Formula 1 – kausi 2011

  • 98 681
  • 516

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Talli on Kimin oma, mutta tuskin omia rahoja on kiini yhtään penniä. Sponsorirahoilla tuotakin tallia pyöritetään aika pitkälle. Tosin en tiedä minkäsortin sopimukset nuo on, että onko kuinka helppoa purkaa niitä. Rahalla varmasti onnistuisi tuo, mutta kuinka paljon sitten. Jos Petter Solbergistä oli puhe niin muistaakseni hänellä on myös oma talli ja auto jo hankittuna vai oliko vain ensimmäiseen kilpailuun auto hankittu. Noh joku tuota autoa varmaan saataisiin ajamaan, mutta eriasia miten juurikin sponsoripuoli menisi ja kuka maksaisi mitäkin.

Käytännössä kuitenkin Sponsoritkin odottavat että Kimi sitä autoa ajaa, sen takia he pääasiassa lähtevät mukaan. Tosin Kimin auton kuvissa ei vielä yhtään sponsoritekstiä näkynyt, joten veikkailisin että omaa rahaa auton ajattamisessa on ainakin jonninverran kiinni. Loppupelissä osittaisen kauden ajaminen omasta taskusta ei olisi Kimille todennäköisesti edes kovin suuri lovi lompakossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Välillä jostain muustakin kuin Kubican kolarista ja Kimistä. Tänään on pari pikkutallia taas julkaissut uuden autonsa ja täytyy sanoa että Hispanian uusi väritys on harvinaisen onnistunut. Menee kyllä aika lailla kärkipäähän ulkoasultaan tuo auto, jos vaikka lähtöruudukossa se paikka löytyneekin hänniltä.

Tässä yksi kuva uudesta ruutulippu-kuvioidusta Hispaniasta.
 

Outsider

Jäsen
Jos lehtijutuissa olevat summat ovat edes suuntaa antavia, niin ei Kimin talous kyllä ralli-"harrastukseen" ihan heti tule kaatumaan, vaan Ferrarin maksamilla rahoilla ajelee kauden jos toisenkin:

Räikkösen tallipaikalla hulppea hinta | Ralli | Iltalehti.fi (linkissä juttua Räikkösen tallipaikan hinnasta Citroenilla)

Kimi tienasi t omaisuus jopa 150 miljoonaa - MTV3.fi - Viihde - PlusTV - Moottoriurheilu (Kimin tienestit vuodelta 2010 ja omaisuuden arvoa)

Vastahan tässä taisi olla viikon sisällä juttua, että paluu formuloihin on edelleen mahdollinen, vaikka mitään suurempaa kiinnostusta ei olekaan. Itse en paluuseen usko, vaikka hienoahan se olisi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Välillä jostain muustakin kuin Kubican kolarista ja Kimistä. Tänään on pari pikkutallia taas julkaissut uuden autonsa ja täytyy sanoa että Hispanian uusi väritys on harvinaisen onnistunut. Menee kyllä aika lailla kärkipäähän ulkoasultaan tuo auto, jos vaikka lähtöruudukossa se paikka löytyneekin hänniltä.

Tässä yksi kuva uudesta ruutulippu-kuvioidusta Hispaniasta.

Ainakin viimevuotista nätimpi. Tänä vuonna autojen väritykset näyttävät hyviltä, olisin tosin toivonut McLarenin palaavan Vodafonen avulla vanhaan punavalkoiseen kuosiinsa jotta se eroaisi selkeästi Mercedeksestä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tänä vuonna autojen väritykset näyttävät hyviltä...

Totta. Mukana monta tosi tyylikkään näköistä autoa, ja myös autojen muotoilu on mennyt parempaan suuntaan kun ne "farmarimallit" on jääneet pois.

Virginin pääsuunnittelija Nick Wirth oli muuten kertoillut mielenkiintoisia juttuja tuosta Lotus Renaultin uudesta pakoputki-innovaatiosta (jossa pakoputkien päät on siis johdettu sivuponttoonien etupuolelle aivan kuljettajan viereen). Virginillä oli tutkittu ja suunniteltu samanlaista ratkaisua mutta Wirth oli lopulta päätynyt hylkäämään idean liian riskaabelina. Ja McLarenilla oli ilmeisesti päädytty samaan ratkaisuun. Wirth kyseenalaisti tuon ratkaisun turvallisuuden, kun autojen sivutörmäyskokeet tehdään normaalissa huonelämpötilassa niin Wirth vähän epäili että nuo rungon kylkeen tulevat pakoputket saattavat vaikuttaa runkoon siten että se ei enää kestäkään törmäystä samalla tavalla.
 

trap

Jäsen
Heidistä tuli sitten Kubican korvaaja Rellulla, näin meille tietää kertoa mm. Autosport.

Harmillista, olisin mieluusti nähnyt vaikkapa Vitantonio Liuzzin tuolla paikalla. Heidfeld on särmätön. Suht nopea, mutta yksi varikon tylsimmistä kuskeista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

baxxter

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bahrainin GP peruttiin - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Formula 1 - Uutiset

Eli Bahrain jää kokonaan väliin tänä vuonna ja kauden alku siirtyy kahdella viikolla. Sinänsä ei harmita että yksi yksi öljysheikkien huonosti katsojia vetävä GP umpitylsällä tilkeringillä katoaa.

Olipas taas harhaanjohtavasti uutisoitu maikkarilta.

Sheikh Mohammed bin Isa Al-Khalifa indicated that discussions to reschedule the race are already under way, telling CNN: "We still hope to host an F1 grand prix in this calendar year - we are already in negotiations. We hope that we can reschedule the race later this year and be a valuable addition to the F1 calendar." (autosport.com)

Mikähän tuossa sanamuodossa sai toimittajan uskomaan, että GP on kokonaan peruttu tältä vuodelta?
 

RDivis

Jäsen
Katselin tässä koostelähetystä testeistä. Hehkuttelivat kovasti jotakin Toro Rosson hemmoa huippuäijäksi. Riciardo Ricardo tms. en saanut kiinni nimestä. Keke oli heittämässä kaksikosta Buemi/Algersuari toista mäkeen, pois tieltä. Mikäs äijä tää on?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Katselin tässä koostelähetystä testeistä. Hehkuttelivat kovasti jotakin Toro Rosson hemmoa huippuäijäksi. Riciardo Ricardo tms. en saanut kiinni nimestä. Keke oli heittämässä kaksikosta Buemi/Algersuari toista mäkeen, pois tieltä. Mikäs äijä tää on?

Daniel Ricciardo, joka toimii Red Bullin ja Toro Rosson varakuskina. Wikipedia-sivulle:
Daniel Ricciardo - Wikipedia, the free encyclopedia
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä Ricciardohan ajeli jokseenkin kylmiltään ihan huippuaikoja kauden jälkeisissä testeissä Red Bullilla, ja oli ylivoimaisesti nopein samaan aikaan Red Bullia testanneista miehistä. Taisi olla jopa nopeampi jossain testissä kuin Red Bullin vakiokuljettajat. Lupaavan oloinen kaveri siis kyseessä, pikkuluokissakin on menestystä tullut.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Taisi olla jopa nopeampi jossain testissä kuin Red Bullin vakiokuljettajat.

Oli kyllä, mutta tilanteessa jossa kaikkien tallien testikuskit taisivat olla nopeampia tai yhtä nopeita kuin varsinaiset kisakuskit, jotka tulivat testaamaan paljon kehnompiin olosuhteisiin pari päivää myöhemmin(muistaakseni viime kauden loputtua).
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Muistaakseni Ricciardo ajoi viime kauden päätteeksi Abu Dhabin nuortenkuljettajien testipäivässä nopeamman ajan kuin Vettelin paaluaika.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Schumi ainakin veti tänään talvitestien päättääksi ihan kovankin ajan ja oli testien nopein. Paha mennä sanomaan vielä mitään tallien vauhdista, mutta ihan lupaavalta näyttää.

Myös Kovalaisen lotuksen vauhti on tuntunut testeissä olevan ihan hyvää vauhtia vaikka erilaisia teknisiä ongelmia autossa onkin tainut olla. Ihan hyvää kuitenkin lupaa heikin kausi ainakin tässävaiheessa verrattuna viimekauteen. Mahdollisuuksia on ohittaa ainakin pari tallia vauhdin puolesta ja nousta lähemmäs keskikastia.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eri rengasseokset tunnistaa eri värisistä Pirellin logosta. Varikkokäyntien yhteydessä nuo olisi bongattava. Kaksi viimeistä väriä on aika vaikea erottaa toisistaan tv-kuvan perusteella. Saako muuten tallit vapaasti päättää millä seoksella ajetaan, vai tuoko Pirelli joka kisaan pari eri seosta joista valita? Eli viime kauden tapa vai vapaa valinta. Itse näkisin jälkimmäisen vaihtoehdon parempana, joskin se tarkoittaisi hitonmoista rengaskasaa varikolla.

Näin erotat eri rengasseokset alkavalla F1-kaudella - MTV3
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Samalla tavalla mennään kuin viime kaudella. Melbournessa, Sepangissa ja Shanghaissa on kova ja pehmeä käytössä, sen pitemmälle ei ole vielä ilmoitettu. Tosin uskon että Istanbul ja Barcelona mennään myös noilla rengaskovuuksilla.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Eri rengasseokset tunnistaa eri värisistä Pirellin logosta. Varikkokäyntien yhteydessä nuo olisi bongattava. Kaksi viimeistä väriä on aika vaikea erottaa toisistaan tv-kuvan perusteella. Saako muuten tallit vapaasti päättää millä seoksella ajetaan, vai tuoko Pirelli joka kisaan pari eri seosta joista valita? Eli viime kauden tapa vai vapaa valinta. Itse näkisin jälkimmäisen vaihtoehdon parempana, joskin se tarkoittaisi hitonmoista rengaskasaa varikolla.

Näin erotat eri rengasseokset alkavalla F1-kaudella - MTV3

Loistavaa. Vielä kun väri vaihtuisi renkaan kuluessa, niin päästäisiin lähelle jo Pitstop II:n legendaarisia hetkiä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kubica ilmeisesti n. 3 viikon päästä pääsee kävelemään ja jakamaan painoa jaloille. En tiedä onko jossain välissä ollut juttua kauanko sairasloma kestää ja ajaako korvaaja Nick Heidfeld koko kautta, mutta tällähetkellä näyttää, että ainakin koko kausi jää välistä ja voi olla pieni riski seuraavankin kauden jääminen välistä. Sen verran vakavilta näyttää kuitenkin nuo vammat ja kestää varmaan vielä monta kuukautta, ennenkuin pääsee ihan täysipainotteisesti harjoittelemaan tai edes aloittamaan kuntoilun tai edes ylipäätänsä kestää ennnenkuin kuntoutuksen kunnolla voi aloittaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kubica ilmeisesti n. 3 viikon päästä pääsee kävelemään ja jakamaan painoa jaloille. En tiedä onko jossain välissä ollut juttua kauanko sairasloma kestää ja ajaako korvaaja Nick Heidfeld koko kautta.

Olisi suht järjetöntä heittää Kubica loppukaudesta rattiin Heidfeldin tilalle, varsinkin kun Kubica on ollut yli 6 kuukautta täysin ajamatta, kun muut kuskit ovat kilpailleet sen puoli vuotta säännöllisesti lähes joka toinen viikonloppu. Lisäksi kuka tietää missä asemissa Heidfeld on MM-pisteissä loppukaudesta? Petrovin paikan taas taitavat turvata Ladan rahat.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi suht järjetöntä heittää Kubica loppukaudesta rattiin Heidfeldin tilalle, varsinkin kun Kubica on ollut yli 6 kuukautta täysin ajamatta, kun muut kuskit ovat kilpailleet sen puoli vuotta säännöllisesti lähes joka toinen viikonloppu. Lisäksi kuka tietää missä asemissa Heidfeld on MM-pisteissä loppukaudesta? Petrovin paikan taas taitavat turvata Ladan rahat.

Joop, mutta eikös tallilta ollut kommentit vähän siihen suuntaan, että kubica pääsee heti ajamaan kun terveys sen sallii ja Heifeldin sopimus siihen asti voimassa vai lyötiinkö sitten suoraan koko kauden soppari.. Noh eiköhän jokatapauksessa kubica huili koko kauden kun nykyään ei edes testimahdollisuuksia oikein kesken kauden joten tuntuman saaminen olisi vaikeaa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on taas puolisen vuotta vierähtänyt ja koneet pärähti tänään käyntiin. Ensi vaikutelman perusteella mikään ei ole muuttunut. Red Bullit, Ferrarit ja McLarenit kärjessä, heti perässä Mercedes. Lotus on edelleen 5 sekuntia kärjestä ja Virgin 6 sekuntia. Hispaniahan ei saanut edes autojaan radalle kuin kahdella viimeisellä minuutilla.

Koodi:
Australian GP:n 2. harjoituksen tulokset:
1.  Jenson Button      McLaren-Mercedes   1.25,854  32 kierrosta
2.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes     +0,132  31
3.  Fernando Alonso    Ferrari              +0,147  28
4.  Sebastian Vettel   RBR-Renault          +0,160  35
5.  Mark Webber        RBR-Renault          +0,429  33
6.  Michael Schumacher Mercedes GP          +0,736  31
7.  Felipe Massa       Ferrari              +0,935  34
8.  Sergio Perez       Sauber-Ferrari       +1,247  39
9.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth    +1,426  34
10.  Nico Rosberg      Mercedes GP          +1,594  23
11.  Jaime Alguersuari STR-Ferrari          +1,671  31
12.  Vitali Petrov     Renault              +1,674  29
13.  Nick Heidfeld     Renault              +1,682  22
14.  Sebastien Buemi   STR-Ferrari          +1,843  30
15.  Kamui Kobayashi   Sauber-Ferrari       +2,241  35
16.  Paul di Resta     Force India-Mercedes +2,522  33
17.  Adrian Sutil      Force India-Mercedes +2,729  31
18.  Pastor Maldonado  Williams-Cosworth    +3,532  29
19.  Heikki Kovalainen Lotus-Renault        +4,975  22
20.  Jarno Trulli      Lotus-Renault        +5,058  23
21.  Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth      +6,252  36
22.  Timo Glock        Virgin-Cosworth      +6,281  30
23.  Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth        ei aikaa  1
24.  Narain Karthikeyan HRT-Cosworth       ei aikaa  0

Meikäläiselle tuli ihan uutena tietona, että 107% sääntö tekee paluun ja jos lähtöjärjestys olisi tuo ylläoleva, niin Virginit eivät olisi mukana kisassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aikamoinen pettymys tuo Lotuksen vauhti ensimmäisissä harjoituksissa, testien perusteella näytti että Lotus olisi huomattavasti lähempänä Force Indian, Toro Rosson ja Sauberin vauhtia kuin viime kaudella, mutta kyllä sitä eroa vaan edelleen aika paljon on. Mutta ilmeisesti siellä oli aika paljon teknistä ongelmaa molemmissa autoissa, ja Chandhok vielä latasi heti aamun avajaisiksi Trullin auton seinään, joten ehkä tuo vauhti siitä paranee kunhan saavat nuo pikkuongelmat selätettyä.

Pieni yllätys oli myös McLarenin vauhti, koska testeissä taisi olla aika paljon ongelmia ja puhuttiin että koko auto olisi ihan täydellinen susi ja Mäkki joutuisi suunnittelemaan auton aika pitkälti uusiksi. Mutta nämä harjoitukset on tietysti aina harjoituksia ja todellinen vauhti nähdään sitten kun aletaan ajamaan oikeasti sijoituksista. Uskoisin että Red Bullit tulevat olemaan kärjessä selkeällä erolla siinä vaiheessa.

Hispanian touhu aika surkeaa räpellystä, melkeinpä joutaisi koko talli helvettiin tuolta muiden jaloista pyörimästä kun ei rahat taida riittää edes harjoitusten ajamiseen. Vaan eiköpähän tuo paluun tehnyt 107% sääntö pitäne huolen siitä että ainakaan kisassa ei HRT:n autoista muille riesaa ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös