Täytyy toki muistaa, että FIAn johdossa on nykyään entinen Ferrarin tallipäällikkö Jean Todt, joten mitään kilpailukietoa tuskin tulee. Ei, vaikka ex-puheenjohtaja Mosley sellaisella aikanaan pelotteli.
Tiedäpä häntä. Luin jostain erään hyvin Ferrarin asioista perillä olevan italialaistoimittajan blogin ja sen mukaan Todtin lähtö Ferrarilta ei sujunut ihan täysin kivuttomasti ja hyvissä merkeissä. Ja tuon lähdön jälkeen Ferrarilta on "puhdistettu" kaikki Todtin miehet pois. En muista oliko tämä skisma di Montezemolon ja Todtin välinen vai miten se meni mutta jotain valtataistelua siellä on ollut jonka takia Todt joutui lähtemään tallista etuajassa. Näin ollen Todt ei siis välttämättä ole ihan ensimmäisenä suosimassa Ferraria päätöksissään vaikka tekikin pitkän ja menestyksekkään uran Ferrarin palveluksessa.
Mutta en minäkään oikeasti usko mihinkään kilpailukieltoihin, kun ei FIA ole uskaltanut niitä kovin paljoa jaella muillekaan talleille (esim. McLarenin vakoilujupakka, Renaultin ja Piquet'n törmäilyt Singaporessa jne.). Mutta hyvä olisi kyllä että jonkinlainen tuntuva sanktio tuosta tulisi jos kerran tuota tallimääräyskieltoa ei säännöistä poisteta. Joku 100 000 euron sakko ei paljon Ferraria hetkauta mutta pistemenetys tai lähtöruuturangaistus voisi jo vähän kirpaistakin.
EDIT: Yksi asia mitä minä tässä olen kovasti ihmetellyt on se, että miksi Ferrari ei hoitanut tuota nätimmin vaikka heillä olisi ollut siihen mahdollisuus. Olisihan siinä varikkokäynnillä saattanut olla "jotain ongelmaa" vaikkapa pyöränpultin kanssa jolloin Massalla olisi kulunut pari ylimääräistä sekuntia varikolla. Näinhän muutkin tallit ovat tätä sääntöä kiertäneet (ja Ferrari itsekin, vuonna 2007). Nyt kun homma hoidettiin noin härskisti ja näkyvästi niin se jättää vähän haljun maun koko hommasta ja se nostaa hirveän kohun joka kääntyy heitä itseään vastaan.
Viimeksi muokattu: