Mainos

Formula 1 – kausi 2011

  • 98 956
  • 515

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nico Hülkenberg voisi olla myös yksi potentiaalinen tuuraaja. Kyllähän tuohon kannattaa hankkia sellainen kuski, jolla on mahdollisimman tuoretta ajokokemusta. Tiedä sitten millaiset sopparit siellä on Sennalla ja muilla, joilla on enemmän kontaktia tiimiin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toisaalta minä kyllä toivoisin että Bruno Senna saa näyttää onko oikeasti rattimies, Hispanian tasoisen paska-auton kanssa niitä näyttöjä on paha antaa. Ja olisihan siinä tiettyä historian siipien havinaa kun mustakultaista "Lotusta" ajaisi taas keltakypäräinen Senna.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka tuo tilanne on ilmeisesti ollut todella paha (käsi on ollut käytännössä irtipoikki kirurgin sanoman mukaan), niin kyllähän tuo on rohkaiseva uutinen että käden toiminnot eivät mahdollisesti ole vaarassa. Vaikka se sairasloma kestäisi koko vuoden niin pääasia on se että käsi jossain vaiheessa palautuisi normaaliin tai edes lähes normaaliin kuntoon. Mutta lopullisestihan tuo nähdään viikkojen-kuukausien päästä kun kuntoutus alkaa, mikä se tilanne sitten on. Ei muuta kuin pikaista paranemista Kubicalle!

Tästä ja tästä kuvasta muuten selviää aika hyvin minkä takia Kubican vammat oli niinkin pahoja. Kyllähän nuo nykyiset ralliautot ovat koriltaan ja turvakehikoltaan ihan järjettömän lujia, kuten esim. Latvala pari kautta sitten todisti kun rullaili Focuksella vuorenrinnettä alas, mutta Kubican kohdalla kävi melkein se pahin mahdollinen juttu mikä ralliautoilussa voi sattua kun jotain kovaa ja terävää tulee sisälle kabiiniin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toivotaan parasta että Kubica toipuisi jo tälle kaudelle rattiin. Pahalta tuntui lukea että Kubica oli yli tunnin auton sisällä käsi palasina ennen kuin saivat hänet ulos. Tämä muistuttaa rallin äärimmäisistä vaaroista jotka ovat huomattavasti suuremmat kuin nyky F1:llä. Pikaista paranemista.

Pakko keventää lopuksi ja todeta että on sitä tavaraa tullut ennenkin kabiiniin sisään.
"Up into ass of Timo" a'la Marcus Grönholm:
http://www.youtube.com/watch?v=TAGbrM-MMRk



_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä taitaa olla täysin turha toivo. Kubican leikannut lääkäri sanoi toipumisen kestävän vuoden verran, jos kaikki menee hyvin.

Kyllä minäkin luulen että tämä kausi on taputeltu, mikäli Kubica nyt enää yleensäkään pystyy kilpa-auton rattiin. Noin massiivinen vamma ei ihan hetkessä parane ja monesti noita joutuu vielä korjailemaan jälkikäteen uusilla leikkauksilla. Esim. kun eräs sukulainen silpoi kätensä sirkkelillä ja vammat oli hyvin samankaltaisia mitä noiden Kubican vammojen on kuvailtu olevan, niin käytännössä hänellä meni vuoden päivät (ja pari uutta leikkausta) ennen kuin kykeni tekemään töitä tuolla kädellä. Kun ajattelee minkälaiselle rasitukselle kädet joutuu F1-auton ratissa niin vaikea on kuvitella että Kubica tällä kaudella kykenisi ajamaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllä minäkin luulen että tämä kausi on taputeltu, mikäli Kubica nyt enää yleensäkään pystyy kilpa-auton rattiin. Noin massiivinen vamma ei ihan hetkessä parane ja monesti noita joutuu vielä korjailemaan jälkikäteen uusilla leikkauksilla. Esim. kun eräs sukulainen silpoi kätensä sirkkelillä ja vammat oli hyvin samankaltaisia mitä noiden Kubican vammojen on kuvailtu olevan, niin käytännössä hänellä meni vuoden päivät (ja pari uutta leikkausta) ennen kuin kykeni tekemään töitä tuolla kädellä. Kun ajattelee minkälaiselle rasitukselle kädet joutuu F1-auton ratissa niin vaikea on kuvitella että Kubica tällä kaudella kykenisi ajamaan.

Joo kannattaa kyllä kunnolla kuntouttaa käsi kunnolla ennen kuin lähtee kilpaa ajamaan, ettei käy kuten Greg Moorelle vuonna 99. Ja silloin taisi jampalla olla vaan sormi tjps paketissa edellisen päivän skootterionnettomuuden jäljiltä ( en jaksanut kooklettaa ).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivotaan parasta että Kubica toipuisi jo tälle kaudelle rattiin. Pahalta tuntui lukea että Kubica oli yli tunnin auton sisällä käsi palasina ennen kuin saivat hänet ulos. Tämä muistuttaa rallin äärimmäisistä vaaroista jotka ovat huomattavasti suuremmat kuin nyky F1:llä. Pikaista paranemista.

Niin no miten tuon nyt ottaa. Onhan nykyformulat melko turvallisia, mutta kyllä siellä nykyäänkin vaarallisia tilanteita nähdään kuten vaikkapa Massan tilanne näin lyhyellä aikavälillä tulee mieleen. Kuitenkin formuloissa jos vertaa kaikkiin ralliluokkiin nähden jää ajokilometrit aika vähäisiin. Itseasiassa voisin melkein väittää, että kubicalla on ihan samat mahdollisuudet formuloissa loukkaantua kuin rallissa, mutta nyt kävi huono tuuri. Ralliautot on nykyään aika turvallisia kuitenkin ja kuolonuhrejakaan ei kovin montaa enää viimevuosina ole nähty. Ovien kohdilta tosin autot ovat edelleen aika hiekkoja, mutta niihinkin on tullut parannuksia parin kartturin kuoltua kun oven kohdalta on tullut osumaa.

Hienoa minusta että formulakuskitkin ovat viimevuosina eri ralliluokkia ajanut. Tuovat lajille vain lisää näkyvyyttä. Samoin kuin itse haluaisin nähdä myös Rossin joskus formuloiden ratissa, tosin ikä alkaa tulemaan kohta vastaan.

Tässä menee monta viikkoa todennäköisesti ennenkuin Kubica pääsee edes ylös sängystä ja pääsee edes jotenkin fyysisiä harjoitteita tekemään saati sitten jos jalat ja kädet on kummatkin paskana niin eihän tuossa pääse edes salilla käymään jos edes siihen kuntoon lähiviikkoina pääsee. Tämä kausi kyllä on todennäköisesti paketissa ellei ihan viimeisiä kisoja pääse vetään, mutta todennäköisesti jos tuohon uusi ykköskuljettaja hankitaan niin siltäkin kannalta katsottuna ohi. Tommoisen tärskyn jälkeen ei muutenkaan varmaan heti päästetä ajamaan vaikka fyysisesti olisikin jo kunnossa. Ainakin joissakin kuvissa näyttää että päässäkin on melkoisia ruhjeita ja mustelmia.

Noh katsotaan rauhassa ja toivotaan että ura jatkuu viellä. Yksi lupaavimpia ja nopeimpia kuskeja on ollut eikä ikäkään vielä paina.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka rallissakin on panostettu turvallisuuteen paljon ja nykyautot ovat todella turvallisia niin on rata-autoilun ja rallin välillä edelleen se ero että kun rallissa ajetaan yleisillä teillä niin sen ajoradan turvallisuuteen ei voida panostaa samalla tavalla kuin suljetuilla radoilla. Esimerkiksi F1:ssä sen lisäksi että autojen turvallisuutta on parannettu niin myös ratojen turvallisuuteen on panostettu todella paljon. Rallissa voidaan tietysti teiden valinnalla ja joillakin pikkujutuilla parantaa turvallisuuteen mutta koskaan siellä ei voida päästä samanlaiseen turvallisuustasoon kuin suljetulla radalla, niin kauan kuin yleisillä teillä ajetaan.

Mutta kilpa-autoiluun on aina kuulunut vaaramomentti ja täydelliseen turvallisuuteen ei tulla koskaan pääsemään. Onhan tällaiset tapaukset aina ikäviä mutta se vaan pitää hyväksyä että tällainen kuuluu kilpa-autoiluun, Kubicakin tiesi varmasti riskit lähtiessään ajamaan rallia. Ja kun jotkut ovat kritisoineet sitä että F1-tallien ei pitäisi antaa kuljettajiensa kilpailla rallissa niin ihan yhtä lailla se onnettomuus voi sattua missä tahansa muussa lajissa tai jopa arkielämässä (esim. Webber on loukannut itsensä parikin kertaa varsin pahasti pyöräillessä). Ei kai noita kuljettajia voi koko ajan pumpulissakaan pitää?
 

Timppa73

Jäsen
Mitenhän tuo jalkapuolikin Kubicalla. Tuo kaide on uutisoitu lävistäneen myös jalan. Vaikka olisikin pehmytkudos vaurio, lihasmassa jne ei kyllä hetkessä palaudu formulan rattiin riittäväksi.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kubica on pystynyt liikuttamaan oikean kätensä sormia ja on jutellut sukulaistensa kanssa. Ilmeisesti jalkavamma ei ollut kovin vakava, kun siitä ei ole oikein puhuttu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kubica on pystynyt liikuttamaan oikean kätensä sormia ja on jutellut sukulaistensa kanssa. Ilmeisesti jalkavamma ei ollut kovin vakava, kun siitä ei ole oikein puhuttu.

Jostain luin lääkärin kertoneen että tuon jalkavamman parantumiseen menisi vähintään 3-4 kuukautta joten ei tuossakaan ihan pikkuvammasta puhuta. Tuo käsivamma tietysti on saanut enemmän huomiota kun siinä oli ilmeisesti amputointi todella lähellä ja koko käden toimivuus vaarassa.

EDIT: Ei kun se lääkäri taisikin puhua että pelkästään noiden jalan murtumien luutumiseen menisi se 3-4 kuukautta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka rallissakin on panostettu turvallisuuteen paljon ja nykyautot ovat todella turvallisia niin on rata-autoilun ja rallin välillä edelleen se ero että kun rallissa ajetaan yleisillä teillä niin sen ajoradan turvallisuuteen ei voida panostaa samalla tavalla kuin suljetuilla radoilla. Esimerkiksi F1:ssä sen lisäksi että autojen turvallisuutta on parannettu niin myös ratojen turvallisuuteen on panostettu todella paljon. Rallissa voidaan tietysti teiden valinnalla ja joillakin pikkujutuilla parantaa turvallisuuteen mutta koskaan siellä ei voida päästä samanlaiseen turvallisuustasoon kuin suljetulla radalla, niin kauan kuin yleisillä teillä ajetaan.

Maikkarin sivuilla kun katsoi tuota kuvaa missä näytettiin Kubican jälkeen lähteneen kuskin ajoa niin pakko sanoa, etät aika huimia maisemia ja kaiteen kulmia pitkin ja poikin. Ei voi sanoa etteikö jokainen ralli ole vaarallinen, mutta tuo kyllä näytti aika vaaralliselta erikoiskokeelta kaikin puolin. Tosin en tiedä sitten minkälainen kohta tuo oli missa Kubica ajoi ulos, että oliko siinä sitten kaide jotenkin väärin laitettu tai jo valmiiksi sojotti niin, että lävisti auton. Formuloissakin on kyllä samat riskit, kuten Massan tapauksessa nähtiin jos joku terävä esine lävistää vaikkapa juuri kypärän tai jos joku kaide hajoaisi ja lävistäisi kuljettajan. Tosin onneksi formuloissa on rata-alueisiin tosiaan panostettu ja autojen turvallisuuteenkin. Formuloissa riskit nykyään taitavat olla edelleen jos rengas irtoaa ja osuu kovaa kypärään tai sitten jos toinen auto hyppää toisen pääle vaikkakin tässäkin on menty etenpäin. Onneksi sentään Formuloissa ei ole 2000-luvulla nähty kovin montaa rajua ulosajoa. 90-luvulla noita oli viellä aika huimasti ihan suomalaiskuskeista lähtien.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hip hei hurraa ja taas mennään:

Motorsport: Renault yrittää ostaa rahalla Räikkösen ulos rallista

Jättäisivät nyt Kimin rauhaan. Kundi on niin useaan kertaan jo ilmoittanut, että ei palaa F1:siin, koska kiinnostusta ei ole ja muutenkin pitäisi alle saada voittaja-auto.

Miksipä ei yrittäisi saada Kimiä? Onhan Kimi osoittanut, että on nopea kuljettaja ja hänen markkina-arvonsa ja imagonsa olisi tallille todella tärkeä asia. Tosin ihan halvalla en veikkaa Kimin lähtevän leikkiin mukaan. Todennäköisesti sopimus olisi sarjan selvästi isoin, en tiedä paljonko kallispalkkaisimat saa, mutta puhuttaisiin varmaan +30M sekä pitäisi ostaa rallisopimus ulos.

En tiedä jäisikö Kimille myös mahdollisuus ajaa joitakin ralleja jos osuu kalenterit kohdilleen, en ole vertailut aikatauluja niin, että voisiko muutaman rallin ajaminen ainakin onnistua. Vaikka selvää varmaan onkin ettei talli hyvällä katso ralliharrastusta, mutta Kimin kohdalla pieniä vapauksia olisi pakko varmaan antaa.

Jos ihan näistä isoista nimistä jotka olisi joko ostettavissa muista talleista ulos tai sitten eivät enää aja niin ei niitä montaa jäljellä ole. Nick Heidfeld on yksi, mutta onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Nico Hülkenberg, Bruno Senna, Romain Grosjean,Vitantonio Liuzzi. Eipä ihmeelisiä vaihtoehtoja. Sen takia minäkin kyllä ainakin tarjoaisin Kimille sopimusta..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tosin en tiedä sitten minkälainen kohta tuo oli missa Kubica ajoi ulos, että oliko siinä sitten kaide jotenkin väärin laitettu tai jo valmiiksi sojotti niin, että lävisti auton.

Kubican kartanlukijan Jakub Gerberin mukaan tuo paikka oli sellainen että siinä oli kaksi peräkkäistä kaidetta joiden välissä oli sitten pieni pätkä jossa ei ollut kaidetta. Kun Kubican auto lähti luisumaan niin se osui siihen ensimmäiseen kaiteeseen ja liukui sitä pitkin suoraan siihen toisen kaiteen päähän, mikä sitten lävisti koko auton. Eli kyllähän tuollainen ratkaisu on vaarallinen ilman muuta ihan siviililiikenteellekin, tuollaiset kaiteet pitäisi aina olla yhtenäisiä ja ainakin kaiteen päät pitäisi olla upotettu maahan.

Tässä muuten kuva Kubican seivästetystä autosta. Tuosta selviää aika hyvin kuinka vakavasta tilanteesta oli kyse, ja kuinka hyvä tuuri Kubicalla ja Gerberillä loppujen lopuksi kävi että kumpikin on vielä hengissä.
 
Viimeksi muokattu:

RDivis

Jäsen
Jättäisivät nyt Kimin rauhaan. Kundi on niin useaan kertaan jo ilmoittanut, että ei palaa F1:siin, koska kiinnostusta ei ole ja muutenkin pitäisi alle saada voittaja-auto.

Amen, sitäpaitsi eikös talli onnistunut aikaisemmin suututtamaan Kimin (joo niinhän tuossa jutussa sanotaan). Toisaalta kaikki ovat kaupan tässä maailmassa, oikeilla ehdoilla. Katellaan...katellaan...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Räikkönen on ollut jo niin pitkään poissa formuloista, että testaaminen pitäisi aloittaa heti jos haluaisi olla edes etäisesti kilpailukykyinen. Vaikka Räkää ei maineensa varmaan hirveästi kiinnosta, en oikein hiffaa mitä se saisi siitä, että menisi Renaultille Petrovin nöyryytettäväksi.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Tossa Kimin tilanteessa kannattaa huomioida se, että talli on kuitenkin Kimin oma. Tämän vaikutuksen mahdolliseen Kubican tuuraukseen voi sitten nähdä kahdella tavalla. Omaa rahaa on varmaan aika paljon kiinni tuossa tallissa, mutta toisaalta Kimi saisi ihan varmasti vuokrattua tuon auton eteenpäin (eikös esim. Solberg ole vielä ilman tallia). Halpa mies Räikkönen ei rellulle varmastikaan olisi (palkka+kipurahoja rallikauden väliin jättämisestä). Taisi se Kimi muutama viikko sitten todeta, ettei se F1 ovi vielä ihan kiinni ole tulevien kausien osalta.

No joka tapauksessa en usko Räikkösen paluuseen formuloihin ennen kuin siitä näkyy mustaa valkoisella. Mielestäni yhä järkevin vaihtoehto rellulle olisi palkata Heidfeld. Samanlaista kokemusta vapaista aktiivikuljettajista omaavat oikeastaan vain Fisi ja De la Rosa ja näistä kolmesta näksiin kyllä Heidfeldin parhaimpana vaihtoehtona. Ei ihan sarjan kärkikuljettajia, muttei todellakaan mikään Badoerkaan. Heidfeld kuitenkin ajoi melko tasaisesti Kubicaa vastaan bemarillakin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse näen Nico Hulkenbergin parhaimpana vaihtoehtona. GP2-sarjan mestari, joka pisti viime kauden lopussa Rubens Barrichellon erittäin tiukoille ja jätti ne alkukauden haparoinnit pois. Erittäin potentiaalinen kuljettaja jonka kanssa Renault voisi jopa voittaa jotain.

Nick Heidfeld on tasaisen varma suorittaja, mutta jos Renault aikoo menestyä, niin mielestäni hän ei tule kyseeseen, ellei talli sitten ota häntä varmaksi kakkoseksi ja pistä yhden kauden ajaksi kaikki namut Petrovin koriin. Olisi muuten ihan mielenkiintoista nähdä mitenkä Petrov pärjää, kun kaikki panostetaan häneen. Väitän, että voisi tehdä yllättävänkin hyvää tulosta. Viime kaudella nähtiin muutamia pilkahduksia, jossa hän pieksi tallikaveri Kubicaa.
 

scholl

Jäsen
Tossa Kimin tilanteessa kannattaa huomioida se, että talli on kuitenkin Kimin oma. Tämän vaikutuksen mahdolliseen Kubican tuuraukseen voi sitten nähdä kahdella tavalla. Omaa rahaa on varmaan aika paljon kiinni tuossa tallissa, mutta toisaalta Kimi saisi ihan varmasti vuokrattua tuon auton eteenpäin

Niin tai jos haluaa tallin pidempi-ikäiseksi niin palkkaa siihen jonkun kuskin. Joku suomalainenkin on viime aikoina ajanut suht hyvin WRC:tä. Jouhki voisi hommata sitten jotain vientiyritysten tarroja autoon.

Mitä tulee palkkoihin niin f1:ssä ei ole enää mahdollista saada niin korkeita palkkoja kuin mitä Räkä sai viime visiitillä. Tupakkafirmat ovat nyt kokonaan veke ja taloustaantuma johti siihen, että palkat putosivat oleellisesti. Sarjan kovimmasta palkasta on turha puhua, koska kyllähän herrat kuten Vettel, Alonso, Hamilton ja Rosberg ovat tällä hetkellä tärkeillä markkina-alueilla isompia nimiä. Tilanne voisi muuttua jonkun verran, jos Räkä tempaisisi yhden huippukauden.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Senna, Liuzzi tai Hülkenberg, siinä vaihtoehdot tallipäällikkö Eric Boullierin mukaan. Saapa nähdä kuka ilmestyy testeihin Jereziin. Tuossa jonkilainen tietokonesimulaatio Kubican kolarista. Kaide menee poikki keulan osumasta ja uppoaa auton läpi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tossa Kimin tilanteessa kannattaa huomioida se, että talli on kuitenkin Kimin oma. Tämän vaikutuksen mahdolliseen Kubican tuuraukseen voi sitten nähdä kahdella tavalla. Omaa rahaa on varmaan aika paljon kiinni tuossa tallissa, mutta toisaalta Kimi saisi ihan varmasti vuokrattua tuon auton eteenpäin (eikös esim. Solberg ole vielä ilman tallia). Halpa mies Räikkönen ei rellulle varmastikaan olisi (palkka+kipurahoja rallikauden väliin jättämisestä). Taisi se Kimi muutama viikko sitten todeta, ettei se F1 ovi vielä ihan kiinni ole tulevien kausien osalta.

Talli on Kimin oma, mutta tuskin omia rahoja on kiini yhtään penniä. Sponsorirahoilla tuotakin tallia pyöritetään aika pitkälle. Tosin en tiedä minkäsortin sopimukset nuo on, että onko kuinka helppoa purkaa niitä. Rahalla varmasti onnistuisi tuo, mutta kuinka paljon sitten. Jos Petter Solbergistä oli puhe niin muistaakseni hänellä on myös oma talli ja auto jo hankittuna vai oliko vain ensimmäiseen kilpailuun auto hankittu. Noh joku tuota autoa varmaan saataisiin ajamaan, mutta eriasia miten juurikin sponsoripuoli menisi ja kuka maksaisi mitäkin.

Jokatapauksessa hyvin isoista rahoista renaultin kannalta puhuttaisiin jos Kimi sinne tulisi joten ei varmaan toteudu. Siellä kun on jo Petrov ajamassa joka tuo tallille rahaa niin ei varmaan talouspuoli kestäisi tuommoista hankintaa. Mikähän on muuten Kubican tilanne palkan osalta? saako kuljettaja loukkaantuneena tavallisesti palkkaa vai osan siitä vai eikö mitään? Tuokin jo raja hieman kenet voidaan palkata jos joutuu maksaan palkkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös