoilla ja näin ollen olisi mahdollista helpottaa ohittamista tuolla pitkällä suoralla. Tuon lisäksi myös näiden kahden takasuoran välissä olevaa mutkayhdistelmää muutetaan siten että sitä mutkan ulostuloa kallistetaan jolloin sen pystyisi ajamaan leveämmällä linjalla ja kovempaa. Ja sitten vielä tämän jälkimmäisen suoran jälkeinen mutkayhdistelmä olisi tarkoitus muuttaa pyöreämmäksi siten että kahdesta erillisestä mutkasta tulisi tavallaan yksi mutka ja senkin voisi ajaa vähän kovempaa läpi.

Ainakin näin teoriassa kuulostaa aika hyvältä nuo muutokset ja hieno juttu että radan omistajat ovat valmiita muuttamaan noinkin uutta rataa paremman kilpailun toivossa. Nuo muutokset yhdistettynä DRS:ään ja KERS:iin saattavat saada aikaan sen että Yas Marinassa nähtäisiin ensimmäinen oikeasti mielenkiintoinen kisa tänä vuonna. Puitteethan tuolla radalla on niin komeat että olisi mukavaa kun itse ratakin saataisiin mielenkiintoiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Vettel paalulla Turkissa, kuinkas muuten. Webber tokana ei ollut myöskään mikään yllätys. Nicolta hieno aika-ajo ja kolmas sija. Schumi oli vielä aamun harjoituksissa kovemmassa vauhdissa, mutta aika-ajo ei sujunut.

Kovalainen tällä kertaa 18., kun Kobayashin auto hajosi ja japsi jäi ilman aikaa.

Kisaahan on ennakoitu todella kovaksi renkaille, ja aika moni talli ajeli hieman vähemmillä yrityksillä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä tämä kisa vähensi huomattavasti intoani muutoksiin. Nyt ohittamisesta katoaa taika, kun painetaan vaan napilla läppä auki ja sen jälkeen heittämällä ohi. Puolustautuvalla kuskilla ei ole mitään mahdollisuuksia puolustautumiseen, jos ei myös itsen edellä ole autoa.

Samoin renkaiden mureneminen on niin totaalista, että huonommilla renkailla ajava auto ei voi tehdä yhtään mitään.

Ei tämä näinkään tunnu yhtään mies miestä vastaan taistelulta. Vettel piiskaa Kinky Kyliensa joka kerta paalulle ja voittoon ja yksi sarjan ylivoimaisimmista mestaruuksista häämöttää jo.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä tämä kisa vähensi huomattavasti intoani muutoksiin. Nyt ohittamisesta katoaa taika, kun painetaan vaan napilla läppä auki ja sen jälkeen heittämällä ohi. Puolustautuvalla kuskilla ei ole mitään mahdollisuuksia puolustautumiseen, jos ei myös itsen edellä ole autoa.

Kyllähän sitä joutuu edelleenkin ajamaan sen eron kiinni sinne 1 sekunttiin asti milloin voi käyttää DRS:ää 1-2 kohdassa rataa.

Itse olin myös aluksi DRS:ää vastaan mutta kun miettii aikoja jolloin imusta tultiin heittämällä ohi niin mielestäni tämä DRS ajaa saman asian. Huomattavasti parempi tilanne kuin että sekunnin kierroksella nopeampi kuljettaja ei pääse millään manööverilla ohi.

Kilparadoilla ihan kartingista asti on hyvin tyypillistä että nopeampi tulee ohi kun eturenkaat on mutkaan jarrutettaessa ohitettavan takarenkaiden kohdalla, kirjoittamaton sääntö ettei siitä enään ohitettava käännä eteen tai tulee ruumiita formula-tyyppisillä autoilla missä renkaat voi mennä limittäin. Ei tarvitse olla niin nopea että menee koko auton mitalla ohi suoralla, tällöin häviäisi ohitukset kartingistakin. Itse ohittamisen merkitys pienenee, samalla vähenee turha riskinotto/kolaritilanteet ohitustilanteissa ja kyse on enemmän siitä miten ajaa eron kiinni ja miten saa sitä kasvatettua ohituksen jälkeen.
Kartingissa ja pikku-formuloissa näkee usein tilanteita missä paikka vaihtuu kuljettajien kesken tiuhaankin ennen kuin toinen saa kurottua etumatkaa muutaman onnistuneen mutkan jälkeen, tätä näkyi eilen kisan alussa mm McLareneiden kesken. Tervetullutta F1:siinkin.

Tämän uudistuksen voi tosiaan ajatella F1:sissä käänteisesti niin ettei tarvitse puolustaa omaa paikkaa kolarin uhalla viimeiseen asti jos on mahdollisuus ohittaa ohi mennyt auto heti perään kunhan vain pysyy samassa vauhdissa. Nyt Ykkösetkin alkaa näyttää kilvan ajolta niin kuin pienemmätkin luokat.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Vähän kyllä meni maku tuosta avattavasta takasiivestä + KERSistä eilen. Niin helponnäköistä se ohittaminen oli, jos pääsi alle sekunnin päähän oikealla sektorilla. Ihan hyvin voisivat mennä näillä nopeasti kuluvilla renkailla ja välitankkauksilla kisat. Nyt vähän keinotekoisilla hommilla ohittaminen tehdään vähän liian helpoksi.

No ei valiteta, nyt nähdään sitten niitä ohituksia ja paljon. Silti Vettelin ylivoima on murskaava ja taitaa maailmanmestaruus ratketa melko nopeasti. Monacossa varmaan seuraava realistinen paikka muilla iskeä hieman kiilaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös