Mainos

Formula 1 – kausi 2010

  • 172 595
  • 996

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Mites uusi sääntö muuten tarkalleen menee, pitääkö samalla koneella ajaa peräkkäisiä kisoja vai voiko yhdellä koneella ajaa vaikka kauden ensimmäisen ja viimeisen kisan?

Minulla on sellainen käsitys, että käyttöjärjestys on vapaa. Jokaisella kuskilla on se kahdeksan moottorin kiintiö, eli siis käytännössä kahdeksan moottoria, ja niitä sitten käytetään koko kausi. Viimeiseen kisaan saa laittaa sen koneen, jolla on ajettu ensimmäinen. Lisäksi noille moottoreille saa tehdä jotain toimenpiteitä kisojen välillä, mutta se, mitä saa tehdä, on aika rajattua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Meikäläinen näkee taas asian aivan toisin. Pitkään kaasu pohjassa ajettaessa myöskin moottorin ilmajäähdytys toimii paremmin. Kiihdytys/hidastus rasittaa moottoria enemmän (kuumentaa) sekä lisää bensan kulutusta ja rasittaa vaikkapa jarruja suhteessa tietenkin rankemmin.

Mitä nyt tuossa googlettelin niin kyllä se vaan niin on että korkeilla kierroksilla pitkään huudattaminen rasittaa moottoria enemmän kuin tuo kiihdyttely/jarruttelu. Tallien moottorimiehet ovat sanoneet että juuri Spa ja Monza, missä ajetaan pitkiä aikoja kaasu pohjassa, ovat moottoreille kovimpia. Ja Ferrarin Luca Marmorini oli sanonut että Spa on vielä Monzaakin pahempi siksi että ensinnäkin siellä ajetaan kaasu pohjassa vielä enemmän kuin Monzassa ja toiseksi siksi että Eau Rougen notkossa tulee pieneksi hetkeksi öljykatkos joka rasittaa moottoria vielä lisää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lisäksi Spassa ajetaan melkein kaikki suorat ylämäkeen, joka ennestään lisää rasitusta.

Kävin viime viikonloppuna Spassa ja onhan se Eau Rouge ihan uskomaton paikka. Jyrkkyys on jotain ihan uskomatonta. Rispekti nousee kyllä kuskeja kohtaan jotka vetävät sen limitillä.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Lisäksi Spassa ajetaan melkein kaikki suorat ylämäkeen, joka ennestään lisää rasitusta.

Kävin viime viikonloppuna Spassa ja onhan se Eau Rouge ihan uskomaton paikka. Jyrkkyys on jotain ihan uskomatonta. Rispekti nousee kyllä kuskeja kohtaan jotka vetävät sen limitillä.
Ei ole päätä palellut tuolla äijälläkään joka seisoskelee mikrofonin tai tutkan kanssa Eau Rougen päällä, 8 sekunnin kohdalla. Saattoi olla jonkun kaiteen pään suojissa mutta silti, voisi tulla kakka kurkkimaan jos auto lähtisi lapasesta ja kohdalle osuisi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lotuksen Tony Fernandes oli Ilta-Sanomien mukaan vahvistanut että Kovalaisen kanssa on tehty jatkosopimus, eli Heikki jatkanee siis Lotuksella vaikka virallisesti Lotus ei ole tätä vielä julkistanut. Ei tuo välttämättä huono vaihtoehto Kovalaisen kannalta ole kun merkittävästi parempiin talleihinkaan tuskin on paikkoja vapaana. Mutta Lotus on ollut jo tällä kaudella tulokastalleista paras, sen rahoitus ja omistus näyttää olevan vakaammalla pohjalla kuin muiden tulokastallien, ja ensi kaudelle se on saamassa paremmat moottorit kun Cosworth-sopimus on purettu ja tilalle huhutaan joko Renaultia tai Toyotaa.

Tärkein muutos lienee kuitenkin se että uusien moottoreiden mukana Lotus on ilmeisesti saamassa myös muuta teknologiaa kuten vaihteistot ja hydrauliikkajärjestelmät, jotka ovat olleet tällä kaudella tallin suurin murheenkryyni. Koska eihän tuo Cosworthin moottori sinänsä huono ole, Williams on ajanut sillä tällä kaudella paljon hyviä sijoituksia, mutta Williamsilla onkin ollut käytössään omat vaihdelaatikot ja hydrauliikka eikä näitä Xtracin täysin epäonnistuneita systeemeitä joita Lotus, Virgin ja Hispania ovat joutuneet käyttämään.

Uskoisin että Lotuksella voisi näin olla mahdollista saavuttaa jopa jokunen pistekin ensi kaudella.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Singaporen radan 10. mutka on saanut uudet kanttarit, jotka eivät ole kuljettajien mieleen. Kanttarit ovat aiempaa korkeammat, eikä niiden yli pitäisi ajaa. Hamilton sanoo mutkaa huonoimmaksi, josta on ajanut. Eikä Sutilkaan varmaan riemusta hypi, kun tulee tällaisia lentoja. Ripustuksen palasiksi, joten ei ihan nappiin mennyt alastulo. Tuohon kapeaan mutkaan tullaan yli 200 km/h vauhdilla ja jarrutetaan voimakkaasti. Pari autoa tuohon mutkaan rinnakkain ja toinen kanttareille, niin tulee rumaa jälkeä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta tuonkin mutkan olisi voinut tehdä ihan ilman shikaania. Nopea ajettava mutka saattaisi olla jopa turvallisempi kuin tuollainen kumpareikko. Kisassa jos tulee tilannetta tuossa mutkassa niin rytisee.

Mestaruustaisto on ihan mielenkiintoinen. Saas nähdä miten moottorirajoitus alkaa pelaamaan loppukisoissa. Webberillä on tällä hetkellä eniten uusia moottoreita jäljellä. Lisäksi nyt alkaa paineet puremaan kuskeja tosissaan, joten kiva nähdä miten kasetti kestää puolin ja toisin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisäksi nyt alkaa paineet puremaan kuskeja tosissaan, joten kiva nähdä miten kasetti kestää puolin ja toisin.

Niin, tuossahan on esim. Webber ja Vettel siinä tilanteessa että ensimmäistä kertaa taistelevat tosissaan mestaruudesta, kun taas Hamilton ja Alonso ovat olleet tässä tilanteessa jo useita kertoja, ja Buttonkin viime kaudella. Niinhän sitä on kuullut monesti sanottavan että sen ensimmäisen mestaruuden voittaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin seuraavien - noin henkisellä puolella siis.

Saatanan Alonso sitten kampesi itsensä paalulle jo toista kertaa peräkkäin, toivottavasti ei kuitenkaan voita huomenna. Red Bullien startit eivät ole olleet kovin hyviä tällä kaudella joten saas nähdä pääseekö McLarenitkin vielä Vettelin eteen.
 

Theone

Jäsen
Silloin harvoin kun tulee formuloita katsottua, niin se tulee tehtyä BBC:n kautta. Juuri Äsken eksyin maikkarille josta tuli joku ennakkotunnelma-ohjelma ja valitettavasti muistu heti mieleen miksi en katso maikkaria.

Onko tosiaan kaikki maikkarin formula lähetykset yhtä lapsellisia ja huonosti tehtyjä? Oli peukku ylös/alas -osio, paikallisen formula "fanin" haastattelu (ei tiennyt kuka on Räikkönen mutta piti kysyä silti mitä mieltä on Kimin mahdollisesta paluusta formuloihin) ja lopuksi aivan huikea kimi-mittari. Onko nämä lähetykset tehty tosiaan joillekin 10-vuotiaille?

Latva-Piikkilä-mikä-lie on juontajana/toimittajana tasoa vappupimiä ja tämä miespuolinen toimittaja (?) olisi voitu korvata keskitason suomalaisella formula-fanilla. Huikeaa. Enään puuttui se "maailman nopein kansa" -hehkutus.
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Sitä samaa paskaa se MTV:n tarjonta tuntuu olevan. Tänäänkin piti Formula BMW:n aikana laittaa volume minimiin kun se Pulkkinen yritti selostaa. Ihan hyvä että pysyy F1-kisojen aikana siellä varikolla. Mustakari ei pysy yhtään Saaren perässä ja Saarikin on sysipaska. Huhhuh...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään sentään onneksi selostus pätki jä välillä oli rauhallisia 5 minuutin pätkiä kun kuului pelkän moottorin ääntä, mutta välillä piti saaren ja pulkkisen taas avata suunsa. Voisi tehdä jonkun jossa voi valita haluaako kuula pelkkää moottoria vai haluaako tätä selostusta kuunella..

Suhteelisen tylsä kisa kyllä oli taas vaikka jonkin verran tapahtumiakin. Katurata jossa ei ohituksia käy on kyllä aika tylsää. Myöskin nykyään kun bensat on autoissa niin turva-auto episoditkin on vähän yhtä tyhjän kanssa kun taktikointeja ei ole niin paljon. parikertaa kävi turva-auto, mutta se ei juurikaan tuonut lisää väriä kisaan vaikkapa hienosti letka keräntyikin sen 5 sekunttia muita hitaaman auton perään eikä kukaan päässyt ohi kun katuradalla ei voi ohittaa..

Vähän tarvisi ehkä tuohon pistesysteemikin päivitystä.. jotenkin tuntuu että onet jäävät varmistelemaan pisteitä sen sijaan, että voittoa tavoittelee. Toki voitosta saa hyvät pinnat, mutta jos ajaa ulos se on 25 pistettä toisen eduksi..
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Berniehän on niitä mitaleita ehdotellut mutta se on todella huono ratkaisu. Ehkä varmistelua estämään yksi keino voisi olla siltä osin paluu vanhaan, että huonoimpia tuloksia saisi tiputtaa pois. Ei kuitenkaan liikaa, vaan maksimissaan 3-4.

Webber: K, 9, 8, 8
Alonso: K, 14, 13*, 8
Hamilton: K, K, K, 14*
Vettel: K, K, 15, 7
Button: K, K, 8, 8

Siinä poimin nyt neljä huonointa kisaa kärkiviisikolta. Webberillä 10 pistettä, Buttonilla 8, Vettelillä 6, Alonsolla 4 ja Hamiltonilla 0 pistettä noista kisoista.

Toki tuo järjestelmä tekisi joskus outoja asioita, kuten vuonna 1988 jolloin Prost keräsi enemmän bruttopisteitä kuin Senna, mutta Senna voitti mestaruuden.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin tai sitten takas vanhaan kuusi parasta järjestelmään.. Nykyään vaan menossa vähän siihen suuntaan että jokaiselle pisteitä ja voittajalla sata pistettä..

Oli muuten kovalaiselta hieno suoritus ajaa palavalla autolla ja sitten viellä sammuttaa itse sen :D
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun mielestäni ei missään nimessä paluuta vanhaan, eli tuota systeemiä jossa pudotetaan osa tuloksista pois. Kyllä minun mielestäni mestaruus pitää mennä sille miehelle joka kerää eniten pisteitä, eikä siten kuten esim. 1988 kävi. Jos jotain muutosta pistesysteemiin pitäisi tehdä niin se olisi minusta paras että kolmelle ensimmäiselle annettaisiin selvästi enemmän pisteitä kuin muilla, ja noiden kolmenkin välille vielä selkeät erot siten että sillä olisi oikeasti merkitystä onko ykkönen vai kakkonen.

Mutta loppujen lopuksi tuo pistejärjestelmä ei ole ongelma vaan se että näillä nykyautoilla on ihan helvetin vaikeaa ohittaa kun autoilla ei pysty ajamaan lähellä toista aerodynamiikan takia. Ja toisaalta myös moottoreiden välillä on nykyisin niin pienet erot että siinäkään ei nähdä sellaista tilannetta että eri radoilla olisi eri moottorit vahvoilla. Ennenhän oli paljon erilaisia moottoriratkaisuja; Ferrari luotti aina tehokkaaseen mutta janoiseen V12-moottoriin, Ford ajoi kevyellä mutta vähän tehottomalla V8:lla ja moni muu V10:llä joka oli kompromissi edellisten välillä. Tämä muutti monesti tilannetta siten että tietyillä radoilla joku talli oli vahvoilla ja toisilla radoilla taas toiset tallit. Nyt kaikki on erittäin vakioitua ja kun moottoreiden kehittäminenkin on vielä kiellettyä niin eroja ei silläkään saralla kovin paljoa tule.

Autoista se muutos pitäisi minun mielestäni ensisijaisesti lähteä, säännöillä pyrittäisiin muuttamaan autoja siten että ohittamisesta tulisi helpompaa. Sitten muutama paskin rata (ainakin Valencia, Hungaroring, Singapore) pitäisi heittää helvettiin kalenterista ja ottaa tilalle jotain sellaisia ratoja joilla pystyy ohittamaankin. Siinä vaiheessa pistelaskusysteemilläkään ei olisi enää niin suurta merkitystä, kyllä ne kuljettajat joka tapauksessa aina voitosta ajaisivat jos se ohitusyritys ei vaatisi enää niin tavattoman paljon riskinottoa kuin nyt.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alonso-Hamilton kahdesta edellisestä kisasta 50-0. Muun muassa nämä äärisuoritukset ovat huomattavasti kääntäneet asemia MM-taistelussa, joka nyt tuntuisi kääntyvän Alonson eduksi.

Webberillä oli tuuriakin matkassa, että omasta autosta vääntynyt mitään osumassa Hamiltonin kanssa. Muuten Alonso olisi noussut jo MM-kärkeen. Ehkä Webberin osumanhallintakyky on vain niin hyvä, kun kolarissa Vettelin kanssakin kävi niin, että Webber jatkoi ja toinen keskeytti.

Ja jos Hamiltonia on pidetty onnettaren suosikkina, niin nyt kyllä pyllistää syvään ja hartaasti.

Saavuttiko Kovalainen jotain sillä, että toi autonsa viivan yli? Itselle jäi vähän hyötyaspekti aukeamatta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Saavuttiko Kovalainen jotain sillä, että toi autonsa viivan yli? Itselle jäi vähän hyötyaspekti aukeamatta.

Ehkä korkeintaan sen, että sai tuloksen itselleen. Toisaalta Heikillä oli jo 90% kisasta ajettuna, joten joka tapauksessa olisi saanut sijoituksen. Uudet tallit kun tuskin saavat pisteen pistettä niin nuo jämäsijat ratkaisevat paremmuusjärjestyksen ja sitä kautta saa pientä rahallista ja muuta etua ensi kaudeksi.

Minusta Heikiltä ihan hyvä ratkaisu laittaa se tuohon parkkiin. Ei vaaraa muille ihmisille ja kalustolle, ajolinja menee toisella puolen rataa ja vain todellinen puusilmä saisi tuohon osumaan, jos ei näe: 1) keltaisia lippuja ja merkkivaloja 2) palavaa autoa 3) palosta ja sammutuksesta noussutta savupilveä. Eri asia jos olisi pysähtynyt mutkan ulostuloon ajolinjalle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin ja loistavaa mainetta lotukselle ja itsellensä. Oli melkein palstoilla suositumpi aihe kun itse kisan voittaja :)

Voi jopa heikin ura lähteä tästä nousuun myös kuljettajamarkkinoilla ja varsinkin markkinointiarvo :D nyttenhän mies voisi lähteä mainostaan jotain palovaroittimia tai vaahtosammuttimia ja uran jälkeen on valmis ura palomiehenä..
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/10/1199682

MTV3:n markkinointiosastolla MAXista vastuussa olevat vetelevät jo köysiä kaulaan, parin kuukauden mittainen päiväunissa eläminen on nyt viimeistään ohi?

Älä nyt, Heikkihän ajaa legendaarisella Lotuksella(joka tuskin saa pitää Lotus-nimeään enään ensi vuonna) ja uusin kehitysaskel oli vaihdelaatikko ja hydrauliikka-paketti Red Bullilta ensi kaudeksi.
Olisikohan mahdollista päästä jo aika-ajojen toiselle jaksolle, vamos vamos...




edit: siis todennäköisesti ajaa...


_
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, onko Renaultin F1-pomo käyttänyt Räikkösen nimeä hyväkseen vai onko Maikkarin tiimi udellut häneltä haastatteluissa jatkuvalla syötöllä Räikkösen tilanteesta? Maikkarilta tulee kuitenkin melkeinpä pari kerran päivässä Räikkösaiheisia uutisjuttuja, joita on kyllä välillä saatu aikaan melkoisella mielikuvituksella ja vähintään mielenkiintoisilla johtopäätöksillä.

MTV3 tietysti uutisoi paljon Räikkösestä, kun hän on Suomessa niin suosittu ja toisaalta ainakin joskus Räikkösellä ja Maikkarilla oli jonkinlainen yhteistyösopimus.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suzukassa on vettä tullut niin paljon, että lauantain aika-ajot on siirretty sunnuntaille. Aika-ajot on huomenna klo 4 Suomen aikaa ja kisa yhdeksältä. Pieni ulosajo aika-ajoissa, niin tulee kiire parsia auto kasaan itse kisaan. Sadetta on luvassa huomennakin tämän hetkisen ennusteen mukaan, joten aika-ajo lienee pedattu hyville sadekelin kuskeille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös