Aika-ajon perusteella kaksoisvoitto Red Bullille piti olla melkein läpihuutojuttu, mutta niin vaan onnistui Red Bull taas sen verran sekoilemaan että Alonso ehti kakkoseksi. Ilman tuota turva-auton radalle tuloa Vettel olisi kyllä voittanut näytöstyyliin, ja vaikka Webber jäikin startissa Alonson taakse niin Red Bullin auto oli niin paljon nopeampi että todennäköisesti Webber olisi onnistunut nousemaan Alonson edelle varikkokäyntien aikana.
Mutta nyt tuo turva-auto muutti asetelmaa kun Vettel (vai talli?) teki virheen ja sai tuosta hidastuksesta rangaistuksen jonka takia Alonso pääsi Vettelin ohitse. Vettel kyllä sai nopeasti Alonson kiinni vaan kun tuolla Unkarin radalla ei näköjään pysty ohittamaan ennen kuin alla on yli 2 sekuntia nopeampi auto. Samalla kun Vettel oli jumissa selvästi hitaamman Alonson takana niin Webber lasketteli kärjessä helpohkoon voittoon. Webberin taktiikka oli tänään onnistunut mutta totuuden nimissä on sanottava että ilman tuota Vettelin rankkua hän ei olisi mahtanut tallikaverilleen mitään.
Käskikö talli sitten Vetteliä jättämään reilusti väliä Webberiin tuossa turva-auton perässä vai tekikö Vettel vaan itse virheen ja nukahti, kuten sanoi lehdistötilaisuudessa? Ja jos talli käski Vetteliä jättämään väliä Webberiin niin eikö Vettel ja Red Bull tienneet tuosta säännöstä jonka mukaan eroa saa olla maksimissaan 10 autonmittaa? Minulle tuo sääntö oli ainakin ihan uutta.
Schumi näytti taas kuinka reilu kilpakumppani hän on radalla. Aika vaarallista temppuilua lähteä painamaan ohittavaa kuljettajaa kohti varikkomuuria kun tämä on jo rinnalla. Onneksi muuri loppui tuossa kohtaa ja Barrichello sai vähän lisätilaa, mutta ei ollut kovin kaukana paha onnettomuus tuossa tilanteessa. Todella härskiä ja vaarallista ajamista Schumilta, eikä rangaistus tuosta olisi suuri vääryys.
Rangaistuksia lienee tulossa myös Mersulle ja Renaultille joiden sekoilut varikolla oli myös sitä luokkaa vaaralisia että vain todella hyvä onni esti mekaanikkojen loukkaantumiset. Todennäköisesti juuri tämän takia sitä turva-autosääntöä yhdessä kohtaa muutettiin, kun kaikki yrittävät helvetinmoisella kiireellä saada autonsa radalle ja varikolla on lähes kaikki autot yhtä aikaa, niin sitten käy juuri näin että autoja päästetään liikkeelle vaikka renkaiden vaihto on vielä kesken ja jopa toisten autojen eteen. En tiedä säikähtiköhän tuo Renaultin tikkarimies niin paljon sitä Nicon rengasta vai mitä hän ajatteli siinä päästäessään Kubican radalle ihan Sutilin eteen, mutta joka tapauksessa ihan käsittämättömän huolimatonta toimintaa. Onni kävi myös siinä ettei tuo Nicon hurjasti kimpoillut rengas osunut varikkohenkilökuntaan, sen verran vihaisesti liikkui ja pomppi tuo rengas varikkosuoralla.
Tiivistyksenä kisasta voisi sanoa että ihan paska rata joka joutaisi kokonaan pois kalenterista! Ei ole mitään järkeä että yli sekunnin nopeammalla autolla ei ole oikein mitään mahdollisuutta päästä edes ohitusyritykseen mikäli edelläajava ei tee virhettä. Kuka oikein maksaa Bernielle, ja miten ison summan rahaa, että tämä rata säilyy vuodesta toiseen kalenterissa?
Sinällään käy kyllä miestä vähän sääliksi kun hommasta puuttuu se vanha ylivoimaisuus, mutta itse luotan että ensikausi voi olla parempi. Toisaalta myös ensikauden vaikeudet voi olla testirajoituksissa ja uusista sääntömuutoksista..
Minä alan uskoa enemmän ja enemmän siihen että Schumin menestys perustui isolta osin raakaan työntekoon, eikä niinkään puhtaaseen lahjakkuuteen. Ferrarihan testasi tuolloin ylivoimaisesti eniten ja Schumi tunnettiin siitä että testasi armottoman paljon. Nyt kun testien määrää on rajoitettu ja kauden aikana ei saada testata ollenkaan, niin Schumilla ei ole enää tuota etua ja hän ei tahdo saada millään autoaan toimimaan haluamallaan tavalla.
Toki tuossa on myös muita asioita, eli pitkä tauko ykkösistä takana ja se että autoa (ja renkaita) ei olla enää rakennettu täysin hänen mieltymystensä mukaan, ja tietenkin se että ykköset on tänä päivänä ihan erilaisia ajaa kuin silloin kun Schumi ajoi huipulla. Ja kun ei pääse enää höyläämään testirataa ympäri joka päivä niin Schumi ei vaan pääse sinuiksi tämän kaluston kanssa.