Formula 1 – kausi 2011

  • 98 792
  • 515

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vettel aika lailla ylivoimaisesti paalulle, eroa kakkosruutuun ajaneeseen Hamiltoniin lähes 0,8 ja tallikaveri Webberkin jäi yli 0,8. Muut olikin sitten jo yli sekunnin perässä. Webber pieni pettymys, jos auto on noin nopea niin olisi pitänyt kyllä Hamiltonin edelle puristaa.

McLarenien vauhti edelleen yllätys, testien perusteella tallin tilanne näytti huonolta mutta nyt aika selkeästi toiseksi nopein talli Red Bullin jälkeen. Ferrari ei sen sijaan näytä ihan ehtivän kärjen vauhtiin ja siitä en ole yhtään pahoillani...

Aika-ajoin suurimpia yllättäjiä oli minusta Vitali Petrov joka ajoi hienosti kuudenteen ruutuun. Tallikaveri Heidfeld sen sijaan epäonnistui pahasti ja jäi peräti 18. ruutuun. Saattaa tulla vielä RelluLotukselle Kubicaa ikävä jos Heidfeld jatkaa tuolla tasolla, mutta eiköhän tuo paranna tästä vielä reilusti kun kausi etenee.

Schumi jatkoi oikeastaan siitä mihin viime kaudella jäi. Hitaampi kuin tallikaveri ja tuloksena 11. lähtöruutu. Schumihan taisi melkein koko viime kauden pommittaa noita samoja sijoituksia aika-ajoissa.

Toro Rosson ja Sauberin Kamui Kobayashin nopeus pieni yllätys, ja Williamsin vauhti taas pieni pettymys. Erityisesti Barrichellolla meni kyllä oikein kunnolla pieleen kun pyörähti ja jäi ilman aikaa toisella osiolla. Tulokas-tallikaverikin oli lopulta edellä tuloksissa. Ja pettymys oli edelleen myös Lotuksen vauhti, Heikin lähtöruutu 19. eli sijoitukset siis ihan samaa kuin koko viime kauden.

HRT:n Narain Karthikeyan ainoa jonka aika jää tuon 107%:n säännön ulkopuolelle. Saas nähdä päästetäänkö hänet kuitenkin kisaan mukaan erityisluvalla, veikkaan että päästetään.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
HRT:n Narain Karthikeyan ainoa jonka aika jää tuon 107%:n säännön ulkopuolelle. Saas nähdä päästetäänkö hänet kuitenkin kisaan mukaan erityisluvalla, veikkaan että päästetään.

Myös Liuzzi jäi ulos 107% säännöstä. Mielestäni ulos kumpikin, autolla jolla jää 10 sekuntia ei pitäisi olla mitään asiaa kisaan jo turvallisuuseikkojen vuoksi. Ensimmäisessä aika-ajossa blokkasivat jopa toiseksi hitainta tiimiä Virginiä aika tehokkaasti keskellä rataa.

Vettel oli todella ylivoimainen ja kisasta ei kyllä muuta odotusarvoa ole kuin voitto. Webber puolestaan oli kyllä heikko, jos tallikaveri ottaa paalun noinkin ylivoimaisesti pitäisi itsekin olla siinä eturivissä. Mclaren veti kyllä puskista kärjen tuntumaan. Hieman tuuriakin oli mukana kun viimeisten testien jälkeen vetivät autosta aika paljonkin osia uusiksi ja näyttäisi, että ne nyt sitten toimivat. Kimillehän ei saatu 5 vuoden aikana edes kestävää moottoria autoon...
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Voi voi kun tuo Lotus on yhä vain surkea. Luulisi nyt perkele että saisivat edes vähän kiinni muita talleja, mutta aika paskalta tuo tilanne näyttää.

Päivän hienoin suoritus omiin silmiin oli Keisari Kamuin nousu Sauberilla kärkikymmenikköön. Hieno talli ja hieno kuski. Ei varmistele vaan yrittää aina ohitusta, ja jos mennään pihalle niin mennään sitten. Tekee hyvää sarjalle nämä vähän värikkäämmin ajavat kaverit.

Jos Red Bull ei voita, se on aika yllätys.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi voi kun tuo Lotus on yhä vain surkea. Luulisi nyt perkele että saisivat edes vähän kiinni muita talleja, mutta aika paskalta tuo tilanne näyttää.

Vähän huolestuttavaa kyllä että nämä "uudet tallit" näyttivät nyt jopa hitaammilta kuin viime kaudella, vaikka kaiken järjen mukaan jonkinlaista kehitystäkin olisi pitänyt tapahtua kun ei olla enää ensimmäistä kertaa mukana. Lotuksen vauhti testeissä on näyttänyt hyvältä mutta nyt ihan samalla tasolla kuin viime kaudellakin, ei ole saanut yhtään keskikastia kiinni. Virgin näyttää menneen alaspäin ja taisi olla jo aika lähellä 107% rajaa, ja HRT:n ero kärkeen oli ihan järkyttävä. Molemmat kuskit (kiitos oikaisusta aatelisodelle) 107% rajan yli ja ulos kisasta, mikäli ei sitten tule erityislupaa kilpailuun. Toivon ettei tule koska onhan tuo ero ihan järjettömän suuri jopa Virginiin ja noin hitaat autot saattaa aiheuttaa jopa vaaratilanteita radalla.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Sauber ja Toro Rosso olivat kyllä vahvoja, kuten testitkin osoittivat. Lotuksen testit meni valitettavasti niin pieleen, että ei varmaan saatu kaikkea kuntoon. Kyllä Lotuskin kauden edetessä pääsee vielä FIndian ja Williamsin vauhtiin. Ainakin Virgin ja HRT ovat jääneet vain lisää. Sääli, että HRT:n vauhti ei riittänyt kilpailuun, sillä heillä on hieno auto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lotuksen inssien mukaan ongelma on siinä että renkaita ei saada millään oikeisiin lämpöihin, pahimmillaan kuulemma parikymmentä astetta jää oikeasta lämpötilasta kumit joten eipä ole ihme jos ei oikein kulje. Tämähän on tietysti huolestuttava merkki sikäli jos kyse on ihan perustavaa laatua olevasta virheestä auton suunnittelussa, mutta ilmeisesti tällaisia ongelmia ei testeissä ollut joten toivoa sopii että kyse olisi jostain pienemmästä ongelmasta. Saattaahan se olla että juuri tämä tietty seos ei jostain syystä vaan sovi Lotuksen autolle.

Heikillähän oli ollut ongelmana myös tuo säädettävä takasiipi joka ei toiminut, ja sen takia Heikki menetti paljon aikaa suorilla. Toivotaan että Lotus saisi nuo ongelmat ratkaistua mahdollisimman pikaisesti ettei tämäkin kausi menisi ihan häntäpäässä kurvailuun, tuossa Rellun moottorissa nimittäin olisi potkua sen verran että Lotuksen pitäisi pystyä haastamaan nuo keskikastin tallit ihan tosissaan.

Aika paljon muuten näyttää olleen KERSin kanssa ongelmia aika-ajoissa useammallakin tallilla. Saas nähdä miten nuo KERSit ja uudet säädettävät takasiivet toimii pitkän kisan ajan, vai nähdäänkö sitä kautta jotain yllätyksiä tuloksissa.

Hispanian kuljettajat muuten eivät saaneet poikkeuslupaa kilpailuun, ja hyvä niin. Jos tuo 107% raja olisi ollut lähempänä niin olisi tuon luvan voinut myöntääkin, mutta nyt kun talli parhaalla kierroksellaankin jäi siitä liki kaksi sekuntia ja eroa kärkeen oli jo melkein kymmenen sekuntia niin liian vaarallista olisi päästää noin hitaat autot kisaan mukaan. Surkeaa räpellystä on kyllä tallin touhu, ja veikkaan että ennen kauden puolta väliä on pillit pussissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä ollut yhtään hullumpi avauskisa. Kisan keskivaiheella oli vähän tylsempää mutta alussa ja lopussa oli hyvää kilvanajoa.

Vettel cruisaili voittoon ilman sen suurempia ongelmia, vaikka alussa Hamilton pysyikin yllättävän hyvin kyydissä. Mutta sitten renkaanvaihtojen jälkeen Vettel meni menojaan eikä kenestäkään ollut mitään vastusta. Tallikaveri Webber sen sijaan oli iso pettymys ja jäi peräti viidenneksi. Ei päässyt missään vaiheessa lähellekään Vettelin vauhtia ja joutuu kyllä jostain etsimään reilusti lisää vauhtia ettei joudu Vettelin apukuskiksi jo aikaisessa vaiheessa kautta. Christian Horner muuten kertoi kisan jälkeen että Red Bullilla ei ollut ollenkaan KERSiä käytössään tänä viikonloppuna, olivat kokeilleet sitä perjantaina ja todenneet että se systeemi on vielä liian epävarma eivätkä halunneet riskeerata.

McLarenilla Hamiltonilta ihan peruskisa, ei mahtanut mitään Vettelille mutta ajoi varmasti kakkoseksi rikkinäisestä autostaan huolimatta. Toivottavasti tuosta pohjalevyn mahdollisesta kulumisesta ei tule mitään lisärangaistusta koska ei Hamilton tuosta todellakaan hyötynyt yhtään - päinvastoin. Buttonilla oli kisassa tilanteita mutta vauhti oli loppujen lopuksi ihan OK tasolla sitten kun pääsi ajamaan ilman ongelmia. Drive Thru rangaistuksenkin rasittamana oli lopulta kuudes.

Yksi kisan hahmoista oli minusta Vitali Petrov joka ajoi uransa ensimmäisen palkintosijan. Viime kauteen verrattuna ratissa oli ihan eri mies ja Petrov ajoi loistavan startin jälkeen täysin virheettömän kisan. Taktiikkakin onnistui ihan hyvin joten sai sen avulla pidettyä Webberin ja Alonson takanaan. Ja Petrov myös murskasi kokeneen tallikaverinsa täydellisesti tänä viikonloppuna. Erittäin hyvä suoritus venäläiseltä! Pistää vaan miettimään tämä Rellun vauhti että mitenkähän kovaa Kubica menisi tuolla autolla?

Alonso menetti mahdollisuutensa kärkeen jo ensimmäisessä mutkassa kun ajautui liian ulos ja menetti siinä monta pykälää. Ihan hyvää nousua hän teki ja Webberin ohittaminen oli hyvä suoritus koska Red Bullin auton pitäisi olla selvästi nopeampi kuin Ferrarin. Mutta paljon pitää vielä Ferrarin vauhdin parantua jos Alonso meinaa mestaruudesta taistella. Massa oli taas ihan lapanen, alussa taisteli hyvin Buttonin kanssa mutta heti kun Button ja Alonso (olikohan tallimääräys?) meni ohi niin Massa romahti ihan täysin.

Toinen onnistuja Petrovin ohella oli Sergio Perez joka ensimmäisessä F1-kisassaan ajoi hienosti kuusi pistettä ja oli jopa tallikaveri-Kobayashin edellä vaikka tämä on tiedetty erittäin nopeaksi kaveriksi. Perezin taktiikka oli täysin erilainen kuin muilla mutta se näytti toimivan erittäin hyvin, Sauber ei näyttänyt kuluttavan renkaita kovin pahasti joten yhden pysähdyksen taktiikka oli heille hyvä. Kobayashilta olisin odottanut vähän enemmän mutta ilmeisesti tuo Perezin taktiikka toimi vaan paljon paremmin.

Mersulta kisa meni ihan perseelleen. Schumin kisa meni pilalle heti alussa kun osui johonkin ensimmäisessä mutkassa ja rikkoi renkaansa (joka sitten rikkoi auton). Nicon vauhti ei riittänyt mihinkään ja lopulta Barrichellon täysin aivoton ohitusyritys pilasi kisan lopullisesti. Barrichello oli muutenkin tänä viikonloppuna ihan umpisurkea, teki virheitä sekä aika-ajossa että kisassa.

Eikä mennyt Heikin kisakaan ihan putkeen. Alku oli hyvä kun Heikki nousi monta pykälää startissa, ja vauhtikin oli jopa ihan OK tasolla aika-ajoon verrattuna, mutta sitten autosta meni rikki jotain ja kisa jäi kesken. Vielä on Lotuksen porukalla paljon töitä tuon auton kanssa, nopeus ei ole vielä lähelläkään riittävää tasoa ja viime vuoteen verrattuna miinusta tulee siitä että nyt tuo auto on lisäksi epäluotettava.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt on kausi avattu. Eipä tullut hirveää rengaslottoa, mistä lööpeissä maalailtiin. Mutta moni oli liikkeellä eri rengastaktiikalla. Tulokas Perez upeasti yhdellä stopilla seitsemänneksi. Kärkikuskit ajoivat kahdella stopilla ja mm. Ferrarit ja Webber olivat kolmella stopilla, mikä oli kyllä huonoin taktiikka. Helppo se on nyt sanoa.

Avattava takasiipi ei tuonut suoria ohituksia kovinkaan montaa, mutta minusta mahdollisti paikan useaan, sekä toi muutamia taistelutilanteita, etenkin Button vs. Massa. Toisaalta Jenson oli tuossa paljon nopeampi muutenkin, kun karkasi heti oikaisuohituksen jälkeen. Alonso siinä haisteli hienosti tilanteen ja jos Button olisi päästänyt Massan ohi (kuten olisi pitänyt), olisi Fernando päässyt siinä ilmaiseksi Buttonista ohi samalla.

Usein takana tullut pääsi avattavan siiven avulla ihan imuun. Pidemmällä suoralla uskoisin, että ohituksia tulee kun takana ajavalla on paljon enemmän nopeutta kuin edessä olevalla, vaikka siipi olisi jo suljettu. Nyt Melbournen suora oli lyhyt, eikä ohittaja päässyt käyttämään tätä "momenttumia" kun suora loppui kesken.

Ehkä kisan kovimmat onnistujat oli Perez ja Petrov. Molemmille yllätystulokset ja varsinkin Petrov oli ihan hämillään podium-paikasta. Pressissäkin huomasi, ettei ollut ihan jokapäiväistä hommaa hänelle. Vettel otti sen minkä kaikki odotti. Webber pettyi, samoin Massa oli heikko verrattuna Alonsoon. Toki Ferrareilla ei ollut paras taktiikka tänään. Mersuilta ehkä odoteltiin enemmän testien perusteella ja lopulta Ruubenssi tuhosi Nicon kisan.

Itse odottelin kisalta vähän enemmän, lähinnä noiden renkaiden arvaamattomuuden vuoksi. Hienoa kuitenkin se, että eri tallien kuskit kärjessä. Kertoo myös siitä, että mikään talli ei onnistunut täydellisesti taktiikoissa. Pientä hakemista vielä uusien sääntöjen ja renkaiden kanssa.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Massa oli tosiaan lapanen. Huolestuttavan huono, ei vieläkään merkkejä paluusta kolaria edeltäneelle tasolle, vaikka välissä on ehjä harjoituskausi. Vahvasti tuntuu, ettei Massa enää ennalleen toivu.

Toinen murheenkryyni Barrichello ajaa vissiin enemmän muiden kiusaksi kuin omaksi ilokseen. Teki omien sanojensa mukaan "hassun virheen" aika-ajoissa ja vähintään yhtä hassusti osui kisassa Rosbergiin. Varmaan vanhemmiten tulee enenevässä määrin kaikkia hassuja ja jänniä tilanteita vastaan.

Ja ei se Lotus ole yhtään nopeampi. Heikki = 19. sija aika-ajoissa. Faktoja, jotka pitävät. Ajamalla sillä autolla voi voittaa vain Virginit ja Hispaniat. Muut tulevat ongelmien jälkeenkin heittämällä ohi.

Petrov tosiaan yllättävän kova. Sai ajaa kyllä ongelmattoman kisan, jossa taktiikkakin toimi, mutta yleensä on ihan itse sählännyt kisoissa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Jonkun verran tuosta takasiivestä vielä, että vaikka itse pääsuoralla ei sen takia pääsisikään ohi, se voi vielä auttaa hyvään tilaisuuteen kolmosmutkassa, Ainakin alkuvaiheiden Button/Massa-taistelussa varmaan tämäkin tuli huomioitua. Jotenkin toivoisin että kun Malesiassa on kaksi aika pitkää suoraa ihan peräkkäin, niin tuo siivenavaussuora olisi tuo ensimmäinen, eli ennen radan viimeistä mutkaa.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Massa oli tosiaan lapanen. Huolestuttavan huono, ei vieläkään merkkejä paluusta kolaria edeltäneelle tasolle, vaikka välissä on ehjä harjoituskausi. Vahvasti tuntuu, ettei Massa enää ennalleen toivu.
Massa on ihan mainio ja vauhdikas kuski kunhan ajelee omassa rauhassaan, tänään kun Button ja Alonso meni ohi, Massan kisa oli siinä. Tiedä sitten toiko onnettomuus pelon kypärän sisään, vaikka alitajuisen, kyllähän tervettä pelkoa pitää olla mutta Massan menossa ei ole enää kilpa-autoilijan meininkiä. Jos Massa heikon aika-ajon seurauksena päätyisi joukon keskivaiheille ja luvassa sadekelin kisa, jannun ei tarvitsisi startata lainkaan.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sauberit hylätty ilmeisimmin takasiiven laittomuuksien takia.

Eli harmi, että mexicaanin hyvä kisa meni hukkaan.

Harmi homma. Pisteille nousee toinen tulokaskuski eli Paul Di Resta, joka sijoittuu 10. sijalle. Yhden epäonni on toisen onni. Massasta sen verran, että hänellä tekee tiukkaa mahtua top6-kuskien joukkoon, kunhan Mercedes löytää vähän lisää vauhtia. Näkisin, että juuri nyt Massa on sirkuksen 6. paras kuski edellään Vettel, Webber, Alonso, Hamilton ja Button. Eikä pidä unohtaa tänään lostavasti ajanutta Petrovia.
 
Viimeksi muokattu:

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Voi perse. Hienosti ajelivat jätkät ja sitten käy näin..
Olisi kiva tietää mikä Sauberien takasiivessä on ollut sääntöjen vastaista.

Kyllä tuo KERS on turha kapistus. Oli jo viime yrittämällä. Ei se lisää ohituksia kun sitä voi käyttää myös puolustamassa omaa sijoitustaan. Kuka näitä keksii?
Muutenkin tämä jatkuva sääntöjen muutospelleily alkaa ottamaan päähän. Ehkä se siitä, ehkä näillä mennään jopa kaksi kautta.
Ja puheet Lotuksen eteenpäin menosta ja keskikastin tallien saavuttamisesta voidaan ainakin tällä erää lopettaa. Vituttaa Heikin puolesta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi paska, tosi ikävä juttu Sauberin kannalta koska molemmat kuljettajat ajoi hyvän kisan ja menestys olisi koko tallin tulevaisuuden kannalta tärkeää. Mutta tietysti jos talli on tuosta sääntöjenvastaisesta siivestä saanut selkeää hyötyä niin tilanne on ihan selvä, mutta tosi harmi siinä tapauksessa jos kyse on jostain ihan pikkujutusta jolla ei ole mitään merkitystä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi perse. Hienosti ajelivat jätkät ja sitten käy näin..
Olisi kiva tietää mikä Sauberien takasiivessä on ollut sääntöjen vastaista.

Kyllä tuo KERS on turha kapistus. Oli jo viime yrittämällä. Ei se lisää ohituksia kun sitä voi käyttää myös puolustamassa omaa sijoitustaan. Kuka näitä keksii?
Muutenkin tämä jatkuva sääntöjen muutospelleily alkaa ottamaan päähän. Ehkä se siitä, ehkä näillä mennään jopa kaksi kautta.
Ja puheet Lotuksen eteenpäin menosta ja keskikastin tallien saavuttamisesta voidaan ainakin tällä erää lopettaa. Vituttaa Heikin puolesta.

Kersi tosiaan näyttää tässävaiheessa aika turhalta. Takasiipijuttu sitten voikin olla asia erikseen kun edessä oleva ei voi sitä käyttää. Kauden mittaa sitten nähdeen radoilla jossa on isompia suoria ja parempia jarrutuspaikkoja radan lopussa miten toimii.

Heikin vauhdista on paha sanoa vielä tässävaiheessa kautta. Ei taida olla edes kersiä käytössä alkukaudesta joten jos senkin saa toimimaan niin hieman jo saa edessä olevia kiini. Noh ei se vauhti todennäköisesti jokatapauksessa kovin paljon etenpäin ole mennyt.

Kubican puolesta sinällään harmittaa sillä näyttäisi siltä, että olisi voinut taistella jopa mestaruudesta jos petrov ajoi jo näin hyvin tuolla autolla. Ihan voittajauto jopa tuo tällähetkellä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Takasiipi

Miten tuo takasiiven käyttö oikein nyt menee? Eli ei voi käyttää jos joku on takana alle sekunnin etäisyydellä? Mielenkiintoista, miten mahdolliset käyttörikkomukset tarkistetaan ja miten niistä rangaistaan; varikon läpiajoja vai hylkäyksiä kisan jälkeen?

Olisiko jossain ne säännöt kirjallisena?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten tuo takasiiven käyttö oikein nyt menee? Eli ei voi käyttää jos joku on takana alle sekunnin etäisyydellä?

Päinvastoin. Takaa tuleva saa avata siipeä, jos on alle sekunnin päässä edellä ajavasta. Ohitettava ei saa avata siipeä, mutta vastaavasti voi käyttää KERSiä. Jo en väärin ymmärtänyt, niin kahdella (vai yhdellä?) suoralla siiven avaamista sai käyttää. Rangaistuksista en tiedä. Joka kaudelle jotain uutta säätöä, menisivät edes kaksi kautta samoilla säännöillä.

Joku muu tuntee säännöt varmasti paremmin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kisassa siipeä voi avata kerran kierroksella, yhdellä ennaltamääritellyllä suoralla (rataosuudella). Ennen tätä aluetta on mittauspiste, jossa mitataan autojen välinen ero. Jos eroa on alle sekunti, takana tuleva saa avata siipeä tuolla em. alueella. Esim. nyt Melbournessa tuo mittauspiste taisi olla ennen toiseksi viimeistä mutkaa ja takasiiven avausalue alkoi viimeisen mutkan ulostulosta ja jatkui maalisuoran päähän.

Aika-ajossa siiven käytölle ei ole rajoitusta.

Virallinen nimi tuolle systeemille on DRS eli Drag Reduction System.
 
Viimeksi muokattu:

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Voi perse. Hienosti ajelivat jätkät ja sitten käy näin..
Olisi kiva tietää mikä Sauberien takasiivessä on ollut sääntöjen vastaista.

Näin oli Bo'er kirjoitellut liveseurantaketjussa:

Perez ajelee takasiipi auki, vaikka ketään ei ollut samalla suoralla. Saas nähdä tuleeko rangaistus?

Onko se niin että jos ei aja alle sekunnin päässä seuraavasta autosta niin tuota siipeä ei kuuluisi edes saada auki vai onko se kuskin tehtävä seurata jotain merkkivaloa ja sitten painaa nappia kun haluaa siiven auki?
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko se niin että jos ei aja alle sekunnin päässä seuraavasta autosta niin tuota siipeä ei kuuluisi edes saada auki vai onko se kuskin tehtävä seurata jotain merkkivaloa ja sitten painaa nappia kun haluaa siiven auki?

Käsittääkseni hytissä syttyy valo silloin kun tuota siipeä on lupa käyttää.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Perez oli siinä mittauspisteessä alle sekunnin päässä Massasta, mutta tämä menikin sitten varikolle siitä edestä. Sen takia Perez sai avata siiven vaikka edessä ei enää siinä vaiheessa ollutkaan ketään niin lähellä.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Mitenköhän tuon on tarkoitus toimia jonossa ajettaessa alle sekunnin eroilla, saako silloin kaikki muut kuin letkan ensimmäisenä ajava availla siipiä vai vain letkan viimeisenä ajava. Siinä kuitenkin letkan keskellä ajava voi olla samaan aikaan sekä ohittavan että ohitettavan roolissa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
saako silloin kaikki muut kuin letkan ensimmäisenä ajava availla siipiä vai vain letkan viimeisenä ajava.

Ymmärsin niin, että saa. En ole kuitenkaan 100%:n varma, joten ei kannata lukita vastausta. Olisi aika tyhmää kieltää siiven käyttö tuollaisessa letkassa. Sehän tuo vain kunnon tilanteen seuraavaan jarrutuspaikkaan kun jonkun pitkän suoran päähän tullaan 3 autoa rinnakkain. Osaltaan tuota on jo ehkäisty sillä, että systeemiä ei saa käyttää kahdella ensimmäisellä kierroksella.

Kieltämättä tuossa DRS-hommassa on muutamia mielenkiintoisia juttuja, kuten tuo em. tilanne, jossa edellä ajava meneekin varikolle tai esimerkiksi ajaisi ulos mittauspisteen jälkeen. Tai entäs jos ohitus tuleekin mittauspisteen jälkeen, mutta ennen siiven käyttöaluetta? Saako tällöin mittauspisteellä takana ajanut avata siiven suoralla, vaikka on jo edellä? Minusta FIA:n kannattaisi pistää tuolle mahdollisimman simppeli ja yksiselitteinen sääntö (heh, helppo taas täältä sanoa). Jos menee pahasti kikkailuksi niin kohta fanit ei pysy mukana ja kisojen jälkeen kuskien&tallien itku mediassa kuinka joku käytti sitä väärin. Lopulta kukaan ei enää siitä tykkää ja taas ollaan vaihtamassa sääntöjä tuuliviirimaisesta joka vuosi.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heikki taisi heittää kirveen jo kaivoon Lotuksen kohdalla tästä kaudesta? Nyt se haaveilee jo Ferrarille pääsystä.

Kovalainen tunnustaa: Mielummin Ferrarilla kakkosena kuin Lotuksella ykkösenä

Eihän siitä ole kauaa aikaa, kun Heikki vakuutti, että ei enää ikinä ruve missään kakkoskuskiksi. Nyt sitten yhtäkkiä Ferrari paikka Alonson tallikaverina kelpaisi? Onko näin että luotto Lotukseen meni heti ensimmäisen kilpailun jälkeen? Vähän vaikuttaa siltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös