Mainos

Formula 1 – kausi 2010

  • 172 853
  • 996

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täytyy toki muistaa, että FIAn johdossa on nykyään entinen Ferrarin tallipäällikkö Jean Todt, joten mitään kilpailukietoa tuskin tulee. Ei, vaikka ex-puheenjohtaja Mosley sellaisella aikanaan pelotteli.

Tiedäpä häntä. Luin jostain erään hyvin Ferrarin asioista perillä olevan italialaistoimittajan blogin ja sen mukaan Todtin lähtö Ferrarilta ei sujunut ihan täysin kivuttomasti ja hyvissä merkeissä. Ja tuon lähdön jälkeen Ferrarilta on "puhdistettu" kaikki Todtin miehet pois. En muista oliko tämä skisma di Montezemolon ja Todtin välinen vai miten se meni mutta jotain valtataistelua siellä on ollut jonka takia Todt joutui lähtemään tallista etuajassa. Näin ollen Todt ei siis välttämättä ole ihan ensimmäisenä suosimassa Ferraria päätöksissään vaikka tekikin pitkän ja menestyksekkään uran Ferrarin palveluksessa.

Mutta en minäkään oikeasti usko mihinkään kilpailukieltoihin, kun ei FIA ole uskaltanut niitä kovin paljoa jaella muillekaan talleille (esim. McLarenin vakoilujupakka, Renaultin ja Piquet'n törmäilyt Singaporessa jne.). Mutta hyvä olisi kyllä että jonkinlainen tuntuva sanktio tuosta tulisi jos kerran tuota tallimääräyskieltoa ei säännöistä poisteta. Joku 100 000 euron sakko ei paljon Ferraria hetkauta mutta pistemenetys tai lähtöruuturangaistus voisi jo vähän kirpaistakin.


EDIT: Yksi asia mitä minä tässä olen kovasti ihmetellyt on se, että miksi Ferrari ei hoitanut tuota nätimmin vaikka heillä olisi ollut siihen mahdollisuus. Olisihan siinä varikkokäynnillä saattanut olla "jotain ongelmaa" vaikkapa pyöränpultin kanssa jolloin Massalla olisi kulunut pari ylimääräistä sekuntia varikolla. Näinhän muutkin tallit ovat tätä sääntöä kiertäneet (ja Ferrari itsekin, vuonna 2007). Nyt kun homma hoidettiin noin härskisti ja näkyvästi niin se jättää vähän haljun maun koko hommasta ja se nostaa hirveän kohun joka kääntyy heitä itseään vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Jos homma olisi sovittu ennen kisaa, niin luulisi, että ne olisivat hoitaneet tallimääräyksen jollain koodikielellä, esim. "sateen todennäköisyys 11 prosenttia" tms. Kyllä tää oli ihan kisan aikana tehty päätös. Massa teki siitä vielä tökerömmän ihan tahallaan, koska päästi Alonson niin teatraalisesti ohitseen. Latinoveri taisi kuohahtaa.

Joka tapauksessa aika paha takaisku lajille ja myös Ferrarin imagolle. Taas kerran. Toisaalta se lopullinen takaisku tulee vasta siinä tapauksessa, jos FIA ei rankaise Santanderin poikia kovalla kädellä. Outoa kyllä, että se tallimääräyskielto on niin epämääräinen. Rangaistusta ei nimittäin määritellä missään. Tai ei se oikeastaan outoa F1:ssa ole, jonka lähihistoria on pullollaan kaiken maailman sääntöpelleilyä. Tämäntapainen epämääräisyys tietysti palvelee tarkoitusperiään. Nyt ei tarvitse sääntöjen puitteissa tehdä enää mitään. Eri asia, miten tämänkaltainen perseily palvelee lajia pitkällä tähtäimellä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Leo Turrini taitaa olla tuo bloggaaja josta -OO- puhuu ja siinä käsityksessä olen minäkin ollut, että Montenzemololla ja Todtilla meni lopulta sukset pahasti ristiin ja eivät vissiin ole edes puheväleissä, joten kyllä sieltä voi jotain rankkua tulla, mutta mihinkään kilpailukieltoihin sun muihin en minäkään usko. Mun mielestä tämän kisan tulokset saisi hylätä ja pistää Ferrarin ehdonalaiseen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt kun Ferrari kerta "halusi" Alonson voittavan, niin miksi sen piti radiossa ilmoittaa että Alonso on "nopeampi". Tämä jutun olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin varikkokäynnin aikana. Renkaan vaihdossa pultti olisi hetkeksi juuttunut Massan autossa paikalleen ja siinä olisi mennyt aikaa pari sekunttia enemän...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Joka tapauksessa aika paha takaisku lajille ja myös Ferrarin imagolle. Taas kerran. Toisaalta se lopullinen takaisku tulee vasta siinä tapauksessa, jos FIA ei rankaise Santanderin poikia kovalla kädellä. Outoa kyllä, että se tallimääräyskielto on niin epämääräinen. Rangaistusta ei nimittäin määritellä missään. Tai ei se oikeastaan outoa F1:ssa ole, jonka lähihistoria on pullollaan kaiken maailman sääntöpelleilyä. Tämäntapainen epämääräisyys tietysti palvelee tarkoitusperiään. Nyt ei tarvitse sääntöjen puitteissa tehdä enää mitään. Eri asia, miten tämänkaltainen perseily palvelee lajia pitkällä tähtäimellä.

Käytännössä nuo tallimääräystilanteet voivat vaihdella. Kuten tuossa Maikkarin uutisessa sanotaan, tilanne voi riippua esimerkiksi siitä missä vaiheessa kautta ollaan, esimerkiksi viimeisessä kilpailussa voidaan tallimääräys hyväksyäkin mikäli tallin toinen kuljettaja ei enää ole mestaruuskamppailussa. Tai kuten Hockenheimillä 2008 kun Hiirulais-Heikille samaan tyyliin ilmoitettiin että Hamilton on tulossa kovempaa takaa, millä varmistettiin ettei Heikki tuhoa Hamiltonin mahdollisuuksia hyökätä johdossa olleen Piquet Jr:n kimppuun. Nyt kuitenkin tässä tilanteessa kuitenkin molemmat kuskit ajoivat selvästi kisan voitosta ja Massu ei ole pudonnut Oviedon Ihmisapinaan nähden liian selkeästi ulos mestaruustaistosta, joten mitään kovin hyväksyttäviä perusteita Ferrarilla ei toimilleen ole.

Ja vielä periaatteessa sekin että McLaren ja Red Bull ovat aiemmin kaudella antaneet kuskiensa suht näyttävästi(ja välillä tuhoisin seurauksin) tapella keskenään kisojen voitoista pahentaa Ferrarin asemaa FIA:n silmissä. Asia oltaisiin voitu hoitaa jotenkin muuten, esimerkiksi pyytämällä Massaa säästmään konettaan jonkun pikkuvian vuoksi, jolloin kenelläkään ei olisi ollut nokan koputtamista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alonsolle tullut vähän tiukkoja kysymyksiä lehdistötilaisuudessa: Alonso sai medialta häijyjä kysymyksiä

Se mikä häiritsee noissa Alonson vastauksissa on se, kuinka hän katsoo tuon teon olevan oikeutettu koska hän on ollut harjoituksissa nopeampi kuin Massa. Mutta kun ei sillä ole mitään merkitystä itse kisassa kuinka kovaa harjoituksissa tai edes aika-ajossa on menty, kisa on kisa ja siinä kaikki alkaa tavallaan alusta. Massa otti paremman startin ja nousi ihan reilusti Alonson edelle, Massa pystyi ihan reilusti pitämään Alonson takanaan ja pystyi puolustautumaan tämän ohitusyrityksiltä, ja jos Alonso ei ihan reilusti pysty ohittamaan Massaa niin silloin hän ei ole ansainnut voittoa vaikka jossain perjantaiharjoituksissa olisi tullut joka kierroksella uusi rataennätys. Kisassa kun pelkkä yhden kierroksen nopeus ei merkitse mitään, vaan pitää pystyä ajamaan myös kilpaa mies miestä vastaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Alonsolle tullut vähän tiukkoja kysymyksiä lehdistötilaisuudessa: Alonso sai medialta häijyjä kysymyksiä

Se mikä häiritsee noissa Alonson vastauksissa on se, kuinka hän katsoo tuon teon olevan oikeutettu koska hän on ollut harjoituksissa nopeampi kuin Massa. Mutta kun ei sillä ole mitään merkitystä itse kisassa kuinka kovaa harjoituksissa tai edes aika-ajossa on menty, kisa on kisa ja siinä kaikki alkaa tavallaan alusta. Massa otti paremman startin ja nousi ihan reilusti Alonson edelle, Massa pystyi ihan reilusti pitämään Alonson takanaan ja pystyi puolustautumaan tämän ohitusyrityksiltä, ja jos Alonso ei ihan reilusti pysty ohittamaan Massaa niin silloin hän ei ole ansainnut voittoa vaikka jossain perjantaiharjoituksissa olisi tullut joka kierroksella uusi rataennätys. Kisassa kun pelkkä yhden kierroksen nopeus ei merkitse mitään, vaan pitää pystyä ajamaan myös kilpaa mies miestä vastaan.

Tuskin Lonssi itse ihan oikeasti uskoo noin, mutta paha sitä on medialle myöntää että voitto tuli koska Sontander työntää Ferrarille enemmän rahaa kuin Massa. Alonson jumalpalvonta jossain päin maailmaa alkaa jo mennä koomiseksi, mies ei selkeästi pysty juuri mihinkään jos koko tallin toiminta ei ole keskitetty hänen ympärilleen, kausi Hamiltonin kanssa McLarenilla osoitti ettei Lonssi ole mikään uusi Schumi niinkuin luultiin hänen Renault-aikoinaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Helpolla ferrari selviää jos sakot vain 100 000, toki kovempi rangaistus voi tulla. Toisaalta eräs huijaritalli selvisi huijaamisesta 100 miljoonan sakoilla joten suhteessa menee...
 

trap

Jäsen
Mitään kovia rangaistuksia tästä on mielestäni turha jakaa, tuo sakkokin oli sinänsä ylimitoitettu että tallimääräyksiä tapahtuu jatkuvasti. Sääntöhän kuuluu että tallimääräys ei saa vaikuttaa kisan lopputulokseen, joten samaa kastia kai nämä bensan säästelyt ja hold your positionit kaksoisjohdossa on. Joka tapauksessa annan propsit Massalle&Smedleylle että näyttivät yleisölle niin selkeästi tallimääräyksen.

Eniten tässä sopassa vituttaakin taas kerran Alonso, joka on säälittävin ja tekopyhin kuski F1:ssä miesmuistiin. Schumikin tajusi sentään joskus hävetä tallinsa touhuja, vaikka esim. palkintoseremonia Itävallassa 2002 sirkukseksi menikin. Fernandolla on kuitenkin aika vahvoja narsistisia piirteitä käytöksessään. Eiköhän se kohta taas ole nurisemassa kisojen manipuloinnista saatuaan rangaistuksen jostain oikomisesta.

e: kamikin lainauksiin edellissivulla: Alonsohan tosiaan yritteli selitellä 1. quoten tapaan aluksi, mutta Massan annettua omat kommenttinsa puhuikin jo vähän suoremmin... Oli muuten pressitilaisuuden naurettavin hetki tuo "näin Massan ajavan hitaasti ja yritin ohitusta" :D
 
Viimeksi muokattu:

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Joo, Alonsoa on vaikeaa sympata sen jälkeen mitä muutaman viime vuoden aikana on tapahtunut. Kova kuski se kyllä on, sitä ei voi kiistää. Laittoi heti Massan ojennukseen, minkä olisi pitänyt Kimiltäkin onnistua.

FIA:n pitäisi määritellä rangaistukset näistä rikkomuksista tarkasti, ettei kenellekään jäisi mitään jossiteltavaa. Esimerkiksi nyt ollaan siinä tilanteessa, että kukaan ei tiedä mitä tallimääräyksen kieltävän säännön rikkomisesta seuraa... tai mitä siitä pitäisi seurata. Täysin epämääräistä touhua, joka vaan lisää turhaa draamaa ja spekulointia lajin ympärillä.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Joo, Alonsoa on vaikeaa sympata sen jälkeen mitä muutaman viime vuoden aikana on tapahtunut. Kova kuski se kyllä on, sitä ei voi kiistää. Laittoi heti Massan ojennukseen, minkä olisi pitänyt Kimiltäkin onnistua.
Kimi voitti ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan maailmanmestaruuden. Katsotaan nyt rauhassa pääseekö tuo Oviedon mulkku edes kärkikolmikkoon tällä kaudella. Tämän kauden Massaa nyt on turha verrata edelliskausiin, vaikkei itse sitä myönnä niin aika pihalla on onnettomuutensa jälkeen ollut.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Se sadantonnin sakko on pelkkä vitsi Ferrarille. Meillähän rikkaat saavat isompia ylinopeussakojakin.

Mutta niinkuin aikaisemmin kirjoitin, mitään tarkkaa rangaistusta ei ole tallimääräyksistä määritelty, eli se saattoi jo olla siinä. Tämänkaltainen epämääräisyys tietysti palvelee FIA:a ja Bernietä... kun on epämääräiset säännöt, niin niitä voi soveltaa sopivasti tilanteen mukaan.

Muistaako kukaan vielä 1999-vuotta ja Malesian kisaa, jossa molemmat Ferrarit (Irvine ja Scumsucker) hylättiin laittomien siivekkeiden takia ja Häkkisen mestaruus ratkesi jo tuossa. Mutta Bernie halusi lisäjännitystä viimeiseen kisaan ja palautti pisteet jonkun ihmeellisen sääntötulkinnan sivuhaaran perusteella. Ainahan tätä paskaa on ollut.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tuo satatonnia oli maksimisakko, mitä kilpailun tuomaristo voi määrätä. Nuo vakavammat tapaukset (vakoilu, Singaporen kolari) asiat on käsitelty moottoriurheilukomissiossa, jossa voidaan sitten tuomita ankarammin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Joo, Alonsoa on vaikeaa sympata sen jälkeen mitä muutaman viime vuoden aikana on tapahtunut. Kova kuski se kyllä on, sitä ei voi kiistää. Laittoi heti Massan ojennukseen, minkä olisi pitänyt Kimiltäkin onnistua.

Massun alkukaudessa näkyi vielä jälkiä viime kauden vakavasta turmasta, olihan mieheltä jäänyt monta GP:tä ja nykyään arvokkaita kilometrejä väliin. Nyt kun Felipe on alkanut löytämään vauhtinsa ja haastanut Oviedon Ihmisapinan, on Ihmisapina turvautunut likaiseen peliin(Silverstonen renkaan puhkaisu, Hocken tallimääräys). Alonso on aina täysin purjeessa mikäli tallikaveri saa täysin tasavertaisen kohtelun, tämän osoittivat Trulli(jonka tasavertainen kohtelu kyllä lopahti tämän piestessä Lonssia) ja Hamilton, sen takia Santanderin miljoonat tulevat Kulmakarvalle tarpeeseen jos aikoo huipulla pysyä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
MTV3:n sivut uutisoivat myös, että Massa päästi Alonson ohi vasta kolmannella käskyllä. Kolmas käskyhän kuuluu: "Muista pyhittää lepopäivä." ja katso: Niin myös oli käyvä.

Massa voi olla käskyistä mitä mieltä vaan, mutta edelleen pätee ensimmäinen: "Minä olen Ferrari, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia." Sen sijaan Alonson pitäisi kerrata erityisesti kahdeksas käsky: "Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi."
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huima on kyllä ollut Red Bullin ylivoima Unkarissa. Nytkin paalumies Vettelin ero kolmanneksi ajaneeseen Alonsoon yli 1,2 sekuntia ja Webberkin oli 0,8 sekuntia Alonson edellä. Jos vehkeet kestää ja RB-miehet eivät tee mitään typerää niin voitto on kyllä kahden kauppa huomenna. Muut tulee sitten kaukana perässä.

Buttonilta heikko aika-ajo ja tippui kokonaan kärkikymmenikön ulkopuolelle. Sama juttu myös Schumilla joka jäi peräti 14. ruutuun kun tallikaveri oli kuudes. Sellaisiakin yllätyksiä nähtiin tallikaverien välisessä taistelussa että Petrov oli Kubican edellä ja Hülkenberg Barrichellon edellä. Muutenpa ei mitään ihmeellistä aika-ajossa, Kobayashi unohti mitä punainen valo meinaa ja tippui takariviin nostaen samalla Kovalaisen lähtöruutua pykälällä.

Ei ole varmaan mikään kovin mielenkiintoinen kisa tulossa. Unkarin radalla ei paljoa ohitella ja Red Bullit on vauhdiltaan ihan ylivoimaisia. Muutenkin aikaerot yllättävän suuria aika-ajossa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vitali Petrovilla oli tänä viikonloppuna ensimmäistä kertaa käytössä tuo Renaultin uusi aeropaketti, joka on ollut Kubicalla jo kauan aikaa. Täytyy nostaa hattua, heti pisti samanlaisella kalustolla Puolan ihmeelle pataan.

Red Bullin ylivoima oli kyllä aika uskomatonta. Taisi rataennätyksetkin paukkua rikki? Ihan vaan kisan mielenkiinnon kannalta toivoisin kyllä, että Fernando ja Felipe saisivat hyvät startit ja ampaisisivat vaikka kärkeen. Voittoon he eivät saa ajaa, mutta vähän sekottaisivat pakkaa. Hamiltonille kanssa hyvä startti, niin hyvä tulee. Red Bullit jos on ekasta mutkasta tultaessa sijoilla 1-2, niin luvassa on kyllä helvetin tylsä kisa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin vain tuntuu siltä, että mitä ylivoimaisempia Red Bullit ennen kisaa on sitä todennäköisempää, että itse kisasta ei tule onnistumisia :D
 

wazuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Slovakia
Pari kymmenystä taisi jäädä Barrichellon rataennätyksestä, mutta huikeaa vauhti anyway.

Onko Rubensin ja nykyajan autoilla jotain konkreettista eroa ? (selvä ja suora kysymys) Ja jos on eroa niin kumman suuntaan se ero teoreettisesti kallistuu ja kuinka paljon?
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Konkreettisin ero taitaa löytyä renkaista. En nyt tiedä koska tuo Barrichellon aika on ajettu, mutta uskoisin sen olevan ajalta ennen tätä "tyhjän tankin aika-ajosysteemiä". Nyt siis pystyttiin ajamaan tyhjällä tankilla, pehmeillä sekä uusilla renkailla hirmukovaa.

Barrichellon aika lienee kisasta vanhalla välitankkaussysteemillä jonkun stintin loppupäästä, kun tankki ollut tyhjimmillään. Mutta silloin myös renkaat ovat olleet jo kuluneet, joten tilanne täysin eri.


***

Saa nyt nähdä miten tuo Red Bullin ylivoima näkyy kisassa. Martin Brundle sanoi selostuksissaan, että ylivoima näkyy ainoastaan pehmeillä renkailla ja kovilla McLarenit ja Ferrarit ovat RB:n kanssa tasoissa.

Tästä päätellen RB:n taktiikkana on varmasti kasvattaa eroa mahdollisimman paljon pehmeillä ja sitten koittaa kontrolloida sitä loppukisa kovilla renkailla. Safety Carin tulo radalle koville renkaille siirtymisen jälkeen voisi tehdä kisasta mielenkiintoisen... :)
 

RDivis

Jäsen
En nyt tiedä koska tuo Barrichellon aika on ajettu,


***

Saa nyt nähdä miten tuo Red Bullin ylivoima näkyy kisassa. Martin Brundle sanoi selostuksissaan, että ylivoima näkyy ainoastaan pehmeillä renkailla ja kovilla McLarenit ja Ferrarit ovat RB:n kanssa tasoissa.

2004 - heitti eilen tilastonikkarinippelitieto Saari.

---

Aika vaikeata uskoa, että nyt olisivatkin yht'äkkiä kovilla jo tasoissa vaikka Ferrarilla olisi millaiset kisasäädöt. Hamilton voi jotain tehdä siinä Ferrareja vastaan. Buttoniin en usko, jollei edessä rytise.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
2004 - heitti eilen tilastonikkarinippelitieto Saari.

Ihmettelen vaan, että mistä tuo aika tulee, kun netistä kaivamalla en löytänyt mitään muuta kuin ensin Schumacherin recordin 2004 1:19,071 (ilmeisesti vanhaa tietoa) ja Massan 1:19,068 vuonna 2008. Barrichellon ennätyksestä ei ollut missään minkäänlaista mainintaa.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ihmettelen vaan, että mistä tuo aika tulee, kun netistä kaivamalla en löytänyt mitään muuta kuin ensin Schumacherin recordin 2004 1:19,071 (ilmeisesti vanhaa tietoa) ja Massan 1:19,068 vuonna 2008. Barrichellon ennätyksestä ei ollut missään minkäänlaista mainintaa.

1'18.436 kellotti Barichello vuoden 2004 ensimmäisissä aika-ajoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös