Formula 1 – kausi 2010

  • 171 801
  • 996

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Aika vaikeata uskoa, että nyt olisivatkin yht'äkkiä kovilla jo tasoissa vaikka Ferrarilla olisi millaiset kisasäädöt. Hamilton voi jotain tehdä siinä Ferrareja vastaan. Buttoniin en usko, jollei edessä rytise.

Neljä sekuntia hitaammin ajettiin sitten kisassa, mitä Vettelin paaluaika.

Myöskin näytti, että kyllä ne Ferrarit ainakin tuoreilla kovilla renkailla pystyi samaan vauhtiin mitä Vettelin Red Bull. Renkaiden kuluessa etu kääntyi jälleen Red Bullille, ehkä syövät hyvän alustansa myötä vähemmän renkaita.

***

Vituttihan se taas nähdä Vettelin kärsivän tallin sekoiluista ja Wunder-Weba voittaa tietysti tuurilla. Noh, parempi ettei Alonso voittanut. Webberille yritettiin pelata kakkossijaa ihan selvästi, kun Vettel hidasti viimeisellä kierroksella ennen turva-auton poistumista. Tästä penaltti ja kisa vituiksi, vaikka olisi ollut ylivoimaisen nopea, eikä olisi tarvinut tehdä mitään taktisia hidasteluista turva-auton takana. Webber olisi hoitanut kakkossijan itselleen muutenkin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/08/1164997

Aika hyviä kommentteja Barrichello-Schumacher -taistelun jäljiltä. Schumi näytti taas vaihteeksi todellisen oman itsensä.

Rubens Barrichello ei säästellyt sanojaan sen jälkeen, kun Michael Schumacher oli yrittänyt ahdistaa hänet päin reunamuuria Unkarin GP:n ohitustilanteessa noin 300 km/h vauhdissa.

- Minulla on paljon kokemusta ja yleensä nostan kaasua tuollaisen hullun kanssa taistellessani, mutta en tänään, en missään tapauksessa, Barrichello sanoi espanjalaiselle La Sexta -kanavalle.

"Siellä oli vain 5 sentin verran ajolinjaa. Minä yritin tehdä hänelle selväksi, että menisi toiselle puolelle. Siellä oli enemmän tilaa, mutta hän päätti olla menemättä sinne, Schumi selitti tekoaan BBC:lle."
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/08/1164997

Aika hyviä kommentteja Barrichello-Schumacher -taistelun jäljiltä. Schumi näytti taas vaihteeksi todellisen oman itsensä.

Sinällään jopa positiivista, että schumi alkaa näyttämään itseään. Tosin tälläkaudella nuo temput ovat olleet juurikin viimekieroksien taisteluita kun schumin renkaat alkaa loppua ja miehiä lappaa ohi kummaltakin puolelta ja sijoitus juuri siellä kympin paikeilla.

Noh ei tuossa oikein voi muutakaan tehdä kun estellä rajusti kun muut sen verran nopeampia. Jotenkin tuntuu että Schumin yksi kovimpia ongelmia on juurikin renkaat. Ennenvanhaahan rengasvalmistaja teki renkaat melkein yksinään ferrarille, mutta nyt renkaat ovat kaikilla samat. Ferrarihan testasi melko rajujujakin kierosmääriä aina omalla radalla ja juurikin rengastestejäkin taisi olla vaikka kuinka paljon ja tehtiin juuri ferrarille sopivia kumeja kun muut Bridgestone tallittolivat vähän heikompia.

Sinällään käy kyllä miestä vähän sääliksi kun hommasta puuttuu se vanha ylivoimaisuus, mutta itse luotan että ensikausi voi olla parempi. Toisaalta myös ensikauden vaikeudet voi olla testirajoituksissa ja uusista sääntömuutoksista..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika-ajon perusteella kaksoisvoitto Red Bullille piti olla melkein läpihuutojuttu, mutta niin vaan onnistui Red Bull taas sen verran sekoilemaan että Alonso ehti kakkoseksi. Ilman tuota turva-auton radalle tuloa Vettel olisi kyllä voittanut näytöstyyliin, ja vaikka Webber jäikin startissa Alonson taakse niin Red Bullin auto oli niin paljon nopeampi että todennäköisesti Webber olisi onnistunut nousemaan Alonson edelle varikkokäyntien aikana.

Mutta nyt tuo turva-auto muutti asetelmaa kun Vettel (vai talli?) teki virheen ja sai tuosta hidastuksesta rangaistuksen jonka takia Alonso pääsi Vettelin ohitse. Vettel kyllä sai nopeasti Alonson kiinni vaan kun tuolla Unkarin radalla ei näköjään pysty ohittamaan ennen kuin alla on yli 2 sekuntia nopeampi auto. Samalla kun Vettel oli jumissa selvästi hitaamman Alonson takana niin Webber lasketteli kärjessä helpohkoon voittoon. Webberin taktiikka oli tänään onnistunut mutta totuuden nimissä on sanottava että ilman tuota Vettelin rankkua hän ei olisi mahtanut tallikaverilleen mitään.

Käskikö talli sitten Vetteliä jättämään reilusti väliä Webberiin tuossa turva-auton perässä vai tekikö Vettel vaan itse virheen ja nukahti, kuten sanoi lehdistötilaisuudessa? Ja jos talli käski Vetteliä jättämään väliä Webberiin niin eikö Vettel ja Red Bull tienneet tuosta säännöstä jonka mukaan eroa saa olla maksimissaan 10 autonmittaa? Minulle tuo sääntö oli ainakin ihan uutta.

Schumi näytti taas kuinka reilu kilpakumppani hän on radalla. Aika vaarallista temppuilua lähteä painamaan ohittavaa kuljettajaa kohti varikkomuuria kun tämä on jo rinnalla. Onneksi muuri loppui tuossa kohtaa ja Barrichello sai vähän lisätilaa, mutta ei ollut kovin kaukana paha onnettomuus tuossa tilanteessa. Todella härskiä ja vaarallista ajamista Schumilta, eikä rangaistus tuosta olisi suuri vääryys.

Rangaistuksia lienee tulossa myös Mersulle ja Renaultille joiden sekoilut varikolla oli myös sitä luokkaa vaaralisia että vain todella hyvä onni esti mekaanikkojen loukkaantumiset. Todennäköisesti juuri tämän takia sitä turva-autosääntöä yhdessä kohtaa muutettiin, kun kaikki yrittävät helvetinmoisella kiireellä saada autonsa radalle ja varikolla on lähes kaikki autot yhtä aikaa, niin sitten käy juuri näin että autoja päästetään liikkeelle vaikka renkaiden vaihto on vielä kesken ja jopa toisten autojen eteen. En tiedä säikähtiköhän tuo Renaultin tikkarimies niin paljon sitä Nicon rengasta vai mitä hän ajatteli siinä päästäessään Kubican radalle ihan Sutilin eteen, mutta joka tapauksessa ihan käsittämättömän huolimatonta toimintaa. Onni kävi myös siinä ettei tuo Nicon hurjasti kimpoillut rengas osunut varikkohenkilökuntaan, sen verran vihaisesti liikkui ja pomppi tuo rengas varikkosuoralla.

Tiivistyksenä kisasta voisi sanoa että ihan paska rata joka joutaisi kokonaan pois kalenterista! Ei ole mitään järkeä että yli sekunnin nopeammalla autolla ei ole oikein mitään mahdollisuutta päästä edes ohitusyritykseen mikäli edelläajava ei tee virhettä. Kuka oikein maksaa Bernielle, ja miten ison summan rahaa, että tämä rata säilyy vuodesta toiseen kalenterissa?


Sinällään käy kyllä miestä vähän sääliksi kun hommasta puuttuu se vanha ylivoimaisuus, mutta itse luotan että ensikausi voi olla parempi. Toisaalta myös ensikauden vaikeudet voi olla testirajoituksissa ja uusista sääntömuutoksista..

Minä alan uskoa enemmän ja enemmän siihen että Schumin menestys perustui isolta osin raakaan työntekoon, eikä niinkään puhtaaseen lahjakkuuteen. Ferrarihan testasi tuolloin ylivoimaisesti eniten ja Schumi tunnettiin siitä että testasi armottoman paljon. Nyt kun testien määrää on rajoitettu ja kauden aikana ei saada testata ollenkaan, niin Schumilla ei ole enää tuota etua ja hän ei tahdo saada millään autoaan toimimaan haluamallaan tavalla.

Toki tuossa on myös muita asioita, eli pitkä tauko ykkösistä takana ja se että autoa (ja renkaita) ei olla enää rakennettu täysin hänen mieltymystensä mukaan, ja tietenkin se että ykköset on tänä päivänä ihan erilaisia ajaa kuin silloin kun Schumi ajoi huipulla. Ja kun ei pääse enää höyläämään testirataa ympäri joka päivä niin Schumi ei vaan pääse sinuiksi tämän kaluston kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Unkarin GP sitten taas ajettu, kisa oli juuri niin tylsä kun odottaa sopii. MM sarja tasottui mukavasti Hamiltonin keskeytyksen myötä, viisi kuljettajaa 20 pisteen sisällä. Webberiltä loistava kisa ja ansaittu voitto, Vettel tyri typerällä tavalla varman voiton ja näyttääkin siltä että se kuuluisa pää vie Vetteliltä mestaruuden, vaikka hän on hieman nopeampi kun Webber, niin virheitä tulee ja nimenomaan tyhmiä virheitä aivan liikaa.

Reilundokin nousi sitten 20 pisteen päähän ja mukaan MM taisteluun, ja Button otti ne pisteet mitkä olivat otettavissa. Vaikka Mustakari sulkikin jo napin ulos koko MM taistosta, saattaa Jenson juuri varmuudellaan ja hyvillä taktisilla ratkaisuillaan olla viellä vahvoilla loppukaudella. Etenkin kun seuraavat kisat ajetaan nopeiilla Span ja Monzan radoilla, uskoisin Larenin olevan niissä vahvoilla. Spassa säänhaltijat usein näyttävät takamustaan kilpailijoille, jolloin olisi Buttonin mahdollisuus iskeä, kuivalla uskon Hamiltonin olevan kuitenkin liian vahva tallikaverilleen.

Kolareitakin ollaan Span radalla nähty suht paljon ja kärkiviisikosta voi parikin kokkaroida itsensä ulos.

Alonsolla on pieni etu muihin mestarikandinaatteihin nähden siitä syystä että Massa sen verta kaukana pisteissä, kun kummatkin Red Bullit ja Mc Larenit ovat mukana, onkin jännä nähdä koska RB ja MC valitsevat hevosen johon panostaa lopullisesti mestaruustaistossa, juurikin siksi toivoisin Buttonille ja Webberille onnistumisia seuraavissa kisoissa.



Rubenssin ja Michaelin tilannetta ei varmaan tarvi edes kommentoida, 10 ruudun rangaistus seuraavaan kisaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Etenkin kun seuraavat kisat ajetaan nopeiilla Span ja Monzan radoilla, uskoisin Larenin olevan niissä vahvoilla.

Monzassa ovat ainakin, koska McLarenin suoranopeudet ovat niin paljon paremmat kuin muilla. Spassa tuosta on myös hyötyä mutta vielä tärkeämpää siellä on auton käyttäytyminen nopeissa mutkissa, ja siksi uskon että Red Bull on siellä vahvin. Mutta Spassa tosiaan tuo keli saattaa aina sotkea asetelmia, ja jos siellä on taas se perinteinen "Span keli" niin Button saattaa hyvänä sadekelin kuljettajana hyvinkin löytyä kärjestä.

Käytännössä jokaisella kärkiviisikosta on vielä ihan täydet mahdollisuudet mestaruuteen, sen verran tasainen tilanne on. Button voi hyvinkin tasaisuudellaan päästä korkeallekin mutta pikkuisen pitäisi löytää nyt vauhtia lisää jotta pystyisi uusimaan mestaruutensa. Hän on viime kisoissa ollut aika paljon Hamiltonia hitaampi ja ainakin näissä parissa viime kisassa Ferrari on ollut tallinakin parempi kuin McLaren. Mutta tallien väliset voimasuhteet näyttää heittelevän koko ajan riippuen millä radalla ajetaan, joten voi olla että McLarenkin nousee taas kärkeen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Monzassa ovat ainakin, koska McLarenin suoranopeudet ovat niin paljon paremmat kuin muilla. Spassa tuosta on myös hyötyä mutta vielä tärkeämpää siellä on auton käyttäytyminen nopeissa mutkissa, ja siksi uskon että Red Bull on siellä vahvin. Mutta Spassa tosiaan tuo keli saattaa aina sotkea asetelmia, ja jos siellä on taas se perinteinen "Span keli" niin Button saattaa hyvänä sadekelin kuljettajana hyvinkin löytyä kärjestä.


Itse uskon että Red Bullit valtaavat eturivin juuri tuon "syherön" osuuden ansiosta ja Lewis tuo Mclareninsa kolmanteen ruutuun.Startissa saattaa röyhkeä Lewis tehdä Kimit ja hakea ykkösmutkan ulkopuolelta kärkisijan ja sen jälkeen onkin RB:n kannalta tärkeää miten he pystyvät seuramaan nopeat mutkat ennen takasuoraa ja hyödyntämään imun, tosin MC Laren on sen verta nopeampi kuin Red Bull suorilla että saas nähdä millaisia kompromissejä siipien kanssa tehdään. No kesätauko on ennen ja toivotaan Belgiaan todella epävakaista säätä kisaviikonlopuksi.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
F1Tiimi twittaa: Ei tullut Mersulle halvaksi Unkari. Nicon tilanteesta 50000 taalaa sakkoa, Schumille 10 ruudun rangaistus Spahan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Startissa saattaa röyhkeä Lewis tehdä Kimit ja hakea ykkösmutkan ulkopuolelta kärkisijan ja sen jälkeen onkin RB:n kannalta tärkeää miten he pystyvät seuramaan nopeat mutkat ennen takasuoraa ja hyödyntämään imun, tosin MC Laren on sen verta nopeampi kuin Red Bull suorilla että saas nähdä millaisia kompromissejä siipien kanssa tehdään.

Eikä pidä unohtaa myöskään Ferrareita, jotka ovat olleet parissa viime kisassa todella vahvoja starteissa. Näyttäisi melkein siltä että Ferrarin auto on tällä hetkellä selvästi paras lähtemään viivasta. Mutta tuo Span startti on kyllä aina sellainen suma että koskaan ei tiedä miten käy. Hamiltonin kaltainen röyhkeä kuljettaja saattaa tehdä "kimimäisen" nousun ulkokautta, mutta toisaalta saattaa myös aiheuttaa joukkokolarin.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onhan se hauskaa, kun turva-auto on se auto, joka aiheuttaa eniten vaaratilanteita. Muutenkin turva-auton vaikutus kisaan on kestämättömän suuri. Nyt kun yhden varikkostopin taktiikka on jokseenkin kaikilla aina, niin oikein edes varikolla ei tapahdu ratkaisuja. Nykyään startti, turva-auto ja rangaistukset ovat ne, mihin kisat ratkeavat.

Kisojen jälkeen taas tulkitaan seuraavat pari viikkoa käytyjä radiokeskusteluja. Kuka sanoi mitäkin ja kuka milläkin mitäkin tarkoitti. Parempi kuva kuskeista ja talleista välittyi silloin, kun näitä itkupotkuraivareita ja muita aivopieruja EI kuultu. Esim. Massan kokonaiskäsitys kisan kulusta vaikutti ajoittain niin heikolta, että tuli mieleen, kuinka täydellä tai vajaalla pakalla mies ylipäätään pelaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän vuoden urheilujournalismin Pohjois-Korea -palkinto menee Espanjaan AS -lehdelle. Palkinto on päätetty antaa AS:lle jo pitkään jatkuneesta tasaisesta suorittamisesta valheellisen ja liioittelevan journalismin parissa, mutta erityisesti eilisen Unkarin GP:stä kertovan jutun perusteella. Lukekaa, kyynelehtikää ja ylistäkää Suurta Mestaria:

- Alonso nousi 20 pisteen päähän sankarillisen kakkossijan jälkeen. Tuplamestari kesti 30 kierroksen ajan Sebastian Vettelin painostusta sekunnin nopeammalla autolla.

AS kertoi, että jopa Red Bull -tallin väki pidätteli henkeään Alonson loisteliaan ajosuorituksen nähtyään.

- Aplodit olivat rehdit ja tunteikkaat. Kunnianosoitus mestarin tuoreimmalle näytökselle. Koko Red Bull -talli puhkesi ylistämään ohi kävellyttä Fernando Alonsoa. He odottivat kuljettajiaan voittopotrettiin, jota Alonso ei halunnut pilata kävelemällä kameran tielle. Espanjalainen näytti heille peukkua onnittelun merkiksi, ja heidän vastauksensa oli tuo spontaani kunnianosoitus. Joku jopa poistui muodostelemasta ja tuli onnittelemaan häntä sankarillisesta puolustustaistelusta 30 kierroksen ajan lähtöruudukon nopeinta autoa ja sitä ajanutta huippukuljettajaa Sebastian Vetteliä vastaan, AS kertoi.



Lähde: MTV3:n juttu
 

devil29

Jäsen
Suosikkijoukkue
pikkuseurat
En jaksa avata uutta ketjua kun en ole varma kiinnostaako asia mitenkään hirveästi mutta onko tämä laji kenellekkään tuttu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Superleague_Formula

Vaikutti mielenkiintoiselta ja mitä youtubesta pari videoa katsoin niin oli yllättävän mukavan näköistä menoa. Eli rahaa on ainakin jaossa paljon ja ilmeisesti futiseurat ottavat mittaa vormularadalla. Miten tuosta futiseurat hyötyvät niin sen varmaan luoja yksin tietää. Mutta minkälaista bisnestä tuo on ja minkälainen tapahtuma tuo oikeasti on. Kenelläkään mitään tarkempaa tietoa/kokemusta tapahtumasta.

Lopuksi vielä hirviä mälli: http://www.youtube.com/watch?v=je71qzTdzx0&feature=player_embedded
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nelson Piquet Jr. on päättänyt arvostella Massan toimintaa Saksan GP:ssä kun tämä kuulemma päästi Reilufernandon liian näkyvästi ohitseen. Ilmeisesti oikea tapa olisi ollut vetää auto seinään kuten Nelsinho itse teki, sehän se olikin oikein viimeisen päälle tyylikäs tapa hoitaa tallimääräys. Mistä näitä vitun ärsyttäviä brassikuskeja oikein tulee...

Linkki MTV3:n uutiseen
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ecclestone antoi ukaasin F-1:n "huonoimmalle radalle" (MTV3)

Ja taas on liipasimella yksi (katsojan kannalta) parhaista F1-radoista, eli Brasilian Interlagos. Aika monta kertaa on tuolla radalla nähty todella hyviä kisoja ja kilvanajoa enemmän kuin monella Tilkecircuitilla yhteensä. Ikävä vaan että Bernien visiot F1:stä ovat niin kovin erilaisia kuin katsojien visiot. Bernielle on tärkeätä että rata-alueet ovat isoja ja mahtavia kuten nämä uudet lähi-itään rakennetut radat, sillä ei ole oikeastaan mitään väliä nähdäänkö näillä radoilla kunnon kilpailua.

No onhan tuossa Bernien ukaasissa sikäli asiaakin että huonossa kunnossa tuo Interlagosin radan pinta on ollut jo monta vuotta ja siihen pitäisi vähän panostaa. Toivottavasti brassit tekisivät näin koska profiililtaan tuo rata on minusta yksi parhaista ja kisat on siksi olleet yleensä viihdyttäviä. Kyllä minä mieluummin näkisin esim. Unkarin kisan väistyvän jos niitä uusia tarjokkaita on niin paljon odottamassa.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikös tuo Interlagosin alue ole sellainen pölyinen, paskainen ja muutenkin ikävä. Ei käsittääkseni fasiliteeteiltään läheskään sarjan kärkeä, vaikka kilparatana ihan persoonallinen. Tosin monia Brasilian GP:itä on hyödyttänyt kilpailullinen panos, koska siellä on monesti ratkaistu maailmanmestaruutta.

Olihan Silverstonekin uhattuna paljolti radan ympärysalueen takia, jossa pitää pysköidä mutavelliin.
 

trap

Jäsen
Nelson Piquet Jr. on päättänyt arvostella Massan toimintaa Saksan GP:ssä kun tämä kuulemma päästi Reilufernandon liian näkyvästi ohitseen.

Siinä mielessä Piquet on oikeassa, että kyllähän Smedley&Massa hoitivat tuon jutun niin, että varmasti kaikki tiesivät mistä on kysymys. Luultavasti tarkoituksellisestikin että Ferrari joutuisi jatkossa varomaan tallimääräysten tekemistä. Mutta tosiaan outoa että ulkopuoliset - tässä tapauksessa Piquet - lähtevät kritisoimaan, luulisi että ainoa jolla on tuosta tallimääräyksen hoitamisesta valitettavaa on Maranellon punaisen orin johtoporras.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
En jaksa avata uutta ketjua kun en ole varma kiinnostaako asia mitenkään hirveästi mutta onko tämä laji kenellekkään tuttu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Superleague_Formula

Vaikutti mielenkiintoiselta ja mitä youtubesta pari videoa katsoin niin oli yllättävän mukavan näköistä menoa. Eli rahaa on ainakin jaossa paljon ja ilmeisesti futiseurat ottavat mittaa vormularadalla. Miten tuosta futiseurat hyötyvät niin sen varmaan luoja yksin tietää. Mutta minkälaista bisnestä tuo on ja minkälainen tapahtuma tuo oikeasti on. Kenelläkään mitään tarkempaa tietoa/kokemusta tapahtumasta.

Lopuksi vielä hirviä mälli: http://www.youtube.com/watch?v=je71qzTdzx0&feature=player_embedded

Nyt on selvinnyt, että manageri ei ole hoitanut tuon onnettomuudessa loukkaantuneen kuljettajan vakuutusasioita ja näin ollen kuski itse on joutunut maksaamaan sairaalakuluja. Jonkunlaista kartingtapahtumaa ainakin järjestetään nyt Chris van der Driftin hyväksi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kausi jatkuu kesäloman jälkeen omalla suosikkiradalla eli Spassa. Ekat harkat loppui juuri ja sateista oli, eli tyypillinen sää Ardenneilla. Sateista on luvattu koko viikonlopuksi, joten mielenkiintoiseksi menee.

Nyt kun Kimi ei ole mukana niin muillakin on mahikset ajaa voittoon.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Turhan hiljaista on formularintamalla jatkoajassa. Parin hiljaisemman kisan jälkeen vuorossa oli Spa joka tarjosi melko hyvää viihdettä.

Ratana Spa on muutenkin ihan hyvä ja varsinkin sen takia kun se on niin pitkä niin sade voi yltää vain osaan rataa ja tuo enemmän taktikointimahdollisuuksia.

Pakko antaa pointsit taas Vettelille joka tuo paljon väriä nykyformuloihin. Vettelille pitäisi antaa joku palkinto siitä, että yrittää edes noita ohituksia. Oikeastaan en ymmärrä miksi tänään edes noita tilanteita piti tutkia? miksi ei anna poikien ajaa? Buttonin kilpailu meni siinä, mutta mitä kuski voi jos auto lähtee käsistä? siinä oli ihan selvä ohitusmahdollisuus, mutta auto vain lähti käsistä. Muutkin tilanteet oli semmoisia mitä ei oikeasti edes pitäisi tutkia.

FIA tekee näköjään kaikkensa, että ohitukset kieletään ja jokaisesta tönäisystä annetaan kilpailukieltoa ja miljoonien sakot. Ajetaan nätisti jonossa ja ihmetellään kun katsojaluvut tippuu. Pitäisi melkein tehdä pistejärjestelmä siitä, että kuka ohittelee eniten kuskeja kisan aikana saa myös pisteen. Ihan naurettavaa antaa rangaistuksia ihan tavallisista kilpa-autoilu tilanteissa joissa joku lähtee jotain ohittaa ja sattuu osumaan toiseen kun toinen ei anna tilaa tarpeeksi. Alonsokin ahneesti ohitti tässä kilpailussa jonkun( nimeä en muista) pakotti kuskin nurmikon puolelle ja sillä selvä. Jos tuossa kaveri ei olisi tilaa antanut niin olisi varmaan ollut alonson vika kun yritti ohitusta ja toinen ei antanut tilaa..

Kaiken kaikkiaan ihan mukava kilpailu katsoa. Hamilton tuntuu olevan jonkinlainen hanhu hanhi kyllä. Ajoi sateella nurmikolle ja rengasvallia hipoen takaisin johtopaikalle juuri muiden eteen.. joku muu niin olisi varmaan jäänyt kisa siihen :) Pakko tosin ylistää hamiltonin ajotaitoja varsinkin sateella ja muutenkin, mutta jotenkin niin ärsyttävä persoonana, että jotenkin toivoo hänelle aina epäonnea.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamiltonin persoonasta en pidä yhtään ja kuuluu yhtiin oksettavimpiin kuljettajiin, mutta sitä ei voi kyllä kiistää, etteikö kaveri olisi aivan loistava rattimies. Siinä missä Vettelit, Alonsot ja Webberit ovat tällä kaudella kolaroineet ja menettäneet pisteitä, niin Lewis on aina tuonut auton pistesijoilla maaliin, kun voittoon ei ole mahdollisuuksia ja silloin kun siihen on mahdollisuuksia, niin Lewis onnistuu aina 100% ja ajaa tyylikkäästi voittoon ilman virheitä. Tyrmäättekö minut, jos sanon Hamiltonin olevan tällä hetkellä F1-sarjan paras kuljettaja? Mielestäni kaveri on kypsynyt nyt sellaiseksi mitä hänestä kauden 2007 jälkeen odotettiin. Virheet karsittu pois ja tehdään millin tarkkaa työtä koko ajan.

Italiassa aletaan olemaan vähän kyllästyneitä Alonson meininkiin. Ovat olleet oikeastaan yllättävän negatiivisia Fernandon suhteen koko kauden. Oli muuten aika hyvä toi yksi kommentti lehdistökatsauksessa "Siinä missä Räikkönen ajoi aina Spassa loistavasti, niin Alonso meni jo pienestä vesilätäköstä seinään".
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllähän Hamilton on ajanut varmasti ja fiksusti, itsekin on kisan jälkeen sen myöntänyt pari kertaa kun vauhti ei riitä voittoon niin otetaan se mitä on mahdollista saada, olkoon se vaikka kolmossija. Tuollaisella tyylillä on voitettu aika moni mestaruus. Pitkässä sarjassa tasaisuus kärjessä on avainsana, varsinkin nyt kun moni kuski ajaa voittoja.

Virheiden määrä kärjessä on ollut uskomaton tällä kaudella. Kaikki kuskit ajavat kyllä hienosti kun on helppo paalulta voittoon -kisa normaaleissa olosuhteissa, mutta heti jos tulee pientä ongelmaa, alkaa tulemaan virheitä. Red Bull haaskaa jatkuvasti kovaa vauhtiaan (kuskien) virheisiin. Arvostan kuitenkin, että siellä yritetään täysillä eikä puhallella muniin sijoilla ynnä muut. Vastaavasti esimerkiksi McLarenilla on maksimoitu aika hienosti olosuhteet ja muuttuvat kisatapahtumat (osa-alue, jossa aiempina vuosina aina kämmättiin taktiikoilla). Vaikkei heillä ole parasta autoa, silti voittoja on tullut paljon juuri "epänormaaleissa" kisoissa. Ferrarin touhu on ihmeellistä eikä heidän todellisesta iskukyvystä saa oikein selvyyttä. Spassa paukuteltiin henkseleitä autopäivityksien myötä, mutta aika hiljaista oli ruutulipun jälkeen. Silti Hockenheimissa olivat ylivoimaisia.

Toisaalta tuo taas kertoo lajin tasosta. Kun kaikki menee putkeen ja kuskilla on itseluottamus kohdillaan, voitot näyttävät helpolta. Jos jokin osa-alue pettää, se näkyy heti tuloksissa ja kuskeillakin alkaa paineen alla tulemaan virheitä, jos pitää ruveta hanskalla paikkaamaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
No niin Span jälkeen mestaruustaistelu näyttäisi Webberin ja Hamiltonin väliseltä taistelulta. Vettel saattaa nousta vielä mukaan taisteluun, mutta vaikeata se tulee olemaan, varsingin kun aika virheherkkä sakemanni on ollut tähänkin asti.

Ferrarilla on käytössä enää 2 uutta moottoria, joten siihen taitavat viimeistään Alonson haaveet mestaruudesta haihtua. Kimin viimekausi sysipaskalla Ferrarilla nousee kokoajan arvoonsa, sääli että Räikköstä tuskin enää F1 auton ratissa nähdään.

Monzan pitäisi olla Hamiltonin ja MClarenin heiniä näin etukäteen ajatellen, loput radat olisivat sitten parempia Redbullille, mikä ei välttämättä kuitenkaan riitä. Pidän Hamiltonia paljon Webberiä parempana kuskina, joskin kummallakin kerralla kauden viimeisessä kisassa jäätynyt aikatavalla.

Toivotaan että saataisiin Vettel ja Button vielä mukaan mestaruustaistoon vaikka sitten Webberin ja Hamiltonin välisellä kolarilla Monzan avausmutkassa.

Alonsolla ei niin väliä...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Formuloissa on jälleen muhimassa pieni skandaali. Päivän iltasanomat kertoo kuin Massa on ajanut "vahingossa" autonsa lähtöruudokossa liian pitkälle, ja näin ollen välttänyt kiinnijäämisen varaslähtötilanteessa.
linkki uutiseen

Tässä on nyt pakosti kyse Ferrari -tallin "käskystä", sillä ei Massa ihan epähuomiossa aja autoa noin paljon yli lähtöruudukon. Ferrari on halunnut testata, huomioiko järjestelmä vilppilähdön ja olisi ilmeisesti jatkossakin tullut käyttämään tätä keinoa tulevissa kisoissa. Massa "uhrattiin", koska hän on pikku Fernandon apupoika ja näin ollen olisi voinut hyvin kärsiä varaslähdöstä seuranneen rangaistuksen. Onneksi totuus tuli tässä(kin) tapauksessa ilmi ja toivon mukaan talli tulee saamaan edes jonkin sorttisen rangaistuksen tästä kusetuksesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös