Formula 1 – kausi 2010

  • 171 812
  • 996

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ainakin BBC:n selostajat huomasivat suorassa lähetyksessä tuon Massan "tempun". Mutta sekin sitten jäi muun kisaan varjoon, kun mitään mullistavaa ei siitä seurannut.

Ovela veto, jos siellä on tosiaan taustalla ollut jotain suunnitelmallisempaa. Onhan se outoa, että Alonson tallissa noita aina näkee. Just sayin'.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Formuloissa on jälleen muhimassa pieni skandaali. Päivän iltasanomat kertoo kuin Massa on ajanut "vahingossa" autonsa lähtöruudokossa liian pitkälle, ja näin ollen välttänyt kiinnijäämisen varaslähtötilanteessa.
linkki uutiseen

Tässä on nyt pakosti kyse Ferrari -tallin "käskystä", sillä ei Massa ihan epähuomiossa aja autoa noin paljon yli lähtöruudukon. Ferrari on halunnut testata, huomioiko järjestelmä vilppilähdön ja olisi ilmeisesti jatkossakin tullut käyttämään tätä keinoa tulevissa kisoissa. Massa "uhrattiin", koska hän on pikku Fernandon apupoika ja näin ollen olisi voinut hyvin kärsiä varaslähdöstä seuranneen rangaistuksen. Onneksi totuus tuli tässä(kin) tapauksessa ilmi ja toivon mukaan talli tulee saamaan edes jonkin sorttisen rangaistuksen tästä kusetuksesta.

Liekkö edes eka kerta kun tuon tekivät? Aikaisemmissa kisoissa Ferrarit ovat saaneet epätavallisen hyviä lähtöjä useaan kertaan. Starttijärjestelmä on ilmeisen hyvä ja sitten vielä metrin kusetusvarastus siihen, niin ei ihme että sijat startissa paranee.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan noita tilanteita joskus ennenkin ollut että joku ajaa vahingossa ohi ruudusta, yleensä seurauksena on vaan silloin ollut uusintastartti. Nyt jostain syystä kukaan ei huomannut tuota että Massa ei ollut ruudussa vaan reilusti ohi ja Massa pääsi starttaamaan väärästä paikasta. Ei tuo siis välttämättä ollut suunniteltua koska kyllähän tuollaisen loppujen lopuksi huomaa aika helposti kun siinä lähtöruudukon lähettyvillä on sen verran reilusti porukkaa lähdön aikana, ei tuollaista ainakaan kovin monessa kisassa pysty huomaamatta siksi harrastamaan. Mutta kukapa noista tietää, voihan tuossa olla joku filunkiyrityskin takana.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ja sitten kättä ylös kuka uskoo selityksen tässä Hockenheimin Massa - Alonso tapahtumassa. Selityksen mukaan Massa vetänyt hernettä nenään kun ilmoitettiin Alonson olevan nopeampi, siksi hidasti ja Alonso ohi. Näyttäkää minulle semmoinen kilpakuljettaja joka niin tekee, minä näytän kuljettajan joka on väärässä ammatissa.

Linkki MTV3 uutiseen: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/09/1184032. Tietty lähdekritiikki kannattaa toki pitää mielessä, ties mitenkä on taas käännetty ja irroitettu yhteydestään koko juttu.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Selitykset yhtä tyhjän kanssa, mutta päätös olla antamatta lisärangaistuksia mielestäni ihan oikea. Tallimääräyksiä ei olisi kannattanut edes kieltää. Tulivat vain silloin 2002 niin näkyviksi, että kritiikki piti jollain vaientaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se on totta että tuo koko tallimääräyskielto on aivan höpöhöpö-sääntö koska mitä järkeä on asettaa lajiin sellainen sääntö jonka valvominen on lähes mahdotonta. Se rajan vetäminen on vaan niin pirun vaikeaa.

Mutta toisaalta sitten kun tuollainen sääntö on kerran olemassa niin kai siitä pitäisi yrittää jotenkin pitää kiinni, FIA:n jo ennestäänkin heikko uskottavuus kärsii siitä että aina näitä juttuja loppujen lopuksi katsotaan läpi sormien. Koska kyllähän tuo Ferrarin Saksan episodi oli niin selkeä tallimääräys kuin voi olla, vaikka ihan suoraa "Let Michael pass for the championship" -tyylistä käskyä ei tullutkaan. Ja tuo Ferrarin selitys hakee kyllä vertaistaan typeryydessään.

Mutta samapa tuo, tuskin Alonso mestaruutta voittaa vaikka nuo Saksan tulokset jäivätkin nyt ennalleen ja pistemenetyksiä ei tullut. Toivoisin vaan että tuo pykälä heivattaisiin säännöistä helvettiin ensi kaudeksi koska FIA menettää loputkin uskottavuudestaan jos sääntöjä rikotaan koko ajan ja kattojärjestö katsoo vaan läpi sormien.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Autosportin sivuilla on jonkinmoinen raportti tämän tapauksen tiimoilta.

Paras pätkä on tämä: "The report also revealed that a few laps before the radio communication where Rob Smedley informed Massa that Alonso was faster than him, both drivers had been ordered to turn their engines down – before the Spaniard was allowed to turn his up again.

"Alonso increased his engine speed without Mr Felipe Massa's being informed," revealed the FIA document. "Mr Fernando Alonso was therefore benefiting from a definite performance advantage over Mr Felipe Massa in the moments preceding the contentious overtaking."


Helposti on tallikaveriaan nopeampi jos toinen saa käyttää vähemmän kierroksia ja tehoja koneestaan. Mahtaa siellä olla Ferrarin pilttuussa naamat mutrulla kun Alonsolla on niin tiukka ote joka jampan munaskuista. Schumi-Todt-Brawn aikana palleja siliteltiikin ja jälki oli sen mukaista. Ei se mitään, latinomeininkiähän sinne tahtoivat ja sitä saavat koko rahan edestä. Onnea valitsemallaan tiellä.

Linkki vie Autosport lehdykän sivuille.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Monzan GP näyttäisi aika-ajon perusteella kiristävän MM-taistoa. Alonso paalulle ja Ferrarit selkeästi edellä Red Bullia. McLarenillakin "väärä" mies edellä, kun Button löi f-putkettomalla autolla Hamiltonin putkiauton.

Lotus-kuskit 18. ja 19:s, mistä tallipäällikkö sekosi onnesta... Onnea siinä leirissä tarvitaankin.

Rosberg pysyi Schumacherin edellä jälleen kerran. Williams on vakiinnuttanut asemansa kymmenen parhaan joukossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, eikös Buttonilla nimenomaan ollut se F-putki ja enemmän siipeä?

Näinpä. Buttonin suoranopeudethan oli ihan järjettömän heikkoja koska hänellä on paljon enemmän siipeä kuin Hamiltonilla johtuen juuri tuon F-putken käytöstä, Buttonin taakse suoranopeuksissa jäi ainoastaan Hispanian Senna ja Yamamoto. Buttonin kierrosaika oli kuitenkin erinomainen joten hän hyötyi reilusti tuosta mutkissa. Mielenkiintoista on nähdä kuinka Button selviää huomenna kisasta noilla säädöillä, jos hän ei pysty ajamaan mutkia selvästi kovempaa kuin kilpailijansa niin tulee olemaan ongelmissa kun autoa puhaltaa suorilla ohi kahta puolen.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monzan kisa on sitten ohi, ja Ferrari sai kun saikin voiton tililleen tällä kaudella. Eikä ole vaikea arvata kumpi kisan vei eli Alonsohan se. Tällä kertaa ei tarvittu edes tallimääräystä Massan päihittämiseksi.

Jenson Button sai loistostartin ja kiihdytti kärkeen oli Alonson. Eka kierros karsi kärkikuskeista Hamiltonin, joka vettelöi itsensä keskeytyskuntoon. Muut tietysti kiittivät mahdollisuudesta tasoittaa MM-pistetilannetta ja näin lopulta kävikin. Alonso ohitti Buttonin viime vuosilta tutulla tavalla; varikkokäynti oli paremmin ajoitettu ja aavistuksen rivakampi. Radalle (kärkeen) palattuaan Alonso ajoi helpohkoon voittoon Buttonin jäädessä toiseksi. Massa ajoi kolmanneksi.

Vettel ajoi tällä kertaa virheettömän kisan käyden ainoalla stopilla vasta viimeisen kierroksen alussa. Vettel hyytyi kummasti välillä ja huusikin radioon moottorin olevan kuolemassa. Jonkinlaista selityksen tynkää on tarjottu sillä, että visiirin suojakalvo olisi mennyt ilmanottoaukkoon ja tilapäisesti hidastanut vauhtia. Tiedä häntä, mutta Vettel nousi lopussa myöhäisen varikkokäyntinsä ansiosta hienosti neljänneksi ohi talli"kaveri" Webberin ja vielä mukana MM-taistossa. Kaikkinensa melko tylsä eli varsin tavanomainen nyky-GP.

Pistetilanne on kutkuttava, kun jäljellä on viisi GP:ta

1. Webber 187 p
2. Hamilton 182 p
3. Alonso 166 p
4. Button 165 p
5. Vettel 163 p

Mestari tullee tuosta joukosta.

edit. Vettelin ongelma oli jarruissa
 
Viimeksi muokattu:

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alonso sentään pääsi varikkokäynnin avulla Buttonista ohi ja viikonlopun nopein kuski voitti. Olisi ollutkin aika antikliimaksi, että olisi ajettu peräkkäin alusta loppuun ja Button olisi jäänyt edelle.

Lähtökierroksella näytti, että Massa olisi halutessaan päässyt Alonsosta ohi, mutta ei mennyt. Oli ainakin edellä, mutta ehkä siinä sitten mutka tuli Alonson puolelle sopivammin.

Pulkkinen ja Saari varmaan korkkasivat samppanjapullon, kun vihdoin joku käytti renkaiden osalta tätä vuosia uumoiltua taktiikkaa, että vain yksi kierros toisilla renkailla. Ja se vielä kannatti! Ja sen teki vielä Vettel!!!
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Aikaisempina vuosina ei ole ollut hirveästi järkeä vetää yhtä kierrosta toisilla renkailla, kun välitankkaukset ovat olleet käytössä ja niiden takia on pitänyt pysähtyä muutenkin. Ainoa tilanne on periaatteessa ollut se, että turva-autojakson aikana on tehnyt kaksi stoppia ja siinä käyttänyt "huonommat" renkaat kierroksen ajan. Takuma Sato teki näin Kanadassa 2007, jossa hän ohitti Super Agurilla Fernando Alonson McLarenin.

Tälläkin kaudella muutamaan kertaan on noita nähty, mutta ei toki normaaleista lähtökohdista. Alonso tuli ensimmäiseltä kierrokselta varikolle Monacossa kun lähti kisaan viimeisenä. Samoin teki Vettel Silverstonessa, kun kärsi rengasrikon avauskierroksella.

Sinänsä kyllä ikävää, että pehmeämmillä renkailla tuo onnistuu.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ferrarilla on molempien kuskien moottorit loppu, kahdeksan uutta konetta on käytetty, yhdeksännen käyttöönotosta 10 ruudun tiputus lähtöruudukossa. Viisi kisaa vielä jäljellä joten käytetyt moottorit on kovilla. Jäljellä olevat kisat: Singapore, Japani, Korea, Brasilia, Abu Dhabi. Noista ainakin Singapore, Brasilia ja Abu Dhabi mahtaa koetella konetta kuumalla kelillään. Noista Brasilia erinomaisen röykkyinen rata, kai sekin jotenkin vaikuttaa koneen kestoon. Jospa Massa saa hieman etua jos on koneita käytössä joilla ei ole vedetty niin kovilla kierroksilla ja tehoilla, tai sitten ne annetaan Teflonsolle ja Massa saa jotain jämiä.

Onko tietoa olisiko koneet merkitty kullekin kuskille ettei tallikaverille voida antaa paremmassa kunnossa olevaa myllyä?
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Moottorien käyttö huomioidaan nimenomaan kuljettajakohtaisesti. Massan täytyy ajaa loppukausi käyttäen niitä kahdeksaa konetta, joilla hän on ajanut TAI ottaa se rangaistus ja uusi moottori.

Käsittääkseni myös Red Bullilla on koneita käytetty varsin paljon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Käsittääkseni myös Red Bullilla on koneita käytetty varsin paljon.

Webberillä on ainakin vielä kaksi iskemätöntä konetta jäljellä. Ja Vettelilläkin on yksi, kuten myös pahimmilla kilpailijoilla Buttonilla ja Hamiltonilla.

Tältä sivulta voi katsoa tuolta Engine cycle -kohdasta kuinka monta moottoria kenelläkin on käytettynä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eiköhän tässä vielä käy niin, että Santander lähettää FIA:n toimistoon pikkuruisen rahalähetyksen ja sääntöihin ilmaantuukin joku pikkuruinen porsaanreikä ja Ferrari saakin käyttöön uusia moottoreita 5 viimeiseen kilpailuun....
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Renaultin Boullier: Kimi kysellyt F1-paikkaa

- Kesä on mennyt ja kyselyitä on tullut yhä enemmän. Mainitsemanne kaveri (Kimi) on nyt kiikarissa, Boullier paljasti.

- Hän on kiikarissa, koska hän on ottanut meihin yhteyttä, Boullier jatkoi

En kyllä edelleenkään jaksa uskoa tähän Kimi - Renault kuvioon. Eiköhän nämä Rellun kuskihuhut ole tällaista mainoskikkaa. Saadaan eniten julkisuutta, kun höpistään markkinoiden kuumimmasta nimestä Räikkösestä, jota on huhuiltu viime aikoina Le Mansiin, Nascariin, jatkoa Rallin MM-sarjassa, Red Bullille Webberin tilalle ja Renaultille. Toki asianlaita voi olla myös niin, että Kimi on huomannnut rallin olevan vähän liian iso pala ja menestystä ei ole luvassa välttämättä ikinä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Autokohtaisesti nuo koneet menevät. Sakon Yamamoton Silverstone-kone kuului Sennan kiintiöön ja lopuissa kisoissa käyttämän Chandhokin kiintiöön.

Red Bullilla tilanne on itse asiassa ihan hyvä, ainakin Webberillä jolla on kaksi tuoretta konetta vielä. Rellu-kuskit ovat samassa tilanteessa, joten ainakin Renaultin koneet ovat nyt olleet erittäinkin luotettavia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Autokohtaisesti nuo koneet menevät. Sakon Yamamoton Silverstone-kone kuului Sennan kiintiöön ja lopuissa kisoissa käyttämän Chandhokin kiintiöön.

Olisikohan muuten periaatteessa mahdollista vaihtaa kuljettajia päikseen siten että jos vaikkapa Massalla olisi 5 moottoria käytettynä ja Alonsolla 8 moottoria käytettynä, niin Ferrari vaihtaisi miehiä siten että Massa siirtyisi autoon numero 8 ja Alonsolle annettaisiin Massan numero 7. Kun talleillahan on mahdollisuus vaihtaa kuljettajiaan muutaman kerran kauden aikana, niin miksi ei voisi tehdä tuollaista vaihdosta?

]Red Bullilla tilanne on itse asiassa ihan hyvä, ainakin Webberillä jolla on kaksi tuoretta konetta vielä. Rellu-kuskit ovat samassa tilanteessa, joten ainakin Renaultin koneet ovat nyt olleet erittäinkin luotettavia.

Tuosta Ferrarin tilanteesta vielä sen verran että ei se tilanne ihan niin huono ole kuin miltä vaikuttaa. Tallihan halusi ehdottomasti kotiradalleen Monzaan uudet koneet ja siksi nuo ainoastaan Spassa ajetut moottorit ruuvataan takaisin autoihin taas seuraaviin kisoihin ja näitä Monzassa ajettuja moottoreita käytetään sitten sen jälkeen. Lisäksi tallilla on jäljellä vielä molemmille kuskeille moottorit joilla on ajettu kaksi kisaa (Unkari ja Saksa) joten tällä normaalilla kolme kisaa/moottori -syklillä moottoreiden pitäisi riittää loppukaudeksi mikäli ei tule mitään rikkoja.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Moottoreista tuli mieleen semmoinen jotta kumpi on noinkin huippuunsa viritetylle moottorille rasittavampaa: Monzan tyylinen vanhan liiton rata jossa luukutetaan kaasu pohjassa ja kierrokset tapissa suuri osa radasta vaiko esim. Monacon tapainen rata jossa kaasua käytetään vaihtelevasti, välillä vähemmillä kierroksilla ja heti perään pedaali pohjaan? F1-insinöörit kertokaapa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla on sellainen käsitys että pitkän aikaa kierrokset tapissa vinguttaminen on rankempaa moottorille kuin jatkuva kiihdyttely/jarruttelu. Eli Monzassa moottori olisi siis suuremmalla rasituksella kuin Monacossa.
 
Minulla on sellainen käsitys että pitkän aikaa kierrokset tapissa vinguttaminen on rankempaa moottorille kuin jatkuva kiihdyttely/jarruttelu. Eli Monzassa moottori olisi siis suuremmalla rasituksella kuin Monacossa.

Näinhän tallien edustajat ovat aiemmin todenneet surkutellessan sitä että kaksi lähes rankinta kilpailua moottorille on peräkkäin (Spa ja Monza). Mites uusi sääntö muuten tarkalleen menee, pitääkö samalla koneella ajaa peräkkäisiä kisoja vai voiko yhdellä koneella ajaa vaikka kauden ensimmäisen ja viimeisen kisan? Eikös rallissa ole juuri näin että talleilla on x määrä koneita joita saa käyttää haluamallaan tavalla?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Minulla on sellainen käsitys että pitkän aikaa kierrokset tapissa vinguttaminen on rankempaa moottorille kuin jatkuva kiihdyttely/jarruttelu. Eli Monzassa moottori olisi siis suuremmalla rasituksella kuin Monacossa.

Meikäläinen näkee taas asian aivan toisin. Pitkään kaasu pohjassa ajettaessa myöskin moottorin ilmajäähdytys toimii paremmin. Kiihdytys/hidastus rasittaa moottoria enemmän (kuumentaa) sekä lisää bensan kulutusta ja rasittaa vaikkapa jarruja suhteessa tietenkin rankemmin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuskin nähdään Kubicaa ja Kimiä samassa tallissa. Veikkaan että joko Renault suunittelee Kubican myymistä ferrarille tai muihin talleihin ensikaudeksi tai tallikaverina jatkaa petrov joka tuo rahaa talliin, Kimille taas pitäisi maksaa aika jättipalkkaa jo vaikka Kimi tulisi edullisella palkalla.

Ellei sitten talli saisi jotain isoa tukijaa taakse jos kimi tulisi talliin ja maksaisi siis Kimin palkan.. Myös Kimille ei ehkä olisi kannattavaa tulla melko nopean Kubican tallikaveriksi ja varsinkin siis kun tallikaveri on nopea ja Kimi pitänyt taukoa..

Eiköhän ralli edelleen ole Kimin ykkösvaihtoehto ellei sitten juuri jotain isoja kuskivaihdoksia ole tulossa ja Renault tarvitsisi uutta ykköskuskia
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös